Na veel lezen, vergelijken en overwegen, zit mijn
HTPC in elkaar
Mijn eisen:
HDTV (1080P) afspeelbaar
DVB-S in een Mediacenter, incl recording/timeshifting
Heel erg stil
Goed bedienbaar (tobo e.d)
Dus wat heb ik gekocht:
Geheugen | 2x1GB Twinmos PC4200 DDR2 | 86,95 |
Processor | AMD Athlon64 X2 3800+ | 71,40 |
Moederboard | Asus M2A-VM HDMI | 71,50 |
Videokaart | Club3D GeForce 8500GT | 83,00 |
Kast | Antec NSK2400 (incl 380Watt voeding) | 79,85 |
Afstandsbediening | Microsoft Remote 4 Win MCE | 24,00 |
Toetsenbord | Speedlink Media Centre Control Board | 79,95 |
Hardeschijf | Samsung SpinPoint T166 320GB | 69,95 |
DVD-Brander | Samsung SHS182M (18x, Lightscribe) | 30,95 |
TV Kaart | TechnoTrend S2-3200 Incl CI Module | 134,95 |
CI Module | Matrix Reborn (smartcard reader) | 44,95 |
Totaal: | | 777,45 |
Geheugen:
2048MB genomen omdat het niet duur meer is, en in de toekomst van pas kan komen. In MCE 2005 maakt het helemaal niks uit of je 1 of 2 Gb aan geheugen hebt. Het geheugen hoeft bepaald niet snel te zijn voor een mediacenter, dus ik heb gewoon voor PC4200 gekozen
CPU:
Ik heb voor een AMD 3800+ gekozen omdat die goedkoper is dan de Intel C2D's. Ook omdat er betere/goedkopere mobo's beschikbaar voor waren. Het is niet een hele snelle CPU, maar hij 1080P content speelt hij zonder mokken af.
Mobo:
Dit boardje is het meest complete uit de 690G lijn. Het heeft alles wat een mediacenter nodig heeft: HDMI, SPIDF, DVI, VGA, FireWire. Het enige probleem is dat de helft van de aansluitingen op een extra PCI-e kaartje zitten. En er zit maar 1 PCI-e 16x slot op het mobo. Dus de 8500GT kan er niet in als het HDMI kaartje erin zit. Achteraf is dit dus misschien niet zo'n hele slimme keuze.
Videokaart:
8500GT, spreekt voor zichzelf: Niet duur, passief gekoeld en H.264 decoder.
Kast:
Ik dacht eerst aan een Antec Fusion. Maar bij nader inzien bedacht ik me dat het schermpje eigenlijk onzin is, dus heb ik gekozen voor z'n kleine broertje: de NSK2400. Die is bijna exact hetzelfde als de Fusion, maar dan zonder schermpje.
Toestenbord:
Omdat er voor normaal gebruik ook een toetsenbord en muis nodig is, dacht ik in eerste instantie aan het Microsoft MCE tobo. Maar na veel negatieve verhalen ben ik daar maar vanaf gestapt, en heb ik de beter beoordeelde Speedlink MediaCentre Keyboard gekocht: Geen infrarood maar bluetooth, een goed werkende "muis" en niet te groot. Hij was alleen wel een stuk duurder dan het exemplaar van microsoft: 80 Euro
Hardeschijf:
De spinpoint T166 320GB leek mij de beste keuze, omdat hij erg stil is. En dat vind ik belangrijker dan performance.
TV Kaart:
Ik had drie keuzes:
FireDTV (extern) DVB-S
FloppyDTV (intern) DVB-S
Technotrend S2-3200 DVB-S
De FireDTV is aardig duur: 230 euro voor het kastje, en daarnaast nog 50 euro voor de CI module. Daar staat tegenover dat hij goed leverbaar is, en vlekkeloos samenwerkt met MediaCenter
De FloppyDTV is 50 euro goedkoper als de externe versie. Het probleem is alleen dat hij niet goed leverbaar is.
De Technotrend S2-3200 DVB-S is de goedkoopste keuze. Het is in tegenstelling tot de oplossingen van Digital Everywhere een PCI kaart. Ook kan hij DVB-S2 (1080P H.264) aan via de satteliet, ook de Fire/FloppyDTV kan dit niet. Hij werkt alleen niet heel fijn met MediaCenter door de primitieve drivers. Maar het werkt wel.
Die keuze was dus eigenlijk ook snel gemaakt.
CI module:
Ik heb gewoon voor een Matrix Reborn CI Module gekozen, omdat die het goedkoopste was.
Mijn ervaring:
Volgende maand komt er waarschijnlijk een Full-HD LCD TV, maar tot die tijd gebruik ik een 22" wide TFT aangesloten op de DVI poort
De Antec kast was niet de gebruiksvriendelijkste kast die ik ooit heb gebruikt, maar dat maakte niet uit, ik had de tijd. De 8500GT, de TVKaart en de Cam module pasten maar net naast elkaar, dus daarmee heb ik wel geluk gehad.
Na het inbouwen van de componenten heb ik meteen Vista Ultimate geinstalleerd, met de gedachte dat mijn Technotrend kaart dat wel zou ondersteunen. Helaas bleek dat niet het geval, en heb ik een dag lopen prutsen met XP MCE 2005. Na de installatie van het OS, ben ik me gaan verdiepen in de MCE drivers van Technotrend. Dit viel echter aardig tegen. Na vele uren onderzoek was het me gelukt alle kanalen geprogrammeerd te krijgen in MCE. De zapsnelheid liet alleen te wensen over, en soms hing het geheel als je zapte. De timeshift, gids, record en online video funtie in MCE werken wel perfect.
Ten einde raad heb ik maar MediaPortal geinstalleerd. Ik had het jaren geleden ook al eens gebruikt, en het was me toen niet bevallen: veel bugs, crashes, enz. Ik zag er dus wel tegenop om na alle crashes in MCE, MediaPortal te installeren. Maar het viel me alles mee! De installatie verliep vlekkeloos: hij ondersteunde mijn TV Kaart volledig, zonder ook maar iets handmatig in te hoeven voeren. Ook het descrypten van de kanalen icm de CAM werkte prima. De zapsnelheid is niet heel hoog, maar er is mee te leven. Tot mijn verbazing crashte MediaPortal bijna nooit! Ik was erg blij met het resultaat, en ging aan de slag met de vele plugins die er voor MediaPortal te krijgen zijn.
Mijn werk werd beloond met prachtige beeldkwaliteit:

(TMF via CanalDigitaal satteliet)
Ook teletekst via de satteliet werkt:

(TMF via CanalDigitaal satteliet)
Een paar mooie plugins:
EPG-TV, een alternatief voor XMLTV, en ik vind dat het veel beter werkt. Ik had het binnen een paar minuten werkend
Uitzendinggemist.nl, een plugin voor MP die het mogelijk maakt de uitzendingen op uitzendinggemist.nl te bekijken.
Toestenbord/afstandsbediening
De afstandsbediening van Microsoft viel me niks tegen. Voor 20 euro haal je hem in huis (incl ontvanger), en de toetsen zijn zelfs verlicht. Ook het bereik viel me niks tegen.
Het toetsenbord is alleen niet zo goed als ik verwachtte. Als je hem op je schoot legt is hij al snel z'n bereik kwijt, en de muis doet het niet altijd even goed. Maar toch werkt het wel fijn, en ligt ie lekker in je hand.
HDTV
Ik heb ook wat testjes gedaan met de 8500GT en HDTV, en het blijkt dat de kaart echt alleen maar mee helpt met H.264. Geen VC-1 en X264 dus. Maar de X2 3800+ houd het goed bij:
Cpuload WMVHD (VC-1) 720P:
Cpuload WMVHD (VC-1) 1080P:
Cpuload X264 720P:
Cpuload X264 1080P:
Ik heb helaas geen H.264 content...
Verder is het geheel erg stil, bijna onhoorbaar

.
Al met al ben ik erg blij met mijn aankoop, en werkt het allemaal zoals ik wil