stevenP schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 02:52:
Vriend van mij (gaat nu naar 5H dus nog net even wat jonger, maar het idee is er

) heeft al een hele tijd zijn Palm Tungstun E2 (uit mn hoofd hoor) en daar is hij getrouwd mee echt waar

Notities, agenda, mp3speler (een flashkaartje erin), word/excel viewer (werkt niet lekker om te editten, wel om even na te kijken oid) van alles! Wat me vooral verbaasd is wat dat ding allemaal kan hebben... Hij knikkerd hem zo z'n tas in tussen z'n sleutels etc, gebruikt zn nagel 9/10 ipv het pennetje en hij is al een keer in een sloot gelazerd met dat ding op zak, doet het nog prima!
Ja, opzich is het handig want hij gaat jaren mee en heeft een stuk meer functies, alleen heb je wel een accu... Laatst moest hij naar z'n mentor om dingen af te spreken en toen zei hij pak je agenda er eens bij, palm leeg.. Dat heb je weer niet met een papiere agenda. Ik overweeg zelf ook wel een zire 31 ofzo maar vind het eigenlijk nog een beetje te veel geld voor wat ik ervoor krijg...
Daarmee beschrijf je eigenlijk het gros van de PDA gebruikers
Overigens is het handig om na een dag de boel te synchroniseren. Als je daar dan toch mee bezig bent is het een kleine moeite om je PDA dan ook meteen op te laden. Er zitten tegenwoordig toch li-ion accu's in en die vinden dat wel lekker, lekkerder dan pas opladen wanneer het ding leeg is.
Zo heb je 2 dingen in 1 klap, een backup mocht je je agenda kwijt raken, stuk gaan, whatever (wat je dus niet met een papieren agenda hebt, daarvoor moet je een 2e aanschaffen en dan alles handmatig gaan dupliceren...wat een werk!) maar je laadt ook meteen je PDA weer helemaal vol, klaar voor een nieuwe dag
Dat doe ik ook niet altijd, ik weet dat het ding van mij (een Palm
One Treo 650) een dag of 3 vol kan houden. Ik kan rustig om de dag synchroniseren en opladen en zit niet zonder stroom.
Ik heb toen een PDA gekocht omdat het wel erg handig is wanneer je in projecten werkt. Dat is het huidige onderwijs (Middelbaar onderwijs, MBO, HBO, universiteit, het lijkt wel een hype...).
Ik heb toen veel afspraken gemaakt met docenten en mijn rooster heb ik toen ook gewoon in mijn agenda gezet. Zo was het makkelijker om bij te houden wanneer bepaalde colleges, tentamens en afspraken met docenten waren. Daaraan kon ik nog wat extra commentaar koppelen middels een notitie. Die ruimte voor die hoeveelheid informatie ben ik in nog geen enkele papieren agenda tegen gekomen, alleen in de elektronische versies.
Afspraken om een biertje te gaan drinken noteer je natuurlijk niet, als je zulke dingen moet noteren dan moet je toch eens ernstig bij jezelf te rade gaan.
Het mooiste is toch wel het feit dat je allerlei afspraken door elkaar kunt plannen. Dat sluit weer mooi aan bij het projectonderwijs van vandaag de dag. Op het HBO is het namelijk zo dat je op bepaalde uren wel verplicht aanwezig moet zijn, maar de rest van de tijd helemaal zelf kunt indelen. Op de universiteit werkt het ook zo en op het MBO zal het wel niet veel anders zijn.
Op die manier kun je bepaalde zaken (zoals school, werk, dokter/tandarts) op elkaar afstemmen.
Je kunt er ook heel nice een alarm aanhangen zodat je nooit je afspraken of andere zaken vergeet te doen (je hebt namelijk ook een todo lijstje die je maken kunt en dan kun je aan een todo een alarm hangen).
Een veelvoorkomende bezigheid bij projecten is vergaderen. Daarvan worden notulen gemaakt.
Die kun je voor aanvang van een vergadering nog ff snel raadplegen. Dit zou je ook op een laptop kunnen doen trouwens, maar op een PDA vond ik het net even wat makkelijker aangezien ik het meestal onderweg naar de vergadering bekeek. Notulen erop maken moet je niet doen, althans, niet zonder een normaal toetsenbord zoals op een laptop. Voor notulen heeft pen en papier en laptop de voorkeur.
Ik had tot voor kort een Sony Clie TJ35 die heel prima zijn werk deed. Ik vond het alleen nogal onhandig om mijn contacts op 2 plekken te hebben: in de gsm en op de PDA.
Bij het bellen had ik al snel 2 apparaten nodig. Ook het sms'en wat ik zelden doe vond ik een ramp met die gsm toetsenbordjes, liever een gewone full size dus 1 letter per toets en niet 3 of 4.
Bij de kassa staan en dan gebelt worden waarbij je een afspraak moet noteren is ook niet zo fijn met 2 apparaten (tenzij je gebruik maakt van een bluetooth headset, dan kan je gsm in je zak blijven).
Om die redenen heb ik de treo 650 als smartphone aangeschaft. Alle bovenstaande irritaties waren daarmee ook meteen opgelost.