een Zalman ZM-NB47J genoeg om een nforce 4 bordje te koelen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Een bekende van mij heeft een Asus A8N-SLI bordje, en hij zegt gek te worden van het irritante fannetje op z'n northbridge, ik zat er zelf aan te denken om deze te vervangen met een passieve koeling, dan ben je gelijk van heel het geluidsprobleem af. Ik zat zelf te denken aan een Zalman ZM-NB47J, maar mijn vraag is, is dit passieve koelblok genoeg om een Asus A8N-SLI moederbord te koelen, of is een fannetje erbij vereist?

Note: Hij overklokt z'n pc bijna niet

De Zalman ZM-NB47J:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalmanusa.com/upload/product/zm_nb47j_c_p.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 05-08 21:14
hij overclock zijn pc "bijna"niet? doet hij het dan standaart een beetje.. of doet hij het dan af en toe?

Verder zou hij er idd een groter koelblok erop kunnen zetten en een papst case cooler erop richten,dan lijkt het mij iig geen probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
De ZM-NB47J zal hoogstwaarschijnlijk wel volstaan. Bovendien heb je, als het goed is, voldoende airflow in je kast die zodoende ook door dit koellichaam zal passeren.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
andreict schreef op maandag 12 september 2005 @ 08:43:
hij overclock zijn pc "bijna"niet? doet hij het dan standaart een beetje.. of doet hij het dan af en toe?

Verder zou hij er idd een groter koelblok erop kunnen zetten en een papst case cooler erop richten,dan lijkt het mij iig geen probleem!
Hij overklokt z'n HT heel af en toe, m.b.v. een Windows programmaatje, maar echt ook alleen als hij een super zwaar spel speelt, en het gaat traag lopen, en dan dus ook niet dat je zegt, een extreme oc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 15:36
Vorige week heb ik mijn nieuwe mobo besteld bij Azerty, op de bestellijst had ik ook zo'n nb47j staan. Azerty heeft me toen een mailtje gestuurd om me te waarschuwen dat de northbridge warmer werd dan dat heatsinkje aankon. Zij hadden al wat borden teruggekregen met de symptomen: geen beeld wel opspinnende fans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Phobophile schreef op maandag 12 september 2005 @ 08:52:
Vorige week heb ik mijn nieuwe mobo besteld bij Azerty, op de bestellijst had ik ook zo'n nb47j staan. Azerty heeft me toen een mailtje gestuurd om me te waarschuwen dat de northbridge warmer werd dan dat heatsinkje aankon. Zij hadden al wat borden teruggekregen met de symptomen: geen beeld wel opspinnende fans.
Zoals hierboven al is aangegeven, als je voldoende airflow hebt, hoef je je nergens druk om te maken ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Phobophile schreef op maandag 12 september 2005 @ 08:52:
Wat raadde hun dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andreict
  • Laatst online: 05-08 21:14
gok: fan erop laten zitten? of erop zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ken veel mensen die dit bordje gebruiken icm de zalman nb cooler, zorg dat je inderdaad een degelijke airflow hebt, dus een intake en out take fan, dan wordt de warmte namelijk gewoon goed afgevoerd. Komt ook nog eens bij dat een NB van nature al een stuk minder warm wordt dan bijvoorbeeld je cpu, veel fannetjes zitten er gewoon voor de sier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 09:09:
Ik ken veel mensen die dit bordje gebruiken icm de zalman nb cooler, zorg dat je inderdaad een degelijke airflow hebt, dus een intake en out take fan, dan wordt de warmte namelijk gewoon goed afgevoerd. Komt ook nog eens bij dat een NB van nature al een stuk minder warm wordt dan bijvoorbeeld je cpu, veel fannetjes zitten er gewoon voor de sier.
Klopt, maar bij de Nforce4 wordt dat ding dus wel erg warm, dat komt omdat ze alle onderdelen in 1 chip hebben gepropt. Die 40 mm fan zit er niet voor niets, maar meestal maken ze een pokkeherrie (Asus iemand? :P) en een Zalman werkt wel als je een goede airflow hebt of een goede videokaartkoeler (Artic Silencer of Zalam VF-700)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Maar is het dan niet beter een northbridge koelblok met fan te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 17:07

Krizzie

Progressive Music \o/

En voor het lawaai :P

Let er wel op dat het blokje het PCI-E slot niet blokkeerd anders dan past je videokaart niet. :P
Ik heb het blokje zelf op een Nforce 3 250GB zitten (ASUS K8N-E Deluxe) en ik heb redelijk wat rijen moeten wegknippen en verbuigen voor dat m'n X800XL (Met zalman vf700 CU) een plaatsje wilde nemen :P
Maar het koelt nog steeds stukken beter dan het standaard prul wat erop zat (daar kon ik 2 seconden me vinger opleggen voordat het AU deed :P )

Edit: een paar mensen waren me voor :P

Zoals andere ook al zeggen als je een intake en outtake fan hebt dan zit het wel snor :) Mocht het niet stabiel draaien dan maak je toch een fan in het zijpaneel die er direct opblaast :)

[ Voor 23% gewijzigd door Krizzie op 12-09-2005 09:18 ]

Geluidswolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 09:15:
Maar is het dan niet beter een northbridge koelblok met fan te nemen?
Natuurlijk is dat altijd beter. Zalman is er niet voor de koelprestaties, maar voor het realiseren van een stil systeem. De vraag is of je, met een HSF, het geproduceerde lawaai voor lief neemt.

Met de ZM-NB47J zal de northbridge sowieso warmer worden dan met een degelijke HSF, maar met voldoende airflow blijft dit binnen de marge. Het is aan jou waarvoor je kiest :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op maandag 12 september 2005 @ 09:18:
[...]

Natuurlijk is dat altijd beter. Zalman is er niet voor de koelprestaties, maar voor het realiseren van een stil systeem. De vraag is of je, met een HSF, het geproduceerde lawaai voor lief neemt.

Met de ZM-NB47J zal de northbridge sowieso warmer worden dan met een degelijke HSF, maar met voldoende airflow blijft dit binnen de marge. Het is aan jou waarvoor je kiest :)
Oke, dan is mijn vraag is dit iets: http://www.ikbenstil.nl/product_info.php?products_id=1571 (vond het door google)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dat is niet meer dan een Zalman ZM-NB32J met fan erop. Die zal dan ook prima werken.
Er staat dat hij erg stil is, maar onthoud dat hoe kleiner de fan, hoe luider.
Een 40mm fan met 7 vinnen zal op 2200 tpm een toon rond de 256 Hz produceren.

[ Voor 22% gewijzigd door Rone op 12-09-2005 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phobophile
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 15:36
Tja, Papst heeft geloof ik ook wel stille 40mm fannetjes. Maar ja, het blijft een 40mm fan. Ik heb niet voor niets van die mooie stille 120mm fans gekocht voor de casecooling.
Ik ga eens kijken in hoeverre mijn Arctic silencer extra lucht trekt over de northbridge (ik heb mijn nieuwe systeem nog niet dus ik weet het nog niet hoe het allemaal precies zit). Wel irritant om nu ook al 'kopzorgen' te hebben over de temperatuur van de nb :( Vooral omdat je de temperatuur niet precies kunt meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Zoals ze al aangeven op de site kan je problemen krijgen wanneer je een videokaart gaat plaatsen die een aardige koeler erop heeft zitten...
Of je wilt later een nvsilencer erop zetten, dan heb je waarschijnlijk ook een probleem omdat je chipsetkoeler dan in de weg zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renumeration
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11-2024
Je kan ook deze koeler erop plaatsen. Deze is wel stil en koelt voldoende voor de nForce 4.

http://www.azerty.nl/default.jsp?pid=3747

En der zit zelfs nog een leuk lichtje in die mooi pas bij de Zalman led versie's (CPU en GPU)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan makkelijk.

Heb hem ook op mijn A8N SLI Deluxe, en bordje blijft even koel als met koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
Die passieve Zalman werd bij mij zo warm dat ik m'n vingers brandde. Ik had hem toen vervangen voor dat IBL koelertje (ik ben stil) en die werkte perfekt en was echt superstil.

Maaarrr..

ik kwam wel in de knoop met de koeler op m'n NV68. Daar zat een Zalman VF700Cu op, en in de normale positie zat het IBL koelertje in de weg, Dan kun je 2 dingen doen.. of een paar vinnetjes van de VF700 modden/dremelen, of wat ik had gedaan; de VF700 een halve slag draaien. Scheelde bij mij niets qua temp.

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

wat een naaiballen daar bij ibl...normaal doe ik niet moeilijk maar DIT:

DAT IS GOD GEWOON EEN OUDE ZALMAN NORTHBRIDGE KOELER MET 40 MM FAN...NOG GEEN 10'TJE IN TOTAAL...

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HeefStan schreef op maandag 12 september 2005 @ 22:44:
wat een naaiballen daar bij ibl...normaal doe ik niet moeilijk maar DIT:

DAT IS GOD GEWOON EEN OUDE ZALMAN NORTHBRIDGE KOELER MET 40 MM FAN...NOG GEEN 10'TJE IN TOTAAL...
Dat heb je goed gezien, alleen zo jammer dat jij het niet kunt kopen voor 10 euro. Als producent zou je het misschien kunnen maken voor die 10 euro, maar als winkel kan je het er niet voor verkopen.
Laat staan dat jij het voor die prijs kan kopen. Die zalman koeler van jouw moet al ongeveer 5 euro kosten in de winkel, dus blijft er 5 euro over voor het fannetje. Dat is niet veel. Laatst heb ik nog goede een 40 mm fan gekocht om een speciale voeding stil te kunnen krijgen en dat fannetje koste toch 17 euro (zonder stekker). Denk volgende keer even na voor je dit soort uitspraken doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rabor
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 00:46
Idd met een Zalman NB32J + Papst 412/2 zit je ongeveer op hetzelfde bedrag, & volgens IBL is het fannetje wat zij gebruiken nog wat stiller.. (dus is het 1 van de weinige prijsgunstige spullen bij IBL/IBS)

Kepi_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zit eigenlijk met een zelfde soort probleem op een A8N-E.

alleen is het ook zo dat als je een beetje een lange videokaart (7800GT) hebt deze er gedeeltelijk voor hangt.
ik heb al ff rond zitten neuzen bij chipsetkoelers, maar het lijkt erop dat er niet direct een oplossing voor is zonder te mc.Gyveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ok ik heb dus ook een nforce4 ultra chipset (AMD, asus a8n-E) MET nbj47 en hij wordt echt heet, maar ik heb ook vanaf de eerste sec. een 8cm fan op afstand erop blazen en dat trekt hij makkelijk :)
(btw met de originele hsf wordt dat chipsetje ook erg heet, heter dan mijn situatie)
Afbeeldingslocatie: http://img302.imageshack.us/img302/1194/img48736xa.th.jpg
vieze klodder lijm bij die 8cm fan is zodat hij niet omkieper naar links

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Achja, ik koop wel zo'n Zalman ZM-NB32J en plaats daar zo'n 4800rpm 40mm papst fannetje op, zou ook moeten werken, de videokaart die hij heeft is een XFX7800GT met stock cooling, dit zou toch geen problemen mogen opleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:40
pokeran schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 21:40:
ok ik heb dus ook een nforce4 ultra chipset (AMD, asus a8n-E) MET nbj47 en hij wordt echt heet, maar ik heb ook vanaf de eerste sec. een 8cm fan op afstand erop blazen en dat trekt hij makkelijk :)
(btw met de originele hsf wordt dat chipsetje ook erg heet, heter dan mijn situatie)
[afbeelding]
vieze klodder lijm bij die 8cm fan is zodat hij niet omkieper naar links
Haha wat een toeval! zo heb ik nou ook precies hetzelfde gedaan, zelfde bord en op dezelfde manier fan vast geklemt (n00bmodes, maar het werkt :P)

Het werkt trouwens naadloos @ TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-08 14:41
Heb ook deze combo in een coolermaster stacker kast met 2x120mm intake fans die eerst 4 harde schijven koelen en daarna gaat de airflow over het mobo heen..
Nooit hitte-problemen dus een fan rechtstreeks op de Zalman blazen hoeft niet perse zolang er maar genoeg airflow in je kast is.

Systeem Specs

Verwijderd

Op mijn A8N-E heb ik er een Zalman fanmate tussen gezet: op 3900 toeren is de asus
cooler (nieuwe model) heerlijk stil.

Verwijderd

mijn NB op een Dfi Nf4-d word altijd rond de 45graden en dan draait dat kleine fannetje rond de 4000toeren ofzo. het geluid ervan valt wel mee dan, maar als die op max rpm gaat dan hoor je dat ding echt boven alles uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Werkt dit ook op de NB van een K8N4-E Deluxe? Dit moederbord maakt ook gebruik van een NForce4 chipset, en heeft ook zo'n mini fan (met belachelijk korte vinnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:01
Vast wel, zolang de fan gewoon met een standaard aansluiting op het mobo zit. Het hoort gewoon een standaard fanpoort te zijn, dan kan zo'n maatje er prima tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Niet online

randje

LOiK

misschien bedoelde hij of de zalman nb47j werkt op zijn bordje.
Als er nix in de weg zit en je hebt wat airflow, dan hoort het te werken ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
Maar ik vroeg me nog af, van die lange schroefen die je in je blokje schroeft ( waar je dus mee het 40mm fannetje op je coolblokje schroeft)

Worden die er standaard bij gelegeverd?? ( eff als voorbeeld bij zoeen papst fannetje)
http://shop.freezinghardw...p?Pagina=00003&ItemID=339

En is de Cooler Master PAC-P01 te vergelijken met die zahlmann ??
http://shop.freezinghardw...?Pagina=00003&ItemID=1693

En is daar ook z'n papst fannetje op te schroeven??

En nee ik ben niet van freezinghardware maar tis zo lekker overzichtelijk ;)

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me eigenlijk af wanneer de Blue Ice van Coolermaster nou eens te koop is, ik dacht eigenlijk dat deze eind september leverbaar zou zijn :?

Afbeeldingslocatie: http://www.coolermaster.com/product_common_images/cba7066653cfbe54cdbb96d9849cfbe0.jpg

Uit meerdere reviews blijkt deze enorm goed te koelen, zelfs zonder de fan aan te hebben :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielmania
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-08 10:34
Is toch al uit???

http://www.viperlair.com/...oolermaster/misc/blueice/

Leuk ding en nette cooling, maar damn dat gaat ECHT NIET passen icm je grafisch kaart op het eerder genoemde ASUS A8N SLI bordje....

MAAAR back ontopic want dit ging om of een zahlmann koeler voldoende was wel of niet voor een northbridge chip

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Mijn eerste vraag als ik dit lees:
welke standaard chipset-fan zit op het moederbord??
Dr zijn namelijk 2 versies, een oude (die zit er "recht" op) en (duh) een nieuwe, die zit 45 graden gedraaid. De oude koeler maakt een klere herrie en gaat snel kapot. De nieuwe koeler koelt beter, en veel belangrijker: een stuk stiller.
Heb je de nieuwe nog niet, dan kun je hem gratis aanvragen bij de ASUS-klantenservice, en sturen ze hem binnen 3 dagen naar je op. Dit scheelde bij mij al een hele hoop en hoef dus geen passieve koeler voor absolute stilte.
Probeer zou ik zeggen dus eerst deze oplossing, dan kan je altijd nog overstappen op passieve koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mielmania schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:09:
Is toch al uit???

http://www.viperlair.com/...oolermaster/misc/blueice/

Leuk ding en nette cooling, maar damn dat gaat ECHT NIET passen icm je grafisch kaart op het eerder genoemde ASUS A8N SLI bordje....

MAAAR back ontopic want dit ging om of een zahlmann koeler voldoende was wel of niet voor een northbridge chip
Ik bedoelde eigenlijk dat ik hem nog niet in de shops had gezien, hij is inderdaad al een tijdje uit. Dat hij niet gaat passen op een A8N SLI had ik even niet gemerkt, ik dacht dat het over NForce4 koeling in het algemeen ging :P

ik zie hem ineens in de pricewatch: pricewatch: Cooler Master Chipset Cooler Blue Ice II

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 02-10-2005 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Laatst online: 00:20

RvV

Mithras86 schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:21:
Mijn eerste vraag als ik dit lees:
welke standaard chipset-fan zit op het moederbord??
Dr zijn namelijk 2 versies, een oude (die zit er "recht" op) en (duh) een nieuwe, die zit 45 graden gedraaid. De oude koeler maakt een klere herrie en gaat snel kapot. De nieuwe koeler koelt beter, en veel belangrijker: een stuk stiller.
Heb je de nieuwe nog niet, dan kun je hem gratis aanvragen bij de ASUS-klantenservice, en sturen ze hem binnen 3 dagen naar je op. Dit scheelde bij mij al een hele hoop en hoef dus geen passieve koeler voor absolute stilte.
Probeer zou ik zeggen dus eerst deze oplossing, dan kan je altijd nog overstappen op passieve koeling.
Ik heb 5x (op verschillende dagen) naar asus proberen te bellen. Ik krijg alleen maar tuut....tuut...tuut....tuut..enz en na 15 minuten ben ik dat wel zat. Die asus support is ruk...

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 21:23:
ik zit eigenlijk met een zelfde soort probleem op een A8N-E.

alleen is het ook zo dat als je een beetje een lange videokaart (7800GT) hebt deze er gedeeltelijk voor hangt.
ik heb al ff rond zitten neuzen bij chipsetkoelers, maar het lijkt erop dat er niet direct een oplossing voor is zonder te mc.Gyveren
voor als in: de videokaart loopt erachter langs?
zoja, is dit een probleem?

ik ben namelijk zelf van plan om de xfx 7800GT te gaan kopen en daar een VF700 op te zetten, heb een A8N-E met een ZM-NB47J erop, iemand enig idee of dit gaat werken passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Laatst online: 14-09 09:24

Just_I

What did you just say?

Verwijderd schreef op zondag 02 oktober 2005 @ 13:40:
[...]

voor als in: de videokaart loopt erachter langs?
zoja, is dit een probleem?

ik ben namelijk zelf van plan om de xfx 7800GT te gaan kopen en daar een VF700 op te zetten, heb een A8N-E met een ZM-NB47J erop, iemand enig idee of dit gaat werken passen?
Als je mobo eruit ziet als hieronder zal het waarschijnlijk wel lukken.
Afbeeldingslocatie: http://www.asus.nl/products/mb/socket939/a8n-e/a8n-e_l.jpg

Ik zelf heb ook een 7800GT alleen op een DFI Lanparty UT nF4 SLI-D bordje, maar daar zit de NB precies achter het PCI-E slot:
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.se/images?id=37421626&type=web
De videokaart en de NB cooler (origineel) raken elkaar bijna, dus een ZM-NB47J kan ik er niet op plaatsen zonder dat ding te modden.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja, dat is m idd Just_I, thnx, k denk ook wel dat het gaat passen, alleen wil het ff zeker weten door ervaring :P ;)
in combinatie met een VF700 (zodat er ook wat airflow is bij de ZM-NB47J) lijkt het namelijk nogal krap te worden, maar k kan geen plaatje vinden van een 7800GT met VF700 erop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-09 14:35

GVR

Ik ga de (nieuwer type) nb-fan van asus ook eraf halen, zodat er een passief blokje op kan. Iemand al tegen een koper blokje aangelopen? Koper heeft vaak nog betere prestaties als aluminium, zoals Zalman heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zonet de passieve NB koeler van zalman op men nForce4 Ultra geplaatst (MSI K8N Neo4 Platinum) en ik moet zeggen dat deze heel goed koelt in combinatie met de VF700 grafische kaart koeling. De temperatuur is een heel pak lager dan met het origineel koelertje (lauw tegenover zeer warm tot heet) en natuurlijk is dat rete-irritant geratel nu ook weg. Als ik de vf700 uitschakel wordt hij wel weer een stukje warmer (zeer warm, maar nog altijd niet warmer dan vroeger).
Heb er wel 8 van de 80 koelvinnetjes (of eerder pinnetjes) moeten afdremelen zodat het niet tegen de componenten kwam van de grafische kaart, en heb het geinstalleerd met AS5 maar verder dus de ideale oplossing icm een vf700 !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Die Vf-700 wil ik ook zo traag mogelijk laten draaien, vandaar dat ik ook liever koper neem als aluminium.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

overigens zijn er inmiddels ook A8N-SLI's met een beter koelerontwerp op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmja een aluminium koper NB blokje ben ik toch nog niet tegengekomen hoor. Ik zal eens kijken of ik de vf700 op 5V kan laten lopen en dan zien wat de reactie is bij het blokje. Maar met de VF700 op 12V voel ik nauwelijks warmte op het passieve zalman blokje.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

ja, bel gewoon naar Asus, en dan ligt ie in drie dagen op de mat

ouwe koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.ixbt.com/video2/images/nv41-2/asus-a8n-sli-cooler-small.jpg

als ik het goed heb, nieuwe koeler:
Afbeeldingslocatie: http://www.nvnews.net/images/news/200505/a8nfan3_s.jpg

zoals je kunt zien staat de originele er 'recht' op, en de nieuwe 45 graden gedraaid

Simplicity is de bom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:05:
Hmja een aluminium NB blokje ben ik toch nog niet tegengekomen hoor. Ik zal eens kijken of ik de vf700 op 5V kan laten lopen en dan zien wat de reactie is bij het blokje. Maar met de VF700 op 12V voel ik nauwelijks warmte op het passieve zalman blokje.
hmm, bedankt voor de info, maar welke videokaart heb je? en maakt de VF700 op 12V niet (relatief) veel geluid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu de vf700 een tijdje op 5V laten lopen:
1) vf700 is merkbaar een heel stuk stiller :9
2) NB koeler wordt nog altijd heel goed gekoeld (voelt nu gewoon 'in lichte mate warm' aan maar het verschil met de vf700 op 12V is nauwelijks voelbaar) -> dus koeling nog altijd perfect

Dus zeker de moeite om de vf700 op 5V te laten staan en dat is dan ook exact wat ik ga doen, en daarbij wordt de NB dan ook nog eens veel beter gekoeld dan de originele koelertje en 0dBA...
Videokaart: AOpen 6600GT

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hm, 6600GT, iemand enig idee of de koeler verder zit geplaatst (vanaf de achterkant van de kast) bij de 7800GT dan bij de 6600GT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb dit blokje op mijn Nforce 4 chip op mijn Lanparty ultra-d zitten.

Ik heb een bijna standaard (qua airflow) Centurion 5 kast, 80 mm intake ongeveer ter hoogte van het blokje, en een 120 mm outtake aan de achterkant. Dus geen speciale fan's erop gericht ofzo.

Temp's:
Idle: ongeveer 47 graden
Stressed: 51 graden, nog niet hoger gehaald.

Is dus nog wel te doen vind ik, de standaard fan op het dfi bordje was maar iets beter :)

edit: op een Lp ultra-d kan je met dit blokje het bovenste 16x slot niet meer gebruiken trouwens :|

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Colan schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:08:

ouwe koeler:
[afbeelding]

[afbeelding]

zoals je kunt zien staat de originele er 'recht' op, en de nieuwe 45 graden gedraaid
Ik heb de nieuwe, en ook die maakt me te veel lawaai

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:53:
hm, 6600GT, iemand enig idee of de koeler verder zit geplaatst (vanaf de achterkant van de kast) bij de 7800GT dan bij de 6600GT?
Mja mijn kaart kwam ook al tot in de helft van de lengte maar de printplaat ging wel langs de koeler, toch zat er nog een conductor en een condensator in de weg en daarvoor heb ik dan 8 van de 80 pinnetjes moeten wegslijpen. Dus elke kaart gaat te ver komen qua inplanting, maar bekijk gewoon eens de lay-out van het desbetreffende mobo en van de desbetreffende grafische kaart en schat dan in wat het gaat geven. Heb ik ook zo gedaan, en uiteindelijk minder moeten wegslijpen dan ik had ingeschat (maar het is echt wel maatwerk, net alsof het zalman blokje in een mal is gegoten speciaal gemaakt voor mijn kaart :) )
Ik had op voorhand geen flauw idee wat de temp ging zijn en had me voorgenomen dat als ze te hog was naar mijn zin, om er dan met thermal adhesive een extra koelblokje bij op de passieve zalman koeler te plakken (meer koelopp.) maar dit blijkt nu verre van nodig te zijn, ben er dus echt wel heel tevreden mee (ik zit hier zowat te jubelen van plezier :D )!

Bij het installeren van het blokje kan je zelf ongeveer de positie bepalen waar het blokje terecht komt ten opzichte van de NB. Zo kan je hem toch tot desnoods een centimeter laten opschuiven van het centrum waar die normaal zou terecht komen en zodat die dan een cenimeter verder van de kaart zit. Dit kan je doen wanneer je zelf de pushpinnetjes op het blokje bevestigt. Het ene pushpinnetje zet je dan wat korter naar het centrum en het andere wat verder en zo kan je eigenlijk de positie van de NB koeler doen veranderen zonder de koelperformance of stablilteit van het blokje in gevaar te brengen. Ik zal eens zien of ik er een plaatje van kan posten.

http://img310.imageshack.us/my.php?image=untitled21fp.jpg
Het rood is de printplaat van mijn grafische kaart.
Het geel is de conductor en de condensator die in de weg zaten en waarvoor ik die 8 pinnetjes heb moeten wegslijpen.
Het blauw is de positie van de NB koeler als je hem mooi gecentreerd zou installeren.
Het groen is de positie van de NB koeler zoals ik hem heb geinstalleert (iets verschoven t.o.v de gecentreerde positie. In werkelijkheidkan je hem nog meer verschoven installeren (bij mij was het maar een aantal millimeter maar ik denk dat je tot zeker een centimeter kan gaan zonder ook maar iets van stabilliteit/evenwicht te verliezen. Doordat ik hem een paar millimeter heb verschoven heb ik maar 2 X 4 pinnetjes moeten wegslijpen ipv 3 X 4 pinnetjes. Ik had eerst de pinnetjes weggeslepen en daarna had ik pas door dat je hem verschoven kunt installeren, anders had ik hem verder verschoven geinstalleerd en niets hoeven wegslijpen, maar ben nu ook heel tevreden met het resultaat.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 03-10-2005 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

klinkt erg goed allemaal, k denk zelfs dat ik helemaal geen pinnetjes van het blokje hoef weg te halen. hij zit net iets verder van het pci-e 16x slot af (op die foto zou dat iets naar links en lager dan jouw nb cooler zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi mooi, ik denk dat ik op lange termijn zelf zo eentje ga modden uit een cpu heatsink :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Mijn oog is gevallen op een chipsetkoeler van Swiftech:

Afbeeldingslocatie: http://www.sallandautomatisering.nl/files/11788.jpg

Koperen heatsink met alu pinnen. Iemand ervaring met deze koeler? De fan zal ik hoogstwaarschijnlijk weglaten, omdat m'n VF-700 voor de koeling van de heatsink zorgt.

Echt goedkoop is hij helaas niet, 38 Euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 23:45:
[...]

Dat heb je goed gezien, alleen zo jammer dat jij het niet kunt kopen voor 10 euro. Als producent zou je het misschien kunnen maken voor die 10 euro, maar als winkel kan je het er niet voor verkopen.
Laat staan dat jij het voor die prijs kan kopen. Die zalman koeler van jouw moet al ongeveer 5 euro kosten in de winkel, dus blijft er 5 euro over voor het fannetje. Dat is niet veel. Laatst heb ik nog goede een 40 mm fan gekocht om een speciale voeding stil te kunnen krijgen en dat fannetje koste toch 17 euro (zonder stekker). Denk volgende keer even na voor je dit soort uitspraken doet.
Wel eens gehoord van massaproductie ??! :O

De productie zelf zal niet hoger liggen dan 1 euro, de handelingskosten + winstmarge maken hem zo ziekelijk duur. Dus denk JIJ volgende keer ook een keer na voordat jij reageert om iemands uitspraak. :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 10:09
Ik heb zelf een ASUS A8N-SLI inmiddels een tijdje draaien met de ZM-NB47J. Het gaat op zich goed, maar hij wordt wel aardig heet. Je kun je vingers er geen 5 seconden tegenaan houden.
Ik denk dat ik binnenkort maar een VF700 koeler op mijn videokaart zet om de airflow wat te verbeteren, deze fan komt er namelijk practisch tegenaan.
Het hele boeltje zit in een Antec Sonata I met standaard koelers, dus 1 casefan.

[ Voor 7% gewijzigd door Stiegl op 07-10-2005 14:04 ]

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

he, dat zal niet veel gaan verschillen van mijn setje!
maar dan heb ik een sonata II, dalijk ff mn 7800GT erin zetten met VF700 erop, volgens mij gaat het allemaal wel passen en gaat de VF700 lekker tegen mn northbridge blazen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
hey is dit nou een krankzinnig idee of zou het kunnen :
ik wil een zalman passieve northbridge koeler kopen en dan de fannetje van mijn nb koeler afslopen en dan op de zalman koeler lijnen of vastschroeven oid en dan weerstandje ertuusen zoda die maar op 5 volt draait.
(mobo=Asus A8N-E)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

andyy schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 23:37:
hey is dit nou een krankzinnig idee of zou het kunnen :
ik wil een zalman passieve northbridge koeler kopen en dan de fannetje van mijn nb koeler afslopen en dan op de zalman koeler lijnen of vastschroeven oid en dan weerstandje ertuusen zoda die maar op 5 volt draait.
(mobo=Asus A8N-E)
Geen krankzinnig idee, alleen zou ik dan gewoon een nieuw papst fannetje van 40mm kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zou ik niet doen, je kan wel blijven kopen. Op die manier word je nooit rijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
Colan schreef op maandag 03 oktober 2005 @ 20:08:

ouwe koeler:
[afbeelding]

[afbeelding]

als ze nou gewoon er wat meer aluminium oid erop doen ipv hun logo 4x erop te zetten zou die tog echt beter koelen |:( (bij de nieuwe dan)

[ Voor 3% gewijzigd door andyy op 09-10-2005 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
hehe kwam ik tegen :
Zo kan het ook!
Afbeeldingslocatie: http://i21.photobucket.com/albums/b265/Notten_/front3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Dat heb ik wel vaker gezien, alleen dan op een beter plaatje, want deze staat op zijn kop :| .

[ Voor 54% gewijzigd door The__Virus op 09-10-2005 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook zo'n passieve koeler van zalman geplaats, maar mijn mb temp staat in rust op 38 graden, cpu op 36. Het koelblokje kan ik net vasthouden en als ik de sensor van de kasttemp er tegenaan houdt schiet de temp naar 50+ graden. Ook krijg ik om de zoveel tijd een piepje uit de pc speaker, heeft dat iets met de temp van de NB te maken dat die te hoog is ofzo? FSB heb ik op 222 staan.

Fatsoenlijke airflow in de kast krijg ik niet voor elkaar, al meerdere malen mee geexpirimenteerd maar levert weinig tot niets op. Iemand hier nog tips voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Dat zou best kunnen, je moet toch wel wat airflow hebben. Toen ik hem zonder airflow gebruikte, ging op een gegeven moment de HDD LED branden, terwijl er geen activiteit was. Je zou een fan eraan kunnen schroeven of een fan in de zijkant / tegen de zijkant met pootjes kunnen bevestigen. Of in de onderkant van je kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Freaky Gabbur schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 11:26:
Mijn oog is gevallen op een chipsetkoeler van Swiftech:

[afbeelding]

Koperen heatsink met alu pinnen. Iemand ervaring met deze koeler? De fan zal ik hoogstwaarschijnlijk weglaten, omdat m'n VF-700 voor de koeling van de heatsink zorgt.

Echt goedkoop is hij helaas niet, 38 Euro
Nog niemand die deze heeft geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dit is de situatie die ik bij mezelf en enkele kennissen heb op een A8N-SLI Deluxe (ATI Radeon X8x0 series):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/59833/full.jpg
excuses voor de slechte kwaliteit van de afbeelding

De Zalman VF700-CU raakt het NB47J blokje net met z'n vinnen, maar dat is geen probleem omdat de VF700-CU vinnen zeer dun en flexibel zijn. Door de stand van de VF700 koeler op ATI X8x0 kaarten kun je de NB47J doorgaans zonder problemen gebruiken. Op bepaalde nVidia kaarten is de VF700 anders geplaatst waardoor de koeler de NB47J wel aanzienlijk raakt en er knip/slijpwerk nodig is. In sommige gevallen kun je de VF700 wel draaien door andere bevestigingsgaten rond de grafische core te gebruiken zodat het geheel weer netjes past zonder (of slechts weinig) raken of knipwerk.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/59828/full.jpg

Zoals je kunt zien is er eigenlijk best wel wat plaats boven de chipset voor een hogere koeler. Zeker als je weet dat de vinnen van de VF700 erg flexibel zijn en de koeler op de nForce dus gerust wat hoger mag zijn en deze vinnen ietwat opzij duwt. Desnoods slijp je de vorm van de VF700 uit de NB47J uit. In de eerste afbeelding (bovenaanzicht) kun je duidelijk zien dat de VF700 slechts een klein deel van de NB47J overlapt. Er blijft dus ruim voldoende koelend oppervlak over.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/59823/full.jpg

Met de stock cooling van de X8x0 reeksen zie je wel duidelijk dat je de eventuele NB47J flink zult moeten "snoeien" wil het passen. Bovendien stroomt de lucht dan nauwelijks nog door het Zalman koelblokje heen omdat de stock koeler enkel lucht uit de open achterkant blaast. Niet alrond zoals bij de VF700. Niet aan te raden om in deze situatie een NB47J te gebruiken - of je moet extra koeling voorzien in de vorm van een andere fan die in de buurt staat en z'n lucht over de NB47J laat stromen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68243/full.jpg

Dit is een andere creatieve manier van iemand op het Internet om een Zalman NB32 de nForce chipset te laten koelen terwijl deze op zijn beurt gekoeld wordt door de Arctic Silencer. Dit vereist natuurlijk wel wat meer dremelwerk. Een NB47J is in principe ook bruikbaar als je alle vinnen inkort tot NB32 lengte.

Als Asus het aandurft op de A8N-SLI Premium om de nForce chipset te koelen zonder directe fan, dan kan ik me niet inbeelden dat de NB47J-manier niet goed zou werken. Bij de Premium wordt de nForce gekoeld via een heatpipe naar het koellichaam van de spanningsstabilisatoren - welke op hun beurt al bloedheet kunnen worden. Dit is eveneens een pasief koellichaam en kan enkel rekenen op wat wind van de cpu-koeler. De NB47J staat direct op de nForce zonder heatpipe (hoe goed dat ook moge zijn - een directe heatsink is efficiënter) en de Zalman VF700 blaast er een lekker briesje overheen. De NB47J wordt in mijn geval warm, maar niet meteen schrikwekkend heet. Het systeem (en enkele andere soortgelijke setups die ik gebouwd heb) draaien ondertussen al 24/7 sinds het einde van de lente dit jaar - zonder vreemde crashes of andere negatieve problemen.

[ Voor 24% gewijzigd door satcp op 13-10-2005 08:41 . Reden: Extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Freaky Gabbur schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 07:58:
[...]Nog niemand die deze heeft geprobeerd?
Te duur voor iets wat je met iets van 5-10 euro ook kan doen.... is wel goed maar was meer van de tijd van de extreem hete NF2 chipsets.
The__Virus schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 15:10:
Dat heb ik wel vaker gezien, alleen dan op een beter plaatje, want deze staat op zijn kop :| .
BTX kast he... van LianLi, of heb jij al vaker water boven lucht zien hangen :+

Mooie verzameling Zalman toepassingen hierboven trouwens :) nice!

[ Voor 6% gewijzigd door Vandread op 11-10-2005 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vertrouw het maar niets, blokje wordt stressed echt bloedheet. Zojuist een VF700cu besteld voor mijn 6800. Deze koelt dus ook de NB voor een gedeelte?

Of toch maar oude fannetje er op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Verwijderd schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 19:09:
vertrouw het maar niets, blokje wordt stressed echt bloedheet. Zojuist een VF700cu besteld voor mijn 6800. Deze koelt dus ook de NB voor een gedeelte?

Of toch maar oude fannetje er op zetten?
Zoals je op de pics hierboven kan zien blaast de VF-700 recht op het blokje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij wordt het blokje lauw en dit is grotendeels te danken aan de airflow van de VF700. Ik zou wachten tot je bestelling binne is en dan de VF700 installeren en kijken wat dan de invloed is op de temperatuur. Zolang je geen errors of instabiliteit krijgt is er voorlopig geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke, maar wachten tot errors of instabiliteit. Dat piepje vind ik toch verontustend. En als ik dan afsluit piep het behoorlijk vaak.

Ik heb de FSB nu teruggeclocked naar 200 (was 222) maar merk geen verschil in temperatuur. In principe zou de nb dan toch iets minder warm moeten worden?

Ik wacht af tot ik de koeler binnen heb en zal mijn bevindingen dan hier melden.

Bedankt zover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm heb ook even je post daarvoor terug gelezen, en dat lijkt inderdaad niet zo gezond... Toch dan maar mee oppassen.
Een goede indicatie denk ik voor het passieve koelertje is gewoon: duw je vinger tegen het koelertje en als je je vinger zo kan houden zonder je jezelf te pijnigen dan is het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand was zo vriendelijk om mij op dit topic te attenderen en zodoende komt dan hier ook mijn eerste post op het forum alhier.

Zelf heb ik een Asus A8N-SLI Deluxe en deze is ook van een NB47J voorzien.
Overige onderdelen zijn ook voorzover mogelijk passief gekoeld.
Zo heb ik er ook een XFX 6600 in zitten welke passief gekoeld word.
Mijn systeem is alleen uitgerust met een zalman processorkoeler en een 120mm casefan.

Dat een nforce4 chipset erg heet word is bekend, maar de waarden die je hier soms tegenkomt in dit draadje doen me wel iets afvragen.
Nu vraag ik me af hoe deze waarden tot stand komen ... worden deze gemeten m.b.v. de geintegreerde sensor (it87 variant geloof ik op de asus A8N-SLI deluxe, weet zo het exacte type niet) of met thirdparty hulpmiddelen ?

Mijn processor (amd64@3500) is bij gewoon gebruik ca 34 graden en de northbridge komt bijna nooit boven de 40 graden uit.
Alleen wanneer je voor langetijd een stresstest uitvoerd dan lees ik welleens 40 uit, maar anders blijft hij op 39 graden hangen.

Deze resultaten worden zonder uitzonderlijke maatregelen behaald ...

Mijn systeem : http://tweakers.net/gallery/sys/10178

Het zal geen supercomputer zijn en er is ook niks overgeklokt, maar het lijkt mij dat onder normale omstandigheden de NB47J wel degelijk functioneel is.
Misschien dat m'n temp. sensoren iets afwijken, maar die zullen er vast geen 10 graden of meer naast zitten zoals enkele wisten te meten afgaande op enkele posts eerder in dit topic.

Persoonlijk vertrouw ik liever op deze zalman dan de koeler die standaard werd meegeleverd ...
Toch ga ik in het weekend nog wel checken of ik significante verschillen kan meten met geijkte apperatuur, maar het zal niet veel schelen lijkt me.

Indien waarden van 50 graden en hoger worden geconstateed zou ik eerder in een andere richting zoeken.
Misschien zijn de koelblokjes niet goed geplaatst of hebben ze geen goed contact waardoor de koelingprestaties en het rendement inzakken ?

Ach, we zullen wel zien ... voorzover ik weet draait het bij mij als een tierelier en een stuk stiller dan de gemiddelde pc.
De gevolgen op de lange termijn moeten zich nog openbaren dus daar valt weinig over te zeggen, maar zoals gezegd heb ik meer vertrouwen in de zalman dan de standaard koelertjes en gezien het feit dat die koelertjes teruglopen in hun rendement en steeds meer lawaai gaan produceren door onbalans lijkt de keus mij logisch.

Yohanman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Voor wat betreft de A8n-sli (non) deluxe moeten de temperaturen wel van een externe sensor afkomen, want op het bord zit geen sensor bij de northbridge.

Ik ga het een dezer dagen ook maar eens met het zalmanblokje proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
yohanman: Zoals "Freaky Gabbur" in bovenstaand bericht reeds aanhaalt duiden de temperaturen die je ziet in je BIOS en monitoringssoftware niet de chipsettemperatuur aan. De moederbordtemperatuur die je ziet wordt elders op het bord gemeten - niet bij de chipset. Dus de eigenlijke chipsettemperatuur kan best wel eens veel hoger liggen.

Hoe dan ook, ik vertrouw ook veel liever op de Zalman NB47J in combinatie met de airflow van een nabijgelegen fan (zoals een Zalman VF700). De Zalman heatsink heeft een enorm veel groter koelend oppervlak dan het pruts stock koelertje van Asus (zowel eerste als tweede generatie). Je moet dat koelertje maar eens goed bekijken: Nagenoeg geen luchtcontactoppervlak vergeleken met de NB47J. De basis is amper een millimeter dik aluminium en alle warmte moet over dit dunne vlak verdeeld worden eer het aan de enkele kleine vinnetjes komt die gekoeld worden door het fannetje... Nee, geef mij maar een NB47J. Dan voel ik me heel wat geruster.

Let wel dat de nForce chipsetcore vrij klein is. De Zalman NB47J is in verhouding een relatief hoge en matig zware heatsink. Deze wordt slechts door 2 klemmetjes op z'n plaats gehouden. In mijn opinie is dit een allesbehalve stabiele constructie. Een stoot tegen de kast kan de NB47J reeds ietwat doen kantelen met een funeste luchtspleet tussen koellichaam en core als gevolg. Ik heb daarom zelf een soort rand gemaakt rond de chipset waar de NB47J net niet op rust (om zeker te zijn dat ie zo optimaal mogelijk contact maakt met de chipset), maar er wel voor zorgt dat het koellichaam nooit kan kantelen. Thermal adhesive is een andere optie, maar m'n Arctic Silver koelpasta geleid beter warmte - bovendien kan thermal adhesive soms zo vast komen te zitten dat je het nooit meer zonder beschadigingen los krijgt.

Freaky Gabbur: Ook de Deluxe en Premium hebben geen temperatuurssensor bij de chipset. Normaal gezien worden zulke sensoren in de chipset zelf verwerkt, maar de nForce 4 chipset heeft dit niet. Ik weet niet of er fabrikanten zijn die een sensor tegen de nForce planten, maar bij Asus is dit alleszins niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SatCP schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 15:24:
Zoals "Freaky Gabbur" in bovenstaand bericht reeds aanhaalt duiden de temperaturen die je ziet in je BIOS en monitoringssoftware niet de chipsettemperatuur aan. De moederbordtemperatuur die je ziet wordt elders op het bord gemeten - niet bij de chipset. Dus de eigenlijke chipsettemperatuur kan best wel eens veel hoger liggen.
Je hebt helemaal gelijk, maar dit verklaart nog niet de grote verschillen die sommige mensen met het zelfde type mobo en sensor meten lijkt me.
Voor de zekerheid ga ik toch dit weekend eens met geijkte apperatuur meten en misschien is er ergens een correctiecurve bekend, anders moeten we even reatief zijn en gaan rekenen ;)

Nu vraag ik me echter wel het volgende af ... mijn asus A8N-SLI heeft behalve een processor en mobo sensor nog een temperatuur sensor aan boord.
Weet iemand waartoe deze diend ?
In de standaard meegeleverde tools onder windows of in het bios zie ik alleen de processor en mobo temperatuur.
Onder linux blijk ik echter over 3 temperatuur sensoren op het moederbord te beschikken.

Huidige meetwaarden op dit moment na een hele dag draaien met gemiddeld gebruik :
code:
1
2
3
CPU Temp:    +33°C  (low  =   +15°C, high =   +40°C)   sensor = thermistor   
M/B Temp:    +38°C  (low  =   +15°C, high =   +45°C)   sensor = thermistor   
Temp3:       +26°C  (low  =   +15°C, high =   +45°C)   sensor = thermistor

Wat zou die Temp3 zijn ?
Het is niet van een externe sensor, want hij zit op de smb bus van het moederbord aangesloten.
Misschien een geheugen temp-sensor ?
Of zou de huidige mobo-temp toch een benadering van de northbridge temperatuur zijn en temp3 die van het moederbord ...

Wie weet hier meer van, want van asus wordt je niet veel wijzer ...

Yohanman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Als ik me niet vergis zit die sensor ergens bij het geheugen.

2 SatCP: Waarmee heb je die rand gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan_va
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
ik heb ook zon NB47J blokje op men asus A8N-SLI deluxe geplakt en die doet het naar behoren.
kan er nog steeds goed aankomen, is niet bepaald koud, maar ook niet heet :P
zit verder met een passief gekoelde 3D kaart, maar genoeg airflow in men CM Stacker.

ofwel moet je er dus voor zorgen dat je genoeg airflow hebt in je kast, ofwel dat er iets in de nabije omgeving op blaast/koelt. anders kan het wel wat te warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Ernst_
  • Laatst online: 22:30

_Ernst_

Mark It Zero!

SatCP schreef op dinsdag 11 oktober 2005 @ 08:50:
Dit is de situatie die ik bij mezelf en enkele kennissen heb op een A8N-SLI Deluxe (ATI Radeon X8x0 series):

[afbeelding]
excuses voor de slechte kwaliteit van de afbeelding
Ziet er bekend uit :P

Vorige week ook een NB47j op mijn A8N-sli gezet, koelt prima :)
Ik heb 9 vinnetjes van mijn nb47 afgehaald, zodat de zalman VF700- cu op mijn videokaart nog past.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68331/thumb.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68332/thumb.jpg

Leuk effect geven die blauwe ccfl's :X :Y)

Last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Freaky Gabbur schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 22:59:
2 SatCP: Waarmee heb je die rand gemaakt?
Hardplastic. Vraag me niet welke soort want het komt uit een stukje overschot dat ik had liggen en dat toevallig net de juiste dikte had. Bij de eerste systemen maakte ik 4 korte balkjes, maar later ben ik slechts 2 langere balkjes (lengte van de NB47J voet) gaan gebruiken aan iedere kant van de chipset. Die blokjes heb ik met een soort van papierlijm vastgemaakt op het moederbord, op de rand van de voet van de Zalman. Waarom papierlijm? Die is niet agressief, kleeft voldoende opdat de balkjes blijven zitten, maar is langs de andere kant toch niet zo sterk zodat je ze makkelijk weer los kunt trekken zonder angst voor beschadigingen. Aangezien het plastic is, is het van belang om onder de nodige dikte te blijven in verband met de uitzettingscoëfficiënt en natuurlijk het feit dat de nForce core contact moet maken met de Zalman, en niet de steunblokjes. De steuntjes moeten er enkel voor zorgen dat de Zalman niet kan kantelen en scheef op de core gaat rusten.

Een andere oplossing zou het gebruik van zachte rubbervoetjes zijn, vergelijkbaar met de voetjes op oudere AMD-processors die net hetzelfde doel hadden: ervoor zorgen dat de heatsink recht bleef zitten op de kleine core.

Anyway, als je niet van plan bent je pc regelmatig ergens heen te dragen, of je hem niet te veel laat vallen ;) dan is dit kader rond de chipset ongetwijfeld overbodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freaky Gabbur schreef op woensdag 12 oktober 2005 @ 22:59:
Als ik me niet vergis zit die sensor ergens bij het geheugen.
Indien dit werkelijik het geval is zou ik dan daaruit niet kunnen concluderen dat TEMP3 de temperatuur van het moederbord weergeeft en dat TEMP2 dus wel degelijk de northbridge poogt te meten ?
Dan is TEMP2 welke rond de 38 signaleerd dus wel degelijk een afgeleide van de chipset en kun je met een corectiefactor / curve aan de slag.

Yohanman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Ik zal bij mij thuis eens gaan kijken. Waarmee monitor je de temperaturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freaky Gabbur schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 13:17:
Ik zal bij mij thuis eens gaan kijken. Waarmee monitor je de temperaturen?
Momenteel m.b.v. linux en de onboard sensoren, maar dit weekend met externe meetapperatuur ter controle.

Yohanman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Ik momenteel met everest. De temps die ik me zo kan herinneren:
- CPU
- GPU
- GPU omgeving

(- HD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Freaky Gabbur schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 14:22:
Ik momenteel met everest. De temps die ik me zo kan herinneren:
- CPU
- GPU
- GPU omgeving

(- HD)
GPU en GPU omgeving ?

Volgens mij meet een Asus A8N-SLI Deluxe niet de gpu, want ik heb het over de sensoren welke op het moederbord zitten ingebakken.
De gpu is een externe kaart en dus zal deze van een externe senosor zijn voorzien.

Nu ben ik niet bekend met het programma everest, maar de labels die deze programma's aan je metwaarden plakken zijn niet met zekerheid te vertrouwen.
Op verschillende moederborden worden verschillende sensoren gebruikt, daarbij heeft elke fabriakant weer een eigen mannier om deze sensoren uit te lezen en dit kan zelfs per type en revisie moederbord verschillen.
Alleen indien jouw everest programma je moederbord herkent en ondersteuning voor dit moederbord heeft (daarmee bedoel ik niet dat hij de sensoren kan uitlezen, maar dat deze corect met de juiste curve worden berekend) dan zou je op het programma aankunnen.
Als je moederbord niet ondersteund word dan is het volstrekt willekeurig welke labels er op geplakt worden en kunnen ook de meetgegevens volledig incorrect zijn.

Je zou dus naar het id nummer van de sensor moeten kijken en bij de fabrikant zien te herleiden welke functie de daaraangekoppelde sensor vervult.
Toch zullen de recente programma's wel in staat zijn om de A8N-SLI deluxe te ondersteunen lijkt me en dan hoef je je geen zorgen te maken om bovenstaande.
Het is ecter wel een verklaring indien jouw 3th party meetsoftware andere waarden teruggeeft dan wat je in het bios leest of in de meegeleverde tool van de fabrikant.

Yohanman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Die GPU en GPU omgeving vind ik ook vreemd, helemaal omdat de videokaart-tool van Nvidia een heel andere waarde op de grafische kaart meet. (GPUen -omgeving zit altijd rond de 30 graden, en Nvidia meet 45 graden. Die laatste lijkt me ook geloofwaardiger als temperatuur voor een videokaart.

Ik zal ook eens een poing doen om met google meer informatie over de sensoren te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heb gisteren mn VF700-Cu nou juist van mn 7800GT afgehaald en de stock er weer op gezet :/ (dacht dat er iets met de kaart was, maar de vf700 koelde mn kaart, waarschijnlijk, niet goed genoeg)

maar dat terzijde: had eerst ook zo'n ZM-NB47J op m'n moederbord zitten (A8N-E ), maar k was niet echt te spreken over de temperatuur van het blokje, werd mij iets te heet daar (kon nog maar net het blokje vasthouden tijdens idle, tijdens load werd hij veelal te warm...) Heb het standaard coolertje er weer op teruggezet, samen met dat verschrikkelijke geluid. Deze wordt ook wel warm, maar het lijkt wel alsof hij niet warmer wordt dan het zalman blokje, zonder dat mn VF700 er tegenaan blaast.
heb trouwens 10 uiteindes van vinnen van de vf700 af moeten halen voordat het paste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
Ik neem aan dat jullie het over speedfan hebben? In dat geval: speedfan geeft ten onrechte een temp3 aan, want bij mij staat deze altijd op 40. Of ik nu op de maan zit of op de zon, deze blijft 40 (bij wijze van spreke dan :+, tis meer een aanduiding voor warme omgeving + full load en koude omgeving idle). Temp1 is CPU en Temp2 is mobo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

enig idee wat mijn Temp1 onder HD0 (dus niet degene voor cpu)dan zou kunnen zijn? deze blijft bij mij de hele tijd op 40 graden, Temp3 varieert wel, schommelt een beetje tussen de 27 en de 28 (iig, nu).
en nu we het dan toch over temperaturen hebben :P 43 graden bij mn harddisk(hitachi T7K250), is dit schadelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The__Virus schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 18:16:
Ik neem aan dat jullie het over speedfan hebben? In dat geval: speedfan geeft ten onrechte een temp3 aan, want bij mij staat deze altijd op 40. Of ik nu op de maan zit of op de zon, deze blijft 40 (bij wijze van spreke dan :+, tis meer een aanduiding voor warme omgeving + full load en koude omgeving idle). Temp1 is CPU en Temp2 is mobo.
Misschien dat sommigen het over speedfan hebben, maar ik niet.
Op mijn linuxbox kan ik namelijk raw deze sensoren uitlezen en ook m.b.v. lm_sensors 'normaal' (waarden welke door mensen zijn te intrepreteren ;)) uitlezen.
De temp3 op m'n Asus A8N-SLI Deluxe is wel degelijk feedback van een functionerende temp. sensor, want anders had ik de temperatuur (nu ca 26 graden) niet kunnen uitlezen en had ik wel een bogus waarde gehad.
Dat universele tooltjes niet altijd acuraat zijn heeft te maken met het eerder door mij beschreven fenomeen.
Mijn configuratie is hier echter op aangepast met een redelijke accurate correctiecurve t.o.v. de opgegeven waarden van Asus.

Indien die waarde zoals in jou geval steeds rond de 40 blijft hangen kan dat simpelweg 2 dingen betekenen.
Of je sensor heeft geen functie ... je hebt een bepaald type sensor waarvan slechts 2 van de 3 poorten gebruikt worden en daardoor krijg je een boguswaarde terug.
Of de software is niet geschikt voor het door jou gebruikte moederbord en geeft dus een incorrecte representatie.

Welk merk / type moederbord heb je eigelijk ?

Toch wel grappig, want er is veel verwarring omtrend die 3de temperatuursensor waarde.
Misschien iemand met een plausibele verklaring van zijn functie ?

Yohanman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koeler geplaatst, past precies. NB blokje wordt nu idd goed gekoeld door de gpu-koeler (12V, 5V moet ik nog proberen) en wordt wel warm maar lang niet zo extreem als eerst.

Problem solved dus! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
mijn fan staat nu op sterven :| wat een pokkeherrie maakt die nu (normaal gesproken ook maa rnu erger :P ) dus heb maar ff snel een zalman nb47-j besteld en een ys-tech 40 mm fan en nu uitvinden hoe ik die op dat zalman blokje krijg ... (maar eerst wachten tot het aankomt |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GVR

GVR

Ja want volgens mij heeft Zalman problemen met leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ND863
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-07-2022

ND863

Forget aircraft - Fly Airbus

:( Ik heb net voorzichtig de standaard koeler van mn A8N-SLI vervangen door dit Zalman blokje. Nu start mijn PC niet meer op |:( Fans/HD starten op, maar ik krijg 6600GT geeft geen beeld signaal af. Ik had ook meteen (stom) een nieuwe Coolermaster voeding erin gedaan. Ik dacht dat het daaraan zou liggen, maar met de oude voeding start die ook niet meer op. :7 Pffff hoewel de kans klein is hoop ik echt dat t nforce4 chipje niet heb gemold.

[ Voor 9% gewijzigd door ND863 op 28-10-2005 16:02 ]

To be, or not to be a FRUITVLIEG!??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satcp
  • Niet online
Vergewis jezelf ervan dat het Zalman koellichaam kaarsrecht op de nForce4 staat. Dus niet scheef gevallen en eventueel omliggende SMD-componenten rakende waardoor er kortsluiting ontstaat.

Als je het moederbord eruit hebt genomen voor de wissel, controleer dan of alle stekkers terug (en goed) insteken. Met name het aparte 4-pins voedingsstekkertje linksboven wodt vaak vergeten en zorgt er meestal voor dat het systeem niet opstart. De molex aan het PCI-Express 16x slot hoef je niet aan te sluiten tenzij je twee grafische kaarten gebruikt. Haal desnoods nogmaals alle kabels los en steek ze weer in. Druk ze goed aan. Misschien is er slecht contact.

Ben je hardhandig te werk gegaan bij het verwijderen van de Asus koeler? Heb je een schroevendraaier gebruikt om het koellichaam te wippen waardoor er misschien printsporen beschadigd zijn. Ben je uitgeschoten met een tang waardoor er mischien een minuscuul SMD-componentje los is geraakt,... Normaal heb je geen gereedschap nodig om de originele koeler te verwijderen, dus de kans op zulke 'uitschieters' is vrij klein.

Bij het reinigen van de nForce core en het aanbrengen van nieuwe koelpasta heb je toch niet per ongeluk wat koelpasta gemorst/uitgesmeerd op andere stukken waar het kortsluiting kan geven?

Misschien heb je dankzij je lekker warme winterse wollen trui een dodelijke statische lading op het moederbord losgelaten.

Heb je nog een andere PCI-Express beeldkaart liggen om eens te testen, of een oude PCI grafische kaart? Misschien is je 6600GT wel overleden (alhoewel dan meestal de pc wel doorstart - alleen zonder beeld).

Koppel de harddisk(s) los, haal eventuele PCI-kaarten eruit,... Kortom, testen en zaken elimineren.
Pagina: 1 2 Laatste