Superdeboer schreef op dinsdag 16 augustus 2005 @ 22:05:
Als ik de kern van jouw huidige klacht goed formuleer, dan komt het erop neer dat je je eraan ergert dat er niet eens meer het 'slot beleid' sec aan de kaak kan worden gesteld, omdat je daar vrijwel altijd een aanleiding of voorbeeld bij nodig hebt, en je dus door te strikte hantering van die 'geen-slotjes-problemen-in-LA-regel' dan op een muur van onwil stuit.
Gedeeltelijk wel, hoewel ik er ook zeker voor zou willen pleiten om concrete gevallen bespreekbaar te maken. Kijk, ik ben me bewust van het feit dat er veel onzintopics over geopend zijn in het verleden, daarom is die sticky er ook. Maar in dit sticky staan eerst veel goede redenen waarom je niet zou moeten mailen naar een mod en in welke gevallen je dat wel kunt doen. Als iemand de moeite neemt om zo'n tekst te lezen en na die tekst nog denkt dat zijn topic onterecht gesloten is en hij kan aangeven waarom, dan vind ik dat dat openbaar te bespreken moet zijn.
edit:
Oh ja, hoe ik dat voor me zie is simpelweg een kleine aanpassing van de sticky, met bijvoorbeeld als stelregel erbij dat je in je topic moet zetten dat je de sticky hebt gelezen en dat je duidelijk aan moet geven je denkt waarom relevante punten die in de sticky genoemd staan niet voor jouw topic opgaan. Als iemand het namelijk gelezen heeft, dan vind ik dat genoeg moeite voor een topic en heeft hij het niet gelezen, dan is het je zo duidelijk en kun je iemand alsnog daar naartoe verwijzen

Die barrière betekent dan dat je topic met kritische kanttekeningen over het beleid (een meer abstract niveau dus) wordt gesloten, omdat je er niet onderuit komt om je kritiek te onderbouwen met voorbeelden (een wat concreter niveau). Voor wat betreft de aanleiding van jouw huidige topic moet ik je volkomen gelijkgeven daarin. Dat is niet allemaal ideaal verlopen. Ik vind dat een dergelijke discussie wel mogelijk zou moeten zijn. Het is dan alleen van het allergrootste belang dat het besproken probleem expliciet als algemeen probleem aangemerkt kan worden en het moet dan voor iedereen haarscherp zijn dat de genoemde voorbeelden slechts ter verduidelijking van het probleem dienen. De topicstarter heeft daar bij uitstek een verantwoordelijkheid dan! Hij dient te allen tijde te voorkomen dat zijn topic de indruk wekt abstraherend opgesteld te zijn, om maar meningen over een bepaald geval los te peuteren dat uiteindelijk de aanleiding was.
Kijk, ik vind dit best een goed voorbeeld van hoe moeilijk het is om kritiek te leveren

Dat zijn flinke eisen die aan iemand gesteld worden, voor hij er überhaupt maar een concreet geval erbij mag halen. Hij moet elke indruk vermijden dat hij het over een concreet geval wil hebben. Ik snap waarom dat handig is, maar het is wel veeleisend. Bovendien leg je dan de verantwoordelijkheid te veel bij een kant, ik neem aan dat vanaf de andere kant bezien er ook wel wat meer moeite gedaan kan worden om het die kant op te trekken. Mijn topicstart bevat ook stukken die voor de algemene bespreking niet boeien, maar die typ ik toch, deels omdat de aanleiding ook een stuk frustratie is die ik dan kwijt wil. Daar kun je ook doorheen prikken en dat laten voor wat het is en de discussie een positieve wending proberen te geven. De verantwoordelijkheid moet van twee kanten komen.
Ik sta namelijk rotsvast op het standpunt dat een openbare discussie puur naar aanleiding van en eigenlijk alleen over een bepaald aanwijsbaar slotje, een heilloos gesprek oplevert. Het betekent in dát geval dat een moderator wordt aangesproken op een bepaalde actie, en niet alleen door de topicstarter, maar bovendien door allerlei andere gebruikers die zich bij hem voegen in de discussie om hun duit in het zakje te doen. Op zo'n manier kom je als moderator tegenover een tribunaal van gebruikers te staan die jou wel even zullen vertellen dat je dat anders had moeten doen. Het gaat mij te kort door te bocht om die stelling te pareren met:
[...]
Om eerlijk te zijn vind ik dat een dooddoener en het overtuigt mij allerminst om aan te nemen dat een bespreking van individuele gevallen in LA beter zou zijn dan per mail. Maar goed, na je vorige reactie meen ik te lezen dat het je daar ook niet zozeer om te doen is.
Nou, deels wel dus. Het is een aspect waarvan ik vind dat het anders kan. Je doemscenario waarin de goedbedoelende moderator zich verontschuldigt voor een fout, maar desalniettemin wordt afgeslacht door de woedige menigte van gebruikers (goed, ik chargeer het nog meer

) is niet echt realistisch, bovendien te eenzijdig. Net zoals sommige mensen stokpaardjes hebben ten gunste van de huidige gang van zaken, zo zullen er ook altijd mensen zijn die het nooit goed vinden en alles negatief interpreteren. Daar hoef je verder ook weinig waarde aan te hechten. Maar goed, de andere kant van het verhaal is dat je als user alleen maar bij moderators terecht kunt om je gelijk te halen. En nu heb ik op zich wel vertrouwen in de redelijkheid van moderators, maar daarbij vergeet je dat sommige users misschien niet zo sterk zijn in het verwoorden van hun standpunt, of dat ze bepaalde argumenten over het hoofd zien, die de moderator ook niet ziet. Daarom is het best handig om dat openbaar te bespreken, meerdere visies te horen. Dat zorgt ervoor dat mensen snappen hoe het er hier aan toe gaat, bovendien geef je aan iedereen de ruimte om daar nieuwe ideeën over in te brengen. Prima toch?
Met betrekking tot je andere punt ben ik het idd ook met je eens. Nog bedankt voor je lange reply trouwens

Typo, ik bedoelde het topic wat hiervoor gesloten werd. Dat werd gesloten met als reden dat slotjes niet in LA worden besproken, met de redenen die jij in je post gaf.
Misschien moeten gebruikers soms ook eens 'voorbij' hun ego denken ....
niet boos bedoelt, maar wel serieus gemeend: Mijn opmerking was niet bedoeld als 'kwalificatie', zelfs niet als weergave van mijn persoonlijke mening ... persoonlijk sta ik absoluut voor een "los" slotjesbeleid, en zoveel mogelijk toestaan ...
Ik las in je post een reden voor het slotjesbeleid, users en moderators kunnen zich persoonlijk aangevallen voelen. Ik erken inderdaad dat dat voor kan komen, maar ik stel alleen dat 'we' (dus ook users ja

) daar niet zo kleinzielig over moeten doen en elkaar de ruimte geven om kritiek te leveren.
inclusief een poging om bv in LA in de meeste gevallen geen threads meer op slot te zetten ... zelfs al wordt een thread opgestart enkel vanuit een individueel probleem ...
Maar dat betekent niet dat zulke 'klacht over een slotje thread' altijd zo succesvol zijn ...
Het kan gebeuren dat er domweg inderdaad een kleine fout gemaakt is, die toegegeven is, en mensen nog altijd 'ontevreden zijn' en het ook moeilijk lijkt om achter die preciese ontevredenheid te komen ...
Bijvoorbeeld lijkt het zo te zijn dat andere gebruikers niet eens lezen dat een moderator een fout toegeeft, en toch doorgan op hun 'vooroordel' dat de moderatoren van GoT zo enorm 'bot' zijn ....
Heb je het nu over dit concrete geval? Want de fout die hier werd toegegeven was dat de sluitmessage niet uitgebreid genoeg was, omdat er nog in had moeten staan dat de topicstart te mager was, maar dat dit niet de hoofdreden van sluiten was. Later wordt er een tegenovergesteld standpunt ingenomen, namelijk dat dit wel de hoofdreden was en dat dit soort topics dus wel zijn toegestaan. Maar dat is iets wat verder niet wordt toegegeven of besproken, dat is iets waar behoorlijk omheen wordt gepraat. Dus ja, dan kun je wel zeggen dat gebruikers niet willen lezen als een moderator een fout toegeeft (ik weet niet of jij dat nu beweert in dit concrete geval, maar dat is sowieso wel een bewering geweest), maar dan vraag ik me af of jij vindt dat in dit geval de fout ook duidelijk is toegegeven?
'Feedback' is geen losstaande 'waarde' die losstaand van eventuele mogelijke resultaten al beschermd moet worden .....
Het is essentieel dat de mogelijkheid tot het geven van Feedback blijft bestaan, dat er met Feedback ook serieus wordt omgegaan, minstens overwogen wordt hoe er ook op in te gaan ...
maar soms is 'feedback' ook een beetje 'stoom afblazen' ... niet dat dat nu zoveel 'minder' is, maar 'meer' is het zeker niet.
Uiteraard, ik ben het met je eens dat sommige pogingen tot feedback dat niet zijn, gewoon een beetje stoom afblazen. Feedback die wel inhoudelijk is, is wmb waardevol en zou hier gestimuleerd moeten worden.
[
Voor 10% gewijzigd door
Verwijderd op 16-08-2005 23:32
]