whoami schreef op woensdag 17 augustus 2005 @ 09:19:
Zolang de kritiek onderbouwd en gefundeerd is, waarom niet ?
Als iedereen zegt 'wow, mooie foto's', wat leer je er dan nog uit ?
Ik volg een cursus fotografie, en de fotografe waar ik les van krijg, bekijkt de foto's zeer aandachtig, en geeft gefundeerde kritiek; ze zegt wat er niet goed is , en waarom het niet goed is, of wat er wel goed is (en waarom), en hoe/waarom die foto nog beter kan.
Netjes
En helemaal mee eens.
Zo probeer ik mijn commentaren hier ook op te bouwen, net zoals ik dat doe bij de fotografeer-cursus(sen) die ik geef, o.a. bij mijn fotoclubje. Ik ben dan wel geen professionele fotograaf, noch een fotograaf met een gedegen fotografie-opleiding achter de rug. Wel heb ik al vele jaren praktische ervaring met fotografie, fotograferen, enz. en enkele jaren met les/cursusgeven (al is dat laatste vanuit een totaal andere hoek, het principe blijft hetzelfde!).
Voor mij een goede oefening, voor de lezer(s) hopelijk commentaar waar hij/zij iets mee kan. Als je iets niet snapt, mag je er wat mij betreft ten alle tijden op terugkomen, desnoods via mail, of anderszins.
Goed commentaar geven, positieve kritiek, opbouwend commentaar, andermans/vrouws werk beoordelen... is één van de moeilijkste dingen binnen de fotografie. Dat moet iedereen leren. Het lijkt me zeker zoals 'afterburn' aanhaalt een goede les voor een ieder die commentaar op andermans werk wenst te leveren!
@Neographical:
Het maken van een goede foto is moeilijk, maar op het moment dat mensen totaal vale foto's plaatsen die ze direct uit de camera trekken, daar vervolgens niks aan doen, om die vervolgens te plaatsen; waarom mag dat niet geweerd worden?
Niet iedereen hier is in t bezit van een digitale camera! (remember the sound (noise) of my camera?)
En er zijn nog steeds fotografen die de voorkeur geven aan het helemaal niet bewerken van foto's! Ook hier op GoT...
Maar inderdaad een goede foto maken is zeer moeilijk! Die rolt er zeker niet uit elke camera in reeksen uit. Ik ken geen enkele fotograaf die 100% goede foto's achtereen schiet. Niet analoog, en zeker niet digitaal. Percentages rond de 90% zijn al zeldzaam...
Met digitaal fotograferen haal je dat percentage niet, tenzij je alle gewiste afbeeldingen niet mee rekent
@Neographical part2:
Er zit een verschil tussen professionaliteit en het maken van goede foto's. Dat je er je brood niet mee verdient wil niet zeggen dat je geen fatsoenlijke platen kan schieten.
Ehmz... zat professionele fotografen die geen fatsoenlijke plaat kunnen schieten!
@Maruku:
klopt helemaal, maar ik zou ermee oppassen te zeggen dat het een vereiste wordt. Kijk, met digitale fotografie is het heel gemakkelijk om dingen als de kleurtemperatuur en zelfs de gamma aan te passen achteraf. Maar je moet oppassen dat dit geen vereiste wordt voor foto's, anders kan je als analoge fotograaf niet meer mee op dit forum.
Als analoge fotograaf schiet je gewoon goede platen waarbij je je niet druk hoeft te maken over retoucheren en grovere beeldverfijnings tools. Special effects zijn zowel met de (analoge) camera als met de post-processing te bewerkstelligen (analoge doka én digitale doka).
Dus svp geen kreten dat je als analoge fotograaf niet meer mee kan op dit forum!
Gebruik je creativiteit, maak gebruik van filters (special effects via de camera), of bestudeer wat er voor mogelijkheden zijn in de doka.
@Dogooder:
Interessant, zou je dit kunnen toelichten met een voorbeeld meer op fotografie gericht? Wat zijn de basistechnieken, wanneer mag je naar jou mening gaan expirimenteren?
Fotografie/fotograferen leer je t beste in de praktijk, dus wat mij betreft begin je meteen met experimenteren!

Een fotoclub of boek over fotografie kan erg nuttig zijn om je de basisbeginselen wat sneller eigen te maken. Maar ook op internet en in een deel van de commentaren hier op FG kun je belangrijke aspecten vinden om je eigen fotografeer-'kunst' wat sneller te verbeteren
Algemeen: voor compositie bestaan er basis-regels.
Soms zijn er fotografen - waaronder ikzelf - die deze basisregels proberen te doorkruisen en zo toch mooie platen weten neer te zetten. Kritisch kijken is okee, maar sommigen zijn gewoon al verder dan anderen. Misschien nuttig voor degenen die al wat langer meelopen: vertel je verhaal bij je foto's.
Niet alleen het hoe en waarom van die specifieke foto, maar bijvoorbeeld ook waarom je besloten hebt juist die compositie te kiezen, of waarom je voor een bepaalde richting binnen de fotografie hebt gekozen.
Zo kan men ook commentaar geven in de juiste context.
Een beginner kan zo aangeven dat hij/zij beginner is, en voor een bepaalde compositie heeft gekozen omdat hij/zij er toevallig een bepaald boek voor heeft opengeslagen.
Succes!
[
Voor 2% gewijzigd door
Verwijderd op 23-08-2005 00:32
. Reden: spelvaudtje ]