Over het al dan niet lelijk zijn van de muis is niet te twisten, daar heeft ieder zijn eigen mening over, zo ook inspiratiloos. Het RSI verwekkende wil ik wel tegenspreken.Hubert schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 22:21:
Vindt hem echt lelijk zeg. inspiratie loos, rsi verwekkend.
nofi, maar zou m'n hond er nog vanaf schoppen.
Lees zojuist het topic door en lees meerdere keren 'rsi verwekkend' en 'gelukkig heb ik nog geen rsi'. Erg makkelijk om een apparaat te beoordelen op RSI-verwekkendheid terwijl je het niet hebt. Ik heb daarentegen _wel_ RSI fase 1 links en fase 2 rechts. Is prima mee te leven, daar niet van, maar ik wil wel even vermelden dat, hoe ik m'n standaard apple muis ook gebruik, absoluut geen klachten krijg. De MM is wat betreft vorm gelijk aan de 'oude' apple muizen, in de basis geen RSI-probleem.
RSI gaat voornamelijk om houding, de apple muizen zijn relatief laag waardoor je arm redelijk recht blijft. Dat is dus zeker niet slecht.
En dat is nou net de reden waarom ik bij m'n huidige muizen en trackball blijf en niet voor deze muis ga. Om exact dezelfde reden als jou vrees ik voor snellere RSI-krachten door de inspanning. Apple had mijn inziens beter kunnen kiezen voor een combinatie van de beweging en de positie van de vinger. Dus:dawuss schreef op dinsdag 02 augustus 2005 @ 21:40:
Ik zeg toch ook nergens dat ik dat aan het plaatje kan zien? (hij ziet er namelijk vrijwel exact hetzelfde uit als mijn huidige Apple muis). Mijn verwachting dat je er sneller last van RSI door zult krijgen is gebaseerd op het feit dat er geen echte knoppen in zitten, maar een aanraaksensor, en mijn ervaring is dat je dan harder drukt dan nodig is, en je dus meer inspant.
- vinger op de linker kant van de muis + klikbeweging = linkerklik.
- vinger op de rechter kant van de muis + klikbeweging = rechterklik.
Of, eenvoudig, een systeem als Logitech op de mx-muizen, daar zie je de knoppen ook amper. Alles wel in een symmetrische muis natuurlijk, want elke 'ergonimisch gevormde' muis is een ramp wanneer je door RSI problemen vaak van arm wisselt.
Object-oriented programming offers a sustainable way to write spaghetti code | Hoe vleugels wel werken.