Iemand was zo vriendelijk om mij op dit topic te attenderen en zodoende komt dan hier ook mijn eerste post op het forum alhier.
Zelf heb ik een Asus A8N-SLI Deluxe en deze is ook van een NB47J voorzien.
Overige onderdelen zijn ook voorzover mogelijk passief gekoeld.
Zo heb ik er ook een XFX 6600 in zitten welke passief gekoeld word.
Mijn systeem is alleen uitgerust met een zalman processorkoeler en een 120mm casefan.
Dat een nforce4 chipset erg heet word is bekend, maar de waarden die je hier soms tegenkomt in dit draadje doen me wel iets afvragen.
Nu vraag ik me af hoe deze waarden tot stand komen ... worden deze gemeten m.b.v. de geintegreerde sensor (it87 variant geloof ik op de asus A8N-SLI deluxe, weet zo het exacte type niet) of met thirdparty hulpmiddelen ?
Mijn processor (amd64@3500) is bij gewoon gebruik ca 34 graden en de northbridge komt bijna nooit boven de 40 graden uit.
Alleen wanneer je voor langetijd een stresstest uitvoerd dan lees ik welleens 40 uit, maar anders blijft hij op 39 graden hangen.
Deze resultaten worden zonder uitzonderlijke maatregelen behaald ...
Mijn systeem :
http://tweakers.net/gallery/sys/10178
Het zal geen supercomputer zijn en er is ook niks overgeklokt, maar het lijkt mij dat onder normale omstandigheden de NB47J wel degelijk functioneel is.
Misschien dat m'n temp. sensoren iets afwijken, maar die zullen er vast geen 10 graden of meer naast zitten zoals enkele wisten te meten afgaande op enkele posts eerder in dit topic.
Persoonlijk vertrouw ik liever op deze zalman dan de koeler die standaard werd meegeleverd ...
Toch ga ik in het weekend nog wel checken of ik significante verschillen kan meten met geijkte apperatuur, maar het zal niet veel schelen lijkt me.
Indien waarden van 50 graden en hoger worden geconstateed zou ik eerder in een andere richting zoeken.
Misschien zijn de koelblokjes niet goed geplaatst of hebben ze geen goed contact waardoor de koelingprestaties en het rendement inzakken ?
Ach, we zullen wel zien ... voorzover ik weet draait het bij mij als een tierelier en een stuk stiller dan de gemiddelde pc.
De gevolgen op de lange termijn moeten zich nog openbaren dus daar valt weinig over te zeggen, maar zoals gezegd heb ik meer vertrouwen in de zalman dan de standaard koelertjes en gezien het feit dat die koelertjes teruglopen in hun rendement en steeds meer lawaai gaan produceren door onbalans lijkt de keus mij logisch.
Yohanman