Ik heb wat langer gelezen.. de 1e brief is imo veel te dringend. Het is waar dat je jezelf moet verkopen in een sollicitatiebrief, maar het is geen TelSell reclame. Met name dit stukje:
Maar niet alleen dat, na mijn studie heb ik bij de Technische Internethelpdesk van een internetprovider gewerkt, de klantenservice van een energiebedrijf en ruim negen maanden bij de klantenservice en helpdesk van een mobiele telefonieprovider. Intensieve coachings en trainingen hebben mij klantgericht gemaakt en bewerkstelligd dat ik op een vriendelijke manier met de klanten communiceer.
Ook de vermelding dat je jezelf uitstekend geschikt acht voor de baan, dat je een goede keus bent en dat je verwacht uitgenodigd te worden, doen deze brief imo geen goed. Verder, lees bovenstaande stukje nog eens goed door,
wat vertel je daar precies? Op de manier zoals het er nu staat, vertel je dat je veel aandacht vereist (intensieve coachings en trainingen) en dat je als het ware 'geprogrammeerd' moet worden om tot een goed resultaat te komen. Dat was ongetwijfeld niet wat je bedoelde te vertellen.
Vergeet niet dat je een C.V. bijvoegt, waarin staat wat je gedaan hebt. Die informatie hoef je dus in principe niet in je brief te geven, aangezien dat dubbel is. De enige unieke informatie die je in geknipt stukje geeft, valt samen te vatten tot: "Mede door mijn werkervaring en opleidingen, ben ik klantgericht en communiceer ik op vriendelijke toon". Ook geen perfecte zin, maar een stuk korter dan het gequote en je geeft nog steeds dezelfde informatie.
Ik heb mij CV bijgevoegd zodat u meer informatie over mijn loopbaan kunt lezen.
Dat is een toch wel pijnlijke type- of spelfout. Bezittelijk, dus 'mijn CV'. Spelling is inderdaad niet alles, maar dit soort fouten mogen imo niet in een brief zitten. Ik denk dat je ipv. bovenstaande dan nog beter voor de standaard-zin had kunnen kiezen ("voor meer informatie over mijn opleidingen en werkervaring, verwijs ik u naar mijn C.V").
Hier kreeg ik een brief terug dat de vacature opgeheven was.
Tsja, als dat waar is, kun je daar weinig aan doen natuurlijk. Eerder een kwestie pech dan slechte brief of slecht gesprek.
Communicatief, resultaatgericht en leergierig. Deze steekwoorden zijn op mij van toepassing. Daarom was ik erg enthousiast toen ik op uw website uw vacature trainees ict las, want deze sluit erg aan naar hetgeen ik op zoek ben.
Hier val je (weer) met de deur het huis binnen. Iets sluit aan
op, niet
naar. Exact dezelfde taalfout als in de eerste brief, een zin begint niet met 'daarom'. Daarnaast is het een rare constructie, immers eerst zeg je dat je enthousiast was omdat de steekwoorden op jou van toepassing zijn en later beweer je dat je enthousiast was omdat de functie aansluit op hetgeen jij zoekt.
Naast mijn afgeronde HBO opleiding Hogere Informatica heb ik een brede basis betreft elektronica en telematica op MBO-nivieau. Ik heb ben erg geïnteresseerd in technologie en ben kwaliteitsbewust. Daarnaast heb ik nog een jaar ervaring op een drukke telefonische klantenservice waar ik klantgerichtheid heb geleerd en communicatieve vaardigheden heb opgedaan. Ook heb ik in de tussentijd zelfstandig bij een bedrijfje een softwareoplossing tegen illegaal kopieren geimplementeerd.
Allemaal info die ook in je CV staat. Valt hetzelfde samen te vatten als het stukje uit de vorige brief.
De doelstelling van uw bedrijf spreekt mij erg aan, omdat ik altijd beter wil worden en inderdaad goed wil worden in mijn vak. Omdat de opleiding begint als Trainee en door kan groeien naar software engineer, lijkt mij dit een uitgelezen kans er helemaal voor te gaan.
Ik wil, ik wil.. maar wat wil het bedrijf?
In de bijlage vindt u mijn CV. Hierop vindt u een compleet overzicht van mijn opleidingen en ervaring. Ik zie uit naar een uitnodiging voor een eventueel gesprek.
Weer te dwingend. Wat de volgende stap is in het sollicitatietraject (formulieren invullen, uitgebreider CV, een specifiek profiel, een gesprek, enz) is iets wat het bedrijf bepaalt, niet jij.
Als pas afgestudeerde HBO-er Hogere Informatica wil ik graag solliciteren naar de functie Junior Java Developer. Met objectgeorienteerd programmeren in Java als hoofdtaal, en de gevraagd analytische vermogens, sluit ik precies aan bij degene die u zoekt.
Dus ze moeten eerst nog diegene vinden die ze zoeken en daar sluit jij dan bij aan?

Wel een betere opening dan de vorige twee wat mij betreft. Je geeft voor het eerst aan wat je wil doen, namelijk solliciteren. Dat mist in de eerdere brieven volledig in de 1e alinea.
Hoewel ik een jaar gezocht heb naar een functie als deze, is mijn Java-kennis optimaal gebleven omdat ik Java-programmeren zelf ook als hobby heb.
Diegene bij wie je solliciteert heeft java-programmeren als hobby? Of bedoelde je te zeggen dat Java-programmeren naast je beoogde werk ook je hobby is? Verder geef je met het 'jaar zoeken' een zwakte aan. Je kunt beter gewoon vertellen dat je Java programmeur bent en dat je werk ook je hobby is.
Ik ben dan ook zeer verheugd dat u een vacature aanbiedt om mijn kennis te kunnen exploiteren.
Naast dat dit vrij arrogant is, 'mijn kennis te kunnen exploiteren' ? Je bent toch geen kermis-attractie?
Ik heb mijn CV bijgevoegd, en ik hoop dat ik spoedig van u zal horen.
Is al beter, maar nog steeds te dwingend imo.
Bekijk het op deze manier:
niets van wat jij in een brief kunt zetten, zal beinvloeden hoe snel je antwoord krijgt en in welke vorm dat zal zijn. Dat is iets wat geheel aan het bedrijf is. Het is dus niet zinvol om dat soort zaken in je brief te gaan zetten. "ik verwacht een uitnodiging, "hoop spoedig van u te horen", enz. Het enige wat het kan doen, is irritatie opwekken.
Ik ga zo maar eens naar tempo-team, ze schijnen vandaag een banenmarkt te hebben. Dan maar weer op een callcenter werken, beter dan niksdoen.
Tempo team had toch wel meer werk dan alleen callcentres?
Wat betreft je brieven, ik zou proberen de intonatie van sommige teksten te veranderen (e.e.a. komt soms best arrogant over) en meer motivatie opnemen. Laat je brieven ook lezen door iemand anders voordat je ze verstuurd. Lees ze zelf eens hardop voor aan iemand (of aan niemand). Dat je ze custom schrijft is an sich best goed, maar geef ze wel voldoende aandacht. Sommige taal- en spelfouten kunnen echt niet.