Toon posts:

Infrarood-ontvanger zelf maken Deel 2

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:
  • 35.147 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kaajee
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 09-11 22:11
ragingbull schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:31:
Ik heb hier een MA-620 usb IR kastje, en een afstandsbediening van een oude videorecorder. (Akai)

Nu heb ik de tutorial uit de TS gevolgt maar blij ik hangen bij stap 7:
(7. Als je nu op een toets op je afstandsbediening drukt krijg je als het goed is een code te zien, en het “lampje” van Girder gaat knipperen.)

Dit doet ie dus niet... Het lampje op de MA-620 zelf gaat wel knipperen, maar Girder blijft stil.. :? Iemand enig idee wat ik mis/fout doe?
Is de plugin wel 'enabled' in Girder? Dat moet je meestal/altijd nog wel even expliciet doen......

• gonkerd
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 07:43
In rotterdam kan je alle onderdelen halen bij:
Geen spam aub.

[Voor 62% gewijzigd door Sprite_tm op 21-06-2007 23:41]

• Kixtart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 26-11 21:42

Kixtart

Destruction = Improvement

Lol, deze post ziet er uit als puur spam ;)

[Voor 44% gewijzigd door Sprite_tm op 21-06-2007 23:41]

☻/
/▌
/ \

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:45

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
ragingbull schreef op maandag 16 april 2007 @ 20:31:
Ik heb hier een MA-620 usb IR kastje, en een afstandsbediening van een oude videorecorder. (Akai)
Het lampje op de MA-620 zelf gaat wel knipperen, maar Girder blijft stil.. :? Iemand enig idee wat ik mis/fout doe?
Ik denk dat je apparaat de verkeerde drivers gebruikt. Het USB IR kastje wat jij gebruikt is voor IrDa, wat voor mobiele telefoons, PDA's e.d is.

IrDa kun je niet gebruiken, dat is jammer. Maar gelukkig is daar een oplossing voor:

Gemodde drivers gebruiken *O*

Zie dit topic: [IrDA] Computer bedienen met afstandsbediening toch mogelijk
Hiermee kan ik de Infraroodpoort in m'n laptop (die normaal gebruikt wordt voor mobieltjes en PDA's e.d) gebruiken met Girder, WinLIRC e.d

Succes ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• kaajee
Kixtart schreef op donderdag 26 april 2007 @ 15:13:
[...]

Lol, deze post ziet er uit als puur spam ;)
In dit geval helemaal, want op de genoemede site staat echt geen ene drol!! :) Alleen een soort productlijst in hele algemene termen. Weet je nog niets!!

• brenn
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 06-01-2011
Wanneer je de usb versie maakt heb je uiteraard een driver nodig. de IgorPlug driver neem ik aan.

Doet deze het ook op Vista?

Heeft iemand uberhaupt een versie van een zelfbouw infrarood ontvanger werkend op vista (serieel of usb) ?
Ik draai dus vista maar wil wel graag zo een infrarood ontvanger..

• BierKoning
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 24-11 21:59

BierKoning

Bier 4 Ever!!

Is een usb-ontvanger als deze wat ik zou moeten kopen wanneer ik hetzelfde wil hebben als de zelf maak dingen? Scheelt wel een hoop werk (en heb geen soldeerbout :P)

-edit ik zie dat hij hem niet naar de goede pagina linkt, hopelijk nu opgelost-

Indien dit niet het geval is, hier een plaatje;

http://www.order.conrad.com/xl/9000_9999/9900/9930/9931/993137_LB_00_FB.EPS.jpgp

Voor 18 euro weinig gedoe.

[Voor 67% gewijzigd door BierKoning op 18-07-2007 16:12]

Ik stem voor alcohol als 5e voedselgroep

• kaajee
BierKoning schreef op woensdag 18 juli 2007 @ 16:09:
Is een usb-ontvanger als deze wat ik zou moeten kopen wanneer ik hetzelfde wil hebben als de zelf maak dingen? Scheelt wel een hoop werk (en heb geen soldeerbout :P)

-edit ik zie dat hij hem niet naar de goede pagina linkt, hopelijk nu opgelost-

Indien dit niet het geval is, hier een plaatje;

[afbeelding]

Voor 18 euro weinig gedoe.
Nee, er staat ook: Ondersteunt SIR, MIR & FIR-mode, IrDA conform 1.3
Tenzij je alleen maar met je PDA/telefoon wilt communiceren.......

(btw: linken naar conrad gaat zo niet, het is artnr: 993137 - 89 )

Als je een goeie USB ir receiver wil die breed ondersteund wordt, danwel native danwel door andere (third party) software neem dan gewoon voor 22 euro een Microsoft USB infrarood ontvanger, voor dat geld heb je er meteen een aardige ab bij ook. Driver zit standaard in XP/Vista dus geen gedoe.....

En anders staat hier nog een hele lijst waar je meer aan hebt dan dat Conrad ding.....

• annuh
  • Laatst online: 19-11 12:02
Ik ben ook van plan om dit te maken (versie 1).
Heb echter paar vraagjes:
1) Ik wil hem solderen aan een draad van 10 à 20 cm. Tussen welke onderdelen kan ik dan het beste dat draad maken? Ik las namelijk ergens (weet niet meer) dat het signaal dat de TSOP afgeeft zeer zwak is. Of maakt dit niet uit?
2) Kan ik dit een plexiglas doosje (TicTac-doosje :P) maken? Anders gezegd: Gewoon glas laat geen infrarood door.. laat plexiglas wel infrarood door?
Alvast bedankt!

• Elektronicanet
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 24-11 23:59

Elektronicanet

Leds do it!

TSOP geeft een digitaal signaal tussen 0..5 V uit. Niet echt zwak dus :)
Ik weet niet of je al onderdelen hebt, maar een mini behuizing voor de compoort kost maar zo'n 20 cent, en daar kan hij keurig in. M'n website is momenteel offline anders had ik je een link gegeven van een tutorial die ik ooit heb gemaakt inclusief foto's van de bouw. Ik heb nog onderdelen over van de inkoopacties destijds, mocht je interesse hebben :)

Nederlander in België

• annuh
Ik heb ook zo´n behuizing voor de com poort maar mijn computer staat meestal (:P) met de achterkant naar mij toe.
Bovendien is er ook niet altijd een witte muur in de buurt (waarop de infraroodstralen weerkaatst kunnen worden)
Daarom leek het me makkelijk als ik de infrarood iets beweeglijker kon maken.
Maar het maakt dus niet niet uit op welk punt ik de draden 'iets' verleng?
Alvast bedankt!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

De TSOP verlengen zou inderdaad geen probleem mogen zijn. Maar makkelijker nog is het om een seriële verlengkabel te gebruiken :)

Nederlander in België

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annuh
Ik heb de volgende onderdelen:

• D1: Diode 1N4148
• R1: Weerstand 4,7 kOhm
• IC1: IR-receiver module TSOP1738 of TSOP1736
• IC2: Spanningsregelaar 78L05, 100 mA
• C1: Condensator 10 µF, 16V (hoger voltage mag ook)
• C2: Condensator 100 nF
• 9-pins female sub-D connector

Ik wou dus het volgende schema maken:
http://img225.imageshack.us/img225/2123/full5zj.gif

Alleen ik kan niet goed zin waar nou IC2 moet worden geplaatst

Moet deze over pin 1 en 3 van de 78L05?

@Elektronicanet: Welke versie heb jij in je tutorial verwerkt dan? Anders wacht ik ff met solderen totdat je site weer online is! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Elektronicanet

Elektronicanet

Leds do it!

Ik heb schema versie 2 gebruikt. Hierbij de tutorial (op tijdelijk adres): :)

[Voor 24% gewijzigd door Elektronicanet op 29-07-2007 11:05]

Nederlander in België

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annuh
Bedankt! Helaas heb ik dus niet de onderdelen voor versie 2.. Dan probeer ik gewoon versie 1 vanaf het schema.
Maar weet iemand toevallig waar de IC2 (condensator 100nF) moet?
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 10:11
Je haalt 2 dingen door elkaar: IC2 en C2. IC2 is de 7805. C2 is de condensator, en die moet tussen pin 2 (ground) en pin 3 (uitgang).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• annuh
Achjah! Ik had C2 eerst over het hoofd gezien.. :P Bedankt!
Een laatste vraagje (dan ga ik gelijk solderen :P):
Moet R1 aan IC2, C1 en D1 worden gesoldeerd? (en andersom natuurlijk..)
(lijkt me wel maar ik vraag het nog ff voor de zekerheid..)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sissors
Yep, gewoon schema volgen :)

• annuh
Ik had het er al op gegokt en tot mijn grote schrik: HET WERKTE!
Bedankt voor de hulp! :)

En om gelijk een onduidelijkheid de wereld uit te helpen:
Het werkt gewoon op Vista! Ik heb versie 1 gemaakt en het werkt mbv van WinlIrc en uICE!

• kadooosh
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 24-11 19:11
ik heb een ati remote wonder afstandsbediening maar deze doet het niet meer(vraag me niet wat er mis is..) nou vroeg ik me af of ik de ontvanger alsnog kan gebruiken (hij installeert gewoon op mijn pc, alleen de afstandsbediening doet niks... lampje erop gaat wel branden als ik een knop indruk)
ik zou namelijk graag met mijn vario me pc willen besturen(werkt ook op diverse tv's etc)

• maarud
  • Laatst online: 26-11 21:03
Ik heb hier zo'n Pinnacle afstandsbediening met bijbehorende serial-IR, maar winlirc zegt dat die config file alleen werkt met de homebrew IR ontvanger :'( Iamnd tips hoe ik de remote toch kan gebruiken in Vista voor bijv. Media Center? IRAssistant werkte perfect in XP, maar doet het niet in Vista, en van Girder vat ik niks....

lama, girder doet het al :)

[Voor 4% gewijzigd door maarud op 14-08-2007 13:52]

• Aapenootjes
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 03:50
kadooosh schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 13:23:
ik heb een ati remote wonder afstandsbediening maar deze doet het niet meer(vraag me niet wat er mis is..) nou vroeg ik me af of ik de ontvanger alsnog kan gebruiken (hij installeert gewoon op mijn pc, alleen de afstandsbediening doet niks... lampje erop gaat wel branden als ik een knop indruk)
ik zou namelijk graag met mijn vario me pc willen besturen(werkt ook op diverse tv's etc)
Dat is toch geen infrarood ontvanger maar een RF ontvanger? Als het lampje wel gaat branden als je op een knop duwt betwijfel ik ook of er wel iets mis met de afstandsbediening zelf is. Ik zou eens controleren op losse contacten, en dat met name in de ontvanger.

• kadooosh
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 24-11 19:11
aapenootjes schreef op dinsdag 14 augustus 2007 @ 14:46:
[...]

Dat is toch geen infrarood ontvanger maar een RF ontvanger? Als het lampje wel gaat branden als je op een knop duwt betwijfel ik ook of er wel iets mis met de afstandsbediening zelf is. Ik zou eens controleren op losse contacten, en dat met name in de ontvanger.
Oh shit je hebt gelijk het is RF :(
Ik kon zelf niks vinden aan de ontvanger..
http://img442.imageshack.us/img442/4076/p8140040tl5.jpg

Kvindt het wel echt jammer, het ding was echt handig toen ie werkte :(, hijs al een jaartje ofzo stuk,hij deed het opeens niet meer weet niet meer waarom maar ik weet wel dat hij niet gevallen ofzo was..
Ik ga nu ff kijken of ik de afstandsbediening open kan slopen... heeft geen schroefjes.
mja krijg hem niet open zonder hem waarschijnlijk letterlijk te slopen :|

Heeft iemand ervaring met de Toshiba MCE Remote Control, http://uk.computers.toshi...&toshibaShop=true&tab=1#1
werkt deze bv onder xp pro en kan ik windows ook ermee besturen (dus niet alleen win media player)

[Voor 19% gewijzigd door kadooosh op 14-08-2007 17:02]

• fr33z|IA
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22-01-2009
sorry voor de kick maar dit leek me het meest geschikte topic.

Ik werk aan een Ir/RF zender en IR ontvanger in 1 schakeling, de irontvanger en de rf zender heb ik beide al liggen dus ben maar begonnen een IRzender te maken. Ik heb het volgende schema gevolgd:

http://lirc.org/images/better_transmitter.gif
http://lirc.org/transmitters.html
met een rood ledje op de plaats van de IR led werkt het denk ik goed, het rode ledje knippert even kort als ik in winlirc send_code indruk. Alleen zodra ik het met een IR ledje probeer lijkt het fout te gaan, want de receiver die ik wil besturen reageert maar niet. Een controlelampje garandeert dus dat de schakeling klopt,maar het apparaat dat ik wil besturen reageert maar niet. Heb verschillende irleds geprobeerd, geen verschil helaas. Wat kan ik nog proberen?

• fr33z|IA
  • Laatst online: 22-01-2009
klein kickje, weet iemand wat ik nogkan proberen om dit werkend te krijgen?

• Sissors
Heb je al geprobeerd als je de draden aan elkaar knoopt ipv via de zender en ontvanger? Als dat werkt kan je een software probleem alvast uitsluiten.
Ik snap niet waarom ze zo'n ingewikkeld schema gebruiken, met 1 torretje en een voorschakel weerstand voor de diode.

• Wouter
  • Registratie: september 2000
  • Niet online

Wouter

is it still raining outside?

Na maandenlang deze ontvanger (versie 2) gebruikt te hebben, deed deze het van de week plotseling niet meer.

Ik had er gelukkig destijds 2 gemaakt, dus ik heb meteen de andere aangesloten, waarna het weer werkte.

Maar nu, 2 dagen later, is die ook 'stuk'. Hij reageert nergens op. Girder geeft ook aan niks binnen te krijgen, geen een afstandbediening werkt meer. Opnieuw opstarten van de PC heeft geen zin. Even de stroom eraf ook niet.

Het gekke is, toen de 2e ontvanger het ook plotseling begaf, probeerde ik de 1e weer even aan te sluiten... en gek genoeg werkte hij weer! Tot hij er na ongeveer 5 minuten weer mee kapte :(
Ben erachter dat hij het telkens heel even doet na een half uur wachten ofzo... dan kan ie met geluk net 1 commando ontvangen en dan doet ie het weer niet meer

Iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

• SiXke
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 25-05 15:29
Enig idee waar ik de tutorial kan vinden? Bedankt

• SiXke
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 25-05 15:29
Ik heb giss de ontvanger gesoldeerd, mijn pc ontploft niet als ik em inplug, dus das al goed.

Maar als ik girder open, en dan de plugin laad, zit ik vast.

Ik heb een command gemaakt, en dan druk ik learn event. maar hoe zie je dat je iets ontvangt?

Hoe kan je testen dat je IR reciever werkt?

Heb met 5 verschillende afstandbedieingen op de IR reciever gericht in learn mode, zie niks verschijnen op het scherm.

Alle hulp is welkom

Als je wil kan je mij ook toevoegen op msn om te helpen: six@pandora.be

Thx

Tis gelukt, had de polariteit van de diode verkeerd gedaan.

Thx voor de tutorial.

[Voor 7% gewijzigd door SiXke op 27-11-2007 22:17]

• gonkerd
heeft iemand die tutorial nog?

• Megamind
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 26-11 19:40
Heeft iemand misschien een tutorial of schema van een IR zender die met de PC bestuurd kan worden?

• gonkerd
volgens mij staat er een op lirc.org

• bimm
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 14-09 14:13
Is er nog steeds iemand die deze dingen maakt voor mensen met twee vergroeide linker handen? :*) Ik zou niet eens weten wat voor soldeerbout ik moest hebben-- laat staan dat ik het schema kan solderen.

Enige wat ik me af vraag is waarom Windows XP een ander schema zou moeten hebben dan alle andere OS' (volgens een van de linkjes die ik was gevolgd in dit topic.. de inkoopactie denk ik. Maar die is afgelopen.)

Ik wissel nogal eens tussen linux en windows (xp) en ik zou de ontvanger toch onder beide willen kunnen gebruiken.

Jullie mogen natuurlijk ook vertellen over soldeerbouten als jullie toch antwoorden. Maar goed, al dat stroom geneuzel was toenertijd niet interessant. Volt. Watt. Ampere. En ik maar programeren.. pas later wat interesse gekregen in electronica en embedded programmeren. Maar daar weet ik nog niks van.

(Er was een stuk tekst weg gevallen, vandaar de edit)

[Voor 10% gewijzigd door bimm op 06-12-2007 08:44]

Ik ook, jij niet?

• gonkerd
Volgens mij is bij nieuwere computers deze schakeling echt nodig.

http://img342.imageshack.us/img342/8338/molex6iy.gif

[Voor 58% gewijzigd door gonkerd op 08-12-2007 15:49]

• maleadt
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 25-11 14:43
gonkerd schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 15:48:
Volgens mij is bij nieuwere computers deze schakeling echt nodig.
Trekt zo'n tsop veel stroom misschien? En hoe zou ik kunnen nameten of een te lage spanning de oorzaak is van een niet-werkende schakeling (multimeter er op tijdens gebruik / inactiviteit)? Heb nml paar maand geleden dit schema gebouwd (zonder extra voeding), maar lirc lijkt er niet op te reageren :( (ondanks dat ik duidelijke voltage-drops meet bij ontvangs van een signaal :/ )

• remmelt
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 05-06-2015
http://remmelt.com/electro/#ir

Heb ik ook gebouwd, leuk ding. Voor de TS: ipv Girder (betalen) kan je ook AutoHotkey gebruiken. Dat is gratis en werkt erg goed, is bovendien scriptbaar en dus perfect voor de tweaker.

• Hasse
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 26-11 17:33
Ik heb schema2 gebouwd maar kan iemand me vertellen hoe ik dat in winlirc aan de gang moet krijgen?

Girder3.3 werkt maar versie 4 krijg ik met schema 2 ook niet aan de gang.

Wat ik wil is vrij eenvoudig:
- IR afstandbediening
- ieder knopje op remote start een mpg of mp3 met volume hoog, na 1 minuut moet geluid uit en filmpje (playlist) door blijven lopen.

Vrij eenvoudig maar helaas is het tot nu toe een enorme worsteling waar ik alleen girder 3.3 kan laten reageren op de remote. Girder 3.3 is enorm wazig met plugins waarvan je echt geen idee hebt wat ze moeten doen.

edit: opgelost: even op de poort meten of er wel 5V opstaat. Stond er niet op, dus probleem moest software zijn. Afsluiten en opnieuw opstarten en toen was het okay. Op zich dus een handige test als je een probleem hebt! meet even of er wel 5V staat op de poort die voor de voeding gebruikt wordt. Als dat er niet op staat zit het probleem in de PC en niet in je soldeer kunsten!

[Voor 24% gewijzigd door Hasse op 16-01-2008 13:47]

I love my Health Tech Start-up: ParkinsonSmartwatch.com

• deepbass909
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 26-11 17:09

deepbass909

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

MALEADt schreef op zaterdag 08 december 2007 @ 18:51:
[...]

Trekt zo'n tsop veel stroom misschien? En hoe zou ik kunnen nameten of een te lage spanning de oorzaak is van een niet-werkende schakeling (multimeter er op tijdens gebruik / inactiviteit)? Heb nml paar maand geleden dit schema gebouwd (zonder extra voeding), maar lirc lijkt er niet op te reageren :( (ondanks dat ik duidelijke voltage-drops meet bij ontvangs van een signaal :/ )
Eens even dit topic weer uit het stof trekken ;)

Het probleem met de moderne RS-232 poorten is, dat het eigenlijk geen RS-232 spec poorten meer zijn. RS232 is eigenlijk + of -12 Volt, maar in het P2-tijdperk schakelde ze vaak al over op 5 volt (met name de laptops). De huidige computers gebruiken echter vaak nog maar 3 volt, en dat is te weinig voor een TSOP om op te werken, en heb je dus een externe voeding nodig.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Voyager1
  • Registratie: januari 2006
  • Laatst online: 28-03-2010
Niet alleen de spanning is een probleem, het ttl signaal uit de tsop wil niet op iedere seriele poort werken. Een simpele max232 en externe voeding werkt echt super en foutloos.

• Eiland
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 26-11 13:54
Ik heb dus deze "module" in mijn htpc zitten maar deze reageerd niet als hij is aangesloten op het moederbord is er een ander manier om de vier draadjes aan te sluiten via de comm port of usb ?

[Voor 17% gewijzigd door Eiland op 30-11-2013 13:57]

• kaajee
Langras schreef op dinsdag 12 februari 2008 @ 18:55:
Ik heb dus deze "module" in mijn htpc zitten maar deze reageerd niet als hij is aangesloten op het moederbord is er een ander manier om de vier draadjes aan te sluiten via de comm port of usb ?
.......
Maar wat is dat voor module dan? Iets meer info dan alleen "deze module" is wel wenselijk?
Hoe kom je eraan?
Hoe heb je hem nu aangesloten dan?
Het lijkt in eerste instantie gewoon een USB module, qua bekabeling, maar zeker weten doe ik dat niet natuurlijk.......

• Eiland
deze module zat in de case die ik had gekocht hij zat aangesloten om mijn moederbord maar deed voor de rest niks

• kaajee
Langras schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 12:23:
deze module zat in de case die ik had gekocht hij zat aangesloten om mijn moederbord maar deed voor de rest niks
Hoe of wáár zat ie dan op aangesloten? Welke pinnetjes zal ik maar zeggen.......
Dat moet je kunnen uitdokteren, desnoods met de manual van je moederbord er bij.......

Dat ie niets deed kan te maken hebben met het feit dat het wellicht idd een USB variant is en die heeft )speciale) drivers nodig. Maar dan zou je wel een geel uitroep tekentje ergens bij de USB devices in je apparaatbeheer hebben moeten zien staan........
En anders heb je kans dat de driver wel gewoon geïnstalleerd was en heb je dus alleen nog software nodig om dat ding aan te sturen.....

Wellicht zit er aan de andere kant van de print nog een wat grotere IC (zwarte 'chip') met een nummer/naam er op, die kan je/ons ook meer vertellen.........

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 09:45

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het zou ook nog kunnen dat die module op de IrDA aansluiting van je moederbord zit, en dat hij is bedoeld om bestanden te verzenden naar een telefoon / PDA / laptop, you name it.

Als dat zo is kun je deze handleiding gebruiken om er een infrarood ontvanger voor een afstandsbediening van te maken:

[IrDA] Computer bedienen met afstandsbediening toch mogelijk

[Voor 33% gewijzigd door ThinkPad op 13-02-2008 13:27]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Eiland
Hij zat aan gesloten op usb78 op het moederbord en de ic op de achterkant is een mc68hc908jb8 - jdw - 3k45h - xaa0436

ik heb deze case maar op de website staat niet veel nuttigs
http://www.nmediapc.com/htpc100.htm

[Voor 29% gewijzigd door Eiland op 13-02-2008 14:14]

• kaajee
Langras schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 13:50:
Hij zat aan gesloten op usb78 op het moederbord en de ic op de achterkant is een mc68hc908jb8 - jdw - 3k45h - xaa0436

ik heb deze case maar op de website staat niet veel nuttigs
http://www.nmediapc.com/htpc100.htm
Zoals reeds gedacht: een USB ir receiver dus.......
Als je deze op het moderbord prikt, zou windows moeten komen met de wziard nieuwe hardware. USB is plug&play. Het zou dan kunnen dat de drivers reeds op je PC geinstalleerd zijn; dan moet je kijken bij de USB devices wat daar als devices staan; letten op iets met infrared, remote of HID device. Kan ook dat de receiver bij de human interface devices te staan komt.
Dan zou je daar evt. kunnen zien welke driver er voor deze ir ontvanger gebruikt wordt.

Een eerste, snelle search op google, leverde deze resultaten op, met oa. deze interessante link

(vermoedelijk IgorPlug USB)

BTW, hoezo reageerde dat ding niet toen ie ingebouwd zat? Welk programma heb je geprobeerd dan?

[Voor 3% gewijzigd door kaajee op 13-02-2008 15:21]

• Eiland
Computer geeft nu wel aan dat hij een onbekend usb apparaat heeft gevonden alleen kan hij geen driver vinden (ik ook niet )

igorusb driver werken ook niet

edit
nu wordt hij wel herkend als

fabrikant: (Standaard USB Host Controller)
lokatie: Locatie 0 (IR MCS Receiver)

iemand tips wat ik verder kan doen nu die soort van herkend wordt

[Voor 51% gewijzigd door Eiland op 13-02-2008 18:03]

• kaajee
Langras schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 17:43:
Computer geeft nu wel aan dat hij een onbekend usb apparaat heeft gevonden alleen kan hij geen driver vinden (ik ook niet )

igorusb driver werken ook niet

edit
nu wordt hij wel herkend als

fabrikant: (Standaard USB Host Controller)
lokatie: Locatie 0 (IR MCS Receiver)

iemand tips wat ik verder kan doen nu die soort van herkend wordt
Heb je nu geen gele uitroeptekens (meer) in apparaatbeheer?

Je hebt ook een remote neem ik aan?

Dan is de volgende vraag wat je er mee wilt doen?

• Eiland
Ik heb inderdaad geen gele uitroeptekens meer,
Ik heb geen remote binnekort wel een logitech one en daarmee wil ik eigenlijk mediaportal aansturen

[Voor 19% gewijzigd door Eiland op 13-02-2008 18:57]

• kaajee
Langras schreef op woensdag 13 februari 2008 @ 18:57:
Ik heb inderdaad geen gele uitroeptekens meer,
Ik heb geen remote binnekort wel een logitech one en daarmee wil ik eigenlijk mediaportal aansturen
Voor mediaportal zou je dit topic eens moeten doorspitten.......

En anders Girder en dan via Girder weer naar MediaPortal, zie ook hier (auf Deutsch)

• deepbass909

deepbass909

Ik zit de laatste tijd ook weer te kijken naar een IR-ontvanger, maar dan specifiek voor USB. Nu is dat geen probleem, met een ATtiny is dat zo te regelen. Maar (er is natuurlijk altijd een maar :p), het liefst hang ik er ook een 4x20 LCD bij aan.
Ik heb tot nu toe 1 schema gevonden die dat kan, namelijke deze, maar die is voor een 2x16, wat voor mij gewoon te klein is (ik hou van teveel info op m'n LCD tijdens het afspelen van MP3's :p ).

Daarnaast hangen er voor mij 2 eisen aan wat aansturing betreft, namelijk hij 1 door lirc ondersteunt worden (de originele linux versie) en door LCDProc (idem). Beide gelden echter zo goed als standaard en ondersteunen ook de meest gangbare protocollen. De LCD mag via een USB>parallel of USB>serieel converter (liefst de eerste).

Weet iemand iets? Beide los is geen probleem, maar ik wil ze eigenlijk samen in 1 behuizing zetten met maar 1 usb-kabel...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• deepbass909

deepbass909

Is er helemaal niemand die een idee hierover heeft???

• virus.elektro
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-11 14:34

virus.elektro

profesionele monitor sloper

een lcd is een lcd volgens mij. bij mijn weten werkt een 4x20 lcd hetzelfde als een 2x16 lcd. alleen de initialisatie is anders, de chip op de lcd is in beide gevallen de hd4470.

anders kan je ook een usb-hub in de behuizing stoppen en dan het lcd los aansturen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• ragingbull
  • Laatst online: 03-12-2011
Ik ben bezig met een mediacenter te maken, en mijn idee was een IR ontvanger te maken voor aan de compoort zodat ik mijn oude videorecorde afstandsbediening kan gebruiken om het een en ander aan functies in te stellen op de remote...

Nu vraag ik me af of het ook mogelijk is een pc aan te sturen met een AB via een USB IR ontvanger/zender. Ik heb namelijk zo'n ding liggen en dat scheelt me weer soldeer werk en geld.

Your soul lives not in your body, your body lives in your soul.

• kaajee
ragingbull schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:19:
Ik ben bezig met een mediacenter te maken, en mijn idee was een IR ontvanger te maken voor aan de compoort zodat ik mijn oude videorecorde afstandsbediening kan gebruiken om het een en ander aan functies in te stellen op de remote...

Nu vraag ik me af of het ook mogelijk is een pc aan te sturen met een AB via een USB IR ontvanger/zender. Ik heb namelijk zo'n ding liggen en dat scheelt me weer soldeer werk en geld.
Ligt er een beetje aan wélke USB ontvanger je nog hebt liggen en ook of je daar drivers bij hebt.....

(een tipje van de sluier alvast: is het IrDA ontvanger, wordt het al lastig(er).........)

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 26-11 20:23
deepbass909 schreef op vrijdag 15 februari 2008 @ 14:29:
Ik zit de laatste tijd ook weer te kijken naar een IR-ontvanger, maar dan specifiek voor USB.
...
Weet iemand iets? Beide los is geen probleem, maar ik wil ze eigenlijk samen in 1 behuizing zetten met maar 1 usb-kabel...
Een USB hubje en 2 omzetters, of misschien kan beiden met de FT2232C?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Promy
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 23:08
sinds enige tijd ben ik tevreden gebruiker van een diy seriele ir ontvanger. Enige minpuntje die ik voorlopig heb is dat ik er de pc niet uit slaapstand mee kan halen.
Vandaar dat ik aan het rondkijken ben om de usb versie te maken.
Nu lees ik dat er problemen zijn met de attiny2313 vervanger. Heeft er iemand die werkend gekregen?
En belangrijker nog... kan je de pc uit slaapstand halen hiermee? :)

[Voor 24% gewijzigd door Promy op 04-03-2008 16:43]

• deepbass909

deepbass909

virus.elektro schreef op maandag 25 februari 2008 @ 16:06:
een lcd is een lcd volgens mij. bij mijn weten werkt een 4x20 lcd hetzelfde als een 2x16 lcd. alleen de initialisatie is anders, de chip op de lcd is in beide gevallen de hd4470.

anders kan je ook een usb-hub in de behuizing stoppen en dan het lcd los aansturen
In die initialisatie zit ook het punt. Bij USB piggybags wordt de initialisatie vaak door de software in de atmel gedaan. Om de één of andere reden pakken ze er altijd een 2x16 scherm voor (op zich wel te begrijpen, die zit namelijk in de meeste apparaten... ik heb er 3 thuis liggen, alleen uit printers e.d.)
Misschien moet ik maar eens in het programeren van die dingen gaan duiken...
naftebakje schreef op maandag 25 februari 2008 @ 19:33:
[...]
Een USB hubje en 2 omzetters, of misschien kan beiden met de FT2232C?
Die heb ik inderdaad ook gezien. Als ik het goed begrijp kan je daarmee 2 seriële, 2 parallele of 1x serieel en 1x parallel mee maken. Dat zou dus inhouden dat software als LCDproc en Lirc gewoon via de standaard aansturing kunnen werken.
FTDI Chip heeft trouwens een mooie evaluatie module voor deze chip. Ik heb er al over zitten denken om deze aan te schaffen.

• Promy
@DarkShadow: (of anderen die de ubs remote hebben werkend gekregen.)

ik heb het oorspronkelijk schema in elkaar gestoken, de extra pinnen aan par. poort gehangen, geheel (par + usb) aan de pc. Deze herkent een onbekend usb apparaat.
Maar als ik wil flashen met igorprogrammer zegt hij : AVR not found

enig idee hoe dit op te lossen?

• kaajee
Promy schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 16:44:
@DarkShadow: (of anderen die de ubs remote hebben werkend gekregen.)

ik heb het oorspronkelijk schema in elkaar gestoken, de extra pinnen aan par. poort gehangen, geheel (par + usb) aan de pc. Deze herkent een onbekend usb apparaat.
Maar als ik wil flashen met igorprogrammer zegt hij : AVR not found

enig idee hoe dit op te lossen?
Lijkt me logisch toch? Eerst zorgen dat het geen 'onbekend usb apparaat' meer is......en hoe doen we dat met (USB) devices in de regel? Door de/een driver te installeren.......daarna weet Windows pas welk apparaat er aan je USB hangt en kun je hem 'benaderen'......

Waarom wil je hem 'flashen' eigenlijk?

• Promy
kaajee schreef op vrijdag 07 maart 2008 @ 17:07:
[...]

Lijkt me logisch toch? Eerst zorgen dat het geen 'onbekend usb apparaat' meer is......en hoe doen we dat met (USB) devices in de regel? Door de/een driver te installeren.......daarna weet Windows pas welk apparaat er aan je USB hangt en kun je hem 'benaderen'......

Waarom wil je hem 'flashen' eigenlijk?
je moet toch eerst de standaard "lege" attiny2313 gaan programmeren (flashen), en hem daarna pas met drivers aan de praat krijgen?
zo stond het ook bij de uitleg van DarkShadow

Op de site van Igor stond er wel een opmerking voor het flashen van de Attiny2313, maar ik snap niet hoe ik dat kan aanpassen: " For correct operation on ATtiny2313 you must set fuses during programming: disable division the external clock by 4 and enable high speed XTALL. The HEX file is in download package on my website."

[Voor 22% gewijzigd door Promy op 09-03-2008 14:57. Reden: nog opmerking van Igor site erbij gezet]

• neo_theone
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 03-04-2011

neo_theone

Faith Elite

Is er ook een mogelijkheid om via infrarood je pc automatisch aan te zetten ?

• kaajee
neo_theone schreef op donderdag 13 maart 2008 @ 09:28:
Is er ook een mogelijkheid om via infrarood je pc automatisch aan te zetten ?
Nou echt aan (uit).......Vanuit standby ontwaken; als je een USB IR ontvanger neemt en je moederbord spanning op de USB poort kan houden in standby, wel ja.....

• Promy
kleine kick...

ik ben er ondertussen in geslaagd de fuses goed te krijgen (cksel3..1 en sut1..0 en ckdiv allemaal "unprogrammed" )
en ik kan met ponyprog nog altijd de avr benaderen, dus hij werkt.

Maar als ik hem in usb poort plug dan krijg ik een foutmelding dat het niet herkend wordt en malfunctioned.
Via google kwam ik tegen dat het eventueel aan een te hoge spanning op de data + en - kon liggen en de weerstanden van 68k naar 330 moesten. (en evenuteel 3.6zener diodes ertussen)

Nameten geeft aan dat (iedere keer tussen ground en de pin) volgende spanningen erop zitten:
- data - : 3.4V
- VCC: 5.1V
- data +: 0V

heeft er iemand een idee hoe ik dit aan de praat krijg?

PS: de driver kan ik dus niet installeren, aangezien hij "malfunctioned" zegt en hij de driver niet wil aanvaarden...

• Promy
Door het verhogen van de weerstanden (68Ohm op oorspronkelijk schema) heb ik de malfunction kunnen verhelpen. >:)
De igortester geeft aan dat het schema werkt, ik kan de eeprom in en uitlezen via dat progje, maar het geheel werkt nog niet. Noch in girder (met de plugin) , noch in Ir server suite kan ik enige zaken uitlezen. :(
Wat er wel is: in de tester van igor, krijg ik geen blokgolf te zien onderaan. Moet dit, of is het prentje op de site van igor gewoon "oud"?

• Jochem_
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
In het schema van versie 2 vind ik de positie van D1 wat vreemd. Je hebt op RTS een voltje of 8-10 staan vanuit de computer, die je gelijk afkapt naar 5.1V. Die 5.1 volt is vervolgens prima voor de TSOP, maar dan staat er ineens nog een weerstand tussen. Het zal wellicht werken, die seriele poort zal zelf nog wel in wat stroombeperking voorzien, maar ik zou er zelf voor gekozen hebben om D1 'achter' R1 te zetten, dus parallel aan C1. Dan heb je de spanningsval van 3-5 volt (van 8-10 naar 5.1) over R1 staan, bij D1 komen we dan netjes op 5.1 volt, die nog wat stabiel gehouden wordt door C1.

De pull-up R2 die DSR omhoog trekt zit dan ook aan een fatsoenlijk niveau, namelijk het oorspronkelijke RS-232 level waar de computer op uit stuurt. Dat zal bij 5.1V ook nog wel werken, maar toch.

Kan iemand die schema 2 heeft bedacht hierop reageren? Of misschien iemand anders die mijn redenatie onderuit kan halen?

aanvulling
Verder wordt er gezegd dat versie 1 WinLirc nodig heeft, terwijl versie 2 direct met Girder kan werken. Als dat zo is, dan moet m.i. ook versie 1 direct met Girder kunnen werken, als je in plaats van DCD dan DSR gebruikt (met eventueel ook die doorverbindingen uit schema 2). Het enige verschil tussen schema 1 en 2 is eigenlijk de manier waarop de 5V voor de TSOP gemaakt wordt.

edit2:
Gisteravond even schema 2 gemaakt met de aanpassingen die ik hierboven beschreef. Werkt als een (puls)trein! :) En veel minder belasting voor de seriele poort.

[Voor 24% gewijzigd door Jochem_ op 18-03-2008 08:32. Reden: aanvulling]

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 02-04-2019
Ik ga morgen de printplaat op school maken, als ik toestemming heb.
Heb de PDF van die Igor USBkey gedownload, en wat aangepast, wat ontwerpfoutjes O-)
Dan post ik ook wel wat pics voor jullie :>
pics:

progger zoals ik het wou werkte niet :9, maar ff op school doen dan :)

[Voor 44% gewijzigd door KiPKaKDutcH op 30-03-2008 14:32. Reden: pics added]

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

• Frixel
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 28-03 16:12
Is het WinLIRC ook mogenlijk om je muisaanwijzer te laten bewegen.
Ik lees hier wel heel veel over commando`s aanleren ed maar zie niets over de muisaanwijzer.
Wat ik eigenllijk wil is alleen maar de muisaanwijzer kunnen bewegen met de pijltjes knopjes van de AB en de ok button als enter.

Lijkt mij heel simpel en ook zo gezecht :+ maar of het ook mogenlijk is?

• Jochem_
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Zo uit m'n hoofd kon dat met Girder wel. WinLirc weet ik niet, je kunt 'm effe download en bekijken he :)

• Kuhlie
  • Registratie: december 2002
  • Niet online
WinLirc is alleen voor het vertalen van input vanaf de seriele poort naar toetsen. Je hebt vervolgens andere programma's nodig om daar iets mee te doen.

• Frixel
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 28-03 16:12
Kuhlie schreef op woensdag 02 april 2008 @ 11:42:
WinLirc is alleen voor het vertalen van input vanaf de seriele poort naar toetsen. Je hebt vervolgens andere programma's nodig om daar iets mee te doen.
Daar was ik dus al bang voor.
Ik heb een USB infrarood ontvanger, kan je die gebruiken in grinder of heb je dan nog meer software nodig?

• kaajee
Frixel schreef op woensdag 02 april 2008 @ 16:48:
[...]

Daar was ik dus al bang voor.
Ik heb een USB infrarood ontvanger, kan je die gebruiken in grinder of heb je dan nog meer software nodig?
Ligt er aan wat voor USB het is (merk/type). En of ie std. door Girder ondersteund wordt of dat je wellicht een plugin nodig hebt (als die er is). Kijk anders eens op de site (en forum) van Girder/Promixis

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RetepV
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-05-2018

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik heb net zelf IgorPlug USB gemaakt, met een attiny2313 i.p.v. een at90s2313.

Je kunt de attiny2313 niet programmeren met de programmer van de IgorPlug pagina. Ik gebruik zelf de SP12 programmer: http://www.xs4all.nl/~sbolt/e-spider_prog.html.

Let op dat de 'Setup.exe for XP/NT/W2000' een oudere versie van SP12 installeert. Maar die setup installeert wel giveio.sys voor je. Run gewoon die 'Setup.exe for XP/NT/W2000', en kopieer dan de files uit 'SP12 version 2.1 for XP/NT/W2000' over de geinstalleerde files heen (in c:\Program Files\SP12_AVR te vinden).

Bij de fuse bits moet de CKDIV8 uitgezet worden (geen divider) en de CKSEL3..0 op 1 gezet worden (hoogst mogelijke frequentie).

Met de brownout detectie kun je het opstarten wat stabieler maken (bodlevel op 2.7V), dus die wordt ook gezet. De rest kan uit blijven. Daarmee kom je op een low fuse bit van 11101111 en een high fuse bit van 11011011.

Programmeren met SP12 doe je zo:

sp12 -wF11101111 -wH11011011 -wpf usb90s2313.hex

Bij mij werkte hij vrijwel meteen. Ik heb zelfs een onbekende IR ontvanger van een printplaat afgehacked. Eerst goed gekeken hoe die verbonden was op die printplaat, en op dezelfde manier op de AVR aangesloten. En ook dat werkte in één keer goed :).

Helaas lijkt het er wel op dat het schema'tje nog een beetje kritisch is. Op mijn Sony Vaio laptop krijg ik hem b.v. niet aan de praat. Misschien nog wat prutsen met die startup time, misschien op 11 zetten. Maar misschien is het wel wat anders dat hem de das om doet (te lage spanning?). Moet ik nog even op meten.

Edit:

Foto's

http://farm3.static.flickr.com/2394/2393821462_211226060d.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3119/2393821766_30b8bbafa3.jpg?v=0
http://farm4.static.flickr.com/3231/2393821844_7fce5885d1.jpg?v=0

Edit2:

Ja, inderdaad, ik heb er eerst een verkeerde USB plug op zitten solderen :). Toen maar effe snel een kabeltje aan gesoldeerd.

Al die pennetjes zijn om mee te experimenteren. Het infrarood gedeelte was eigenlijk meer bedoeld om te testen of het allemaal werkte.

Edit3:

Als de SP12 programmer het niet wil doen op je computer, probeer het dan eens op een oudere. Ik heb zelf speciaal een oude PC om dit soort simpele programmers te gebruiken. Te weten: een Epox 8kta3+ met een Athlon 1000 erop. Nieuw genoeg voor Win2K en oud genoeg om nog een 'sterke' printerpoort te hebben.

[Voor 19% gewijzigd door RetepV op 06-04-2008 22:37]

Macbook Pro

• KiPKaKDutcH
RetepV schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:08:

Je kunt de attiny2313 niet programmeren met de programmer van de IgorPlug pagina. Ik gebruik zelf de SP12 programmer: http://www.xs4all.nl/~sbolt/e-spider_prog.html.

Let op dat de 'Setup.exe for XP/NT/W2000' een oudere versie van SP12 installeert. Maar die setup installeert wel giveio.sys voor je. Run gewoon die 'Setup.exe for XP/NT/W2000', en kopieer dan de files uit 'SP12 version 2.1 for XP/NT/W2000' over de geinstalleerde files heen (in c:\Program Files\SP12_AVR te vinden).

Bij de fuse bits moet de CKDIV8 uitgezet worden (geen divider) en de CKSEL3..0 op 1 gezet worden (hoogst mogelijke frequentie).

Met de brownout detectie kun je het opstarten wat stabieler maken (bodlevel op 2.7V), dus die wordt ook gezet. De rest kan uit blijven. Daarmee kom je op een low fuse bit van 11101111 en een high fuse bit van 11011011.

Bij mij werkte hij vrijwel meteen. Ik heb zelfs een onbekende IR ontvanger van een printplaat afgehacked. Eerst goed gekeken hoe die verbonden was op die printplaat, en op dezelfde manier op de AVR aangesloten. En ook dat werkte in één keer goed :).

Helaas lijkt het er wel op dat het schema'tje nog een beetje kritisch is. Op mijn Sony Vaio laptop krijg ik hem b.v. niet aan de praat. Misschien nog wat prutsen met die startup time, misschien op 11 zetten. Maar misschien is het wel wat anders dat hem de das om doet (te lage spanning?). Moet ik nog even op meten.

Edit:

Foto's

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Edit2:

Ja, inderdaad, ik heb er eerst een verkeerde USB plug op zitten solderen :). Toen maar effe snel een kabeltje aan gesoldeerd.

Al die pennetjes zijn om mee te experimenteren. Het infrarood gedeelte was eigenlijk meer bedoeld om te testen of het allemaal werkte.

Edit3:

Als de SP12 programmer het niet wil doen op je computer, probeer het dan eens op een oudere. Ik heb zelf speciaal een oude PC om dit soort simpele programmers te gebruiken. Te weten: een Epox 8kta3+ met een Athlon 1000 erop. Nieuw genoeg voor Win2K en oud genoeg om nog een 'sterke' printerpoort te hebben.
nice :)
je kan die .hex van Igor gewoon in die ATTiny proggen?
ik kan mss 24apr, proggen op school.
3de klassers zijn daar nu mee bezig :)

• RetepV
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 25-05-2018

RetepV

ALLES valt te repareren

KiPKaKDutcH schreef op woensdag 09 april 2008 @ 20:18:
[...]

nice :)
je kan die .hex van Igor gewoon in die ATTiny proggen?
Precies. Nog even voor de duidelijkheid, ik heb dus een attiny2313 gebruikt. Daarom moest ik een andere programmer gebruiken dan die van Igor. Die van Igor doet het niet met attiny2313's.

Let ook even op het 3D design van mijn printje 8). Die weerstand over alles heen, maar ook die elco horizontaal direkt aan de pootjes van de ontvanger gesoldeerd, hahaha. :)

Macbook Pro

• KiPKaKDutcH
RetepV schreef op vrijdag 11 april 2008 @ 19:47:
[...]

Precies. Nog even voor de duidelijkheid, ik heb dus een attiny2313 gebruikt. Daarom moest ik een andere programmer gebruiken dan die van Igor. Die van Igor doet het niet met attiny2313's.

Let ook even op het 3D design van mijn printje 8). Die weerstand over alles heen, maar ook die elco horizontaal direkt aan de pootjes van de ontvanger gesoldeerd, hahaha. :)
mooi dan kan ik dat mooi op school doen, we hebben op school een USB AVR progger namelijk :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Promy
Kan je bij die seriele versies ook de ir ontvanger (TSOP) door een RF ontvanger?
en dan in de afstandsbediening hetzelfde doen?
(zou best wel handig zijn voor de htpc die in de kast zit :) )

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kaajee
Promy schreef op vrijdag 02 mei 2008 @ 00:06:
Kan je bij die seriele versies ook de ir ontvanger (TSOP) door een RF ontvanger?
en dan in de afstandsbediening hetzelfde doen?
(zou best wel handig zijn voor de htpc die in de kast zit :) )
Nee!

• Trax_Digitizer
  • Laatst online: 13-09 19:59

Trax_Digitizer

are we there yet?

Ik ben niet zo elektrotechnisch aangelegd, maar zou hier toch graag een vraag willen stellen.

Sinds kort bezit ik een HTPC van Omaura (de TF-8). In deze kast zitten een zogenaamde IR-blaster en IR-receiver. Om deze aan te kunnen sluiten moet je een IR kit bestellen (60-70 euro) met daarin een IR-PCB en de afstandbediening zelf. Zie ondermeer onderstaand plaatje:

http://www.morleydigital.com/wp-content/uploads/2008/05/ir-kit.jpg

Echter, omdat ik een Logitech Harmony One (universele afstandsbediening) bezit, wil ik eigenlijk alleen de PCB (Philips OVU4130_4140) hebben. Deze is echter niet los verkrijgbaar en daarom kwam ik op het idee om dit zelf te gaan maken.

Ik vraag me echter af of dit eigenlijk wel mogelijk is, omdat ik de IR-blaster en IR-receiver (inclusief de witte kabels) in mijn kast wil gebruiken.

• kaajee
Maar begrijp ik het nou goed dat je eigenlijk alleen die (grote/hoofd) printplaat/pcb mist?
De rest zit al wel in de kast? Dus wel dat printplaatje/gevalletje waar 'IR RECEIVER' bij staat? De eigenlijk IR ontvanger? En ook het kleine 'IR BLASTER' printplaatje zit al wel in de kast?

En heb je echt de/een IR BLASTER nodig? Want die zou nog wel eens 'lastig' kunnen worden......

• Trax_Digitizer
  • Laatst online: 13-09 19:59

Trax_Digitizer

are we there yet?

Je begrijpt het goed. Die onderdelen (IR receiver, IR blaster) zitten inderdaad al in de kast. De IR Kit van Omaura bestaat uit de afstandsbediening en de IR PCB. Als je het mij vraagt een mooi voorbeeld van vendor lock-in. :/

Anyway, ik heb Omaura gevraagd of ik dat ding los kon bestellen (die IR PCB), maar dat kon niet. Op de site van Philips zie ik ook geen mogelijkheid om hem te bestellen, tenzij je er meteen heel veel wil hebben. Omdat het mij zonde leek die hele IR kit te kopen omdat ik de afstandsbediening niet nodig heb, dacht ik: dan maar zelf maken. Heb ik dat ook meteen een keer gedaan. Probleem is dat ik er geen ervaring mee heb, en niet weet of dit wel na te bouwen is.

Het is me overigens niet duidelijk wat een IR blaster is.

• kaajee
Een IR Blaster (of IR emitter) geeft ahw een/het IR signaal door. Ook kunnen bijv. signalen die de 'echte' IR receiver ontvangt worden doorgegeven. Binnen MCE wordt het ook bijv. gebruikt om set top boxen aan te kunnen sturen; als er bijv. een opname gepland staan voor 21:00u zorgt MCE ervoor, door een IR signaaltje naar de STB te sturen, dat de STB op het juiste kanaal komt te staan zodat de opname correct is.

Meestal worden deze blasters dus niet gebruikt, en daarom vroeg ik er ook naar.
Zonder IR blaster functionaliteit kun je deze blasters dus links laten liggen en je concentreren op IR ontvangst. Het IR oogje heb je dus al, dus in feite volstaat het als je zelf een USB IR ontvanger zou maken. Dat wordt in dit topic besproken.

Een andere optie is een originele Microsoft USB IR receiver te kopen (<20eu) en deze te gebruiken. Eventueel zou je het IR oogje wat hier in zit ahw kunnen verlengen naar het IR oogje wat al in jouw kast zit. Heb ik ook gedaan, koud kunstje. Zie dit topic

• ragingbull
kort vraagje

Kan iemand mij vertellen of de GND line van Seriële ontvanger versie 2 ook aan het metaal buitenwerk van de serieel connector gesoldeerd moet worden?

Edit

En welke kant van de RS232 connector representeert de tekening? De soldeerkant of de aansluitkant. En het het in de tekening de male connector die je in je pc prikt. of stelt dat de female connector voor die uit me pc komt?

Beetje onduidelijk. ik had dit probleem ook bij mijn eerste lcdtje op de parallel poort.

[Voor 49% gewijzigd door ragingbull op 15-06-2008 13:49]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ragingbull
schop

• Kuhlie
  • Niet online
Respectievelijk: nee en "er staan nummertjes op je connector, die zijn hetzelfde als op de tekening" :)

• ragingbull
hmm, Ik heb dus versie 2 gemaakt. Nu nog maar eens een keer doorgemeten en gecontroleerd en idd er stonden trouwens nummertjes op de connector. De poort was al goed gesoldeerd. Ik had naar een foto gekeken en blijkbaar klopte het dus wat ik gemaakt had.

Anyway probeer ik nu de IR poort te installeren / gebruiken met uICE, dan kies ik voor 'general serial IR device.' Vervolgens selecteer ik com1. Ik krijg dan een melding dat de hardware niet reageert.

Iemand die weet of deze versie werkt met uICE, en zo niet dan heb ik Girder nodig met een plugin toch? Kortom iemand die over het softwaredeel wat tekst en uitleg heeft?

Uit de TS, deze link naar een plugin die ik zou moeten hebben icm Girder. http://www.cesko.host.sk/

Ik word er in elk geval niet veel wijzer van.... Een naam van de plugin doet wonderen, want die kan ik google dan voeren en dan voert google mij de download locatie. ;)

[Voor 17% gewijzigd door ragingbull op 18-06-2008 11:58]

• kaajee
ragingbull schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 11:54:
............

Iemand die weet of deze versie werkt met uICE, en zo niet dan heb ik Girder nodig met een plugin toch? Kortom iemand die over het softwaredeel wat tekst en uitleg heeft?

Uit de TS, deze link naar een plugin die ik zou moeten hebben icm Girder. http://www.cesko.host.sk/

Ik word er in elk geval niet veel wijzer van.... Een naam van de plugin doet wonderen, want die kan ik google dan voeren en dan voert google mij de download locatie. ;)
Staat toch allemaal hiero beschreven?

• telleropnul
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 03-03-2015
Leuk weetje: Bekijk eens een infrarood led (van je afstandbediening) op het LCD schermpje van een digitale camera. Het CCD element van de camera zorgt ervoor dat infrarood licht als zichtbaar licht op het scherm verschijnt.

[Voor 35% gewijzigd door telleropnul op 18-06-2008 12:41]

Countzero interupt: On receiving an interrupt, decrement the counter to zero.

• ragingbull
telleropnul schreef op woensdag 18 juni 2008 @ 12:36:
Leuk weetje: Bekijk eens een infrarood led (van je afstandbediening) op het LCD schermpje van een digitale camera. Het CCD element van de camera zorgt ervoor dat infrarood licht als zichtbaar licht op het scherm verschijnt.
Dat wist ik, kun je leuke dingen mee doen. Je kan bijvoorbeeld een aantal van die IR leds om je camera heen maken en als je ze dan aan zet heb je een nacht camera. Werkt echt ideaal.

Edit

En het werkt met Girder! Nu nog even die MediaPortal plugin aan de gang zien te krijgen. Mooi systeem!

[Voor 9% gewijzigd door ragingbull op 18-06-2008 17:14]

• NetworkIP
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 15-07-2008
Ik heb nu versie 1 gebouwd en aangesloten....
Als ik nu bij WinLirc kijk naar de RAW codes zie ik constant codes verschijnen ookal gebruik ik geen afstandsbediening...
Duw ik dan wel even een toets op de afstandsbediening dan zie je duidelijk een verschil en zie je de goed raw codes wel verschijnen,

dus eerst dacht ik dat ik een stoorzender in men kamer had maar als men de IR receiver volledig afdekt blijven deze willekeurige codes binnenstromen?

Als men de IR-ontvanger loskoppelt van de computer dan stoppen de willikeurige IR-codes wel met binnenstromen.

Iemand een idee waar de fout zit? Men schakeling is 100 procent correct gesoldeerd...

• Kuhlie
  • Niet online
Kan je meten hoeveel volt er tussen RTS en GRND staat op het moment dat WinLirc aan staat en je schakeling is aangesloten? Dit moet namelijk minstens 67 volt zijn.

Zo niet, dan is de seriele poort van je computer te zwak (komt vaak voor met moderne moederborden) en zul je schakeling 2 moeten gebruiken.

[Voor 9% gewijzigd door Kuhlie op 22-07-2008 12:07]

• dikki dik
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
RetepV schreef op zondag 06 april 2008 @ 22:08:

ik zit met een probleem. Ik wil nu de sp12 programmeer software gebruiken, maar nu wijkt het schema om de attiny2313 aan te sluiten om te kunnen programmeren af van wat er op de cesko site staat aangegeven. Er worden ook weerstanden en condensatoren gebruikt, terwijl die niet zijn terug te vinden op het andere schema.

Nu neem ik aan dat ik bij het programmeren via sp12 het bijbehorende schema moet gebruiken, maar zijn al die weerstanden en condensatoren ook benodigd? Iemand die dit zelf al heeft ondervonden?

schema cesko (igorplug)
http://www.imgdump.nl/uploads/vi6xgr3f_avrprog2.jpg

schema sp12
http://www.imgdump.nl/uploads/xi5ob3lk_progrmmr.jpg

Op de cesko site staat aangegeven bij het gebruik van de attiny2313 de kristal niet meer te delen door 4, maar is dat ook opgenomen in de programmeer code. Omdat ik alleen de fuses zie die worden aangepast.

Neemt niet weg dat dit me tot nu toe echt enorm heeft geholpen. Ik had geen idee hoe ik de attiny2313 kon gaan programmeren. Vooral omdat hier weinig van op het internet te vinden is en ik sowieso al niet de basis kennis heb, die je wel krijgt bij elektrotechniek. Doe zelf werktuigbouwkunde, dus ben niet helemaal onbekend met dit soort dingen.

[Voor 59% gewijzigd door dikki dik op 23-10-2008 12:49]

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

• Promy
voor de mijne te programmeren met ponyprog heb ik gewoon de par versie gebruikt met pins 1 ; 2; 3; 15 en 25 (cfr schema hierboven)
ik had enkel wat problemen met de fuses te zetten (zie hoger in deze draad)
enige probleem dat ik nu heb is dat ik hem enkel kan aansturen met de "schareware" versie van igorplug en girder... :( en dus niet via mediaportal

[Voor 26% gewijzigd door Promy op 23-10-2008 17:55]

• dikki dik
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12-07-2020
Promy schreef op donderdag 23 oktober 2008 @ 17:53:
voor de mijne te programmeren met ponyprog heb ik gewoon de par versie gebruikt met pins 1 ; 2; 3; 15 en 25 (cfr schema hierboven)
ik had enkel wat problemen met de fuses te zetten (zie hoger in deze draad)
enige probleem dat ik nu heb is dat ik hem enkel kan aansturen met de "schareware" versie van igorplug en girder... :( en dus niet via mediaportal
Weet jij zeker dat je de goede fuses te pakken had. Hoe had je dat trouwens uitgezocht, google? Ook lees ik niks over de kristal chip. Op de attiny moet die niet worden gedeeld door 4 zoals bij de at90s, maar hoe schakel je dat uit.

Normaal gesproken kan het wel via mediaportal?

Battlefield 2 stats - Specs PC - X360 Gamertag

• Promy
via google en vooral de datasheet van de chip ben ik erop uitgekomen dat via ponyprog je cksel3..1 en sut1..0 en ckdiv allemaal "unprogrammed" moet zetten

de fuses hebben niks te maken met hetgene je erin flasht, dat ik afzonderlijk van elkaar in te stellen.
vanuit mediaportal werkte het niet, omdat hij wegens een of andere reden niet herkend werd door de remote software (softwareschrijver wilde het wel aanpassen maar had geen igorplug bij hem - in australie ;) ) de hardware werkte wel goed met girder (wat door igor zelf ondersteund wordt

• lrietveld
  • Laatst online: 22-11 08:26
K-Jay schreef op dinsdag 09 augustus 2005 @ 21:11:
[...]
Ik kan niet solderen. Zijn er ook kant-en-klare ontvangers te koop?
Yep. Seriële ontvangers zijn te krijgen via www.inkoopacties.net.
Wil je een kant-en-klare USB-ontvanger, dan kun je bij deze man terecht.
[...]
Op beide sites zijn geen kant-en-klare ontvangers meer te koop. Er loopt geen inkoopactie van, en de jongen die de kant-en-klare usb ontvanger verkocht doet dit niet meer heeft hij me laten weten.
Weet iemand of er nog andere mogelijkheden zijn om een kant-en-klare seriële- of usb ontvanger te kopen?

System Specs

• kaajee

• lrietveld
  • Laatst online: 22-11 08:26
Ik heb begrepen dat niet alle (usb) ontvangers zo makkelijk met windows xp + girder werken.
Geldt dat dan niet voor een microsoft media center receiver? En zou dit dan ook niet gelden voor bv een philips receiver? (http://maxict.nl/product/188671/USB_IR_Transceiver/review)

System Specs

• Donderstraaltje
  • Registratie: januari 2010
  • Niet online
Trax_Digitizer schreef op woensdag 11 juni 2008 @ 21:27:
Je begrijpt het goed. Die onderdelen (IR receiver, IR blaster) zitten inderdaad al in de kast. De IR Kit van Omaura bestaat uit de afstandsbediening en de IR PCB. Als je het mij vraagt een mooi voorbeeld van vendor lock-in. :/

Anyway, ik heb Omaura gevraagd of ik dat ding los kon bestellen (die IR PCB), maar dat kon niet. Op de site van Philips zie ik ook geen mogelijkheid om hem te bestellen, tenzij je er meteen heel veel wil hebben. Omdat het mij zonde leek die hele IR kit te kopen omdat ik de afstandsbediening niet nodig heb, dacht ik: dan maar zelf maken. Heb ik dat ook meteen een keer gedaan. Probleem is dat ik er geen ervaring mee heb, en niet weet of dit wel na te bouwen is.

Het is me overigens niet duidelijk wat een IR blaster is.
Ik kan je niet dm'en, en ik kan je ook niet mailen, maar ik heb voor je zo'n pcb als je wilt!
Weet dat het 2 jaar terug is maar gok er maar op.
Pagina: 1 2 3 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee