Ik denk dat het geloof niet ophoudt te bestaan. Als er fundamenteel bewezen is dat het geloof onwaar is en dat God niet bestaat enzo, dan denk ik dat er toch nog een harde kern aan gelovigen overblijven die het bewijs voor onwaar beschouwen en er verder niet op in gaan.
Ik vind zelf dat het geloof niet perfect is. Ik heb het dan niet over het Christendom in het algemeen, maar meer over alle religies in deze wereld en het principe 'geloof' op zich. Ik zal alles met voorbeelden duidelijker maken, maar ik zal proberen om niet alles over 1 kam te scheren. Laat ik een voorbeeld pakken wat in het dagelijks leven mij het meest raakt: Jehova's Getuigen (Ik heb daar een verzameling foldertjes van thuisliggen

)
Je kent die mensen wel. Ze lopen altijd op een mooie zonnige dag in zwarte kleding door de straten. Ze bellen altijd bij mensen aan en ze zijn altijd in om een leuk verhaaltje uit de bijbel te vertellen. De eerste vraag wat dan mogelijk bij je op komt: Waarom doen die mensen dat eigenlijk? Dat doen ze om zieltjes te winnen, hoe meer zieltjes hoe meer vreugd. Helaas heeft die vreugde wel een bovengrens, maar dat is een heel ander, wetenschappelijke zaak.
Laat ik maar meteen met de deur in huis vallen: Ik vind Jehova's Getuigen irritanter dan kleine kinderen die bij mij aan het deurtje bellen zijn of bij mij in de buurt kattekwaad uitvreten. (tot op een zekere hoogte).
Helaas heb ik het ook niet altijd door dat er op een gegeven moment Jehova's Getuigen bij mij aanbellen en dan ben ik wel geneigd om uit respect fatsoenlijk de deur open te doen. Nou ja dan beginnen ze dus met een verhaaltje en dan laten ze mij op een gegeven moment een plaatje zien en ze zeggen: "Zo komt de wereld er uit te zien als iedereen in God gelooft." Dan kijk ik naar het plaatje en dan zie ik een man, een vrouw en een kind. Ze schijnen op een boerderij te leven en ze zien er ook erg gelukkig uit. Aan het plaatje valt ook te zien dat de wereld die zij denken te kunnen creeren het principe "wetenschap" volledig verwaarloosd. Dan denk ik bij mij zelf: "Waarom zou God over zo'n wereld willen heersen? Volgens mij klopt dit niet..." Ik probeer dan ook uit te leggen dat de natuur van de mens niet stabiel en niet statisch is met als bewijs de wereld en realiteit waar wij momenteel in leven. Ik concludeer dan ook dat datgene waar zij naar streven helaas niet mogelijk is. Maarja daar willen zij natuurlijk niets van weten. Waarom willen zij er niets van weten? Angst... Ze zijn bang voor verandering. Dat geldt overigens niet alleen voor Jehova's Getuigen, maar over het geloof in het algemeen. Gelovigen zijn heel erg bang voor veranderingen, omdat ze niet iets in het onbekende kunnen plaatsen. Dat zal waarschijnlijk ook niet veranderen, omdat er zolang zij geloven nooit iets komt in plaats van het onbekende. Er is maar 1 richtlijn waar aan voldaan moet worden. Zolang er daar niet aan voldaan is dan is het niet goed. Er is geen alternatief. (Helaas....)
Wat mij ook opvalt en waar ik dus mij ook vreselijk aan erger, is dat mate van respectloosheid tot een ander geloof/bevolkingsgroep. In 1 van de foldertjes die ik gekregen heb staat duidelijk dat alleen Jehova geldt en dat alle andere geloven gerelateerd zijn aan zwarte magie."Goddelozen zullen voorgoed vernietigd worden Matth. 25:41-46; 2 Thess. 1:6-9" Dan denk ik: "Hoe respectloos kan je zijn? Wie heeft hier nou iets aan? Waarom zou de schrijver dit zo opgeschreven hebben als er wordt beweerd dat je dit niet letterlijk moet interpreteren? Waarom zou je dan een 'vertaalslag'' moeten maken als het toch niet zo bedoeld is?" Tja dan is het ook niet zo vreemd dat sommige oorlogen hierop zijn gebaseerd. Neem bijvoorbeeld maar eens de Kruistochten. Iedereen kent het verhaal daarachter wel zo niet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kruistocht. Waar was dat nou weer voor nodig? Zou het ook zijn gebeurd als de mensen niet zo gelovig waren?
Laten we een wat modernere voorbeeld nemen: De Kerk vs. homosexuelen. Iedereen weet dat de Kerk homosexuelen verafschuwt en (vroeger heeft) 'onderdrukt'. Dan is er 1 vergelijking wat het eerst bij mij op komt: Homosexuelen staat tot Joden als de Kerk staat tot ..... (hint: WO II ). Dit geldt overigens niet alleen voor het Christendom, maar ook voor andere religies. Homo's worden over het algemeen geaccepteerd alleen maar om het feit dat ze zo gedragen omdat de natuur dat aan hen bedeeld heeft. Je kan toch niks aan de natuur afdwingen? Dat kan het geloof niet eens... Dan zou je in principe moeten wenden tot een technologie wat nu nog niet gerealiseerd is. (Hint: GM)
Begrijp mij niet verkeerd: Er zijn genoeg 'bugs' in de huidige vormen van de religies waardoor ik niet in staat ben om me daar bij te betrekken. Ik zou erg graag bij een geloof betrokken willen raken, maar de huidige religies zijn nog te "kwaadaardig" om overwogen te worden. Dat wil nog niet zeggen dat ik niet in iets spiritueels geloof. Er zijn nog genoeg voorbeelden om erover uren te discusieren, maar ik hoop dat het duidelijk is wat er nou eigenlijk aan de hand is. En verder: NOFI, maar ik wil wel even een statement maken.
grtz
Comp_Lex