yah schreef op woensdag 29 november 2006 @ 19:37:
Nou vraag ik me af wat er precies met overscan wordt bedoeld. Overigens moet het niet veel uitmaken, aangezien de vga poort wel gewoon goed schijnt te werken op een pc, dus ik snap het doel niet van pc op hdmi. Verder vraag ik me af wat de samsung nog meer voor nadelen heeft? Hij is wel aantrekkelijk in prijs in elk geval. Weet iemand hoe de kwaliteit is van samsungs en of ze ook bij je thuis komen als er iets is net als sony?
Overscan is een situatie waarbij een deel van het beeld buiten de grenzen van het paneel valt, oftewel: je mist ergens tussen 2 en 5% van het beeld. Dat dit gebeurt is extreem wazig en ook onnodig, omdat LCD-panelen een vaste pixelpositie hebben (in tegenstelling tot CRT-tv's) en de fabrikant dus precies weet tot hoe ver het beeld wordt weergegeven. Vreemd genoeg hebben Samsung LCD's last van overscan op de HDMI-ingangen, via VGA is wel precies 1:1 pixel mapping mogelijk, zoals het hoort. Zie ook
http://en.wikipedia.org/wiki/Overscan
Dat is hinderlijk als je geen HTPC hebt. Een gewone DVD-speler die via HDMI aangesloten wordt op een Samsung LCD zal dus nooit het hele beeld weergeven. Het schijnt overigens wel mogelijk te zijn om via een firmware-upgrade dit probleem te verhelpen, maar Samsung is daar erg wazig over.
De Sony's hebben geen last van overscan, wat nogal een voordeel is. Nadeel is dan weer dat niet op alle ingangen de volledige 1080p-resolutie gebruikt kan worden, bij de X-series kan dat alleen over HDMI en bij de W-series alleen over HDMI en VGA. Component gaat in beide gevallen tot 1080i. De Xbox360 schijnt dan weer ook bij de X wel op 1080p over VGA te willen werken maar dat heb ik niet kunnen testen.
Persoonlijk vind ik dat de Samsung F-series (maar ook de M en N-series) een nogal goedkope uitstraling hebben. Het paneel is wel goed maar de behuizing voelt erg breekbaar aan. Ook vind ik het glimmende zwarte plastic nogal goedkoop ogen. Tenslotte is de geluidskwaliteit van die TV's ronduit hoerig slecht omdat er geen echte speakers in zitten, maar het geluid via de doorzichtige plastic rand wordt weergegeven. Dat klinkt (zoals iemand anders opmerkte) alsof Philip Freriks onder water praat, en dat is geen overdrijving. Aansluiten van een HiFi-installatie is echt een must.