Hallo,
Ik heb net nieuw geheugen gekocht en begin een beetje wanhopig te worden. Eerst wat info en history.
Ik heb 2 1/2 jaar geleden zo'n beetje een XP-M 2600+ gekocht. Deze heb ik op een Asus A7V266 gedraaid op een FSB van 133Mhz (dat bordje kon niet harder). Hierbij had ik Dane-Elec PC2700 Ram dat ik op de strakste timings kon draaien. Deze combinatie draaide op zo'n 2400Mhz@1.7v 100% stable gedraaid. Hoger vond ik te riskant omdat mn ERG heet werden ondanks de extra heatsinks die ik erop plakte.
De A7V266 ondersteunde uiteraard niet alle multipliers die ik wilde/nodig had en ook niet het voltage en dat heb ik gefixed door de mods van oc-inside.de te volgen
http://www.ocinside.de/go_e.html?/html/workshop/pinmod/amd_pinmod.html (ik heb dat trouwens gedaan door jumperblokjes te solderen onderaan mn socket zodat ik zonder mn CPU + watercooling te removen de settings kon veranderen.
2 a 3 maanden geleden had ik een CPU over (1800+) en heb ik een nieuw mobo (A7V880) voor mn XP-M gekocht. 1gb van de 1.5gb over gezet en dit ging prima. Geheugen async op 166Mhz en 3 3 8 timings. De proc kon nu ook iets harder door dat er een betere voeding op mn mobo zat. Hij wilde nu zonder problemen naar (13*200) )2600Mhz. Alles was 100% stable met paar uur memtest86 en burnK7 + burnMMX draaiende. (
burnK7 is een tool die via assembler instructies te CPU mega hard laat tikken. Heb nog geen 1 tool gezien die mn CPU zo heet kon krijgen als deze).
En dan nu mijn probleem : )
Omdat BF2 o.a. erg memory intensive is en ook graag Snel geheugen wil heb ik een gig corsair twinx1024-3200-c2 geheugen gehaald. Als ik dit geheugen op SPD timings laat draaien en dus snchroon aan de 200mhz die mn CPU al zonder problemen kon draaien. Memtest86 vind het allemaal perfect. Windows en linux niet. Windows doet de setup het nog niet eens van (de al geinstalleerde versie was ook instabiel, maar ja een keertje re-installen kan ook nooit kwaad) Onder linux draaide alles prima todat ik haar ga stressen met burnK7 & burnMMX. Temps zijn gelijk aan wat ze altijd waren maar toch crasht er van alles. Geheugen heb ik na eerste tests uiteraard direct op 2.85V gezet om er zeker van te zijn dat ze genoeg sap kregen (ondanks de 'spd' timings). Heet worden ze absoluut niet.
Op het moment van dit draai ik mn CPU op 1.9v en op 12.5 * 200. een tandje terug dus. Verder (en dat ben ik me op dit moment niet 100% van zeker maar dat word hoe dan ook toch nog getest) draaid mn geheugen op 166mhz async (net als mn oude geheugen) en alles lijkt stabiel?!?!
extra info:
Ik heb de hele dag verschillende geheugen configuraties getest met memtest86 en hier de resultaten.
Het eerste wat opvalt is ondanks dat het geheugen cas 2 is (2-3-3-6 volgens de website van corsair) is het instabiel op 'spd'-timings (meer hierover hieronder) Omdat ik mn dane-elec dat gespeced was op 2.5@166 wel zonder probs op 2.0@166 kon draaien ging ik ervanuit dat de footnoot op de corsair site sloeg op amd64's (dat de cas een stap hoger is op amd's doel ik hiermee op. Dit omdat de amd64 natuurlijk een onboard memory controller had)
Dus met cas 2 van tafel (wat niet erg was) heb ik alle andere tests met cas 2.5 en zelfs cas 3.0 uitgevoerd.
timings 2.5/3 -2-2-6 (12) werkt niet. Bij 2.5/3 -2-3-6 (12/15) post ie niet meer. bij 2.5/3 -3-2-6 (15) krijg ik bios corruptions.
2.5/3 -3-3-6 (12) werken verder volgens memtest perfect, wat ondanks de iets hogere cas niet vreemd is. Echter kan ik mn os niet booten. Crasht vanalles vrijsnel vrijveel.
als ik het trouwens over SPD timings heb heb ik het over de timings die cpu-z uitleest. en daar krijg ik 200mhz 5-5-8. Iets dat ik uiteraard ingesteld heb om iets stabiels te produceren. Wat wel erg bizar is aangezien volgens corsair 3-3-6 zou moeten zijn.
Uiteraard dacht ik ook om naar mn spanningen te kijken. Ik heb een ATi Radeon 9700Pro en een Zalman 400A. Een lichte video kaart voor een goeie zware voeding. Mn harddisk is een 40gb diamond max 8 wat ook al een 'lichte' harddisk is. Met een multimeter (en ook onboard sensors) gemeten spanningen zijn danook prima. Ook onder test condities. (de 5V zit bij de zalman al jaren op 4.85 - 4.95V iets aan de lage kant ik weet het maar nog ruim binnen de marges, de 12V op 12.0 - 12.3V) dus voeding lijkt me niet.
Omdat hij nu stabiel lijkt kan het dus volgens mij maar 2 dingen dus zijn. Ram kapot. erg vervelend moelijk te testen met memtest die het goed doet maar kan me ook nix anders bedenken.
2, de combinatie 200mhz ram is net iets te veel voor mn xp-m. 2600Mhz draaide mn proc prima, maar 2700 ging net niet lekker. Na paar minuten burnen ging het mis, ondanks 2.0v spanning (en alles onder de 64C wat asus kenners weten niet gek hoog is omdat de probe op het moederboard onder de scoket zit +dat asus vaak te hoge CPU waardes weergeeft. Mn water is nooit boven de 40C geweest). Het zou dus kunnen dat die cpu net iets meer te doen heeft met 200mhz ram waardoor die de 2600mhz net niet meer trekt.
Maar ook dat lijkt me vreemd aangezien aardig wat mensen meer dan 2600mhz gehaald hebben met de xp-m 2600+.
Iig is dit een ontzettend lange post, maar zoals je allicht wel zult merken begin ik desperate te worden. Een van de volgende stappen word ook op dit twinx1024 memory pair uitewisselen met een pair van een maat van me. Ook 3200-c2's.
P.S. mn northbridge was passief gekoeld door een groeie maat cooler, maar heb deze vervangen door een zalman NB cooler (de blauwe) en hij word ook niet echt heet.
P.S.S. Ik heb de L12 mod NIET uitgevoerd om de simpele reden dat (indirect) door jullie zelf gegeven word:
L12 : FSB auto-sensing
These bridges specify FSB Clock of rating to the motherboard.
However, a motherboard does not necessarily use the value. Since the FSB Clock can be set up manually, these bridges do not need to be changed of the usual motherboard.
van
fab51
P.S.S.S. Volgens de corsair memory calculator page is dit geheugen wel gewoon compatible met mijn mobo. Volgens sommigen is twinx/cmx geheugen winbond ch5 dus dat zou goed moeten zitten aangezien ch5 geheugen ook in de asus qvl staat voor dit mobo.
Please, Help! : )
[
Voor 8% gewijzigd door
Verwijderd op 31-10-2005 01:46
. Reden: added memory compatibility ]