Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

3D CM ontwerpsoftware?

Pagina: 1
Acties:
  • 991 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Allereerst:
Heb gezocht binnen [CM]: nada. Heb gezocht binnen softe goederen: plenty 3D, maar niks wat in de buurt komt van wat ik zoek. Ik heb dit topic dus expres niet gepost in softe goederen maar in [CM].

Af en toe zie ik casemods voorbij komen waarbij de plannen al in een 3D programma zijn uitgewerkt. Ik moet tzt een fileserver gaan ontwerpen, maar wil dit "presenteren" dmv 3D-overzichten waarna ik de bouwtekeningen ook uit dat programma wens te trekken.
Maar wat blijkt: ik ben een 3D n00b, althans, al de 3D programma's die ik geprobeerd heb zijn om mooie plaatjes te renderen. Daar heb ik het niet voor nodig.

AutoCAD of ProEngineer-achtige apps zijn ook een brug te ver hiervoor.

De vraag is nu dus:
Wie weet er een simpel 3D programma waar ik mijn casemods mee kan ontwerpen?

Textures hoeft het niet aan te kunnen (simpele gekleurde fills zijn zat), wel moet ik objecten kunnen maken door de maten op te geven.

Ik zoek me rot, wie biedt raad?

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb goede verhalen gehoord over SolidWorks, daar zou je es naar kunnen kijken, da's namelijk meer een modelleerprogramma dan een 3d-tekenprogramma. Ik heb er zelf nooit mee gewerkt though, dus 't kan zijn dat ik de plank compleet missla :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• archetta
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-05-2022
ik gebruik wel 'ns Sketchup hiervoor, deze is niet echt ingewikkeld
http://www.sketchup.nl/
het is eigenlijk voor gebouwen enzo te ontwerpen, maar dat maakt niet veel uit :P

ook handig is dat ze op Bit-tech een draadje hebben lopen waar mensen hun ontwerpen zetten, daar kun je dus voorgemaakt fans of zelfs hele kasten downloaden om daarna te bewerken :)

klik

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Dat is dus een "mooi plaatjes maak programma"

Ik zoek een proggie dat technischer is, maar wel toegankelijk. Maten opgeven, views exporteren en dat soort meuk. Wat interesseet mij het nou hoe hij rendert, wat voor lighting mogelijkheden, enz ;)

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

Twhomp schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:21:
[...]

Dat is dus een "mooi plaatjes maak programma"

Ik zoek een proggie dat technischer is, maar wel toegankelijk. Maten opgeven, views exporteren en dat soort meuk. Wat interesseet mij het nou hoe hij rendert, wat voor lighting mogelijkheden, enz ;)
misschien moet je dan wel de moeite nemen om je AutoCad eigen te maken, en daarna de technische uitvoering in een 3d-modelleer/teken programma om te zetten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:24
of de moeite nemen om meteen 3d in Auto-Cad te gaan tekken. Maar ja dat is niet echt makkelijk.

http://members.lycos.nl/mijnitx/plaatje.html

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
archetta schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:20:
ook handig is dat ze op Bit-tech een draadje hebben lopen waar mensen hun ontwerpen zetten, daar kun je dus voorgemaakt fans of zelfs hele kasten downloaden om daarna te bewerken :)

klik
Dat ziet er ERG goed uit! Ik ga dit even uitzoeken, thx _/-\o_
ThunderNet schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:23:
[...]

misschien moet je dan wel de moeite nemen om je AutoCad eigen te maken, en daarna de technische uitvoering in een 3d-modelleer/teken programma om te zetten.
Tsja, studie-matig heb ik veel gewerkt met AutoCad en ProEngineer. Krachtige en mooie programma's, maar voor dit doeleinde veelste zwaar. Gaat teveel tijd inzitten.

Met dat SketchUp kan je dit soort dingen maken:
Afbeeldingslocatie: http://scc.jazzle.co.uk/img/osticko_pc7.jpg
En dat is precies het niveau wat ik voor dit doeleinde zoek.

[ Voor 44% gewijzigd door Twhomp op 20-06-2005 15:35 ]

Verwijderd

nadeel van sketchup is dat de trial zo kort is, en autocad heeft weer zo'n vage stream demo (of je moet de cd bestellen), maar dan ben je ook weer gebonden aan 30 dagen. Rhino is ook wel handig, maar dan kan je weer een beperkt aantal keren saven.

Verwijderd

3d in autocad heeft niet zo'n hele hoge instapdrempel. Allplan 2005 ook niet.
Zou zelf allplan prefereren boven autocad maar dat is denk ik omdat ik met allplan beroepsmatig gewekt heb.

beide programma's kosten natuurljik wel geld maar d'r worden hier soms wel duurdere paketten genoemd :P

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-06-2005 15:37 ]

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:35

Jack

MHz Matters

Als leek ga je niet in Autocad 3D tekenen. Uberhaupt ga je niet in Autocad 3D tekenen, als het niet hoeft. Het is een prima 2D programma, maar werkt erg lastig 3D.
Ik zou zeggen probeer Sketch-up eens uit :)
Op bit-tech.net staan ook al heel veel tekeningen uitgewerkt, waarmee je kunt aankloten :)
Als dat nog te simplistisch is, kan je altijd nog overstappen op Solidworks oid

[Specs]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-11 15:24

ThunderNet

Flits!

Jack schreef op maandag 20 juni 2005 @ 16:38:
Als leek ga je niet in Autocad 3D tekenen. Uberhaupt ga je niet in Autocad 3D tekenen, als het niet hoeft. Het is een prima 2D programma, maar werkt erg lastig 3D.
Ik zou zeggen probeer Sketch-up eens uit :)
Op bit-tech.net staan ook al heel veel tekeningen uitgewerkt, waarmee je kunt aankloten :)
Als dat nog te simplistisch is, kan je altijd nog overstappen op Solidworks oid
nou sorry hoor, maar ik heb als 13 jarig jongetje, toch echt in AutoCad complete 3d-auto's getekend met interieur en al :9 hetzij een beetje hoekig, maar lastig vind ik het iig niet. Je moet er wel eerst bijnadenken wat je doet...

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 20 juni 2005 @ 15:36:
nadeel van sketchup is dat de trial zo kort is, en autocad heeft weer zo'n vage stream demo (of je moet de cd bestellen), maar dan ben je ook weer gebonden aan 30 dagen. Rhino is ook wel handig, maar dan kan je weer een beperkt aantal keren saven.
Modbreak:Illegale dingen zijn hier op GoT not-done, het aanraden van iets illegaals aan iemand idem.

Ik raad je trouwens aan om SketchUp te downloaden, werkt super fijn! :)

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 20-06-2005 22:34 ]

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
Sketchup, zeker weten! En het is zijn prijs waard. Eventjes wat standaard onderdelen maken/downloaden en op 15 minuutjes heb je je ideale case gemaakt

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Ik kan zoals eerder genoemd SolidWorks aanraden. Deze heeft een vrij korte leercurve omdat deze werkt doormiddel van schetsmatig modelleren, waarbij je een tree krijgt waar je heel makkelijk maten kan aanpassen en relatief aan elkaar kunt maken.

Makkelijk aanpasbaar tijdens het ontwerpproces, korte leercurve, meteen werkplaatstekeningen generen, exporteren naar programma's als 3ds voor de gelikte renders. Allemaal met één keer een ontwerp maken.

Afbeeldingslocatie: http://cede.psu.edu/~btj5001/advanced%20drawing.jpg
^^ werkplaatstekening

En dan vergeet ik nog de enorme database aan bij groothandel verkrijgbare standaardproducten zoals bouten enzo. Verder veel mogelijkheden met plugins voor spuitgietsimulaties.

Ik heb SketchUp getest, en ik vind het een goed stuk software, nog net een stukje makkelijker dan SolidWorks. Qua mogelijkheden vind ik het echter nog ietswat in de kinderschoenen staan. Ik ben bijvoorbeeld nergens een tool tegengekomen, ook niet bij de plugins, die ervoor zorgt dat ik meteen werkplaatstekeningen heb. Wel een erg goede feature vind ik het 'schetsend' renderen, waarbij de handtekentechniek direct vertaald is in een 3d render.

Dat verhaal van de kinderschoenen wordt bevestigd bij de import- en exportmogelijkheden.

[ Voor 43% gewijzigd door sdomburg op 20-06-2005 20:38 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
Ik ben nu aan het tekenen in Pro-Engineer. Dat is het enige 3D programma dat ik tot nu toe kan :P Dat hebben we namelijk net op school gehad.
Binnenkort ga ik ook SolidWorks proberen, ik hoor daar van iedereen erg goede verhalen over :) Het schijnt veel intuitiever te werken. Pro/E is eigenlijk ontzettend vaag :P

Edit:

@ hieronder, Inventor schijnt ook fijn te werken idd :)

[ Voor 10% gewijzigd door brinkdinges op 20-06-2005 21:07 ]

Casemod: Cubeleon

• falcon4ever
  • Laatst online: 07-04-2021
misschien is inventor wel iets, minder moeilijk dan autocad wel overzichtelijker...

http://www.autodesk.nl/ad...?siteID=431528&id=5186117

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
sdomburg schreef op maandag 20 juni 2005 @ 20:19:
Ik kan zoals eerder genoemd SolidWorks aanraden. Deze heeft een vrij korte leercurve omdat deze werkt doormiddel van schetsmatig modelleren, waarbij je een tree krijgt waar je heel makkelijk maten kan aanpassen en relatief aan elkaar kunt maken.

Makkelijk aanpasbaar tijdens het ontwerpproces, korte leercurve, meteen werkplaatstekeningen generen, exporteren naar programma's als 3ds voor de gelikte renders. Allemaal met één keer een ontwerp maken.

[afbeelding]
^^ werkplaatstekening

En dan vergeet ik nog de enorme database aan bij groothandel verkrijgbare standaardproducten zoals bouten enzo. Verder veel mogelijkheden met plugins voor spuitgietsimulaties.

Ik heb SketchUp getest, en ik vind het een goed stuk software, nog net een stukje makkelijker dan SolidWorks. Qua mogelijkheden vind ik het echter nog ietswat in de kinderschoenen staan. Ik ben bijvoorbeeld nergens een tool tegengekomen, ook niet bij de plugins, die ervoor zorgt dat ik meteen werkplaatstekeningen heb. Wel een erg goede feature vind ik het 'schetsend' renderen, waarbij de handtekentechniek direct vertaald is in een 3d render.

Dat verhaal van de kinderschoenen wordt bevestigd bij de import- en exportmogelijkheden.
Ik vind solid works nog best wel meevallen qua makkelijkheid. Echt moeilijk is het niet maar voor een echte n00b is het nog wel moeilijk denk ik.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• sdomburg
lemming_nl schreef op maandag 20 juni 2005 @ 21:06:
[...]

Ik vind solid works nog best wel meevallen qua makkelijkheid. Echt moeilijk is het niet maar voor een echte n00b is het nog wel moeilijk denk ik.
Ja, het probleem is dat meer mogelijkheden vaak een grotere leercurve tengevolge hebben. Ik denk dat die leercurve voor de mogelijkheden die je ermee hebt vrij klein is. Zeker als je vergelijkbare pakketten als Pro/Engineer erbij pakt.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Ik kan SolidWorks en Autodesk Inventor aanraden. Op zich zijn het lekker vlot leerbare programma's met goede tutorials. Ik werkte studiematig veel met ProE en Inventor, en ik haatte ProE vanwege het onvoorspelbare geklooi en de slechte looks. Inventor ziet er gewoon direct 'gelikt' uit.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik gebruik ook altijd sketchup, heerlijk programma. Al meteen de eerste keer snap je meteen hoe het werkt, soms nog wel eens eiegnwijs qua inkleuren van vlakken. Maar verder werkt het prima. En er zijn IDD leuke/handige verzamelingen van PSU's, mobo's, kasten en dat soort hardware.

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Op aanraden van jullie ben ik nu bezig met SketchUp. Ben nu (met een rotgang, lekker intuitief proggie zeg) de tutorials aan het doen. Eens kijken of het voldoende is voor mijn doeleinden (voor de computerontwerpen zeker, zeker omdat er standaard onderdelen voorhanden zijn) of dat ik overstap naar SolidWorks (zag er ook erg goed uit).

In ieder geval bedankt GoT, ik had anders nooit over deze producten gehoord.

[ Voor 5% gewijzigd door Twhomp op 20-06-2005 23:35 ]

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
Is zoiets al Unigraphics N.X. niet wat? Is wel duur (net zoals de rest) maar is echt een prachtig vector programma. En er zitten zeer goede tutorials bij in de help.
Het is trouwens een vector based programma waardoor je ook nog makkelijk maten aan kan passen zonder dat je alles opnieuw zou moeten tekenen.

• sdomburg
j-a-s-p-e-r schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 01:26:
Is zoiets al Unigraphics N.X. niet wat? Is wel duur (net zoals de rest) maar is echt een prachtig vector programma. En er zitten zeer goede tutorials bij in de help.
Het is trouwens een vector based programma waardoor je ook nog makkelijk maten aan kan passen zonder dat je alles opnieuw zou moeten tekenen.
Unigraphics NX is alles behalve makkelijk, tenzij je al ervaring hebt met CAD/CAM software. En zelfs dan is het niet makkelijk.

[ Voor 10% gewijzigd door sdomburg op 21-06-2005 01:40 ]

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Nou menschen, ik heb er een paar uurtjes aan besteed (om 0:00 begonnen :+ ) en alle tutorials doorgelopen en al een flink opzetje gemaakt. De meeste componenten er in gedaan, alleen insteekkaarten (100/1000mbit, I/O-kaarten) moeten nog en de case-constructie zelf nog (daar waarom het juist gaat ;) ). Wel lekker: alle onderdelen zijn qua maten precies uitgelijnd.

WiPje:
Afbeeldingslocatie: http://img230.echo.cx/img230/8567/fileservertjeb7ql.jpg

Toppiejoppie dus. Morgen nog een paar uurtjes aan besteden en het is af. Wel lekker voordat je gaat bouwen dat je weet dat het past :D

Verwijderd

ik werk met solid edge V12. Kan ik alle delen apart tekenen en ze vervolgens samen zetten zodat ik het resultaat zie. Je moet dan wel op schaal werken.
edit: misschien wel moeilijk voor een beginner. het programma is gemaakt voor technisch tekenen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 21-06-2005 14:49 ]

• sdomburg
Verwijderd schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 14:45:
ik werk met solid edge V12. Kan ik alle delen apart tekenen en ze vervolgens samen zetten zodat ik het resultaat zie. Je moet dan wel op schaal werken.
edit: misschien wel moeilijk voor een beginner. het programma is gemaakt voor technisch tekenen.
SolidWorks en nog veel meer programma's werken met parts en assemblys. Dat is niet echt een argument voor Solid Edge.

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

ik ben ook aan de gang met sketchup, maar ik zou wel graag willen weten hoe ik ergens iets van maten vandaan kan toveren?

measure tool gevonden, maar die geeft niks weer?

[ Voor 18% gewijzigd door woest85 op 21-06-2005 19:54 ]

[Signature]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:18
1. klik in de standaard werkbalk op "model info display" (een wit vierkantje met een handje)
2. klik op Units. (aan de zijkant)
3. verander archit~ in Decimal. (bij de optie format)
4. er is een nieuwe optie bijgekomen. er staat inches verander dat in centimeters.
5. haal het vinkje weg bij "enable lenght snapping" (zo voorkom je dat het progie iedere keer 2.5CM automatichs doet)

je kunt nu aan het werk met CM.
NOTE:
Ieder keer dat je sketschup gebruikt dien je dit te doen als je in CM wilt werken. wanneer je een bestand opslaat hoeft dit niet. het bestand onthoud de instelling.

als het wat moois word zie ik het graag :)

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• sdomburg
woest85 schreef op dinsdag 21 juni 2005 @ 19:47:
ik ben ook aan de gang met sketchup, maar ik zou wel graag willen weten hoe ik ergens iets van maten vandaan kan toveren?
Zie de videotutorials. Met het rolmaaticoontje ding kan je opmeten en er zit ook een bemaat ding in. Wel even je document properties op metric zetten.

Dat weet ik dus na een half uur dat programma proberen gisteren...

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

super, dit word wat, nu nog ff maten van mobo opnemen en dan resizen :P

voorlopig echter http://www.woestweb.nl/temp/servercase.png

HDD word een toren op die plek, dus ook een toren van fans

maar alles moet binnen 30cm bij 40cm oppervlakte passen qua bodem, dus dat moet ik nog ff heel erg gaan uizoeken :P

@sdomburg, ik was er ook al uit :P die servercase die hierboven staat heb ik btw 10min over gedaan, sketchup werkt redelijk simpel :)

//edit

http://www.woestweb.nl/temp/servercase1.png en zo zou het moeten gaan passen :P wel alles op de bodem redelijk dicht op elkaar :P

[ Voor 96% gewijzigd door woest85 op 21-06-2005 20:25 ]

[Signature]

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
WOEI!

Ik heb me er vandaag flink in verdiept en had besloten om als leerproject een videokaart te maken. Zodoende ga je uitdagingen niet uit de weg en leer je het imho het leukste en snelste.
Ik heb gekozen als kaart een GeForce 6800GT 256MB. Niet dat ik die heb ofzo :'( maar omdat die uitdagende vormen heeft.

Ter herinnering, zo ziet een 6800GT eruit:

Afbeeldingslocatie: http://img261.echo.cx/img261/1672/6800gtpcie1pd.jpg

Na toch wel lang aankloten (maar nu ken ik dat proggie wel), is dit het geworden:

Afbeeldingslocatie: http://img76.echo.cx/img76/7749/geforce6800gt256mb1yh.jpg
^^^ klik voor grotere versie ^^^

Close-upje: Clique!

Inclusief merkspecifieke opzetplaatjes, altijd leuk :*) Ik zal het pakket in een rarretje gooien naar dat BitTech-forum, met een beetje mazzel komt ie op die onderdelen-verzamel-site

[ Voor 14% gewijzigd door Twhomp op 22-06-2005 13:27 ]

• sdomburg
Leuk :)

Ik ben afgehaakt toen ik ontdekte dat dubbelgekromde oppervlakken niet mogelijk zijn :(

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
sdomburg schreef op woensdag 22 juni 2005 @ 17:01:
Leuk :)

Ik ben afgehaakt toen ik ontdekte dat dubbelgekromde oppervlakken niet mogelijk zijn :(
Je bedoelt zoals zadels? Dat zou echt stom zijn, aangezien het programma gemaakt is om architectuur/bouwkunde te faciliteren. En dubbelgekromde daken zie je vaak genoeg (vaak vliegvelden enzo).

edit: W00t, ben weer even bezig geweest (uurtje, nog lang eigenlijk) en dit gemaakt: Promise FastTrak TX2000

[ Voor 18% gewijzigd door Twhomp op 22-06-2005 20:38 ]

• sdomburg
Ja, idd zoals zadels en dergelijke. Ik vind het ook stom, maar ik kan nergens vinden hoe dit zou moeten. Als ik gewoon teken en dan met het create face tooltje een face wil maken zegt hij dit ze niet planar zijn. Bijzonder slecht.

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:08

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

Meestal lukken dubbelgekromde vlakken wel met de 'loft- functie' Ik Dit gaat in iedergeval wel met Autodesk-Inventor.

De meest gemaakte fout met dit soort vlakken is dat je ze probeert te plaatsen op een ander vlak, in plaats van 'in de lucht'.

Ik bedoel: maak een (aantal) schets(en) van het profiel dat je wilt hebben. Geef vervolgens in een ander schets-vlak het 'pad' aan.

Ik hoop dat ik het kan uitleggen: Teken een schets van een kleine cirkel. Maak even verderop een nieuwe schets van een ellips. Maak daarboven een nog veel grotere cirkel.

Geef nu in de loft-functie aan wat je startpunt is, klik daarna naar de volgende 'profielen' en doe als laatste het eindpunt.

Als het goed is, moet het lukken :9

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

• sdomburg
APClll schreef op donderdag 23 juni 2005 @ 16:32:
Meestal lukken dubbelgekromde vlakken wel met de 'loft- functie' Ik Dit gaat in iedergeval wel met Autodesk-Inventor.

De meest gemaakte fout met dit soort vlakken is dat je ze probeert te plaatsen op een ander vlak, in plaats van 'in de lucht'.

Ik bedoel: maak een (aantal) schets(en) van het profiel dat je wilt hebben. Geef vervolgens in een ander schets-vlak het 'pad' aan.

Ik hoop dat ik het kan uitleggen: Teken een schets van een kleine cirkel. Maak even verderop een nieuwe schets van een ellips. Maak daarboven een nog veel grotere cirkel.

Geef nu in de loft-functie aan wat je startpunt is, klik daarna naar de volgende 'profielen' en doe als laatste het eindpunt.

Als het goed is, moet het lukken :9
Ik snap hoe een loft werkt, probleem is dat dit niet in het programma zit.

• Wim Leers
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-11 18:35
@Rinaldo: woooooot :o :+ STERK _/-\o_ Dit geeft me goede hoop dat ik ook zoiets gemaakt krijg :p (Geen zin om CAD proggie te leren...)

Bedankt allemaal :)

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:20
Na het lezen van dit topic ben ik ook maar aan de slag gegaan voor het ontwerpen van een nog te bouwen 19" muziek computer :)

Begint er al op te lijken :P
Afbeeldingslocatie: http://www.jeroen-zelle.dds.nl/afbeeldingen/tweakers/voorproefje_sketchup.jpg

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
Ik zou ook Solidworks aanraden eigenlijk. Gemakkelijk als je al iets kent van 3D modeling, voor de totale newbie zal het even doorbijten zijn. Overgens is dit wel een duur programma als je het echt wil kopen. Ik heb het nodig voor mijn studies (Burg. Ing. Werktuigkunde-elekrotechniek), en ik vind het een ideaal voor simpele machinale vormen. Anders neem je maar 3DS max.
Ideaal aan solidworks zijn de doorsnijdingen en de bijhorende machinetekeningen, die je direct aangeven of je alles wel juist hebt gedimensioneerd.

offtopic:
Mijn laatste solidworkswerkje was het tekenen van een handbediend kettingtakel (na eerst alles te hebben uitgerekend op sterkte en vermoeiing :r ).
in 3D:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/VersavelProductions/kettingtakel1.jpg
en omdat 3D weinig zegt, de samenbouwtekening:
Afbeeldingslocatie: http://users.telenet.be/VersavelProductions/kettingtakel2.jpg

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
Het is eigenlijk wel grappig dat ik nu al tegen een paar nadeeltjes van SketchUp aanloop. Voor het hudige doel geen enkel probleem, maar mocht ik ooit professioneel gaan, zal het toch een zwaarder pakket moeten worden.
Voor nu is het wel lekker simpel :)

• RicX
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-09 13:11

RicX

Het leven is geen ponypark

Jullie moeten allemaal SketchUp 4.0 gewoon eens proberen... Tis echt gemakkelijk. Ik heb er dit namelijk mee gemaakt in minder dan een half uurtje (en kende et programma toen nog niet...):

Afbeeldingslocatie: http://img200.echo.cx/img200/9401/resizeofexterior4xs.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img218.echo.cx/img218/5681/resizeofopen2gz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img107.echo.cx/img107/7127/resizeofwire2sd.jpg

Ik had natuurlijk wel een beetje hulp, namelijk door deze site waar je allemaal components en plugins kunt downloaden.

Check ook Topic 1047734 voor wat ik hiermee ga doen...

[ Voor 10% gewijzigd door RicX op 26-06-2005 20:56 ]

Honesty is the best policy, but insanity is a better defense

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
RicX schreef op zondag 26 juni 2005 @ 20:53:
Jullie moeten allemaal SketchUp 4.0 gewoon eens proberen... Tis echt gemakkelijk. Ik heb er dit namelijk mee gemaakt in minder dan een half uurtje (en kende et programma toen nog niet...):

Check ook Topic 1047734 voor wat ik hiermee ga doen...
LOL, spuit 11 denkt even met iets nieuws te komen :+

Maar inderdaad, je hebt gelijk :o :D

• RicX

RicX

Twhomp schreef op zondag 26 juni 2005 @ 21:10:
LOL, spuit 11 denkt even met iets nieuws te komen :+

Maar inderdaad, je hebt gelijk :o :D
Spuit 11 :?
Et was niet bedoelt als iets nieuws... Was meer om te laten zien dat je hiermee sneller klaar bent dan met een conventioneel 3D-prog als 3D Studio Max of Rhinoceros of AutoCAD of iets van die strekking 8)7

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024

X-G

Yeah.

Najah, het eens geprobeert met Sketch Up.

Ik ben zonder de tutorials begonnen. Het is een vrij lastig programma vind ik zelf. Wel veel sneller onder de knie te krijgen als een AutoCAD of 3D Max.

Afbeeldingslocatie: http://soepkip.romlan.nl/007cubescc.jpg
Het CiPje waar ik nu mee bezig ben. :)!

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Twhomp

Twhomp

Stayin' Alive

Topicstarter
RicX schreef op zondag 26 juni 2005 @ 21:41:
[...]

Spuit 11 :?
Et was niet bedoelt als iets nieuws... Was meer om te laten zien dat je hiermee sneller klaar bent dan met een conventioneel 3D-prog als 3D Studio Max of Rhinoceros of AutoCAD of iets van die strekking 8)7
Weet ik ook wel, maar je zei het zo leuk ;)
Trouwens, X-G bevestigd het verhaal nog eens. Ziet er goed uit die 007 kast :)

• RicX

RicX

Ah zo :)
Trouwes... X-G ziet eruit als een megaontwerp daaro ! Keep me posted !! :P

Pagina: 1