Dido schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:03:
[...]
Nee, omdat wetenschappelijke theorieen falsifieerbaar zijn: je hoeft alleen maar iets waar te nemen dat niet strookt met de theorie, en de theorie klopt niet.
Godsdienstige theorieen zijn juist gebaseerd op de aanname dat iets waar is, zelfs als het net waarneembaar is. Zo'n aanname is niet falsifieerbaar.
Vergelijk de ("wetenschappelijke") stelling: er bestaat *geen* onzichtbare paarse eenhoorn. Door er 1 te vinden is je theorie geschiedenis.
De "godsdienstige" versie van die stelling is natuurlijk "Er bestaat een onzichtbare paarse eenhoorn". Die stelling is niet te ontkrachten, zolang ik er geen een vind heb ik niet goed genoeg gezocht.
mierenmishandeling : Is de 2e stelling niet net zo falsifieerbaar als de 1e. De 1e is niet te invalideren zolang ik er geen gevonden heb. De 2e is niet te invalideren door er geen te vinden. Volgens mij verkeerd voorbeeld of ik snap iets niet...[...]
Maar die zijn er! Zo is er het oude testament dat spreekt over een jaloerse en wraakzuchtige god, terwijl het nieuwe testament die god opeens heel anders afspiegelt.
Is en wordt in mijn ervaring vaak afgedaan als een God die tot inkeer / berouw gekomen is. Hence the name oud/nieuw.
Overigens zijn er genoeg oude bronnen die zo ongeveer ieder wonder uit het NT beschreven, alleen waren er andere helden/goden bij betrokken. Toch heeft NT de status van heilig boek; terwijl die bronnen die jij zoekt al eeuwen bekend zijn.
Lijkt me dus duidelijk dat de status van een heilig boek niet afhangt van zijn authenticiteit, geloofwaardigheid, of de factualiteit van de inhoud.
Sommige wonderen ben ik inderdaad wel vaker tegengekomen maar nooit zo over nagedacht als jij nu stelt. Goed punt. Over de laatste zin van je post :
authenticiteit : Valt tegenwoordig nooit meer te bewijzen
geloofwaardigheid : Er geloven tegenwoordig toch ondanks alle bezwaren nog genoeg mensen in dit soort boeken
factualiteit : Valt niet te controleren omdat het ooit in een diep donker bos en heel heel lang geleden gebeurd is.
Het vervelende aan jouw punten is dat 2 van de 3 punten tegenwoordig niet te ontkrachten zijn ( geen bewijs voor of tegen meer ) en dat de laatste puur geloof is.
Confusion schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:04:
[...]
Nou, dat valt wel mee hoor. Sinds de opkomst van de wetenschap is er voornamelijk opgebouwd, waarbij theorieën telkens begeschaafd werden en er vaak hypothesen verworpen werden die het nooit tot echte status van theorie gebracht hebben. ... De keren dat je met iets dat volstrekt fout is iets zinnigs kan voorspellen zijn niet zo groot.
Ging me niet over of het meeviel of niet. Maar puur over het feit dat wetenschappelijke stellingen onwaar bewezen kunnen worden ( hoeveel dat er zijn geweest doet er niet echt toe ) en dat godsdienstige stellingen dit volgens mijn interpretatie van jouw post niet kunnen.
[...]
Wie zou daardoor overtuigd worden denk je?
Als het genoemde echt gevonden zou worden hoop ik elke weldenkende gelovige.
[...]
Ik kan geen enkele vondst bedenken die de Bijbel of de Koran zou invalideren als moreel leerwerk. Zelfs los van elk geloof hebben zulke boeken bepaalde waarde, al was het maar als weergave van de moraal van die tijd. Er zitten veel zaken in die niet onredelijk zijn. Alleen daarom al kan je onmogelijk de Bijbel als onzin terzijde schuiven. Gij zult niet doden is gewoon een zinnig gebod, al kom je met Jezus zelf aan die zegt dat hij de Bijbel gehallucineerd heeft.
Bijna elk "heilig boek" wat ik ooit onder ogen heb gehad bevat een heleboel morele leerwerken, alleen zijn de meeste morele leerwerken logisch ( doe een ander niet aan wat je niet wil dat jezelf overkomt. Oftewel sla niet iemand anders als je zelf geen klappen wilt krijgen, logisch... ).
Alleen bevatten de "heilige boeken" dezes werelds niet alleen maar logische leerwerken maar ook vele interpreteerbare leefwijzen, en deze zijn compleet afhankelijk van hoe iemand het interpreteert. Makkelijk voorbeeld :
God schiep de wereld in 6 dagen en nam erna een rustdag. (stuk verder ) 1 dag voor God staat gelijk aan 100 jaar en 1000 jaar staat gelijk aan 1 dag. Moet je nu als gelovige 1 rustdag per 7 dagen nemen ( en dus niks doen autovrij etc. zie zwarte kousen gemeentes op zondag etc. ) of moet ik 1/7 deel van 100 jaar vrij nemen ( gemiddelde leeftijd van 80 genomen, min 14,3 jaar. Is 65 jaar grappig genoeg was dit ooit eens pensioengerechtigde leeftijd

beetje zoeken ok.)
Dido schreef op woensdag 21 september 2005 @ 22:17:
[...]
maar als het bol staat van de onredelijke dingen zou je eigenlijk verwachten dat het als geheel verworpen wordt als hedendaagse leidraad (ik denk niet dat veel christenen zich aan de regel houden dat ze iemand moeten doden die ze van hun geloof af probeert te brengen.)
Welkom in de wereld van interpretatie

Ten 1e ken ik de regel dat je iemand moet doden als je iemand van zijn geloof afbrengt niet als christelijke regel, wel in andere geloven maar juist niet in het christelijke.
Maar ja een echte gelovige interpreteert deze "regel" weer als pure beeldspraak en het is niet zo letterlijk bedoeld, maar de andere regels die de gelovige naleefd zijn wel letterlijk bedoeld ( wie maakt dit onderscheidt, et voila ik ben weer terug op het begin van het topic. Wat gebeurt er als niemand het onderscheid hoeft te maken doordat er geen "heilig boek" meer is dus geen onderscheid )
Opvallend genoeg gebeurt dat niet: iedere groepering die voelt dat ze er belang bij hebben zal zich in alle mogelijke bochten wringen om het geschrift toch als heilig te kunnen blijven beschouwen, en tot op heden zijn er vrij veel van dergelijke groeperingen die daar erg goed in zijn. Zo nodig wordt het boek natuurlijk aangevuld met nieuwe stellingen of dogma's.
Heilige boeken aangevuld met stelling of dogma's??? Volgens mij zijn de grootste boeken ( Bijbel / Koran / Tenach ) niet duidelijk aangevuld de laatste paar honderd jaar, er is niet echt een addendum van verschenen ofzo. Maar als je een voorbeeld hebt graag.
Het bestaan van 1 of meerdere goden niet, maar waarom zou je zonder bijbel niet geloven in natuurgoden???
En over dat referentiepunt: wijsheden uit de Bijbel blijven wijsheden, of ze nu waar of niet waar zijn. Elke ware gelovige accepteert het feit dat de Bijbel niet in de letterlijke vorm een waarheid vormt, maar het gaat om de dingen die je eruit kunt halen. Of het nu dus waar is of niet, zolang ze deze mensen helpen in de werkelijkheid door het te vertalen naar een hedendaags verhaaltje, is het doel van de Bijbel al gehaald.
En de dingen die je eruit kunt halen vind ik juist zo gevaarlijk.Een moslim mag volgens een bepaalde interpretatie van de koran een vrouw slaan ( staat niet in dat Allah zegt dat het niet mag en het wel doen in een verhaal wordt ook niet bestraft door Allah dus het mag ) . Maar als ik het verhaal van Lot vrij interpreteer dan zouden christenen hun dochters mogen hoereren ( staat niet in dat God zegt dat het niet mag en het wel doen in een verhaal wordt ook niet bestraft door God dus het mag ).
[...]
Natuurlijk brengt dit een verandering met zich mee! Echter is dit voorbeeld niet heel sterk naar mijn inzien, want dat zou geinterpreteerd kunnen worden als "Het was dus toch God's bedoeling om een man + vrouw relatie te creëren, etc etc bla bla bla". Dat slangetje is dan ineens niet meer de Duivel, maar een "engel die uit de lucht neerstreek op de aarde" ("vertalingsfoutje" in het verleden met "gevallen engel, aka lucifer") en de nieuwe theorie is compleet.
Maar over het punt zelf, als er bijvoorbeeld meer nadruk op homosexuele relaties was gelegd in de Bijbel en deze ook goedgekeurd zouden zijn, dan veranderd dat uiteraard de mening van de gelovigen. De Bijbel is voor hun een levensboek en als de spelregels veranderen, moet je daar mee leren leven. Als jij opeens 80 moet gaan rijden op de snelweg, doe je dat toch ook?
*Edit* Ik spreek hier constant over de Bijbel, maar het heeft natuurlijk betrekking op alle heilige boeken..
Het punt was niet echt over homosexuele relaties maar meer over foutjes / veranderingen...
En opeens ergens 80 mogen rijden vind ik iets heel anders dan een heel levenspatroon / gedachtenpatroon veranderen. Als ik nu heilig zou geloven dat homo's slecht zouden zijn dan kan ik mij niet voorstellen dat ik morgen heilig zou kunnen geloven dat homo's goed zouden zijn.
[
Voor 34% gewijzigd door
Gomez12 op 21-09-2005 22:56
]