[XP] Oorzaak: te weinig geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.853 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Silver7
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-07 16:22
Yo tweakers,

De computer loopt af en toe vast en viel paar keer uit.

Wat gedaan:
- Spyware gedaan (Het bevat geen spyware)
- Windowsupdate (voor laatste updates)
- Harde schijf gecontroleerd op fouten (via de tool, niet via Windows) (geen fouten)
- Geheugen getest (geen fouten)

Ik ging 's middags al testen (voordat ik tests ging doen), toen liep ie paar keer vast dan 's avonds.
Helaas heb ik 's avonds alleen getest op temperatuur, maar paar keer in de middag was toen ook heel warm, maar toch geen problemen met de temperatuur. (45 - 50 graden)

Ik heb gezocht in de FAQ:
http://gathering.tweakers...essages/649229#hoeveelram
Door deze FAQ heb ik de geheugen ff zitten bekijken. Het klopt wel dat de geheugen meer is dan de fysieke geheugen.
Ik heb toen grote programma's aan het draaien, het bleek dat het wel langer duurt voordat het helemaal opgestart is. (maar ik heb geen vastlopers meer gekregen) En de processor werkt ontzettend hard (ik neem aan doordat het wegschrijven van processor naar harde schijf (pagefile) energie van de processor kost)

Maar zou het aan te weinig geheugen kunnen ligggen dat de computer af en toe vast kunnen lopen of ligt het aan feit dat laatste dagen gewoon te warm was?

Ik zit met de gedachte: als je wilt dat de computer soepel werkt, moet je 245 MB ram erbij kopen...

Hardware specificaties:
- 256 MB SDRAM
- Intel Celeron 1203 MHZ
- Nvidia GeForce2 MX/MX 400
- Aopen Moederbord

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:40

Cyphax

Moderator LNX/AI
Neuh. Als je geheugen niet helemaal goed is krijg je wel vastlopers maar ik heb nog nooit een PC vast zien lopen omdat ie te weinig geheugen had.
Als ie spontaan uitvalt is er sowieso meer aan de hand (dat klinkt weer als een slechte voeding).
Al met al zou ik gokken op te heet (ik heb er zelf ook last van gehad); installeer casefans in je computer, dat kon weleens goed helpen al. :)

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

dat een computer uitvalt kan niet het gevolg zijn van te weinig geheugen...
als je pc vaak zit te swappen is het altijd wel goed om een latje bij te steken!
het uitvallen is volgens mij gewoon te wijten aan het warme weer, zoals cyphax al zei, waarschijnlijk de voeding, na een tijdje kan daar een dikke laag stof in komen te zitten en dan bij dit weer zou dat kunnen resulteren in falen. het kan ook nog altijd iets anders zijn maar momenteel denk ik je voeding. Eens uitkuisen en alle stof verwijderen kan wonderen doen!

• Silver7
Cyphax schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 10:16:
Neuh. Als je geheugen niet helemaal goed is krijg je wel vastlopers maar ik heb nog nooit een PC vast zien lopen omdat ie te weinig geheugen had.
Als ie spontaan uitvalt is er sowieso meer aan de hand (dat klinkt weer als een slechte voeding).
Al met al zou ik gokken op te heet (ik heb er zelf ook last van gehad); installeer casefans in je computer, dat kon weleens goed helpen al. :)
De computer werkt al jarenlang goed.

Ik heb inmiddels de computer ff laten draaien. Ik kreeg zwart scherm. (tja ik was ff weg, geen idee wanneer het scherm zwart is geworden) De comptuer reageert ook niet op muis of toetsenbord. ik wilde dus terug naar windows.. alleen reset kon helpen..

De pc loopt weer vast.... (na de windows opstartscherm)

Ik zal ff na die laatste post ff de voeding controleren en schoonmaken...

Moet ik hier de voltages of zo van de voeding weergeven?

[ Voor 13% gewijzigd door Silver7 op 23-06-2005 11:14 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Intel Celeron 1203MHz
Aangezien er geen Celeron 1203MHz bestaat (wel een 1200MHz), ga ik er vanuit dat dit dus een overclockte CPU is. Zet als je stabiliteitsproblemen hebt de FSB terug naar de oorspronkelijke waarden, mogelijk dat dat het oplost (met het warme weer van de afgelopen dagen is het geen wonder dat OC's die 'altijd goed gewerkt hebben' opeens problemen gaan vertonen).

Verder is het interessant om volle specs te weten - welk AOpen moederbord? (en heb je op bolle/lekkende condensatoren gecontroleerd?), wat voor voeding? (niet alleen wattage, ook merk en type)

Oslik blyat! Oslik!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
dion_b schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 11:19:
[...]

Aangezien er geen Celeron 1203MHz bestaat (wel een 1200MHz), ga ik er vanuit dat dit dus een overclockte CPU is.
Sommige programma's geven de kloksnelheid aan die ze op dat moment meten, dat er dan net 1203 staat wil toch niet zeggen dat ie overgeklokt is. :P
Maar het is wel een goede vraag (hoewel ik erv anuit ga dat ie niet overgeklokt is :)).
Silver7 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 11:12:
[...]

De computer werkt al jarenlang goed.

Moet ik hier de voltages of zo van de voeding weergeven?
Dat ie jarenlang goed gewerkt heeft zegt niet zoveel. :)
De voltages van de voeding kunnen aanwijzingen geven, het liefst voltages als je PC niet druk bezig is en voltages als ie wel druk bezig is.

• Darth Malak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-04-2024

Darth Malak

Sith Lord

Draai memtest maar eens voor een uurtje of 2 ofzo.... Grote kans dat je de 5 minuten nog niet haalt.

en je omschrijving van "de processor werkt ontzettend hard" is me niet helemaal duidelijk. Wanneer? Tijdens het inloggen? Of voortdurend?

Als je systeem zelfs na inloggen (en dan bedoel ik als ie helemaal uitgereuteld is natuurlijk) nog steeds 100% cpu gebruikt, zou ik eens naar je task manager kijken en de processen die er draaien.

BTW: je harddisk kan ook corrupt zijn en ook dit kan voor spontane crashes zorgen... zou maar eens een goeie diskcheck uitvoeren.

[ Voor 71% gewijzigd door Darth Malak op 23-06-2005 11:27 ]

• plastronneke
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-12-2010
zou wel eens door de warmte kunnen zijn. Wanneer is het de laatste keer dat je al het stof er uit hebt geblazen? zeker als je zegt dat ie al jaren draait.
veel stof op de koelers verhindert de warmte-afgifte. En met dit weer kan het wel eens zijn dat je koelers het niet genoeg meer kunnen trekken, omdat er te veel stof op hangt.

[ Voor 7% gewijzigd door plastronneke op 23-06-2005 11:31 ]

• Silver7
Draai memtest maar eens voor een uurtje of 2 ofzo.... Grote kans dat je de 5 minuten nog niet haalt.

en je omschrijving van "de processor werkt ontzettend hard" is me niet helemaal duidelijk. Wanneer? Tijdens het inloggen? Of voortdurend?

Als je systeem zelfs na inloggen (en dan bedoel ik als ie helemaal uitgereuteld is natuurlijk) nog steeds 100% cpu gebruikt, zou ik eens naar je task manager kijken en de processen die er draaien.

BTW: je harddisk kan ook corrupt zijn en ook dit kan voor spontane crashes zorgen... zou maar eens een goeie diskcheck uitvoeren.
In de startpost heb ik aangegeven dat ze al gedaan zijn, geen problemen

Gelezen alle reacties, ga ik de volgende punten doen:

- PC stofvrij maken (ventalitors, cpu koeler en vele andere delen)
- Voeding controleren
- Moederbord controleren
- Open kast de pc laten draaien
- Zowel op warme als koele plek draaien

Ik heb de pc een half uurtje/uurtje uit staan en werkt ie weer soepel.

En kleine reactie op andere reacties:
Het is niet overgeklokt, de cpu load komt soms op 100% te staan als je programma opent, ik neem aan dat vanwege het schrijven naar pagefile.

Voltages
CPU core 1.42 V
VCore 1 2.41 V
+3.3V Voltage 3.2 V
+5V Voltage 4.71 V
+12V Voltage 11.58 V
(het is niets mee gebeurd, gewoon normale pc dus, voltages afgelezen met PC Wizard 2004)

Vanaf deze tijdstip: geef me ff 1 uur de tijd om de taken te doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Silver7 op 23-06-2005 12:48 . Reden: tijd nodig ]

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX/AI
Silver7 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 12:45:
Voltages
CPU core 1.42 V
VCore 1 2.41 V
+3.3V Voltage 3.2 V
+5V Voltage 4.71 V
+12V Voltage 11.58 V
(het is niets mee gebeurd, gewoon normale pc dus, voltages afgelezen met PC Wizard 2004)

Vanaf deze tijdstip: geef me ff 1 uur de tijd om de taken te doen.
Die voltages zijn als je PC niets staat te doen verder? Lijkt me een beetje laag eigenlijk, als dat met stress nog verder omlaag schiet..?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Silver7 schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 12:45:
[...]

In de startpost heb ik aangegeven dat ze al gedaan zijn, geen problemen

Gelezen alle reacties, ga ik de volgende punten doen:

- PC stofvrij maken (ventalitors, cpu koeler en vele andere delen)
- Voeding controleren
- Moederbord controleren
- Open kast de pc laten draaien
- Zowel op warme als koele plek draaien

Ik heb de pc een half uurtje/uurtje uit staan en werkt ie weer soepel.
Klinkt ergens als hitte idd
En kleine reactie op andere reacties:
Het is niet overgeklokt,
Geef dan exacte specs - die 1203MHz lees je blijkbaar uit een of andere programma. Programma's zijn feilbare dingen die door mensen geschreven zijn. Op een Intel CPU staat geschreven exact welke CPU het is. Dat is leading, niet wat appje x of appje y toevallig vindt :o
de cpu load komt soms op 100% te staan als je programma opent, ik neem aan dat vanwege het schrijven naar pagefile.
Dat en gewoon het opstarten van de processen zelf...
[i]Voltages
CPU core 1.42 V
VCore 1 2.41 V
:?

1.42V klinkt als een Tualatin core, maar wat is die 2.41V dan?
+3.3V Voltage 3.2 V
+5V Voltage 4.71 V
+12V Voltage 11.58 V
[/i]
Weer een of ander vaag progje. Lees die waarden eens uit in BIOS. En geef zoals ik al eerder vroeg exacte specs. Wat voor AOpen moederbord heb je?

Als die 2.41V je RAM voltage is, kan dat de instabiliteit verklaren. DDR-SDRAM hoort op 2.5V te draaien, als hij daar al op ingesteld staat, probeer het eens op 2.7V in te stellen.

Gaat het over SDR-SDRAM (je gaf alleen aan dat het met SDRAM werkte, niet of het SDR danwel DDR was - wederom het belang van exacte specs), dan zou het op 3.3V moeten werken en is de vraag weer wat die 2.41V wel is...

En (voor de tweede keer):
- welke voeding heb je?
- heb je al op bolle condensatoren gecontroleerd?

Als je niet relevante informatie wilt opzoeken kunnen wij je ook niet helpen :o

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 23-06-2005 13:17 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Silver7
Bedankt voor je reacties..

Zoals ik aangegeven heb.. geef ff 1 uur de tijd... ik ben bezig met GROTE schoonmaak van de pc.

Tot nu toe is de voeding opengemaakt en schoon (heel veel stof)

ik vind het goed dat jullie reacites opgeven.. maar momenteel ligt de pc open.. dus..
Oke, wat heb ik gedaan komende uur?:
- Voeding eruit, opengemaakt: tientallen kilo's stof weggeblazen
- Voedingventilator eruit en schoongemaakt met de wattenstaafje

- CPU koeler eruit, nooit genoeg aan wattenstaafjes (tientallen kilo's stof, heatsink bovenkant was bedekt met stof, daardoor neem ik aan dat de warmte niet optimaal weggevoerd is)
- CPU ventalitor, zie boven en schoon!

- Moederbord schoongemaakt (stof weghalen)
- De kast schoongemaakt, het was ook weer smerig

- Harde en floppy ontkoppeld en schoongemaakt
- Spelers zijn ook schoon.

Kortom: complete schoonmaak, nu is helemaal schoon. (vooral de CPU en Voeding)

Voor andere reacties, de specificaties:
Moederbord
Aopen AX-34 U

Bolle condensatoren
Plaatje komt zo: maar het lijkt er niks aan de hand: maar ik heb geen verstand van.
(waar kon ik nou tijdelijk uploaden)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~kapel026/condensator.JPG

Geheugen
M-Tec PC133 168-pin SDRAM DIMM (voor PC-100/133)

Voeding
Aopen Model: FSP250-70GTV 250 Watt

Bios
Vcore(V) 1.49 V
+ 2.5 V 2.47 V
+ 3.3 V 3.28 V
+ 5 V 4.85 V
+ 12 V 11.08 V
(kan iemand me hierover iets meer uitleggen, om te leren. Ik heb totaal geen ervaring met Volt)
De processor is 1200 MHZ

Ik ben inmiddels de hardware aan het terugplaatsen en ga kijken hoe het staat met Windows, of het lekker loopt, niet te warm, niet vastlopen etc...

[Edit]
De processorhitte is inmiddels wel gedaald naar 35 graden:
Ongeveer 35 graden Open kast, Ongeveer 35 - 40 Gesloten kast
(ik moet wel zeggen dat het/de hitte met aantal graden is afgenomen door schoonmaak)

De computer werkt nu beter. Maar als je soepeler wilt laten werken, moet ik gewoon geheugen erbij plaatsen.

[ Voor 89% gewijzigd door Silver7 op 23-06-2005 15:30 ]

• kwaza
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03-2023

kwaza

http://dogepool.nl

Probleem heb ik ook gehad, socket van de koeler was een beetje afgebroken,
en hierdoor de koelpasta opgedroogd (bah die shit stinkt)...
Omdat het een el-cheapo mobo was gaf ie constante temp van 39 graden aanin het BIOS... 8)
Toen had ik iets van CPUfan geinstalleerd en daarin gaf ie maar liefst 89 graden aan. :|
Heb toen ff nieuw socketje gekocht van iemand die kappot mobotje had met dezelfde socket, en het was opgelost _/-\o_

http://dogepool.nl DogePool P2Pool voor Dogecoin!

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Ik ben bang dat het je moederbord is! Die condensatoren zien er niet meer oke uit;: komt spul uit, staan bol.. Spijtig..

Hang loose, KiteSurfing for life!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

Beercase schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 04:22:
Ik ben bang dat het je moederbord is! Die condensatoren zien er niet meer oke uit;: komt spul uit, staan bol.. Spijtig..
dat is wel heel voorbarig. Kheb mobo's met bollere condensatoren gezien die het nog deden

• Thrillseekah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-07 07:38
418O2 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 04:49:
[...]

dat is wel heel voorbarig. Kheb mobo's met bollere condensatoren gezien die het nog deden
Maar het werken en Goed werken kan hierdoor een groot verschil zijn.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

418O2

u mad?

inderdaad. Maar ik stel voor dat alle andere mogelijkheden worden uitgesloten alvorens deze conclusie te trekken

Die pc werkten ook nog goed

• Silver7
De bolle condensatoren zijn niet de oorzaak neem ik aan.

Ik kijk vooral naar de stof en hitte.

Tja bolle condensatoren, hoe lang hebben ze nog te leven, als de computer gewoon goed werkt doet?

Verwijderd

Vcore(V) 1.49 V
+ 2.5 V 2.47 V
+ 3.3 V 3.28 V
+ 5 V 4.85 V
+ 12 V 11.08 V
(kan iemand me hierover iets meer uitleggen, om te leren. Ik heb totaal geen ervaring met Volt)
De processor is 1200 MHZ

Het eerste getal geeft aan wat het moet zijn, het tweede getal wat de voeding levert.Geloof dat er standaard een afwijking van 10% mag zijn. Daar zit je tegenaan, zeker als ie hard moet werken kan de voeding best tekortschieten.

Verwijderd

Bolle condensators kunnen wel zeker instalibiteit veroozaken "ervaring" Als de condensators bol staan en er komt troep uit kan ie niet meer goed z'n werk doen. "logisch"

Als eerste zal ik is een andere "goede" voeding proberen en de voltages nog is controleren. ook laag? dan is de mobo gaar en rijp voor de vuilnisbak.

Verwijderd

De voltages zijn nogal aan de lage kant, zeker van de 12V lijn. Volgens mij is de voeding dus niet echt voldoende...
Ook de bolle condensatoren zien er niet echt gezond uit...
...maar hieruit zou ik nog geen voorbarige conclusies trekken!
Probeer best eens, nu dat je alles uitgekuist hebt of de pc terug goed werkt zonder uit te vallen. Als dit het geval is, weet je dat de oorzaak lag bij het stof en de slechte koeling als gevolg daarvan. Dan kan je nog altijd doen wat je wilt, de voeding en moederbord laten zoals ze zijn, en zo verderwerken zolang je er geen problemen van ondervindt... of deze toch ook vervangen...
Als je het moederbord vervangt kan je best ineens gans een nieuw moederbord, voeding, cpu, geheugen kopen ...
Als je er dan toch voor kiest om gewoon te blijven doorwerken op je huidige systeem zonder iets te vervangen, moet je er wel rekening mee houden dat er vroeg of laat iets toch kan misgaan mits de voeding nu al op zijn maximum zit, en mits het moederbord al op het einde van zijn leven is (je kan hier echter ook nog geluk mee hebben dat het het nog en jaartje trekt.
Als je test, en je merkt dat het probleem zich nog altijd voordoet, zal je toch sowieso de voeding en het moederbord moeten vervangen. Maar nogmaals, ik raad je aan om dan ineens gans de pc up te graden... Enkel de voeding en het moederbord vervangen is de kost niet meer waard voor die pc...

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-08 14:57
Als jij (of iemand in je omgeving) een beetje kan solderen kun je sowieso die condensatoren vervangen. Met een beetje mazzel stuurt AOpen je zo nieuwe op als je erom vraagt, sommige bedrijven doen dat. Op jouw plaatje zijn namelijk al 3 opengebarsten condensatoren te zien.

Ik weet natuurlijk niet zeker of dat het probleem op zou lossen. Ik dacht dat je voeding niet het probleem zou kunnen zijn, maar toch wel. De 5V zou niet lager mogen worden dan 4,75 V. De andere lijnen lijken me wel goed.

Edit: Sorry ik zit te slapen, die 12V lijn is te laag :X

Weer edit: Ik zit naar de post van Moondance te kijken :X

Voor de duidelijkheid:
3,3V mag niet onder 3,168, niet boven 3,432
5V mag niet onder 4,750, niet boven 5,250
12V mag niet onder 11,4, niet boven 12,6

[ Voor 24% gewijzigd door brinkdinges op 24-06-2005 12:08 ]

Casemod: Cubeleon

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

418O2 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 04:49:
[...]

En ik heb auto's gezien waar stoom van onder de motorkap vandaan kwam die toch nog doorreden. Maar als zo'n auto met stoom van onder de motorkap problemen vertoonde zou ik toch in eerste instantie aan de oorzaak van de stoom als oorzaak van de problemen denken :z

Die condensatoren zijn brak. En belangrijkste symptoom dat je bij brakke condensatoren kunt verwachten is steeds toenemende instabiliteit. Exact wat hier aan de hand is :o
Silver7 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 09:39:
De bolle condensatoren zijn niet de oorzaak neem ik aan.
Hoogstwaarschijnlijk zijn die WEL de oorzaak.

Deze condensatoren regelen stroomtoevoer naar je CPU. Als de condensatoren niet meer (goed) hun werk doen krijgt de CPU een onregelmatige stroomtoevoer. En op moment dat het voor de CPU niet meer te doen is, loopt de boel vast.
Ik kijk vooral naar de stof en hitte.
Als de condensatoren in orde geweest waren, was dat idd het eerste geweest om uit te zoeken, maar zoals die pic laat zien is dat nu van ondergeschikt belang.
Tja bolle condensatoren, hoe lang hebben ze nog te leven, als de computer gewoon goed werkt doet?
Dat doet hij dus duidelijk niet, anders bestond deze topic niet 8)7

De vraag is trouwens wel of de condensatoren oorzaak of gevolg zijn van een achterliggende storing. Condensatoren kunnen dit om twee redenen gaan doen:

1) condensatoren zijn zelf brak
2) condensatoren zijn OK, maar krijgen een ranzig schommelende stroomtoevoer vanuit de voeding

Nu zijn AOpen voedingen doorgaans wel goed, ik heb volgens mij dezelfde model hier momenteel op een Abit KT7 aangesloten staan. De KT7 is een van de beruchte borden waarvan de condensatoren bijna altijd slecht zijn. Ik heb hem dan ook als defect met een riks gebarsten condensatoren gekregen. Na vervanging draait het echter rotsstabiel met diezelfde voeding.

Ik vermoed in dit geval dus dat de voeding waarschijnlijk niet oorzaak is, dus dan zijn het gewoon de condensatoren zelf geweest. Als je ze vervangt, zijn je vastlopers waarschijnlijk weg :)

Vraag is hoe aan vervanging te komen. Policy van AOpen mbt condensatoren weet ik niet, maar beste manier om erachter te komen is even een telefoontje te plegen naar hun Europees hoofdkantoor in 's Hertogenbosch. Andere merken (MSI bijvoorbeeld) sturen gratis vervangende condensatoren op - het gaat tenslotte om een (verborgen) fabricagedefect. Allicht dat AOpen ook zoiets kan doen.

Dan moet je ze wel er zelf opsolderen. Als je ooit een soldeerbout in handen gehad hebt, is dat erg simpel. De condensatoren waar we het over hebben zijn dwars door het bord heengesoldeerd. Je hoeft dus alleen twee puntjes op de achterkant te verhitten en je kunt de oude er zo uittrekken. Dan nieuwe plaatsen (let op polariteit!) en weer kort verhitten om vast te zetten ;)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

brinkdinges schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 12:02:
Als jij (of iemand in je omgeving) een beetje kan solderen kun je sowieso die condensatoren vervangen. Met een beetje mazzel stuurt AOpen je zo nieuwe op als je erom vraagt, sommige bedrijven doen dat. Op jouw plaatje zijn namelijk al 3 opengebarsten condensatoren te zien.

Ik weet natuurlijk niet zeker of dat het probleem op zou lossen. Ik dacht dat je voeding niet het probleem zou kunnen zijn, maar toch wel. De 5V zou niet lager mogen worden dan 4,75 V. De andere lijnen lijken me wel goed.

Edit: Sorry ik zit te slapen, die 12V lijn is te laag :X

Weer edit: Ik zit naar de post van Moondance te kijken :X

Voor de duidelijkheid:
3,3V mag niet onder 3,168, niet boven 3,432
5V mag niet onder 4,750, niet boven 5,250
12V mag niet onder 11,4, niet boven 12,6
Conednsatoren vervangen kan je idd proberen, maar persoonlijk denk ik dat het moederbord sowieso al versleten is buiten de condensatoren..; Het kalf is al verdronken denk ik zelf. Ik zou persoonlijk niet meer te veel kosten doen in dit systeem, dan is het veel rendabeler om ineens een nieuw systeem kopt, waarbij je dan een aantal onderdelen kan recuperen van deze.

• Silver7
Nu me duidelijk is geworden, hoe het zit met bolle condensatoren.
Ook hoe het zit, met de volt-lijnen van de voeding.

Helaas is die computer van me vriend. Wel kan ik hem meer vertellen over dat er nog iets is met zijn computer, met name condensatoren.

Ik zal hem opties geven:

1.
Regel met Aopen over de condensatoren en regel iemand(pcshop) (ik kan helaas niet solderen) die voor hem kan solderen. (+ voeding controleren)

2.
Een nieuwe upgrade (dus moederbord / evt. cpu / evt. voeding )

3.
Doorwerken tot de computer .... O-) .....

4.
Het lijkt op derde optie, maar dan voor langere tijd zonder problemen. (maar dat kun je niet zeggen)

Sindsdien het schoongemaakt is, zijn er geen vastlopers meer..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Silver7 schreef op vrijdag 24 juni 2005 @ 13:57:
Nu me duidelijk is geworden, hoe het zit met bolle condensatoren.
Ook hoe het zit, met de volt-lijnen van de voeding.
Let op dat de gemeten waarden voor voedingsvoltages op het moederbord dat dus defect is. Die waardes kunt je niet vertrouwen :o

Als je zeker wilt zijn kun je met een multimeter de lijnen nagaan, maar verklaar iig niet je voeding dood op basis van metingen op een bord dat niet te vertrouwen is...
[q]Helaas is die computer van me vriend. Wel kan ik hem meer vertellen over dat er nog iets is met zijn computer, met name condensatoren.

Ik zal hem opties geven:

1.
Regel met Aopen over de condensatoren en regel iemand(pcshop) (ik kan helaas niet solderen) die voor hem kan solderen. (+ voeding controleren)

2.
Een nieuwe upgrade (dus moederbord / evt. cpu / evt. voeding )
OK...
3.
Doorwerken tot de computer .... O-) .....
Het lijkt op derde optie, maar dan voor langere tijd zonder problemen. (maar dat kun je niet zeggen)
TEN ZEERSTE af te raden :o

Als condensatoren kapot gaan is meestal de schade beperkt tot de condensator zelf. Maar soms is het erger. Worst case scenario (een geval die ik - toen ik op de TD van een grote PC fabrikant werkte - zelf heb mogen behandelen):

- er lekt electorlyt (die bruine smurrie) uit een condensator
- die electrolyt loopt door tot aan een FET (die zwarte vierkantjes met drie pinnen eraan, middenboven (2 stuks) en rechstboven (eentje) op de pic)
- de electrolyt veroorzaakt kortsluiting op de FET
- de FET brandt door, smelt dwars door het moederbord heen :o
- CPU wordt door hoge kortsluitingsstroom opgeblazen
- AGP kaart wordt door hoge korstluitingsstroom opgeblazen
- voeding trekt het niet meer en brandt ook door
- werkin andere onderdelen onbekend, na constatering van de ravage zijn ze gelijk afgeschreven.

Voor geinteresseerden - het betrof een MSI 6309 met een P3-933

Zo erg als hierboven is het niet vaak, maar die risico is altijd aanwezig. Je weet dat het moederbord defect is, je weet dat er een kans op zeer verregaande schade is. Dan nog doorwerken is domweg russisch roulette spelen... |:(
Sindsdien het schoongemaakt is, zijn er geen vastlopers meer..
Kan goed. Het lijkt erop alsof het systeem qua stabiliteit kantje boord is. Door schoonmaakactie blijven de condensatoren iets koeler, wat net genoeg is om ze voor nu te stabiliseren. Maar reken erop dat het een kwestie van tijd is voor ze echt helemaal niet meer functioneren. Enige vraag is hoe lang dat duurt en of ze ook meer onderdelen met zich meenemen als ze hun laatste adem uitblazen.

Ander gevaar: soms kan die electrolyt er explosief uitkomen, ik heb een keer een straal van 30cm hoog uit een condensatortje op een Jetway So370 moederbord bijna in mijn oog gehad :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1