Heb je ook een fatsoenlijke IT opleiding?beany schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:01:
[...]Mijn vele ervaring is ook de reden dat ze me hebben aangenomen.
[ Voor 60% gewijzigd door NMe op 08-10-2005 14:43 ]
Verwijderd
Heb je ook een fatsoenlijke IT opleiding?beany schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:01:
[...]Mijn vele ervaring is ook de reden dat ze me hebben aangenomen.
[ Voor 60% gewijzigd door NMe op 08-10-2005 14:43 ]
Verwijderd
Tuurlijk wel, als je een fatsoenlijke opleiding hebt gedaan, vertrouwd men meer op je woord omdat je weet waar je over praat.
Ervaring is veel waardevoller dan een opleiding. Als iedereen in het bedrijfsleven volgens het boekje zou programmeren, dan kwamen de bedrijven allemaal om in de PSD's, usecase diagrammen en andere zut die 99% van de tijd compleet onnodig is. Een opleiding is leuk als opbouw van je referentiekader als programmeur. Niets meer, niets minder. Je echte waarde krijg je eigenlijk pas als je een jaartje of wat gewerkt hebt.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:25:
Tuurlijk wel, als je een fatsoenlijke opleiding hebt gedaan, vertrouwd men meer op je woord omdat je weet waar je over praat.
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
Ja, dat geldt voor mensen die pas afgestudeerd zijn of nog niet veel ervaring hebben. Als je echter al x aantal jaar aantonbare ervaring hebt, dan speelt dat niet zo'n rol meer.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:25:
[...]
https://fgheysels.github.io/
Verwijderd
Ik geef toe dat veel diagrammen overbodig zijn, toch is een minimale documentatie wat mij betreft geen overbodige luxe met betrekking tot onderhoud (om maar eens een beetje on-topic te blijven)-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:27:
[...]Als iedereen in het bedrijfsleven volgens het boekje zou programmeren, dan kwamen de bedrijven allemaal om in de PSD's, usecase diagrammen en andere zut die 99% van de tijd compleet onnodig is.
Als ik zo om me heen kijk op de werkvloer was ik al bijna bang dat ik de enige was-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:27:
Ervaring is veel waardevoller dan een opleiding. Als iedereen in het bedrijfsleven volgens het boekje zou programmeren, dan kwamen de bedrijven allemaal om in de PSD's, usecase diagrammen en andere zut die 99% van de tijd compleet onnodig is.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Verwijderd
Ik kan je mededelen dat je op de uni niet opgeleid wordt om industrieel te programmeren, maar om grote systemen beheersbaar te houden. Programmeren moet je zelf uitzoeken en dat heeft zo z'n consequentiesExirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:32:
[...]
mensen die 'programmeren uit het boekje' hebben geleerd op de universiteit. De software die ze produceren is vaak ook nog een stuk inefficienter en buggier
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 14:39 ]
Ik kan je mededelen dat ik zelf een universitaire opleiding informatica heb en op een universiteit gewerkt heb. Wat je zegt klopt helaas in de praktijk maar dat betekent niet dat het OK is. Een aantal universiteiten zijn gelukkig uitzonderingen op dit gebied.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:37:
Ik kan je mededelen dat je op de uni niet opgeleid wordt om industrieel te programmeren, maar om grote systemen beheersbaar te houden. Programmeren moet je zelf uitzoeken en dat heeft zo z'n consequenties
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Precies de reden waarom ik voor HBO heb gekozen en niet voor de universiteit. Ik heb er lang over nagedacht maar ik ben blij dat ik uiteindelijk HBO gekozen heb. In mijn opleiding van 4 jaar heb ik 2x een half jaar stage, en 2x een project voor een bedrijf dat een half jaar duurt. Ik leer ontwerpen maken, en tegelijkertijd worden die ontwerptechnieken toegepast bij die bedrijven waar ik stage loop of waarvoor ik een project onder handen neem. Op die manier leer je direct wat wel en niet waardevol is van de dingen die je geleerd worden, en dat is het enige waardevolle aan mijn studie. Leren ontwerpen kan ik in mijn eentje ook wel. Leren programmeren al helemaal, sterker nog, dat kon ik voor mijn studie ook wel. Maar leren wat er van dat alles belangrijk is, dat doe je alleen in de praktijk.Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:45:
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat mensen vanalles op een abstract niveau leren zonder eens met de voeten in de stront gestaan te hebben. Gewoon veldwerk hoort erbij, want anders weet je echt niet waar je over praat. En geloof me, ik zie er genoeg voorbeelden van in de praktijk.
🇪🇺 pro Europa! | Puinhoop Veroorzaken en Vertrekken (PVV)
Verwijderd
Zo is het maar net (hoop ik)Rhapsody schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:57:
Je opleiding is je visitekaartje denk ik. Daarmee krijg je een voet tussen de deur bij het bedrijf waar je solliciteerd.
Daarna is je ervaring het belangrijkste omdat je daar je theorie hebt toegepast.
Als ik zo zie wat er gemiddeld aan afgestudeerden van scholen af komt, dan zal dat geen geweldig visitekaartje zijn. Vaak hebben mensen wel de kennis van hoe ontwerpen in elkaar horen te steken, maar kunnen ze geen letter programmeren omdat ze daar veel te weinig ervaring mee hebben. Anderen kunnen wel dom code kloppen, maar ontwerpen ho maar. Je hebt gewoon ervaring nodig om een balans tussen die twee te kunnen krijgen... Als ik kon kiezen als manager tussen een programmeur met 4 jaar ervaring (en goede referenties) maar zonder opleiding, en een pas afgestudeerde HBO-er, dan ging ik dus echt wel voor de persoon met ervaring.Rhapsody schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:57:
Je opleiding is je visitekaartje denk ik. Daarmee krijg je een voet tussen de deur bij het bedrijf waar je solliciteerd.
Naast dat het een visite kaartje is het voor mensen die minder ervaring hebben een mogelijkheid om met verschillende technieken in aanraking komen. Hou jammer het ook is maar om een grote applicatie onderhoudbaar te houden moet er documentatie worden geschreven. Zeker als jij de enige bent die aan dat systeem heeft gewerkt. Mocht het bedrijf jouw dan ontslaan of jij gaat ergens anders werken dan kan men wel terug lezen hoe en waarom bepaalde beslissingen zijn gemaakt bij het ontwerpen van een applicatie zodat een andere programmeur makkelijk jouw werk kan updaten! Doe dat maar eens zonder documentatie dat is echt een helRhapsody schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:57:
Daarna is je ervaring het belangrijkste omdat je daar je theorie hebt toegepast.
Onzin, een opleiding is ESSENTIEEL, wil je tijdens het werken je potentieel verwezelijken.-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:27:
[...]
Ervaring is veel waardevoller dan een opleiding. Als iedereen in het bedrijfsleven volgens het boekje zou programmeren, dan kwamen de bedrijven allemaal om in de PSD's, usecase diagrammen en andere zut die 99% van de tijd compleet onnodig is. Een opleiding is leuk als opbouw van je referentiekader als programmeur. Niets meer, niets minder. Je echte waarde krijg je eigenlijk pas als je een jaartje of wat gewerkt hebt.
[ Voor 4% gewijzigd door EfBe op 08-10-2005 15:21 ]
Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com
Ik heb het wel vaker gezegd in dit soort discussies: de VU vormt hierop toch wel een uitzondering. Op de VU leer je wat je op een universiteit hoort te leren, maar je moet ook veel praktisch werk doen. Daar zitten opdrachten tussen tot op systeemniveau, als in: het uitbreiden van een kernel voor defragmentatie van het geheugen, ACL op een filesystem en signal logging. Dan heb je nog een vaak waar je opdrachten in 5 talen moet doen, een vak waar je een compiler en runtime systeem moet uitbreiden, opengl programming. Dan heb je ook nog een networking vak waar je een TFTP/UDP/IP stack bovenop raw ethernet moet implementeren. Sommige practica zijn tot 6 studiepunten en je bent toch wel een tijdje zoet aangezien je bij afkeuring van je implementatie nooit te horen krijgt wat er mankeert. De boodschap is: je komt niet door de test heen en ga maar weer verder testen en debuggen totdat je het goed hebt.-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:10:
Vaak hebben mensen wel de kennis van hoe ontwerpen in elkaar horen te steken, maar kunnen ze geen letter programmeren omdat ze daar veel te weinig ervaring mee hebben. Anderen kunnen wel dom code kloppen, maar ontwerpen ho maar. Je hebt gewoon ervaring nodig om een balans tussen die twee te kunnen krijgen...
Ja en nee. Iemand zonder goeie papieren kan de boel bij elkaar bluffen (ja, dat kan iemand met papier ook.. i know) en een grote prutser zijn. Op de langere termijn heb je misschien meer aan iemand met een solide basis.Als ik kon kiezen als manager tussen een programmeur met 4 jaar ervaring (en goede referenties) maar zonder opleiding, en een pas afgestudeerde HBO-er, dan ging ik dus echt wel voor de persoon met ervaring.
Goede keuze, mocht je geen onderzoeker willen worden. Ik heb tijdens mijn UT studie inf dezelfde keuze gemaakt en ben naar het HIO gegaan, ookal was dat niet gedwongen nodig.-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 14:51:
Precies de reden waarom ik voor HBO heb gekozen en niet voor de universiteit. Ik heb er lang over nagedacht maar ik ben blij dat ik uiteindelijk HBO gekozen heb.
Je kunt alles wel zelf leren, maar je mist 1 ding: toetsing. Denken dat je iets weet door een boek in te kijken is niet gelijk aan WETEN dat je iets weet. Hebben jullie vertalerbouw met het Aho-Ullman boek? Bouw dan wanneer je denkt het te weten eens ZELF een LR(n) parser met parsetable generator. Je zult merken dat het niet zo simpel is als jij denkt dat het is. Je zult dan OOK merken dat wanneer je niet een opleiding gedaan had/hebt, je het niet voor elkaar zult krijgen. Het is een voorbeeld, zoals er vele zijn, waarbij kennis VOORAF essentieel is om de opdracht te voltooien.In mijn opleiding van 4 jaar heb ik 2x een half jaar stage, en 2x een project voor een bedrijf dat een half jaar duurt. Ik leer ontwerpen maken, en tegelijkertijd worden die ontwerptechnieken toegepast bij die bedrijven waar ik stage loop of waarvoor ik een project onder handen neem. Op die manier leer je direct wat wel en niet waardevol is van de dingen die je geleerd worden, en dat is het enige waardevolle aan mijn studie. Leren ontwerpen kan ik in mijn eentje ook wel.
10 tegen 1 dat je voor geen meter kon programmeren VOOR je studie. Iedereen kan wel leren een programmaatje in elkaar te prutsen, wat ong. werkt. Als je opleiding een beetje kwaliteit heeft, dan heb je ook geleerd tijdens leren programmeren dat het niet gaat om het leren van een taaltje, maar het begrijpen wat programmeren eigenlijk is en die stap terug kunnen maken zodat je in structuren en flow gaat denken ipv in statements, files en bv classes.Leren programmeren al helemaal, sterker nog, dat kon ik voor mijn studie ook wel. Maar leren wat er van dat alles belangrijk is, dat doe je alleen in de praktijk.
Hier heb je gelijk in. Vanuit hobby zou ik niet gauw op het idee komen om aan een compiler te sleutelen of er eentje te ontwikkelen. De theorie die essentieel is om parsers e.d. te begrijpen zul je ook niet snel voor je lol in z'n geheel gaan leren. Je leert in een opleiding wel dingen waar je echt wat aan hebt terwijl je het zonder die opleiding niet zo snel tot je genomen zou hebben.EfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:31:
Je kunt alles wel zelf leren, maar je mist 1 ding: toetsing. Denken dat je iets weet door een boek in te kijken is niet gelijk aan WETEN dat je iets weet. Hebben jullie vertalerbouw met het Aho-Ullman boek? Bouw dan wanneer je denkt het te weten eens ZELF een LR(n) parser met parsetable generator. Je zult merken dat het niet zo simpel is als jij denkt dat het is. Je zult dan OOK merken dat wanneer je niet een opleiding gedaan had/hebt, je het niet voor elkaar zult krijgen. Het is een voorbeeld, zoals er vele zijn, waarbij kennis VOORAF essentieel is om de opdracht te voltooien.
Daarom bestaan er ook parser generatorsEfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:31:
[...]
Hebben jullie vertalerbouw met het Aho-Ullman boek? Bouw dan wanneer je denkt het te weten eens ZELF een LR(n) parser met parsetable generator. Je zult merken dat het niet zo simpel is als jij denkt dat het is.
Dit soort kennis krijg je echt niet op een HBO. HBO is intussen veranderd in een 'hoe kunnen we zoveel mogelijk mensen laten afstuderen zodat dat we op onze flikker krijgen vanwege het lage nivo' instelling.Je zult dan OOK merken dat wanneer je niet een opleiding gedaan had/hebt, je het niet voor elkaar zult krijgen. Het is een voorbeeld, zoals er vele zijn, waarbij kennis VOORAF essentieel is om de opdracht te voltooien.
[ Voor 3% gewijzigd door Alarmnummer op 08-10-2005 15:45 ]
Verwijderd
Kul. Potentieel heb je, of heb je niet. Daar doet je opleiding niets aan af. Zeker in de IT is de opleiding gemiddeld vrij waardeloos te noemen, als het op de praktijk aankomt.EfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:20:
Onzin, een opleiding is ESSENTIEEL, wil je tijdens het werken je potentieel verwezelijken.
Dream on. In het bedrijfsleven leer je pas wat je moet doen, wat wel nuttig is en wat niet.In het bedrijfsleven leer je WERKEN, en TOEPASSEN van wat je hebt geleerd.
Ach kom nou toch, 4 jaar fulltimeAls je zonder enige kennis begint met werken leer je alleen DIE kennis die nodig is om je werk af te krijgen voor een bepaalde tijd, NIET die kennis die nodig is om het BETER te doen dan je het deed, want... hoe haal jij in vredesnaam 4 jaar FULL TIME studietijd in tijdens je werk?
Hahaha. Als je tegen de gemiddelde afgestudeerde zegt 'graph theory' , zal hij zeggen 'huh? eh? Ja eh even nadenken hoor, heb het ooit wel gehad op de opleiding, maar weet het niet meer'.Verder roep jij dat wat je leert voor een groot deel onnodig is. Ik kan je verzekeren dat dat onzin is. Tijdens mijn programmeerwerk, dagelijks, heb ik database theory, graph theory, OO theory etc. nodig. En die leer je NIET tijdens het werk, maar VOORDAT je start met je werk, om de doodeenvoudige reden dat je TIJDENS het werk je geleerde kennis moet toepassen, en niet al doende moet leren.
Wat mij opvalt is dat mensen die een opleiding hebben vaak arrogant zijn zonder reden. Om een heel simpel voorbeeld te noemen "ja hij wist niet eens wat een singleton pattern is". Nou leuk hoor bla bla dat je de term kent, maar iedereen die logisch kan nadenken zal bij het programmeren vanzelf ook een singleton maken, ook al weet hij niet dat dat de officiele term ervoor is.Anders had ik niet kunnen bouwen wat ik nu heb gebouwd, en had ik bv geen directed graph sorts gebruikt at runtime om maar een dooddoener te noemen.
Kijk dit bedoel ik precies. Lekker arrogant met totaal niet ter zake doende termen smijten.Hebben jullie vertalerbouw met het Aho-Ullman boek? Bouw dan wanneer je denkt het te weten eens ZELF een LR(n) parser met parsetable generator. Je zult merken dat het niet zo simpel is als jij denkt dat het is.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 15:51 ]
En hier ben ik het weer minder met je eens. Voordat ik aan m'n studie begon had ik al heel wat coding gedaan, inclusief dingen waar ik in m'n puberteit al leuk geld mee verdiende. Als je van jezelf abstract kunt denken en gewoon OO theorie e.d. hebt gelezen dan ben je prima in staat om goeie software te schrijven. Zoveel magie zit er niet in software ontwikkeling.EfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:31:
10 tegen 1 dat je voor geen meter kon programmeren VOOR je studie. Iedereen kan wel leren een programmaatje in elkaar te prutsen, wat ong. werkt. Als je opleiding een beetje kwaliteit heeft, dan heb je ook geleerd tijdens leren programmeren dat het niet gaat om het leren van een taaltje, maar het begrijpen wat programmeren eigenlijk is en die stap terug kunnen maken zodat je in structuren en flow gaat denken ipv in statements, files en bv classes.
Dit klopt niet. Je kunt misschien een een beginners class opzetten, maar mijn inzichten groeien nog iedere dag. Ik heb laatst wat nieuwe inzichten opgedaan mbt concurrency binnen classes (nu buiten classesExirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:46:
[...]
En hier ben ik het weer minder met je eens. Voordat ik aan m'n studie begon had ik al heel wat coding gedaan, inclusief dingen waar ik in m'n puberteit al leuk geld mee verdiende. Als je van jezelf abstract kunt denken en gewoon OO theorie e.d. hebt gelezen dan ben je prima in staat om goeie software te schrijven. Zoveel magie zit er niet in software ontwikkeling.
Diezelfde toetsing is op scholen ook bagger. Als ik een week van tevoren een boek doorlees, dan kan ik het tentamen dat vlak erna komt maken zonder enig probleem. Sterker nog, vaak hebben we open boek-tentamens, en die zijn helemaal makkelijk. Praktijktoetsing gaat op scholen meestal door middel van projectjes in groepsverband, en je wil niet weten hoeveel mensen ik in mijn studie al niet heb zien meeliften met anderen op deze manier. Kortom: toetsing is mooi, maar de manier waarop is vaak gewoon nutteloos.EfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:31:
Je kunt alles wel zelf leren, maar je mist 1 ding: toetsing. Denken dat je iets weet door een boek in te kijken is niet gelijk aan WETEN dat je iets weet. Hebben jullie vertalerbouw met het Aho-Ullman boek? Bouw dan wanneer je denkt het te weten eens ZELF een LR(n) parser met parsetable generator. Je zult merken dat het niet zo simpel is als jij denkt dat het is. Je zult dan OOK merken dat wanneer je niet een opleiding gedaan had/hebt, je het niet voor elkaar zult krijgen. Het is een voorbeeld, zoals er vele zijn, waarbij kennis VOORAF essentieel is om de opdracht te voltooien.
Toch kon ik al vrij aardig ontwerpen en programmeren voordat ik aan mijn studie begon. Ik ga natuurlijk niet zeggen dat een opleiding geen enkel nut heeft, er worden je wel degelijk een paar dingen geleerd, maar dat zijn dingen die ik dus ook zelf had kunnen leren met de goede boeken. Dus natuurlijk ontwerp en programmeer ik nu beter en gestructureerder dan toen, dat is gewoon een stukje zelfontplooing.10 tegen 1 dat je voor geen meter kon programmeren VOOR je studie. Iedereen kan wel leren een programmaatje in elkaar te prutsen, wat ong. werkt. Als je opleiding een beetje kwaliteit heeft, dan heb je ook geleerd tijdens leren programmeren dat het niet gaat om het leren van een taaltje, maar het begrijpen wat programmeren eigenlijk is en die stap terug kunnen maken zodat je in structuren en flow gaat denken ipv in statements, files en bv classes.
Ik snap dat het uit de mond van een student nogal raar klinkt dat ik dit soort uitspraken doe, maar toch is er zeker een kern van waarheid. Bedrijven willen het grootste deel van de tijd geen starters aannemen, en zoeken vaak mensen met minimaal 2 jaar ervaring. Ook bedrijven hebben door dat mensen die pas van school afkomen ofwel te perfectionistisch zijn in de zin van ontwerp (teveel volgens het boekje willen werken), ofwel gewoon niet weten waar ze mee bezig zijn omdat ze hun halve studie meegelift hebben met anderen. Vooral dat laatste is funest, want dat krijg je niet fatsoenlijk bijgeschaafd op korte termijn, en het komt echt vaak voor. Uit een klas van 20 man die vorig jaar is afgestudeerd kan ik zeker 6 man aanwijzen die op basis van wat ze klaargespeeld hebben helemaal geen papiertje verdiend hebben.Het moet me van het hart dat jij wel boute uitspraken durft te doen omtrent ervaring vs. opleiding, terwijl je je eigen opleiding nog moet afronden. Ik werk nu zo'n 11 jaar al na mn afronden van de hio, en ik moet zeggen dat ik echt blij ben dat bv boeken uit die tijd heb bewaard zodat ik ze nog als naslagwerk kan gebruiken, dit om aan te geven dat ervaring wel nuttig is, maar alleen indien het gebaseerd is op een gedegen opleiding, zodat je kunt bouwen op die kennis en voortborduren op die kennis.
Verwijderd
Precies. En juist bij het opzetten van grotere structuren is ervaring veeeeeeel belangrijker dan opleiding. Gewoon omdat je dan weet welke keuzes je wel en welke je niet moet maken.Alarmnummer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:49:
Dit klopt niet. Je kunt misschien een een beginners class opzetten, maar mijn inzichten groeien nog iedere dag. Ik heb laatst wat nieuwe inzichten opgedaan mbt concurrency binnen classes (nu buiten classes) en dit heeft grote impact op hoe ik dit soort dingen nu opzet. Goed leren software ontwikkelen is dus een continu proces dat gevoed moet worden uit zowel praktijk als theorie (bij mij moeten ze redelijk in balans zijn). Wat klasses opzetten kan iedere aap nog wel, grotere structuren opzetten is toch echt iets anders.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 15:55 ]
Alleen ervaring is niet voldoende. Sommige inzichten had ook nooit opgedaan als ik de boeken niet ingedoken was. Ik zie het ook op mijn werk. Doordat mensen geen boeken lezen, blijf je op een bepaald nivo steken van functioneren. En of je nu boeken doorploegt, of je doet een opleiding vind ik persoonlijk niet zoveel uitmaken.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:52:
[...]
Precies. En juist bij het opzetten van grotere structuren is ervaring veeeeeeel belangrijker dan opleiding.
[ Voor 31% gewijzigd door Alarmnummer op 08-10-2005 16:00 ]
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 15:59 ]
Tuurlijk niet, theoretische kennis is ook erg belangrijk. Maar waarom zou je die alleen op een opleiding op kunnen doen? Het zou sowieso voor mij niet de eerste keer zijn dat er een leraar voor de klas staat om iets uit te leggen over (ik noem maar wat) design patterns, en gewoon de hele klas het idee heeft dat de leraar de klok wel heeft horen luiden, maar niet weet waar de klepel hangt... De kwaliteit van de opleidingen van tegenwoordig is gewoon niet hoog. Ik weet niet hoe dat vroeger was, maar ik weet wel dat ik totaal geen vertrouwen zou hebben in mijn programmeer- en ontwerpkunsten als ik naast mijn opleiding zelf niet bij de tijd bleef...Alarmnummer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:55:
Alleen ervaring is niet voldoende.
ASSUME makes an ASS out of U and ME
Da's onzin. Jij beweert dat je die dingen alleen leert met een opleiding. Iemand die aan zelfstudie doet (en dat versta ik onder zelf leren programmeren door de jaren heen) kan dat net zo goed uit boeken leren en vervolgens in de praktijk toepassen. Dat is nou precies mijn punt.Alarmnummer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:49:
Dit klopt niet. Je kunt misschien een een beginners class opzetten, maar mijn inzichten groeien nog iedere dag. Ik heb laatst wat nieuwe inzichten opgedaan mbt concurrency binnen classes (nu buiten classes) en dit heeft grote impact op hoe ik dit soort dingen nu opzet. Goed leren software ontwikkelen is dus een continu proces dat gevoed moet worden uit zowel praktijk als theorie (bij mij moeten ze redelijk in balans zijn). Wat klasses opzetten kan iedere aap nog wel, grotere structuren opzetten is toch echt iets anders.
Lees aub even goed mijn reply door want schijnbaar is de essentie je toch ontgaan.Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:11:
[...]
Da's onzin. Jij beweert dat je die dingen alleen leert met een opleiding. Iemand die aan zelfstudie doet (en dat versta ik onder zelf leren programmeren door de jaren heen) kan dat net zo goed uit boeken leren en vervolgens in de praktijk toepassen. Dat is nou precies mijn punt.
Alarmnummer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:55:
[...]
Alleen ervaring is niet voldoende. Sommige inzichten had ook nooit opgedaan als ik de boeken niet ingedoken was. Ik zie het ook op mijn werk. Doordat mensen geen boeken lezen, blijf je op een bepaald nivo steken van functioneren. En of je nu boeken doorploegt, of je doet een opleiding vind ik persoonlijk niet zoveel uitmaken.
[ Voor 33% gewijzigd door Alarmnummer op 08-10-2005 16:14 ]
Verwijderd
Precies. Sterker nog, ik durf te stellen dat een autodidact zijn vakken waarsch. beter beheerst dan iemand die de opleiding net afgerond heeft. Immers, bij de autodidact is de kennis opgedaan vanwege interesse. Bij diegene die opgeleid is, is dat nog maar de vraag. Dikke kans dat het was omdat het een verplicht vak was.Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:11:
Ik ontken niet dat theorie en ervaring allebei essentieel zijn (sterker nog, daar legde ik net de nadruk op) maar jouw aanname dat je DUS een studie moet doen klopt niet.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 16:15 ]
Ik reageerde op het stukje wat ik quote, niet wat jij nu quote.Alarmnummer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:13:
Lees aub even goed mijn reply door want schijnbaar is de essentie je toch ontgaan.
[ Voor 19% gewijzigd door Exirion op 08-10-2005 16:17 ]
Ik kan nu moeilijk lopen doen, maar wat ik zeg is: het maakt me dus niet zoveel uit of iemand nu een opleiding doet of boeken doorploegt. Als hij naast de praktijk ook maar met theorie bezig is.Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:16:
[...]
Ik reageerde op het stukje wat ik quote, niet wat jij nu quote.
Jaja, we waren het al eensAlarmnummer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:19:
Ik kan nu moeilijk lopen doen, maar wat ik zeg is: het maakt me dus niet zoveel uit of iemand nu een opleiding doet of boeken doorploegt. Als hij naast de praktijk ook maar met theorie bezig is.
Ik hoop dat deze onduidelijkheid nu de wereld uit is
Verwijderd
[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 16:30 ]
Sorry hoor, maar dit vind ik toch heel kortzichtig. Juist als het je hobby is streef je naar perfectie. Niet als je onder tijdsdruk bij een baas staat. En kijk eens naar de open source community. Mensen die allemaal niet onder druk van een baas werken maar hele goeie en professionele software afleveren.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:24:
'Van boven af' zou er toch minstens enige druk moeten worden uitgevoerd je te dwingen om tot het beste resultaat te komen, dan is er pas sprake van 'ERVARING'.
[ Voor 6% gewijzigd door Exirion op 08-10-2005 16:29 ]
Verwijderd
Verwijderd
Verkeerde voorbeeld, aangezien je wordt afgestrafd als je bagger werk aanleverdExirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:28:
[...]
Sorry hoor, maar dit vind ik toch heel kortzichtig. Juist als het je hobby is streef je naar perfectie. Niet als je onder tijdsdruk bij een baas staat. En kijk eens naar de open source community. Mensen die allemaal niet onder druk van een baas werken maar hele goeie en professionele software afleveren.
Hebben die mensen in jouw ogen geen serieuze ervaring?
Opensource software bevat een enorme lading crap van mensen die de dom zijn om voor de duivel te dansen. Mensen die 0,0 inzicht hebben en broddelen tot standaard verheven hebben. Opensource software isExirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:28:
[...]
Sorry hoor, maar dit vind ik toch heel kortzichtig. Juist als het je hobby is streef je naar perfectie. Niet als je onder tijdsdruk bij een baas staat. En kijk eens naar de open source community. Mensen die allemaal niet onder druk van een baas werken maar hele goeie en professionele software afleveren.
Precies. Veel opensource software is geschreven door apen zonder enige vorm van visie en die niet afgeschoten worden door een bedrijf waar ze anders die software voor maken.Hebben die mensen in jouw ogen geen serieuze ervaring?
[ Voor 6% gewijzigd door Alarmnummer op 08-10-2005 16:35 ]
Kuch... volgens mij ben je zo gefucst op het afkraken van open source software dat je mijn punt mistAlarmnummer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:32:
Opensource software bevat een enorme lading crap van mensen die de dom zijn om voor de duivel te dansen. Mensen die 0,0 inzicht hebben en broddelen tot standaard verheven hebben. Opensource software is
1) geen garantie voor goeie software
2) geen garantie dat je geholpen kan worden.
Opensource software is imho extreem overhyped. Leuk voor kleine libraries, maar op het moment dat het grotere systemen zijn, is het wel f*cking prettig dat er ook een groot bedrijf achter zit die een financieele reden heeft om er werk van te maken. Voorbeelden: JBoss, Spring.
Waar zeg ik dat open source gratis is?Precies. Veel opensource software is geschreven door apen met enige vorm van visie en die niet afgeschoten worden door een bedrijf waar ze anders die software voor maken.
Ik wil niet zeggen dat alle opensource software slecht is, maar er is veel crap en opensource is absoluut niet gratis.
Dat merk ik. Jammer dat het zo weinig met de discussie te maken heeft.Zo... moest even mijn anti-opensource-ei kwijt.
Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:38:
[...]
Kuch... volgens mij ben je zo gefucst op het afkraken van open source software dat je mijn punt mistIk zeg nergens dat open source goed of beter is, maar er is genoeg hele goeie open source software om aan te geven dat het onzin is dat alleen goeie software onder druk van een baas bij een bedrijf wordt geschreven.
Het is een opmerking over het feit dat opensource software altijd goed is.Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:28:
[...]
Hebben die mensen in jouw ogen geen serieuze ervaring?
Inderdaad.Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:38:
Dat merk ik. Jammer dat het zo weinig met de discussie te maken heeft.
Heb ik nergens gezegd?Alarmnummer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:41:
Het is een opmerking over het feit dat opensource software altijd goed is.
Verwijderd
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
Ik ging in die bewering er even van uit dat er verder geen financiële redenen waren om een voorkeur te hebben voor de een of de ander, wat in realiteit misschien wel voorkomt, maar inderdaad lang niet altijd. Had ik er even bij moeten zeggen.Sallin schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:43:
Het verschil tussen iemand met en iemand zonder ervaring is trouwens ook het prijskaartje. In deze discussie is beweerd dat een werkgever altijd zal kiezen voor iemand met ervaring, maar ja, ervaring is ook een hoger salaris...
Uiteraard, inderdaad.Wie je wilt aannemen voor je programmeerwerk hangt dus ook af voor wat voor werkzaamheden je iemand aanneemt.
Daar ben ik het zeker mee eens. Maar je moet uitkijken dat je niet heel veel mensen gaat onderschatten omdat je er vanuit gaat dat niemand die het zelf leert hoge eisen aan zichzelf stelt. Dat is gewoon niet waar. Sterker nog, er zijn heel veel mensen in het bedrijfsleven die prutswerk afleveren en als alles op tijd af is dan is de baas al lang blij. Het ligt dus wat genuanceerder dan wat jij stelt.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:43:
M'n punt was eigenlijk dat ervaring niet alleen het x jaar prutsen in een of andere taal met alleen maar slechte gewoonten. Je zult op een of andere manier 'gestuurd' moeten worden om beter te kijken als je neus lang is.
Verwijderd
Nog steeds vraag ik me af wat dan ervaring is, en of een hoger salaris dan wel terecht is.Sallin schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:43:
In deze discussie is beweerd dat een werkgever altijd zal kiezen voor iemand met ERVARING, maar ja, ervaring is ook een hoger salaris...
Verwijderd
Dat komt dan vooral omdat een of andere leipe manager aan het roer staat, met onvolledige metrieken.Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:48:
[...]Sterker nog, er zijn heel veel mensen in het bedrijfsleven die prutswerk afleveren en als alles op tijd af is dan is de baas al lang blij.
oogjes open, snaveltjes dicht
Het was een voorbeeld, en de essentie ontgaat je kennelijk. Daarnaast is het voorbeeld niet slecht, omdat de parser generators die er zijn, niet altijd aan je wensen beantwoorden.Alarmnummer schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:43:
[...]
Daarom bestaan er ook parser generatorsEn niemand bouwt een LR parser, het zijn LALR parsers (minder inefficient). Ik geloof dat dit geen onderdeel meer is van de meeste huidige hbo studies.
Dan is dat behoorlijk triest. <opa mode> Toen ik nog op het hio zat kregen we 4 trimesters vertalerbouw. Niet alleen omdat het essentieel is voor je ontwikkeling mbt het schrijven van goede programmatuur, maar ook omdat het dermate complex is dat je mede daardoor erg veel in niveau stijgt. Het gaat er nl. niet om dat je vertalertjes leert bouwen, maar dat je leert van infinite state machines en hoe sommige algorithmen werken.[...]
Dit soort kennis krijg je echt niet op een HBO. HBO is intussen veranderd in een 'hoe kunnen we zoveel mogelijk mensen laten afstuderen zodat dat we op onze flikker krijgen vanwege het lage nivo' instelling.
De essentie is me niet ontgaan. Het was een opmerking over het parser aspect en niet over het testen van je vaardigheid.EfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 17:44:
[...]
Het was een voorbeeld, en de essentie ontgaat je kennelijk. Daarnaast is het voorbeeld niet slecht, omdat de parser generators die er zijn, niet altijd aan je wensen beantwoorden.
Toen ik nog jongDan is dat behoorlijk triest. <opa mode> Toen ik nog op het hio zat kregen we 4 trimesters vertalerbouw. Niet alleen omdat het essentieel is voor je ontwikkeling mbt het schrijven van goede programmatuur, maar ook omdat het dermate complex is dat je mede daardoor erg veel in niveau stijgt. Het gaat er nl. niet om dat je vertalertjes leert bouwen, maar dat je leert van infinite state machines en hoe sommige algorithmen werken.
Ik bedoelde dat niet, ik bedoelde dat ALS je potentieel hebt, je met een opleiding er veel meer uithaalt, uit dat potentieel, en zonder opleiding niet.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:44:
[...]
Kul. Potentieel heb je, of heb je niet. Daar doet je opleiding niets aan af. Zeker in de IT is de opleiding gemiddeld vrij waardeloos te noemen, als het op de praktijk aankomt.
Tja. Zet een pas afgestudeerde achter een computer met de vraag een object graph te sorteren en in de juiste volgorde te plaatsen waardoor een process ze in de juiste volgorde van afhankelijkheid verder kan verwerken. Ik denk dat de pas afgestudeerde precies weet wat hij moet doen.Zet maar eens een vers afgestudeerde achter een computer en vertel 'm om in een taal naar keuze een hello world te programmeren. Die zal daar minimaal een uur mee bezig zijn, omdat hij eerst de syntax van de commando's in de taal moet opzoeken enzovoort.
Zet je daarentegen iemand die al een paar jaar ervaring heeft, aan dezelfde opdracht, zal ie binnen 1 minuut klaar zijn.
Mja, de enige mensen die ken die dit roepen hebben geen opleiding afgerond of moeten dat nog doen. Ik ken niemand die op een hoog niveau software bouwt die wat jij zegt onderschrijft of er een bewijs van is.Opleiding staat in de praktijk voor helemaal niets, nul komma nul niets. Het enige wat het doet, is aantonen dat je over een bepaalde basisintelligentie beschikt. Dat is alles.
Kennelijk doe jij niet veel software development op een dermate niveau dat je MOET teruggrijpen op de kennis die je tijdens je studie geleerd hebt.[...]
Dream on. In het bedrijfsleven leer je pas wat je moet doen, wat wel nuttig is en wat niet.
Mja, moet ik hier nog iets zinnigs op antwoorden? ik heb EN > 10 jaar professionele ervaring EN een opleiding afgerond en ik weet dat wat jij roept hierboven echt onzin is. In die 11 jaar dat ik nu werk heb ik veel mensen gezien die programmeerden zonder opleiding te hebben gehad. Zonder uitzondering was er niet een bij die verder kon denken dan de truukjes die ze zichzelf hadden aangeleerd, of ook maar voorzien was van dermate veel kennis van zn vakgebied dat hij/zij bv problemen op kon lossen door terug te vallen op de theorie en vandaaruit aan een oplossing kon werken. Niet 1.Ach kom nou toch, 4 jaar fulltime![]()
Iemand die bv. 10 jaar gewerkt heeft in de IT, zou bv. een HIO echt wel binnen een half jaartje af kunnen ronden. Men verklooit op de opleidingen veel te veel tijd met overleggen, projectjes hier, verslagen daar, enzovoort. Echt leuk hoor, maar je hebt er in de praktijk geen ruk aan.
Nee, want die persoon die het niet heeft gehad weet niet welk boek hij moet pakken, ten eerste HEEFT die persoon het boek niet en ten tweede weet die persoon niet hoe hij de oplossing moet vinden.[...]
Hahaha. Als je tegen de gemiddelde afgestudeerde zegt 'graph theory' , zal hij zeggen 'huh? eh? Ja eh even nadenken hoor, heb het ooit wel gehad op de opleiding, maar weet het niet meer'.
Resultaat: die persoon zal de boeken erbij pakken en het op gaan zoeken. Precies hetzelfde dus als iemand die het nog niet gehad heeft.
Ah, ik dacht al, hoelang zal het duren voor het woord 'Arrogant' valt. Toegegeven, prietpraat als "Hij wist niet eens wat een <insert term here> was" is ook onzinnig geneuzel. Dat neemt niet weg dat mensen DIE een opleiding hebben genoten wellicht (grote kans) meer weten dan iemand die geen opleiding heeft genoten, immers iemand MET een opleiding en 10 jaar ervaring heeft altijd nog de kennis van de opleiding (EN de kennis voortbordurend OP die opleiding, opgedaan na de opleiding) dan iemand ZONDER opleiding en 10 jaar ervaring heeft, en omdat die persoon meer weet, KAN dat voor degene die geen opleiding heeft genoten arrogant lijken, maar c'est la vie.Wat mij opvalt is dat mensen die een opleiding hebben vaak arrogant zijn zonder reden. Om een heel simpel voorbeeld te noemen "ja hij wist niet eens wat een singleton pattern is". Nou leuk hoor bla bla dat je de term kent, maar iedereen die logisch kan nadenken zal bij het programmeren vanzelf ook een singleton maken, ook al weet hij niet dat dat de officiele term ervoor is.
tja, en een persoon die 3 jaar in kringetje heeft gewerkt en 10 truukjes heeft aangeleerd die, agossie, net niet bruikbaar zijn op het nieuwe project of dat nieuwe platform, die is WEL nuttig? Die heeft nl. geen kennis, alleen truukjes.Ik sluit mij dan ook volledig bij NME aan. Een opleiding is leuk om te bepalen wat het niveau is van iemand (een domme lul zal nooit een WO afmaken, althans, niet binnen afzienbare tijd). Voor de rest heb je er als werkgever nagenoeg niets aan. Mensen die net afgestudeerd zijn, zijn een ramp waar het op productiviteit aankomt.
Heb jij ervaring met personeel aannemen? Ik wel, en ik verzeker je, mensen met een opleiding snappen er meer van dan mensen zonder een opleiding. De opleidingsloze kan dat compenseren met thuisstudie, en dat vind ik gelijkstaan aan een opleiding, ik bedoel: als jij een aantal jaren veel vakliteratuur hebt doorgeworsteld in je eigen tijd, puur uit interesse, weet je veel meer dan iemand die dat niet doet. Mijn ervaring is echter dat mensen die zo vanaf de middelbare school zijn van kloppen bij een of ander software tokootje niet echt qua niveau op vooruit gaan, ongeacht de aantal jaren dat ze werken.Dan kun je 10000000x beter iemand aannemen die al een paar jaar ervaring heeft.
Klopt, aan prutsers en aanverwante lamers heeft niemand wat, maar daar had ik het niet over.Dit komt natuurlijk ook door de sector. Er lopen teveel mensen rond die maar 'iets in de IT' zijn gaan doen, omdat dat de naam had dat daar geld te verdienen viel. Die mensen heb je niets aan.
Nog iemand die de essentie ontgaat. Het gaat niet om LR(n) parsers, het gaat om het voorbeeld dat je een complex stukje theorie NODIG hebt om iets in de praktijk te kunnen volbrengen. Overigens heb ik een aantal keren kennis van dat vakgebied moeten toepassen in de afgelopen jaren, en ik was blij dat ik wist hoe en wat.Kijk dit bedoel ik precies. Lekker arrogant met totaal niet ter zake doende termen smijten.
Hoeveel programmeurs denk je dat er in NL werkzaam zijn die uberhaupt ooit een LR(n) parser moeten maken? Precies: misschien een paar.
Tuurlijk, maar lijkt me erg onwaarschijnlijk. Mijn voorbeeld was bedoeld om aan te tonen dat op zich zwaar op de maag liggende stof essentieel is voor het goed oplossen van een probleem in de praktijk.En wederom heeft opleiding hier niets mee te maken. Ook iemand zonder opleiding kan het 'Aho-Ullman boek' aanschaffen.
Tja, als ik nu met een voorbeeld kom die laat zien dat een opleiding essentieel is, staat het dan 1-1 ofzo? Jouw voorbeeld toont aan dat die afgestudeerde kennelijk GEEN kennis heeft wat nuttig kan zijn in de echte wereld? Dat wilde je aantonen?Waar je ziet dat ervaring belangrijker is dan opleiding? Een voorbeeld uit de praktijk.
Een nieuwe - pas afgestudeerde - werknemer bij ons kreeg bij het vrijgeven van een DLL een asstertation error om z'n oren. Hij heeft vervolgens een dag gespendeerd om deze foutmelding te onderdrukken. Zijn idee was; de software werkt goed dus die foutmelding is overbodig. Als ik die foutmelding maar kan onderdrukken, ben ik klaar. Het is vast een fout in windows.
Welke open source software wil je als voorbeeld nemen? Linux? Wordt door bijna alleen maar mensen die in dienst zijn van linux distros' gebouwd, ergo: mensen die betaald worden om te bouwen wat ze maken. En dat is bij sommige andere open source projecten niet anders, sterker, de meeste bekende open source projecten die wat groter zijn zodat je het niet meer op een zondagmiddag kunt bouwen zijn / worden gebouwd door professionals, in dienst bij een bedrijf die ze betaalt voor het werk aan het open source pakket.Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:28:
[...]
Daar haal je een belangrijk punt aan: motivatie en discipline. Ik heb slechts een 1-jarige MBO opleiding applicatie ontwikkelaar achter de rug. Ondertussen heb ik wel 6 jaar werkervaring en heb een hoop zelfstudie (dikke boekenplank) gedaan over software ontwikkeling. Zonder opscheppen vind ik mijzelf inmiddels wel HBO werk- en denkniveau waardig.EfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 18:35:
Mensen met zelfdicipline, die gedreven zijn om te weten wat ze moeten weten, die lezen wel boeken, die proberen wel complexe zaken uit thuis, die lezen wel vakliteratuur. Maar hebben we het daar wel over? Ik krijg de indruk dat het kamp dat propageert dat een opleiding niet nodig is DENKT dat iedere opleidingsloze dermate veel dicipline heeft dat die persoon zichzelf wel schoolt NAAST het werk, maar ik vrees dat dat een onjuiste aanname van de werkelijkheid is.
It’s nice to be important but it’s more important to be nice
Opleiding-bashers.EfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 18:35:
Ik heb nog niet gezien in deze thread hoe de opleiding-bashers denken hoe iemand met een drukke baan al die kennis moet opdoen die ze kennelijk wel nodig achten. Immers, ze gaan aan het punt voorbij dat iemand ZONDER opleiding helemaal NIETS weet wanneer deze begint met werken (nou ja, wat prutsen thuis), en dus 'al doende' moet leren.
Zowel praktijk als theorie spelen een belangrijke rol. Het een zonder het ander zal imho altijd alleen maar bagger opleveren.-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:03:
[...]
Opleiding-bashers.
Niemand zegt dat opleidingen slecht zijn, en ze voegen wel degelijk iets toe. Wat ik zeg is dat praktijkervaring gewoon veel meer bijdraagt aan je kennis en vaardigheden.
Uiteraard kan dat. De kans is alleen vrij klein denk ik.Natuurlijk legt een opleiding de basis, maar iemand die geen opleiding heeft gehad kan die basis ook prima zelf leggen.
Dat ligt aan waar je zo iemand voor nodig bent. Bij het bedrijf waar ik werk zijn ze zo nu en dan wel eens PHP/ASP handjes nodig, maar daar hoef je echt geen hbo opleiding voor hebben gevolgd. Maar aan de andere kant, als iemand me gaat helpen met allerlei complexe meuk waar ik mee bezig ben, dan heb ik wel liever iemand met opleiding omdat er gewoon zoveel theorie in zit. De basis zit er in (hoort erin te zitten) en ik kan dus eenvoudiger literatuur voorschrijven wat geleerd moet worden, dan aan iemand zonder opleiding.Ik ga er dus helemaal niet van uit dat iemand NIETS weet voordat hij gaat werken; inherent aan het punt dat ik probeer te maken is juist het feit dat ze wel degelijk belangrijke dingen kunnen weten, mits ze zelf de moeite doen om dingen te leren. Ik zou als werkgever liever iemand aannemen die zichzelf de basis heeft aangeleerd en de rest in de praktijk, dan iemand die alleen maar beschikt over theoretische kennis.
[ Voor 11% gewijzigd door Alarmnummer op 08-10-2005 19:22 ]
Ik zie nogsteeds geen reden waarom een hobbyist dat allemaal niet kan hebben... Dat ik van m'n hobby m'n werk heb gemaakt heeft weinig veranderd.EfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 18:35:
Ik zie juist niet dat je streeft naar perfectie wanneer het je hobby is. Je streeft naar perfectie wanneer je een perfectionist bent. En je bent daarin succesvol wanneer je dat kunt koppelen aan gevoel voor pragmatisme plus doorzettingsvermogen/dicipline
Ik kan alleen voor mezelf spreken: ja. Misschien heb ik wel te hoge verwachtingen van de gemiddelde hobbyist omdat ik zelf altijd erg gedreven aan de gang ben geweest en altijd met vrijwel alles wat ik doe (hoewel... als het voor studie was dan was het enthousiasme vaak ver te zoeken) tamelijk perfectionistisch ben.Mensen met zelfdicipline, die gedreven zijn om te weten wat ze moeten weten, die lezen wel boeken, die proberen wel complexe zaken uit thuis, die lezen wel vakliteratuur. Maar hebben we het daar wel over?
Verwijderd
* pjonk schud Don Facundo de hand.Don Facundo schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:54:
Was ervaring maar een hoger salarisIk heb maar een 1-jarige MBO opleiding gehad, en heb eingelijk alles in de praktijk geleerd. Goed kijken, op inet lezen, je gekozen methodieken toetsen en niet bang zijn je ideeen om zoveel tijd te laten varen. Een goede opleiding is natuurlijk een goede basis en staat goed op je CV, maar het garandeert geen ene reet of je het nou echt snapt. Vaak genoeg namelijk niet.
It’s nice to be important but it’s more important to be nice
Zeker. Maar ik vertrouw persoonlijk eerder mezelf bij het leggen van die fundering dan een deel van mijn leraren. Opleidingen op het HBO zijn wat betreft manier van leren prima in orde, maar wat betreft de kennis van een deel van de leraren veel minder. Sommige propageren ideeën die allang uit de tijd zijn, puur omdat het onderwijs te onveranderlijk is en vaak ruim 5 jaar achterloopt op de praktijkwereld. Daarom zal een pas afgestudeerde die zelf niet bijleert in elk geval hier in Nederland altijd achterlopen op iemand die zelf uit interesse met het vak bezig is.whoami schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:33:
Het is zoals bij het bouwen van een huis: de fundering is super-belangrijk. Als die niet goed is, dan wordt de rest ook niets.
Jammer? Misschien. Ook het MBO is tegenwoordig niet zo gek veel meer waard. Ik heb een aantal producten gezien die door pas afgestudeerde MBO-ers opgeleverd zijn, en die waren diep triest, en zo heb ik meer verhalen gehoord van mensen die ik op dit gebied waardeer en die inmiddels afgestudeerd zijn en werken. Ook zij noemen als uitzondering de mensen die niet vanwege het geld voor het buzz-word "IT" hebben gekozen, mensen die zich oprecht interesseren voor het vakgebied ze zich zelf inlezen in het onderwerp. Dezelfde mensen die het na de HBO veel beter redden op de arbeidsmarkt.JonkieXL schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:50:
* NMe schud Don Facundo de hand.
Alleen jammer dat de grote bedrijven MBO'ers vaak niet serieus nemen, zie bijvoorbeeld nieuws: Getronics bezorgd over tekort aan ervaren ICT-personeel
Hier ben ik het ook mee eens (eigenlijk ook wat JHS zei).-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 20:25:
[...]
Daarom zal een pas afgestudeerde die zelf niet bijleert in elk geval hier in Nederland altijd achterlopen op iemand die zelf uit interesse met het vak bezig is.
Verwijderd
Ik denk dat iedereen het hier er wel over eens is dat je over kennis moet beschikken. Er zijn meerdere manieren om kennis op te doen. Dat kan middels een opleiding, maar ook middels zelfstudie, al dan niet getriggerd door zaken die je in de praktijk tegenkomt.whoami schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:33:
Ik ben het helemaal met EfBe eens dat je -en imho is dat voor ieder beroep zo, niet enkel software-bouwers- je een gedegen basisopleiding moet gehad hebben.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 23:07 ]
Voor een deel is dat onzin. Je ziet dat bijvoorbeeld zelfs al veel meer in middelbaar onderwijs. Maar als iemand steeds maar de basis op moet gaan zoeken, dan ben je wel héél veel tijd kwijt.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 23:02:
(...) Het idee dat je kennis moet hebben, is imo zwaar achterhaald. Het gaat om intelligentie en het inzicht om de kennis te kunnen vergaren die op dat moment nodig is.
De 1e persoon leest het na, weet weer hoe het zat, en gaat aan de slag. De 2e persoon moet het hele principe doorgronden, dan wat oefenen, en kan dán pas aan het probleem zélf werken.Om even terug te komen op de basis. Stel nu je geeft 2 even intelligente mensen dezelfde opdracht. De 1ne heeft wel een opleiding, de andere niet. Mogelijkerwijs is het zo dat de 1e een voorsprong heeft vanwege zijn opleiding, maar in de praktijk zie ik dat ook die persoon toch eerst z'n boeken erbij moet pakken om na te lezen hoe het ook weer precies zat. Dat, of hij gaat maar prutsen op basis van wat hij zich nog meent te herrinneren. De 2e (zonder opleiding) kent het probleem niet, en zal dus de boeken moeten pakken.
De persoon mét opleiding én interresse heeft die implementatievaardigheden óókNu win je met de opgeleide persoon mogelijk tijd omdat die al iets weet, weet waar hij het zoeken moet. Die tijd raak je alleen lachend kwijt als het om de implementatie gaat, want op dat punt weet die persoon van toeten noch blazen.
Net betoog je dat de persoon met opleiding de kennis ook moet opzoeken. Die heeft dus in dezelfde mate recente kennis.Met de onopgeleide persoon raak je tijd kwijt omdat die eerst het boek moet doorspitten om te weten hoe het moet. Voordeel daarvan is wel dat de kennis dan recent is opgedaan, wat bij de opgeleide persoon niet zo hoeft te zijn. Die tijd win je bij de implementatie ruimschoots terug, want de persoon heeft ervaring.
De 1e kan dat ook hebben, mits hij een geïnterresseerd en gemotiveerd isDe code van de 2e zal echter netter en efficienteer uitgevoerd zijn, want die persoon heeft al ervaring.
Basiskennis is gewoon algemeen bekend. Iemand die zich enigszins serieus ergens mee bezighoudt heeft de basis wel als bagage meegenomen, ga daar maar vanuit.JHS schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 23:23:
Voor een deel is dat onzin. Je ziet dat bijvoorbeeld zelfs al veel meer in middelbaar onderwijs. Maar als iemand steeds maar de basis op moet gaan zoeken, dan ben je wel héél veel tijd kwijt.
In hezik's voorbeeld moet de eerste persoon eerst nog leren implementeren.De 1e persoon leest het na, weet weer hoe het zat, en gaat aan de slag. De 2e persoon moet het hele principe doorgronden, dan wat oefenen, en kan dán pas aan het probleem zélf werken.
Net zoals het voor de persoon zonder opleiding niet onmogelijk is om uit zichzelf informatie op te doen.De persoon mét opleiding én interresse heeft die implementatievaardigheden óók. Het is niet zo alsof de opleiding het onmogelijk maakt vaardigheden daarbuiten op te doen.
Hij zei ook dat de persoon met opleiding mogelijk aan de slag gaat met wat hij denkt onthouden te hebben. En dat is dus wat anders dan weten.Net betoog je dat de persoon met opleiding de kennis ook moet opzoeken. Die heeft dus in dezelfde mate recente kennis.
Waarmee je dus precies mijn punt maakt: zelfstudie is minstens net zo belangrijk als een opleiding, if not belangrijker.Natuurlijk kan het zo zijn dat de opleidingen van dermate slecht niveau zijn, dat je er helemaal niets mee opschiet, en alleen maar tijd verliest. Maar dat is dan ook de eigen fout van de betreffende student, want die had best door middel van eigen inzet en interesse zijn kennis en ervaring kunnen vergroten...
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Verwijderd
En dat ben ik niet met je eens. Een opleiding zegt niets over de mate waarin je put uit je potentieel, het zegt louter iets over de aanwezigheid ervan ("je was iig slim genoeg de school af te maken") en over de methode waarop je je potentieel aanspreekt (=door opleiding).EfBe schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 18:14:
Ik bedoelde dat niet, ik bedoelde dat ALS je potentieel hebt, je met een opleiding er veel meer uithaalt, uit dat potentieel, en zonder opleiding niet.
Hij kan het precies vertalen in pseudo-code. Maar weten wat je moet doen, en het ook daadwerkelijk doen, zijn twee zaken.Tja. Zet een pas afgestudeerde achter een computer met de vraag een object graph te sorteren en in de juiste volgorde te plaatsen waardoor een process ze in de juiste volgorde van afhankelijkheid verder kan verwerken. Ik denk dat de pas afgestudeerde precies weet wat hij moet doen.
"zet een persoon die een opleiding heeft gehad en daar wat truuks heeft geleerd met die opdracht.."Zet een persoon die niet een opleiding heeft gehad maar wat truuks kent en daarmee wat evaringsjaren heeft opgedaan met dezelfde opdracht achter de computer en hij bakt er geen reet van.
'Gehad hebben' en 'daadwerkelijk onthouden als nodig is' en 'praktisch kunnen toepassen' zijn drie heel verschillende begrippen.Reden? Botweg omdat de afgestudeerde de theorie gehad heeft die nodig is op dit op te lossen.
Kijk, dat bedoel ik. Ten eerste heb je geen flauw idee van wat ik wel of niet doe, danwel het niveau daarvan en ten tweede heb ik nergens gezegd dat ik niet terug moet grijpen op kennis die ik geleerd heb. Dat zou ook een vrij onzinnige uitspraak zijn, omdat iedereen altijd teruggrijpt op geleerde kennis.Kennelijk doe jij niet veel software development op een dermate niveau dat je MOET teruggrijpen op de kennis die je tijdens je studie geleerd hebt.
Oh? waarom weet hij dat tweede niet? Kun je daar een onderbouwing voor geven? Waarom zou iemand zonder opleiding niet weten hoe hij/zij aan informatie moet komen?Nee, want die persoon die het niet heeft gehad weet niet welk boek hij moet pakken, ten eerste HEEFT die persoon het boek niet en ten tweede weet die persoon niet hoe hij de oplossing moet vinden.
Dus we halen het verhaaltje over object graphs maar even weg?Ah, ik dacht al, hoelang zal het duren voor het woord 'Arrogant' valt. Toegegeven, prietpraat als "Hij wist niet eens wat een <insert term here> was" is ook onzinnig geneuzel.
Je gaat nu de vergelijking veranderen. De vergelijking was opleiding en geen ervaring, of ervaring zonder opleiding. De stelling was dat het eerste altijd beter zou zijn dan het tweede.Dat neemt niet weg dat mensen DIE een opleiding hebben genoten wellicht (grote kans) meer weten dan iemand die geen opleiding heeft genoten, immers iemand MET een opleiding en 10 jaar ervaring heeft altijd nog de kennis van de opleiding (EN de kennis voortbordurend OP die opleiding, opgedaan na de opleiding) dan iemand ZONDER opleiding en 10 jaar ervaring heeft, en omdat die persoon meer weet, KAN dat voor degene die geen opleiding heeft genoten arrogant lijken, maar c'est la vie.
Alsof iemand die zichzelf zonder motivatie door een opleiding heengelift heeft, wel nuttig is. Wie zegt dat iemand zonder opleiding altijd 3 jaar in kringetjes werkt en 10 truukjes heeft aangeleerd? Waarop zou die zichzelf in die 3 jaar niet verdiept hebben in de materie?tja, en een persoon die 3 jaar in kringetje heeft gewerkt en 10 truukjes heeft aangeleerd die, agossie, net niet bruikbaar zijn op het nieuwe project of dat nieuwe platform, die is WEL nuttig? Die heeft nl. geen kennis, alleen truukjes.
Ja ik heb ervaring met het aannemen van personeel. En wat jij hier stelt, stond niet ter discussie. Het ging over opleiding vs. werkervaring en de relatieve waarde van beide.Heb jij ervaring met personeel aannemen? Ik wel, en ik verzeker je, mensen met een opleiding snappen er meer van dan mensen zonder een opleiding.
Oftewel hier zeg je precies wat ik zeg, en ontkracht je al je eerdere argumenten.De opleidingsloze kan dat compenseren met thuisstudie, en dat vind ik gelijkstaan aan een opleiding, ik bedoel: als jij een aantal jaren veel vakliteratuur hebt doorgeworsteld in je eigen tijd, puur uit interesse, weet je veel meer dan iemand die dat niet doet.
Ik ken anders ook genoeg afgestudeerden die geen steek vooruit gegaan zijn. Prutsers heb je overal, evenals 'niet-prutsers'. Daar doet opleiding niets aan af. Bij selectie vergroot het de kans op 'niet prutser', maar dat doet werkervaring eveneens.Mijn ervaring is echter dat mensen die zo vanaf de middelbare school zijn van kloppen bij een of ander software tokootje niet echt qua niveau op vooruit gaan, ongeacht de aantal jaren dat ze werken.
Nee daar gaat het niet om. Om die kennis op te doen, is geen opleiding nodig, maar een "complex" stukje theorie.Nog iemand die de essentie ontgaat. Het gaat niet om LR(n) parsers, het gaat om het voorbeeld dat je een complex stukje theorie NODIG hebt om iets in de praktijk te kunnen volbrengen.
Dat hangt geheel van het probleem af. Ik hecht meer waarde aan intelligentie en de toegang tot zwaar op de maag liggende stof.Tuurlijk, maar lijkt me erg onwaarschijnlijk. Mijn voorbeeld was bedoeld om aan te tonen dat op zich zwaar op de maag liggende stof essentieel is voor het goed oplossen van een probleem in de praktijk.
Verwijderd
Verwijderd
Soms wel ja, en soms hoef je nog niet eens het book door te lezen (probeer maar eens heel computer architecture a quantitive aproach in 1 week te lezen), maar alleen oude tentamens. Echter heb je ook veel tentaments waar wel degelijk veel kleine dingetjes worden gevraagd die je niet zo direct kan leren door het boek of de oude vragen te onthouden, maar waarbij je toch echt wel het benodigde begrip moet hebben.-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 15:50:
Diezelfde toetsing is op scholen ook bagger. Als ik een week van tevoren een boek doorlees, dan kan ik het tentamen dat vlak erna komt maken zonder enig probleem.
Klopt ook, heb ze ook gezien en zelfs wel eens uit mijn groepje gegooid (doen helaas echt te weinig mensen). Deze mensen hebben alleen zichzelf ermee. Denk je soms dat het magische ervaring altijd klopt? Het stond laatst nog in de krant: een schrikbarend hoog percentage van de ingevulde ervaring op CV's is gewoon keihard gelogen.Praktijktoetsing gaat op scholen meestal door middel van projectjes in groepsverband, en je wil niet weten hoeveel mensen ik in mijn studie al niet heb zien meeliften met anderen op deze manier.
Dat zou je kunnen doen, maar in de praktijk doe je dat niet. Veel van de boeken die je moet lezen op de universiteit (of HBO) zou je op eigen houtje niet eens opkomen om te gaan lezen. Uitzonderingen daargelaten lezen "praktijk" mensen voornamelijk tutorials zodat ze direct aan de slag kunnen met dingen die ze meteen in de praktijk nodig hebben. Aardig, maar op die manier kom je nooit tot diepere inzichten of op compleet nieuwe ideeen. Klein voorbeeld: op de universiteit kreeg ik een verplicht aantal college's over theoretische informatica. In het begin baalde ik hier een beetje van, omdat ik eigenlijk liever meer wilde leren over programeren en dingen die daar direct mee samen hingen. Na het afronden van deze college reeks merkte ik toch dat de kennis wel degelijk z'n nut had. Ik had uit me zelf mischien 100'en boeken over C++, OpenGL, MFC, en dergelijke practiche dingen gaan lezen, maar nooit over theoretische informatica.er worden je wel degelijk een paar dingen geleerd, maar dat zijn dingen die ik dus ook zelf had kunnen leren met de goede boeken.
Ik maak het ook andersom mee: mensen die geen opleiding hebben gehad maar wel in de praktijk hebben leren programmeren. Het programmeren kunnen ze best aardig, maar enorm veel andere concepten gaan gewoon langs ze heen. Ontwerp is hier het schoolvoorbeeld van, zelf procedures en regels opstellen een ander voorbeeld. Ik merk dit nu zelf. De mensen in mijn bedrijf zonder opleiding denken erg practisch: een requirement wordt direct in code omgezet. Ik moet toegegeven, dat doen ze helemaal niet zo slecht opzich. De mensen met opleiding denken toch op een wat ander niveau, die zijn bezig met zaken of ons development process wel effectief is, of we wel de juiste concepten toepassen, of er niet ondertussen al nieuwe inzichten zijn.Ook bedrijven hebben door dat mensen die pas van school afkomen ofwel te perfectionistisch zijn in de zin van ontwerp (teveel volgens het boekje willen werken)
Dit is zo'n enorm non-argument voor een opleiding zelf. Exact het zelfde geldt namelijk voor mensen die de "ervaring" hebben. Hoe meet je ervaring? Met aantal jaren in een bedrijf gewerkt te hebben en met afgeronde projecten? Iemand kan jaren in een bedrijf gezeten hebben zonder eigenlijk iets noemenswaardigs gedaan te hebben. Zo had ik een collega in een bedrijf waar ik na mijn studie kort gewerkt heb, die 's ochtends op kantoor kwam, de halve dag zat te internetten, met een minimale inspanning wat brakke code opleverde en er nog weg mee kwam ook omdat de manager te stom was om in te zien hoeveel werk er ergens voor stond. Die gast schrijft dus ijskoud op z'n CV: 5 jaar als java developper werkzaam bij bedrijf X. Een volgend bedrijf die bedrijf X belt en de manager spreekt krijgt nog te horen ook dat ie uitstekend z'n werk deed, terwijl ik als collega WIST dat ie geen reet uitvoerde en dat andere collega's de meest beschamende fouten uit z'n code haalde voordat de boel getest werdofwel gewoon niet weten waar ze mee bezig zijn omdat ze hun halve studie meegelift hebben met anderen. Vooral dat laatste is funest, want dat krijg je niet fatsoenlijk bijgeschaafd op korte termijn,
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 02:55 . Reden: reactie op rest bericht toegevoegd ]
Verwijderd
Er zijn maar weinig mensen die de discipline hebben om iets te lezen over een onderwerp waarvoor ze niet direct een toepassing in gedachten hebben. De mensen die die discipline kunnen opbrengen en over de nodige interesse en vereiste nieuwschierigheid beschikken gaan meestal vanuit zichzelf wel studeren. Niet omdat dat moet (deze mensen zouden inderdaad ook hun gehele studie thuis & zelf kunnen doen), maar gewoon omdat ze dat leuk vinden.Exirion schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:11:
[...]
Da's onzin. Jij beweert dat je die dingen alleen leert met een opleiding. Iemand die aan zelfstudie doet (en dat versta ik onder zelf leren programmeren door de jaren heen) kan dat net zo goed uit boeken leren en vervolgens in de praktijk toepassen. Dat is nou precies mijn punt.
Tuurlijk zijn die er, maar ironisch genoeg meestal niet voor de informatica-vakken. In elk geval op mijn school vallen vakken als Bedrijfskunde en Projectmanagement hieronder. De informaticavakken zijn verder over het algemeen prima te doen op de manier die ik beschreef.Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 02:19:
Soms wel ja, en soms hoef je nog niet eens het book door te lezen (probeer maar eens heel computer architecture a quantitive aproach in 1 week te lezen), maar alleen oude tentamens. Echter heb je ook veel tentaments waar wel degelijk veel kleine dingetjes worden gevraagd die je niet zo direct kan leren door het boek of de oude vragen te onthouden, maar waarbij je toch echt wel het benodigde begrip moet hebben.
Klopt ook, heb ze ook gezien en zelfs wel eens uit mijn groepje gegooid (doen helaas echt te weinig mensen). Deze mensen hebben alleen zichzelf ermee. Denk je soms dat het magische ervaring altijd klopt? Het stond laatst nog in de krant: een schrikbarend hoog percentage van de ingevulde ervaring op CV's is gewoon keihard gelogen.
Jij misschien niet, maar ze zijn er zeker. Een zin later noem je deze mensen "uitzonderingen", maar ze zijn talrijker dan je denkt. Mensen die uit interesse boeken lezen over design patterns, over software-architectuur, of over wat dan ook. En dit zijn nou net de mensen waar ik al de hele tijd op doel, mensen die uit interesse zich bezig houden met programmeren of ontwerpen van software, en zich uit interesse ook netjes up to date houden. Mensen zonder opleiding, maar met een hart voor wat ze doen en dorst naar meer informatie. Mensen die het moeten hebben van zelf opgedane kennis en praktijkervaring, en niet van een opleiding.Dat zou je kunnen doen, maar in de praktijk doe je dat niet. Veel van de boeken die je moet lezen op de universiteit (of HBO) zou je op eigen houtje niet eens opkomen om te gaan lezen.
Waarom zou je niet kunnen overleggen met collega's? Of desnoods iemand anders die uit pure interesse ook op dit niveau bezig is? Waarom zou je alleen op school kunnen overleggen? Het meest zinnige overleg dat ik heb op programmeergebied is in mijn geval dus echt niet met klasgenoten, want van iedereen in mijn klas zijn er maar 2 of 3 mensen die ik daadwerkelijk waardeer om hun kennis en hun manier van onderhouden daarvan, en zelfs die mensen zijn er niet echt intensief mee bezig. Overleg kan ik ook prima voeren op fora, nieuwsgroepen of via MSN/ICQ.Een ander punt is dat je inderdaad alle boeken die voor een universiteits studie met veel disipline ook zelf kunt gaan lezen, maar dat je toch de feedback en discussie's met mede studenten mist. Ik merk dat nu al. Ik spijker mijn kennis continue bij met het zelf lezen van interesante boeken (mede met dank aan het grote boeken topic hier!), maar vergeleken met mijn tijd op de universiteit merk ik toch dagelijks dat ik het overleg mis. Is een stukje nu even niet duidelijk, dan heb ik niemand om het aan te vragen, of erger: ik denk dat het duidelijk voor me is terwijl ik het mischien verkeerd begrijp. Omdat ik niet direct over de stof discusseer, kom ik hier pas (veel) later achter.
Dit zijn dan niet echt mensen met het hart voor de zaak waar ik tot nu toe op doelde. Natuurlijk, programmeren is leuk, en als dat je ambitie is, dan kun je er inderdaad voor kiezen om de rest van je leven de code monkey uit te hangen en dag in dag uit niets anders te doen dan code kloppen. Maar iemand die echt geïnteresseerd is heeft zich allang ingelezen in onderwerpen die met ontwerp te maken hebben.Ik maak het ook andersom mee: mensen die geen opleiding hebben gehad maar wel in de praktijk hebben leren programmeren.
Waarom zou iemand die gestudeerd heeft eerder artikelen lezen dan iemand die niet geschoold is maar wel geïnteresseerd? Ik ken ongeschoolde mensen van 17-18 die meer bezig zijn met nieuwe technieken en bijleren dan mijn klasgenoten in het laatste jaar van de HIO-TIS.Vooral dat laatste is een groot punt. Mensen zonder opleiding hebben ook niet echt geleerd om te leren. Techniek veranderd continu. Op de hoogte blijven door boeken of artikellen te lezen is noodzakelijk om bij te blijven. Natuurlijk lezen mensen zonder opleiding ook boeken, maar dit is veel meer gericht op het (snel) onder de knie krijgen van de nieuwste versie van Hibernate, of EJB, of .NET 2.0, etc etc. Zeer practisch dus. Een geschoold iemand (met name WO'ers) zullen veel vaker artikelen lezen over experimentele concepten en deze proberen te doorgronden en te vergelijken nog voor dat er een gehyped project X is dat hier gebruik van maakt.
Ja, net zoals iemand jaren op school kan zitten zonder eigenlijk iets noemenswaardigs gedaan te hebben. And your point is?Dit is zo'n enorm non-argument voor een opleiding zelf. Exact het zelfde geldt namelijk voor mensen die de "ervaring" hebben. Hoe meet je ervaring? Met aantal jaren in een bedrijf gewerkt te hebben en met afgeronde projecten? Iemand kan jaren in een bedrijf gezeten hebben zonder eigenlijk iets noemenswaardigs gedaan te hebben.
Ik denk niet dat je persoonlijke ervaring relevant is voor een topic waarin een onderwerp in zijn algemeenheid bediscussieerd wordt. Er is een hele simpele vervolgvraag voor iedereen die hier het belang van opleidingen in twijfel trekt: is het dan maar dom van bedrijven dat ze mensen met een papiertje in dienst nemen? Slaan die hogere opleidingen eigenlijk uberhaupt wel ergens op?Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 01:38:
Papier is niet echt belangrijk, tenminste dat is mijn eigen ervaring.
Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?
Verwijderd
Lekkere dooddoener. BurninSheep, Je blijft maar niet snappen wat anderen zeggen. Nu kan ik wel gaan herhalen wat anderen zeggen, maar dat heeft weinig nut.BurningSheep schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 02:11:
[offtopic]
hezik, je blijft maar hameren op het feit dat een persoon tijdens zijn opleiding te weinig praktische ervaring opdoet, iets wat door niemand ontkent wordt. Je lijkt de punten van de andere mensen volledig te missen. Nu kan ik wel gaan herhalen wat de mensen voor mij allemaal gezegd hebben, maar dat heeft verder weinig nut...
Dom is het niet. Zoals ik eerder al aangaf, zegt een opleiding imo niets over het individu. Het zegt wel iets over een groep. Als je 100 man in 1 keer moet aannemen, denk ik wel dat het behoorlijk verstandiger is om 100 man met opleiding aan te nemen, domweg omdat de kans dat die intelligent genoeg zijn en over de juiste kennis beschikken, groter is.Confusion schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 10:21:
Ik denk niet dat je persoonlijke ervaring relevant is voor een topic waarin een onderwerp in zijn algemeenheid bediscussieerd wordt. Er is een hele simpele vervolgvraag voor iedereen die hier het belang van opleidingen in twijfel trekt: is het dan maar dom van bedrijven dat ze mensen met een papiertje in dienst nemen? Slaan die hogere opleidingen eigenlijk uberhaupt wel ergens op?
Ja en nee. Ik denk dat ons systeem in z'n geheel irrationeel en elitair is. Vanuit die optiek is die correlatie inderdaad een voortbrengsel van een dergelijk systeem.Denken jullie werkelijk dat de correlatie tussen opleiding en startsalaris een voortbrengsel van een irrationeel elitair systeem is?
Verwijderd
Ik weet niet of je het door hebt, maar heel deze discussie gaat over mensen met subjectieve "ervaringen" over hoe zij mensen van beide "groepen" ervaren. Sowieso met een korreltje zout nemen.Confusion schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 10:21:
[...]
Ik denk niet dat je persoonlijke ervaring relevant is voor een topic waarin een onderwerp in zijn algemeenheid bediscussieerd wordt. Er is een hele simpele vervolgvraag voor iedereen die hier het belang van opleidingen in twijfel trekt: is het dan maar dom van bedrijven dat ze mensen met een papiertje in dienst nemen? Slaan die hogere opleidingen eigenlijk uberhaupt wel ergens op?
CV's zijn over het algemeen overdreven. Een paar dingen kun je echter niet overdrijven op een CV zonder strafbaar te zijn: je mag niet verklaren een HBO of WO opleiding te hebben afgerond als dat niet zo is.Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 02:19:
Klopt ook, heb ze ook gezien en zelfs wel eens uit mijn groepje gegooid (doen helaas echt te weinig mensen). Deze mensen hebben alleen zichzelf ermee. Denk je soms dat het magische ervaring altijd klopt? Het stond laatst nog in de krant: een schrikbarend hoog percentage van de ingevulde ervaring op CV's is gewoon keihard gelogen.
Je moet alleen niet vergeten dat het van de persoon afhangt of je ook daadwerkelijk aan jezelf gaat werken NA je studie. Als ik kijk naar waar mn mede-studenten terecht zijn gekomen dan is maar een enkeling op een niveau terecht gekomen waarvan je zegt: "tjonge", velen zijn verzand in werk waar je na een aantal jaar niet echt veel meer voor hoeft bij te leren behalve af en toe een cursus.Een ander punt is dat je inderdaad alle boeken die voor een universiteits studie met veel disipline ook zelf kunt gaan lezen, maar dat je toch de feedback en discussie's met mede studenten mist. Ik merk dat nu al. Ik spijker mijn kennis continue bij met het zelf lezen van interesante boeken (mede met dank aan het grote boeken topic hier!), maar vergeleken met mijn tijd op de universiteit merk ik toch dagelijks dat ik het overleg mis. Is een stukje nu even niet duidelijk, dan heb ik niemand om het aan te vragen, of erger: ik denk dat het duidelijk voor me is terwijl ik het mischien verkeerd begrijp. Omdat ik niet direct over de stof discusseer, kom ik hier pas (veel) later achter.
Precies! Sommigen hier willen beweren dat een opleiding NIETS toevoegt, en dat is regelrechte onzin. Dat maakt deze discussie ook zo intens vermoeiend, en ook wrang, want die personen realiseren zich IMHO niet dat deze thread ook gelezen wordt door mensen die NIET reageren en wellicht op het punt staan een keuze te maken: studeren of meteen gaan werken.Het is feit dat je op alle niveau's mensen hebt die de boel proberen te flessen. Dit staat los van wel op niet een opleiding gevolgt hebben. Een serieus iemand die alles uit z'n opleiding wil halen om zichzelf naar een hoger niveau te krijgen zal zeker een meerwaarde hebben. Het 'enige' is dat het dus jammer is dat een papiertje dus inderdaad geen garantie is voor een kundig iemand (precies zoals een mooi CV dat dus niet is!), maar andersom is het dus zeker niet zo dat iemand die pas van een opleiding komt per definitie minder goed is dat iemand met x jaar ervaring en geen opleiding.
[ Voor 9% gewijzigd door EfBe op 09-10-2005 12:42 ]
Tja, iedere keer dat deze discussie opgestart wordt is er wel minimaal 1 persoon die hole frazen bezigt zoals jij dat doet. Hoort bij het type discussie, dus een gegeven. Het is echter wel typerend dat het iedere keer een persoon is die zelf geen opleiding genoten heeft, maar daar WEL veel over weet te vertellen. Ik vind dat op zichzelf wel opmerkelijk.Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 12:00:
Lekkere dooddoener. BurninSheep, Je blijft maar niet snappen wat anderen zeggen. Nu kan ik wel gaan herhalen wat anderen zeggen, maar dat heeft weinig nut.
Volgens mij is dat jouw enige argument. Je bent nl. een opleiding als onzinnig aan het bestempelen, immers een opleiding voegt niets toe, toch?Je ziet, dat dat nergens op slaat. Volgens mij lees ik wel degelijk de posts van anderen. Als jij denkt dat de praktische ervaring mijn enige argument is, heb jij mijn posts niet goed gelezen.
Ok, en dan nu 2 personen met 3 jaar ervaring, de 1 heeft HBO inf in de achterzak en de ander alleen maar 3 jaar kloppen.Het punt is.. wat is het verschil tussen de opgeleide zonder ervaring en de onopgeleide met ervaring. Volgens velen hier is dat het kennisniveau, zou de opgeleide op magische wijze structuren kunnen zien en een hoger inzicht hebben dan de onopgeleide. Imo is dat bull. Er is geen enkele reden waarom de niet opgeleide niet hetzelfde inzicht zou kunnen hebben.
Die laatste zin is niet goed geformuleerd, want 2 personen met evenveel ervaring, de een met en de ander zonder opleiding, wie is dan de beste kandidaat? Ik zou die met de opleiding eerst uitnodigen, om veel redenen. Jouw formulering zegt dat 2 personen met evenveel ervaring het er niet meer toe doet of ze een opleiding hebben genoten, wat impliceert dat een opleiding void is.Het is gewoon een tombola. Je hebt een grabbelton vol personeel waar je als werkgever maar mensen 'uit moet trekken'. Dan heb je selecticriteria nodig. Opleiding is dan waardevol, omdat dat wel degelijk een selectiecriterium kan zijn. Dat spreek ik niet tegen. Wat ik tegenspreek is dat het het enige selectiecriterium zou moeten zijn, of het belangrijkste. Ik ben van mening dat bij een bepaald aantal jaren ervaring, deze ervaring belangrijker wordt dan de opleiding.
Kolder. Ik heb gewerkt met regelrechte prutsers met meer dan 10 jaar ervaring en geen informatica opleiding. Die beschikten echt niet over de kennis om ook maar een tabel te normaliseren. Sterker, ik ben nog niet een persoon tegengekomen die beantwoordt aan jouw stelling, en ik loop toch al wat jaartjes rond in de it.Let wel: bijvoorbeeld 10 jaar werkervaring is net zo goed een bewijs van beschikken over de benodigde intelligentie en kennis.
Ik ben van nature erg links georienteerd maar ik ben het niet eens met deze bewering. Het systeem is niet irrationeel en zeker niet elitair: iedereen is (in theorie, bij aanwezig intellectueel vermogen) bij machte een opleiding te doen en die af te ronden, ook met ouders die wat minder kapitaal krachtig zijn. In de software development branche is het niet zo dat je de manager moet kennen van het dispuut/jaarclub of andere onzinnigheid om een kans te maken, bedrijven zoeken nl. gewoon de beste persoon voor die lege stoel. Heb je de papieren, heb je de kennis en kunde die gevraagd wordt? dan maak je een goede kans.Ja en nee. Ik denk dat ons systeem in z'n geheel irrationeel en elitair is. Vanuit die optiek is die correlatie inderdaad een voortbrengsel van een dergelijk systeem.
Hiermee sla je de spijker op zijn spreekwoordelijke kop.n00bs schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 12:36:
Ik zit nog STEEDS in het laatste jaar van mijn studie... en vraag mij echt af waar ik mee bezig bent met mijn HBO IT opleiding. Ik heb ook bij KPN gewerkt op 2 afdelingen en ik merkte gewoon dat werkervaring echt zoveel meer biedt en meer voldoening biedt dan al die leuke regeltjes uit die boeken... het enige wat ik nu snap is dat je tijdens zo een opleiding leert zijn wat tools (die je verder weinig nog gebruikt) en algemeen inzicht, HBO denkniveau... dat is echt het enige. De rest komt tijdens het werk zelf of in cursussen.
Als mensen die voor die keuze staan zich laten ompraten door een thread op een forum waarin ook nog eens onenigheid over de zaak is, dan zijn ze simpelweg niet slim bezig.EfBe schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 12:40:
Precies! Sommigen hier willen beweren dat een opleiding NIETS toevoegt, en dat is regelrechte onzin. Dat maakt deze discussie ook zo intens vermoeiend, en ook wrang, want die personen realiseren zich IMHO niet dat deze thread ook gelezen wordt door mensen die NIET reageren en wellicht op het punt staan een keuze te maken: studeren of meteen gaan werken.
Leuke aanname.Ga het gebrek aan opleiding niet goedpraten met het bagatelliseren van het hebben van een opleiding!
Verwijderd
Onzin. Er zitten meer studenten in een gemiddelde klas die gewoon enorm geinteresseerd zijn in hun studie dan jij denkt. Bij diegene die autodidact is, is het nog maar de vraag hoeveel die precies heeft gelezen. Dikke kans dat ie alleen de meest interesante stukken doorgenomen heeft.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 16:14:
[...]
Precies. Sterker nog, ik durf te stellen dat een autodidact zijn vakken waarsch. beter beheerst dan iemand die de opleiding net afgerond heeft. Immers, bij de autodidact is de kennis opgedaan vanwege interesse.
Niet waar. In deze barre economische tijden is -iedereen- bereid voor het minimum loon te werken. Ik ben zelf mede eigenaar van een bedrijfje en neem dus af en toe mensen aan. Gewoon keihard zeggen dat je slechts het minimum loon betaald, en je staat er nog verbaasd van te kijken hoe weinig mensen er weglopen. En dan hebben we het over mensen die WO afgestudeerd zijn, mensen die x jaar bij een bedrijf in .com hype gewerkt hebben en vroeger hun huidige jaar salaris als maand salaris kregen etc etc.Het verschil tussen iemand met en iemand zonder ervaring is trouwens ook het prijskaartje. In deze discussie is beweerd dat een werkgever altijd zal kiezen voor iemand met ervaring, maar ja, ervaring is ook een hoger salaris...
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 14:04 ]
Dan volg je de verkeerde opleiding.-NMe- schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 13:45:
[...]
Ik vind dus dat ik wel enigszins recht van spreken heb als ik zeg dat een opleiding niets toevoegt dat ik zelf niet kan toevoegen.
Doe ik niet, dit is de opleiding die mij het papiertje biedt dat veel bedrijven willen zien. Zonder dat papiertje kom je als starter niet in een bedrijf aan de bak, hooguit bij vrienden/kennissen. Maar datzelfde papiertje biedt dus geen enkele garantie voor een werkgever...
Verwijderd
Eigenlijk is het te triest voor woorden dat binnen de discipline software development er uberhaupt mensen werkzaam zijn met een dergelijke instelling. Het geeft in grote mate de onvolwassenheid van onze sector aan.JHS schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 19:46:
Wat maakt het uit waar iemand zijn kennis vandaan haalt?
Het gaat erom dát iemand (uit zich) zelf kennis vergaart, door veel te lezen, nieuwe dingen bij te houden en dingen uit te proberen. Wáár en waarom hij die kennis ergens vandaan haalt, of dat nu praktijkgestuurd is, of vanuit zijn opleiding, of uit interresse, dat maakt geen bal uit.
Helaas geldt dat maar voor een kleine groep.-NMe- schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 13:45:
Alleen kun je dat ook prima zelf.
Verwijderd
Niet noodzakelijkerwijs als het om concepten gaat. Ik kan zelf vooral vanuit WO ervaring spreken (heb geen HBO ervaring), maar ik weet dat men op de universiteit JUIST bezig is met concepten die morgen, volgende week of pas volgende jaar op de markt komen. Het bedrijfsleven is juist veel conservatiever: als het werkt en geld opleverd dan is het goed. Op de universiteit doet men baanbrekend onderzoek en de studenten pakken daar toch wat van mee, hetzij via discussies met de docenten die toch over hun onderzoek vertellen en zaken daaruit meenemen in de college's, hetzij via afstudeer projecten die direct deel uitmaken van een lopend onderzoek.-NMe- schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 20:25:
Daarom zal een pas afgestudeerde die zelf niet bijleert in elk geval hier in Nederland altijd achterlopen op iemand die zelf uit interesse met het vak bezig is.
Het zelfde geldt toch echt voor 'ervarings' mensen: "ohja, daar ben ik wel eens mee bezig geweest, maar ik weet niet meer precies hoe dat zat", zal IEDEREEN die ooit met iemand die ervaring heeft gewerkt heeft, bekend voorkomen.Verwijderd schreef op zaterdag 08 oktober 2005 @ 23:02:
[...]
Het 'oh ja heb ik wel eens gehad, maar weet niet meer wat het is' zal IEDEREEN die ooit met een pas afgestudeerde gewerkt heeft, bekend voorkomen.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 09-10-2005 14:54 ]
En wat heb je daar dan vervolgens aan als je in een bedrijf gaat werken? Helemaal niks, want bedrijven zijn er (nog) niet mee bezig. Ik schetste een situatie waarin mensen achterliggen op de bedrijfswereld, jij schetst er een waar ze voorliggen. En beide zijn onwenselijk...Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 14:49:
Niet noodzakelijkerwijs als het om concepten gaat. Ik kan zelf vooral vanuit WO ervaring spreken (heb geen HBO ervaring), maar ik weet dat men op de universiteit JUIST bezig is met concepten die morgen, volgende week of pas volgende jaar op de markt komen. Het bedrijfsleven is juist veel conservatiever: als het werkt en geld opleverd dan is het goed. Op de universiteit doet men baanbrekend onderzoek en de studenten pakken daar toch wat van mee, hetzij via discussies met de docenten die toch over hun onderzoek vertellen en zaken daaruit meenemen in de college's, hetzij via afstudeer projecten die direct deel uitmaken van een lopend onderzoek.
Neem als voorbeeld grid-computing. Het gemiddelde MKB bedrijf zal hier nog niet mee bezig zijn. Toch worden er vakken over dit onderwerp op vele universiteiten gegeven, is er enorm veel onderzoek naar gaande en zijn er zelf hele afstudeerrichtingen in dit onderwerp mogelijk.
Verwijderd
Beetje kort door de bocht, het hangt maar net af bij wat voor soort bedrijf je wilt gaan werken, en in welke subbranch ze opereren. Het is echt niet zo dat je zonder papiertje geen leuke baan kunt krijgen.-NMe- schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 14:11:
[...]
Zonder dat papiertje kom je als starter niet in een bedrijf aan de bak, hooguit bij vrienden/kennissen.
Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.
Verwijderd
Ik wil dus alleen aangeven dat bedrijven soms wel flexibeler zijn, en dat ze mensen zonder papiertje op een goeie plaats zetten. Ik wil echt niet zeggen dat het in iedere situatie het geval is, vandaar dat ik ook duidelijk aangaf dat het een "persoonlijke ervaring" was.Confusion schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 10:21:
[...]
Verwijderd
Het valt mij op dat jij continu aannames doet die nergens op gebaseerd zijn. Waar staat in deze draad iets over mijn opleiding, en het al dan niet ontbreken ervan? Volgens mij nergens. Daarnaast is dit niet de eerste keer dat ik je op aannames betrap.EfBe schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 13:09:
Hoort bij het type discussie, dus een gegeven. Het is echter wel typerend dat het iedere keer een persoon is die zelf geen opleiding genoten heeft, maar daar WEL veel over weet te vertellen. Ik vind dat op zichzelf wel opmerkelijk.
Veel arroganter dan dat kun je het niet stellen.Verder hangt het van het werk af of je een opleiding nodig hebt, laat ik die specificering dan maar maken: voor dom schermpjes maken en webpages, ik denk niet dat je daarvoor universiteit Informatica hoeft te hebben afgerond. Maar voor het wat meer diepgravendere werk, ik denk dat het dan wel rap anders wordt.
Zo hard stel ik het niet. Ik zeg dat vanuit het perspectief van de recruiter een opleiding relatief nietszeggend is, daar er zowel opgeleide genieen als opgeleide prutsers rondlopen. Het enige wat voor een recruiter handig is aan een opleiding, is dat het een selectiecreterium is wat de kans op een 'niet-prutser' vergroot.Dit onderschrijf jij niet, integendeel, jij beweert dat een opleiding louter onzin is en geen extra kennis of kunde aanleert.
Je komt niet alleen arrogant over, je bent het gewoon. Dat blijkt ook uit eerdere opmerkigen. Mensen zonder opleiding zijn domme webpaginabouwertjes die truukjes geleerd hebben en alleen genieen zoals jij, die een opleiding hebben, zijn intelligent.Als ik naar mezelf kijk, weet ik dat je ongelijk hebt. Ik mag nu arrogant overkomen, maar ik weet dat ik echt heel erg goed in mijn vak ben en echt mezelf niet meer hoef te bewijzen.
Je moet echt beter gaan lezen. Jij blijft er pertinent vanuit gaan dat de enige methode tot opdoen van kennis is het volgen van een opleiding. Dat is gewoon niet waar. Dat dit niet waar is, heb je zelf notabene al eerder bevestigd.Ik weet ook dat op het niveau waar ik op dit moment zit, ik het echt niet had gered met louter ervaring.
Zou dat heel misschien ook aan jouzelf kunnen liggen? Dat jij het wel nodig hebt dat iemand anders je wijst welke kennis van belang is, wil niet zeggen dat dat voor iedereen geld.Het punt is nl. dat ik al 4 jaar ervaring had voordat ik op de hio kwam. Ja het is leuk als je tijdens college OS design herkent dat wat je vroeger bouwde een virtual memory manager is, maar meer dan 'leuk' is het ook niet, want als ik dan de kennis die toen onderwezen werd naast de kennis die ik opgedaan had met mn eigen werk zag ik dat wat ik mezelf had aangeleerd veel tekort schoot,
Dat is wederom dezelfde vergelijking, en niet de vergelijking waar we het over hadden. Je beweert goed te zijn in je vak, maar iets simpels als de juiste vergelijking voor ogen houden in een discussie lukt je niet. De vergelijking waar ik op reageerde, en waar deze discussie op gestart is, is een vergelijking tussen iemand met een diploma en GEEN ervaring, en iemand zonder diploma maar MET ervaring.Ok, en dan nu 2 personen met 3 jaar ervaring, de 1 heeft HBO inf in de achterzak en de ander alleen maar 3 jaar kloppen.
Vanuit het perspectief van een recruiter, is dat ook zo. Als je twee personen krijgt met een - op opleiding na - gelijkwaardig C.V, dan zijn die personen domweg gelijkwaardig. Het enige wat je dan kunt doen om echt goed een afweging te maken, is beide uitnodigen voor een gesprek. In zo'n situatie alleen diegene met opleiding uit te nodigen, is naar mijn mening kortzichtig. Voor alle duidelijkheid; ik bedoel dan met ervaring ook echt ervaring, dus niet 2 jaar bij 10 werknemers iets doen, maar bv. 10 jaar lang continu werkzaam zijn in de sector (al dan niet met wisselende opdrachtgevers)Die laatste zin is niet goed geformuleerd, want 2 personen met evenveel ervaring, de een met en de ander zonder opleiding, wie is dan de beste kandidaat? Ik zou die met de opleiding eerst uitnodigen, om veel redenen. Jouw formulering zegt dat 2 personen met evenveel ervaring het er niet meer toe doet of ze een opleiding hebben genoten, wat impliceert dat een opleiding void is.
Dat zegt dan waarschijnlijk meer over de omgeving waar jij rondloopt, dan over de mens in het algemeen. Er zijn zat IT-ers zonder IT-opleiding die toch heel capabel zijn. Sterker nog, de hele industrie zoals hij nu is, en praktisch ook alle documentatie, is afkomstig van mensen zonder IT-gerelateerde opleiding, aangezien er 20 jaar geleden domweg nog geen IT-opleidingen waren.Kolder. Ik heb gewerkt met regelrechte prutsers met meer dan 10 jaar ervaring en geen informatica opleiding. Die beschikten echt niet over de kennis om ook maar een tabel te normaliseren. Sterker, ik ben nog niet een persoon tegengekomen die beantwoordt aan jouw stelling, en ik loop toch al wat jaartjes rond in de it.
[ Voor 20% gewijzigd door Creepy op 10-10-2005 10:28 ]
Verwijderd
Ik heb op het WO kwa informatica zat tentamens meegemaakt waar dingen gevraagd werden die helemaal niet in "het boek" stonden. Dit waren vragen die bijvoorbeeld naar een eigen mening over een bepaalde aanpak vroegen (software architecture op de UL had dergelijke vragen), of vragen over een uitgebreide case. Error correction op 2 foute bits is een vraag die me te binnen schiet, zat in het tentamen van Operating Systems of Computer Architecture, ook op de UL; ik heb na het tentamen het hele boek 3 keer nagelezen maar dat stond er dus NIET in. De enigste manier om dat op te lossen was als je het concept over error correction begrijpt en dat kan extrapoleren naar moeilijkere cases.-NMe- schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 04:43:
[...]
Tuurlijk zijn die er, maar ironisch genoeg meestal niet voor de informatica-vakken. In elk geval op mijn school vallen vakken als Bedrijfskunde en Projectmanagement hieronder. De informaticavakken zijn verder over het algemeen prima te doen op de manier die ik beschreef.
Op de meest lullige manier: gewoon de referenties opbellen. Er is een apart kantoor in nederland wat specialisten heeft werken op meerdere gebieden. Deze lui doen niks anders dan CVs controleren. Veel mensen bleken al door de mand te vallen bij deze simpele controlle die bedrijven blijkbaar meestal nalaten. Een andere manier is om mensen uit te nodigen voor een gesprek en dan gewoon te toetsen. Ook daar vallen mensen door de mand. Dergelijke bureau's die zulke testen continue doen kunnen eenvoudig het percentage geven van mensen die hun CV overdreven hadden.Niet alles wat je in de krant leest is waar.Hoe willen ze dit nagemeten hebben?
Kom op zeg!Verder is het niet echt relevant voor deze discussie. Tot nu toe zijn we er hier AFAIK nog steeds vanuit gegaan dat ervaring ook echt aanwezig is, net zoals we ervanuit zijn gegaan dat de opleiding ook echt aanwezig is bij anderen.
Dat zijn toch de onderwerpen die wat meer bij de praktijk liggen, maar ok, voor mensen die dergelijke boeken uit eigen motivatie lezen heb ik natuurlijk ook gewoon respect. Voordat ik aan de universiteit begon las ik ook al dergelijke boeken. Sterker nog, toen ik een jaar of 12 was kwam ik al bij computer collectief aan de amstel over de vloer en kocht ik boeken als de Amiga hardware reference manual en even later Modern Operating Systems van tanenbaum. Deze boeken verslond ik al op jonge leeftijd (ja, ben een beetje nerdy typeJij misschien niet, maar ze zijn er zeker. Een zin later noem je deze mensen "uitzonderingen", maar ze zijn talrijker dan je denkt. Mensen die uit interesse boeken lezen over design patterns, over software-architectuur, of over wat dan ook.
Omdat op de universiteit in jouw groep iedereen gewoon met het zelfde onderwerp bezig is als jij dat ook bent. Meestal zijn collega's, als ze al serieus aan zelfstudie doen, toevallig niet met net hetzelfde boek bezig. Natuurlijk heb ik nu ook discussies met collega's en daar leer je ook van, net zoals ik van de discussies hier op tweakers wat leer, maar dat is niet hetzelfde als dat je op de uni allemaal met een x aantal bepaalde vakken bezig bent en daar heel concreet over discusseerd.Waarom zou je niet kunnen overleggen met collega's? Of desnoods iemand anders die uit pure interesse ook op dit niveau bezig is? Waarom zou je alleen op school kunnen overleggen?
Ik merk het in de praktijk. Voor WO/HBO afgestudeerden is het veel natuurlijker om even een X hoeveelheid tijd in pure research te steken. Voor de zogenaamde practische mensen is dat keer op keer een probleem. Ze scannen een tekst even door op zoek naar interesante highlights, maar zodra het niet concreet aansluit bij de problemen die ze direct in de praktijk tegenkomen lezen ze het niet.Waarom zou iemand die gestudeerd heeft eerder artikelen lezen dan iemand die niet geschoold is maar wel geïnteresseerd? Ik ken ongeschoolde mensen van 17-18 die meer bezig zijn met nieuwe technieken en bijleren dan mijn klasgenoten in het laatste jaar van de HIO-TIS.
Verwijderd
Ik vertel je helemaal niets, we hadden een discussie over ervaring vs. opleiding. Daarin neem jij het keiharde standpunt aan dat mensen zonder opleiding per definitie prutsers zijn. Een standpunt wat niet alleen theoretisch discutabel is, maar ook praktisch onwaar blijkt. Binnen die discussie blijf jij het noodzakelijk vinden om te benadrukken hoe goed jij bent, terwijl volgens mij dat binnen een dergelijke discussie totaal geen argument is. Ik zie niet in hoe de individuele capaciteiten van een opgeleide, bewijs zijn voor de capaciteiten of prestaties van de groep als geheel, laat staan bewijs voor de capaciteiten van mensen zonder opleiding. In elke post vermeld je dat je goed bent, terwijl dat totaal niet ter discussie staat, noch dat dit door mij ter discussie gesteld is.EfBe schreef op maandag 10 oktober 2005 @ 00:05:
Wil jij MIJ vertellen dat JIJ beter weet hoe de wereld van software development in NL in elkaar steekt? Dat JIJ beter weet dan ik hoe opleiding vs. ervaring zich verhouden?
Je weet vrij weinig van mij. Je hebt geen benul wat ik doe of laat IRL, en wat de kwaliteiten daarvan zijn. Daarnaast heb je geen enkele bron omtrent mijn opleidingsniveau. Je weet niet eens wat ik pretendeer te zijn, ook niet onbelangrijk. Ik weet niet wie er hier een voorbeeld moet zijn voor wie, maar ik heb zelden iemand zoveel aannames zien maken als jij in deze post. In deze hele draad, eigenlijk.Deze discussies zijn hier toch p.d. zinloos door types zoals jij, Hezik. Laat jouw persoontje een voorbeeld zijn voor diegene die nog twijfelt of hij/zij zijn opleiding moet afmaken / een opleiding moet doen: MAAK AF die opleiding, BEGIN aan die opleiding.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2005 01:12 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq