Lijkt me best mogelijk, dat ghosting het schokkeriger maakt.jasjenl schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:36:
Volgens mij kun je ghosting wel degelijk als schokkerig ervaren. Ik merk dit zelf op mijn tft als ik een bewegend object in het beeld niet probeer te volgen maar mijn ogen juist stil houdt: dan lijkt het bewegende object niet zozeer blurry te worden, maar zie ik dat het object niet soepel maar juist schokkerig beweegt. Ik zie dan ook dat je eigenlijk meerdere frames tegelijk ziet, wat ghosting natuurlijk in feite ook is: je ziet, in plaats van alleen het huidige frame, ook nog één of meerdere voorgaande frames, die nog niet 'uitgefade' zijn door de traagheid van het scherm.
`...
De lengte van 1 frame is inderdaad precies 1/60 sec(afterglow even niet meegerekent), maar als je een sluitertijd van 1/60 sec instelt, dan zou je precie op het goede moment een foto moeten maken, anders zet je twee frames gedeeltelijk op de foto.jasjenl schreef op donderdag 29 september 2005 @ 21:36:
...Wat die pixperan test betreft: volgens mij zou je, als je daar goed een foto van wilt maken, juist precies een sluitertijd moeten gebruiken van één frame. Aangezien een tft bijna altijd op 60 hz draait, moet je dus een sluitertijd van 1/60 sec gebruiken. Als je tft scherm zo goed zou zijn dat hij totaal geen ghosting vertoont, zou je op deze manier bij het maken van de foto precies één beeldje moeten zien. Zie je er meer, dan kun je aan het aantal frames dat je tegelijk op je foto ziet de ghosting bepalen. Ik heb op deze manier een foto van mijn Dell 2405 gemaakt en dan krijg je dit:
[afbeelding]...
Bij een sluitertijd van 1/60 sec. zal je dus in ieder geval al 2 beeldjes hebben.
Daarom lijkt het me handiger om een sluitertijd te nemen die een stuk korter is dan die 16ms, en dan een aantal foto's te maken zodat je toch niet helemaal een momentopname krijgt.
Bij jouw foto(met sluitertijd 16ms) zie je inderdaad de eerste twee beeldjes, maar dat komt doordat je er ook twee op de foto zet(zelfs al zou je monitor 0% ghosting hebben).
achter de tweede zie je nog een soort van licht negatief beeldje, dat door de overdrive veroorzaakt wordt.
Dat laatste beeldje is dus de echte ghosting, en komt dus wel overeen met 16ms.
[semi-offtopic]
Kan je in het 20"+ topic een foto plaatsen van dat plaatje met een kortere sluitertijd, en ook een foto van witte scrollende tekst op een zwarte achtergrond?
hier zie je namelijk dat de Eizo(21"S-PVA 8msGTG) het niet zo goed doet met de witte tekst op zwarte achtergrond en in het auto-testje is het overdrive-effect niet te zien, en aangezien Behardware beweert dat die Eizo dezelfde soort ghosting geeft als de Dell 2405(24"S-PVA 8msGTG), en ik in jouw plaatje het overdrive-effect wel zie, vraag ik me af of het met de tekst-test wel of niet hetzelfde is als met de Eizo.[/semi-oftopic]