Mini review Logitech MX610
Voor mijn laptop heb ik de afgelopen jaren een dual optical muis van logitech gebruikt. Hoe langer ik er mee werkte, hoe meer ik me ging ergeren aan de verouderde technologie. Ik heb dus een optische muis, maar moest wel altijd een muismat bij me hebben omdat de dual optical veel tafeloppervlaktes niet kon ontcijferen. Ik begon stiekum al een beetje rond te kijken voor een nieuwe muis voor mijn laptop. Een MX510 leek me een mooie vervanging. Ik gebruik die ook op mijn werkstation. Wat wel erg spijtig is dat de MX510 nog steeds dezelfde hoge prijs heeft als bij zijn introductie
Wat is een goede muis voor mijn laptop die van Logitech is? Een belangrijke eis die ik had was een moderne optische sensor en een snoer. Een draadloze muis bij mijn werkstation zie ik niet als handig. En het is diefstal gevoelig. De MX510 bleef hoog staan op mijn verlanglijstje. Tot ik het ei van Columbus zag. Ik vervang de muis van mijn werkstation. Dan kan ik mijn MX510 voortaan gebruiken met de laptop. Met die gedachte verviel meteen de eis dat ik een muis wilde met een draadje.
De logitech MX510 en de Logitech Dual Optical
Voor mij is een muis heel belangrijk. Daarom heb ik de afgelopen (vele) jaren alleen muizen van Logitech gebruikt. Nooit problemen mee gehad. Alleen loslatende glij stickers op één van mijn muizen. Maar dan is het één telefoontje naar Logitech en je hebt een paar dagen later post uit Zwitserland met een nieuw setje glij stickers. (Hulde Logitech) Het is misschien daarom erg logisch dat ik weer ging kijken voor een Logisch muis. Een geloof waar ik heel moeilijk vanaf te krijgen ben. Ik heb gekeken naar high end muizen. De MX518, de MX1000 en later ook de G5 en G7. De MX1000 viel af omdat die voor mijn grote handen iets te klein was. Wel een erg fijne muis trouwens. Mijn broertje heeft die al enkele maanden in zijn bezit. De G5 en de G7 vielen ook af omdat ik die zeer beperkt vonden in bediening (Na de MX510 kun je niet meer zonder back en forward browser knoppen. De G5 en de G7 hebben maar één browser knop). Dus bleef de MX518 over. Maar dat was gewoon een MX510 met wat dpi instellingen en een veel hogere prijs. Viel helaas dus ook af. Ik kwam automatisch weer bij de MX510 uit
Paar weken geleden ontdekte ik perongelijk de geruchten over de MX610. Ik wilde daar dolgraag meer over weten. Dus ik kijken op de website van Logitech. Niets! Gathering en tweakers.net ook niets! Ik toonde er eerst ook geen interresse voor. Er was te weinig nieuws, op de eerste fototjes zag ik een lelijke muis, ik had geen geld en tijd.
Vorige week: De drukte van september was eindelijk over. Mijn vakantiewerk geld kwam binnen. Het nieuwe schooljaar is al een paar weken bezig. Ik begon de speurtocht voor een nieuwe muis weer op te pakken. Op de frontpage van de lokale pc-boer in Leeuwarden zag ik de vermelding dat ze de MX610 in hun arsortiment hadden gekregen. Voor het bedrag van € 52. Snel op GoT en tweakers.net gekeken. Ik vond alleen een pricewatch vermelding. Wat kon betekenen dat de muis in Nederland verkrijgbaar was. Op de Logitech site was ook eindelijk een product pagina beschikbaar. Met high-res foto’s en uitgebreide specificaties. De muis was helemaal niet zo lelijk als ik eerst deed geloven. En de twee weg communicatie geeft de muis de mogelijkheid om de gebruiker optische signalen te geven als er een nieuwe email of MSN bericht is ontvangen. Omdat ik de windowsgeluiden helemaal heb uitstaan (een MSN bericht ontvangen als je versterker op 70 % open staat is niet fijn

). NU hoef ik alleen de lampjes op de muis in de gaten te houden om te zin of er een bericht is ontvangen. Dan kan ik de monitors uit laten staan. Is wel een fijne gedachte met de hoge olie prijs van tegenwoordig.
Ik heb de specificaties op de Logitech site goed doorgenomen. De muis voldoet aan erg veel eisen van mij. Op
de logitech MX610 pagina vind je een mooi overzicht van deze specificaties.
Afgelopen zaterdag heb ik de muis opgehaald bij de lokale pc boer. Logitech heeft een naam hoog te houden met mooie verpakkingen. Dat bewijst de verpakking van de MX610 ook weer.
voorkant
achterkant
Ik moest mezelf inhouden en niet meteen de hele doos open te scheuren. Heel subtiel met een aardappelschilmesje heb ik de verzegeling doorgesneden en de inhoud eruit gehaald. Logitech is niet de enige fabrikant die veel lucht verkoopt.
Wat krijg je allemaal
In de verpakking tref ik aan:
· de muis
· de ontvanger
· Een verloopstukje PS2 -> usb
· Batterijen van een bekend merk

· CD ROM met setpoint software
· Installatie / quick start boekje
· Een productenboekje (zwaar verouderd, MX700 is daarin nog de nieuwste muis)
Eerst moest ik de ontvanger aansluiten. Ik heb die in de hub van mijn Microsoft natural PRO toetsenbord gedrukt. Daarna moest ik de batterijen in de muis drukken. Hier kwam de eerste verrassing. Nadat ik de eerste batterij van de twee had geplaatst begon de muis al te werken. De muis werkt zonder problemen op één batterij. Ik weet niet of dat de bedoeling van Logitech is. Maar op lanparties kan dit in je voordeel werken. Een muis met één batterij is lichter dan een muis met twee batterijen
De tweede verrassing is dat de muis zonder problemen al volledig functioneerde in Windows XP professional. Alle knoppen deden het zonder problemen. Zelf de volume regeling en verticale scroll deden het zonder problemen. Maar ik wil natuurlijk ook de lampjes op de muis laten werken. Dus de installatie cdrom er maar in.
Na jaren gewend te zijn aan de Mouseware software is de overstap naar Setpoint wel wennen. Het voelt meteen een stuk zwaarder aan om te configgen. Als je het setpoint venster opent moet je enkele ogenblikken wachten tot die volledig tot je beschikking staat.
Het eerste probleem waar ik al tegen aan liep was dat mijn back en forward buttons op de muis niet wilden werken onder firefox. Gelukkig bood dit forum mijn hulp met dit probleem :
Logitech Setpoint & MX1000 Je moet de muisknoppen de generic button optie geven. Dan worden die knoppen niet meer door setpoint beheerd, maar door windows
Niets nieuws onder de zon, deze functies heeft logitech al tientallen jaren
De batterij status. Doordat de muis gebruik maakt van twee weg communicatie schakelt de muis zich automatisch uit als je de computer uit zet. Dit kun je testen door de USB ontvanger los te trekken. Binnen enkele seconde’s zie je de muis in de slaapstand springen. Ik weet nog niet of de muis samenwerkt met het energiebeheer van windows.
Omdat ik (bijna) nooit game heb ik deze functies niet getest
De nachtmerrie. Ik heb de muis nu al enkele dagen in bezit. Maar ik krijg het niet voorelkaar om de lampjes te laten branden. Ik heb tot heden altijd MSN 6.2 gebruikt in combinatie met MSN plus en stuffplug NG. Voor de mail afhandeling gebruik ik Outlook 2000 welke weer onderdeel vormt van Office2000. Ik heb al een update gedaan naar MSN 7.0 . Maar ik krijg er geen beweging in. Ik zou dit graag willen reviewen. Maar zolang het niet wil werken moet ik het even overslaan. De help functie is ook bagger in dat opzicht. Ik weet niet of het probleem ligt aan mijn computer. Of dat het nog een beperking is van de setpoint software. Ik hou de komende tijd de logitech support goed in de gaten.
Dan nu de gebruikers ervaringen. De muis is lichter dan ik verwacht heb. Ik had een beetje een lompe kantoor muis verwacht. Maar hij vliegt over de oppervlaktes heen. De muis ligt in mijn (grote) handen zeer goed. Waar ik wel kritiek op heb ik dat de volume knopjes een beetje klein zijn. Het gebeurt mij iets te vaak dat ik het geluid wil regelen maar dan de rechtermuisknop indruk. De back en forward buttons zijn van een zacht soort rubber. Ligt erg lekker onder de duim. Scroll werkt ook prima. Maar soms reageert die even niet. Zal wel een eigenschap van wireless zijn.
Waar ik me bij oudere Logitech muizen aan kon ergeren was het beperkte bereik. 1 meter vanaf de ontvanger was bij bepaalde series al funest. Deze muis doet het goed door de hele woonkamer. Als ik film ga kijken neem ik de muis ook mee naar de bank. De muis doet het ook op alle oppervlaktes die ik heb getest (behalve een spiegel)
Ik heb daarom ook uit de keuken een Xenos snijplank gepakt. In de keuken gebruikte ik hem erg weinig omdat de messen er stomp op werden. Voor een kleine 5 euro heb ik nu een grote stevige muismat waar de muis letterlijk overheen glijdt.
De muis is een aanrader voor iedereen die de computer intensief gebruikt. Voor de gamers weet ik niet of die geschikt is. Maar de nauwkeurigheid en snelheid is zeker aanwezig. Het nadeel is dat de notifications niet wil werken. Zodra ik daar een oplossing voor heb zijn jullie de eersten die dat horen.
Nu rest me alleen nog één vraag ?
Kan iemand een accu van de G7 posten ? Ik ben namelijk erg benieuwd waar de connectors in de batterij compartiment van de MX610 voor is. Is het voor een accu ? of voor een eventuele firmware update?
[
Voor 1% gewijzigd door
4POX op 28-09-2005 20:51
. Reden: taalvauten ]