Zoals jij ze ziet inderdaad.

Veel van de, overigens verder handige opsomming, argumenten die je verder geeft vind ik deels samenvattend, maar ook deels zo herschreven dat ze meer naar jouw mening toebuigen. Wat overigens niet meer dan terecht is hoor.

- Een argument vanuit gerechtelijk oogpunt: Harddruggebruik is verboden, mensen aanzetten ertoe ook. En dan niet verboden in de zin van "een overtreding", maar in strafrechtelijke zin. Dit is wel vaker een motivatie om topics niet toe te staan: Als extreem voorbeeld mag je bijvoorbeeld geen topics openen waarin mensen hun ervaringen met moorden danwel verkrachten geven, zelfs niet als je uitsluitend ervaringen wil uitwisselen en tips wil geven en niet mensen ertoe aan wil zetten. Minder extreem, geldt hetzelfde bijvoorbeeld voor discussies over het verkopen van illegale kopieen van software of muziek, of racisme.
Vooropgesteld dat 'extreme' uitingen sowieso verboden zijn op GoT, wil dat niet zeggen dat het discussieren over harddrugs 'extreem' of 'ranzig' hoeft te zijn. Zie ook -boesOne- hierboven. In strafrechtelijke zin is harddruggebruik zeker niet gelijkwaardig aan de extreme voorbeelden als moord of verkrachting.
- Vanuit maatschappelijk oogpunt: Hoewel sommigen hier anders over schijnen te denken, is het gebruik van harddrugs niet maatschappelijk geaccepteerd, in tegenstelling tot het gebruik van softdrugs, alcohol en sigaretten. Dit argument heeft niets te maken met de schadelijkheid ervan, maar is puur een beroep op de in de maatschappij geldende gebruiken. En op harddrugs rust nu eenmaal nog steeds een taboe. Het kan zijn dat je dat niet terecht vindt, het kan zijn dat het in jouw omgeving niet of minder geldt, het kan zijn dat je verwacht dat een omwenteling hierin op handen is, maar je kan niet ontkennen dat er op dit moment simpelweg een taboe heerst. Tweakers is te groot, te divers, en te computerspecifiek om als revolutionair platform te dienen voor een campagne hiertegen, en dient zich dus te conformeren aan de maatschappelijke status quo.
Ik denk dat geen enkele Tweaker pretendeert een revolutionair of taboedoorbrekend proces via GoT op gang te krijgen hoor.

Een mooie overdrijving, maar mijns insziens bezijden de vraag: Is het toegestaan om op of via GoT een inhoudelijke, algemene discussie te voeren over hardrugs?
Natuurlijk rust er een maatschappelijk taboe op het gebruik van harddrugs. Dat wil niet zeggen dat er om die reden weinig tot geen gebruikers van zijn en er daarom niet over gepraat mag worden. Is de gemeenschap op GoT dan zo homogeen, conservatief en vooral naief in haar subcultuur dat men bang is voor alles wat buiten die muren ligt?
- Vanuit moreel oogpunt: De verantwoordelijkheid van Tweakers voor de informatie hier. Wat mij betreft heeft Tweakers doordat het een gemodereerd forum is, de morele plicht om informatie die wellicht schadelijk kan zijn voor gebruikers in de gaten te houden. Dit houdt bijvoorbeeld in dat topics waarin tips voor zelfmoordpogingen, zelfverminking of extreme SM aangedragen worden, wat mij betreft gesloten mogen worden. Ook harddrugs vallen wat mij betreft in deze categorie.
Ik ben blij dat je de woorden 'wat mij betreft' gebruikt. Alweer een aantal extreme voorbeelden, die wat mij betreft niet in dezelfde categorie vallen, behalve misschien zelfverminking. Wat is het argument om harddrugs in die categorie te plaatsen?
- Vanuit een andere morele invalshoek: De goede smaak. Topics met extreme ranzigheid worden gewoon gesloten. Posts waarin users extreem vloeken of overmatig van kotssmileys gebruik maken worden ge-edit. In het kort: Topics waaraan een groot deel van de tweakers-gebruikers aanstoot nemen worden gemodereerd. Nu heb ik zelf vanuit het oogpunt van goede smaak niet zoveel problemen met harddrugs, maar voor veel (oudere) mensen zal dit zeker wel gelden.
Dat is zeker begrijpelijk. Extreme ranzigheid staat natuurlijk ook niet gelijk met praten over harddrugs.
- Vanuit het oogpunt van de doelgroep. Tweakers is een forum over ICT. Nu hebben we GC fora waarin andere onderwerpen getolereerd worden, en ik weet ook wel dat voor een groot deel van de gebruikers (mijzelf inbegrepen) de tech-fora een leuk extraatje zijn bij een algemeen forum, maar vanuit oogpunt van Tweakers zijn de GC fora extra's. Controversiele onderwerpen waar zoveel argumenten tegen bestaan als ik hier weergeef EN die bovendien weinig met de core business te maken hebben, kunnen daarom beter preventief geweerd worden.
Voor wat betreft het eerste gedeelte van de tekst ga ik met je mee. Het laatste gedeelte klopt alleen niet, omdat de 'argumenten tegen' ook drogredenen kunnen zijn (the eye and the beholder, zeg maar) en ook weerlegbaar. Controversieel? Zeker, als je het controversieel maakt.

De core business van Tweakers is haar tech-community en niet ICT an sich. En dat weet het management heel goed.

- Vanuit het oogpunt van gewetensbezwaren van de moderators: Ik heb er moeite mee een forum te modereren waar openlijk gebruikerservaringen over harddrugs uitgewisseld worden. Nu ben ik hier toen ik W&L-mod was wel eens tegenop gelopen, toen is het topic open gelaten met de nodige ingrepen en disclaimers. Toch zou ik er nu, enkele jaren later, sneller een slot op gezet hebben. Bovendien ging het daar aanvankelijk om een discussie over of harddrugs toegestaan zouden moeten zijn, niet om het uitwisselen van gebruikerservaringen.
Heel begrijpelijk. Wanneer zou je (ik, wie dan ook) persoonlijk gevoel opzij moeten zetten?
- Vanuit het oogpunt van betrouwbare informatievoorziening: Tweakers wil een forum zijn waar op hoog niveau gediscussieerd wordt. Op het gebied van harddrugs is geen bovenmatige expertise aanwezig en is het dus niet mogelijk dat niveau te garanderen. Gezien de risico's van harddruggebruik lijkt me dat een onwenselijke situatie. Als mensen het dan toch over harddruggebruik willen hebben, laat ze dat doen op een forum waar er wel expertise op dat gebied is.
Zoals SmartDoDo al aangaf: de drempel om er over te beginnen in de eigen gemeenschap, is over het algemeen wat lager. Dat neemt niet weg dat ik het met je eens ben voor wat betreft de aanwezigheid van expertise. Nou dat ook voor andere probleemgebieden kunnen gelden en zou ik ook kunnen beginnen over 'expertiseniveau', maar dat is al een lange discussie op zich.

- Vanuit het imago van Tweakers.net. Tweakers.net profileert zich als een bedrijf dat diensten aanbiedt voor ICT-professionals en hobbyisten. In dit imago past harddrugs totaal niet. Daar komt bij dat een incident met drugsgebruik naar aanleiding van tweakers dat imago erg kan beschadigen, en dat risico moet tweakers niet willen lopen, zelfs al zal de financiele schade nihil zijn. Hieraan gerelateerd is ook het risico de verkeerde doelgroep aan te trekken: Drugsgebruikers zijn niet de mensen met wie de gemiddelde tweaker zich zal willen associeren.
Een belangrijke overweging voor Tweakers.net, zeker. Ik ben wel van mening dat de grote schare mensen die hier rondlopen ervoor zorgen dat GoT méér is dan een forumpje waar je je ICT-info vandaan kan halen. Bewijzen daarvoor zijn genoeg te vinden in de topichistory.
Ik heb in dit topic weinig argumenten voor gezien, eigenlijk vooral tegenargumenten tegen de tegenstanders. Toch een paar argumenten:
Goed, niet zozeer een argument voor, maar wel een stelling:
Is Gathering of Tweakers, met zijn enorme userbase, met als hoofddoel het bijeenbrengen van 'tech-minded' mensen, met het hebben van een sterk groepsgevoel waaruit is ontstaan dat deze mensen ook andere dan techische zaken met elkaar tot in den treure bespreken, het niet moreel verplicht om, binnen de grenzen van het algemeen toelaatbare en zeker vanuit een kuisheidsgedachte een dergelijk topic toe te staan?
Confusion schreef op dinsdag 27 september 2005 @ 10:08:
[...]
Dat was precies wat er gisteren ook door mijn hoofd schoot, alleen had ik niet de puf om deze samenvatting te schrjiven. In mijn ogen is er op teveel verschillende manieren iets tegen, zelfs als ze stuk voor stuk niet doorslaggevend zijn. Echte argumenten vóór, die verklaren waarom GoT er beter van zou worden, die zie ik niet. Ik denk dat dat illustreert dat GoT er niets bij te winnen heeft.
Geen van de voor -of tegenargumenten zijn doorslaggevend. Daarom is het ook een grijs gebied en daarom wordt er hier ook over gepraat.

Ik zie alleen niet in dat dat wat je zegt moet illustreren dat GoT er niets bij te winnen heeft?
[
Voor 1% gewijzigd door
RedRose op 27-09-2005 12:13
. Reden: tikfouten :/ ]