Toon posts:

Ervaringen LCD Benq DV3750 HDTV 1080

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 6.211 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-09 15:05

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Precies... ik wil helemaal geen discussie aan over de kwaliteit van het doorgeven van HDTV of DVD materiaal. Dat doet dit apparaat namelijk prima.
Luuk1983 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 12:10:
[...]
Overigens kunnen we heel simpel zijn: als je een nieuwe TV wilt voor alleen het kijken van kabel, dan kan je beter een LCD TV mijden (in het algemeen) en voor een paar honderd euro een dikke CRT bak halen. Echter, voor relatief goede bronnen zoals DVD en natuurlijk HD materiaal is een LCD TV al veel beter geschikt.
"We" zijn iets minder simpel dan je stelt, want "we" willen behalve kabel ook wel eens een DVD en HD materiaal bekijken. Dus "we" gaan niet voor een paar honderd euro een dikke CRT-bak halen. Wel willen "we" een LCD die behalve HD materiaal ook kabel signalen minstens even goed doorgeeft als de LCD-concurrentie. Een LCD die 1920x1080 als native resolution heeft heeft hierbij de voorkeur.

Ben benieuwd hoe die Philips 37PF9830 presteert (ook 1920x1080). Ik hoop wel wat beter. Ik heb er wel wat geld over voor een betere kwaliteit scaler. In de winkel zag ik de BenQ erg vlekkerige kabelbeelden doorgeven. Net alsof het bronsignaal hel veel MPEG-artefacten bevatte. Helaas bleek dit niet het geval te zijn, want de LCD's ernaast (o.a. die simpele Samsung) hebben ook last van die tientallen meters kabel, maar niet van die vreemde artefact-achtige ruis en vlekken.

Maar misschien was de kabel naar de BenQ in kwestie wel brak en vertekende dat het beeld.
Wie weet.. vandaar de vraag aan BenQ bezitters of ze herkennen dat de BenQ in vergelijking met andere LCD-TV's een iets mindere scaler (of noise reduction?)) heeft.

edit:
Ik lees zojuist jouw (informatieve) productsurvey en zie het volgende:
Scherm is niet goed in staat analoge signalen (ook component!) te verbeteren. Oa de noise reduction is vrij slecht.
Bedoel je hiermee dat die slechter is dan van andere LCD-TV's?

[ Voor 67% gewijzigd door The_Sukkel op 15-03-2006 17:12 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TakeAway
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:14
En dus de vraag blijft: hoe is deze lcd met analoog danwel digitale tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
The_Sukkel schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 16:54:
Maar misschien was de kabel naar de BenQ in kwestie wel brak en vertekende dat het beeld.
Wie weet.. vandaar de vraag aan BenQ bezitters of ze herkennen dat de BenQ in vergelijking met andere LCD-TV's een iets mindere scaler (of noise reduction?)) heeft.

edit:
Ik lees zojuist jouw (informatieve) productsurvey en zie het volgende:

[...]

Bedoel je hiermee dat die slechter is dan van andere LCD-TV's?
Ten eerste nog een aanvulling op mijn verhaal mbt de lange kabel:
Het is inderdaad waar (zoals je zeg) dat alle TV's last hebben van een lange kabel in winkels. Het is echter wel zo dat winkels bepaalde producten slechter afstemmen zodat ze er slechter uitlijken te zien dan andere modellen, zodat de andere modellen beter verkopen. Stel je voor dat ze bijvoorbeeld geld krijgen van Samsung voor elke verkochte TV.

Als reactie op mijn survey. Ik heb een beetje 'gecheat' in mijn survey. Ik heb die gegevens uit een test die ik in dit topic ook al een paar keer gemeld heb. Dit is een test waarin een speciale test DVD gebruikt wordt die de hardware tot het uiterste pushed. Oftewel: situaties creeren die je nooit zo in werkelijkheid zal krijgen. Aan de hand van deze test worden punten uitgedeeld. Deze TV scoorde daar vrij slecht op. Dit zegt dus iets over de hardware. Nou is het natuurlijk zo dat in werkelijkheid je dit veel minder zal merken. Ik twijfel er echt niet aan dat er TV's zijn die beter zijn. Echter niet in schermen van deze grootte met een 1920x1080 paneel.

Ook lijkt het me logisch dat je eerder op een 1920x1080 paneel ziet dat kabelsignaal slecht is: je hebt immers meer pixels om details weer te geven.

Al met al valt het me niet tegen hoe kabelsignaal eruit ziet. Ik heb echter niet echt een goede referentie, ik heb immers niet een paar TV's naast elkaar staan waarop ik kan testen. En ik heb dit scherm ook niet in de winkel bekeken. Daarbij is het kabelsignaal bij mij op de kamer ook niet echt geweldig. Maar ontevreden ben ik zeker niet. Je moet d'r (uiteraard) alleen niet op 2 meter voor gaan zitten, dan ziet het er niet uit, maar dat heeft meer te maken met een lage resolutie van het TV signaal dan met wat anders.

Wat wel zichtbaar is, is dat als je de PC via DVI aansluit en daar een DVD op afspeelt dat het beeld beter is dan via een gewone DVD speler. Dit is natuurlijk logisch, aangezien de PC met zijn gigantische rekenkracht het deinterlacen en noise reduction etc doet. Echter, je moet goed kijken en het eigenlijk naast elkaar zien om het verschil daadwerkelijk te zien.

Overigens, nog iets positiefs uit die test:
Het scherm is zeer egaal verlicht en de helderheid is inderdaad zeer hoog een van de beste schermen die ze in dat testlab gehad hebben.

Al met al kan ik zeggen dat hoewel d'r misschien betere schermen kunnen zijn (hou je toch altijd), denk ik dat je in deze prijsklasse geen beter scherm kan wensen. En laten we eerlijk wezen: op 37" ziet kabel d'r altijd vrij gaar uit.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:31
Beste medetweakers,

Ik doe blijkbaar iets fout. Ik krijg het zover dat ik de tv op 1080i-RCA krijg met powerstrip. Ik sla dit vervolgens op als profiel, maar als ik een ander profiel laad en daarna mijn 1080i-RCA profiel weer wil laden krijg ik een 'unsupported' bericht. Hopelijk doe ik zelf wat fout, das namelijk makkelijk op te lossen.

Het gaat om de volgende hard en software:
- Powerstrip 3.63
- Forceware 84.20
- Intel Pentium!!! 1GHz, 512MB PC133, GeForce FX5900XT

Ik zal stap voor stap beschrijven wat ik doe.

- Ik begin met 720P (1280x720) als default.
- Installeer powerstrip
- Reboot

- Bij het quicksetup scherm houd ik alles default
- Ik rechts-klik op het powerstrip icoontje in de systray en kies Display profiles --> configure
- Ik laat de resolutie op 1280 x 720 staan en kies 'advanced timings'
- Hier klik ik op 'Custom resolutions'
- Hier stel ik in:

Resolutie uiteraard 1920 en 1080 pixels
Horizontal Refreshrate: 34
Horizontal Front Porch: 88
Horizontal Sync width: 44
Horizontal Back porch: 148
Vertical Refreshrate: 30
Vertical Front Porch: 3
Vertical Sync Width: 6
Vertical Back Porch: 36
Allebei laat ik positive aangevinkt staan
Uiteraard vink ik interlaced aan
Aspect ratio laat ik op 'any' staan

- Ik klik op 'add new resolution'. Dit geeft 1080i-RCA
- Ik klik op 'close'
- In het 'advanced timing' scherm zijn alle goede waarden nu ingevuld die ik net ook ingevuld heb bij de custom resolutions.
- Ik klik nu op 'OK'
- Ik krijg nu het hoofd display profiles scherm. Hier staat inderdaad 1920x1080 op 30Hz en bij timings staat 'custom timings'
- Ik klik op 'save as' en geef het profiel de naam '1080i-RCA'

Als ik nu dus een ander profiel kies, zoals het default profiel en ik kies daarna weer mijn 1080i-RCA profiel dan krijg ik even een heel slecht 1080i60 scherm te zien, kort daarna springt hij op 'unsupported' en moet ik met ctrl + alt + s powerstrip resetten. Ik kan niet meer bij de timings, want dan moet je de resolutie op 1920 x 1080 instellen, wat dus een zwart scherm geeft.

Ik wordt hier helemaal gek van. Iemand een idee???

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:01

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

500 posts zijn voorbij - dit deel gaat dicht.

Overigens zou het geen slecht idee zijn om een evt volgend deel in Consumentenelectronica -> Audio Hifi, Televisie en Video te plaatsen :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.