Verwijderd schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 23:07:
[...]
Jouw probleem is dat je enkelt en alleen aan jezelf denkt. Je eigen knip zeg maar. Ik ga geen discussie aan met iemand die zo kortzichtig is in mijn ogen. Ik hoop voor jou dat je nooit in dezelfde situatie terecht komt. Misschien zou ik ook hard moeten doen en zeggen, eigenlijk hoop ik het van wel, dan weet je waar je over meepraat. Maar dat zal ik niet doen.
Ik denk dat uiteindelijk 'iedereen' vooral aan zichzelf denkt, zowel mensen die ervoor zijn omdat ze er vooruit gaan (op de korte termijn bekeken, je weet niet wat opeens gebeurt als iemand een plotselinge verandering ervaart, een scheiding, verlies van arbeid of een ziekte/ongeval zijn zulke zaken... die je leven en financiele staat enorm kunnen veranderen...) ... Maar ook mensen die ertegen zijn, omdat ze zelf te kampen hebben met nadelen ervan ....
Het lastige aan bv iets als een nationale economie is, dat het de belangen representeerd van vele, vele individuen (in NL zo'n 16 miljoen) .....
Het volledig collectiviseren van alle risico's, is domweg niet slim, dat is ook een manier om iedere individuele verantwoordelijkheid weg te nemen, en dan betalen de productieven opeens alles voor de non-productieven, en is er ook weinig motivtie voor non-productieven om zelf hun situatie te veranderen (ja, ik weet dat dat voor velen niet zo eenvoudig mogelijk is, maar daarvoor liggen wel externe, maar ook persoonlijke oorzaken)...
Ik denk zelf dat het voor Nederland, en eigenlijk heel wets-europa, nu essentieel is, dat men zich bezint op het collectieve aspect van de verzorgingsstaat, dat men juist zaken als individuele verantwoordelijk nieuw definieert, aangeeft waar de grenzen aan collectiviteit liggen..., waar juist ook individuele verantwoordelijkheid geld ....
Dereden dat dat vroeger, zo'n twintig jaar terug niet hoefde, was puur een kwestie van internationale politiek; hier zaten we in west-europa in het direkte strijdvlak van de Koude oorlog, de strijd tussen een kapitalistisch systeem en een communistisch (en ultra-collectief stelsel) ...
En het had voor de hele westerse wereld veel zin dat juist west-europa economisch stabiel was... dat er geen arbeidsonlusten waren, waarvan de communisten zouden profiteren ...
Om die reden werd door andere landen enorm sterk in west-europa investeerd .... we kennen de Marshall-plannen, die de opbouw van industrie en arbeidsplaatsen in west-europa leverden (waarom zou een ander land dat anders doen, juist economische welvaart in een andere regio gaan verzorgen) ...
maar ook bv investeringen in amerika, en gegarandeerde afzet (voor bv wapen-industrie, niet voor niks dat DAF, oldDelft, Enraf (wapenfabrikanten) en Fokker eind 80'er jaren opeens failliet gingen, of moesten fuseren, toen de communistische dreiging wegging)
De legering van enorme aantallen amerikaanse troepen in west.europa (wat ook een vorm is van investering in een gebied, als er geen direkte millitaire noodzaak is, en de millitairen meedoen in de lokale economie)....
De verzorgingsstaat werd toen opgebouw, ook met extra geld dat in europa geinvesteerd wordt ...
De direkte politieke noodzaak voor amerika ontbreekt nu om zelf in west-europa te investeren voor politieke doeleinden, men trekt het leger terug op enkel die afdelingen die zelf essentiele diensten aanbieden, die men nodig heeft voor internationale oorlogsvoering (dus voornamelijk luchtmacht en distributie/transport), waarbij de amerikanen zich nu meer op het midden-oosten en klein-azie richten ...
West-europa zelf moet puur op de eigen productiviteit gaan concurreren, hun loon- en arbeidskosten drukken, arbeidsdeelname verhogen en werktijden verlengen, in een direkte, open concurrentie met andere regio's: Oost-europa, India, China/Azie...
Ik zou zelf graag zien dat een sterk collectief stelsel in europa blijft bestaan..., zelf heb ik weinig met puur 'hard' kapitalisme... maar ik erken zelf wel dat daarvoor er structuur-hervormingen moeten komen, die ook een gedeelte van de verzorgingsstaat 'afbreken'.... in mijn idee is dat juist nodig om het collectieve stelsel in west-europa zelf te laten voortbestaan...
dat is 'hard'..., zeker in individuele gevallen, mensen die in de WAO zitten, die lange tijd hard gewerkt hebben en eigenlijk nu gedacht hadden lekker van hun pensioen of VUT te gaan genieten, zoals ze dat voorheen gedacht hadden (20 jaar terug was dat het idee, werken tot rond je 50/55e en dan ophouden)
[
Voor 4% gewijzigd door
RM-rf op 22-07-2005 10:29
]
Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen