==JURYRAPPORT - gedeeltelijk==
even alvast wat algemeen commentaar wat me is opgevallen. De beoordeling komt eraan (punten heb ik al gegeven, maar ik wil overal nog even een verhaaltje bij typen)
- de meeste designs passen goed op een scherm van 800px breed of zijn wel zo te maken dat alleen niet relevante muk eraf valt. Ondanks dat monitor resoluties wel omhooggaan, hoeft het browservenster niet altijd fullscreen te zijn. Bij een megareso van 1600 x 1200 heb ik zelf bv vaak 2 schermen van 800 x 1200 naast elkaar. En verder als de regels breder worden dan leest het niet meer prettig, wat je op zich wel weer kan oplossen door een kolom based layout te pakken.
- wat ik nogal miste bij veel mensen is duidelijkheid in welke stijl bijvoorbeeld links, lijsten, tabellen etc vormgegeven moeten worden. Een html codert moet dat wel weten en moet zonder die info steeds terug naar de ontwerper. IMHO hoort dus een compleet concept van alle mogelijke content bij het ontwerp. Ook was het bij veel ontwerpen niet duidelijk wat er moest gebeuren als content bijvoorbeeld flink langer werd dan de box waar ie inzat. Groeit de box? komt er een scrollbar? waar dan?
- In veel grafisch georienteerde ontwerpen is weinig rekening gehouden met uitbreidbaarheid. Stel dat er ergens een menu item bij komt (bijv bij de release van een nieuwe cd ofzo, of een groot evenement), dan moet heel veel grafisch werk verricht worden om dit goed te krijgen.
- headers zijn leuk maar vergeet de inhoud niet
- ik beoordeel op creativiteit, uitsraling, toegankelijkheid en toepasbaarheid. Vooral de eerste 2 zijn heel aparte dingen. Dat is ook wel te merken in de beoordelingen. Er zitten een paar heel creatieve tussen die wat uitstraling missen en andersom. Een combinatie van de twee is uiteraard het beste, maar beide aspecten kunnen een website laten opvallen (positief of negatief)