HTPC Upgraden max. €500

Pagina: 1
Acties:
  • 180 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01:41
Ik wil mijn HTPC gaan upgraden omdat ik vista wil gaan draaien en dit systeempje dat absoluut niet zal gaan trekken. Bovendien kan ie ook gewoon een upgrade gebruiken, zeker met het oog op het gebruik van hd-materiaal. Voor dvd's afspelen en tvprogramma's opnemen voldoet dit systeem nog perfect, maar meer ook niet. Als je de specs ziet snap je waarschijnlijk ook wel waarom ik wil gaan upgraden. Op dit moment zitten er de volgende onderdelen in:

Huidig systeem

BehuizingSilverstone SG01 Evolution
MoederbordAsrock K7S41GX
ProcessorAMD Duron 1200
Processor koelingZalman CNPS7000B-Cu
Geheugen2x256MB Kingston DDR266
VideokaartAsus A9250GE 256MB
GeluidskaartCreative Audigy SE
TVkaartHauppauge PVR-150 MCE incl. AB
Harde schijfMaxtor Diamondmax 40GB 7200RPM
VoedingNexus NX-4090 400 watt
DVD SpelerSony ???

Opmerkingen bij huidige configuratie

Het systeem op dit moment is gewoon superstil. Als de pc in standby staat, hoor je hem gewoon echt niet, pas als je je oor op de behuizing legt. Dit komt, omdat er maar twee fans inzitten. De fan van de 7000B op de processor is niet eens aangesloten. Als je de behuizing bekijkt, zie je dat de voeding precies boven de processor zit. De 120mm fan onderin de Nexus voeding koelt de processor en daarbij is de fan van de Zalman 7000B dus niet nodig. De Nexus voeding is superstil en aangezien het systeem bijna niks verbruikt, blijft ie ook superstil.
De tweede fan is een standaard 80mm die op 5 volt loopt, als outtake boven de passieve videokaart.

Pas zodra het systeem uit de standby komt, wat ie automatisch doet als ie iets op moet gaan nemen, hoor je de harde schijf opspinnen en blijf je dan ook horen, maar totaal niet storend hard.

Aangesloten op mijn receiver levert het systeem ook DTS geluid, dus ik heb niets te klagen.

Wat ik graag wil behouden

De behuizing voldoet nog prima en wil ik dan ook blijven gebruiken. Zo ook de TVkaart, digitale tv wil ik nog wel in m’n pc gaan bouwen, maar ik wil eerst het systeem draaiende hebben, dus de pvr-150 mce blijft, uiteraard inclusief de Microsoft afstandbediening. De voeding ga ik ook niet vervangen, de huidige Nexus is superstil en moet met z’n 400 watt het systeem makkelijk aan kunnen sturen. Er hoeft voor mij geen dvd-brander in het systeem, aangezien ik die in m’n normale pc heb zitten. De Sony speler is erg stil, dus ook die blijft.

Over de harde schijf ben ik nog aan het twijfelen. Alle content staat op een fileserver en de pc neemt ook rechtstreeks op naar die server, dus opslagruimte heb ik op de pc zelf eigenlijk niet echt nodig. De 40GB Maxtor voldoet dus prima. Aan de andere kant, er zijn stillere schijven te krijgen en echt prijzig zijn die dingen op het moment niet meer.

De nieuwe onderdelen die ik in gedachte heb en wat ze moeten kunnen

Ik heb inmiddels al een aantal systemen zelf samengesteld en gebouwd en dat zijn altijd AMD’s geweest. Ik was dus eigenlijk ook een AMD systeem aan het samenstellen. Ik heb het topic De ultieme HTPC bouwen. grotendeels doorgelezen en vooral de laatste pagina’s (Het eerste deel is nogal gedateerd). Daar wordt veel gesproken over een combinatie met de nieuwe 8500GT, vanwege z’n hardwarematige H.264-decodering, dus die gaat er waarschijnlijk komen. Dan hoeft er niet zo’n supersnelle processor in te komen. Dan had ik het volgende in gedachte (de onderdelen met prijs erachter, allemaal van Azerty, zijn dus nieuw.)

BehuizingSilverstone SG01 Evolution-
MoederbordAsus M2A-VM€60,87
ProcessorAMD Athlon 64 3800+ (45w)€69,58
Processor koelingZalman CNPS7000B-Cu-
GeheugenKingston 2048MB DDR2 PC5300 (2x1GB)€57,49
VideokaartAsus EN8500GT SILENT/HTD/256MB, DDR2€90,44
GeluidskaartCreative Audigy SE-
TVkaartHauppauge PVR-150 MCE incl. AB-
Harde schijfSamsung SpinPoint P80, 80GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II€39,47
VoedingNexus NX-4090 400 watt-
DVD SpelerSony ???-
Totaal:€317,85

Opmerkingen bij huidige configuratie

Moederbord: Asus M2A-VM
Moederbord heeft alles wat ik nodig heb en eigenlijk zelfs te veel. Hij is niet erg duur, dus de keuze voor dit bordje was snel gemaakt. Als iemand een mATX bordje weet dat nog goedkoper is en eigenlijk hetzelfde biedt, behalve dan de overbodige beelduitgang, dan hoor ik het graag. Maar ik denk dat dit een goede keuze is.

Processor: AMD Athlon 64 3800+ (45w)
Volgens mij is een zwaardere processor niet nodig, omdat de videokaart meehelpt. Deze is goedkoop en zuinig. Of zou ik toch een X2 moeten nemen?

Processor koeling: Zalman CNPS7000B-Cu
Hier twijfel ik nog over. Ik wil heel graag weer passief gaan werken en de Nexus het werk laten doen. Maar ik heb geen flauw idee hoe warm de processor wordt t.o.v. de oude Duron.

Er is ook nog een ander punt waar ik op moet letten en daar is eigenlijk ook de 7000B op uitgekozen: volgens de site van Silverstone: “ CPU cooler cannot exceed 78mm in height”. Veel grote koelblokken zijn hoger dan 78mm en vallen dus af. Bovendien waren er voor de Duron (Socket A) niet zo veel mogelijkheden.
Zou de 7000B voldoen, is er een andere groot koelblok wat wel op Socket AM2 past en genoeg koelt en niet hoger is dan 78mm, of moet ik toch actief gaan werken?

Geheugen: Kingston 2048MB DDR2 PC5300 (2x1GB)
2GB is geen overbodige luxe als ik Vista wil draaien. Ik had eerst PC6400 uitgekozen, maar ik heb begrepen dat als ik niet wil gaan overklokken dat niet nodig is. Dit ga ik dus niet doen en daarom zou PC5300 genoeg moeten zijn. Bovendien scheelt dit ook nog eens €40
Am I right?

Videokaart: Asus EN8500GT SILENT/HTD/256MB, DDR2
Een stukje hierboven heb ik al gezegd waarom ik voor deze kaart ga. Behoeft dus geen verdere uitleg meer.

Harde Schijf: Samsung SpinPoint P80, 80GB, 7200 RPM, 8 MB, SATA II
Samsung staat bekend om z’n goede en stille schijven. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog nooit een Maxtor en een Samsung naast elkaar heb gehoord, maar ik heb er wel genoeg over gelezen. Nu liggen de prijzen op dit moment zo dicht op elkaar, dat ik eigenlijk gek zou zijn als ik een 80GB schijf zou kopen. Voor €10 meer heb ik al het dubbele aan opslagruimte. En voor nog iets meer erbij zit ik al op 250GB. Ik heb op m’n server zat ruimte en er ligt een Gigabit netwerk, dus ik kan gewoon rechtstreeks op de server opnemen. Weet dus nog niet welke schijf ik ga kopen.

Omdat ik toch rechtstreeks op m’n server op wil nemen heb ik eigenlijk maar weinig ruimte nodig. Ik heb gedacht aan een oplossing met een Compact Flash kaartje. Ben ik helemaal van het geluid af. Maar ik weet niet of die geschikt zijn voor mediacenters. Iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

Of toch Intel?

Ik heb dan altijd wel AMD gedraaid, misschien is Intel wel een betere keuze. In het ultieme htpc topic dat ik hierboven noemde, wordt gesproken over een e2160 icm met de 8500gt. Er is nog geen antwoord op of dat goed werkt en waarom het beter zou werken dan een AMD oplossing. Ik wil hier geen AMD-Intel-discussie uitlokken, maar ik hoop op een bevestiging waarom ik AMD of Intel zou moeten kiezen.

Dus wat ik wil vragen...
  • Is de genoemde 3800+ een goede keuze, of toch de X2 nemen?
  • Gaat de 7000B icm de Nexus de processor genoeg koelen, heb ik een ander blok nodig of misschien toch actief?
  • Zou een CFkaartje een oplossing zijn?
  • En heel voorzichtig: AMD of Intel?
Inmiddels een flinke lap tekst, maar ik hoop dan ook op goede reacties. Alles is welkom. Als er trouwens iets veranderd/toegevoegd moet worden aan het topic, dan hoor ik dat ook graag. Het heeft me best wel veel tijd gekost, dus aub niet dichtgooien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-03-2023
Antword op vragen

1. Indien het programma waarmee je opneemt (MCE) dual core ondersteuning bied zeker doen, anders heb je er weinig aan. Nu ook mooi een 45 Watt, die zijn er niet in X2 varianten.
2. Het wordt wel krap denk ik, maar je kunt het proberen. Passief lijkt me niet erg verstandig op zo'n kleine oppervlakte, als het nou een Scyhte Infinity was moest het wel lukken, maar dit is een kleine behuizing.

Alternatief: http://azerty.nl/producte...silencer-64-ultra-tc.html

3. CF kaartje?
4. Ik heb eigenlijk geen enkel idee hoe de intels presteren. (E2160 dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Ondersteunt XP MCE of Vista MCE X2 dan?

Ik ben er trouwens ook achter gekomen dat Silverstone de NT-06 (Lite) heeft, die ervoor is gemaakt om passief te gebruiken icm een 120mm fan onderin de voeding.

Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/images/products/nt06lite/nt06s-01.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.silverstonetek.com/images/products/nt06lite/nt06s-02.jpg

Dus die ga ik maar eens uitproberen.

Ik denk ook dat een CF (=compact flash) kaartje afvalt als ik vista wil draaien. Daar gaat Vista nooit oppassen...

Iemand anders nog een opmerking over het systeem?

[ Voor 3% gewijzigd door Dropsen op 22-05-2007 17:48 . Reden: tiepvoutjj ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Inmiddels een update over de combinatie e2160 met een 8500gt en die klinkt wel erg aantrekkelijk. Maar ik ben nog aan het uitzoeken welk moederbord daar dan bij zou moeten. Ben niet echt op de hoogte van intel bordjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:54
1. X2 nemen ivm toekomst. Kost ook geen reet en 65W is ook nog niet zoveel (misschien komen er wel zuinigere (35W?) versies. Zeker handig als je later wat meer intensieve HD taken doet en misschien wat meer tegelijk (HD filmpje + film opnemen?).

2. Geen idee, ik heb me er niet in verdiept

3. CF? Hoe bedoel je? Om Vista er op te knallen? Dat gaat iig niet lukken, je zult een HDD nodig hebben en de SSD zullen nog wel te duur zijn :+

4. Nee, AMD lijkt me prima en is in dit segment volgens mij ook goedkoper (Intel mobo's zijn duur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:46
Ga voor een X2 er is niks fijner als tijdens de film virusscannen ^^. over de Cpu koeler.. 65 Watt is makkelijk stil te krijgen met een Zalman ofzo (ik zou voor 4 pins gaan (PWM)) Ik heb nu een 110watt versie 4200+ X2 en deze is lekker te houden doormiddel van cool en quiet.. verder moet je ook voor een grote hardeschijf gaan (320 gig) want de films worden steeds groter..! en opnemen via server wil ook niet altijd meezitten is mijn ervaring (goede kwaliteit dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lmax
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-04 00:24
Misschien is de MSI AM2 K9AGM2-FIH een oplossing. Ook niet te duur. Al zit dit MB er zeker niet slecht uit.

[ Voor 47% gewijzigd door Lmax op 24-05-2007 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwee
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-09 12:57
Het moederbord is geen atx maar een matx dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Verder is mijn ervaring dat met cool en quiet zelfs een standaard AMD koeler van een X2 4800+ (65nm) verbazingwekkend stil maakt. (Jammer genoeg kwam ik hier pas achter nadat ik voor 50 euri al een andere koeler had gekocht.) Dit is wel in een NSK 2400 kast waar de airflow redelijk goed is geregeld, maar ik denk dat jij ook niet echt bang hoeft te zijn voor jouw systeem.

Voor de herrie/warmte hoef je dus niet perse de X2 te laten liggen. Daarentegen is de processor wel anderhalf keer zo duur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Ik blijf denk ik toch bij AMD, dan wordt het waarschijnlijk een X2 3800+, uiteraard de 65watt versie, op een Asus M2N VM DH moederbord, zie http://www.asus.com/produ...=0&model=1343&modelmenu=1 , deze heeft namelijk itt de Asus M2A VM wel een onboard SPDIF aansluiting. Dan kan ik de Audigy SE eruit gooien... verder verander ik de hdd waarschijnlijk naar een Samsung S166, dat moeten de stilste schijven zijn van dit moment...

Dan wordt het dus:

BehuizingSilverstone SG01 Evolution-
MoederbordAsus M2N VM DH€81,16
ProcessorAMD Athlon 64 X2, 3800+ (65w), Socket AM2, Boxed€73,80
Processor koelingSilverstone SST-NT06€44,82
GeheugenKingston 2048MB DDR2 PC5300 (2x1GB)€62,28
VideokaartAsus EN8500GT SILENT/HTD/256MB, DDR2€90,44
GeluidskaartOnboard-
TVkaartHauppauge PVR-150 MCE incl. AB-
Harde schijfSamsung SpintPoint S166,7200RPM, SATA II, 8MB, 160GB€48,15
VoedingNexus NX-4090 400 watt-
DVD SpelerSony ???-
Totaal:€400,65

Ik twijfel nu over de videokaart, ivm HDCP. Blijkbaar heeft de Asus dit niet, en de Gigabyte weer wel...

En ik weet ook nog niet of ik er misschien een HDD Cooler bij neem. Ik heb nu om de huidige Maxtor een setje Nexus Disktwins zitten, maar echt heel erg helpen doen die volgens niet. Ik denk aan een SilentMaxx HD-Silencer 2.0 Zou dat nog wel nodig zijn bij deze schijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
Ga niet voor de onboard SPDIF! Ik heb dit zelf ook gedaan en die onboard kaarten halen bij lange niet de goede kwaliteit van een Creative kaart.. En kwa videokaart ga voor een Gigabyte,msi of Club3D. dit zijn geweldige kaarten en ze hebben voor 99% zeker HDCP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Blizzard2005 schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 17:58:
Ga niet voor de onboard SPDIF! Ik heb dit zelf ook gedaan en die onboard kaarten halen bij lange niet de goede kwaliteit van een Creative kaart.. En kwa videokaart ga voor een Gigabyte,msi of Club3D. dit zijn geweldige kaarten en ze hebben voor 99% zeker HDCP
Maar SPIDIF is toch puur digitale doorvoer en dus maakt het niet echt uit of je die onboard neemt of los? Of heb ik nu iets verkeerd begrepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
Dropsen schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 18:53:
[...]

Maar SPIDIF is toch puur digitale doorvoer en dus maakt het niet echt uit of je die onboard neemt of los? Of heb ik nu iets verkeerd begrepen?
Tja dat dacht ik nou ook.. maar ik kwam er laten achter dat een of ander realtek dingetje alles verwerkte en dat hij het geluid soort van "simpeler" maakte.. en dat je dan lang niet zo'n diep geluid krijgt.. ik zou gewoon voor dat mobo'tje gaan dan kun je altijd nog kiezen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Wel, neem dan alleszins geen Creative, want die kaarten kunnen echt niets onder Vista.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
mieJas schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 17:46:
Wel, neem dan alleszins geen Creative, want die kaarten kunnen echt niets onder Vista.
Gaat hij dan vista gebruiken? vista gebruikt al snel 512 mb van je geheugen.. lijkt me niet echt handig als je HD gaat kijken en opnemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:01

Church of Noise

Drive it like you stole it

Tja dat dacht ik nou ook.. maar ik kwam er laten achter dat een of ander realtek dingetje alles verwerkte en dat hij het geluid soort van "simpeler" maakte.. en dat je dan lang niet zo'n diep geluid krijgt.. ik zou gewoon voor dat mobo'tje gaan dan kun je altijd nog kiezen..
Je bedoelt dat de bit rate niet goed was ingesteld of te laag was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Blizzard2005 schreef op zaterdag 26 mei 2007 @ 20:08:
vista gebruikt al snel 512 mb van je geheugen..
Daarom heeft Dropsen ook 2 048 MB RAM gekozen. :z

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Dropsen,

Over de spdif kan ik kort zijn; het maakt niks uit welke geluidskaart; klinkt precies hetzelfde.
Sinds ik eind 2004 met mce ben begonnen heb ik zowat alles geprobeerd, met creative, cheapo kaartjes en onboard, en het was eerder de driver ondersteuning die roet in het eten gooit dan wat anders... (soms werkte de volumeregeling niet, soms hikjes in het geluid enz. , maar de klank was hetzelfde)
Ik heb dus thuis nog zeker 3 of 4 geluidskaartjes liggen die ik niet meer gebruik :'( och ja....
Dit alles bij spdif hé, bij analoog maakt het heel veel uit welke kaart je gebruikt.
Overigens heb ik het beste resultaat in Vista nu met de onboard kaart (soundmax hd audio).
Werkt echt perfect: dd5.1, dts 48/44khz pcm; alle streams worden goed doorgegeven, en herkend door de receiver.Ook geen hikjes of andere problemen meer.

Over de processor: ik draai vista mce nu op een amd64 3000+; 1,8 ghz (zonder c&q, dat heeft dit model niet) ook met 2GB net als jij van plan bent. Echter: ik heb sinds kort een laptop erbij met Vista mce, en die heeft een x2 1,6 ghz. Dit werkt beter, het voelt een stuk vlotter aan. Respons is sneller, en minder "wachttijden". Het lijkt dus dat Vista MCE hier goed gebruik van maakt. Al is het maar om dat gigantische besturingssysteem wat er "achter" zit in toom te houden.
Ik heb dus zelf maar een x2 4200+ (65W) besteld; met c&q zou die ongeveer net zo zuinig moeten zijn als mijn huidige 3000+.

Als laatste: de Videokaart. Ik weet niet hoe snel je aan de slag wil, maar wellicht kun je eens een blik werpen op de ATI hd2600. Ik heb hier wat dingen over gelezen; hd1080p met 5% processorbelasting; dual link hdcp; 45W, enz. Kaartje komt binnen enkele weken uit.

Hopelijk heb je er wat aan,
gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Verwijderd schreef op zondag 27 mei 2007 @ 11:05:
Hallo Dropsen,

Over de spdif kan ik kort zijn; het maakt niks uit welke geluidskaart; klinkt precies hetzelfde.
Sinds ik eind 2004 met mce ben begonnen heb ik zowat alles geprobeerd, met creative, cheapo kaartjes en onboard, en het was eerder de driver ondersteuning die roet in het eten gooit dan wat anders... (soms werkte de volumeregeling niet, soms hikjes in het geluid enz. , maar de klank was hetzelfde)
Ik heb dus thuis nog zeker 3 of 4 geluidskaartjes liggen die ik niet meer gebruik :'( och ja....
Dit alles bij spdif hé, bij analoog maakt het heel veel uit welke kaart je gebruikt.
Overigens heb ik het beste resultaat in Vista nu met de onboard kaart (soundmax hd audio).
Werkt echt perfect: dd5.1, dts 48/44khz pcm; alle streams worden goed doorgegeven, en herkend door de receiver.Ook geen hikjes of andere problemen meer.

Over de processor: ik draai vista mce nu op een amd64 3000+; 1,8 ghz (zonder c&q, dat heeft dit model niet) ook met 2GB net als jij van plan bent. Echter: ik heb sinds kort een laptop erbij met Vista mce, en die heeft een x2 1,6 ghz. Dit werkt beter, het voelt een stuk vlotter aan. Respons is sneller, en minder "wachttijden". Het lijkt dus dat Vista MCE hier goed gebruik van maakt. Al is het maar om dat gigantische besturingssysteem wat er "achter" zit in toom te houden.
Ik heb dus zelf maar een x2 4200+ (65W) besteld; met c&q zou die ongeveer net zo zuinig moeten zijn als mijn huidige 3000+.

Als laatste: de Videokaart. Ik weet niet hoe snel je aan de slag wil, maar wellicht kun je eens een blik werpen op de ATI hd2600. Ik heb hier wat dingen over gelezen; hd1080p met 5% processorbelasting; dual link hdcp; 45W, enz. Kaartje komt binnen enkele weken uit.

Hopelijk heb je er wat aan,
gr. Paul
Hier heb ik zeker wel wat aan, nu ga ik zeker wel een x2 bestellen.
Over het geluid: ik ga gewoon onboard van de Asus M2N VM DH gebruiken en verwacht dat dat goed gaat. Kan er altijd nog een ander kaartje bijprikken. In m'n normale pc heb ik nu een Emu 1212m zitten en die is analoog aangesloten op m´n receiver. En idd: dat geeft wel degelijk verschil met de onboard rotzooi! (Maar dat is eigenlijk geen nieuws meer O-) )

Nu alleen nog de videokaart. Ik ga denk ik toch maar voor de Asus 8500 GT. Eigenlijk alleen voor Asus omdat ik er gewoon goede ervaringen mee heb, want ik hebt nooit anders gehad. Misschien zit er wel HDCP op en anders doe ik het wel ff zonder. Zie het nog niet als een noodzaak eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
Een 8500 GT is altijd een goede keus vooral als je vista gaat draaien.. let wel op de Cpu als je nog een paar euro'tjes overhebt investeer die dan in een iets snellere Cpu want video opslaan met compressie vraagt toch wel veel van je cpu.. (bij mij zo'n 20% tot 85 % en ik heb een 3500+) verder is dit denk ik wel een goed pc'tje

Succes met bestellen en bouwen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blizzard2005 schreef op zondag 27 mei 2007 @ 16:19:
Een 8500 GT is altijd een goede keus vooral als je vista gaat draaien.. let wel op de Cpu als je nog een paar euro'tjes overhebt investeer die dan in een iets snellere Cpu want video opslaan met compressie vraagt toch wel veel van je cpu.. (bij mij zo'n 20% tot 85 % en ik heb een 3500+) verder is dit denk ik wel een goed pc'tje

Succes met bestellen en bouwen!
Bij mediacenter hoef je daar niet echt rekening mee te houden; een tv-kaart met hardwarematige mpg encoding is verplicht! Maar toch heb je wel gelijk, een iets snellere processor is geen overbodige luxe...maar sneller als bv een x2 3800 is eigenlijk overkill. Ik denk persoonlijk dat de 2 cores meer verschil maken als de echte snelheid in MHz; hij kan dan 2 threads tegelijk afhandelen, en het feit dat mediacenter "bovenop" vista draait met z'n indexen, virusscanner en windows defender enz. maakt dit hier veel belangrijker dan in mce 2005 dat op xp draaide.
gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Alles is inmiddels besteld, gewoon de X2 3800+, die moet voldoen. XP MCE draait hier al soepel op de helemaal bovenaan genoemde Duron 1600 met 512MB DDR266, dus dit moet echt wel goed zitten. Ik zal een fotoverslagje maken van het inbouwen.

[ Voor 11% gewijzigd door Dropsen op 27-05-2007 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Ik krijg een mailtje terug van Azerty, over het eventueel incompatible zijn van mischien een aantal onderdelen:
Bedankt voor uw bestelling.
Ten aanzien van uw gewenste onderdelen/ computer kunnen we melden dat uw
onderdelen compatibel zijn.
Zoals we in eerste instantie kunnen zien, werkt uw geheugen ook goed in dit
systeem.

Helaas blijkt het in de praktijk dat bepaalde onderdelen toch niet
compatibel zijn, wanneer ze in 1 systeem worden gebouwd. Daar komen we pas
achter wanneer de computer gebouwd en getest wordt met de juiste
testprogramma's.

We raden u daarom aan om de processor op het moederbord te laten monteren
door Azerty tegen een assemblageprijs van slechts 15 euro, zodat u zeker
weet dat wij de onderdelen hier goed kunnen testen. Hierbij wordt de bios
van het moederbord ook geflashed, zodat u een recente biosversie heeft.
Ook heeft u dan een garantie op deze montage van 1 jaar. In het geval van
incompatibiliteit kunnen we direct actie ondernemen door een ander produkt
te kiezen, uiteraard in overleg met u.

Wanneer u de computer zelf gaat bouwen, zou u eventuele incompatabiliteit
pas opmerken tijdens het testen van de computer. In dat geval kunt u het
produkt wel terugsturen via de rma afdeling, maar dan krijgt u achteraf te
maken met onnodige kosten en tijdverlies. De kosten van incompatabiliteit
zijn in dat geval voor uw rekening.

Graag horen we waar u de voorkeur aangeeft:
1) Ik laat de cpu, koeler en het geheugen op het moederbord assembleren en
testen op beeld voor slechts 15 euro.
2) Ik draag zelf het risico van incompatabiliteit. Eventuele problemen en
bijbehorende kosten (daling van de dagwaarde, stockingskosten) in de
toekomst ten aanzien van incompatabiliteit zijn voor mijn eigen rekening
Indien we niets van u vernemen, gaan we ervan uit dat u het risico van
incompatabiliteit zelf wil dragen.

Voor vragen en/ of opmerkingen over deze mail kunt u me altijd bereiken. We
zien uw antwoord met belangstelling tegemoet.

Let op: garantie kan alleen worden verkregen op defecte onderdelen of
produkten, die incompatibel zijn. Defecten of softwareproblemen (bv.
virussen) door toedoen van gebruikers komen nooit in aanmerking voor
garantie.

Met vriendelijke groet,

Jeroen te Wierik
Azerty Hardware
Tel: 0572-328120
Fax: 0572-328129
Dit is wat ik uiteindelijk besteld heb:

Asus M2N-VM DH
AMD Athlon 64 X2, 3800+ (65w), Socket AM2, Boxed
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz,
Asus EN8500GT SILENT/HTD/256M,DDR2, PCI Express x16, 256MB
Samsung SpintPoint S166,7200RPM, SATA II, 8MB, 160GB

Lijkt me sterk dat ik problemen ga ondervinden. Iemand die er eentje ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
misschien is het iets met de bios (oude versie met bugs ofzo), het lijkt me sterk dat Azerty het wel lukt en jouw niet. Het zal denk ik iets met dual core ondersteuning zijn ofzo. Heb je toevallig nog een Amd Am2 Processor (single) liggen want dan kun je hem misschien flashen als het nodig is..

ik zou het risico nemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Nee heb ik niet liggen. Alleen 939 maar daar heb ik niets aan. Lastige gok :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
Dropsen schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:45:
Nee heb ik niet liggen. Alleen 939 maar daar heb ik niets aan. Lastige gok :/
inderdaad.. is het niet mogelijk om een mobo zonder cpu enzo te flashen? (heb ik nooit gedaan, en dus nooit opgezocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb thuis in mijn HTPC een Asus M2N-VM DH met een AMD AM2 X2 4200+ en die werkte vanaf dag een (read: zonder bios upgrade) dus ik zou me eigen niet druk maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:58:
Ik heb thuis in mijn HTPC een Asus M2N-VM DH met een AMD AM2 X2 4200+ en die werkte vanaf dag een (read: zonder bios upgrade) dus ik zou me eigen niet druk maken :)
Dat wilde ik horen. Tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat je je geen zorgen moet maken, ben namelijk serieus aan het overwegen om hetzelfde moederbord te kopen met dezelfde processor, enkel ander geheugen (heb al 2 x 1024 mb corsair XMS 5400 liggen, hopelijk werkt het)

@ Elsewhere

Tevreden van dit moederbord? Ik twijfel nog wat. Ik kan niet zo heel veel reviews vinden van dit bord. Vind het een enorm compleet bord maar vind het enkel jammer dat het mATX is. Is de geluidskwaliteit te doen, goed, zeer goed,...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dropsen schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 17:39:
Ik krijg een mailtje terug van Azerty, over het eventueel incompatible zijn van mischien een aantal onderdelen:

[...]

Dit is wat ik uiteindelijk besteld heb:

Asus M2N-VM DH
AMD Athlon 64 X2, 3800+ (65w), Socket AM2, Boxed
Kingston KVR667D2N5K2/2G, 2048 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz,
Asus EN8500GT SILENT/HTD/256M,DDR2, PCI Express x16, 256MB
Samsung SpintPoint S166,7200RPM, SATA II, 8MB, 160GB

Lijkt me sterk dat ik problemen ga ondervinden. Iemand die er eentje ziet?
Nee hoor, ik zie geen problemen; behalve dan die actie van Azerty om je 15€ meer uit de tas te kloppen. Niet echt netjes, als nu iets niet werkt, kunnen ze altijd zeggen: we hadden je nog gewaarschuwd, en ben je het volgens hun ook nog zelf schuld.

Asus heeft volgens mij dit geheugen op de "recommended" lijst staan, en over de processor hoeven we niet eens te praten; daar is dit mainboard voor gemaakt. Je hebt nog meer kans dat het niet optimaal werkt door bv de videokaart of de hdd. Maar daar testen ze niet op!

Het riekt een beetje naar oplichterij...

gr. Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-09 16:02
is gewoon een standaard reply van Azerty..
ik heb ze er al een keer op aangesproken dat het "angst gevoel" opwekt terwijl er niets aan de hand is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Mijn pa heeft ook een systeem in bestelling staan bij Azerty en hij kreeg idd precies hetzelfde mailtje. Je kunt het natuurlijk ook zien als een stukje service voor de iets minder computernerds. Alhoewel, als iemand een aantal losse onderdelen bestelt en niet een door hun samengesteld systeem, zal die gene wel weten of het gaat passen of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-02 11:09

mad_max234

AMD Athlon II M320

Blizzard2005 schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 18:55:
[...]

inderdaad.. is het niet mogelijk om een mobo zonder cpu enzo te flashen? (heb ik nooit gedaan, en dus nooit opgezocht)
Kan wel maar is niet makelijk en je kan het denk ik niet zelf dus lijkt me geen optie.

Maar je cpu gaat denk ik geen probleem zijn, het is vaak het geheugen wat moeilijk doet. Heb je geheugen uit de Asus QVL list?

En het is een marnier van geld verdienen, hoop mensen doen het toch omdat ze het zeker willen weten dat het werkt.

Edit/
Voortaan maar eerst even op F5 drukken voordat ik wat post. :P

[ Voor 5% gewijzigd door mad_max234 op 30-05-2007 00:18 ]

-Andere hobby- -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 mei 2007 @ 19:20:
@ Elsewhere

Tevreden van dit moederbord?
Ik ben zeer tevreden over dit bord. Ik gebruik het in combinatie met een Hauppauge PVR-500, 2gb DDR2 800mhz en een 8600GTS en dit gaat perfect.
Is de geluidskwaliteit te doen, goed, zeer goed,...?
Geluid naar mijn mening is goed :)
Vind het een enorm compleet bord maar vind het enkel jammer dat het mATX is
Tja mATX heeft een reden, tis voor HTPC's bedoelt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
In mijn Silverstone SG01 Evolution kastje past niet groter dan mATX. Maar vanwege de hoogte kan ik er wel weer full size pci kaarten in zetten ipv bij sommige mATX kasten, die alleen maar low profile kaarten kunnen hebben.

Met een beetje geluk is alles vrijdag binnen en dan zal ik tijdens het inbouwen en configureren wat plaatjes schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb deze morgen ook dit bord besteld. We zien wel wat het wordt.

Ik heb de Thermaltake Mozart kast. En dit is een van de weinige HTPC kasten waar een ATX moederbord inkan, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
kun je dan ook wat betchmarks posten? Ik zou wel graag willen weten wat zo'n bordje en cpu presteert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-08 14:24
Volgens de asus site:

Moederbord: M2N-VM DH:

CPU: AMD Athlon 64 X2, 3800+ (65w), Socket AM2, Boxed
Staat niet op de CPU Support lijst .

De X2 3600 is sinds BIOS versie 0802.
Waarom zou die niet op de lijst staan? 3600 en 4000 wel!

[ Voor 23% gewijzigd door MarkieNL op 30-05-2007 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Whaha heb ik weer ... ik ga dr gewoon vanuit dat het werkt hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom je weer even gerust stellen :+

Een gebruiker op het Vista & XP Media Center Support Communitie heeft een review over dit bordje gemaakt, laat ie nou ook net een X2 3800+ gebruiken en het werkte allemaal in 1 keer :)

Voor verder info: http://www.xpmediacentre....m-dh-am2-motherboard.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar is hij wel niet zo pos over dit moederbord. Begin er al spijt van te krijgen dat ik niet gewacht heb op de gigabyte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Hmm, ik zie niet zo'n problemen. De omboard gpu was ik toch niet van plan te gaan gebruiken. En de onboard wireless is misschien leuk meegenomen, maar hij komt toch wel in een bedraad netwerk te hangen. Bovendien in dit 5 maanden geleden, er zullen nu vast wel driver updates zijn. Over de spdif, mijn receiver heeft gewoon een vrije tulp ingang over voor de digitale coaxiale verbinding, dus ook geen probleem. Over de remote, daar hebben we een MCE afstandsbediening voor :+

Ik zie het bordje dus nog steeds als een goede koop. (Ik moet hem natuurlijk nog binnenkrijgen, maar toch...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ondertussen heb ik alles binnen. Maar heb ten eerste nog niet echt veel tijd gehad om alles te testen en zo. En ten tweede heb ik wat problemen. Op die paar uren dat hij aan stond heb ik toch al een 4 of 5 keer een blauw scherm gekregen. Dus vrees dat ik ergens een incompabiliteit heb tussen de hardware. Alleen is de vraag, tussen welke hardware, en wat kan ik eraan doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Niet verdergaan in dit topic maar kijken in de FAQ van PMG met name het deel start- en hangproblemen en eventueel wat met de zoekfunctie proberen te vinden. Lukt dat niet dan open je er een nieuw topic..

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ik ah doen, wou enkel een kleine mededeling plaatsen. De vraag was niet echt als vraag bedoelt, maar meer van "momenteel weet ik nog niet hoe het komt en wat ik er kan aan doen, maar ik probeer een oplossing te vinden"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Alleen is de vraag, tussen welke hardware, en wat kan ik eraan doen....
OK, dit is dus geen vraag maar een mededeling. 8)7

Hoe dan ook, ga hier niet verder want geen mens gaat met zo'n topictitel en na de eerste paar postings gelezen te hebben verder kijken of er een probleem is met de configuratie.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ghehe eigen schuld dikke ....:p

15E voor het in elkaar bouwen van de pc vind ik niet een groot bedrag.
Dus hoezo niet netjes, juist wel netjes en dat bangmakerij zie ik er ook niet in. Service is het, niets anders! en ja ze maken ook manuren om het te doen dus mag het iets kosten.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Je RAM is de schuldige, niet de CPU. Boot met één latje en zet het op 533 Mhz. Installeer Windows, en update je BIOS. Normaal gezien zou het nu moeten werken met de twee latjes op 667 Mhz. Mocht dat toch niet het geval zijn, zet de snelheid dan terug op 533 Mhz (latjes laten zitten).

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
Volgens Azerty zou mijn spul morgen binnen moeten komen. We zullen zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
Powrskin schreef op maandag 04 juni 2007 @ 00:05:
ghehe eigen schuld dikke ....:p

15E voor het in elkaar bouwen van de pc vind ik niet een groot bedrag.
Dus hoezo niet netjes, juist wel netjes en dat bangmakerij zie ik er ook niet in. Service is het, niets anders! en ja ze maken ook manuren om het te doen dus mag het iets kosten.
even kijken hoeveel tijd het kost: alles uit de doos halen +/- 3 min.
cpu in socket duwen 10 seconden...
koeler monteren 1 tot 5 minuten..

ik vind het toch wel veel geld voor die 10 minuutjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dropsen
mieJas schreef op maandag 04 juni 2007 @ 00:54:
Je RAM is de schuldige, niet de CPU. Boot met één latje en zet het op 533 Mhz. Installeer Windows, en update je BIOS. Normaal gezien zou het nu moeten werken met de twee latjes op 667 Mhz. Mocht dat toch niet het geval zijn, zet de snelheid dan terug op 533 Mhz (latjes laten zitten).
Dit soort info is toch wel handig, nu kan ik daar ff opletten bij het inbouwen morgen.

@markie_jr
De CPU werd wel gelijk herkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CPU werd herkend, maar kan moeilijk zeggen dat hij het niet is die voor problemen zorgt (alhoewel ik dit enorm betwijfel)

@mieJas : bedankt voor de tip, ga het dan eens proberen. Ben momenteel wel ah wachten op het volgende blauwe scherm (alhoewel hij nu al een paar uur draait zonder problemen, is wel een raar gevoel, wachten op een blauw scherm maar toch hopen dat dit niet meer gebeurt)

@Guardian Angel : Ik geef het toe, het was een vraag, maar dan wel een retorische. ;)

PS heb nog een klein probleem met mijn medialab maar daarvoor heb ik een nieuw topic geopend in "overige hardware" voor de geïnteresseerden ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2007 23:17 ]

Pagina: 1