dat is nou net het principe van een CRT. de elektronbeam gaat over de fosfor elementen lichten op.
maar een response rate is er niet echt. Tenzij je natuurlijk de response tijd wil gaan definieren als de tijd die nodig is om dezelfde pixel 2 maal te "bestralen"
[...]
Best een aardig idee, maar volgens mij klopt het niet helemaal:
1. TN-schermen(die staan tot nu toe het snelste van de LCD's) geven bij een spanning van 0V wit weer, dus dan zou je precies het omgekeerde verwachten.
2. Om een pixel op wit te houden moet je er een spanning over houden(bij IPS en *VA panelen dan).
Dat de pixel dezelfde kleur kan blijven terwijl er een kracht is die em zo draaid dat ie lichter zou moeten worden betekent dus dat er een terugwerkende kracht is, die in grootte afhankelijk is van de kleur die de pixel op het moment weergeeft, en die de pixel donkerder wilt maken.
Als je de kracht die de pixel lichter wilt maken(de spanning dus) laat wegvallen, dan blijft de kracht die em donkerder wilt maken over.
Hier kan je het bij een paar monitoren zien.
Er zijn er inderdaad een paar die er last van hebben(De CRT(Mitsubishi) hoort hier trouwens bij), maar er zijn er ook die het niet hebben.
dit is ook wat ik zeg. de kleur gaat dus terug naar zwart, en dit duurt een tijdje. zwart->wit is dus niet zozeer het probleem (bij de meeste consumenten-TFT's zoals je in punt 1 aangeeft) maar eerder wit-> zwart. wanneer ik bvb in mijn favoriete game in een map rondloop die enorm belicht is, en ik plots in een donkere kamer kom, dan heb ik een tijdje zo goed als geen beeld.
[...]
Dat een geïnterpoleert beeld minder mooit is dan een native-beeld(op een LCD) is waar.
Maar dat het trager wordt hoeft niet waar te zijn, dat gebeurd alleen als de electronica in je monitor er niet snel genog voor is, en bovendien kan je het interpoleren ook door de videokaart laten doen.
die electronica zorgt zowiezo voor een vertraging. tenzij jij de kosten voor 1 FPGA of gelijkwaardig wil betalen die dat op zeer hoge snelheid kan. Bij zeer professionele displays kan dit zelfs oplopen tot ms'en. Ook bij de goedkopere consumer-TFT's kan dit wel eens een behoorlijk verschil geven.
dat door je videokaart laten doen... dan stuur je je LCD wel aan in zijn native resolutie. (welke kaart doet dat?)
[...]
LCD's hebben inderdaad een refreshrate, waarmee de pixels worden ververst, maar dat betekent niet dat ze ook knipperen.
Voor elke subpixel is er één condensatortje waarin de spanning voor die pixel wordt 'opgeslagen'.
In praktijk is dat ook best te merken dat een LCD-monitor niet met 60Hz knipperd, dan zou iedereen die er achter heeft gezeten binnen een dag koppijn hebben, en dan kan je het beeld(als je je best doet) zien knipperen.
LCD's hebben wel degelijk "flicker". een pixel wordt aangestuurd en zoals je zegt: dat condensatortje moet opgeladen worden, en zal dus ook ontladen. dit zorgt voor een lichte, maar voor het oog onzichtbare flicker. Vooral bij wit is ze logischerwijs best meetbaar. gevolg daarvan is zelfs dat aan 1 kant van je scherm de kleuren minder helder zijn dan aan de andere kant, omdat die condensatortjes de stuurstroom afzwakken.
er zijn meerdere response times zoals ik aangeef. die eigenlijk allemaal op hun eigen manier belangrijk zijn.
[...]
Moet anders interpolatie? Onzin, er zijn monitor die dit anders aanpakken door niet de pixels op te rekken over het complete beeld, maar de pixels die niet gebruikt worden zwart te laten.
Dit is natuurlijk implementatie-specifiek. generaliseren is altijd slecht, want er is er altijd eentje die het verzuimt om de kudde te volgen

[...]
Flikkeren: beeld wat van boven naar beneden refresht. Dat heeft een TFT niet, simpel weg omdat pixels oplichten. Bij een CRT wordt het beeld opgebouwd van boven naar beneden en dat zie je bijv op foto's. TFT heeft het dus niet, dus een TFT flikkert niet.
LCD's worden wel degelijk van boven naar onder, van links naar rechts gerefresht net als een CRT.
er wordt een stuurstroom op een rij gezet, en dan wordt per kolom de kleur voor die rij op een de verticale geleiders gezet. Flicker heb ik hierboven uitgelegd.
[
Voor 17% gewijzigd door
H!GHGuY op 03-10-2005 20:35
]