[phase-change] cascade voor Syngrow

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 1.010 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben afgelopen week begonnen met de cascade voor got-user Syngrow.

Voor de cascade zal ik de compressors gebruiken van 2 airco's. Deze airco's bevatten erg krachtige rotary compressors 1 van 910 watt voor de low stage en 1 van 1200 watt voor de high stage. Met deze power verwacht ik de -100 zonder al te veel problemen te halen.

de 1200watt airco gestript: (links zie je de condensor van de 910watt airco)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65672/thumb.jpg

Aangezien in 1 airco bijna 1 kg koudemiddel(r407c) zit is het nogal zonde om niks ermee te doen en je mag het officieel ook niet in de atmosfeer laten lopen dus heb ik een stalen opslag tank gelast en het koudemiddel daarin opgeslagen.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65673/thumb.jpg

het mooie van r407c is dat het voor de helft r410a is en de andere helft r134a. Als ik de high stage af heb dan vul ik de high stage gewoon gasfasig weer terug uit de stalen container en ik verwacht dat ik dan grotendeels r410a heb, r410a is natuurlijk een erg leuk gas voor een high stage. ik ben ook bezig een TEX2 (een r22 TXV) te modden zodat ik hem kan gebruiken met r410a.

Ik ben dit keer begonnen met de heat exchanger te maken. En als alles goed gaat wordt dit een vacuum geisoleerde HX.

Ik heb een stalen 50mm buis gepakt en wilde daar dunwandige 8mm buis om heen wikkelen, helaas knakte de 8mm buis net iets te vaak en ben ik over gegaan op dunwandig(0.6mm) 6mm buis. Doordat het dunwandige buis is zal de efficiente van de HX flink toenemen verwacht ik.

3 meter koperbuis later:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65678/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65679/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65680/thumb.jpg

Op de middelste foto, dat buisje wat je van binnenuit ziet komen is de r410a aanvoer. En op de rechter foto zit een 70mm OD buis erom heen geschoven. De ruimte tussen de 2 buizen zijn afgedekt met een staal plaatje en dicht gesoldeert. (reminder, gebruik altijd een veiligheidbril als je staal bewerkt!!! Ik zat gister bij de dokter om een staal splinter uit me oog te laten boren omdat ik het weer is "vergeten" was.)
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/65681/thumb.jpg

de r410a toevoer door het midden. en de r410a zuigleiding en de ethyleen ingang rechtsonder. Ethyleen uitgang zie je als je goed kijkt onderaan de HX bovenaan de foto :D Hierom heen komt nog een 80mmOD buis die dichtgelast gaat worden met me nieuwe speeltje (ben het staal solderen beetje zat) en die 80mm buis zal vacuum getrokken worden. Hier ben ik alleen nog niet aan toe gekomen omdat ik de HX nu aan het druktesten ben met co2 en omdat ik nog even moet oefenen met lassen. 8) Maar 8cm brede HX lijkt mij erg compact. de hoogte zal rond de 25cm komen te liggen denk ik.

binnekort meer over mijn vooruitgang!

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Mooi bezig jurgen :) Leuk om te zien dat je nieuwe vacuümpomp hebt (waar kwam die toch vandaan ;) ) Nu ik kijk is het idd een las apparaat :z sorry Denk je dat je nog meer R407c overhoudt of niet ?

[ Voor 16% gewijzigd door DaWaN op 01-09-2005 19:44 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
ik heb geen nieuwe vacuum pomp hoor :D, dat rooie ding is een elektrisch lasapparaat. Ik denk dat ik nog wel r407c overhoud ja.

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Idee voor de HX ziet er goed uit. Ben benieuwt hoe die gaat presteren. Succes.

• Syngrow
  • Laatst online: 07-07 14:11

Syngrow

Framerate is life

Ziet er goed uit :)

Kun je een schatting doen van de temps onder een load van +-200w?

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:46

Epsilon

Syngrow schreef op donderdag 01 september 2005 @ 21:46:
Ziet er goed uit :)

Kun je een schatting doen van de temps onder een load van +-200w?
Jurgen kennende en met R410 in de first stage kun je -100c wel gaan krijgen op 200w load. Uiteraard is dit suctionline temp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank voor het vertrouwen Martijn :D

-100*C @ 200watt load is zeker een doelstelling maar ik vind het moeilijk voorspellen wat die compressors gaan doen aangezien ze officieel niet bedoelt zijn voor lage zuigdrukken (lage temperaturen). Ik heb dus geen prestatie gegevens van de fabrikant om dingen op te baseren. Of ik de -100 @ 200watt voor elkaar krijg weet ik dus niet zeker. we zullen zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ziet er weer netjes uit man! ben benieuwd hoe het hele project gaat presteren :)

Maar ben je niet bang dat de prestaties helemaal in elkaar donderen omdat de compressoren er niet voor bedoeld zijn om met zo'n lage zuigdruk te werken?

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou de efficientie zal natuurlijk niet erg goed zijn maar ze zullen beter presteren dan een NL11F (prom compressor) of een MP14FB (compressor die epsilon in zijn promkiller heeft gebruikt). Puur door brute kracht :D . Ik moet nog wel even nadenken over hoe ik de compressors "koel"(=rond de 80 graden) houd. Aangezien airco compressors normaal gesproken volledig door zuiggas gekoeld worden, ben ik bang dat het kleine beetje zuiggas wat er in deze opstelling langs komt niet voldoende koeling geeft. Dus ik zit te denken om een klein stukje zuigleiding van de high stage om de compressors te laten lopen ter verkoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damn :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 22:00
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 19:17:
Ik ben afgelopen week begonnen met de cascade voor got-user Syngrow.

//

met me nieuwe speeltje (ben het staal solderen beetje zat)
Syngrow, wie is de nieuwe lucky owner? Nog een bekende?

//

Hej stond dat ding niet ergens in een aanbieding voor 59 euro ofzo te koop :+

Bruut projectje trouwens hulde _/-\o_ *volgt de boel*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Vandread schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:05:
[...]

//

Hej stond dat ding niet ergens in een aanbieding voor 59 euro ofzo te koop :+

Bruut projectje trouwens hulde _/-\o_ *volgt de boel*
Syngrow is de nieuwe owner ;)

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
syngrow is de lucky owner :P

haha ja ik ga niet enorm veel geld uitgeven aan een lasapparaat als ik nog nooit in me leven elektrisch heb gelast :D Normaal volgen mensen een opleiding om te leren lassen, ik heb alleen een gebruiksaanwijzing van 2 pagina's en van daaruit ga ik proberen mezelf te leren lassen. Ik heb het apparaat ook al bijna een keer om zeep geholpen dus ben blij dat ik niet al te veel geld aan heb uitgegeven. Ik heb ondertussen wel een nieuwe lashelm besteld met glas erin wat automatisch donker wordt. Die helm kosten meer dan het lasapparaat zelf :D

de HX is geslaagd voor de druktest. Nu de vacuum huls er om heen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2005 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Vandread schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 12:05:
[...]

De nieuwe eigenaar van die Mach II? Dat is een pro-gamer die nog meer performance uit z'n FX55 wil halen, niet echt een actieve DOC'er dus.

Edit:
Die cascade wordt van mij ja :P
Epsilon schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 00:04:
[...]

Jurgen kennende en met R410 in de first stage kun je -100c wel gaan krijgen op 200w load. Uiteraard is dit suctionline temp :)
Dat vind ik wel een mooi getal, beter als m'n oude Mach II en beter als DICE dus hij voldoet zo iig dik aan m'n verwachtingen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Syngrow op 02-09-2005 12:27 ]

[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Wat ik dus bedoelde is van z'n ouwe Mach2gt 8)7 hehe Vandread @ vaagheid maar Syngrow begreep me ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
Door de compressor te koelen met de zuigleiding voeg je wel extra load toe aan de hele setup he. Denk je dat dat opweegt tegen iets meer gas in het systeem om de compressor koel te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenos
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 03-09 11:41
Ziet er zeker goed uit! *bookmark*
Syngrow, neem die maar mee naar de volgende Freelan ;) (is trouwens al bijna :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Zenos schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:56:
Ziet er zeker goed uit! *bookmark*
Syngrow, neem die maar mee naar de volgende Freelan ;) (is trouwens al bijna :D)
Ze zien me al aankomen met dat ding, ik in m`n 1tje trek dan net zo veel stroom als normaal een hele groep en ik denk niet dat ze dat kunnen waarderen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Nice jurgen :D wel zonde van die mooie airco's natuurlijk ;)
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2005 @ 19:17:
(reminder, gebruik altijd een veiligheidbril als je staal bewerkt!!! Ik zat gister bij de dokter om een staal splinter uit me oog te laten boren omdat ik het weer is "vergeten" was.)
Hoe kan je nou het advies van wdrzal vergeten? Safety first :+

Maar denk je dat een HX van 'maar' 25cm hoog groot genoeg is? M.a.w. bied die koperen buis genoeg restrictie om te voorkomen dat het 1e stage gas direct de zuigleiding in wordt gezogen?

In ieder geval succes ermee en we willen -100 C zien uiteraard :D

P.S. alles nog goed gekomen bij de dokter?
dat niemand anders daar naar vraagt? :/

offtopic:
ik heb mn oxi/propaan torch bij pa en ma in de garage staan. :*)
en mn pa wou zaterdag mn oom nog overhalen of hij een keer op zondag de draaibank aan wil slingeren, aangezien ik doordeweeks met stage zit en zaterdags moet werken :/

[ Voor 25% gewijzigd door Jack op 02-09-2005 20:36 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Comp-Freak schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 16:46:
Door de compressor te koelen met de zuigleiding voeg je wel extra load toe aan de hele setup he. Denk je dat dat opweegt tegen iets meer gas in het systeem om de compressor koel te houden?
oh joh :D nou iets meer gas om de compressor koel te houden, ik pomp 200watt weg met de low stage dat is minder dan 10% dan dat van een airco een beetje extra gas zal dus weinig uitmaken. Verder zijn het rotary's dus overchargen zoals je kan doen bij een hermetische compressor is er bij definitie al niet bij aangezien er standaard een accumulator op de compressor zit. Oh en iets meer gas in het systeem voegt ook load toe.
Jack schreef op vrijdag 02 september 2005 @ 20:32:
Nice jurgen :D wel zonde van die mooie airco's natuurlijk ;)

[...]

Hoe kan je nou het advies van wdrzal vergeten? Safety first :+

Maar denk je dat een HX van 'maar' 25cm hoog groot genoeg is? M.a.w. bied die koperen buis genoeg restrictie om te voorkomen dat het 1e stage gas direct de zuigleiding in wordt gezogen?

In ieder geval succes ermee en we willen -100 C zien uiteraard :D

P.S. alles nog goed gekomen bij de dokter?
dat niemand anders daar naar vraagt? :/
jaja safety first, doe me best. En ja dokter was wel apart, het is eruit geboort met een soort dremel :D niks aan de hand verder.

Ik verwacht geen problemen met de HX maar er komt wel een looping in de zuigleiding boven de HX (ruimte zat in de hoogte) om opspattend kokend koudemiddel af te remmen en zodat de vloeistof grotendeels kan terug lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb mij ook eens geregistreerd hier, veel succes met je cascade jurgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welkom op GOT, Jort! En bedankt voor de succes wens :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van mijn kant ook succes! here comes the sub 100!

Ennuh HI JORT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWaN
  • Laatst online: 11-09 12:39

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op zaterdag 03 september 2005 @ 14:11:
Heb mij ook eens geregistreerd hier, veel succes met je cascade jurgen ;)
Jort geweldig om je hier te zien :) Welkom :)

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Ja erg leuk dat je hier bent jort, wie ben je? :D.
jurge suc6 met je cascade en -100 moet echt wel haalbaar zijn met die power :P
(als je lampen er al minder door gaan branden)

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Welk gas komt er in de low stage?
En gaat alles automatisch achter elkaar in volgorde schakelen of handmatig?
Ik las dat je een ventiel gaat gebruiken maar zo'n rotary compressor start niet op bij grote drukverschillen,er zit dan ook een capillair in de buitenunit en daarom altijd die wachttijd van 3 tot 5 minuten bij zo'n airco.
Veel plezier met bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haeg schreef op zondag 04 september 2005 @ 00:30:
Welk gas komt er in de low stage?
En gaat alles automatisch achter elkaar in volgorde schakelen of handmatig?
Ik las dat je een ventiel gaat gebruiken maar zo'n rotary compressor start niet op bij grote drukverschillen,er zit dan ook een capillair in de buitenunit en daarom altijd die wachttijd van 3 tot 5 minuten bij zo'n airco.
Veel plezier met bouwen.
nu dat was men vraag waarom die airco's die we zetten zolang duurde voor ze opstarten.(vakantiewerk)

is dit met soort pump down dan haeg? want die nieuwe airco krijgen we niet te zien op school

Ja ik ben Jort, een belgische oc'er en student koeltechniek.
Ben vooral actief op xs, teampuss, en nog wa kleine fora.

Dawan wie ben jij? :D (ken je me dan ergens van?)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
low stage wordt ethyleen, ik heb het alleen nog niet dus zal ik het waarschijnlijk eerst even met ethaan testen.

De low stage moet uiteindelijk wel automatisch schakelen, ik maak hier gewoon een hele simpele elektronische schakeling voor, wat maar paar euro's zal kosten zonder temperatuur uitlezing aangezien de HX temp voor de gebruiker niet echt interessant is. Er komt uiteraard ook een high pressure cut off op voor de zekerheid.

Een TXV equaliseert de druk toch ook gewoon na verloop van tijd? Bedoel de voeler zal warmer worden en dus verder open gaan na verloop van tijd lijkt mij.

Plezier gaat zeker lukken :) Ik heb wel wat moeite gehad om de HX lekdicht te krijgen maar ik heb alweer plannen voor verbeteringen om de volgende HX makkelijker te maken. Maar hij heeft de hele nacht de 15 bar vast gehouden, vandaag de vacuum huls eromheen gedaan en gelast. Binnekort de vacuum huls lek testen en als dat goed zit is de high stage zo af. :)

Die -116 van jou moet ik ook ff zien te verslaan :P

@jort: als het systeem heeft gedraait zit er natuurlijk een tamelijk drukverschil tussen persdruk en zuigdruk. Sommige compressors starten niet op als er een drukverschil is. Voordat de druk gelijk is aan beide kanten moet er nog flink veel gas door de cappilair en dat kost best wat tijd nog.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2005 01:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mhh, dit kan natuurlijk wel kloppen want.
Zodra die unit was gevacumeerd was en kranen opengezet begint de druk langs bijde kanten te verhogen en verlagen. dus als we dan na een minuutje de airco opzetten duurt het dan nog wel effe voordat de druk geëvenaard is en deze kan opstarten. Of met een ingebouwde timer.

K back on topic! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

reserveer maar vast een aparte stroomgroep voor die koeler syngrow!

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:10

Nox

Noxiuz

geforce guy schreef op zondag 04 september 2005 @ 19:48:
reserveer maar vast een aparte stroomgroep voor die koeler syngrow!
380v 32A ? :P

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
380volt heb je niet zoveel aan, 230v is nuttiger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

[b]Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 01:24:[/b
Een TXV equaliseert de druk toch ook gewoon na verloop van tijd? Bedoel de voeler zal warmer worden en dus verder open gaan na verloop van tijd lijkt mij.
Het ventiel egaliseert geen druk meer boven de ongeveer 20-25 graden tenzij er een MOP punt is vastgelegd met een maximale vulling. Wanneer je tussentijds wilt schakelen terwijl je HX nog een graad of zegge -20 is ben ik bang dat het rotarypotje alleen gaat brommen in plaats van draaien maar wie weet.
[b]Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 01:24:[/b
Die -116 van jou moet ik ook ff zien te verslaan :P
Dat hoop ik wel voor je natuurlijk -117 trouwens. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
desnoods gooi ik een magneetventiel parralel aan de compressor die dicht is met stroom erop en dus gewoon de draadjes van de compressor met die van het magneet ventiel verbindt.

trouwens hoe zit dat met olie terugkeer bij rotary compressors aangezien ze standaard een accumulator hebben? Bedoel als de oil sep in 1 keer een lading olie in de zuigleiding dumpt komt die olie dan wel goed terecht? Wat propaan toevoegen zal waarschijnlijk wel wat helpen maar is dat genoeg denk je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 22:25:
desnoods gooi ik een magneetventiel parralel aan de compressor die dicht is met stroom erop en dus gewoon de draadjes van de compressor met die van het magneet ventiel verbindt.

trouwens hoe zit dat met olie terugkeer bij rotary compressors aangezien ze standaard een accumulator hebben? Bedoel als de oil sep in 1 keer een lading olie in de zuigleiding dumpt komt die olie dan wel goed terecht? Wat propaan toevoegen zal waarschijnlijk wel wat helpen maar is dat genoeg denk je?
Een echte accumulator heeft altijd een heel klein openingetje onderin in het aanzuiggedeelte zodat hij niet vol komt te staan met olie.
En de oplossing van dat magneetventiel is een goede die ik zelf ook veel gebruik in mijn werk zo kan ik namelijk potjes geschikt voor alleen capillair ook gebruiken voor ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dat is goed nieuws :) een klein beetje propaan zou via dat kleine gaatje misschien ook voor de nodige compressor koeling kunnen zorgen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Verwijderd schreef op zondag 04 september 2005 @ 21:40:
380volt heb je niet zoveel aan, 230v is nuttiger...
maar dat is niet "cool"

komt syngrow op een LAN: hey wtf waarom hebben jullie geen 380 aansluiting :P dat is cool enzo.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

noksiejus schreef op maandag 05 september 2005 @ 01:06:
[...]

maar dat is niet "cool"

komt syngrow op een LAN: hey wtf waarom hebben jullie geen 380 aansluiting :P dat is cool enzo.
380v kracht heb je wel iets aan overigens. Dmv een verloopstukje (heeft iets met de 3 fases te maken) kun je er gewoon 230v uit krijgen ;)
En dat verloopstukje heb ik ook ofcourse.

Overigens ben ik niet van plan het ding ooit mee te nemen naar een lan. Het is daar veel te warm en een cascade kan sowieso niet 24/7 gebruikt worden wat je daar dus wel doet.

[ Voor 19% gewijzigd door Syngrow op 05-09-2005 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

3 fasig net bestaat uit.

L1-L2-L3-N

Tss de verschillende lijnen heb je 380 (eigelijk 400V)

maar als je een lijn samen met de Neuter ofwel de Nullijn samen gebruikt hebt je 230V

O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2005 @ 17:34:
3 fasig net bestaat uit.

L1-L2-L3-N

Tss de verschillende lijnen heb je 380 (eigelijk 400V)

maar als je een lijn samen met de Neuter ofwel de Nullijn samen gebruikt hebt je 230V

O-)
En dan heb je nog een motor die draait op 3 fasen zonder nullijn en een die op 3 fasen draait met wel een nullijn :> (basic electra)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

hoe lang kan deze cascade dan eigenlijk wel draaien ? btw, sommige mensen (lees: nep nederlanders) slapen op een LAN. vind ik mijn geld niet waar opzich, kost al genoeg.

btw, op het werk kregen wij 500v uit onze 380v stekker :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Ik wil jullie graag even op de topic waarschuwing wijzen ;)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Syngrow schreef op maandag 05 september 2005 @ 11:26:
[...]

Overigens ben ik niet van plan het ding ooit mee te nemen naar een lan. Het is daar veel te warm en een cascade kan sowieso niet 24/7 gebruikt worden wat je daar dus wel doet.
Hmm, waarom kan hij geen 24/7 gebruikt worden en dan bedoel ik niet op een lan want dat boeit me niet.

[ Voor 8% gewijzigd door Haeg op 05-09-2005 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Haeg schreef op maandag 05 september 2005 @ 21:19:
[...]

Hmm, waarom kan hij geen 24/7 gebruikt worden en dan bedoel ik niet op een lan want dat boeit me niet.
Waarschijnlijk door de condens? (dat zullen de meeste zeggen). Maar ik ben zelf toch ook van plan om een cascade te bouwen die 24/7 kan doen(die wel temp geregeld is), dan maar extra isolatie :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

cascade kan niet 24/24 blijven draaien omdat er een probleem is met de olieterugvoer afaik

enn euuhh de powerbill? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Het probleem zit hem zover ik weet in het vast komen te zitten van olie in de evap.
Wanneer dit teveel wordt verstopt je evap waardoor je dus eigenlijk gewoon al je koeling verliest. En volgens mij is het verder ook niet echt goed voor je machine.

Om dit te voorkomen moet je dus iedere zoveel uur de cascade weer warm laten worden om de olie los te krijgen, deze weer terug naar je compressor te laten lopen dmv je high-stage even te laten lopen en daarna kun je hem weer gewoon gebruiken.

Afaik kun je een cascade een uur of 5 achter elkaar zonder problemen gebruiken, langer zou ook nog wel kunnen (chilly1 heeft ooit een cascade 4 dagen 24/7 laten draaien op een IDF) maar ik denk niet dat dit echt aan te raden is. Maar dat moeten de experts maar bepalen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Olie filters etc houden die olie dan gewoon niet goed tegen?..
Er zijn toch ook olie-loze compressoren, mischien dat dat een oplossing is van dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
AMD 64 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 10:36:
Er zijn toch ook olie-loze compressoren, mischien dat dat een oplossing is van dit probleem.
Het is in dit geval geen probleem als Syngrow het geen probleem vind ;)
2 van die compressoren kosten ook weer een lieve duit lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

AMD 64 schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 10:36:
Olie filters zijn niet niet 100% efficient, waardoor je altijd wat olie aan de binnekant van de evap krijgt. Bij de pull down gaat dat wel weer eruit (boven de -60), maar een pulldown doe je echter alleen als het systeem uit van uit naar aan gaat --> geen 24/7 ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Epsilon schreef op dinsdag 06 september 2005 @ 16:07:
[...]

Olie filters zijn niet niet 100% efficient, waardoor je altijd wat olie aan de binnekant van de evap krijgt. Bij de pull down gaat dat wel weer eruit (boven de -60), maar een pulldown doe je echter alleen als het systeem uit van uit naar aan gaat --> geen 24/7 ;).
Dus een compressor zonder olie is eigenlijk het beste voor de low-stage ;), helaas kan ik alleen maar aan deze compressors komen ten groote van een keuken tafel (v6 enzo) :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad olie filters laten nog wel is wat door en dat kan vastvriezen en ophopen in de evap en met een beetje pech in de cappilair. Maar de meeste mensen benchen geen 24 uur per dag dus dat zal geen probleem worden. Op dit project komt overigens een zelfgemaakte olie filter met waarschijnlijk heel erg fijn rvs wol (0.1mm-0.05mm oid) erin aangezien de normale olie filters enorm duur zijn.

Compressors zonder olie zijn er inderdaad maar dan zit je al snel in een totaal andere prijsklasse te kijken.

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2005 @ 17:03:
Op dit project komt overigens een zelfgemaakte olie filter met waarschijnlijk heel erg fijn rvs wol (0.1mm-0.05mm oid) erin aangezien de normale olie filters enorm duur zijn.
rvs blijft dat nog nog een beetje heel tijdens het lassen?
ik had nl. al wel gelezen op TP dat staalwol verbrand en een zooi achterlaat in je oilsep.

offtopic:
ik ben nu op mn stage ff aan het bekijken of het mogelijk is om zonder valve te werken na je oilsep. >:) dus met constante flow naar de compressor

[Specs]

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Jack schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:33:
[...]

offtopic:
ik ben nu op mn stage ff aan het bekijken of het mogelijk is om zonder valve te werken na je oilsep. >:) dus met constante flow naar de compressor
Ik ben benieuwd of dat werkt. Steeds dat kraantje open en dicht doen is ook niet alles lijkt me :P.
Of je moet het tijd geregeld doen ofzo.

Ik heb zelf ook staalwol, en ik zal vanzelf wel merken hoe het eruit gaat "zien" (ik kan het moeilijk zien maargoed) ik hoop dat het een beetje fatsoenlijk lukt. Maakt fijnheid veel uit eigenlijk?.

[ Voor 20% gewijzigd door AMD 64 op 08-09-2005 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AMD 64 schreef op maandag 05 september 2005 @ 23:20:
[...]

Waarschijnlijk door de condens? (dat zullen de meeste zeggen). Maar ik ben zelf toch ook van plan om een cascade te bouwen die 24/7 kan doen(die wel temp geregeld is), dan maar extra isolatie :P.
Hoeveel systemen heb je al gebouwt dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandread
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 00:40:
[...]Hoeveel systemen heb je al gebouwt dan?
Inderdaad AMD64 ga jij eens verder in je eigen topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
Jack schreef op donderdag 08 september 2005 @ 22:33:
[...]

rvs blijft dat nog nog een beetje heel tijdens het lassen?
ik had nl. al wel gelezen op TP dat staalwol verbrand en een zooi achterlaat in je oilsep.
Ik neem aan dat staalwol wel gaat als je een shield gas gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb op teampuss gelezen dat dit echt wel niet aan te raden is.

wat de meeste phase-changers gebruiken is koperen staalwol, werkt efficient, wel niet zoals de commerciele oil seps

verkopen ze in de lokale supermarkt of ijzerwinkel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
constante flow beinvloed de performance een beetje en het werkt niet altijd even goed aangezien olie zich wat anders gedraagt in de cappilair doordat het zo dik is. een cascade kan wel paar uur draaien zonder dat er olie terug loopt. cascade voor 24/7 is pure onzin als je het mij vraagt. Heb je echt helemaal niks aan.

er zit een verschil tussen RVS en staal wol mensen :D De rede waarom je geen staalwol moet gebruiken is omdat als je de filter dicht soldeert het staalwol ook enorm heet wordt waardoor het staalwol enorm oxideert. aangezien het "wol" is en dus heel erg dun ijzer verwoest de oxidatie het spul gelijk helemaal. RVS is zoals bekend bij vele mensen minder oxiderend. niet alles klakkeloos overnemen van TP he :D . beschermgas gebruiken zal veel schelen idd. De fijnheid van het wol is erg belangrijk, de olie komt uit de compressor in hele kleine druppels helemaal gemengt door het gas. Hoe fijner het wol hoe meer olie druppels in contact komen met het staal en zich daar aan vast klampen. Ik weet wat de meeste phase-changers gebruiken maar dat wil niet zeggen dat dat het beste is. :D De rede waarom ik geen koper wol ga gebruiken is omdat RVS wol fijner te krijgen is. Fijner in de zin van kleinere gaatjes dus.

Verwijderd

Laat maar komen die handel :Y)

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 00:40:
[...]

Hoeveel systemen heb je al gebouwt dan?
3 waarbij ook ijsvorming ontstond.. (ik post nagenoeg niets)
Vandread schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 10:48:
[...]

Inderdaad AMD64 ga jij eens verder in je eigen topic ;)
Daar ben ik allang mee gestopt, al die onderdelen zitten al in een waterchiller.
Maar dat kon jij niet weten.

Ik probeer alleen een beetje mee te denke met de TS ;)

Verwijderd

Topicstarter
Als je trouwens wilt zien hoe staalwol eruit ziet na verhitting zet gewoon je brander er een tijdje op. Laat het ff roodgloeiend worden en kijk na afkoelen hoe het erbij ligt. Om te kijken of de fijnheid veel beinvloed kan je simpel wat mist door verschillende buizen blazen gevuld met verschillende soorten fijnheid wol erin. De buis waar het meeste water onder ligt is de beste ;)

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op vrijdag 09 september 2005 @ 20:57:
niet alles klakkeloos overnemen van TP he :D
aangezien staalwol verbrandt met lassen, vroeg ik mij af of het met roest vast STAAL wel goed ging ;)
ik weet het verschil wel :)

maar in ieder geval ga aan het werk en maak meer foto's :P

[Specs]

Verwijderd

Topicstarter
ik ben aan het werk ;) ik ben alleen helemaal opnieuw begonnen met het lassen van de vacuum huls. De eerdere lassen waren niet van hoge kwaliteit en die heb ik er dus afgeslepen.

• Vandread
PS: Sorry voor offtopic maar hij moet gaan "sharen" ;)
AMD 64 schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 13:04:
[...]
3 waarbij ook ijsvorming ontstond.. (ik post nagenoeg niets)
[...]
Daar ben ik allang mee gestopt, al die onderdelen zitten al in een waterchiller.
Maar dat kon jij niet weten.

Ik probeer alleen een beetje mee te denke met de TS ;)
Post dan eens wat!
Desnoods in het grote phase change discussie topic.
Resultaten willen we zien. Ervaringen van andere mensen lezen is hardstikke nuttig op dit gebied.
Neem een voorbeeld aan Dabit met zijn www.icecoldcomputing.com _/-\o_

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Vandread schreef op zaterdag 10 september 2005 @ 18:02:
PS: Sorry voor offtopic maar hij moet gaan "sharen" ;)

[...]

Post dan eens wat!
Desnoods in het grote phase change discussie topic.
Resultaten willen we zien. Ervaringen van andere mensen lezen is hardstikke nuttig op dit gebied.
Neem een voorbeeld aan Dabit met zijn www.icecoldcomputing.com _/-\o_
Mijn ervaringen zijn voor jullie vast niks nieuws.. Ik ben al wel een beetje bezig met een cascade die ik wel 24/7 wil gaan laten draaien (mss niet echt 24/7 maar wel meer dan 5 uur) maar ik doe alles rustig aan enzo.

Ik zal er verder ook maar over ophouden, sorry voor dit topic vervuiling :P

Verwijderd

Topicstarter
me eerste gasdichte elektrische las is een feit :D Ziet er nog niet 100% professioneel uit maar het is tenminste dicht.

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/66200/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja die lassen zijn niet 100% jurgen maar je bent ook geen lasser van beroep he ;)

zolang hij maar dicht is en gevacumeerd kan worden is het dik in orde :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nee helaas, ik ben het mezelf aan het leren en daar ben ik vorige week pas mee begonnen. :D Het is opzich wel een stukje moeilijker dan autogeen lassen.

edit: hm dit was geen leuke werkdag. toen ik de bovenkant van de vacuumhuls aan het dichtlassen was en hem even uit de workmate haalde was de huls nog gloeiend heet. Gevolg hiervan was dat de HX van een centimeter of 20 hoog op de grond viel. Hierbij knikte een buis exact bij de las. De enige oplossing was het staal erom heen weg dremelen en er een nieuwe buis oplassen. Weer een paar uur tijd verspilt :(
Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/66260/thumb.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben jullie wel een update verplicht eigenlijk :D Ik had wat problemen met de HX en dat heeft me veel tijd gekost helaas. Na al dat geklooi heb ik vorige week besloten om helemaal opnieuw te beginnen met de HX met wat design verbeteringen door te voeren. resultaat is dat ik na 2 daagjes werk een nieuwe HX bijna af heb :) Alleen de vacuum shell druk testen en eventuele lekken dicht lassen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68134/thumb.jpg

mijn lassen zijn nog niet perfect van kwaliteit maar er zitten 2 las lagen op bij de meeste plekken waardoor het er wat "hobbelig" uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
Dit ziet er al vele beter uit. De andere werd een beetje te slordig ;)
Ik ben wel eens benieuwd naar wat de uiteindelijke koel resultaten gaan zijn.

gianada

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thankz, hij is nog niet helemaal lekdicht maar ja, misschien maar is kijken of ik dit lasapparaat kan ombouwen naar een MIG of TIG ofzo misschien is het daarmee wat makkelijker om gasdicht te lassen. Ik moet alleen ff advies van een deskundige inwinnen of het de moeite waard is of dat ik gewoon moet leren elektroden lassen natuurlijk :D of ik moet het gewoon verder autogeen lassen dat kan ik tenminste maar is flink duur. moeilijk, moeilijk. Ik ben nou eenmaal altijd aan het experimenteren en dat duurt helaas wat langer(sorry Syngrow) maar als het goed is wordt het wel heel vet. Ik hoop volgend weekend de high stage echt af te hebben anders wordt ik pissed off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

Achja, ik blijf gewoon wachten :p

Ik kwam dit trouwens tegen op xtremesystems
It's two 18" compressors. We first build a "small" one with 15" to make some test
The main thing was to get below -50 degree at first stage, with a massive load af more than 1000W. Then the R1150 can be put to work.
Dat gaat dus over Tom Holck z'n 2 stage cascade die -125 loaded haalt (250w :D )

Gaat mijn cascade die 1000W op -50 halen op de high stage? zou iig wel uber temps opleveren als ik die Tom Holck mag geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gianada
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-05-2007
vraagske; hoeveel gaat dat eigenlijk kosten? het zal toch wel een aardige duit zijn zekers.

gianada

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ehm dat wordt afwachten syngrow, de TXV kan 1000watt wel aan maar of die dat bij -50 kan... :D 18" compressor zegt niet zo heel veel over de kracht. Een koude first stage zal zeker zorgen voor een koudere cpu, of het nou -49 of -50 is zal niet zoveel uitmaken alleen.

Ik weet eigenlijk niet of ik hier kosten mag zeggen aangezien ik het voor iemand anders maak, komt nogal over als SPAM! dus als je wilt horen wat het kost moet je maar een mailtje sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
even een sneak peak van wat er dit weekend gebeurt is met de cascade:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68603/thumb.jpg

tamelijk rommelig maar dat komt goed :+ moet alleen de zuigleiding nog doen van de high stage en een geknikte leiding vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-10-2005 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon

Epsilon

Al met al zou een cascade rond de 800 euro zitten aan onderdelen. Uiteraard is dat allemaal afhankelijk van de gebruikte onderdelen. Als je alles kant en klaar koopt ben je meer kwijt en als je heel veel zelf maakt en compressors goedkoop kan krijgen kan het al voor 500euro.

Ontopic:

Ben benieuwd naar de prestaties van je hx enclosure :), mede of je een diep genoeg vacuum kan trekken mte die 2 compressors. Mocht het niet lukken neem ik 2 compressors extra mee die in serie gezet kunnen worden (lekker lomp ;)) voor misschien net dat beetje extra vacuum :). Een micron meter zal geen kwaad kunnen tegen die tijd ;).

[ Voor 39% gewijzigd door Epsilon op 16-10-2005 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
misschien koop ik wel een echte vacuum pomp als ik weer is wat geld heb... maar het lijkt me leuk om een vacuum pomp van een meter lang te maken idd indien ik de komende tijd nog geen geld heb :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe lekker een vacuumtreintje maken ^^

OFF: vandaag op school men installatie gechecked en hij stond op 250 micron:)

btw jurgen keep up the nice work ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In die vacuum shell lijkt het me toch wel geinig om een vacuum van enkele microns te krijgen, dat moet met een echte vacuum pomp wel lukken. Een systeem krijg je nooit tot enkele microns omdat er olie in de compressor zit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stuur hem op en ik zal hem tot 250 of lager vacumeren :p

j/k;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Verwijderd schreef op zondag 09 oktober 2005 @ 20:54:
thankz, hij is nog niet helemaal lekdicht maar ja, misschien maar is kijken of ik dit lasapparaat kan ombouwen naar een MIG of TIG ofzo misschien is het daarmee wat makkelijker om gasdicht te lassen. Ik moet alleen ff advies van een deskundige inwinnen of het de moeite waard is of dat ik gewoon moet leren elektroden lassen natuurlijk :D of ik moet het gewoon verder autogeen lassen dat kan ik tenminste maar is flink duur. moeilijk, moeilijk. Ik ben nou eenmaal altijd aan het experimenteren en dat duurt helaas wat langer(sorry Syngrow) maar als het goed is wordt het wel heel vet. Ik hoop volgend weekend de high stage echt af te hebben anders wordt ik pissed off.
Electrode lassen is imho niet een van de makkelijkste manieren om te leren lassen hoor....je kan idd beter een tig of mig setje hebben... die zijn echter wel vele malen duurder dan die electrode lasapparaten bj de aldi :+ (en je heb een fles argon nodig, maar aangezien jullei toch al aan allerlei gassen kunnen komen lijkt me dat geen probleem)

Sowieso zou ik eerst een weekje oefenen op ander materiaal...gewoon wat plaatjes aan elkaar lassen, verschillende hoeken proberen, van 90 graden(aan de binnenzijde) tot 270 (buitenzijde) enb misschien zelfs meer.

http://www.rustbuster.nl/Bus_kokerbalk/Default.htm
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/156
^^ lassen voor beginners(misschien ook voor anderen die een lascursus kunnen gebruiken :+)

Ze hebben ook lasapparaten, ze zien er deugdelijk uit alleen of die prijs zuiver is kan ik zo niet zeggen: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Las_apparaten.htm

Als je het toch met electroden wil doen: Buig de electrode een beetje in de toorts, dan heb je alvast de hoek goed ;)

http://web.inter.nl.net/hcc/MonSac/saco/CmsCh3.htm
^^ Dit voert wel ver, voor leke, maar misshcien heb je er wat aan....

[ Voor 8% gewijzigd door Rey Nemaattori op 18-10-2005 12:04 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• petervandamned
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-05 16:33
Ik lees uiteraard al van af de eerste post mee in dit topic :)
Ben dan ook erg benieuwd naar het eind resultaat.
Wat denk je nog aan tijd nodig te hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank voor de sites en tips Rey :) ik ga ze allemaal lezen ;) Argon opzich krijgen is geen probleem inderdaad maar het is flink duur en snap niet waarom het geen co2 mag zijn.

Puur aan werk uren heb ik niet zoveel meer nodig om het af te krijgen, moet alleen de tijd zien te vinden om te werken en moet nog even een paar dingen bestellen voor oa de olieafscheider. En ik ga er misschien een zilveren evap op zetten waar ik nog niet precies van weet hoe lang het duurt. Maar hoop over 2 weken de low stage lekdicht te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-02 22:34

Pan

gaat er trouwens nog iets van een suctionline HX in komen?
zodat het gas niet met -80 C oid de low stage compressor in komt...

GigaByte X48-Ds5, Q6600 @3250mhz, Ati 3870, 4x1024mb DDR2, 2x Samsung F1 1 tb hd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien een kleintje (het haalt niet zoveel uit @ load met een goed getuned systeem), ik wikkel iig gewoon de cappilair om de zuigleiding en de accumulator zorgt ervoor dat er geen ethyleen in de compressor komt...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 18-10-2005 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 19:25:
Misschien een kleintje (het haalt niet zoveel uit @ load met een goed getuned systeem), ik wikkel iig gewoon de cappilair om de zuigleiding en de accumulator zorgt ervoor dat er geen ethyleen in de compressor komt...
maar er wordt aangeraden om geen ijs meer op de suction te hebben net voor de compressor.
Dus zonder suctionline HX en met -80 in de suction, krijg je dat dus alleen voor elkaar met weinig gas in je low stage. Dus ook weer minder capaciteit.

een low stage suction/discharge HX schijnt ook wel aardig te werken, als ik de cascade van Overklokk zo zie :)

[ Voor 14% gewijzigd door Jack op 19-10-2005 21:32 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-07 12:09
Verwijderd schreef op dinsdag 18 oktober 2005 @ 18:09:
dank voor de sites en tips Rey :) ik ga ze allemaal lezen ;) Argon opzich krijgen is geen probleem inderdaad maar het is flink duur en snap niet waarom het geen co2 mag zijn.
Argon is een edelgas, dus dat reageert ab-so-luut niet met andere gassen, en daarme inert.

Hoe dat zit met C02 weet ik niet, maar bij hoge temps van enige duizenden graden lijkt het me te reageren met het smelt bad, of het 'smelt' in het materiaal, waar het juist zwakker van wordt...
MIG/MAG staat voor Metal Inert Gas/ Metal Active Gas. Het zijn eigenlijk twee soorten maar omdat het enige verschil het gebruikte gas is wordt het toch als een gezien. Bij deze twee lasprocessen wordt er tijdens het lassen continu een draad aangevoerd. Tussen deze draad en het werkstuk wordt de boog in stand gehouden. Het smeltbad wordt beschermd door een beschermgas bij Mig een inert gas (bv. argon) en bij Mag een actief gas (bv. CO2). Een inert gas reageert niet (met het smeltbad) en een actief gas wel en dus heeft een actief gas invloed op de samenstelling van de uiteindelijke las. Vaak worden er ook menggassen gebruikt tussen inerte en active gassen. MIG/MAG-lassen is tegenwoordig het meest gebruikte lasproces door zijn veelzijdigheid en snelheid.
Bron: Wikipedia (nl)
Carbon dioxide also finds use as an atmosphere for welding, although in the welding arc, it reacts to oxidize most metals. Use in the automotive industry is common despite significant evidence that welds made in carbon dioxide are brittler than those made in more inert atmospheres, and that such weld joints deteriorate over time due to the formation of carbonic acid. It is used as a welding gas primarily because it is much less expensive than more inert gases such as argon or helium.
Bron: Wikipedia (en)

ff opgezocht...
Co2 is dus ook mogelijk(engoedkoper), waarschijnlijk zelfs met dezelfde toorts en toevoegmateriaal.. vraag ut ff na @ your local dealer zou ik zeggen
Jack schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 21:29:
een low stage suction/discharge HX schijnt ook wel aardig te werken, als ik de cascade van Overklokk zo zie :)
Looks like a plumming project gone terribly wrong.... :+

[ Voor 66% gewijzigd door Rey Nemaattori op 19-10-2005 22:43 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Jack schreef op woensdag 19 oktober 2005 @ 21:29:
[...]

maar er wordt aangeraden om geen ijs meer op de suction te hebben net voor de compressor.
Dus zonder suctionline HX en met -80 in de suction, krijg je dat dus alleen voor elkaar met weinig gas in je low stage. Dus ook weer minder capaciteit.

Ik denk dat compressor veel te heet word als hij het systeem niet goed afvult.
Het terugkerende zuiggas zal maar zeer gering oververhit terug mogen keren in de compressor simpelweg om de compressor te koelen.
Deze is namelijk eigenlijk niet geschikt voor zulke kleine gasstromen.
Dit alles zal gaan drukken op het rendement want om de zuigdruk iets te laten zakken wil je een zo groot mogelijke oververhitting maar dan word de compressor kersrood en gaat hij uit op zijn inwendige clixon.
Dus zul je een wat kleinere oververhitting moeten toestaan om je compressor te koelen maar dan gaat je zuigdruk omhoog en dus ook de temperatuur.
Wanneer de TS geen rekening houd met een te hoge persgastemperatuur word de olie in de compressor zo heet dat hij gaat ontleden.Wanneer de persgastemperatuur heter dan 150 a 160 graden word dan gaat de olie water loslaten en dan is het over met de installatie.
Ik ben echt benieuwd of het allemaal een beetje zal gaan draaien ik hoop het echt voor jurgen en syngrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Met geen ijs op de suction bedoelen ze dat je geen vloeistof in de compressor wilt. Zelfde verhaal andere bewoording. Mij lijkt load temps het belangrijkste niet dan? Een goed getuned systeem heeft bij load toch nauwelijks subcooling meer en dan win je dus ook niks in temps. Een echte liquid line voor een cappilair zijn eigenlijk allemaal geen gewenste dingen en verhoogt ook de benodigde hoeveelheid gas in een systeem wat de efficientie @load wat schijnt te verminderen. Verder probeer ik ook zo min mogelijk koude buis bloot te stellen aan de omgeving waardoor het weer kan opwarmen (isolatie is niet perfect namelijk) dit kan enkel door zo min mogelijk buis te hebben. Of je het wel of niet neemt is dus beetje een afweging wat je interessant vindt. Ik maak denk ik een soort compromis :D

@Haeg: Ik hoop inderdaad een klein beetje vloeibaar koudemiddel terug te krijgen in de compressor. Ik ga denk ik daarom de hele accumulators isoleren (sorry jort :P ) om er voor te zorgen dat door dat kleine gaatje waar je het over had wat vloeibaar koudemiddel de olie gaat koelen. Ik zal de persleiding temps en compressor temps goed in de gaten houden om te kijken of het wel binnen de perken blijft. Een speciale oliekoeler zou eigenlijk ideaal zijn maar om nou te gaan boren in de behuizing :D. Benieuwd ben ik zelf ook zeker hoor :D

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 19-10-2005 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Toevallig heb ik een Danfoss sc15 (R134A) met een olie koeler/verwarmer :) . Maar die is denk ik niet geschikt voor low stage werk he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mjah als ik zo'n compressor gebruik heb ik geen oliekoeler meer nodig :D Die dingen hebben een stuk minder kracht en hebben niet zo'n moeite met lage gasstromen.

edit: Ik heb net de high stage volledig afgemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/68886/thumb.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 16:39:
mjah als ik zo'n compressor gebruik heb ik geen oliekoeler meer nodig :D Die dingen hebben een stuk minder kracht en hebben niet zo'n moeite met lage gasstromen.

edit: Ik heb net de high stage volledig afgemaakt.

[afbeelding]
Waar komt de bulb van het ventiel, zal nog wel even spannend worden hoe dat ventiel gaat reageren met R410A. Want dat kwam er toch in in de eerste trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De bulb ga ik vullen met r410a, hopelijk werkt dat. De bulb komt in de eerste horizontale bocht boven de HX. Hopelijk heeft die daar genoeg contact.

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 20-10-2005 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 23:12:
De bulb ga ik vullen met r410a, hopelijk werkt dat. De bulb komt in de eerste horizontale bocht boven de HX. Hopelijk heeft die daar genoeg contact.
Ik hoop dat je dat gaat lukken want wanneer je hetzelfde koudemiddel in je bulb doet maak je kans dat je ventiel niet goed reageert in lage of in de hoge temps.
Kun je niet eerst kijken of je met deze vulling goede resultaten boekt door misschien flink te draaien aan de stelschroef of misschien wat met een doorlaat groter of kleiner te expirmenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
nou de vulling uit deze bulb is er al uit. Ik probeerde er een condensdruk regelaar van te maken (voor me autocascade) hiertoe wilde ik de bulbdruk vervangen door de persdruk en door een bepaalde druk op de externe druk poort te zetten het ventiel in te stellen. Helaas bleek de externe regelpoort direct verbonden met de uitvoer poort van de TXV waardoor dit plan niet lukte. Weer wat geleerd ookal had ik niet het gewenste resultaat. :D Maar ik ga dus nu kijken of ik het ventiel weer werkend krijg, zoniet, dan pech gehad en zet ik er een nieuwe TX2 in. Ik zie overigens ook wel een pluspuntje in een bulb met een hogere druk, het ventiel is namelijk geschikt tot -40 en ik verwacht toch wel lager te komen dan de -40 zo nu en dan. Door die hogere druk blijft die misschien wat beter open staan.
Ik vraag me al tijden af wat voor gas er nou in die bulb's zit. Ik had zelf bedacht dat er gewoon het koudemiddel in zit waar het ventiel voor bestemd is maar dat had ik dus fout.

Ik ben dus een en al aan het experimenteren en verwacht niet dat alles in 1 keer goed is(al hoop ik het natuurlijk wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Verwijderd schreef op donderdag 20 oktober 2005 @ 23:55:
nou de vulling uit deze bulb is er al uit. Ik probeerde er een condensdruk regelaar van te maken (voor me autocascade) hiertoe wilde ik de bulbdruk vervangen door de persdruk en door een bepaalde druk op de externe druk poort te zetten het ventiel in te stellen. Helaas bleek de externe regelpoort direct verbonden met de uitvoer poort van de TXV waardoor dit plan niet lukte. Weer wat geleerd ookal had ik niet het gewenste resultaat. :D Maar ik ga dus nu kijken of ik het ventiel weer werkend krijg, zoniet, dan pech gehad en zet ik er een nieuwe TX2 in. Ik zie overigens ook wel een pluspuntje in een bulb met een hogere druk, het ventiel is namelijk geschikt tot -40 en ik verwacht toch wel lager te komen dan de -40 zo nu en dan. Door die hogere druk blijft die misschien wat beter open staan.
Ik vraag me al tijden af wat voor gas er nou in die bulb's zit. Ik had zelf bedacht dat er gewoon het koudemiddel in zit waar het ventiel voor bestemd is maar dat had ik dus fout.

Ik ben dus een en al aan het experimenteren en verwacht niet dat alles in 1 keer goed is(al hoop ik het natuurlijk wel).
Het gas in de bulb is een gas wat qua drukverschil precies mooi meeloopt met de druk onder het membraan van het expanderende koudemiddel +de instelveerdruk uiteraard in de range waar hij voor geschikt is Dus zegge +10 -40 in jouw geval dan zou hij de oververhitting gegarandeerd tussen de 8 en 12 K houden.
Ik ben erg benieuwd of jij jouw ventiel nog aan de gang krijgt ik denk dat als je hem afvult met een verzadigde dampdruk van 410 dat ie dan alleen maar wagenwijd open blijft staan :D maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ediejo
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Ediejo

EB cardetailing

Op verzoek verwijderd

[ Voor 4% gewijzigd door Ediejo op 21-10-2005 23:18 ]

EB cardetailing tot aan uw huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Ediejo schreef op vrijdag 21 oktober 2005 @ 23:14:
Het project waar je mee bezig bent vind ik prachtig. Alleen sorry dat ik het zeg maar dat laswerk ziet er echt niet uit! (Het is dat ik je topic niet in een eerder stadium tegen kwam) ik hoop trouwens voor je dat je de koker dicht is, zo te zien heb je totaal geen las ervaring, geeft niet alles is te leren. Maar om iets echt dicht te lassen heb je een vooropening tussen de te lassen materialen nodig. Nogmaals was ik dit topic eerder tegen gekomen dan had ik het je toen al aangeboden. Ik wil het wel voor je lassen mocht het alsnog gaan lekken, want iedere lasser staat vol verbazing te kijken dat hij dicht is. :D Ik moest vandaag zelf ook wat laswerk doen kokers onder een chassis lassen die ook nog eens voor een deel geverfd waren wat het er niet makkelijker op maakt. Een met me foon wat foto’s gemaakt.

De koker onder het chassis.
De las van boven na beneden gelast.
De las boven het hoofd gelast.

Dus mocht het alsnog gaan leken en je woont niet te ver uit de buurt van Utrecht dan wil ik je wel helpen.
volgens mij issie nieuw met het type lassen wat hij nu doet... hij kan wel lassen maar dan met andere apperatuur... stond ergens in het topic iig

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@haeg: ik zal dan eerst proberen met r407c en als dat niet werkt met propaan. ben benieuwd :D

@ediejo: Ik weet dat me lassen er niet uit zien :D en ik heb idd geen elektrische laservaring alleen autogeen lassen (wat je op sommige foto's kan zien dat dat me een stuk beter af gaat). Ik heb de lassen al druk getest en ze zijn eindelijk lekdicht (30 elektrodes later). Die lassen die je daar hebt gemaakt is dat met een MIG apparaat gedaan? Ik woon in de buurt van Utrecht en dit zal zeker niet mijn laatste HX zijn dus ik kom graag een keer langs ;) bedankt in ieder geval :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 22-10-2005 00:01 ]

Pagina: 1 2 Laatste