Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2007 @ 12:36:
[...]
Dankje :-), dit is een dommelsch papier bakje dat ik al 6 jaar had liggen. Gewone minijack aansluiting, je hebt dus een kabeltje met 2 jackpluggen nodig, schuifweerstand uit een oude versterker en een micro schakelaartje uit een kapotte discman.
De versterker is zelfbouw, het zijn 2 LM386 versterkerchips (
http://www.national.com/pf/LM/LM386.html) in serie. Mij is de zwaarste uitvoering verkocht door de electronicaman. Zoiets is wel een hoop geknutsel. Het totaal weegt helemaal niks meer dan de batterijen en de speaker, 300 gram ofzo (???). De versterker heeft geen koellichaam nodig omdat hij maar 1 watt levert. Ik geloof dat hij 7x12x6 cm is.
Met die ohms, dat zit zo: een versterker kan nooit een hogere spanning leveren dan de bronspanning (5v in mijn geval: 4 penlites). De versterker kan gewoon geen hoger signaal geven zonder (in mijn geval) te vervormen. Het versterkertje werkt ook op 12 volt en dan kan hij opeens veel harder.
Om op 5 volt toch vermogen te leveren dan moet je een hogere stroom kunnen trekken. In dat geval heb je een speaker nodig met bijvoorbeeld 4ohms (of lager).
Jasper, ik wil hier toch nog even op terugkomen.. Voor mij is een
kratradio nog even wat te entousiast, zowel qua tijd als mijn financiele situatie

En los daarvan heb ik liever een klein portable radiotje, in plaats van een on-tilbare krat met een 3500Kampere accu
Ik ben toch 's verder gaan kijken naar die miniradio van jou, ik vind 'm zo vet, en zeker nu in de Grolsch Music Bag van m'n broertje heb gehoord / gezien ben ik geïnspireerd geraakt

Dus toch een aantal vraagjes:
-"De zwaarste", hoe bedoel je dat? Als er een onderdelenlijstje is, kan ik langs de lokale elektronicaboer en gaan solderen

-Is het puur solderen of moest je ook nog een printplaat etsen oid? Want dan gaat het feest voor mij niet door..
-hoe haal je 5 volt uit 4 penlites? Als je ze parallel zet kom je er nog niet, toch? 1.2V of 1.5V per stuk, dat weet ik niet zeker.. Maar dan kom ik op 4.8V of 6V uit, of zie ik nou spoken?
offtopic:
ik probeerde je persoonlijk te benaderen maar staat niks in je profiel qua contactinfo..
ik ben wel te bereiken op st3v3np [at] gmail [dot] com