Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Dat is dus ook een 'probleem', omdat ik mijn eigen systemen heb gebruikt en mijn oom ook een bedrijf in ethiopie heeft, ben ik gratis mee naar ethiopie geweest om daar de computers in te stellen. Dit zou ik ook als 'salaris' kunnen zien, maar of ik dat zo moet zien.Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:29:
lijkt mij niet meer dan normaal dat je enigsinds betaald krijgt
of helpen je oom en tante jou ook met klussen ?
[ Voor 10% gewijzigd door 0fbe op 09-10-2005 20:32 ]
Het is maar net wat jij wilt, ik zou niet gratis iets doen waar ze je eigenlijk voor zouden moeten betalen. Af en toe iets voor ze opknappen kun je best zien als een vriendendienst, maar nu gaat dat ten koste van jouw mogelijkheden tot betaald werk. Als je moeder niet wilt dat je er geld voor vraagt, vraag haar dan die tijd te compenseren in de vorm van (meer) zakgeld oid
Life is what you make of it. Always has been, always will be.
Hoe kan je dan in je startpost zeggen dat je niet betaald wordt...timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:30:
[...]
Dat is dus ook een 'probleem', omdat ik mijn eigen systemen heb gebruikt en mijn oom ook een bedrijf in ethiopie heeft, ben ik gratis mee naar ethiopie geweest om daar de computers in te stellen.
Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!
dit ook aangeven bij je oom en tante, dat je een baantje zoekt omdat je ook wel wat geld wilt verdienen.
en dat je ze daarom niet meer zo vaak kan helpen.
mischien bieden hun het dan zelf wel aan.
een OW voor blaten in de IT? laat IT dan maar voortaan links liggen :(
Dat is dan het enigste voordeel, maar gewoon geld vragen, is gewoon normaaltimcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:30:
[...]
Dat is dus ook een 'probleem', omdat ik mijn eigen systemen heb gebruikt en mijn oom ook een bedrijf in ethiopie heeft, ben ik gratis mee naar ethiopie geweest om daar de computers in te stellen.
Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit
Dit is iets anders dan een thuis-pc van een familielid onderhouden.
Verwijderd
aha maar opzich kan je dat ook uit rekekentimcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:30:
[...]
een vakantie ethiopie is een XXXX bedrag
en ze maken gebruik van jou systeem ? zo ja dat heeft ook een XX bedrag
tel deze bij elkaar op en je komt op een totaal bedrag uit
en voor dat bedrag help je ze zoveel uur.
als je daar boven komt kwa hulp, overleggen met je oom/tante en dan kijken hoe ze reageren
gaan ze negatief doen, dan is het bye bye, positief dan heb jij een leuk baantje
heeft er geen echt geld vor gekregenc70070540 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:31:
[...]
Hoe kan je dan in je startpost zeggen dat je niet betaald wordt...
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 20:34 ]
^^ Inderdaad.Caponi schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:32:
Gewoon salaris vragen. Ze hebben een bedrijf waar ze (als het goed is) winst mee maken, voor een deel dankzij jou omdat jij de PC's gratis draaiende houdt.
Dit is iets anders dan een thuis-pc van een familielid onderhouden.
Je kunt natuurlijk een ander baantje gaan zoeken, maar geloof me: Zo'n relaxt baantje als een netwerkje onderhouden vind je op je 16e wss niet. Vakken vullen lijkt me minder aantrekkelijk.
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Het was zeker geen vakantie in ethiopie! Ik heb wel niks hoeven te betalen maar ben wel 6 dagen daar druk bezig geweest om alles werkend te krijgen!Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:33:
[...]
aha maar opzich kan je dat ook uit rekeken
een vakantie ethiopie is een XXXX bedrag
en ze maken gebruik van jou systeem ? zo ja dat heeft ook een XX bedrag
tel deze bij elkaar op en je komt op een totaal bedrag uit
en voor dat bedrag help je ze zoveel uur.
als je daar boven komt kwa hulp, overleggen met je oom/tante en dan kijken hoe ze reageren
gaan ze negatief doen, dan is het bye bye, positief dan heb jij een leuk baantje
Verwijderd
aha dus een werk vakantie, nou als je vele uren er mee bezig bent, toch maar eens met ze om tafeltimcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:34:
[...]
Het was zeker geen vakantie in ethiopie! Ik heb wel niks hoeven te betalen maar ben wel 6 dagen daar druk bezig geweest om alles werkend te krijgen!
ik kan me je probleem wel indenken, maar als ze iemand moeten in huren kost dat ook geld
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 20:36 ]
Denk daar maar eens over.
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Verwijderd
dat kan ook nog, maar reken eens uit wat ze kwijt zouden zijn aan een inhuur kracht.Resistor schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:36:
Je krijgt misschien geen geld, maar je kan bv. producten die ze verhandelen/maken goedkoper kopen, je gaf al aan dat je gratis mee mocht met 'werkbezoek', en zo denk ik dat zij nog wel meer dingen voor je doen, die jij voor 'gewoon' aanneemt, maar als je die diensten moet kopen je toch je 'salaris' kwijt bent.
Denk daar maar eens over.
daarbij is deze jongen een schijntje van de kosten die ze anders kwijt zouden zijn
Ze kunnen min of meer niet zonder mij, er draaien stukken code en programma's op de workstations en server's die door mij ontwikkeld en onderhouden worden! Ook draait er een heel VPN systeem met Exchange enzo. dat allemaal op mijn manier is geinstalleert, onderhouden (webacces, Mobile acces en heel de zut)c70070540 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:30:
Heel simpel. Zorg dat je een betaalt baantje vindt, en zeg je vrijwilligers werk bij je oom en tante op, met de mededeling dat je een betaald baantje gevonden hebt, omdat je geld nodig heb. Kijk maar hoe ze reageren. Als ze willen betalen, prima, kan je moeder daar ook niet over zeuren. Ze hebben dan zelf aangegeven dat ze je willen betalen.
[ Voor 5% gewijzigd door 0fbe op 09-10-2005 20:39 ]
Verwijderd
aha nou zoek uit wat een proffessioneel persoon daar betaald voor zou krijgen, haal daar jou kosten vanaf die je al vergoed hebt gekregen aan reis, etc en je houd wel een bedrag over waar je recht op had leg dat aan ze voor.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:38:
[...]
Ze kunnen min of meer niet zonder mij, er draaien stukken code en programma's op de workstations en server's die door mij ontwikkeld en onderhouden worden! Ook draait er een heel VPN systeem met Exchange enzo. (webacces, Mobile acces en heel de zut)
Ik weet dat mijn oom meer dan 100 euro + per uur vraagt!Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:38:
[...]
dat kan ook nog, maar reken eens uit wat ze kwijt zouden zijn aan een inhuur kracht.
daarbij is deze jongen een schijntje van de kosten die ze anders kwijt zouden zijn
Leg netjes uit dat wanneer ze dit via een extern systeembeheerbedrijf laten doen dit vele euro's gekost zou hebben en dat je eigenlijk al heel veel geld bespaart hebt voor hun. Lijkt het in mijn ogen niet meer dan normaal dat voor het onderhoud een kleine vergoeding gevraagd kan worden. Familie of niet, nu wordt je kennis 'misbruikt'.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:38:
[...]
Ze kunnen min of meer niet zonder mij, er draaien stukken code en programma's op de workstations en server's die door mij ontwikkeld en onderhouden worden! Ook draait er een heel VPN systeem met Exchange enzo. (webacces, Mobile acces en heel de zut)
Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen
Ik heb denk ik totaal (de ethiopie reis niet mee gerekend) in de 1,5 jaar dat de server's draaien, 100 euro in de vorm van giften gekregen. voor ongeveer 200 uur (met installeren server mee gerekend)Wom schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:40:
[...]
Leg netjes uit dat wanneer ze dit via een extern systeembeheerbedrijf laten doen dit vele euro's gekost zou hebben en dat je eigenlijk al heel veel geld bespaart hebt voor hun. Lijkt het in mijn ogen niet meer dan normaal dat voor het onderhoud een kleine vergoeding gevraagd kan worden. Familie of niet, nu wordt je kennis 'misbruikt'.
Een ander groot probleem is dat het bedrijf in Ethiopie nog in oprichting is en ze er dus veel geld in moeten steken dat telt voor mij ook mee!
[ Voor 12% gewijzigd door 0fbe op 09-10-2005 20:43 ]
Kan. Of vraag gewoon het minimumloon. (iets van €3.10 uit mijn hoofd, voor een 16 jarige?)Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:40:
[...]
aha nou zoek uit wat een proffessioneel persoon daar betaald voor zou krijgen, haal daar jou kosten vanaf die je al vergoed hebt gekregen aan reis, etc en je houd wel een bedrag over waar je recht op had leg dat aan ze voor.
Veel meer zul je met ander werk ook niet verdienen en ik denk dat je in jouw ogen leuker werk hebt nu. En het is echt absoluut niet teveel gevraagd.
€0,50 per uur? Wha! Dan heb je al zo'n €500 te weinig gekregen. En een ethiopie "reis"? Als je niets anders gedaan hebt dan werken zou ik het geen reis noemen. Ik zou meer betaald willen krijgen als ik een tijdje weg van huist moest.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:42:
[...]
Ik heb denk ik totaal (de ethiopie reis niet mee gerekend) in de 1,5 jaar dat de server draait, 100 euro in de vorm van giften gekregen. voor ongeveer 200 uur (met installeren server mee gerekend)
[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 09-10-2005 20:44 ]
Verwijderd
en vergeet niet het onderhoud daar aantimcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:42:
[...]
Ik heb denk ik totaal (de ethiopie reis niet mee gerekend) in de 1,5 jaar dat de server draait, 100 euro in de vorm van giften gekregen. voor ongeveer 200 uur (met installeren server mee gerekend)
updates , viruscanners etc daar gaan zeker vele uren in zitten, zonder dat je het door hebt
berken je salaris
http://home.szw.nl/naviga...riek_id=300&link_id=57777
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 20:46 ]
Het is ook niet dat ik per dag veel uren maak, maar het is toch elke dag even de log's door spitten. even kijken of alles nog up-to-date is enzo.Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:43:
[...]
en vergeet niet het onderhoud daar aan
updates , viruscanners etc daar gaan zeker vele uren in zitten, zonder dat je het door hebt
Verwijderd
snap ik maar 15 werk stations en 2 server ,timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:46:
[...]
Het is ook niet dat ik per dag veel uren maak, maar het is toch elke dag even de log's door spitten. even kijken of alles nog up-to-date is enzo.
je pakt een systeem waar je de updates gaan proberen, ales het werk de rest ook, als het niet werk weer terug draaien etc en kijken waaraan het ligt etc daar gaat zo maar een aantal uren inzitten
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 20:48 ]
Niet al te gek hé, maar op de manier waarop jij op de beste jongen in zit te praten heeft ie binnen no time ruzie met ze... Je moet zo'n gesprek redelijk ingaan, alhoewel ik er 1000% van overtuigd ben dat je beter gewoon een baantje kunt gaan zoeken, zaken doen met familie staat namelijk meestal garantie voor problemen. Het kan lange tijd goed gaan, maar als er iets is, krijg je vaak conflicten.Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:43:
[...]
en vergeet niet het onderhoud daar aan
Ga gewoon een leuk baantje zoeken, nieuwe mensen leren kennen, en dan heb je ook een goede reden om te zeggen dat je ze niet meer 15 uur per week kunt helpen. Je kunt zelfs aanbieden om ze een 3/4uurtjes gratis te helpen. Want de mentaliteit van mensen die hier tentoongesteld wordt, over het feit dat zij winst maken over jouw rug is een tikkie negatief, je helpt die mensen een stukje brood op de tafel te zetten. Daar is imo niets mis mee.
Verwijderd
nee das niet mijn bedoelingRobertJ schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:48:
[...]
Niet al te gek hé, maar op de manier waarop jij op de beste jongen in zit te praten heeft ie binnen no time ruzie met ze... Je moet zo'n gesprek redelijk ingaan, alhoewel ik er 1000% van overtuigd ben dat je beter gewoon een baantje kunt gaan zoeken, zaken doen met familie staat namelijk meestal garantie voor problemen. Het kan lange tijd goed gaan, maar als er iets is, krijg je vaak conflicten.
Ga gewoon een leuk baantje zoeken, nieuwe mensen leren kennen, en dan heb je ook een goede reden om te zeggen dat je ze niet meer 15 uur per week kunt helpen. Je kunt zelfs aanbieden om ze een 3/4uurtjes gratis te helpen. Want de mentaliteit van mensen die hier tentoongesteld wordt, over het feit dat zij winst maken over jouw rug is een tikkie negatief, je helpt die mensen een stukje brood op de tafel te zetten. Daar is imo niets mis mee.
maar wou alleen even zeggen
ik wil echt niet dat er ruzie ontstaat, laat dat iig duidelijk zijn, als het zo over komt mij excuus
Maar het is toch wel een beetje cru om te zien dat ze even een nieuwe laptop kopen zonder er naar om te kijken terwijl ik een jaar moet sparen voor om lenzen voor me hobby te kopen niet?RobertJ schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:48:
[...]
Niet al te gek hé, maar op de manier waarop jij op de beste jongen in zit te praten heeft ie binnen no time ruzie met ze... Je moet zo'n gesprek redelijk ingaan, alhoewel ik er 1000% van overtuigd ben dat je beter gewoon een baantje kunt gaan zoeken, zaken doen met familie staat namelijk meestal garantie voor problemen. Het kan lange tijd goed gaan, maar als er iets is, krijg je vaak conflicten.
Verwijderd
tja das voordeel van bedrijftimcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:50:
[...]
Maar het is toch wel een beetje cru om te zien dat ze even een nieuwe laptop kopen zonder er naar om te kijken terwijl ik een jaar moet sparen voor om lenzen voor me hobby te kopen niet?
en de btw terug vorderen
[positief modus]
al hoe wel het natuurlijk wel een mooi leerschool voor em is om zo zelf veel kennis op te doen, zonder dat ie 'echt' moeite hoeft te doen bij een bedrijf aan te mogen kloppen om zulks te mogen doen, waar vind je dat tegen woordig nog[/positief modus off]
[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 20:53 ]
Die kennis op doen is er na 1,5 jaar ook wel uit. Het is nu gewoon routine werk. Exchange, VPN, Apache PHP Mysql, windows 2003, linux, het is me allemaal wel voort bekend, Ik zou evt zou nog 10 van die systemen kunnen opzetten. Moet wel zeggen dat ik er bij het installeren veel van heb geleert maar daar heb ik nu niks meer aan!Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:51:
[...]
[positief modus]
al hoe wel het natuurlijk wel een mooi leerschool voor em is om zo zelf veel kennis op te doen, zonder dat ie 'echt' moeite hoeft te doen bij een bedrijf aan te mogen kloppen om zulks te mogen doen, waar vind je dat tegen woordig nog[/positief modus off]
dan nog! ik bedoel die 20-30% maakt het nog steeds niet (bijna) gratis. Ik heb wel een keer voor via mijn tante een opdracht gedaan (fotografie opdracht) deze heb ik dan wel betaalt gekregen maar van via de klant.Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:51:
[...]
tja das voordeel van bedrijfdie kunnen dat weer op een of andere manier afschrijven
en de btw terug vorderen, dan kost die laptop een stuk minder dan voor jou en mij
[ Voor 42% gewijzigd door 0fbe op 09-10-2005 20:56 ]
Verwijderd
nee snap ik maar als ik een pc / laptop met 20 tot 30 % korting kan kopen wist ik het weltimcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:54:
[...]
dan nog! ik bedoel die 20-30% maakt het nog steeds niet (bijna) gratis. Ik heb wel een keer voor via mijn tante een opdracht gedaan (fotografie opdracht) deze heb ik dan wel betaalt gekregen maar van via de klant.
maar ik snap je.
toch mooi dat klanten van je oom en tante zien dat jij het werk doet en daar ook voor betaald krijgt
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 20:56 ]
Natuurlijk heeft het weinig zin om meteen ruzie te gaan zoeken. En ja, gewoon een baantje zoeken lijkt me ook een verstandige oplossing: Maar waarom kan dat baantje niet bij zijn oom en tante zijn?RobertJ schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:48:
[...]
Natuurlijk, familie helpen kan prima. Maar 15 uur per week noem ik niet meer "helpen"! Als ik meer dan 2 uur per dag bezig was voor familie zou ik het wel zat worden hoor, tenzij ik er voor betaald werd: Dan was het ineens werk ipv helpen...
Ik heb ook geen zin in ruzie, Ik hou het ook af kunnen dwingen. Ze kunnen toch niks goedkopers krijgen dan mij zelfs als ze me 5 euro per uur zouden betalen. Maar dat is ook zo erg...XanderH schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:58:
[...]
Natuurlijk heeft het weinig zin om meteen ruzie te gaan zoeken. En ja, gewoon een baantje zoeken lijkt me ook een verstandige oplossing: Maar waarom kan dat baantje niet bij zijn oom en tante zijn?
Natuurlijk, familie helpen kan prima. Maar 15 uur per week noem ik niet meer "helpen"! Als ik meer dan 2 uur per dag bezig was voor familie zou ik het wel zat worden hoor, tenzij ik er voor betaald werd: Dan was het ineens werk ipv helpen...
Wat verwacht je dan verder nog van ons? Moeten we ze een mailtje sturen?
Lijkt me dat het in ieder geval geen kwaad kan om er eens een gesprek over te beginnen. Zoiets moet je gewoon kunnen bespreken, zeker binnen je familie.
Verwijderd
yup tis zeer lasitg om zo iets aan te kaartentimcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:00:
[...]
Ik heb ook geen zin in ruzie, Ik hou het ook af kunnen dwingen. Ze kunnen toch niks goedkopers krijgen dan mij zelfs als ze me 5 euro per uur zouden betalen. Maar dat is ook zo erg...
[ikke modus]
kreeg de vraag om de webpage en meer dingen tegaan doen voor oom en tante (sportzaak) heb dat maar afgewezen om dat ik voor me zelf wel kan uitrekeken dat ik veel meer tijd bezig ben dan dat zei weten, zo zullen er wel meer zijn die voor zoiets gevraagd en of gestaan hebben. Heft blijft een lastioge materie, je wilt wel maar je wilt ook geen gezeik in de familie[ikke modus]
tja das vaak het probleem hoe begin je z'n gesprek, denk dat TS eerder daar mee zit dan de restXanderH schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:04:
Lijkt me dat het in ieder geval geen kwaad kan om er eens een gesprek over te beginnen. Zoiets moet je gewoon kunnen bespreken, zeker binnen je familie.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 21:07 ]
Jep bespreek het is met ze, of laat doorschemeren dat je een betaald baantje zoekt. Misschien gaat er dan een lampje branden bij ze, als hun jou niet horen klagen nemen ze aan dat je het allemaal best vind zo zonder betaling.XanderH schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:04:
Tja, je bent er al van overtuigd dat je geld er voor wilt hebben als ik het zo hoor maar je wilt het niet zeggen??
Wat verwacht je dan verder nog van ons? Moeten we ze een mailtje sturen?
Dat is ook bij mij min of meer het probleem, Alles gebeurt voor hen van zelf, als je inbelt met je laptop waar dan te wereld krijg je netjes je mail uptodate te zien, als je een agenda item toevoegd zie je dat netjes thuis ook weer. De pc's zijn allemaal uptodate, alles werkt zoals het hoort, de back-ups gaan automatisch.Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:06:
[...]
yup tis zeer lasitg om zo iets aan te kaarten![]()
[ikke modus]
kreeg de vraag om de webpage en meer dingen tegaan doen voor oom en tante (sportzaak) heb dat maar afgewezen om dat ik voor me zelf wel kan uitrekeken dat ik veel meer tijd bezig ben dan dat zei weten, zo zullen er wel meer zijn die voor zoiets gevraagd en of gestaan hebben. Heft blijft een lastioge materie, je wilt wel maar je wilt ook geen gezeik in de familie[ikke modus]
Dat gaat er het helaas niet...gideon82 schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:07:
[...]
Jep bespreek het is met ze, of laat doorschemeren dat je een betaald baantje zoekt. Misschien gaat er dan een lampje branden bij ze, als hun jou niet horen klagen nemen ze aan dat je het allemaal best vind zo zonder betaling.
Edit: Als zij in jouw schoenen zouden staan zouden ze toch ook niet al dat werk onbetaald willen doen.
[ Voor 18% gewijzigd door Satch op 09-10-2005 21:11 ]
Verwijderd
ik kan je helaas niet gespreks tips geven maar mischien is er iemand die weet hoe je het aan moet pakken in een gesprek. wat je wel weet is dat het bedrijf door jou technische kennis stukken beter draaid dan als jij er niet zou zijn.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:08:
[...]
Dat is ook bij mij min of meer het probleem, Alles gebeurt voor hen van zelf, als je inbelt met je laptop waar dan te wereld krijg je netjes je mail uptodate te zien, als je een agenda item toevoegd zie je dat netjes thuis ook weer. De pc's zijn allemaal uptodate, alles werkt zoals het hoort, de back-ups gaan automatisch.
Dat kloptMetal schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:10:
Zeg gewoon dat er aardig wat tijd in gaat zitten en je hier graag betaald voor wil hebben aangezien je anders kon werken in deze tijd.Als je het gewoon vriendelijk tegen ze zegt en rustig overlegt zullen ze echt niet boos worden ofzo. (denk ik)
Edit: Als zij in jouw schoenen zouden staan zouden ze toch ook niet al dat werk onbetaald willen doen.
Maar ik heb ook een beetje het gevoel dat ze denken dat ik er niks aan doe dat het vanzelf gaat, ik woon naast mijn oom en tante kantoor, en doe dus ook al het beheer werk thuis (ik heb een pc thuis staan die op het netwerk zit)
Verwijderd
aha kijk dit veranderd denk ik enigssins iets je maakt deel uit van het netwerk, dus zul je ook deel uit maken van hun verbinding ? dus je kan gratis internetten of zie ik dat verkeerd. en je woont bij je oom en tante ?? of lees ik dit verkeerd ?timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:14:
[...]
Dat klopt
Maar ik heb ook een beetje het gevoel dat ze denken dat ik er niks aan doe dat het vanzelf gaat, ik woon naast mijn oom en tante kantoor, en doe dus ook al het beheer werk thuis (ik heb een pc thuis staan die op het netwerk zit)
btw let wel goed op
Dan moet je ze uitleggen dat je thuis ook altijd checkt of alles in orde zit en dat dit ook wat tijd kost in de week.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:14:
[...]
Dat klopt
Btw, respect dat je dit allemaal al kan op je 16e. Ik ben zelf ongeveer een maand ouder dan jij maar heb nog zeker niet zon niveau
Mijn ouders betalen 25% van de kosten van de verbinding, verder zit alles verder goed hoor (kwa licenties)Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:16:
[...]
aha kijk dit veranderd denk ik enigssins iets je maakt deel uit van het netwerk, dus zul je ook deel uit maken van hun verbinding ? dus je kan gratis internetten of zie ik dat verkeerd. en je woont bij je oom en tante ?? of lees ik dit verkeerd ?
btw let wel goed opmet je software licencies als je op het netwerk zit met je eigen pc
Verwijderd
okitimcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:17:
[...]
Mijn ouders betalen 25% van de kosten van de verbinding, verder zit alles verder goed hoor (kwa lcitenties)
Het komt niet eens in de buurt van brutaal als je om een vergoeding vraagt, maar ho! wees wel redelijk
Ik weet nog dat ik steeds voor de mensen in de buurt de auto's waste, ik vondt het prachtig om met water te spelen en poetsmachines. Was dan een uurtje bezig en werdt bedankt met een snoepje of een letterlijk "heitje voor het karweitje". Voor mensen na 1980, dat is een kwartje!. of 10.25 eurocenten. Nu kon ik daar nog 3 groene kikkers, of 2 trekdrop voor halen in 1990 bij een klandestien "huiskamersnoepwinkeltje".
Op een gegeven moment gaf iemand mij 5 gulden voor het autowassen, behoorlijk veel ( 60 kikkers) . De volgende poetsbeurt kreeg ik aan het einde 3,50 gulden, toen zij ik dat ik van de ander 5 gulden kreeg. Vanaf toen gaf iedereen mij 5 gulden en had ik de marktprijs vastgesteld, stofzuigen gulden extra.
Jammer genoeg leedt ik aan moordende concurrentie in mijn vakgebied en moest ik de toko sluiten toen andere kinderen de auto wasten en stofzogen/stofzuigden voor 3,50. Het was een wijze les..
Je hebt natuurlijk geen snars aan dit hele verhaal en vraag me ook af waarom ik het hier neerzet, maar het schetst wel hoe je kunt omgaan dit soort kwesties. Jij bent goed in een kunstje en je oom/tante zien je kunstje graag doen, willen ze je er ook bij zien lachen dan moeten ze met pegels over tafel komen..
succes....
just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone
Het lijkt me dat je daar al voor 1000den euro's werk hebt gedaan (laat eens iemand software voor jou alleen schrijven. Dat is aan meer dan 30€per uur hoor). En als er iets misgaat kunnen ze et jou kwalijk nemen...dat risico zou ik niet zomaar willen lopen.
Ik help dikwijls familie/vrienden uit de nood (van PC's upgraden over computerles geven tot hulp om aan koopjes te geraken), en ik kan daar nooit een bedrag op plakken. Ik zeg dat het met plezier gedaan is, dat geld niet hoeft. Toch drukken ze stuk voor stuk mij wat in de hand. Lijkt me normaal, als ik enkele uren heb zitten uitleg geven, pc instellen enzo, dat daar dan ook wat tegenover staat.
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Daar is natuurlijk ook aan gedacht. Ik kan vanaf een computer met internet, altijd de server en andere pc's onderhouden en repareren (software matig dan) als het hardwarematig mis is word mijn workstation die thuis staat (overigens zelf gekocht en betaalt) gebruikt!naftebakje schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:29:
Stel je eens even voor dat je een maandje op vakantie gaat, terwijl hun bedrijf wel draait. Is er dan opeens een probleem (hoe klein ook), ga jij dan ff terugkeren?
Kortom, je bent onbetaalbaar, zonder jou ligt het bedrijf plat. Jij bent verantwoordelijk voor de kleren die ze dragen, de auto waar ze mee rijden, het huis waarin ze wonen,....timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:31:
Ik vind je verhaal wel leuk, er is alleen een verschil er is niet zo 1, 2, 3 een vervanger die mij kan vervangen, er zit veel software in die ik zelf heb ontwikkelt en waarvoor ik dus ook geen support enzo heb geschreven, en al zou er iemand zijn die het kon vervangen dan zal die het ook niet gratis doen!
en toch vergoeden ze je helemaal niet (reisje gratis geven zodat je daar een week lang werkt is geen vergoeding!). Ik wist niet dat Nederlanders zo krenterig waren.
Wat ik zeggen wil, eigenlijk bestelen ze je nu (volgens mij), je doet enorm waardevol werk voor hen, en krijgt er niets voor.
@uitbreiding hier net boven: je betaalt zelf reserveonderdelen voor hen? (ok, je gebruikt ze wel, maar als ze et nodig hebben nemen ze jou zuurverdiende centen weg)
Ik zou gewoon even rustig ervan praten, en ze wat bedenktijd geven. Om je verhaal kracht bij te zetten, kan je ze zeggen dat ze eens een offerte moeten laten maken voor de zaken die jij nu doet door een extern bedrijf te laten doen. Lijkt me dat je met 1/5 van de prijs supergelukkig zal zijn.
[ Voor 21% gewijzigd door naftebakje op 09-10-2005 21:38 ]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.
Verwijderd
als jij nu op een plek terecht komt waar geen internet is, en belllen je met een erg groot probleem ?timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:33:
[...]
Daar is natuurlijk ook aan gedacht. Ik kan vanaf een computer met internet, altijd de server en andere pc's onderhouden en repareren (software matig dan) als het hardwarematig mis is word mijn workstation die thuis staat (overigens zelf gekocht en betaalt) gebruikt!
kom jij dan vanaf je vakantie adres terug ?
Daar komt het wel op neer, als ik er niet was geweest waren ze al 5x alle bestanden en mail kwijt. Moesten ze een it-er inhuren voor het kleinste probleempje, was het voor mijn oom niet mogelijk geweest om zijn werk voor te zetten in Ethiopie, hij zou dan veel minder verdienennaftebakje schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:34:
[...]
Kortom, je bent onbetaalbaar, zonder jou ligt het bedrijf plat. Jij bent verantwoordelijk voor de kleren die ze dragen, de auto waar ze mee rijden, het huis waarin ze wonen,....
en toch vergoeden ze je helemaal niet (reisje gratis geven zodat je daar een week lang werkt is geen vergoeding!). Ik wist niet dat Nederlanders zo krenterig waren.
Wat ik zeggen wil, eigenlijk bestelen ze je nu (volgens mij), je doet enorm waardevol werk voor hen, en krijgt er niets voor.
De meeste dingen, (e-mail etc) werken allemaal redudant (als de server uitvalt is nog steeds werk mogelijk omdat alle bestanden en mail ook locaal staan en er in noodzaak gebruik gemaakt kan worden van pop3 accounts) maar stel, ja dan zou ik terug moeten keren, een dag niet gewerkt kost zo'n bedrijf al gauw 1000-10.000 euroVerwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:36:
[...]
als jij nu op een plek terecht komt waar geen internet is, en belllen je met een erg groot probleem ?
kom jij dan vanaf je vakantie adres terug ?
[ Voor 6% gewijzigd door 0fbe op 09-10-2005 21:39 ]
Dat ben jij dus (voor een stuk) waard, aangezien je dat voorkomt.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:39:
[...]
een dag niet gewerkt kost zo'n bedrijf al gauw 1000-10.000 euro
[ Voor 46% gewijzigd door naftebakje op 09-10-2005 21:41 ]
het bedrijf zelf is een VOF, bij het dochterbedrijf in ethiopie zijn alle aandelen verdeelt onder investeerdersnaftebakje schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:40:
Als je ze financieel wil ontzien, kan je nog altijd aandelen vragen van het bedrijf. Die kan je dan later (als je een huis wil kopen ofo) nog altijd cashen.
Ik ken niet veel van systemen waarin bedrijven kunnen opgericht zijn, kan iemand hier toelichten wat een VOF is, en of het idee van een aandeel in het bedrijf hier mogelijk is?timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:41:
[...]
het bedrijf zelf is een VOF, bij het dochterbedrijf in ethiopie zijn alle aandelen verdeelt onder investeerders
Het lijkt me namelijk een heel mooie oplossing.
Hier staat wat meer over een VOF;naftebakje schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:45:
[...]
Ik ken niet veel van systemen waarin bedrijven kunnen opgericht zijn, kan iemand hier toelichten wat een VOF is, en of het idee van een aandeel in het bedrijf hier mogelijk is?
Het lijkt me namelijk een heel mooie oplossing.
http://www.notaristarieven.nl/informatie.php?info_id=171
verder is het volgens mij niet mogelijk om daar aandelen in te hebben!
Verwijderd
De Vennootschap onder firma is een ondernemingsvorm, waarin niet één persoon de leiding en verantwoordelijkheid heeft, maar twee of meer mensen. Verder lijkt de V.O.F. in veel opzichten op de eenmanszaak. De leiding, die uit twee of meer, maar bijna nooit uit meer dan enkele mensen bestaat, is verantwoordelijk en neemt samen alle beslissingen. De eigenaars zijn ook met hun privévermogen aansprakelijk voor schulden van de onderneming. Het is wat makkelijker om geld te lenen dan bij een eenmanszaak. Omdat er meer eigenaars zijn, zal de bank vaak wat makkelijker een lening verstrekken.
De eigenaars moeten het natuurlijk wel eens worden over de onderneming. Ook deze ondernemingsvorm komt veel voor bij kleinere ondernemingen, zoals in de detailhandel. Deze ondernemingsvorm wordt ook gebruikt door echtparen die samen een bedrijf hebben of bijvoorbeeld schoolvrienden die samenwerken.
Ook de V.O.F. is een persoonlijke ondernemingsvorm. De eigenaren zijn aansprakelijk voor de schulden, ook met hun privévermogen.
Geen aandelen, maar winstdeling e.d. zijn dus mogelijk, maar dat allemaal terzijde. Dat zal sowieso niet zo snel gebeuren; noch een significant gedeelte van aandelen, noch een winstdeling.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 22:21:
Dus geen aandelen mogelijk. Ik heb me voorgenomen om de komende week bij te houden hoeveel uur ik bezig ben.
Maar gewoon eens overleggen dat je overweegt om betaald werk te gaan doen elders en dat je daardoor minder c.q. marginaal tijd hebt om bij hen onbetaald te werken.
Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo
Al meer dan 7 jaar onderhoud ik voor een lokale omroep het gehele audio-netwerk (van cd-speler tot zender) en computer netwerk(incl playout e.d.). Alles op hobby en vrijwillig nivo.
In de loop van die tijd heb ik daarvoor ook custom software gemaakt, nu draait de hele omroep op die software en ik zorg ervoor dat de boel draait en blijft draaien, 24/7 en dat resulteerd heel soms in een nachtje doorhalen. En verder alleen een wekelijkse routine check.
Maargoed, elke keer als ik de radio aanzet geeft me dat een goed gevoel. Zolang er muziek uit de zender komt doet vrijwel alles, waarvoor ik verantwoordelijk ben, het prima.
Ik heb altijd met mezelf afgesproken dat ik dit 'forever' blijf doen. Met uitzondering van een paar regels:
1. Zodra de omroep (te) commercieel word en er *iemand* geld gaat verdienen, dan wil ik ook centen zien. (ik werk in Hilversum, ook in omroepland, dus aan professionaliteit ligt het niet).
2. Als ik het lichamelijk of geestelijk niet meer kan (duh!), dan stop ik.
3. Als er andere omstandigheden zijn (bij gezin of familie omstandigheden) die botsen met deze hobby stopt het ook.
Je ziet het, het lijkt op jouw situatie, alleen ben ik 14 jaar ouder en heb een vaste baan in Hilversum in dezelfde branche.
Het allerbelangrijkste verschil is dat de lokale omroep een stichting is, er word niemand betaald voor zijn werk (ruim 30 man).
Jouw 'werk' is een commercieel bedrijf, iemand zit daar zijn zakken te vullen en jij niet.
Op dat ogenblik moet je je afvragen 'wat doe IK fout?'.
Dat tripje ethiopie is gewoon een werkvakantie en die zou je zelfs vanaf het moment dat je in dat vliegtuig stapte tot het moment dat je er bij terugkomst weer uitstapte betaald moeten krijgen.
(voorbeeld: ik ben een paar jaar geleden naar spanje (costa del sol) geweest om 1 week te werken. Uiteindelijk kreeg ik een half maandsalaris voor 40 uur werk en 's avonds lekker chikkis opduikelen in de kroeg.)
Ik krijg de indruk dat ze je (onbewust) misbruiken. Leer mij de 'bedrijfsleider' maar kennen. Elke cent die ze niet uit hoeven te geven is er 1.
Wat je moet doen laat ik in het midden, maar ik was in ieder geval niet doorgegaan met daar onbetaald blijven werken.
Dit is het 'ze kunnen mij niet missen' syndroom. Zet dat maar uit je kop, iedereen kan je vervangen, alleen moeten ze eerst uit zien te vogelen wat jij allemaal bedacht hebt en dat kost tijd.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:37:
[...]
Daar komt het wel op neer, als ik er niet was geweest waren ze al 5x alle bestanden en mail kwijt.
Ik dacht dat ook, 'ze kunnen niet zonder me bij de omroep'. En natuurlijk is er weleens stront aan de knikker en heb ik tijdens een vakantie in frankrijk 2 beltegoed kaarten van €50 erdoorheen gejaagd om iets op gang te krijgen. (wel terug gekregen overigens).
Maar dat is een nood-scenario, we hebben het nu over dagelijkse normale bezigheden en die kan elke zichzelf respecterende IT-er. Niet alleen jij.
Zie hier, je schrijft het zelf. Het gaat om geld.Moesten ze een it-er inhuren voor het kleinste probleempje, was het voor mijn oom niet mogelijk geweest om zijn werk voor te zetten in Ethiopie, hij zou dan veel minder verdienen
Nogmaals, je moet zelf weten wat je uiteindelijk doet, maar mijn advies is: doe vanalles maar doe het niet voor niks.
Alles kan stuk.
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Zij heeft waarschijnlijk geen idee hoeveel tijd jij er in steekt, dat er boor jou ook leukere dingen zijn dan computeren, en dat je kennis heel waardevol is. Het enige waar je moeder om geeft is de relatie in de familie, en door geld te vragen loop je een risico.
Verder moet je ook niet verwachten dat je ooit zomaar geld al krijgen als je er niet om vraagt, je oom en tante zijn ook ondernemers, en die geven niet zomaar geld weg als jij het ook voor niets doet.
Probeer ook eens objectief naar je ouders te kijken, die van mij liepen ook altijd te zeuren over het feit dat ik geen geld zou mogen aannemen voor het werk dat ik doe, terwijl zij zich hun hele leven kapot werken voor veel te weinig geld omdat ze nooit ergens om vragen.
Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.
Amen. Gewoon geld vragen want voor je het weet ben je het computerslaafje van de hele buurt/familie/vriendenkring. Moet altijd voor niks of zo weinig mogelijk; doodziek word je ervan want als er iets mis is word er van je verlangd dat je weer eens (voor niks) komt opdraven om het op te lossen.Johnny schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 23:28:
Mijn advies: luister niet naar je moeder.
Zij heeft waarschijnlijk geen idee hoeveel tijd jij er in steekt, dat er boor jou ook leukere dingen zijn dan computeren, en dat je kennis heel waardevol is.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.
Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.
Belachelijk dit. Als wij hier zo lang mee bezig zouden zijn dan zouden ze net iets minder dan €6000,- per maand kwijt zonder zonder servicecontract, met iets meer dan €4500. Bij die €4500 ga ik er dan vanuit dat ze dan ook daadwerkelijk een contract hebben voor 15 uur per maand (onwaarschijnlijk).
Dit is echt voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Weet je waarom top managers zoveel betaald worden? Omdat zij zogenaamd alle verantwoordelijkheid dragen. Als ik dit zo hoor heb je nogal wat op je schouders rusten.
Ik zou ze inderdaad maar eens een offerte op laten vragen, ze schrikken zich dood. Zeker als er zelfgemaakte software mee gemoeid is, dat kan erg in de uren lopen.
Toch moet ik je wel een ding zeggen. Voor een offerte maakt zo'n bedrijf een inventarisatie van de te verwachte kosten en hoeveel uren ze kwijt zouden zijn. Dat worden er zeker minder dan 10. Bij grotere bedrijven hebben wij vaak aan 4 uur per maand teveel.
Maargoed ik doe dit dus ook wel eens prive en dan reken ik ook gewoon fors (30/40 euro per uur). Wat je dan krijgt is dat eerst de buurjongen erbij gehaald wordt en dat ze naderhand toch weer bij mij komen om het echt te laten fixen. Een paar kennisen van mij hebben ook gewoon bedrijven en laat ik gewoon de volle pond betalen (50/70 per uur). Zij verdienen klauwen met geld en ik ben daar ook waardevol, dus gewoon betalen en niet zeuren. En daar zijn zij het dan ook helemaal mee eens, vaak betalen ze me ook meer dan ik vraag
voordat ik gezeur krijg, uiteraard voor echte vrienden/vriendinnen gratis als het niet te vaak voorkomt (dan pas ik gewoon-> geen tijd)
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Daarnaast zaijn zulke mesnen "verwend"; pas al jij er de brui aan geeft zullen ze ervan versteld staan hoeveel dta nu eigenlijk allemaal kost.
Je verwent hen nu: ze zittne in een luwe positie: ze hbben een IT-beheerder die binenn de 24u (ong
Imho is het dan ook voldoende hen te vertellen dat je het iet mer wil doen. (natuurlijk wel vermelden dat geld daar een rol in speelt
Pas vooral op als ze je poberen voorspiegelen dat wat je nu doet ook leertijd is; dat is het niet: in leertijd heb je immers de ruime mogelijkheid fouten te maken, en dat kan je nu slechts beperkt!
[ Voor 3% gewijzigd door the_stickie op 11-10-2005 01:05 ]
je hoort hier gewoon geld voor te krijgen... is echt geen familiedienstje als je dit als vast werk doet... want dat is het gewoon.
duidelijk maken dat je op zoek gaat naar een baantje.... dan begrijpen ze het wel.
Momenteel ben jij het beste wat het bedrijf is overkomen, en dat is een hele slechte zaak.
[ Voor 19% gewijzigd door Jazco2nd op 11-10-2005 01:15 ]
Als ze de hint dan nog niet snappen dan wordt het niets, en kan je écht opzoek naar een ander baantje
Laat ze je het minimum loon uitbetalen.
Dat kost ze € 2,52 x 200 is 504 euro bruto. En daar kunnen ze ongeveer 10 uur een prof voor inhuren.
Geeft jou een leuk zakcentje, en is voor hun (12 werkplekken) niet eens zichtbaar in de maandelijkse loonkosten.
Verwijderd
want ik snap TS wel hij vind het ook leuk om te prutsen en alles werkend houden
suc6 met de onderhandelingen
Nouja die liggen op het moment even stil, er zit hier nu niemand in Nederland dus dan is er voor mij meer werk (PC's grote beurt geven etc) Ik zal het volgende week toch maar eens aankaarten.Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 10:34:
AC hoopt op een goede afloop
want ik snap TS wel hij vind het ook leuk om te prutsen en alles werkend houden
suc6 met de onderhandelingen
Dat klopt, als ik nu hier bijvoorbeeld een foutje maak waardoor de exchange mailboxen kwijt zijn. Dan is dat voor het bedrijf een ramp, dus ik kan niet zo maar even van alles uitproberen. Wat niet wegneemt dat ik er bij het opzetten van de server wel zeker iets van geleert heb (ik had exchange nog nooit in een bedrijfsomgeving serieus gedraait)The_Stickie schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 01:05:
Zo'n "werkgever" wordt rijk op jouw nek.
Daarnaast zaijn zulke mesnen "verwend"; pas al jij er de brui aan geeft zullen ze ervan versteld staan hoeveel dta nu eigenlijk allemaal kost.
Je verwent hen nu: ze zittne in een luwe positie: ze hbben een IT-beheerder die binenn de 24u (ong) ter plekke kan aijn, die gemotiveerd de problemen oplost.
Imho is het dan ook voldoende hen te vertellen dat je het iet mer wil doen. (natuurlijk wel vermelden dat geld daar een rol in speelt). Als dat bedrijf niet al te wereldvreemd is, bieden ze je onmiddleijk een salaris aan (op voorwaarde naturlijk dat je werk tot nog toe behoorlijk was
) Hoeveel, en hoe wettelijk das iets anders natuurlijk.
Pas vooral op als ze je poberen voorspiegelen dat wat je nu doet ook leertijd is; dat is het niet: in leertijd heb je immers de ruime mogelijkheid fouten te maken, en dat kan je nu slechts beperkt!
Niet wegnemen, ze lenen mijn pc (heb er overigens 2 staan dus het is niet zo'n ramp) in de tijd, dat de pc nog niet gefixt is.naftebakje schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 21:34:
[...]
Kortom, je bent onbetaalbaar, zonder jou ligt het bedrijf plat. Jij bent verantwoordelijk voor de kleren die ze dragen, de auto waar ze mee rijden, het huis waarin ze wonen,....
@uitbreiding hier net boven: je betaalt zelf reserveonderdelen voor hen? (ok, je gebruikt ze wel, maar als ze et nodig hebben nemen ze jou zuurverdiende centen weg)
Ik zou gewoon even rustig ervan praten, en ze wat bedenktijd geven. Om je verhaal kracht bij te zetten, kan je ze zeggen dat ze eens een offerte moeten laten maken voor de zaken die jij nu doet door een extern bedrijf te laten doen. Lijkt me dat je met 1/5 van de prijs supergelukkig zal zijn.
Wat is het verschil?timcooijmans schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 15:03:
[...]
Niet wegnemen, ze lenen mijn pc (heb er overigens 2 staan dus het is niet zo'n ramp) in de tijd, dat de pc nog niet gefixt is.
Ik heb nog nooit geweten dat iemand een PC kan lenen om in een bedrijf te gebruiken, terwijl die PC blijft staan bij mij thuis. Ze nemen hem dus daarwerkelijk weg.
Je mag erg vriendelijk zijn, erg gedienstig, maar je moet echt wel een grens trekken. Laat me anders weten wanneer je betaald werk hebt, dan geef ik je mijn banknummer door. Je loon kan je toch missen dacht ik?
Ik heb op mijn eindwerk ook de kans gehad om naar china op reis te gaan, om in een toeleveringsbedrijf de productie op te starten (chinezen die geschakelde voedingen maken, das een ramp
Wij werden dus wel geapprecieerd om wat we deden, jij blijkbaar niet...
Gratis naar Ethiopie? Het is volgens mij al eerder gezegd, maar dat is gewoon werk en zou mijn inziens juist extra beloond moeten worden.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:30:Dat is dus ook een 'probleem', omdat ik mijn eigen systemen heb gebruikt en mijn oom ook een bedrijf in ethiopie heeft, ben ik gratis mee naar ethiopie geweest om daar de computers in te stellen. Dit zou ik ook als 'salaris' kunnen zien, maar of ik dat zo moet zien.
Dit is natuurlijk wel een ingang. Je kunt zeggen dat je blij bent dat je de gelegenheid hebt gekregen om veel te leren, maar dat je nu toe bent aan een nieuwe uitdaging. Daarom kijk je verder. Misschien heeft je oom/tante zelfs wel ander werk waar je van kunt leren.timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:54:Die kennis op doen is er na 1,5 jaar ook wel uit. Het is nu gewoon routine werk. ...het is me allemaal wel voort bekend, Ik zou evt zou nog 10 van die systemen kunnen opzetten. Moet wel zeggen dat ik er bij het installeren veel van heb geleert maar daar heb ik nu niks meer aan!...
Het is een vage lijn tussen vriendendienst en betaalde arbeid. Bij familie ligt dat nog lastiger aangezien er wordt verwacht dat je elkaar helpt. Tot nu toe hebben je oom/tante je geholpen doordat je geleerd hebt. Nu die periode over is lijkt het erop dat alleen jij ze helpt en dat zij je niet meer helpen. Aangezien je betaling vragen moeilijk vindt en je moeder het niet wil, is het wellicht handiger om je uit die relatie terug te trekken.
Ik snap overigens niet dat je oom/tante niet zien dat je veel doet en dat je je daar ongemakkelijk bij voelt. Ook begrijp ik niet dat ze in plaats van loon je nooit iets hebben toegestopt. Een laptop, wat software, etc. Jongens als jij moet je te vriend houden. Voor een fractie van de prijs hebben ze een betrouwbaar persoon in huis. Wanneer je dat teveel uitbuit, gaat iemand weg.
remco_k schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 22:59:
Heel verhaal van Remco
Remco, ik heb er ongetwijfeld overheen gelezen op radioforum, maar welke software is ook alweer van jou?
Voor wat betreft de TS, wat ik met name interessant vindt is de reactie op het 'reisje ethiopië', wat door veel mensen als loon wordt gezien. Bekijk het eens van de andere kant: als de oom een bedrijf inhuurt voor zijn Nederlandse vestiging, en hij wil een vestiging in Ethiopië opzetten, gaat er een Nederlandse IT-er daarheen. Die kent het netwerk, en heeft naar mening sowieso meer know-how dan er in Ethiopië is. Die IT-er gaat daar echt niet op eigen kosten heen, die reiskosten worden doorberekend in het bedrag dat oom aan het bedrijf betaald, of gewoon gelijk door oom betaald. Daarnaast wordt de IT-er uiteraard nog per uur betaald. De vraag is zelfs of dat per gewerkt uur, of per daar-aanwezig-uur is; als ik in Ethiopië zit ben ik niet thuis, dus kun je iets van wachtgeld verwachten.
TS gaat nu met oom naar Ethiopië, reisje wordt betaald (niet meer dan logisch), maar ook hier spaart oom dus gewoon het salaris op een IT-er uit. Ik weet niet exact wat een gemiddeld IT-bedrijf aan uurloon vraagt, maar ik denk dat het begint bij €50,00. Nu is TS 16, dus is dat een overdreven hoog bedrag, maar het geeft een beetje aan wat de oom bespaard.....
edit:
Ik zit er nu nog even over na te denken, maar is het voor jou niet mogelijk om een bedrijfje / eenmanszaak op te starten? Oom huurt jou als bedrijf in, en je maakt voor hem (omdat het je oom is) een lager prijsje. Ondertussen kunnen andere mensen/bedrijven je ook gewoon inhuren, zonder dat het allemaal zwart hoeft. Daarnaast kun je aankopen die jij zelf doet (laptop, hardware, software) weer aftrekbaar maken voor je bedrijf.
[ Voor 14% gewijzigd door ralpje op 12-10-2005 10:01 . Reden: lampje ]
Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer
"Gratis" bestaat niet in het bedrijfsleven. Je oom neemt je niet mee omdat je van die mooie blauwe ogen hebt, je ging gewoon mee voor werk. Dus luister naar wat Roenie zegt. Zelf ben ik ook vaak genoeg voor de baas op stap geweest, maar dat zijn gewoon werkdagen. En dan is het logisch dat hotel en eten voor je verzorgd worden, je bent immers niet thuis en je eten is onderweg gewoon duurder.Roenie schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:38:
Gratis naar Ethiopie? Het is volgens mij al eerder gezegd, maar dat is gewoon werk en zou mijn inziens juist extra beloond moeten worden.
Verwijderd
Dus bijvoorbeeld reisje naar Ethiopie: zie dat als een vergoeding voor het werk dat je reeds gedaan hebt.
Andere legale voordelen proberen van af te geraken mits hier moeilijk de waarde van te bepalen is.
Heb het topic eens snel doorgenomen, en heb ik goed begrepen dat je er ook een laptop voor hebt gekregen? Beschouw dat dan ook als vergoeding voor de reeds geleverde prestaties.
M.a.w probeer er voor te zorgen dat je niet meer gebonden bent aan het bedrijf door materiele zaken of niet-conventionele vergoedingen. Want daarmee houden ze je eigenlijk zoet terwijl hier geen waarde op te plakken is.
Eens dat je op deze manier niet meer gebonden bent kan je subtiel gaan aankaarten dat er nu toch wel veel tijd van jezelf in dat werk kruipt en dat dat alsmaar meer en meer gaat worden. Je kan dan voorzichtig zeggen dat je eigenlijk graag een centje had bijverdiend, maar dat dat niet mogelijk is vanwege tijdsgebrek. En dat tijdsgebrek wordt dan ook veroorzaakt door het werk dat je doet voor die firma. Vraag dan vervolgens of je niets kan afspreken voor een vast uurloontje voor het werk dat je 'freelance' doet voor hen. Als ze weigeren zou ik dan gewoon zeggen, dat je dan wel naar een ander jobje moet gaan zoeken en dat je dan ook geen tijd meer zult hebben om het werk voor hen te kunnen verderdoen.
Ik vind dat je allenszins het recht hebt om toch iets te krijgen voor wat je doet, laat je natuurlijk ook niet onderbetalen als je een uurloontje afspreekt!
Maar de key is volgens mij ervoor te zorgen dat je jezelf kan beschouwen als ongebonden aan de firma omdat ze anders gaan zeggen 'jamaar je hebt toch en gratis reis naar Ethiopie gekregen of je hebt toch een laptop gekregen'
Beschouw die vergoedingskjes dus als vergoeding voor het reeds gedane prestaties en zorg dat je op alle andere vlakken ook onafhankelijk van hen bent.
ralpje schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 09:54:
[...]
offtopic:
Remco, ik heb er ongetwijfeld overheen gelezen op radioforum, maar welke software is ook alweer van jou?
Kan kloppen, ik schrijf daar niet (veel) over op radioforum (of elk ander forum) omdat ik een clausule in mijn contract heb zitten van m'n werkgever dat ik voor mezelf (en ook de lokale omroep waar ik voor werk) wel software mag maken/leveren/onderhouden maar niet voor andere partijen. Dus posten op radioforum dat ik een geweldig stabiel en geavanceerd playout systeem heb draaien wat gratis is maar wat niet te verkrijgen is, zou een beetje een dooddoener zijn voor mede forum gebruikers.
Alles kan stuk.
Je maakt me wel nieuwsgierig nu. Is dat ding te bezichtigen bij jullie?
Ik heb geen laptop gekregen, ik zie het reisje naar Ethiopie gewoon als noodzaak, iemand moest daar de telefoon/internet instellen...Verwijderd schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 10:48:
@TS: als ik jou was, zou ik ervoor zorgen dat je op geen enkele manier meer gebonden bent aan het bedrijf en vice versa.
Dus bijvoorbeeld reisje naar Ethiopie: zie dat als een vergoeding voor het werk dat je reeds gedaan hebt.
Andere legale voordelen proberen van af te geraken mits hier moeilijk de waarde van te bepalen is.
Heb het topic eens snel doorgenomen, en heb ik goed begrepen dat je er ook een laptop voor hebt gekregen? Beschouw dat dan ook als vergoeding voor de reeds geleverde prestaties.
M.a.w probeer er voor te zorgen dat je niet meer gebonden bent aan het bedrijf door materiele zaken of niet-conventionele vergoedingen. Want daarmee houden ze je eigenlijk zoet terwijl hier geen waarde op te plakken is.
Eens dat je op deze manier niet meer gebonden bent kan je subtiel gaan aankaarten dat er nu toch wel veel tijd van jezelf in dat werk kruipt en dat dat alsmaar meer en meer gaat worden. Je kan dan voorzichtig zeggen dat je eigenlijk graag een centje had bijverdiend, maar dat dat niet mogelijk is vanwege tijdsgebrek. En dat tijdsgebrek wordt dan ook veroorzaakt door het werk dat je doet voor die firma. Vraag dan vervolgens of je niets kan afspreken voor een vast uurloontje voor het werk dat je 'freelance' doet voor hen. Als ze weigeren zou ik dan gewoon zeggen, dat je dan wel naar een ander jobje moet gaan zoeken en dat je dan ook geen tijd meer zult hebben om het werk voor hen te kunnen verderdoen.
Ik vind dat je allenszins het recht hebt om toch iets te krijgen voor wat je doet, laat je natuurlijk ook niet onderbetalen als je een uurloontje afspreekt!
Maar de key is volgens mij ervoor te zorgen dat je jezelf kan beschouwen als ongebonden aan de firma omdat ze anders gaan zeggen 'jamaar je hebt toch en gratis reis naar Ethiopie gekregen of je hebt toch een laptop gekregen'
Beschouw die vergoedingskjes dus als vergoeding voor het reeds gedane prestaties en zorg dat je op alle andere vlakken ook onafhankelijk van hen bent.
Ze steken dus wel geld in het bedrijf, maar personeel moet maar gratis werken?timcooijmans schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:42:
Een ander groot probleem is dat het bedrijf in Ethiopie nog in oprichting is en ze er dus veel geld in moeten steken dat telt voor mij ook mee!
Wat krijgen andere personeelsleden voor loon?
Wat betalen ze zichzelf uit?
Ipv loon zou je natuurlijk ook een winst percentage kunnen vragen.
En die reiskosten naar ethiopië zou ik niet meerekenen om te zien wat jij van ze hebt gekregen.
Of je nou mee moet naar Lutjebroek, of naar duitsland of naar ethiopië maakt totaal geen verschil uit. Jij moet een taak verrichten. Die taak moet verricht worden in plaats X. Baas betaald de kosten om op plaats X te komen. (normaal werk/woon verkeer hoeft uiteraard niet volledig betaald te worden)
Dit baantje is echt niet meer afentoe een klusje doen.
Schrijf eens op hoeveel uur je er in de week mee bezig bent.
(dus houd consequent alle uren bij, ook de als je 's avonds even een uurtje wat code aan het schrijven bent.)
Edit: hmm, vergeten dat er nog een pagina was. M'n post is dus veel van hetzelfde.
Maar daarom niet onzin. Iedereen heeft hier ongeveer dezelfde mening.
Wat ik echter veel zwaarder vind rekenen, is het feit dat jij twijfelt..
Jij vind het niet echt normaal om het allemaal maar gratis te doen. Wat wij er dus eigenlijk van vinden is niet het belangrijkste.
Weeg trouwens nog wel even je keuzes af. Je kan veel winnen (leuk salaris), maar ook verliezen (slechte band).
[ Voor 69% gewijzigd door job op 12-10-2005 18:33 ]
Familiezaken en zaken op het werk houden wij gewoon strikt gescheiden!
Ik draag de verantwoording dan ook niet direct aan mijn oom af maar regel dat via iemand anders in het bedrijf. Alleen voor eventueel nieuwe aankopen rapporteer ik naar mijn oom.
Dit gaat al jaren goed en iedereen is tevreden....
Ik zou dus gewoon aanvragen of je daar niet gewoon een part time contract kan krijgen.
Je wordt (en laat je) gewoon als een deurmat gebruikt man, het is echt zo simpel. Of je oom dit nu bewust doet weet ik niet maar reken er maar op dat hij zelf WEL salaris verwacht voor een opdracht. Het klinkt allemaal erg knap wat je doet maar je moet toch nog echt een lesje "opkomen voor jezelf" leren. Ik verwijt je niks want tja we moeten allemaal alles leren in het leven natuurlijk
Hoe dan ook even een babbeltje maken en je niet laten afschepen met 2 euro per uur. Je staat immers 24 uur paraat en je eigen computer staat tot hun beschikking. Hij blij met een goedkope systeembeheerder, jij blij met geld en een fatsoenlijk baantje, accepteer alleen geld
Ik vind dat een hele leuke vriendendienst
Ik ben het niet eens met de stelling familie en zaken gaat niet samen, wel als je zo'n oom hebt natuurlijk
Verwijderd
Anderzijds zit er natuurlijk een risico in om om geld te vragen: ze kunnen zuur reageren. Of dat zo is moet jij inschatten, het is jouw familie. Als het redelijke mensen zijn en jij het goed brengt zullen ze ook inzien dat het niet redelijk is jou niks te betalen. Je leeftijd doet er eigenlijk niet zo veel toe, je hebt namelijk werkervaring en kennis.
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar wat voor bedrijf heeft je oom eigenlijk? Als het dingen zijn die voor jou interessant zijn (Voor nu hardware en andere hebbedingetjes, maar je gaat ook ooit het huis uit: wasmachine's, koelkasten, meubels, etc) kun je opperen om die goedkoop te krijgen. Je oom kost dit niks, maar jij bespaart wel veel geld. Eigenlijk vind ik dat laatste vrij vanzelfsprekend, maar het is wel een vorm van beloning.
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 25-10-2005 23:01 ]
Vraagt ie wat hij moet betalen, ik zeg "20 € ofzo, tis graag gedaan". Knalt ie me 50€ in de hand.
Dus ik werk een uurtje, geef aan dat ik niet veel wil, en hij betaalt me 50€. Dus 50€ / uur is een laag loon voor PC onderhoud voor familie (ik weet het, normaal draait het rond de helft, maar ik krijg wel systematisch meer dan ik vraag). Maar dan nog, lijkt het me maar normaal dat jij 25€ per uur rekent (aangezien je moeder wil dat je er geen geld voor vraagt, 25€/uur is geen geld), en vooral als je eigen software hebt geschreven of als je verantwoordelijkheid draagt (aankoop servers bijvoorbeeld) moet je daar gewoon een bonus voor krijgen (want als er iets misloopt ben jij de pineut/sigaar).
En er is volgens mij nog niemand doodgegaan van een gesprek, dus er even over praten moet toch gewoon kunnen. Breng het gesprek eens op gang met "stel je voor dat je mij niet had, dan had je geen .... (<-- insert 1000 voorbeelden)".
Verwijderd
Sowieso vind ik 20 euro per uur (zeker als het om een format en reinstall gaat, waarbij je uit je neus zit te vreten) een monstertarief. Dat je vervolgens 50 euro krijgt heeft meer met de draagkracht van je familielid dan met een normaal tarief te maken.
25 euro per uur is trouwens 1000 euro per week (bij een 40-urige werkweek), dat vind ik best wel veel geld eigenlijk.
ja, kijk dan maar eens wat een IT bedrijfje vangt; 55 euro per uur, dat is 2200 per week - is ook veel geld....Verwijderd schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 13:32:
25 euro per uur is trouwens 1000 euro per week (bij een 40-urige werkweek), dat vind ik best wel veel geld eigenlijk.
Voor dit bedrijf is het gewoon goedkope arbeid - en de TS slikt dit gewoon.
gaat niet om de inkomsten van een It bedrijf, het gaat om de uitgaven van het famillie bedrijf.RobertJ schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:18:
IT bedrijfje betaalt natuurlijk ook netjes belasting...
Het famillie bedrijf bespaart ontzettend veel kosten, en komt ermee weg
Verwijderd
Tang en varken. En nettoloon is nog altijd niet hetzelfde als loonkosten werkgever.SileX schreef op woensdag 26 oktober 2005 @ 15:23:
[...]
gaat niet om de inkomsten van een It bedrijf, het gaat om de uitgaven van het famillie bedrijf.
Het famillie bedrijf bespaart ontzettend veel kosten, en komt ermee weg
Maar daarin verricht ik ook dezelfde soort werkzaamheden. (Behalve software ontwikkeling maar ik loop daarnaast wel vaak bij klanten met de monteurs mee.)
Hier krijg ik netjes voor betaald en heb ik vorig jaar (toen ik 16 was) een goede regeling voor gemaakt.
Dit is een regeling op basis van een gemiddeld aantal uren per maand waar uiteindelijk een standaard bedrag aangekoppeld is. Dit houden alle uren in op zaterdag en zondag en alle uren 's avonds door de weeks. Daarnaast krijg ik voor de extra uren die ik doordeweeks werk een extra vergoeding. (Gewoon een net uurloon voor mijn leeftijd.)
Het lijkt mij helemaal niet vreemd om wat te vragen voor de uren die je er in steekt. (Ik heb een klant waar ik regelmatig kom en die me bijna een oplawaai verkoopt als ik niets vraag maar dat zijn uitzonderingen.
Wat MSalters zegt is vaak ook een redelijk aanbod. Zo kan ik straks waarnschijnlijk geheel of gedeeltelijk mijn rijbewijs op kosten van het bedrijf halen. Zo iets kan jij natuurlijk ook regelen.
Wat er over de reis naar Ethiopie verteld vind ik een twijfel punt. Zo'n reis moet je niet zien als salaris voor al je gedane werk (mischien gedeeltelijk maar meer zeker niet) en moet je imho gewoon op zich zelf zien.
Ik weet verder niet hoe je naar het bedrijf zelf kijkt en hoe het met de eventuele opvolging zit maar misschien is dat ook nog een intressant discussie/nadenk punt voor je zelf. (/me denkt daar nu ook over na en heeft er vandaag een presentatie over gehouden op school.)
No signature found
Op het moment niet, omdat er zeer veel onrust is in Ethiopie op het moment, wil ik het even uitstellen ze hebben nu wel andere dingen aan hun hoofd, (raar genoeg hoor je weinig over de onrust in Ethiopie door de nederlandse nieuws-kanalen. op CNN zie je er veel meer van)Roenie schreef op woensdag 02 november 2005 @ 00:20:
@ TS, is er nog iets uitgekomen?
Verwijderd
Ergens in Nederland/Belgie zit nu een ICTer die veel tijd en geld heeft gestoken in een ICT opleiding, trainingen etc... zonder werk, want doordat jij hem het gras voor de voeten wegmaait door gratis te werken komt dit werk niet op de arbeidsmarkt.
Vindt je het nu nog steeds moreel bezwaarlijk je oom om vergoeding te vragen?
Ik neem 't je niet kwalijk en begrijp je situatie wel, laat dat duidelijk zijn maar er zijn altijd meer kanten aan een zaak.
Komen ze vanzelf wel over de brug met een tegemoetkoming...
wijze woorden
Verwijderd
Nadat ik klaar was met het maken van de desbetreffende website (5 uur werk, peanuts), zei hij tegen mij: "Wat krijg je van me?". Na even na te denken, zei ik spontaan "Een dagje naar het reptielenhuis!" (mijn oom woont daar vlakbij, en ik woon 100 kilometer van mijn oom vandaan).
Ik ben toen leuk een dagje met mijn oom naar slangen wezen kijken
Verwijderd
Mn pa zecht altijd tegen mij:
Nooit familie aannemen op het werk krijg je alleen maar gezijk mee.
Maar ik denk niet dat je op je 16jaar leuk werk kan verwachten (zonder ICT diploma ofzo)
Iniedergeval heb ik tot nu toe alleen nog maar klote werk gedaan.Ik ben nu 17 maar voor mij zal de tijd wel keren na mn ict systeembeheer diploma over 2jaartjes
-postbode (komen op oproep kun je de hele ochtend wachten om in de middag even in de
regen post te bezorgen)
-krantjes bezorgen (doe ik nu nog steeds pfff)
-tomatenkas werken (lekker zweten voor wijnig geld en ongelofenlijk vies word je ervan)
-computerbedrijfje (dat was wel leuk maar dat was stage)
-elektrotechniekbedrijf (op de bouw gewoonweg klotewerk)
[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2005 14:05 ]
Punt 2) Wellicht dat je dyslectisch bent, in dat geval heb ik niets gezegd, maar doe eens een spellingscontrole ofzo.
Punt 3) @ TS: nog nieuws?