p2p software met compressie?

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Gisteren was ik met behulp van de combinatie Filezilla client & Filezilla Server met compressie aan bestanden aan het verzenden en dit ging werkelijk waanzinnig snel. :) Kijkend in de logs van de server zag ik regelmatig compressie-ratio's van wel 50% tegen, maar ook 80% was niet ongewoon. Honderden mb's waren dan ook in enkele minuten over, terwijl ik slechts het Chello abonnement van 35 euro heb.

Nu vraag ik me af: bestaat er ook p2p-software die on the fly compressie heeft en zo ja, welke is dat dan? Zo nee, wat pleit er tegen een protocol waar compressie standaard in zit? En kan het hele Internet niet op deze wijze enorm worden versneld zonder verdere investeringen?

• JeRa
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-05 12:51
eMule heeft dit standaard :) ze hebben voor dit programma een extended protocol ontworpen wat dus ook on-the-fly zlib compressie heeft.
En kan het hele Internet niet op deze wijze enorm worden versneld zonder verdere investeringen?
Internetverbindingen zijn tegenwoordig zo snel dat voor alles behalve downloaden (maar dan is het meestal al gecomprimeerd) compressie tegen de gebruiker gaat werken omdat de CPU dan telkens moet werken om het bestand te decomprimeren, terwijl dat zonder compressie niet hoeft.

[ Voor 60% gewijzigd door JeRa op 04-08-2005 20:56 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-08 12:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

TromboneFreakus schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 20:53:
Zo nee, wat pleit er tegen een protocol waar compressie standaard in zit? En kan het hele Internet niet op deze wijze enorm worden versneld zonder verdere investeringen?
Internet wordt er niet dramatisch sneller door: mensen gaan gewoon meer data verschuiven.

Ook https ondersteund gzip (niet echt p2p), maar juist op de grote plaatsjes heeft het niet zoveel zin.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-08 01:56
TromboneFreakus schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 20:53:
Nu vraag ik me af: bestaat er ook p2p-software die on the fly compressie heeft en zo ja, welke is dat dan? Zo nee, wat pleit er tegen een protocol waar compressie standaard in zit? En kan het hele Internet niet op deze wijze enorm worden versneld zonder verdere investeringen?
Het verhoogde CPU- en geheugengebruik pleit er tegen, al valt dat met lichte compressie op een moderne PC misschien wel mee. Belangrijk is verder dat heel veel bestanden al gecomprimeerd verstuurd worden (dan aan plaatjes, muziek, films, PDF's en ook applicaties in de vorm van installers). De winst die je daarop kunt halen met on the fly compressie is minimaal.

Waar compressie wel goed voor werkt zijn plain text documenten zoals HTML pagina's, CSS stylesheets, scripts en alle XML documenten. Vandaar dat webpagina's vaak ook deels gecomprimeerd verstuurd worden (kijk maar naar de tweakers.net frontpage).

Wat vroeger ook tegen compressie op applicatienivo pleitte was dat compressie ook al door modems gedaan werd; ik weet niet of kabel- of ISDN-modems daar ook aan doen, maar ethernet natuurlijk niet.

• TromboneFreakus
JeRa schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 20:55:
Internetverbindingen zijn tegenwoordig zo snel dat voor alles behalve downloaden (maar dan is het meestal al gecomprimeerd) compressie tegen de gebruiker gaat werken omdat de CPU dan telkens moet werken om het bestand te decomprimeren, terwijl dat zonder compressie niet hoeft.
Ja goed, maar CPU's zijn tegenwoordig ook zo snel dat dit volgens mij niet zo'n punt hoeft te zijn. Ik merkte er althans niets van bij het verslepen van die bulk data, behalve dat het zo snel ging :).

En zolang abonnementen e.d. nog steeds in dataverkeer worden betaald (telkens minder, maar goed... de isp sluit het wel zo af toch bij zijn eigen knooppunt?) is iedere besparing mooi meegenomen, niet dan?

• Prut
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-07 20:00
Ook dc++ heeft een optie om on the fly compressie toe te passen. Hoe goed het werkt, weet ik niet.

• analog_
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
dat met dc++ ging zo goed dat ik met 1mB/per seconde legebestanden kon downloaden ;) Het waren dus bestanden van 350mb ieder die vol stonden met nulletjes. Deze kwamen "over" met 1mB/sec.

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:44

Bananenplant

Blocking YOUR ads since 2005

TromboneFreakus schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 21:21:
[...]

Ja goed, maar CPU's zijn tegenwoordig ook zo snel dat dit volgens mij niet zo'n punt hoeft te zijn. Ik merkte er althans niets van bij het verslepen van die bulk data, behalve dat het zo snel ging :).
De server heeft ook nog load natuurlijk ;) .

VVD. Maakt crises erger 🏚️ .
Zucmantaks, nu 💰 !
De mythe van de zelfredzame burger 🦄 .

• GeekK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-08 17:23

GeekK

Rag Mama Rag

eMule past toch ook compressie toe?

In een extreem geval werd een iso'tje van 700MB tot 300MB gecomprimeerd (gewoon opvulling met nullen oid).

Maar bij elk wat groter bestand behaal ik toch wel tot enkele MB's compressie (niet bij bestanden die al gecomprimeerd zijn natuurlijk ;)).

/oeps, slecht opgelet..

[ Voor 16% gewijzigd door GeekK op 04-08-2005 23:01 ]

Opera topic op GoT | Vivaldi topic op GoT | Vivaldi Tips

• TromboneFreakus
ucchan schreef op donderdag 04 augustus 2005 @ 22:46:
[...]
De server heeft ook nog load natuurlijk ;) .
Als je het overal op Internet toepast wordt het voor webservers e.d. wellicht wat te gek inderdaad. Maar in p2p-software zou het een optie kunnen zijn in iedere client die default aan staat. Dat kan de gemiddelde pc best aan volgens mij en maakt die netwerken tenminste wat sneller.

• blaataaps
  • Niet online
TromboneFreakus schreef op vrijdag 05 augustus 2005 @ 17:58:
[...]

Als je het overal op Internet toepast wordt het voor webservers e.d. wellicht wat te gek inderdaad.
Veel webservers kunnen het al hoor (gzip).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

't rottige is dat compressie nauwelijks werkt op de files waarvan je graag wilt dat ze gecomprimeerd worden: muziek, films, etc. Dat zijn grote files, maar die zijn al gecomprimeerd. Nog een keer extra comprimeren zal dus niet of nauwelijks helpen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1