2 Infrarood ontvangers (TSOP) parallel

Pagina: 1
Acties:
  • 646 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik heb een MCE USB infrarood ontvanger die heeft een (standaard) TSOP (IR) module.
Zie foto:Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/boven.jpg
Mijn kast heeft een eigen IR ontvanger, maar eigenlijk wil ik die van MS gebruiken (comptabiliteit). Nu zit er (ook) een TSOP ontvangertje in mijn kast, die kan ik redelijk makkelijk los koppelen (draadjes).
Mijn idee is nu om deze parallel aan die van de MS ontvanger te plakken/solderen/schakelen. De orig. TSOP van de MS ontvanger komt verstopt te liggen in de kast, dus die zal geen signalen meer ontvangen (desnoods plak ik hem nog af).

Zou dit kunnen? Het zijn dezelfde ontvangertjes (ook dezelfde freq).
Of krijg ik problemen mbt. bijv. stroom/impedantie/voltage/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Kun je deze niet lossolderen en die andere dan met draadjes op de printplaat slderen? :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Atlas schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 15:59:
Kun je deze niet lossolderen en die andere dan met draadjes op de printplaat slderen? :)
Ja kan ook, maar zo (parallel) hou ik de orig. MS ontvanger nog enigszins in z'n originele staat (mocht ik hem ooit weer 'anders'/normaal willen gaan gebruiken.
Onderdelen 'los'-solderen kan een rot/lastig klusje zijn, een paar (3) draadjes erbij solderen is makkelijker.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Tja ik gok dat je met impedanties en capaciteiten ruzie gaat krijgen als je er twee parrallel zet. :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-09 17:05
De TSOP trekt de datalijn naar massa, er zit een pull-up weerstand die de idle status op '1' trekt. Dus lijkt het me dat het niet zo'n groot probleem kan zijn om de 2 ontvangers parallel te zetten (je draden kunnen mss wat storing opvangen, hou die kort en verwijderd van storingsbronnen).
Je moet wel zorgen dat de 2 ontvangers niet hetzelfde signaal kunnen ontvangen, anders gaan ze gezamenlijk de lijn naar beneden trekken, de ene loopt wat voor op de andere, en of je dan nog wat van het ontvangen signaal kan maken is maar de vraag.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik snap em niet.

Dus die foto is de MS ontvanger? Waarom wil je die afplakken en er een andere parallel zetten? Werkt die niet?

Ik zou niets lossolderen/veranderen. Als de MS nu niet werkt dan zal die door daar een andere IR ontvanger op te zetten ook niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
kluyze schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 17:41:
Ik snap em niet.

Dus die foto is de MS ontvanger? Waarom wil je die afplakken en er een andere parallel zetten? Werkt die niet?

Ik zou niets lossolderen/veranderen. Als de MS nu niet werkt dan zal die door daar een andere IR ontvanger op te zetten ook niet werken.
Jawel hij werkt prima, maar ik wil hem niet gebruiken, althans niet dat hele kassie. Mijn case heeft een eigen display MET ir ontvangertje (TSOP). Dus ik wil dié ontvanger gebruiken maar wel icm met het MS kastje. Dus ik stop het MS kastje ergens in mijn case (desnoods afgeplakt) en wil ahw de TSOP van de MS ontvnager verlengen. Nu kan ik de TSOP die std. in mijn case zit er uit halen en die van de MS ontvanger er af halen en die ipv de case-tsop plaatsen/gebruiken. Maar ik wil liever niets los-solderen en zo het MS kastje enigzins intact houden.
Dus kort: ik gebruik het MS ir kastje maar mét de tsop die standaard in mijn case zit........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Niet online
Ah zo, ik vat hem.

Maar die MS ir ontvanger (de volledige print bedoel ik dan) kan je die niet volledig verplaatsen naar de plaats waar die andere ir ontvanger zit? En dan de usb kabel tot daar brengen?
Ik weet niet hoe je kast is en of daar plaats voor is, maar dan speel je zeker op safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
kluyze schreef op woensdag 16 augustus 2006 @ 23:12:
Ah zo, ik vat hem.

Maar die MS ir ontvanger (de volledige print bedoel ik dan) kan je die niet volledig verplaatsen naar de plaats waar die andere ir ontvanger zit? En dan de usb kabel tot daar brengen?
Ik weet niet hoe je kast is en of daar plaats voor is, maar dan speel je zeker op safe.
Nee dat wordt heel lastig. Weinig plaats en een klein gaatje voor de IR in het metaal geboord. En dan een custom made houdertje voor de huidige ontvanger (tsop). En anders moet is die slopen en dan nog gaat het denk ik niet........

Verwijderd

misschien is het een idee om het dataspoortje op de print van je mskastje door te schrappen.
dan kun je 'm later weer aansluiten met een soldeerbruggetje of een kort draadje.

• kluyze
  • Niet online
mja, dan denk ik dat hij beter af is van de ontvanger los te solderen en de andere derop of deze te verlengen.
Ook als hij naderhand een draadbrug wil, dan moet hij 2 gaatjes boren. En wat als er dan aan de andere kant een baan loopt die je dan onderbreekt.

Ik zou dus de ontvanger lossolderen maar die wel gebruiken. Daar weet je van dat de spec's in de print passen.
Misschien kan je wel eens kijken of je datasheets kan vinden van beide ontvangers, als ze gelijk zijn dan zou het niets mogen uitmaken. En zoals naftebakje zei dan zou je ze eventueel parallel kunnen zetten.

Verwijderd

voor een draadbrug hoef je geen gaatjes te boren hoor.
als je de koperbaan doorschrapt en vervolgens een stukje blootlegt wat je dan vertint kun je daar prima een enkel koperdraadje weer op solderen.

het hoeft alleen voor het middelste (data) baantje.

Verwijderd

Tsop's parallel lukt perfect. Mbt twee tsops die hetzelfde signaal ontvangen valt ook heus wel mee, de beinvloeding van je tijden zijn vrij miniem en in de meeste gevallen verwaarloosbaar.

Enige waar je op moet letten is zoals naftebakje zegt, kabels kort houden en liefst shielded (van rommel op de voedingslijnen moeten die dingen niet hebben)

Good luck

• kaajee
Project afgerond het het werkt! (just for the record)
Gewoon parallel er aan gesoldeerd dus.....
De originele unit/ontvanger is nog geheel in tact (op een klein gaatje voor de nwe kabel na :) ) en ligt 'verstopt' ergens in de kast (voor de zekerheid afgeplakt om te voorkomen dat er evt. 'valse' signalen opgevangen worden. 3 aderig afgeschermde kabel (ong. 30cm) gebruikt (2 aders, 1 aarde).

Ik had alleen nog maar een 36Khz (en een 40Khz) TSOP, de meeste zijn 38Khz.
Ik heb die 36 maar gepakt en die lijkt prima te werken met de Microsoft Remote (die bij de MS USB receiver hoort)

[ Voor 41% gewijzigd door kaajee op 07-09-2006 10:13 ]

Pagina: 1