Taalgebruik op GoT

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 581 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal maar meteen met de deur in huis vallen. Ik erger mij steeds vaker mateloos aan het taalgebruik hier op GoT. Het zijn niet zo zeer dingen als stijl- of stelfouten; Ik ben ook geen Remko Campert, maar meer het gebrek aan gebruik van hoofdletters en leestekens en wellicht nog erger het gebruik van de zogenaamde breezertaal. Sommige threads zijn totaal niet leesbaar. De moderators zijn vrij streng als het om de inhoud gaat, ik vraag mij af of het misschien niet wat strenger kan zijn naar aanleiding van het taalgebruik. Niet iedereen lijdt aan dyslexie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Echt bR33z4H gebruik wordt wel aangepakt en als iemand lange onleesbare zinnen produceert wordt er vaak ook wel wat van gezegd. Heb je misschien voorbeelden van waaraan je je ergert?

Oh ja:
Nederlands taalgebruik in posts.
[rml][ Topictitels] Spelfouten melden?[/rml]
[rml][ Dyslexie] Hoe reageer je daar op?[/rml]
Dyslexie, even onder de aandacht brengen.

[ Voor 50% gewijzigd door André op 30-06-2005 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 14:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Er is niet zo lang geleden nog een discussie in LA geweest over taalfouten: [rml][ Topictitels] Spelfouten melden?[/rml]

Verder ben ik van mening dat sommige mensen best iets meer moeite mogen doen voor ze iets posten, daarentegen vind ik ook dat zolang het leesbaar is en niet "even neergekwakt" je er ook niet al te moeilijk over moet doen. De basis van dit forum wordt immers niet door taalkundigen gevormd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

He naam genoot ;)

Heb je het nou over punten, hoofdletters etc of fouten als een d ipv een t.

Zolang je begrijpt wat er staat is het geen probleem imho en zie hier minder vaak onleesbare dingen als op ande fora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat WC Eend het een beetje overdreven stelt, maar kan me enigszins vinden in wat hij zegt.

Echt onleesbare threads of flat-out bR33z4H zie zie je imo niet of nauwelijks. Toch zie je wel steeds meer msn taal. Zo levert het niet bestaande woordje 'jah' in de search genoeg resultaten (34.915 hits).

Het gebruik van 'me' in plaats van mijn is net zoiets.

Ik denk niet dat daar veel aan te doen is, behalve dan de extreme gevallen corrigeren of op slot zetten (hetgeen imo ook gebeurd).

Het veelal 'los' schrijven van woorden (als bv. "naam genoot" of "sinterklaas optocht") is iets wat met het onderwijs te maken heeft denk ik. Ik zie ontzettend veel mensen van rond de 20 die dit veel fout doen (voor alle duidelijkheid: het is "naamgenoot" en "sinterklaasoptocht").

Maar, eerlijk is eerlijk.. dit alles is idd imo en nofi LOL :)

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ach, ik denk dat we toch moeten wennen aan de taal van de jongere generatie.
Soms erger ik me er ook wel aan, soms vind ik het grappig. Opvallend hoe vindingrijk mensen worden om een paar toetsaanslagen uit te sparen.
  • ff je temps checke
  • me mobo is brak
...Ik ben ook geen Remko Campert...
Campert was juist iemand die eind 60-er jaren erg experimenteerde met verrassende spelling en taalgebruik. 'Het leven is vurrukkuluk', Remco Kampurt.

[ Voor 33% gewijzigd door Henk007 op 30-06-2005 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd
  • Niet online
Henk007 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:02:
Soms erger ik me er ook wel aan, soms vind ik het grappig. Opvallend hoe vindingrijk mensen worden om een paar toetsaanslagen uit te sparen.
  • ff je temps checke
  • me mobo is brak
[...]

Campert was juist iemand die in zijn tijd erg experimenteerde met verrassende spelling en taalgebruik. 'Het leven is vurukkuluk', Remco Kampurt.
En toch blijft het leesbaar en begrijpbaar (voor mij dan toch, betrap me zelf ook vaak op het gebruik van "ff" mobo, graka, ltr en dat soort dingen)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-11-2024
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:57:
Haha, ik wist dat je daar iets over ging zeggen toen ik je naam zag staan in dit draadje :P
(zie hezik in ADSL opeens doet me telefoon het niet meer)

OT: Aan dergelijke dingen kan ik me vaak ook ergeren. Ik snap dat in sommige gevallen het gaat om dyslexie of gewoon onwetendheid, maar meestal is het óf luiheid óf gewenning, overgenomen vanuit MSN-spraak. Wat me nog het meest irriteert zijn achtergebleven punctuatie, geen hoofdletters (of juist teveel) en te veel enters tussen alinea's.

Epiloog: woorden zoals mobo, cpu, tobo (alhoewel die wat minder gangbaar is) e.d. kunnen mijns inziens best gebruikt worden hier op GoT, aangezien ik denk dat de meerderheid dat wel begrijpt. Afkortingen als IMHO, AFAIK, FYI en ASAP worden ook steeds gangbaarder, alhoewel ik deze begrippen niet snel in mijn eigen posts zal gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door Peedy op 30-06-2005 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat WC Eend het een beetje overdreven stelt, maar kan me enigszins vinden in wat hij zegt.

Echt onleesbare threads of flat-out bR33z4H zie zie je imo niet of nauwelijks. Toch zie je wel steeds meer msn taal. Zo levert het niet bestaande woordje 'jah' in de search genoeg resultaten (34.915 hits).

Ik denk niet dat daar veel aan te doen is, behalve dan de extreme gevallen corrigeren of op slot zetten (hetgeen imo ook gebeurd).

Het veelal 'los' schrijven van woorden (als bv. "naam genoot" of "sinterklaas optocht") is iets wat met het onderwijs te maken heeft denk ik. Ik zie ontzettend veel mensen van rond de 20 die dit veel fout doen (voor alle duidelijkheid: het is "naamgenoot" en "sinterklaasoptocht").
Ok ik zat nog te twijvelen of naamgenoot aan elkaar moest ofniet.
Meestel lees ik me post na, en vond naam genoot 'duidelijker' staan, en dat vind ik ook wel belangrijk ;)
Bovendien begrijp je wat ik bedoel dus opzich zie ik het probleem niet van zulke fouten.

*Wc_eend heeft btw 'officiel' dislexie dus raare zinnen kan je best bij mij vinden. (naast me typefouten :X )

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ikzelf kort temperaturen ook af als temps hoor en moederbord ook als mobo. "ff", daar houd ik ook niet zo van. OOk al opgevallen "euries" ipv euros. Al bij al stoort het mij niet, als het maar duidelijk blijft. Verder ben ik niet goed mee als er afkortingen worden gebruikt zoals "imho". Ben er nog altijd niet achter wat dit betekent. Als het snel moet gaan ontbreken in mijn posts ook regelmatig leestekens en hoofdletters maar ik zorg ervoor dat het altijd nog meer dan genoeg duidelijk blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Mjah (<< :P), het is wel zo dat woorden als ff ingeburgerd raken, maar toch vind ik persoonlijk dat er een wezenlijk verschil zit tussen me en m'n/mijn. Persoonlijk gooi ik een onleesbaar topic gewoon op slot met de mededeling dat iemand eerst maar wat aandacht moet besteden aan zijn post ;) Het komt echter in NOS en APL niet zo heel vaak voor, misschien juist doordat we er zo streng op toe zien.

Houdt wel in de gaten dat d-t fouten al jaren aanwezig zijn in de Nederlandse taal en dat we daar niet op modden.

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feej
  • Laatst online: 05-06 15:55

feej

giraffemeisje

Dit is denk ik een invloed vanuit het Engels, waarin ze alle samenstellingen los schrijven. Samenstellingen zijn nou eenmaal niet het gemakkelijkste deel van de NL taal, en zeker wanneer er veel in een tweede taal (Engels) gecommuniceerd wordt verwondert het me niet dit soort fouten erin sluipen.

Everything is awesome!
Everything is cool when you're part of a team.
Everything is awesome when we're living our dream.
O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt helemaal geen last van heb. Ik kom nooit bR33z4h taal tegen, soms wat h4x0r taal (voornamelijk in HK) en voornamelijk spel en leesteken fouten waar ik me absoluut niet aan stoor.

Ik vind je TS dan ook enigzins overtrokken.. aangezien het hier ook een technisch forum is en geen Forum der Neerlandsche taal

Wat wil je gaan doen... mensen bannen omdat ze hun d's en t's niet goed kennen :?

[ Voor 12% gewijzigd door Standeman op 30-06-2005 23:11 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:07:
[...]

Ok ik zat nog te twijvelen of naamgenoot aan elkaar moest ofniet.
Meestel lees ik me post na, en vond naam genoot 'duidelijker' staan, en dat vind ik ook wel belangrijk ;)
Bovendien begrijp je wat ik bedoel dus opzich zie ik het probleem niet van zulke fouten.

*Wc_eend heeft btw 'officiel' dislexie dus raare zinnen kan je best bij mij vinden. (naast me typefouten :X )
Ter informatie; het is naamgenoot, en niet 'naam genoot'.. zie Spatiegebruik.nl.
Edit: lol, hezik had het daar juist over :P My bad (< fout Engels :P)

@disco stu: IMHO = In My Humble Opinion
AFAIK = As Far As I Know
FYI = For Your Information
ASAP = As Soon As Possible

Voor meer (Engelse) afkortingen die je niet kent: AcronymFinder.com

[ Voor 26% gewijzigd door Peedy op 30-06-2005 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:49:
Ik erger mij steeds vaker mateloos aan...
Gefeliciteerd. :)

Ik erger mij aan de maandelijks terugkerende topics over het taalgebruik op GoT. :) Waarom meld je een onleesbaar topic niet gewoon dmv een Topic Report? :)

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:15
Ik vind het juist heel erg meevallen hier op GoT. Als je vaak andere fora ziet snap je helemaal niet meer wat er staat. Het zaakje moet naar mijn mening ook niet te streng worden, dan gaan ook de goede users zich ergeren. Wat mij betreft mag het wel zo blijven zoals het is. Alleen af en toe een pas nieuwe user welke even bijgestuurd moet worden vind ik niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standeman schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:09:
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er echt helemaal geen last van heb. Ik kom nooit bR33z4h taal tegen, soms wat h4x0r taal (voornamelijk in HK) en voornamelijk spel en leesteken fouten waar ik me absoluut niet aan stoor.

Ik vind je TS dan ook enigzins overtrokken.. aangezien het hier ook een technisch forum is en geen Forum der Neerlandsche taal

Wat wil je gaan doen... mensen bannen omdat ze hun d's en t's niet goed kennen :?
^^

Nederlands is een verfokt rotte taal met al die regels en uitzonderingen op die regels :/

Niet zo zeuren over verkeerde spaties enz. Gewoon zorgen dat iedereen leesbaar nederlands typt :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:07:
[...]

Ok, ik zat nog te twijvfelen of naamgenoot aan elkaar moest of (spatie) niet.
Meestel lees ik me m'n post na, en vond naam genoot 'duidelijker' staan, en dat vind ik ook wel belangrijk ;)
Bovendien begrijp je wat ik bedoel dus op (spatie) zich zie ik het probleem niet van zulke fouten.

*Wc_eend heeft btw 'officiel' dislexie dus raare zinnen kan je best bij mij vinden. (naast me m'n typefouten :X )
Om maar even een voorbeeld te geven. Dat me en m'n gedrag van je is echt geen dislexie ;)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:25

Zoefff

❤ 

Ik vind niet dat we ons aan moeten passen aan de taal van een jongere generatie, dan leg je je eigenlijk bij het probleem neer. Of je er actief iets aan moet doen weet ik ook niet. Als het echt de spuigaten uitloopt dan zullen moderators daar echt wel actie op ondernemen.

Deze discussie is al vrij veel gevoerd hier in LA, en ik betwijfel of het ooit iets zinnigs opgeleverd heeft. Het is misschien nuttig omdat mensen het in de AT zien staan, bekijken, en iets kritischer op zichzelf worden, maar meer ook niet. Iemand die erg laks is qua taalgebruik zal denk ik niet zo snel veranderen. Aan de andere kant zullen dit soort personen ook vrij snel weer van GoT verdwenen zijn denk ik, wat dat betreft heerst er hier toch een soort van zelfregulatie. GoT trekt een bepaald publiek aan, als je niet tot die doelgroep behoort is het vaak vanzelf ook minder leuk en interessant.

Hopenlijk word de spellingscontrole ooit nog eens geactiveerd. Voor zover ik weet zit deze al wel in React, maar is nog niet geactiveerd. Wellicht met een komende upgrade.

Waar ik me overigens wél aan kan ergeren zijn mensen die consequent "enteren". Zodra ze in het reactiescherm aan het einde van de regel zijn, drukken ze op enter, wat enorm vervelend leest. Maar ook dat word over het algemeen goed opgevangen door de mods :)

edit:

Daarnaast, een strikt beleid voeren op dit punt is sowieso best lastig, want waar leg je de grens? Ikzelf maak ook vast wel fouten met d's, t's en dt's, maar dat vind ik alles behalve storend. En als je consequent wilt zijn, zou je ook alle afkortingen moeten verbannen, maar daar kan je al helemaal niet aan beginnen natuurlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Zoefff op 30-06-2005 23:18 ]

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Misschien een idee om ergens een Sticky te plaatsen met websites voor spelling/punctuatie normen? Zie een paar links in mijn bovenstaande posts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• André
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

We kunnen wel een beleid vastleggen maar wat mag wel en wat mag niet? IMHO wel en ff niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

pEeDy16 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:14:
Misschien een idee om ergens een Sticky te plaatsen met websites voor spelling/punctuatie normen? Zie een paar links in mijn bovenstaande posts...
Het was volgens mij de bedoeling om in de nieuwe FAQ van Stuffis Generalis een stukje over taal en spelling op te nemen (dat zou ik helpen samenstellen, enig nieuws nog daarover, SmartDoDo? :P), dus dat komt wel. Maar ik verwacht niet dat dat veel zal helpen. Mensen hebben altijd taal- en spellingfouten gemaakt en zullen dat altijd blijven doen. Niet alleen op GoT, overal.

Trouwens, ik val eigenlijk helemaal niet over vormen als 'jah' (tenzij het echt irritant wordt). Qua betekenis vind ik het niet helemaal overeenkomen met 'ja', er zit wat meer aarzeling in. 'Jah' spreek je dan ook anders uit dan 'ja' :).

En dingen als 'ff', sja, die komen voort uit luiheid en/of gewoonte. Een bericht op een forum is geen zakelijke brief, en dus vind ik niet dat je de lat te hoog moet leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

pEeDy16 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:14:
Ja joh, nog meer FAQ's die niemand leest. ;)

Sommige mensen spellen gewoon minder goed dan anderen. Sommigen doen dat onbewust, anderen omdat ze lui zijn. Niks aan te doen, gebeurt nou eenmaal. De echt slechte posts worden wel bijgestuurd, en zolang een post te lezen is, valt er IMO niets te zeuren. Als ik nuo so sgrijf bugrijp juh muh ook wel, tog? En dat terwijl zo'n grove spelfouten hier maar zelden voorkomen. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Laatst online: 06-04 00:29
offtopic:
Zoefff schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:12:
Maar ook dat word over het algemeen goed opgevangen door de mods
.....
Ikzelf maak ook vast wel fouten met d's, t's en dt's, maar dat vind ik alles behalve storend..
;)

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 30-06-2005 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Steve schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:28:
Het was volgens mij de bedoeling om in de nieuwe FAQ van Stuffis Generalis een stukje over taal en spelling op te nemen (dat zou ik helpen samenstellen, enig nieuws nog daarover, SmartDoDo? :P), dus dat komt wel. Maar ik verwacht niet dat dat veel zal helpen. Mensen hebben altijd taal- en spellingfouten gemaakt en zullen dat altijd blijven doen. Niet alleen op GoT, overal.
Daar kun je toch gewoon de FAQ uit RED voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
-NMe- schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:29:
[...]

Ja joh, nog meer FAQ's die niemand leest. ;)
Daar kan je dan wel mooi naar verwijzen als iemand echt grove fouten maakt.

Alvast één linkje:

www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een paar dagen geleden zei ik in [rml][ Serieus] Algemene sfeer en HK-XS regels.[/rml] dat het wel meeviel. Echter, sinds ik gisteren een aantal topics zag die begonnen met "Heeeeeeeeeeeeeeeey", moet ik mijn mening toch wat bijstellen. 8)7. Ben niet het type dat er over gaat mierenn**ken, valt alleen op. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-09 14:28

SmartDoDo

Woeptiedoe

Steve schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:28:
[...]
Het was volgens mij de bedoeling om in de nieuwe FAQ van Stuffis Generalis een stukje over taal en spelling op te nemen (dat zou ik helpen samenstellen, enig nieuws nog daarover, SmartDoDo? :P)
Zou jij helpen? Dat had je toch al gedaan door het een en ander aan te leveren? /me SmartDoDo is soms echt te chaotisch :X
vooghel is er in ieder geval mee bezig :)
Harm schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:36:
[...]
Met enige bijschaving zodat het meer op de doelgroep is gericht zoals dat ook gaat gebeuren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

En dit schijnt voornamelijk voor te komen onder de ITers

Maar schakel een team van Neerlandici in zou ik zeggen :+

edit:
foutje :+

[ Voor 13% gewijzigd door The_Savage op 30-06-2005 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-09 07:45

Scott

Ik ben, dus ik tweak

André schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:25:
We kunnen wel een beleid vastleggen maar wat mag wel en wat mag niet? IMHO wel en ff niet?
Afkortingen als IMHO en AFAIK ed moeten wel gewoon toegestaan worden vind ik. Als je die voluit zou moeten schrijven, is dat veel meer dan wanneer je echt ipv egt moet typen. Bovendien snapt iedereen wat er mee bedoeld wordt (das ook wel zo met egt, maar vind ik toch weer iets anders liggen).

Ik stoor me eigenlijk best wel aan het gebruik van d, t, of dt. In groep 4 van de basisschool is de kofschip-regel al aangeleerd, en zo moeilijk is hij toch ook weer niet ? Maar het lijkt inderdaad wel een soort luiheid. Dit jaar nog, hebben we een SO spelling gehad waar dit naar voren kwam. Vrij hoge cijfers werden er gehaald, maar de les daarop las ik weer dingen als 'ik vindt van niet' en 'het word erg leuk'. Je gaat me niet vertellen dat je dat nog binnen een week vergeten bent...

Fouten in de geest van 'hij zij dat het jou boek is' zie ik ook wel, maar daar stoor ik me niet zo heel erg aan. Vertrekkingen als 'me moeder slaapt', is ook gewoon luiheid, volgens mij. Puur als spreektaal getypt of geschreven.

Dit soort dingen zijn gewoon regeltjes of dingen die op de basisschool aan aangeleerd zijn, niets moeilijks aan, mits je je er maar aan houdt.

Nu heb ik het niet over gewone taalfouten, maar dat vind ik een ander verhaal. Dit is niet een regeltje dat je kunt leren, dit is gewoon weten hoe je iets spelt. Als je dat niet weet, kun je het natuurlijk opzoeken, maar voor mensen die dyslexie hebben is dit misschien wel heel veel opzoekwerk. Kan best begrijpen dat je er dan niet zoveel zin in hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Slecht taalonderwijs, luiheid, gebrek aan interesse, dom geboren en nooit iets erbij geleerd, dyslectie al of niet waar; zie hier wat oorzaken.

Ik vrees dat er over een jaar of wat de meest vreemde brieven op mijn deurmat gaan vallen. Als men op een forum al niet normaal uit zijn woorden kan komen hoe moet het dan verder? Er lijken maar weinigen geschikt voor kantoorwerk waar correspondentie aan te pas komt.

Al naar gelang mijn bui reageer ik wel of niet in een 'fout' topic, maar ach, het was al zo vaak aan de orde en discussies zoals deze bleken zinloos.

Hoppekee, weg ermee.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

The_Savage schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:43:
En dit schijnt voornamenlijk voor te komen onder de ITers
offtopic:
Voornamelijk bedoel je? ;)

Iedereen maakt gewoon spelfouten, daar doe je niets aan. Als de boodschap maar overkomt is er toch niets mis? Ik zeg niet dat ik me zelf niet erger aan slechte spelling, maar sommige mensen kun je gewoon niet verbeteren, wat je ook probeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The_Savage schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:43:
[...]

En dit schijnt voornamenlijk voor te komen onder de ITers
O zo waar :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
ScottB schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:45:
Ik stoor me eigenlijk best wel aan het gebruik van d, t, of dt. In groep 4 van de basisschool is de kofschip-regel al aangeleerd, en zo moeilijk is hij toch ook weer niet ? Maar het lijkt inderdaad wel een soort luiheid. Dit jaar nog, hebben we een SO spelling gehad waar dit naar voren kwam. Vrij hoge cijfers werden er gehaald, maar de les daarop las ik weer dingen als 'ik vindt van niet' en 'het word erg leuk'. Je gaat me niet vertellen dat je dat nog binnen een week vergeten bent...

Fouten in de geest van 'hij zij dat het jou boek is' zie ik ook wel, maar daar stoor ik me niet zo heel erg aan. Vertrekkingen als 'me moeder slaapt', is ook gewoon luiheid, volgens mij. Puur als spreektaal getypt of geschreven.
Kan zijn dat ik de enige ben, maar ik maak ook nog zéér vaak fouten met de D en de DT..heb het gewoon nooit gesnapt, ook al is het me al vaak aangeleerd en probeerde ik het mezelf te leren. Doe het nu automatisch wel vaak goed, maar betrap mezelf er toch ook wel op.

Het is net zoiets als het verschil tussen 'dan' en 'als'... voor de duidelijkheid mensen: 'dan' gebruik je bij een verschil, 'als' bij een overeenkomst! :P

Trouwens, zinnen waar staat 'zij' in plaats van 'zei' kan ik me érg aan storen, aangezien ik dan die zin 3 keer moet lezen voordat ik eindelijk door heb dat men 'zei' bedoeld i.p.v. 'zij'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Harm schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:36:
[...]
Kan, maar die is vooral gericht op zaken die bij het nieuwsposten en andere FP-zaken van belang zijn. Het was volgens mij niet de bedoeling om een lange waslijst te plaatsen in de FAQ maar de fouten die het vaakst gemaakt worden op GoT, etc.
SmartDoDo schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:42:
[...]
Zou jij helpen? Dat had je toch al gedaan door het een en ander aan te leveren? /me SmartDoDo is soms echt te chaotisch :X
vooghel is er in ieder geval mee bezig :)
Een paar linkjes, maar volgens mij hadden we afgesproken dat ik dat stukje (of toch een deel ervan) zou schrijven. Maar als vooghel dat ook kan en wil doen, mij best ;).
pEeDy16 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:51:
Het is net zoiets als het verschil tussen 'dan' en 'als'... voor de duidelijkheid mensen: 'dan' gebruik je bij een verschil, 'als' bij een overeenkomst! :P
Kleine nuance: als 'zo' in het verschil voorkomt, gebruikt je ook 'als': hij is drie keer zo groot als ik (en niet 'als mij' trouwens ;)).

[ Voor 20% gewijzigd door Steve op 30-06-2005 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Steve schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:51:
Kleine nuance: als 'zo' in het verschil voorkomt, gebruikt je ook 'als': hij is drie keer zo groot als ik (en niet 'als mij' trouwens ;)).
Klopt, maar strikt gezien is dit ook een vergelijking. Je vergelijkt namelijk de grootte, maar geeft daarmee een verschil aan.
Shit, het wordt straks nog ingewikkeld :P

[ Voor 5% gewijzigd door Peedy op 30-06-2005 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
pEeDy16 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:51:
[...]
Kan zijn dat ik de enige ben, maar ik maak ook nog zéér vaak fouten met de D en de DT..heb het gewoon nooit gesnapt, ook al is het me al vaak aangeleerd en probeerde ik het mezelf te leren. Doe het nu automatisch wel vaak goed, maar betrap mezelf er toch ook wel op.
Het simpelste is gebruik te maken van de kennis die je hebt. Om het werkwoord doen bijvoorbeeld verkeerd te doen met d's en t's moet je wel erg stom zijn. Vervang daarom het werkwoord waar je problemen mee hebt door de juiste vervoeging van doen.

Voorbeeld: Dat schaad/t/dt hem niet. Het werkwoord is schaden (met een 'd' dus), je hoort een 't' bij het vervangen door doen: Dat doet hem niet. Daarom wordt het schaadt.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Zoefff schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:12:
Hopenlijk word de spellingscontrole ooit nog eens geactiveerd. Voor zover ik weet zit deze al wel in React, maar is nog niet geactiveerd. Wellicht met een komende upgrade.
Not likely ;)
Dat soort dingen zijn vrij intensief, en het levert je totaal geen voordeel op bij dingen als d/t fouten ;)
Verder zitten er genoeg woorden in de officiele woordenlijsten die dan als fout aangemerkt gaan worden.

Voor de rest, tsja.. Het is vrij iritant als iemand een onbegrijpelijke woordenbrij op een forum dumpt en verwacht dat mensen het snappen. In het ergste geval worden dat soort topics meestal wel gesloten.

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar voorbeelden van de topicstarter.

[ Voor 1% gewijzigd door moto-moi op 01-07-2005 00:33 . Reden: Steve = een eik0l ]

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik denk dat het los in plaats van aan elkaar schrijven van samenstellingen meer onder invloed van het Engels dan onder invloed van het onderwijs is. Net zoals je veel 'mijn vader's wagen' ziet opduiken in plaats van de correcte genitiefvorm 'mijn vaders wagen' 8)7.

Vooral de dt-fouten in topictitels vind ik ergerlijk... Maar ja.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
moto-moi schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:31:
[...]

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd naar voorbeelden van de topicstarter.
Ik ben niet de TS, maar toch:

AMD64 clawhammer maakt geluid!
terminal server client hoe ?
beste voor designing

En als klap op de vuurpijl:
naps schreef op maandag 20 oktober 2003 @ 09:16:
nope niet ishost staat tog egt lshost en staat niet in msconfig startup list :S
En zo zijn er genoeg uit de search te plukken. 'Gelukkig' zijn mensen die zo belachelijk weinig aan hun spelling doen ook niet bereid veel aan een goede post te doen, zodat ze snel dichtgaan.

[ Voor 35% gewijzigd door sdomburg op 01-07-2005 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Borromini schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:40:
Ik denk dat het los in plaats van aan elkaar schrijven van samenstellingen meer onder invloed van het Engels dan onder invloed van het onderwijs is. Net zoals je veel 'mijn vader's wagen' ziet opduiken in plaats van de correcte genitiefvorm 'mijn vaders wagen' 8)7.
Dat heeft er meer mee te maken dat dit de zoveelste taalregel is waarop uitzonderingen zijn:
De hoofdregel voor de vorming van de tweede naamval van een woord luidt: schrijf een s aan het woord vast. Dus: Jans broer, Piets vader, vaders fiets. Hierop bestaan twee uitzonderingen:
  1. Woorden die eindigen op een open klinker a, e, i, o, u of y voorafgegaan door een medeklinkerletter of een lettergreepgrens krijgen apostrof + s voor een juiste uitspraak. Deze regel geldt niet voor de stomme e. Dus: Dulcinea's boek, Antigone's broer, Molly's ogen, maar: Annes opa. En in Renés zus en Bontekoes reizen is geen apostrof nodig omdat deze namen niet verkeerd uitgesproken kunnen worden.
  2. Woorden die op een sisklank eindigen, krijgen alleen een apostrof: Kees' moeder, Alex' buren, Den Bosch' burgemeester, Lopez' eindsprint, Maurice' fiets.
Het Nederlands is wat betreft regels en uitzonderingen maar een rottaal hoor. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

-NMe- schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:51:
[...]

Dat heeft er meer mee te maken dat dit de zoveelste taalregel is waarop uitzonderingen zijn:

[...]
Mwah, ik weet niet of het aan die uitzonderingen ligt. Voor meervouds-s gelden dezelfde regels, en daar worden veel minder fouten tegen gemaakt. Bijna iedereen schrijft vaders maar ook camera's correct (als meervoudsvorm), dus voor de genitief-s zou dat ook moeten kunnen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:19

Sosabowski

nerd

Om nog even terug te komen op afkortingen als AFAIK en IMHO, in het treinentopic worden alle plaatsnamen afgkort tot twee of drie letters. In de Openingspost staat wel een linkje met vertalingen maar toch. Zoveel moeite is het niet om Zw te vervangen door Zwolle. Op deze manier maak je het topic, of als we het over afkortingen in het algemeen hebben GoT, volgens mij toch ontoegangkelijker voor (veel) mensen.

Daarnaast zijn bijvoorbeeld AFAIK en IMHO afkortingen van Engelse uitdrukkingen. De voertaal is hier het Nederlands, een tekst in het Engels wordt niet gewardeerd maar Engelse afkortingen wel?

Ik zou het fijn vinden als hier wat meer duidelijkheid over was of vaste richtlijnen.

edit:
Om toch een beetje aan te geven waar mijn grens lig;: aan dit soort taalgebruik kan ik mij storen.
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:21:
ik heb nu een 2e computer op mijn kamer waar ik graag internet op zou willen hebbe. MIjn pc heeft internet via de server die beneden staat via router software. Wat is nu de beste manier op mijn 2e pc op me kamer ook van inet te voorzien?. om beide pcs aan te moete hebbe staan om op die pc inet te kunne hebbe is een beetje te ....

[ Voor 30% gewijzigd door Sosabowski op 01-07-2005 01:06 ]

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Die Engelse afkortingen worden volgens mij niet echt meer als Engels aangevoeld. Als ik 'afaik' zie staan, denk ik direct aan wat het betekent, ik maak geen omweggetje (meer) via 'as far as I know'. En net als IM(H)O is die afkorting zeer ingeburgerd hier op GoT, dus ik zie niet in waarom ze geweerd zouden moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

IMO kun je bovendien lezen als "in mijn ogen". ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CookiePower
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-09 17:20

CookiePower

Heeft iemand mijn bal gezien?

Zwerver schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:07:
Houdt wel in de gaten dat d-t fouten al jaren aanwezig zijn in de Nederlandse taal en dat we daar niet op modden.
Ik wil niet vervelend doen, maar de gebiedende wijs is altijd gelijk aan de stam. Het werkwoord wordt dan altijd zonder -t geschreven. Er zijn wel een aantal uitdrukkingen waarbij het nog gangbaar is, maar zaken als "Geeft acht!" zijn tegenwoordig ook gewoon "Geef acht!".

Slechts ter informatie ...

[ Voor 3% gewijzigd door CookiePower op 01-07-2005 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CookiePower schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 01:22:
Ik wil niet vervelend doen, maar de gebiedende wijs is altijd gelijk aan de stam. Het werkwoord wordt dan altijd zonder -t geschreven. Er zijn wel een aantal uitdrukkingen waarbij het nog gangbaar is, maar zaken als "Geeft acht!" zijn tegenwoordig ook gewoon "Geef acht!".

Slechts ter informatie ...
In ouderwets Nederlands moest/mocht die toegevoegde t wel achter de gebiedende wijs. "Geeft allen aan het goede doel" of "Bekijkt u allen aandachtig deze afbeelding" mochten toen gerust. Of het nog steeds zo is weet ik niet zeker, maar volgens mij is het zo dat het beide mag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Sja, grammaticaal kan het wel als de gebiedende wijs op verschillende mensen slaat, maar het is vreselijk ouderwets. Niemand zegt nog 'gaat naar het station', maar wel 'ga naar het station'. Ik zou hier dus maar even uitgaan van een fout ;).

Als er 'u' bij staat, hoort er wel nog een t bij: 'gaat u zitten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
De meervoudsvorm van de gebiedende wijs met -t is inderdaad ouderwets, Wat op zich misschien een minder erge fout is dan de taal op andere manieren verprutsen (als het ten minste bewust gebruikt wordt).
Volgens http://taalunieversum.org/taal/advies/vraag/924/ is het gewoon fout tegenwoordig, en mag de vorm met -t niet ernaast gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 23:59
alleen op school let ik spellingsfouten enzo. Gewoon in het dagelijks let ik nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
jaaoie17 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 01:59:
alleen op school let ik spellingsfouten enzo. Gewoon in het dagelijks let ik nergens op.
Doe jezelf en anderen een plezier en doe het wél. Naar een tijdje doe je het bijna onbewust en gaat het automatisch. Dat scheelt nadenken op school, zorgt ervoor dat je teksten leesbaarder zijn en bovendien voor een goed cijfer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Dat snap ik dan weer niet. Als je het op school kunt, waarom dan ook niet gewoon in het 'dagelijkse leven'? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaaoie17
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-09 23:59
Tja geen zin aan he. Op school kreeg je er een cijfer voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

jaaoie17 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 02:06:
Tja geen zin aanin he. Op school kreeg je er een cijfer voor.
In het echte leven word je erdoor serieus genomen. Aan jouw de keuze :)

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Laatst online: 11-09 22:10

krvabo

MATERIALISE!

Sja.. in een reactie kan ik het nog enigszinds (enigzins? vergeet ik steeds :X ?) begrijpen dat er een 'luiïgheid' insluipt, maar in een topicstart vind ik het gewoon dom en achteloos om werkwoorden zonder 'n' te schrijven. Dit komt bij mij over alsof iemand gewoon te lui is om ook maar iets te doen. Ernstig..

Over d/t fouten kan ik niet vallen.. maar in verleden tijd een t achter de stam, en dan ook nog met ik ervoor (ik werdt) vind ik wel zó kwalijk dat ik nieteens de rest van de reply lees.

[ Voor 3% gewijzigd door krvabo op 01-07-2005 02:13 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderTje!
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Interessant draadje.

Waar ik me vooral aan stoor, is dingen zoals 'd8' en dat soort dingen. Voor de rest vind ik het op GoT hier aardig netjes wat betreft taalgebruik.

Afkortingen daarentegen zoals IMHO vind ik dat die óók gebruikt mogen worden. Dat zijn immers van die afkorting die haast 'officieel' bekend staan voor op het net.

Dus ja, wat mij betreft mag er een policy voor komen. Draadjes waarin om hulp gevraagd wordt en die echt op de meest vreselijke manieren zijn vormgegeven (hoofdletters, grammatica etc, etc, uitgezonderd dyslectici) sla ik gewoon over...

Just my 2 cents...

Want dit is wat mij betreft voor een deel toch ook wel de kracht van GoT.

i7 10700, 32GB RAM, RTX 3080

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

krvabo schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 02:13:
Sja.. in een reactie kan ik het nog enigszinds (enigzins? vergeet ik steeds :X ?)
enigs·zins (bw.)
• een weinig => enigermate, iets, ietsje, ietwat, lichtelijk, min of meer, wat
• op welke wijze dan ook
jaaoie17 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 02:06:
Tja geen zin aan he. Op school kreeg je er een cijfer voor.
In het echte leven zijn er belangrijkere dingen dan cijfers. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

disjfa schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 02:08:
[...]

In het echte leven word je erdoor serieus genomen. Aan jouw de keuze :)
Even als aanvulling: als je een rapport schrijft en in de inleiding, samenvatting en conclusie staan al meer dan 10 fouten, denk je dan dat de rest van jouw rapport nog serieus wordt genomen? Het is gewoon een kwestie van een beetje oefenen en je bent er zo aan gewend om in ieder geval een beetje op je taalgebruik te letten. Je hebt er uiteindelijk alleen maar voordeel bij: je bent gewend om correct Nederlands te schrijven, dan kan het niet fout gaan op het moment dat het echt nodig is.

Overigens heb ik dit zover doorgevoerd dat ik ook op msn hoofdletters en interpunctie gebruik :) Ik ook niet vaak op msn overigens :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-07 17:20

JHS

Splitting the thaum.

Naast de taalkundige discussie die zich inmiddels afspeeld wilde ik toch even een kanttekening maken: het kan toch niet zo zijn dat een enorm inzichtvolle en behulpzame post in een topic wordt getrashed / een modbreak krijgt met de opmerking dat er meer op de Nederlandse spelling moet worden gelet. Hiermee verlies je geloof ik wel volledig uit het oog wat dit forum beoogt :) .

Natuurlijk is het zo dat als het de onleesbaarheid bereikt - of de leesbaarheid (sterk) vermindert - er wel ingegrepen kan en moet worden. Maar dan is die enorm inzichtvolle en behulpzame post toch al niet meer inzichtvol en behulpzaam, omdat deze niet meer te lezen is.

Er wordt lijkt me al ingegrepen bij onleesbare posts - zeker in topicstarts. Maar het eeuwige gezeur over spelling ergert me, daar gaat het hier niet om :) .

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je er in het dagelijks leven niet op let, dan wordt het nooit een automatisme om correct Nederlands te schrijven. Plus dat je andere mensen ook een plezier doet door goed te spellen.
Daarnaast zijn bijvoorbeeld AFAIK en IMHO afkortingen van Engelse uitdrukkingen. De voertaal is hier het Nederlands, een tekst in het Engels wordt niet gewardeerd maar Engelse afkortingen wel?
We zitten toch op een medium waar Engels een belangrijke rol speelt. Ja, de Nederlandse taal is de voertaal, maar sommige woorden zijn zo ingeburgerd in het online leven dat ik niet vind dat we daar iets aan moeten doen.

Waar ik IMO (;)) me wel aan erger is als mensen bewust op een MSN-achtige manier gaan spellen: 'niej', 'egt', 'w8', 'mss', 'wss', 'jah', 'da' en 'un' zijn een kleine greep uit de voorbeelden. Misschien is het inderdaad goed om daar richtlijnen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:50

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Zwerver schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:11:
[...]

Om maar even een voorbeeld te geven. Dat me en m'n gedrag van je is echt geen dislexie ;)
Met die term wordt ook veels te snel gegooid. Je kan er best wat aan doen i.p.v. het gewoon te accepteren en dus maar steeds te schermen met dat woord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Alsjeblieft niet nog meer richtlijnen, policies en FAQs zeg.

Zorg gewoon dat je topic leesbaar is en dat duidelijk overkomt wat je wilt overbrengen - dat moet imho genoeg zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 11:21

Eijkb

Zo.

Ik probeer altijd duidelijk te schrijven en zou het op prijs stellen als andere mensen dat ook doen. Schrijft gewoon zoals je schoolwerk, zit zelf al jaren niet meer op school, zou inleveren. Dus met hoofdletters, punctuatie enzovoorts. Gebruik van afkortingen is prima, indien algemeen ingeburgerd (al dan niet in het GoT wereldje...). Fouten met d/t kunnen dus gemaakt worden. Dat gebeurd in schoolwerk ook :+.

Het verbasteren van woorden zoals echt naar egt is weer wat anders en maakt het soms onleesbaar. Je leest namelijk vooral op herkenning van woorden i.p.v. dat je woorden geheel leest. En 'egt' herken ik dus niet als 'echt'. Maar goed, zo zijn er dus wel honderden voorbeelden te verzinnen hoe het niet moet en mijn inziens mag hier best op gereageerd worden door de moderators, zeker als het de spuigaten uitloopt. Bekijk het als de ongeschreven regel 18 bij het voetballen: 'Alle voorgaande regels naar opinie van de scheidsrechter'.

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Het valt me op dat mods tegen de richtlijnen voor Nederlandse spelling zijn, omdat ze vinden dat er dan nog meer FAQ's etc komen, terwijl de users vóór zijn. Zelf vind ik dat het aantal FAQ's best meevalt, zeker als je al een jaar of meer over dit forum zwerft. Een sticky kan ook wel, of neem het op in de Algemene FAQ. Of zien de mods er tegenop om het betreffende sticky te schrijven? *knipoogt naar SmartDoDo* ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elevator schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 09:40:

Zorg gewoon dat je topic leesbaar is en dat duidelijk overkomt wat je wilt overbrengen - dat moet imho genoeg zijn :)
Het gaat niet alleen om topicstarts zelf, maar ook om posts. Ik zou wel willen weten wat men een acceptabele grens vindt om te beginnen met corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 09:03
Wat is er mis met het negeren van berichten die je 'niet' kan lezen? Opent iemand een topic met de inhoud:

Eej wat ik nou tog weer meemaakte. mijn peecee kreste keihard toen ik pasjanse wilde opstarten.

En je ergert je zodanig aan het taalgebruik dat je iemand dan niet wil helpen, dan help je die persoon toch niet? Je hoeft niet per se te reageren. Maak een topicreport desnoods en ga weg uit dat topic. Het is eigenlijk best makkelijk hoor :)

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 10:03:
Het gaat niet alleen om topicstarts zelf, maar ook om posts. Ik zou wel willen weten wat men een acceptabele grens vindt om te beginnen met corrigeren.
Vervang 'topic' dan door 'post' :P

Jij kan zelf toch wel inschatten wanneer je een post onleesbaar vindt? Op dat moment grijp je in en corrigeer je, daar heb je geen policy of FAQ voor nodig lijkt me?

Zo'n policy leest toch weer niemand - laat staan mensen die niet eens de moeite nemen af en toe een enter in te drukken en af en toe op de shift te drukken zodat er een hoofdletter staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

elevator schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 12:19:
[...]
Zo'n policy leest toch weer niemand - laat staan mensen die niet eens de moeite nemen af en toe een enter in te drukken en af en toe op de shift te drukken zodat er een hoofdletter staat.
Ik begrijp nog altijd niet dat je een policy of FAQ zou kunnen indenken waar in uitgelegd word wat "normaal gedrag" is. Ik bedoel gedraag je normaal en verwacht normale reacties.

Als je je dom gedraagt zul je ook altijd domme reacties krijgen.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 03:23

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik vind toch wel dat je op je taalgebruik moet letten.
Je zult mij alleen maar d of dt fouten zien maken. Heel raar, ik had er nooit problemen mee. Maar de laatste tijd zit ik aan het 't kofschip te denken en sindsdien maak ik foutjes.

Verder is het pas onleesbaar als mensen geen punten en komma's gebruiken en zoals TRON zegt:
"Eej wat ik nou tog weer meemaakte. mijn peecee kreste keihard toen ik pasjanse wilde opstarten."

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 01-07-2005 12:31 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het ook niet over een policy, maar over een interne richtlijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

sdomburg schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 02:03:
[...]
Doe jezelf en anderen een plezier en doe het wél.
Tot zover ben ik het volkomen met je eens.
Naar een tijdje doe je het bijna onbewust en gaat het automatisch.
"Naar een tijdje" :? Volgens mij bedoel je "Na een tijdje".
Ik zie steeds vaker fouten/verwisselingen in het gebruik van "naar" en "na" en dat maakt een tekst zachtjes gezegd niet echt leesbaarder.
Dat scheelt nadenken op school, zorgt ervoor dat je teksten leesbaarder zijn en bovendien voor een goed cijfer ;)
Hier ben ik het weer volkomen mee eens.
Motrax schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 08:09:
[...]
Overigens heb ik dit zover doorgevoerd dat ik ook op msn hoofdletters en interpunctie gebruik :)
Je bent niet de enige, ik doe het ook op MSN en IRC (hoewel ik ondertussen een afsluitende punt vaak oversla).
Ik ook niet vaak op msn overigens :P
Ligt het aan mij of mis ik hier een werkwoord?
Alweer een tevreden mier :P

[ Voor 32% gewijzigd door Freee!! op 01-07-2005 13:09 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoozer
  • Laatst online: 03-08 17:53

Yoozer

minimoog

"De taal is het voertuig van de geest. Helaas schijnt dit voertuig bij velen een krakende wagen te zijn geworden.". Aldus begon ooit iemand met een soort column in een of andere TV-serie. In dit geval mogen sommigen blij zijn met een stel rolschaatsen die 3 maten te klein zijn.

Toevallig overigens dat /. er ook even aandacht aan geeft. http://ask.slashdot.org/a...32238.shtml?tid=215&tid=4

Ik maak me niet zo druk om rare brieven. Ik maak me er pas druk om als mijn brieven opeens raar worden gevonden omdat er geen 'zecht', 'dat licht aan...' in staat.

Weet je wat ook wel eens interessant kan zijn? Zoek eens naar posts in 2001. Kijk eens hoe nu gerenommeerde users (en crewleden) schrijven ;). De kwaliteit is er netto denk ik op vooruitgegaan, en daarom vallen de topics die niet aan de norm voldoen meer op.

[ Voor 11% gewijzigd door Yoozer op 01-07-2005 13:17 ]

teveel zooi, te weinig tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Mr. Liu schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:05:
[...]

Tot zover ben ik het volkomen met je eens.

[...]

Ik zie steeds vaker fouten/verwisselingen in het gebruik van "naar" en "na" en dat maakt een tekst zachtjes gezegd niet echt leesbaarder.

[...]

Hier ben ik het weer volkomen mee eens.

[...]

Je bent niet de enige, ik doe het ook op MSN en IRC (hoewel ik ondertussen een afsluitende punt vaak oversla).

[...]

Ligt het aan mij of mis ik hier een werkwoord?
Alweer een tevreden mier :P
Ik ook van jouw :>
Die zin is een gevolg van mijn interne logica, hoe ik met grammatica omga. Erg beroerd dus. Dit is voor mij ook een extra drijfveer om juist wel correct Nederlands te gebruiken: ik zie het als een uitdaging :)

Enne, het was toen 08:09, mijn koffie was nog niet eens op :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Grappig - maar verder helemaal offtopic - vind ik overigens wel dat zelfs hier de taalfouten niet te bannen zijn :).

'Dat is beter voor jouw' |:(
'Dat speeld geen rol' 8)7

LOL

Zonet is Motrax nog tegen de lamp gelopen - of was het al een paar posts eerder? :p
'Ik ook van jouw' :?

[ Voor 28% gewijzigd door Borromini op 01-07-2005 13:18 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Borromini schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:17:
Grappig - maar verder helemaal offtopic - vind ik overigens wel dat zelfs hier de taalfouten niet te bannen zijn :).

'Dat is beter voor jouw' |:(
'Dat speeld geen rol' 8)7

LOL

Zonet is Motrax nog tegen de lamp gelopen - of was het al een paar posts eerder? :p
'Ik ook van jouw' :?
Misschien bedoelde hij de smilie als een object, dus "Ik ook van jouw hoofdje met tuitende lipjes" i.p.v. "Ik ook van jou"... jaaaa je weet het niet!! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft voorbeelden.. hier weer eentje:
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 12:08:
ik had de splitter al verwijderd maar hielp nix en het heeft geonweerd ja laatst
heb ook een andere telefoon geprobeert maar hielp ook niet
ik dacht dus ook dat ik maar 2 draadjes nodig had maar nu weet ik het niet meer zeker :/
Nu valt dit qua spelfouten nog wel mee, maar wat is er gebeurd met hoofdletters en interpunctie?

De topictitel van deze persoon:
Verwijderd in "ADSL opeens doet me telefoon het niet me..."

en de topicstart:
vandaag had ik opeens geen kiestoon meer (wel wat geruis als ik erin blies) ik dus bij me splitter kijken, niks aan de hand dus ik kijk naar de wand aansluiting en toen ik hem open maakte zag ik dat er 2 draadjes eruit waren maar de steker van me splitter heeft maar 2 draadjes erin:
splitter donker groen en rood de wandstekker blauw en rood en dan de 2 losse draadjes wit en oranje
iemand enig idee hoe ik dit moet aansluiten?
Overigens blijf ik denken dat je hier als forum niets aan kunt doen. Je kunt wel taallessen gaan opnemen in je FAQ, maar daar bereik je niets mee. Op school hebben ze echt wel geprobeerd deze mensen de taal te leren en daar is het al niet gelukt. GoT moet niet denken dat GoT het dan wel kan.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
B0b kan je het niet kwalijk nemen, die was gewoon St0n3d :+
Maar ik denk wel dat GoT hier iets aan kan doen, door mensen tot iets te verplichten zullen ze er snel op letten. Het is in veel gevallen geen kwestie van niet kunnen, maar van niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

elevator schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 09:40:

Jawel nog meer richtlijnen, dit forum is al zo leuk. Ik heb vijftig tot zestig posts nodig gehad voordat ik doorhad wat wel en niet toegestaan is. >:)

Met richtlijnen los je het niet op, het probleem zit in het geestelijk niveau en het apdatievermogen van mensen. Als ik zie dat iets wel kan dan ga ik het al gauw doen als het me tijd en moeite scheelt. Maar wanneer iets niet gebruikelijk is zal ik niet zo gauw iets anders gaan doen dan wat gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
In de eerste plaats kom ik terug op reacties van anderen. Ik vind het niet nodig voorbeelden te geven. Het gaat niet om individuele posts maar om gedrag. Iedereen kan zien dat GoT steeds meer op een chatroom gaat lijken. Het feit dat dit onderwerp steeds weer terugkomt, betekent dat mensen zich eraan storen en dat er niets aan gedaan wordt.

Het is voor mijn gevoel vrij eenvoudig. De Nederlandse taal is gedefinieerd in een woordenboek, genaamd de Dikke Van Dale en het groene boekje. We hebben in Nederland een leerplicht van ruwweg 12 jaar waarin Nederlanders onder andere wordt geleerd te lezen en te schrijven. Nu snap ik wel dat een taal leeft. Wat mij betreft mogen engelse termen en zelfs afkortingen als IMO en AFAIK. Een post moet alleen geen spreektaal worden. Woorden als 'jah' en 'mwah' bestaan niet en hebben geen enkele functie. Verder is het niet nodig zinnen aan elkaar te plakken en geen hoofdletters en leestekens te gebruiken. Het weglaten van de letter n is ook vrij storend. Zo zijn er eigenlijk teveel voorbeelden om hier op te noemen. Ik durf zover te gaan om het opzettelijk onjuist gebruik van de Nederlandse taal te benoemen als een gebrek aan respect voor de Nederlandse taal en de gebruikers van dit forum. Ik vind dan ook dat er altijd ingegrepen zou moeten worden, hoe inzichtvol of behulpzaam een post ook is. Ik stel voor dergelijke posts direct te verwijderen.

Begrijp mij niet verkeerd. Spel-, stel- en stijlfouten moeten gemaakt kunnen worden. Niemand schrijft foutloos en zeker ik niet. Het moet alleen niet bewust gedaan worden.
Henk007 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:02:
  • ff je temps checke
  • me mobo is brak
[...]

Campert was juist iemand die eind 60-er jaren erg experimenteerde met verrassende spelling en taalgebruik. 'Het leven is vurrukkuluk', Remco Kampurt.
Ik vind het grappig dat je daarover begint. Ik had daar in eerste instantie niet eens bij stilgestaan. Het verschil met Campert en deze taalterroristen zit hem in het feit dat Campert de taal beheerst en erg goed met taal kan omgaan. Dat laatste was ook wat ik bedoelde. Mijn stijl is rampzalig.

Onhoud het volgende: taalkliederaars zijn geen kunstenaars;)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:41:
In de eerste plaats kom ik terug op reacties van anderen. Ik vind het niet nodig voorbeelden te geven. Het gaat niet om individuele posts maar om gedrag. Iedereen kan zien dat GoT steeds meer op een chatroom gaat lijken. Het feit dat dit onderwerp steeds weer terugkomt, betekent dat mensen zich eraan storen en dat er niets aan gedaan wordt.
Die van de chatroom das een goeie, das precies hoe ik het zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-09 12:04
Mensen, zullen we elkaar nou niet de loef af proberen te steken door op elkaars spel- en schrijffouten te wijzen? :) Het voegt hier niks toe behalve eventuele ergernis.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Niet online
Oke. Dan heb ik een mooi voorstel:

- Topics met foute woorden (me/m'n zon/zo'n etc) gaan dicht
- Alle breezah-nicks van niet-crew worden weer non-breezah-nick......

Iemand hierop tegen? O-)

[serieus]

Ik denk dat je wel degelijk als forum kan vragen van mensen dat ze na denken over wat ze posten. Als ik zie dat mijn lieve zusje van 11 op MSN-messenger de me en m'n door elkaar heen haalt, dan zeg ik er wat van. Om het simpele feit dat zij naar het Gym gaat, en ik verwacht dat ze het verschil wel kent. Dan moet ze het dus ook goed gebruiken op MSN-Messenger. Deze lijn kan je ook doortrekken naar GoT. De meeste mensen die hier posten hebben wel degelijk kennis van de Nederlandse taal, dus mag je afdwingen dat ze daar gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Inderdaad, en soms is dat écht verwarrend. Voorbeeld: "Ik ga na mijn vriend op vakantie". Dit zou kunnen betekenen dat je op vakantie gaat nadat je vriend is gegaan, maar ook dat je naar je vriend op vakantie gaat...
Ook een veelgemaakte fout inderdaad: jou ipv jouw en andersom. Jouw gebruik je alleen bij als bezittelijk voornaamwoord (jouw fiets, jouw taalvermogen), jou in de andere gevallen (ik houd van jou)

[ Voor 5% gewijzigd door Scott op 01-07-2005 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
* Yoeri denkt terug aan zijn tijd bij een game-forum, waar er een paar spellingmods waren die niets anders deden dan het taalgebruik bij te sturen (hetzij door te corrigeren (maar dan wel duidelijk zichtbaar zodat de poster er in het vervolg op kon letten), hetzij door te sluiten als het echt tè erg was) O-) :p

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10-07 16:50

dawuss

gadgeteer

Waar ik me nog meer aan kan ergeren dan het weglaten van letters, dat nog enigzinds te verdedigen zou kunnen zijn in het kader van toetsaanslagbesparing, is het toevoegen van willekeurige andere letters:

"Heej, doe da es niej sow!"

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
Argh, het was laat gisteravond.

/smoes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Ik ben ook dislectys (of was het dislectisch, ik vergeet het serieus waar altijd) ik probeer altijd mijn best te doen om goede zinnen te maken en gebruik zo min mogelijk (of het is on bewust) woorden als ff etc.
Ook heb ik nog al moeite met het maken van corecte zinnen, hoe voor kom ik dat ik niet enorm lange zinnen type (hier vergeet ik dus vaak wel een E).
Dat lukt dus niet altijd, het zelfde geld voor niet kloppende zins constructies en fout gespelde woorden. Niets is zo frustrerend als weten dat iets fout is in een zin maar niet weten wat (sommige woorden kan ik ook in 5 regels 3x op een andere manier schijven ik zie het wel maar heb mijn god geen idee hoe het wel moet).
Berder heb ik er ook erg moeite om mijn verhaal duidelijk te vertellen, als ik een wazig verhaal post heb ik 9 van de 10 keer al mijn best gedaan dit te verbeteren, ik ben wel willend, dislectys zijn is iets dat je moet accepteren, er mee om gaan en vooral goed opletten!
Kritiek kan ik hebben, maar ga niet krentenwegen en milimeteren, een beetje begrip voor de dislectyse medemens kan ook wel.

Let op ik bedoel niet dat je niets mag zeggen maar soms kan het ook een stukje 'te' als je iets wilt zeggen breng het dan vriendelijk, dan heb je al de helft gewonnen en verbeter het dan, als iemand een wazig verhaal typed type het anders zelf (als het niet enorm lang is natuurlijk) eventjes duidelijker over, dan help je mij een hele hoop!
ScottB schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:01:
knip!

Ook een veelgemaakte fout inderdaad: jou ipv jouw en andersom. Jouw gebruik je alleen bij als bezittelijk voornaamwoord (jouw fiets, jouw taalvermogen), jou in de andere gevallen (ik houd van jou)
Bezittelijke voornaamwoorden, daar snap ik ook weinig van, even als zindsdelen is dat erg lastig voor mij, maar goed ik werk er aan.

Overgens is mijn hele nederlands niet bijster goed, gramatica ik snap er werkelijk nooit wat van...
Zwerver schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:48:
Oke. Dan heb ik een mooi voorstel:

- Topics met foute woorden (me/m'n zon/zo'n etc) gaan dicht
- Alle breezah-nicks van niet-crew worden weer non-breezah-nick......

Iemand hierop tegen? O-)

[serieus]

Ik denk dat je wel degelijk als forum kan vragen van mensen dat ze na denken over wat ze posten. Als ik zie dat mijn lieve zusje van 11 op MSN-messenger de me en m'n door elkaar heen haalt, dan zeg ik er wat van. Om het simpele feit dat zij naar het Gym gaat, en ik verwacht dat ze het verschil wel kent. Dan moet ze het dus ook goed gebruiken op MSN-Messenger. Deze lijn kan je ook doortrekken naar GoT. De meeste mensen die hier posten hebben wel degelijk kennis van de Nederlandse taal, dus mag je afdwingen dat ze daar gebruik van maken.
Eensch ;) maar we moeten er niet te veel op gaan letten, eerst 3 replays in je topic vanwege spelfouten kan niet de bedoeling zijn, ik vraag gewoon iedereen, probeer correct nederlands te typen, al je weet dat je er slecht in bent besteed er dan extra aandacht aan, doe ik ook, als iedereen dit doet hoeven we ook niet te zeuren op de aanwezige taalfouten, hij doet zijn best dus zeur niet op hem, als je er wat overpost doe dat dan alleen als je zoizo wat wilde posten en doe het vriendelijk :)

alvast bedankt

-ik zie dat ik ongeveer elke hoofdletter ben vergeten-
-done-

[ Voor 46% gewijzigd door GoldenSample op 01-07-2005 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:18:
Ik ben ook dislectys (of was het dislectisch, ik vergeet het serieus waar altijd) ik probeer altijd mijn best te doen om goede zinnen te maken
Sorry dat ik jou als voorbeeld aanhaal, maar dit is dus exact wat ik bedoel als ik zeg "verschuil je niet achter je dyslexie". Waarom staat er anders in heel je post geen enkele hoofdletter? ;)
De lees- en spellingproblemen die het gevolg zijn van dyslexie blijken
in de praktijk behandelbaar te zijn. Dit wil zeggen dat verreweg de
meeste dyslectici kunnen komen tot een aanvaardbaar niveau van
geletterdheid.
Dyslectische mensen nemen nieuwe informatie (klanken, woorden, tekst) langzamer in zich op dan anderen. Dat heeft niks te maken met hun intelligentie. Zij begrijpen dingen net zo goed als een ander en soms nog beter ook. Veel bedrijfseigenaren en uitvinder zijn dyslectisch. Een op de twintig mensen heeft dyslexie.

Dyslexie is vooral merkbaar bij het lezen. Lezende hersens moeten snel veel letters verwerken. Het lukt vaak niet om de tekst dan ook nog te begrijpen. Bij het hardop lezen of schrijven gaat het vaak al helemaal mis.
Als je op GoT kijkt naar de mensen die claimen dyslectisch te zijn en je trekt die verhouding door naar de bevolking van Nederland, dan moet zowat half Nederland dyslectisch zijn. Geen zin hebben om correct te spellen heeft niks te maken met dyslectisch zijn. Ook een dyslect weet dat hij hoofdletters en punten moet gebruiken. Een dyslect kan wel moeite hebben met "voorkomen" of "voor komen" en zaken als "meid" en "mijt", maar "Hij noemd Piet" is géén dyslexie.

Niemand zal me horen klagen over iemand die "hij typet" of "hij typt" schrijft, of "gehockeyed" of "gehockeyd". Maar de basis dt-regels zijn tè eenvoudig om niet te snappen.

En ja, ik heb nog bijles gegeven dus ik weet wel waarover ik het heb en wijs zeker niet beschuldigend naar bepaalde personen.
ScottB schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:38:
'k Zou eigenlijk niet eens weten hoe die regel is, kun je die misschien eens uitleggen ?
Eigenlijk net zoals in het Nederlands
Hockeyen - Hockey --> Ik hockey, Hij hockeyt, Ik hockeyde, Ik heb gehockeyd
Typen - Typ --> Ik typ, Hij typt, Ik typte, Ik heb getypt
Een rare, maar wel correcte:
Deleten - Delete -> Ik delete, Hij deletet, Ik deletete, Ik heb gedeleted

[ Voor 13% gewijzigd door Yoeri op 01-07-2005 14:44 ]

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scott

Scott

Ik ben, dus ik tweak

Yoeri schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:34:
Niemand zal me horen klagen over iemand die "hij typet" of "hij typt" schrijft, of "gehockeyed" of "gehockeyd". Maar de basis dt-regels zijn tè eenvoudig om niet te snappen.
'k Zou eigenlijk niet eens weten hoe die regel is, kun je die misschien eens uitleggen ?

edit:

Ah, tnx :) En hoe zit het dan met een werkwoord als racen ? Als je die regel strict zou volgen zou je uitkomen op ract, maar het is (op mn gevoel afgaand) racet, toch ?

Deleten is ook zo'n voorbeeld inderdaad. Dus in zo'n geval alleen de n weghalen ?

[ Voor 45% gewijzigd door Scott op 01-07-2005 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
Is het 'ik pakte' of 'ik pakde'.
Er is een oude en uiterst eenvoudige regel om te bepalen of je een t of d moet gebruiken, namelijk de regel van het KoFSCHiP:
Staat de laatste letter (klank) van de stam in het woord KoFSCHiP (K-F-S-CH-P, o en i tellen niet mee), dan moet je een t gebruiken. Staat de laatste letter van de stam niet in het woord KoFSCHiP, dan moet je een d gebruiken.
De stam van 'pakken' is 'pak', de k staat in KoFSCHiP, dus is het 'pakte' en 'pakten'.
Bron
Tegenwoordige tijd, normale zinnen: ik [stam], jij [stam]+t, hij [stam]+t
Tegenwoordige tijd, geïnverteerde zinnen (bv. vragen): [stam] ik, [stam] jij, [stam]+t hij
Nooit, never, jamais een d toevoegen aan een werkwoord in tegenwoordige tijd als er nog geen d in stond. En dus ook nooit dt in zo'n geval!
Vervang in geval van tijfel het werkwoord door 'werken'. Zo hoor je direct of je een t moet toevoegen of niet.
Bevelen: gewoon de stam van het werkwoord. Geen t toevoegen!
Voltooid verleden tijd: nooit, never, jamais dt! De laatste letter is d of t al naargelang de "regel van 't kofschip". Vergeet deze regel. Vervoeg gewoon het werkwoord in de verleden tijd: "het gebeurde", je hoort een d dus de laatste letter van "het is gebeurd" is ook een d.
Gij/ge: in de tegenwoordige tijd vervoegen zoals bij 'u' of 'hij'. Dus "gij wordt". Vermijd de verleden tijd, de correcte vervoeging ziet er vies uit en de minder vies uiziende vervoeging is fout :)
Werkwoorden uit het Engels: vervoegen zoals een gewoon Nederlands werkwoord, met het werkwoord als stam. Dus "ik save, jij savet, hij heeft gesaved". Er zijn wat complicaties, zie de laatste paragraaf van deze tekst.
Bron

stiekem zelf ook even doorgelezen, weer wat geleerd :+

Edit:
als antwoord op jouw edit:
Iets dat ik niet begrijp is dat heel veel mensen denken dat er voor Engelse werkwoorden een speciale regel geldt die toch toelaat om de hoofdzonde te begaan van het toevoegen van een 'd'. Dit is onzin want voor deze werkwoorden gelden exact dezelfde regels als voor Nederlandse werkwoorden, dus het is "zij labelt de producten". De stam van zulke werkwoorden is, in bijna alle gevallen, gewoon het onveranderde Engelse werkwoord (in dit geval: 'to label' -> stam = 'label'). Ook de vervoeging in de verleden tijd volgt de gewone regels, dus "zij labelde" en "zij heeft gelabeld".
Er is in de (voltooid) verleden tijd één complicatie in het geval het Engelse werkwoord op een niet-benadrukte klinker eindigt, zoals 'to save'. Alhoewel de stam daar ook gewoon 'save' is, hangt de keuze van d of t niet af van de 'e' op het einde, maar van de medeklinker er juist vóór. In dit geval is dat een stemhebbende 'v', dus "hij savede het document / hij heeft gesaved". Bij 'to delete' wordt het: "hij deletete het document / hij heeft gedeletet"... Voor wie dit er allemaal vies uitzien vindt, is er een simpele oplossing: gebruik gewoon de Nederlandse vertaling van het woord ;-)
Zelfde bron als bovenstaand

[ Voor 175% gewijzigd door Peedy op 01-07-2005 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pEeDy16 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:44:
Regels voor 'd' en 'dt'
stiekem zelf ook even doorgelezen, weer wat geleerd :+

[...]
Daar Klopt geen hol van!!!!!!!
Pakt/d? -> Ik pak -> KoFSCHiP -> t -> Hij pakte -> Hij pakt.
Bemoeid/t? -> Ik bemoei -> KoFSCHiP -> d -> Hij bemoeide -> Hij bemoeid.
Jij komt/d? -> geen verlengde vorm met d of t (komen) -> t -> Jij komt.
Jij kunt/d? -> geen verlengde vorm met d of t (kunnen) -> t -> Jij kunt.
Wort/d? -> Ik wort/d? -> Woordenboek (worden) -> d -> Hij word.
Jij hat/d? -> Ik hat/d? -> Woordenboek (hadden) -> d -> Jij had.
Behoeft/d? -> Behoeven (f/v) -> d -> Wij behoefden -> Jij behoefd.
Leeft/d? -> Leven (f/v) -> d -> Zij leefden -> Jij leefd.
jij leefd? met een D? echt niet !!! stam = leef dus jij leef[b]t]/b] -> tegenwoordige tijd
jij behoefd? met een D? echt niet !!! stam = behoef dus jij behoeft -> tegenwoordige tijd
hij word? met D echt niet !!! hij wordt met dt want het is ook hij loopt (lopen -> worden) -> tegenwoordige tijd
hij bemoeid ? nee hij bemoeit met een t, ik ga niet eens meet verder, die site is slecht. -> i doet niet eens meen in kofschip

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
Hij is altijd stam + t; dat heeft niets met 't fokschaap te maken.

wat blaatkoe dus ook al zegt

Maar ik denk dat de vorige poster het had op de verleden tijd van ww.

[ Voor 26% gewijzigd door whoami op 01-07-2005 14:52 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peedy
@blaatschaap: als je die site nou eens gelezen had..... het is zijn interpretatie en zijn nieuwe regels..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whoami schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:51:
Hij is altijd stam + t; dat heeft niets met 't fokschaap te maken.

wat blaatkoe dus ook al zegt

Maar ik denk dat de vorige poster het had op de verleden tijd van ww.
Ik bescheur me om die website, echt waar. Ik weet niet wie die henkkoen is maar die site zou verboden moeten worden. :Y)

Ik lees het wel maar hier wordt gesuggereerd dat dat zou kloppen...
Verder is die man ook erg inconsequent wat betreft voltooide tijd en verleden tov heden

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Er zijn zwakke en sterke werkwoorden. Op de laatste categorie is het kofschip niet van toepassing.
[...]
Eigenlijk net zoals in het Nederlands
Hockeyen - Hockey --> Ik hockey, Hij hockeyt, Ik hockeyde, Ik heb gehockeyd
Typen - Typ --> Ik typ, Hij typt, Ik typte, Ik heb getypt
Een rare, maar wel correcte:
Deleten - Delete -> Ik delete, Hij deletet, Ik deletete, Ik heb gedeleted
Leuke link en handig om te weten. Ziet er gekunsteld uit, maar het is niet anders. We zijn die woorden aan het opnemen in de taal, dan moeten ze ook correct vervoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

Sorry dat ik jou als voorbeeld aanhaal, maar dit is dus exact wat ik bedoel als ik zeg "verschuil je niet achter je dyslexie". Waarom staat er anders in heel je post geen enkele hoofdletter? ;)

[...]

[...]

Als je op GoT kijkt naar de mensen die claimen dyslectisch te zijn en je trekt die verhouding door naar de bevolking van Nederland, dan moet zowat half Nederland dyslectisch zijn. Geen zin hebben om correct te spellen heeft niks te maken met dyslectisch zijn. Ook een dyslect weet dat hij hoofdletters en punten moet gebruiken. Een dyslect kan wel moeite hebben met "voorkomen" of "voor komen" en zaken als "meid" en "mijt", maar "Hij noemd Piet" is géén dyslexie.
zie mijn magische edit :P , na posten lees ik _altijd_ nog een keertje na
het is dacht ik 1 op de 10 ;)
ps. mocht je mij niet geloven (snap wel dat dit niet persoonlijk boeld is), ik wil zo mijn pasjes van school onder het scannertje door halen hoor (ja heb er zelfs 2)

[ Voor 13% gewijzigd door GoldenSample op 01-07-2005 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 24-05 15:42
Interessant topic, dit. Al ben ik van mening dat enkelen hier de plank totáál misslaan. Er is nogal een groot verschil tussen mensen die bewust BrEeZah-taal uitslaan, en mensen die de t/d-fouten maken omdat ze gewoonweg niet beter weten.

Over de eerste categorie: hier heb ik ook een verschrik-ke-lij-ke hekel aan.. Ook al ben je 14 en ga je helemaal op de Breezer-cultuur.. ik weet zeker dat je op school in je proefwerken geschiedenis (voorbeeld) en als je tegen je (groot)ouders praat, je ook netjes Nederlands kan schrijven/spreken. Dus waarom zou je hier op GoT ineens terugvallen op die rare taal die je misschien gebruikt tegenover je andere 14-jarige vriendjes en vriendinnetjes op MSN?? Dat is volgens mij een bewuste keuze, en met het maken van die keuze laat je zien dat je de Algemene Voorwaarden níet goed gelezen hebt en je dat je daar best op gewezen mag worden door Modje of mede-GoTter.

Aan de andere kant: Ik denk dat het niet nuttig is om hier te gaan discussiëren over de beruchte t- en d-fouten.. Dit is een totáál andere categorie fouten dan de Breezah-spelling, omdat deze fouten meestal níet bewust gemaakt worden. Het zijn nu eenmaal de lastigste onderdelen van de Nederlandse taal bij dagelijks gebruik.

Er zijn hier mensen van 12 tot 40 jaar.. van vuilnisophalers (nofi) tot aan mensen die hun doctoraal hebben.. Niet iedereen is dusdanig onderlegd dat ze in een keer zomaar foutloos Nederlands kunnen schrijven. Ik vind dus dat als je een beetje respect voor je mede-GoTters kan opbrengen, dat je best langs dit soort fouten heen kunt kijken. Je kan er toch niet veel tegen doen.. Je kan ze wijzen op hun fouten maar je zult zien dat ze daarna toch weer dezelfde fouten maken. Iemand gaat heus niet hun post drie keer controleren op t/d-fouten omdat er mensen zijn die er niet tegen kunnen. Dus laten we wat deze categorie betreft vooral niet te streng zijn.. Laat eenieder in zijn waarde, dan blijft GoT tenminste echt Gathering of Tweakers, want we delen in ieder geval dezelfde interesses en dat moet centraal blijven staan; niet de vraag hoe onderlegd we zijn in de Nederlandse taal.

offtopic:
haai pEeDy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:06

Cyphax

Moderator LNX
dawuss schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:04:
Waar ik me nog meer aan kan ergeren dan het weglaten van letters, dat nog enigzinds te verdedigen zou kunnen zijn in het kader van toetsaanslagbesparing, is het toevoegen van willekeurige andere letters:

"Heej, doe da es niej sow!"
Ik ben het met je eens. Het is niet altijd even vervelend maar vaak zit ik me ook af te vragen of dat nou nodig is.
Mensen die consequent typen zoals in jouw voorbeeldje (vreselijk vervelend dus) doen dat opzettelijk omdat ze het leuk vinden, of modern misschien? Ik weet het niet precies maar ik kan me er iets bij voorstellen. Gelukkig is het deel van de doelgroep van GoT dat zich 'schuldig' maakt aan dit soort praktijken niet zo groot. Sommige onbewuste typefouten zijn ook werkelijk tenenkrommend. In zoverre dat ze gewoon helemaal niet hoeven. heefd, werdt... dat soort foutjes.

Alas; in mijn posts vind je ook typefoutjes (hopelijk niet te veel :P) en ik sla weleens interpunctie een beetje over (bijvoorbeeld de hoofdletters aan het begin van een zin) dus ik hou verder m'n mond. :P
Maar ik zorg wel dat het leesbaar blijft.
Je kunt FAQ's volschrijven over taalgebruik maar of dat iets uit gaat maken betwijfel ik. Het moet mensen namelijk wel iets interesseren. En dat ontbreekt er bij velen aan volgens mij.

Omdat iedereen elkaar toch verbetert in dit topic; enigszins ;)

[edit]
HyperioN.: Goed punt, zat ik ook aan te denken (meerdere 'groepen' foutenmakers ;))

[ Voor 13% gewijzigd door Cyphax op 01-07-2005 15:24 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:07
HyperioN. schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 15:14:
Interessant topic, dit. Al ben ik van mening dat enkelen hier de plank totáál misslaan. Er is nogal een groot verschil tussen mensen die bewust BrEeZah-taal uitslaan, en mensen die de t/d-fouten maken omdat ze gewoonweg niet beter weten.
Als nederlands je moedertaal is, dan vind ik dat je toch wel best moeite mag doen om ook zo weinig mogelijk d/t fouten te maken.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-08 23:05

Tachyon

pop the glock

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Pagina: 1 2 Laatste