een Zalman ZM-NB47J genoeg om een nforce 4 bordje te koelen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

SatCP schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:51:
Vergewis jezelf ervan dat het Zalman koellichaam kaarsrecht op de nForce4 staat. Dus niet scheef gevallen en eventueel omliggende SMD-componenten rakende waardoor er kortsluiting ontstaat.
Hij staat kaarsrecht erop.
Als je het moederbord eruit hebt genomen voor de wissel, controleer dan of alle stekkers terug (en goed) insteken. Met name het aparte 4-pins voedingsstekkertje linksboven wodt vaak vergeten en zorgt er meestal voor dat het systeem niet opstart. De molex aan het PCI-Express 16x slot hoef je niet aan te sluiten tenzij je twee grafische kaarten gebruikt. Haal desnoods nogmaals alle kabels los en steek ze weer in. Druk ze goed aan. Misschien is er slecht contact.
Done, all checked. Geen resultaat.
Ben je hardhandig te werk gegaan bij het verwijderen van de Asus koeler? Heb je een schroevendraaier gebruikt om het koellichaam te wippen waardoor er misschien printsporen beschadigd zijn. Ben je uitgeschoten met een tang waardoor er mischien een minuscuul SMD-componentje los is geraakt,... Normaal heb je geen gereedschap nodig om de originele koeler te verwijderen, dus de kans op zulke 'uitschieters' is vrij klein.
Enigste wat ik als gereedschap heb gebruikt was een tang om de klikpinnen van de originele koeler in te klikken zodat het los ging. Dit ging zonder problemen en zonder uitschieters. De koeler heb ik vervolgens met de hand eraf gehaald.
Bij het reinigen van de nForce core en het aanbrengen van nieuwe koelpasta heb je toch niet per ongeluk wat koelpasta gemorst/uitgesmeerd op andere stukken waar het kortsluiting kan geven?
Dit zal ik nog een keer maar eens checken, en weer goed schoonmaken. Kan natuurlijk ook dat bij het aandrukken van de zalman blok het overtollige pasta op de smd componenten gaat zitten.
Misschien heb je dankzij je lekker warme winterse wollen trui een dodelijke statische lading op het moederbord losgelaten.

Heb je nog een andere PCI-Express beeldkaart liggen om eens te testen, of een oude PCI grafische kaart? Misschien is je 6600GT wel overleden (alhoewel dan meestal de pc wel doorstart - alleen zonder beeld).

Koppel de harddisk(s) los, haal eventuele PCI-kaarten eruit,... Kortom, testen en zaken elimineren.
Ik heb geen andere PCI-E kaart en ook geen andere mobo waar ik mijn 6600 in kan testen. Ik ga er ervan uit dat mijn video kaart nog leeft. Met alles eruit of deels erin krijg ik hetzelfde resultaat. Hij lijkt iig niet door te starten.

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

Nou heb het nagegeken, niets bijzonders. Weer goed schoongemaakt, en zelfs de originele koeler er weer op. Maar geen resultaat. Eerst dacht ik dat er toch kortsluiting door het koelblok werd gemaakt (er zat bij de originele wel isolatie materiaal), misschien omdat die scheeft zat ofzo :? Maargoed, misschien is mn 6600GT wel opeens d00d, kan ik moeilijk testen alleen.

* Nd baalt...

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

ik heb ook een zalman ZM-NB47J op mijn nb chip Asus A8N-Sli Deluxe geplaatst de temp valt goed mee vind ik vroeger had ik ongv 30 graden nu haal ik dat ook alleen heb ik nu wel soms korte pieken van rond de 40 a 45 graden.

Heb tergelijk ook de cooler op men GeForce 6600 vervangen door een Zalman VF-700 Cu

Nu lees ik hier dat jullie stukjes van het zalman blokje slijpen :?
Het lijkt me beter om een paar van die coperen coelvinnetjes van de VF-700 Cu te plooien zodat ze elkaar niet meer raken, je kan de uiteindes mooi plooien.

Als je stuken van het zalman blokje slijpt verminder je volgens mij alleen maar het koelvermogen van het blokje,

Ik draai ook speedfan en temp 1 is volgens mij de processor en temp 2 denk ik dat het algemeen de temp is van het moederbord of de SB chip( weet ik eigelijk niet juist) en temp 3 is de NB chip

ik heb dan ook nog een temp 1 die niet veranderd zoals sommigen dat nog hebben ik vermoed dat dat de temp is van de voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 29 oktober 2005 @ 19:08:
Nu lees ik hier dat jullie stukjes van het zalman blokje slijpen :?
Het lijkt me beter om een paar van die coperen coelvinnetjes van de VF-700 Cu te plooien zodat ze elkaar niet meer raken, je kan de uiteindes mooi plooien. Als je stuken van het zalman blokje slijpt verminder je volgens mij alleen maar het koelvermogen van het blokje
Natuurlijk daalt het koelend vermogen bij minder vinnen. Maar soms past het geheel simpelweg niet zonder vinnen in te korten. Niet bij alle beeldkaarten zit de grafische chip op dezelfde plaats, zijn er bepaalde hogere componenten (bv de stock koeler of condensatoren) die in de weg zitten,... Ook is de plaatsing van de nForce chipset niet altijd zo gunstig als bij de Asus. Soms zit ie pal in lijn met een PCIe16 slot waardoor de grafische kaart er recht boven hangt en een Zalman NB47J dus enkel zal passen met flink wat modwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil ook zo'n zalman cooler op mijn NB zetten (op een Aus K8N4-E deluxe, met nforce4), echter ben ik bang dat ik te weinig airflow zal hebben. Bij mijn MB zit de NB niet "onder" de grafische kaart, maar erboven, waardoor de zalman niet zal profiteren van de GPU cooler's airflow.
Verder is het in mijn kast (Aopen H600B) niet mogelijk een intake fan aan de voorkant te plaatsen. Er staat dat dat wel mogelijk is, maar ze hebben heel handig een "blokje" met ledjes op plek waar de fan moet komen waardoor deze niet meer past. Daar komt bij dat in het voorpaneel weinig ruimte zit waar de lucht doorheen moet...

De enige airflow die dus mijn NB zal bereiken is van de Zalman CNPS 7000B AlCu komen, maar deze heb ik met de fanmate op zijn laagst gedraaid, dus dat is ook niet veel...

- forgot: Ik heb ook een casefan achterin de pc, 120 MM, mischien dat daar nog wat vanaf komt? -

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01
Grappig, ik ben net bezig met de H600B en ga er gewoon een fan voorin hangen. Gewoon 4 kleine afstandrubbertjes ertussen (dempt gelijk het geluid het een beetje). Wel heb ik de kabeltjes via een ander gat geleid en heb ik nog een stukje van het hdd-bracket erboven verbogen, zodat het beter past. Maar het is dus mogelijk. Het beste voor jou lijkt me eigenlijk om achterin (waar je hopelijk 2 80mm fans kunt plaatsen, anders heb je een andere, nieuwere versie) de onderste tegen de NB te laten blazen en de bovenste weer af te laten voeren. Misschien nog beter is om een klein stukje buis ervoor te zetten, zodat het niet gelijk wordt weggezogen door die andere fan.

Zie het dat je de 120mm versie hebt. In dat geval kun je die het beste op je hardware laten blazen. Maar je hebt dan wel een PSU nodig met een fan aan de onderkant/achterkant, zodat de warme lucht alsnog wordt afgevoerd.

[ Voor 15% gewijzigd door The__Virus op 31-10-2005 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
SatCP schreef op vrijdag 28 oktober 2005 @ 18:51:Bij het reinigen van de nForce core en het aanbrengen van nieuwe koelpasta heb je toch niet per ongeluk wat koelpasta gemorst/uitgesmeerd op andere stukken waar het kortsluiting kan geven?
Fabrikanten van koelpasta garanderen dat hun pasta niet elektrisch geleidend is.

U vraagt, wij antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
MeMoRy schreef op maandag 31 oktober 2005 @ 18:09:
[...]
Fabrikanten van koelpasta garanderen dat hun pasta niet elektrisch geleidend is.
Niet geheel waar helaas:
Arctic Silver 5 was formulated to conduct heat, not electricity.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases, Arctic Silver 5 should be kept away from electrical traces, pins, and leads. While it is not electrically conductive, the compound is very slightly capacitive and could potentially cause problems if it bridges two close-proximity electrical paths.)
Het zilver dat in Arctic Silver 5 gebruikt wordt is 99,9% puur zilver, dus zo verwonderlijk is dat ook niet,
maar over het algemeen zal dit wel loslopen. Ze moeten het er nu eenmaal bijzetten om eventuele schadeclaims uit de weg te gaan :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ The_Virus:

Ik heb inderdaad de 120mm versie, maar naar mijn beste weten zuigt deze de lucht af naar achteren (uit de kast) Vlak erboven zit de psu die ook afzuigt (fan aan onderkant).

Bevestig jij die 80 mm aan de voorkant (tussen front en kast) of aan de binnenkant? want volgens mij heeft die fan niet genoeg "luchtgaten" om lucht door te zuigen, of zie ik dat verkeerd?
Hieronder een klein (en lelijk) plaatje van mijn situatie (ong)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~teiz/af/airflow.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
joepiej mijn zalman blokje is verzonden (en een 40mm fan voor erop)
zal ik pics posten als ik hem heb ? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
andyy schreef op woensdag 02 november 2005 @ 07:32:
joepiej mijn zalman blokje is verzonden (en een 40mm fan voor erop)
zal ik pics posten als ik hem heb ? :D
Hoe ga jij die 40mm fan erop krijgen?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik weet niet hoe HIJ het gaat doen, maar een goedwerkende manier is:
fan op blokje zetten en elk hoekpuntje met een druppeltje warme lijm.
Niet de mooiste manier, maar het werkt 100% goed en je kan zonder beschadigingen de fan weer losmaken van het blokje zonder beschadigingen (i.t.t. bijv. schroeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
pokeran schreef op woensdag 02 november 2005 @ 09:05:
ik weet niet hoe HIJ het gaat doen, maar een goedwerkende manier is:
fan op blokje zetten en elk hoekpuntje met een druppeltje warme lijm.
Niet de mooiste manier, maar het werkt 100% goed en je kan zonder beschadigingen de fan weer losmaken van het blokje zonder beschadigingen (i.t.t. bijv. schroeven)
Maar een ZM-NB47J heeft toch helemaal geen vlakke bovenkant? Als de fan erop ligt dan maken de hoeken helemaal geen contact met het koelblok.

Of hebben we het nu over de 32?

[ Voor 4% gewijzigd door lemming_nl op 02-11-2005 09:15 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

haha verrekt, nu zeg je wat!
maar de fan kan je ook aan de zijkant bevestigen van het blokje, zodat hij blaast in de richting van de vinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 14:35

GVR

Zie dat dat zalmanblokje weer te leveren is, zal er binnekort ook es 1 gaan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:45

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Dit blokje werkt toch ook prima op een northbridge van een P4 moederbordje? Bij sommige winkels staat er als commentaar: "niet voor P4 moederborden" namelijk.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Bor de Wollef schreef op woensdag 02 november 2005 @ 10:11:
Dit blokje werkt toch ook prima op een northbridge van een P4 moederbordje? Bij sommige winkels staat er als commentaar: "niet voor P4 moederborden" namelijk.
Volgens de Zalman website:
Compatible Northbridge Chipsets

[list=1]• ZM-NB47J is compatible with all Northbridge chipsets that do not have a built-in graphics core.
• Northbridge chipsets with built-in graphics core are compatible ONLY IF the following conditions are met.
1) The Northbridge chipset MUST be located between the CPU socket and AGP (or PCle) slot.
2) The CPU cooler must be one of the Recommended CPU Coolers mentioned above.
[q]Note
  1. ZM-NB47J cannot be used on motherboards that lack mounting holes around the Northbridge chipset.
  2. If the provided push pins don't match the holes on the motherboard, use the push pins supplied with motherboard.
  3. Do not install ZM-NB47J if it interferes with components on the motherboard.
Lijkt me geen enkel probleem dus :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb net de ZM-NB47j binnen, en ga hem zo even uitproberen.
Enige punt is, ik weet niet hoe ik aan de temp. van de NB kan lezen, heb alleen de temp. van mijn moederbord, en ik heb gelezen dat dat niet dezelfde zijn.

Iemand een idee? (heb geen aparte temp meter.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 14:53:
Heb net de ZM-NB47j binnen, en ga hem zo even uitproberen.
Enige punt is, ik weet niet hoe ik aan de temp. van de NB kan lezen, heb alleen de temp. van mijn moederbord, en ik heb gelezen dat dat niet dezelfde zijn.

Iemand een idee? (heb geen aparte temp meter.)
speedfan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik bedoelde is dat ik gelezen heb dat de moederbord temperatuur op een andere plek uitgelezen word dan de NB, dus de temperatuur die uitgelezen word als Temp. Motherboard, zou dan niet de temperatuur van de North Bridge zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 16:32:
Wat ik bedoelde is dat ik gelezen heb dat de moederbord temperatuur op een andere plek uitgelezen word dan de NB, dus de temperatuur die uitgelezen word als Temp. Motherboard, zou dan niet de temperatuur van de North Bridge zijn...
Dat is op mijn gigabyte plankje inderdaad zo. De sensor die de moederbord temperatuur aangeeft zit niet in de northbridge verwerkt maar gewoon ergens op het moederbord (vraag me dan ook af wat het nut van zo'n sensor is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand mischien of dit ook zo is bij de Asus K8N4-E deluxe...?

Overgins, als ik een kleine case fan pak en die voor de NB (met zalmanNB47J) houd, daalt de temperatuur die aangegeven word als "moederbord temperatuur" wel opeens 3 graden, zou dit betekenen dat dat dus toch de NB temp is, of dat de temperatuur van het moederbord "vlak bij" de NB wordt uitgelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 03 november 2005 @ 18:39:
Weet iemand mischien of dit ook zo is bij de Asus K8N4-E deluxe...?

Overgins, als ik een kleine case fan pak en die voor de NB (met zalmanNB47J) houd, daalt de temperatuur die aangegeven word als "moederbord temperatuur" wel opeens 3 graden, zou dit betekenen dat dat dus toch de NB temp is, of dat de temperatuur van het moederbord "vlak bij" de NB wordt uitgelezen?
Hmm, kan allebei, trek eens het NB-fannetje uit gedurende een niet te lange periode ;) en kijk welke temp begint te stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
het is me gelukt om die 40mm fan op die zalman te krijgen :D
ik zal morgen wel posten hoe ik het heb gedaan met foto's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan je met speedfan effectief de snelheid gaan minderen van u fans?? want dat lukt toch niet bij mij?

Draai nu al een maand op het zalmanblokje en ik moet zeggen mijn temp blijft 30 graden en 40 a 45 graden stress.

Greetz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm, kan allebei, trek eens het NB-fannetje uit gedurende een niet te lange periode ;) en kijk welke temp begint te stijgen.
Ik gaf al aan dat ik inmiddels het koeblkoje met fannetje heb vervangen door een koelblokje zonder fanntetje... dus dat zal niet gaan ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 05-11-2005 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
oeps mijn fan is eraf gevallen |:(
zat dus niet goed vast maar hij ligt nu zo dat hij er nog wel tegenaan blaast :P
word niet warmer dan 28c onder full load mijn chipset :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de NB nu gekoeld met de zalman reserator 1+. Werkt perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan iemand mij zeggen hoe je best de originele fan van asus eraf haalt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 13:10:
kan iemand mij zeggen hoe je best de originele fan van asus eraf haalt ?
Euhm, moederbord eruit, die 2 pinnetjes door mobo duwen (of eraf knippen, als het niet lukt >:)) . . . and that's it?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-09 21:10
Ik heb dit moederbord al een jaar en heb vanaf dag 1 daar een nb-47 opzitten. Ik speel veel zware games en heb geen enkel probleem tot nu toe gehad met warmte. Ik heb verder wel een Zalman 7700AlCu. Ik heb mijn leadtek 6600gt videokaart ook pasief gekoeld met een ZM80-D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdn135
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Is de Zalman ZM-NB47J goed genoeg om een a8n-e zonder veel airflow te koelen?
Ik heb altijd mijn kast open en heb geen fan die warme lucht de kast uit blaast. Ik heb alleen de 7700Alcu, 6600GT koeler en (nu nog) een northbridge koeler met fan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

nljagfan schreef op woensdag 21 december 2005 @ 19:06:
Is de Zalman ZM-NB47J goed genoeg om een a8n-e zonder veel airflow te koelen?
Ik heb altijd mijn kast open en heb geen fan die warme lucht de kast uit blaast. Ik heb alleen de 7700Alcu, 6600GT koeler en (nu nog) een northbridge koeler met fan.
Een losse casefan kun je er natuurlijk zo bij in zetten toch? Als je passief gaat koelen heb je wel een behoorlijke airflow nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Zonder airflow is het wel te doen, heb ik zelf ook een tijdje gedaan. Maar merkte wel dat ie net iets te heet werd, aangezien mijn HDD-led soms spontaan bleef branden. Verder wel superstabiel gebleven. Maar je kan natuurlijk altijd ergens een fan in de buurt hangen die je rustig er tegenaan laat blazen. Het kleinste beetje airflow is al voldoende bij deze koeler heb ik gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:14
andyy schreef op zaterdag 05 november 2005 @ 19:36:
oeps mijn fan is eraf gevallen |:(
zat dus niet goed vast maar hij ligt nu zo dat hij er nog wel tegenaan blaast :P
word niet warmer dan 28c onder full load mijn chipset :P
Je chipset wordt stukken warmer dan 28 Graden , er zit geen sensor in de chipset van de asus a8n/e/sli/deluxe :Y)

DIe sensor die chipset aangeeft in everest en andere progs zit in feite tussen je ram in B)

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

• The__Virus
Ubernerd schreef op woensdag 21 december 2005 @ 21:26:
[...]

Je chipset wordt stukken warmer dan 28 Graden , er zit geen sensor in de chipset van de asus a8n/e/sli/deluxe :Y)

DIe sensor die chipset aangeeft in everest en andere progs zit in feite tussen je ram in B)
Dat klopt ook niet helemaal. Het blijkt dat deze bij je CMOS-batterij zit, dus in de buurt van je chipset iig ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ubernerd
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-08 14:14
The__Virus schreef op donderdag 22 december 2005 @ 17:25:
[...]

Dat klopt ook niet helemaal. Het blijkt dat deze bij je CMOS-batterij zit, dus in de buurt van je chipset iig ;).
Oeh interessant...Vertel vertel wie is je bron :>

offtopic:
Sorry voor de late reactie :X

Sweex vind ik klinken als de tekstuele weergave van het fijnknijpen van een jong vogeltje... zoals je het in tekenfilms hoort dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 09:31
Ik heb mn NB op de volgende manier gekoelt:

Afbeeldingslocatie: http://img493.imageshack.us/img493/4258/nbcooling2cm.th.png

Werkt geweldig, een 13 DB-fan van cooler-master, en wat pvc-buis met een verloopstukje, uurtje knutselen en klaar is men. Een stille, zeer goed gekoelde Northbridge

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel mooi, echter hebben de meesten daar geen plek voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik weet dat al een topic is op leeftijd maar ik wil toch even wat vragen....

Ik heb een ECS nForce4 en die chipset maakt een tering herrie.
Nou heb ik hem er al een keer af gehaalt en er zit een soort van stikker tussen de heatsink van het koelertje en en core van de NB.
Hoe kan ik dit het beste schoonmaken/verwijderen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wasbenzine.
Als dat niet werkt, terpentine.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 27-02-2006 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mijn GTX in onderste Sli slot gezet, scheelt niks in performance ondanks dat het een 8x slot(wel zo groot als 16x slot natuurlijk) is met de jumpers omgezet.

En er staat een 12cm fan bovenop mijn GTX :P geen warme lucht die in de NB fan komt vanaf de video kaart en een stuk extra airflow. Ongeveer 30 graden idle en 40 graden stressed. Dit lijkt hoog maar er is nog een leuke OC die de temps wat hoger maakt.
En het belangrijkste mijn PWMic wordt nu gekoeld en ik kan wat hoger stabiel klokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste lezers,

ik heb vandaag een NB47J aangeschaft en deze op mijn A8N-E moederbord geplaatst,

mijn verhaal is als volgt..

het begon allemaal toen mijn computer plotseling uit sloeg..
ik heb het hele systeem 3 keer uit en in elkaar gehaald en gezet..
toen deed hij nog steeds niets!
ik balen natuurlijk, en ben met moederbord en cpu naar de winkel terug geweest...
een week later word ik gebeld,

moederbord en cpu blijken nog PRIMA TE WERKEN :|

dus ik heb ze opgehaald en mijn pc weer in elkaar gezet..
onderdeel voor onderdeel om te kijken waar het mis ging (net zoals de laatste keer van de 3 voordat ik het setje wegbracht)

ongelooflijk maar waar zit mijn pc precies hetzelfde in elkaar als hiervoor en deed hij het weer prima

WEL is nu het finnetje van de North Bridge (het nieuwe model van Asus) echt vreselijke herrie gaan maken dit was hiervoor niet :S echt alsof er een scooter voorbij scheurt!! VRESELIJK..
toen heb ik deze NB47J gekocht hier om de hoek, heb hem op mijn north bridge gezet (niet gedraait maar recht) toen ik de computer een poosje cpuburn liet draaien werd het blokje toch wel aanzienlijk heet.. ik vond het een beetje te heet en heb met 2 tyraps een 60mm koeler op mijn NB47J gezet, deze heb ik aan de kant van mijn harde schijven gezet, de 2 gaatjes in het koelertje aan de kant van het moederbord heb ik gebruikt om de tyrapjes vast te zetten met een grote lus om het blokje heen...

nu moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben, het is en lekker stil, en het blokje voelt nu echt koud aan.. kouder dan het standaard fannetje van asus.. stuk goedkoop rommel dat het is!

het was echt het makkelijkste wat ik kon verzinnen en het werkt perfect, misschien dat ik hier nog iemand mee help..

mvg ChilleCharlie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 17:07
Beetje een Mega kick, maar ik ben dit toevallig vandaag ooknog tegen gekomen.
Zelfde verhaal, lawaai -> zalman erop heerlijk stil maar wel erg warm :( dus toch maar weer een actief fannetje erop knutselen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb em ook, maar ondanks dat er een 12cm fan voor zit wordt dat ding toch erg warm (zeg maar heet) deze fan is de intake, ik had toen ik mijn A8N-SLI Deluxe kocht een X800XL en deze was niet groot en kwam niet in de buurt van de NB koeler en was de Zalman ZM-NB47J een goede oplossing.

Een tijdje later kwam de 7900 series en X1900XT uit toen heb ik voor de 2de gekozen en deze was toch iets groter dan ik verwacht had, en moest een rijtje koelribben van de NB47J afkorten.

Als ik eerlijk mag zijn had ik liever een 'brede' platte oplossing gehad ipv een hoge, ik heb geprobeerd om 1U cpu koelers aan te passen maar de bevestiging is een probleem om voor elkaar te krijgen.

Asus had van mij toch wel een beter plek mogen kiezen om de NB te plaatsen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

prutser001 schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 01:52:
Asus had van mij toch wel een beter plek mogen kiezen om de NB te plaatsen.
Niet alleen Asus hoor. Ook op mijn DFI Ultra-D zit de NB fan op een ERG onhandige plek (namelijk onder het achterste deel van de grafische kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Bor de Wollef schreef op vrijdag 01 juni 2007 @ 09:49:
[...]

Niet alleen Asus hoor. Ook op mijn DFI Ultra-D zit de NB fan op een ERG onhandige plek (namelijk onder het achterste deel van de grafische kaart).
Ja zelfde hier, hij zit achter/tussen de pci-e sloten, en om nou de hele dag naar een 9000rpm geratel te luisteren no thnx.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja ik ben het er helemaal mee eens, de layout van de gemiddelde Nforce4 plankjes is niet erg slim bedacht, helemaal omdat ze zelf ook wel weten dat zon chip loeiheet word.. als ze dat ding nou gewoon direct onder de CPU geplaatst hadden, met een gigantisch koelblok erop die de airflow van de CPU fan gebruikt.. dan hadden ze van mij toch echt hun complimentjes gekregen, dab een fannetje erbij die je erop kunt schroeven als het nodig is.. EN GEEN 40MM BAH maak er minimaal 60 van, dit vind ik gewoon simpelweg "K*T" want ik weet ook heus wel dat ik nu geen dikke videokaart meer kwijt kan maar hey, er zijn ook high end kaarten die nog maar 1 slot gebruiken! en laat ik nou nog NET ruimte hebben voor een hele lange kaart van normale 1 gleuf dikte !! :D dus ik koop gewoon niet zon extra dikke kaart (vind ik anyways zwaar overdreven waarom 2 ruimtes voor 1 kaart??? zonde van mijn ruimte ik heb mijn hele FULL TOWER al vol zitten met kaarten en kan echt niet nog een plekje vrij maken voor een videokaart die dan wel wat beter gekoeld word.. overigens als het toch niet gaat passen heb ik nog een watercooling setje dan stop ik die er wel in ^^ ik vertik het echt om een kaart te kopen die nog een extra sleuf kost... walgelijk ik vind het echt dom.. een koeling die naar buiten de kast blaast... nou lekker boeiend ik heb 5 80mm fans in mijn systeem dus hoe warm kan het worden?? :S

gr Charlie
Pagina: 1 2 Laatste