Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

RGB met PIC besturing voor sterrenhemel

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje het idee om een sterrenhemel te maken.. Nou weet ik dat er al een heel aantal topics er over zijn maar ik kan er niet uitkomen..
Ook is er al veel uitgelegd over rgb en andere ledjes.. Nou hoop ik dat jullie mij hiermee zouden willen helpen.. Heb echt al veel rond gekeken en de spullen heb ik ook wel zo'n beetje om alles te maken.. Verder ben ik echt een leek in electronica maar heb er wel veel intresse in om er wat over leren en te maken. solder ervaring heb ik dan net wel..

Zo heb ik een tijdje geleden een simpele microcontroller gebouwd voor de 16f628. Nou heb ik in andere topics gelezen dat je deze controller kan gebruiken voor de rgb led.

Ik wil namelijk zelf de kleuren kunnen instellen.. Als ik het goed heb begrepen heb ik me PIC klaar om te programmeren. Zodra ik dat gedaan heb haal ik die er uit en zet ik die dus op een printje voor me rgb aansturing. Nou heb ik geen idee hoe ik dat moet aansluiten met welke weerstanden, condensators enz.. Het gaat nu om 1 rgb led op 1 pic 16f628. Maar later wil ik het wel makkelijk kunnen uitbreiden naar meerder rgb leds op 1 pic ook dat moet goed te doen zijn had ik begrepen..

Op de rgb leds sluit ik de glas fibers aan voor me sterrenhemel en kan zou mooie verschillende kleuren bekijken.. Ik heb andere tutorials gezien die hier erg op leken maar die maakte nog gebruik van een pc wat ik dus niet wil.. Alleen dan om me PIC te programmeren..

Kan iemand mij misschien helpen.. Wil het zo graag maken... :Y)

• Lima
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-01-2024

Lima

Techno>Music

In de topics staat ruim voldoende informatie om te kunnen beginnen. Je moet eerst alles een deftig lezen.
Als je alle sterretjes apart wilt kunnen besturen zeg ik je een ding, heel moeilijk, daar moet je al een zeeeer goede programmeur voor zijn.
Ook je idee van een RGB led je glasfiber te laten oplichten betwijfel ik.
Veel succes maar ik vind dat je wat meer inspanning mocht doen.

Techno>Music

Verwijderd

I agree, bovenstaande topics geven al heel wat info vrij.
Meer specifieke vragen kunnen natuurlijk altijd beantwoord worden, moest het zijn dat ze niet beantwoord zijn in andere topics.

Het glasfiber gedeelte zou trouwens wel moeten werken hoor..Heb zelf al verschillende malen met glasfiber gewerkt, hoewel niet al te makkelijk en meer dan eens zwaar geprul, is het zeker wel te doen..

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb echt best veel gelezen mis moet ik toch nog effe goed alles op een rijtje bekijken..
Dat programmeren valt best mee aangezien er 5 fibers op 1 ledje gaan en ik verder wat ervaring heb met programmeren en ik het ook echt graag wil.. Alleen de schakeling ik begrijp dat ik er alleen voor sta met de topics !? ....

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Wat wil je precies? Wil je dat alle leds dezelfde kleur krijgen of dat je per led een kleur in kunt stellen? Alle leds dezelfde kleur is natuurlijk het makkelijkst. Dan kun je gewoon de 3 kleuren aan 3 aparte pinnen van de pic hangen (met weerstanden en transistor natuurlijk) en dan is het makkelijk programmeren.
Ik ben hier de laatste tijd ook mee bezig, maar ben nog niet zo ver. Ik wil 10 rgb leds allemaal een instelbare kleur geven. Zou dat kunnen met schuifregisters?

Casemod: Cubeleon

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Wellicht heb je hier iets aan?
http://www.wahoo-wa.net/PICprojects

Als je meerdere led's op 1 uitgang wilt hebben kun je er simpelweg een FET achter hangen.

Mocht je meer info willen over de sterrenhemel zelf zou je een blik op mijn site kunnen werpen, ik heb er namelijk ook 1 gemaakt, echter met 28 10.000mcd witte leds welke elk gemiddeld 7 a 8 fibers belichten. Voldoende om snachts nog onder te kunnen lezen op full power :P

Verwijderd

Topicstarter
Wat jij wil wil ik dus ook ben er nu ook mee bezig dus mis kunnen we elkaar een beetje helpen..
Wat ik wil is dat ik bijvoorbeeld 10 rgb leds aansluit op 1 PIC. En per rgb led de kleuren laat verlopen. van groen naar blauw naar geel enz.. De PIC 16F628 moet het mee lukken.. Ik had begrepen dat je om andere kleuren te krijgen dan rood, groen, en blauw de kleuren moet mengen zoveel procent van die kleur en zoveel van die..

Er zijn programmatjes die je zo de juiste code kunne genereren..

Ik wil alleen dus nu effe een testje doen met 1 led en 1 pic en dan effe wat mogelijkheden proberen heb dus een schakeling nodig om dat te bouwen

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
Afbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/4426/im0000466nf.th.jpgAfbeeldingslocatie: http://img180.imageshack.us/img180/6162/im0000477fb.th.jpg
Dit is een testopstellinkje dat ik hier momenteel heb staan.

Dit is het RGB projectje van deze site in combinatie met een bundel van 10 fibers van 1 mm.

verder zou ik verwijzen naar deze topic om een manier te vinden om meerdere leds aan te sturen. Als je echt patronen wil gaan tonen wordt het snel een stuk complexer.
Een andere optie is gewoon 3 FET's op de R,G en B uitgang van de pic hangen en de pootjes van de RGB leds willekeurig met de fets verbinden zodat je overal verschillende kleuren door elkaar krijgt.

keep trying...

Verwijderd

Topicstarter
Deze site had ik inderdaad al een keer bezocht. maar zoals ze hier laten zien (op het schema) staat er ook een ST232 of Max232 bij wat is dat nou precies daar kan ik nog niet uitkomen.. Ook had ik begrepen dat deze opstelling ook gebruik wordt gemaakt van een computer
wat wordt daar mee bedoeld dan.. Als je het aan wil hebben moet je ook de computer aan hebben ofzo en zit dit altijd aan je computer verbonden?? Wat ik wil is enkel een pic en enkel 1 led om te proberen met de daarbij behorende componenten als weerstanden..

:) we komen er wel

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

de max232 is een IC welke het mogelijk maakt om de PIC aan te sluiten op de rs232 (seriele poort)

• brinkdinges
Verwijderd schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:26:
Deze site had ik inderdaad al een keer bezocht. maar zoals ze hier laten zien (op het schema) staat er ook een ST232 of Max232 bij wat is dat nou precies daar kan ik nog niet uitkomen.. Ook had ik begrepen dat deze opstelling ook gebruik wordt gemaakt van een computer
wat wordt daar mee bedoeld dan.. Als je het aan wil hebben moet je ook de computer aan hebben ofzo en zit dit altijd aan je computer verbonden?? Wat ik wil is enkel een pic en enkel 1 led om te proberen met de daarbij behorende componenten als weerstanden..

:) we komen er wel
Die max232 is voor de communicatie met de seriële poort. Die heb je dus alleen nodig als je de pic opnieuw wilt proggen.

Wat mij opvalt is dat het dus vrij makkelijk is om 1 rgbled met pwm aan te sturen. Nouja makkelijk, het is goed mogelijk zo. Ik zat eerst te denken dat ik voor elke kleur een NE555 ofzo nodig zou hebben :P Nog maar 9 te gaan O-)

[ Voor 4% gewijzigd door brinkdinges op 25-08-2005 19:47 ]

• Atmoz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

brinkdinges schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:44:
[...]

Die max232 is voor de communicatie met de seriële poort. Die heb je dus alleen nodig als je de pic opnieuw wilt proggen.

...
Nee:
_ferry_ schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:43:
de max232 is een IC welke het mogelijk maakt om de PIC aan te sluiten op de rs232 (seriele poort)
... om zodoende andere ritmes of kleuren in te kunnen stellen. Programmeren gaat gewoon via een (eventueel incircuit) programmer. Hiervoor is ook een MAX232 vereist, maar daar wordt niet deze mee bedoeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Atmoz op 25-08-2005 19:57 ]

Verwijderd

Zoals atmoz zegt.Wsl gewoon om de kleuren te sturen met de pc.
Sommige pics kunnen echter wel op deze manier geprogd worden, via een bootloader.
Ooit ga ik ook eens RGB sturing doen.. als ik is veel tijd over heb...
Allemaal zo mooi... *zucht

*klote herexamen*

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Nu we het toch over PWM enzo hebben:

Bestaan er IC's waar je bijvoorbeeld een 4 bit signaal (4 ingangen dus) ingooit, en dat hij er dan op 1 uitgang een PWM signaal van maakt? Dit zou ik eigenlijk moeten hebben. Misschien bestaan ze. Iemand?

• brinkdinges
atmoz schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:03:
Nu we het toch over PWM enzo hebben:

Bestaan er IC's waar je bijvoorbeeld een 4 bit signaal (4 ingangen dus) ingooit, en dat hij er dan op 1 uitgang een PWM signaal van maakt? Dit zou ik eigenlijk moeten hebben. Misschien bestaan ze. Iemand?
Naar zo'n ic ben ik eigenlijk ook wel op zoek. Maar 4 bit betekent 16 stappen. Ohja dat is per kleur natuurlijk, dan zou het voor mij iig wel genoeg zijn. Alleen 30 van die ic's wordt me teveel.

Atmoz, dit zul jij wel weten. Zou ik met een pic een shiftregister kunnen instellen zodat ik alle 10 de rgb leds van kleur kan voorzien? Dat lijkt me namelijk makkelijker programmeren omdat je pic dan minder te doen heeft.

• Corpse2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-01-2023
brinkdinges schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:11:
Atmoz, dit zul jij wel weten. Zou ik met een pic een shiftregister kunnen instellen zodat ik alle 10 de rgb leds van kleur kan voorzien? Dat lijkt me namelijk makkelijker programmeren omdat je pic dan minder te doen heeft.
zoek effe naar de 64 ledbar van lone gunman, kan je zelfs 21 rgb leds aanhangen. Dit moet echter wel via de computer aangestuurd worden.

keep trying...

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

brinkdinges schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 20:11:
[...]

Naar zo'n ic ben ik eigenlijk ook wel op zoek. Maar 4 bit betekent 16 stappen. Ohja dat is per kleur natuurlijk, dan zou het voor mij iig wel genoeg zijn. Alleen 30 van die ic's wordt me teveel.

Ja volgens mij moet dat zeker kunnen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Zo'n IC zou echt super handig zijn.... Ik gebruik de 18F452 van Microchip, maar deze heeft 'maar' 2 PWM kanalen. Hoe moet ik dan fatsoenlijk een RGB LED aansturen? Ik kan maar 2 kleuren laten PWM'en.... Dus zo'n IC (of een andere oplossing) is bijna wel nodig.

• brinkdinges
Corpse2 schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 21:55:
[...]

zoek effe naar de 64 ledbar van lone gunman, kan je zelfs 21 rgb leds aanhangen. Dit moet echter wel via de computer aangestuurd worden.
Ik heb liever dus dat het zonder de pc gaat. Zijn project is echter heel anders als de mijne. Ik (en de TS geloof ik ook) wil 10 rgb leds aansturen. Ik hoef er geen fading oid bij, ik wil gewoon de kleuren 1 keer instellen en ze met een paar knoppen opnieuw instelbaar maken.
atmoz schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 08:58:
[...]

Ja volgens mij moet dat zeker kunnen. Ik heb het zelf nog nooit gedaan maar ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Zo'n IC zou echt super handig zijn.... Ik gebruik de 18F452 van Microchip, maar deze heeft 'maar' 2 PWM kanalen. Hoe moet ik dan fatsoenlijk een RGB LED aansturen? Ik kan maar 2 kleuren laten PWM'en.... Dus zo'n IC (of een andere oplossing) is bijna wel nodig.
Ik neem aan dat er wel pic's zijn met 3 pwm kanalen, maar dan kun je nog maar 1 led aansturen. Dat is niks dus. PWM kan ook wel softwarematig, maar 10 leds zal wel niet gaan met een simpele pic, met de leds direct aangestuurd.

Verwijderd

Topicstarter
atmoz schreef op donderdag 25 augustus 2005 @ 19:56:
[...]

Nee:

[...]

... om zodoende andere ritmes of kleuren in te kunnen stellen. Programmeren gaat gewoon via een (eventueel incircuit) programmer. Hiervoor is ook een MAX232 vereist, maar daar wordt niet deze mee bedoeld.
WAT IS HET NOU EN HEB IK DAT NOG NODIG?

ZELF heb ik dus al een PIC programmer om die PIC te programmeren dan heb ik die MAX232 toch niet meer nodig??
Ik haal me PIC uit me PIC Programmer en zet die op me print voor me sterrrenhemel. Wil ik die herprogrammeren dan haal ik me PIC er uit stop die in me PIC programmer herprogrammeren en weer terug zetten..
Dan heb ik die MAX232 toch niet meer nodig???? Wel dan? 8)7 8)7

Verwijderd

Topicstarter
Deze site laat volgens mij zien dat je makkelijk met de 16F628 een RGB led kan faden.. Het gaat dan om deze als test opstelling Serial 1 RGB LED PWM Controller. Volgens mij is die goed te doen..

:>

• brinkdinges
Nee die Max232 heb je dan niet nodig. Die was op die site dus alleen voor het instellen van nieuwe patronen ;)

Verwijderd

Denk dat met 1 pic 10 softwarematige PWM kanalen apart dimmen moeilijk wordt.
Het zal allicht wel mogelijk zijn maar zal een zware programmeertaak worden, zeker als je een bepaalde pwm-frequentie wilt behouden.
Met RGB leds heb ik persoonlijk geen ervaring, wel veel servosturing (ook gebaseerd op pwm), veel moeilijkheden tegengekomen (maar ik kan dan ook nog maar een kleine 2 jaar in ASM proggen.. )

De MAX232 is een level shifter, wat deze doet is de seriele niveaus tussen de pic (0 tot 5 volt) omzetten naar de seriele niveaus van de PC (-15 tot +15v). Het dient dus enkel en alleen om een pic te interfacen met een pc.
(of je kan deze gebruiken waarvoor ie niet dient en er een ultrasoon afstandsmeter mee maken :P )

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op vrijdag 26 augustus 2005 @ 11:12:
Denk dat met 1 pic 10 softwarematige PWM kanalen apart dimmen moeilijk wordt.
Het zal allicht wel mogelijk zijn maar zal een zware programmeertaak worden, zeker als je een bepaalde pwm-frequentie wilt behouden.
Met RGB leds heb ik persoonlijk geen ervaring, wel veel servosturing (ook gebaseerd op pwm), veel moeilijkheden tegengekomen (maar ik kan dan ook nog maar een kleine 2 jaar in ASM proggen.. )

De MAX232 is een level shifter, wat deze doet is de seriele niveaus tussen de pic (0 tot 5 volt) omzetten naar de seriele niveaus van de PC (-15 tot +15v). Het dient dus enkel en alleen om een pic te interfacen met een pc.
(of je kan deze gebruiken waarvoor ie niet dient en er een ultrasoon afstandsmeter mee maken :P )
Link, Foto's, Info please :P :7

Daar had ik nog nooit van gehoord...

Enne, er zullen idd wel microcontrollers zijn die meer PWM kanalen hebben, maarja dan moet je weer overstappen op een andere chip he... Makkelijker is echt zo'n PWM-IC (als die bestaan) ;) Niemand die hier meer over weet?

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een pic is krachtig genoeg om 10 pwm kanalen met 8 bits resolutie en meer dan 100 Hz frequentie double buffered en direct te genereren (dus zonder shiftregisters oid). Met RGB leds krijg je dan nette 24 bits kleuren. Sterker nog, dit kan zelfs met de interne rc oscillator die op 8 MHz draait (effectief 2 mips).
Hetzelfde geldt eigenlijk voor pwm in combinatie met shiftregisters. In dat geval is het wel handig om een pic met een mssp (oa spi) module te hebben, zodat het inklokken van de bits bijna helemaal hardwarematig gaat.

Met een 20 MHz kristal kun je zelfs rond de 32 kanalen genereren en nog ~30% cpu tijd overhouden voor andere dingen, zoals patroontjes weergeven, knoppen uitlezen, etc. Dit schaalt allemaal netjes mee, dus met een pic uit de 18f serie op 40 MHz kun je een hele bak kanalen genereren terwijl de pic op zijn sloffen loopt ;)

Om dit te bereiken kun je gebruik maken van twee of meerdere counters die uit fase staan. Aan de overflows van de counters kun je vervolgens zien of de uitgang hoog of laag met zijn.

De frequentie vasthouden is verder ook geen probleem, je kunt vrij eenvoudig met een timer, de interrupt routine en een klein "trucje" de frequentie tot op de cycle nauwkeurig krijgen.

Wat betreft pwm-ic's: ik ken alleen ic's met een enkel kanaal dat geregeld kan worden dmv een variabele weerstand. Er zullen vast wel ic's bestaan voor meerdere kanalen met een of andere vorm van digitale input. Het lijkt me echter wel geinig om voor zoiets een cpld of fpga te gebruiken; de logica die nodig is voor pwm is namelijk vrij eenvoudig, met een counter, comparator en latch kom je al een heel eind. Door de hoge snelheid is het dan mogelijk om veel kanalen met een hoge resolutie (10 bits of meer) te genereren. Interfacing met een pic kan je dan ook zelf regelen, bijvoorbeeld via de psp die op bepaalde pics zit, of via een serieele bus zoals spi.

[ Voor 4% gewijzigd door Lone Gunman op 26-08-2005 20:07 ]

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• weltie
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-03-2024
Lone Gunman, jij hebt zoals iedereen hier al weet erg veel verstand van deze zaken.
Ik vroeg me daarom af of jij (of iemand anders die het kan + graag doet) bijvoorbeeld een PIC16F628 kunt programmeren met daarin de opties die ik eerder in dit topic noemde. Deze zijn:

3 of 4 bits (pinnen) inputsignaal en 1 uitgang (PWM). Verder natuurlijk (+) en (-).

Als ik dan alle ingang pinnen LAAG maak dan doet de PWM uitgang niets (LED brand niet). En als allle pinnen HOOG zijn dan is de PWM uitgang continu aan (LED brand op zijn felst). En ertussen in natuurlijk al die stappen. Daarom denk ik dat 3 bits al genoeg is, want dan heb ik 8 stapjes. Dit lijkt me voor iemand die ervaren hierin is niet al te moeilijk. Dus kun jij (of iemand die dit ook kan) dit voor mij maken? Natuurlijk tegen vergoeding....

[edit]
Oops zie net dat ik vanuit een vriend zijn account heb gepost. Dit is officieel gepost door ATMOZ (zoals eerder in dit topic).

[ Voor 8% gewijzigd door weltie op 28-08-2005 21:19 ]

Verwijderd

weltie schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 21:15:
Lone Gunman, jij hebt zoals iedereen hier al weet erg veel verstand van deze zaken.
Ik vroeg me daarom af of jij (of iemand anders die het kan + graag doet) bijvoorbeeld een PIC16F628 kunt programmeren met daarin de opties die ik eerder in dit topic noemde. Deze zijn:

3 of 4 bits (pinnen) inputsignaal en 1 uitgang (PWM). Verder natuurlijk (+) en (-).

Als ik dan alle ingang pinnen LAAG maak dan doet de PWM uitgang niets (LED brand niet). En als allle pinnen HOOG zijn dan is de PWM uitgang continu aan (LED brand op zijn felst). En ertussen in natuurlijk al die stappen. Daarom denk ik dat 3 bits al genoeg is, want dan heb ik 8 stapjes. Dit lijkt me voor iemand die ervaren hierin is niet al te moeilijk. Dus kun jij (of iemand die dit ook kan) dit voor mij maken? Natuurlijk tegen vergoeding....

[edit]
Oops zie net dat ik vanuit een vriend zijn account heb gepost. Dit is officieel gepost door ATMOZ (zoals eerder in dit topic).
Je kunt zelf natuurlijk ook ff MPLAB downloaden en wat ASM leren. Zo moeilijk is het namelijk niet. Een opzetje: http://public.emielmols.info/pwm.asm (niet getest). Doe ermee wat je wil, maar mocht je er toch geen zin in hebben, wil ik het evt tegen betaling wel afmaken. Zie mijn profiel voor emailadres.

Oja, een leukere uC voor dit project is een PIC12F675: goedkoper, kleiner en snel zat voor een 1-kanaals pwm controller. Zie foto naast deze post :).

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 21:49 ]

Verwijderd

@ lone gunman, kan je ff wat meer uitleggen hoe je dat juist doet met die twee counters die uit fase lopen?

Ben namelijk al een tijdje op zoek naar een oplossing voor het probleem softwarematige pwm / gebruik van de processor..

Ivm de ultrasone afstandsmeting: vind niet zo direct het schema meer, was het schema van de ultrasone afstandsmodule die je kan kopen op www.parallax.com, het ging erom dat de max232 gebruikt werd om de ultrasone zender te sturen, dus met een effectieve spanning van 30V, om zo een beter bereik te krijgen.. niet echt speciaal, zo'n "misbruiken" van IC's vind je wel meer..

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2005 22:39 ]

• Atmoz

Atmoz

Techno!!

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2005 @ 21:44:
[...]

Je kunt zelf natuurlijk ook ff MPLAB downloaden en wat ASM leren. Zo moeilijk is het namelijk niet. Een opzetje: http://public.emielmols.info/pwm.asm (niet getest). Doe ermee wat je wil, maar mocht je er toch geen zin in hebben, wil ik het evt tegen betaling wel afmaken. Zie mijn profiel voor emailadres.

Oja, een leukere uC voor dit project is een PIC12F675: goedkoper, kleiner en snel zat voor een 1-kanaals pwm controller. Zie foto naast deze post :).
Bedankt. Je hebt mail ;)
Pagina: 1