Toon posts:

Debian sarge 3.1 gereleased...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 703 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Kaassoevlee schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:11:
Ik gebruikte altijd al Sarge (testing), moet ik nu wat aanpassen aan mijn sources.list?
code:
1
2
3
4
5
6
#deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main

deb http://security.debian.org/ stable/updates main
Zover mijn kennis reikt dan :)

www.retroforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kaassoevlee schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:11:
Ik gebruikte altijd al Sarge (testing), moet ik nu wat aanpassen aan mijn sources.list?
code:
1
2
3
4
5
6
#deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main

deb http://security.debian.org/ testing/updates main
Trax_Digitizer schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:18:
Als ik mij niet vergis kun je overal sarge neerzetten ipv testing....... dat vind ik het handigst omdat je dan bij die sarge "blijft" totdat je weer een dist-upgrade gaat doen naar een volgende distributie.
Testing moet nu iig weg, want testing gaat nu "verder" dan Sarge.
Dat is niet helemaal waar, er kan best testing blijven staan. Het ligt er aan wat Kaassoevlee wil. Wil hij vanaf nu Etch volgen (die nu begonnen is als snapshot van Sarge) en dus bij testing blijven, of wil hij meegaan met Sarge (dus stable), waarbij je dus geen nieuwe software zal krijgen.

Je had die keuze al lang kunnen maken, want in je sources.list kun je in plaats van 'stable' of 'testing' ook 'sarge', 'woody', of 'etch' opnemen. Er zijn denk ik toch wel veel mensen die gewoon op testing blijven en dus naar Etch gaan. Ik doe het allebei (op verschillende machines natuurlijk ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
tomato schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:42:
Dat is niet helemaal waar, er kan best testing blijven staan. Het ligt er aan wat Kaassoevlee wil. Wil hij vanaf nu Etch volgen (die nu begonnen is als snapshot van Sarge) en dus bij testing blijven, of wil hij meegaan met Sarge (dus stable), waarbij je dus geen nieuwe software zal krijgen.
Er is nog een derde keuze: sarge vs stable. Deze zal van invloed zijn op het moment dat etch stable wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jon78
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09-2024
Sjonny schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 10:38:
[...]

ik nog niet .. en hoopte dat hier iemand al een successverhaal had gepost :)
heb het lef om apt-get update in te typen nog niet eens gehad :P
Zojuist twee webservertjes omgezet. Geen noemenswaardige problemen (afkloppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 26-09 16:30
tomato schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:42:
[...]

[...]

Dat is niet helemaal waar, er kan best testing blijven staan. Het ligt er aan wat Kaassoevlee wil. Wil hij vanaf nu Etch Sid volgen (die nu begonnen is als snapshot van Sarge) en dus bij testing blijven, of wil hij meegaan met Sarge (dus stable), waarbij je dus geen nieuwe software zal krijgen.

Je had die keuze al lang kunnen maken, want in je sources.list kun je in plaats van 'stable' of 'testing' ook 'sarge', 'woody', 'sid', of 'etch' opnemen. Er zijn denk ik toch wel veel mensen die gewoon op testing blijven en dus naar Etch Sid gaan. Ik doe het allebei (op verschillende machines natuurlijk ;) ).
Toch :? Etch is toch de nieuwe unstable, de oude unstable (Sid) wordt testing, en de oude testing (Sarge) is nu stable, dus alles schuift 1 op?

Edit:
http://www.debian.org/releases/testing/
http://www.debian.org/releases/unstable/
Vaag? Sid blijft Sid en Etch wordt ergens halverwege ingevoegd? Misschien snap ik de achterliggende gedachte niet, maar ik vind het vaag :P

[ Voor 15% gewijzigd door Paul op 07-06-2005 13:08 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:06:
[...]

Toch :? Etch is toch de nieuwe unstable, de oude unstable (Sid) wordt testing, en de oude testing (Sarge) is nu stable, dus alles schuift 1 op?
Nee, sid blijft unstable en niet alles schuift 1 op, zie http://www.debian.org/releases/testing/ , net als bij de vorige releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Sid blijft altijd Sid (Still In Development). Etch is de nieuwe testing en zal dus de volgende stable zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Sid is de vaste naam voor unstable. Nieuwe namen beginnen bij testing.

[edit] Te laat :z

[ Voor 14% gewijzigd door tomato op 07-06-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:01
T-MOB is ook van testing naar stable :) Gisteravond kreeg ik nog foutmeldingen op een dist-upgrade, zojuist ging het als een zonnetje.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:14

decramy

root@birdie:~#

Weet iemand ook tot waneer woody wordt ondersteund door het security team?

Ik heb hier een paar servers nog op woody draaien, en zomaar overstappen op sarge is me iets te riskant.
Tevens gaan we servers vervangen in de zomer, lijkt me mooier het dan meteen te doen...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:14

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

decramy schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:16:

Ik heb hier een paar servers nog op woody draaien, en zomaar overstappen op sarge is me iets te riskant.
Tevens gaan we servers vervangen in de zomer, lijkt me mooier het dan meteen te doen...
Het is de bedoeling dat Woody aka oldstable nog 12 maanden gesupport word door het security team.

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Laatst online: 19:06

Sjonny

Fratser

decramy schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:16:

woody wordt nog een jaar lang supported voor security updates
in je apt/sources.list moet je dan verwijzen naar woody of oldstable

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:14

Tachyon

pop the glock

Ik draai thuis al een tijdje met unstable/sid. Gaat allemaal prima. Toch zou ik echter wel terug willen naar (de nieuwe) testing. In hoeverre is de oude unstable gelijk aan de nieuwe testing?
Is het uberhaupt wel mogelijk om te 'downgraden'? Of is dan een herinstallatie aan te bevelen.

Zo draai ik nu Postfix 2.2.3 uit unstable en ik zag dat de nieuwe testing nog steeds 2.1.5 heeft.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Er is een probleem met security updates voor de mensen die al een dvd/cd's hebben gedownload:
http://lists.debian.org/d...nce/2005/06/msg00003.html

op zich niet schokkend, 1 regeltje uncommenten en 'testing' door 'stable' vervangen.

met een net-install heb je hier dus geen last van!

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

In the
meantime, CD vendors should delay pressing CDs or DVDs of Debian 3.1.
Stop de persen! ;)

Toch wel erg lullig, zo'n foutje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
SID staat niet alleen voor Still In Development, Sid is ook dat 'enge' gozertje in Toy Story die al die 'gruwelijke' experimenten met speelgoed en poppen deed.

Afbeeldingslocatie: http://cc.jct.ac.il/~elyahyu/sid_toy_story.jpg

Ik draai nu al een tijd Sarge naar alle tevredenheid, kan nu niet wachten tot etch echt begint vandaag 0 nieuwe pakketen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beeman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07-2022
Tachyon schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:50:
Ik draai thuis al een tijdje met unstable/sid. Gaat allemaal prima. Toch zou ik echter wel terug willen naar (de nieuwe) testing. In hoeverre is de oude unstable gelijk aan de nieuwe testing?
Is het uberhaupt wel mogelijk om te 'downgraden'? Of is dan een herinstallatie aan te bevelen.

Zo draai ik nu Postfix 2.2.3 uit unstable en ik zag dat de nieuwe testing nog steeds 2.1.5 heeft.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, of het downgraden mogelijk is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:13

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

ik heb net via SSH de update gedaan en nu kom ik mn server niet meer op vanaf hier GRRR :( Kan em wel pingen, maar Apache host nix... Thuis maar es kijken wat er gebeurt is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:46
ik heb vanmorgen eerste een: apt-get update && apt-get upgrade uitgevoerd. Die update gaf allemaal foutmelding dat ie servers niet kon vinden e.d.. Met de upgrade heeft ie wel nog zo'n 50 pakketen geupgrade(ik had ut alweer een paar weken niet gedaan en er staat vrij veel op).

Toennet heb ik in de sources.list de testing veranderd naar stable en nogmaals:
apt-get update && apt-get upgrade && apt-get dist-upgrade
Er wordt vervolgens niets meer geupgrade of bijgeinstalleerd.

Alles werkt nog prima, maar wat draai ik nu en hoe kan ik dit testen?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
borgdavile schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:48:
ik heb vanmorgen eerste een: apt-get update && apt-get upgrade uitgevoerd
Je vertelt er niet bij waarmee je begon, wat er eerste in je sources.list stond en waar je dat in veranderd hebt. Dan is het moeilijk gokken wat je nu eigenlijk gedaan hebt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door tomato op 07-06-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik blijf gewoon bij testing denk ik. Helaas krijg ik momenteel 404 bij een apt-get update.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:46
tomato schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:56:
[...]

Je vertelt er niet bij waarmee je begon, wat er eerste in je sources.list stond en waar je dat in veranderd hebt. Dan is het moeilijk gokken wat je nu eigenlijk gedaan hebt ;)
juwel er staat dat ik testing heb veranderd in stable, dus dan begon ik testing! Ik weet alleen niet wat er vanochtend is gebeurt toen ik nog een normale upgrade heb uitgevoerd terwijl er nog testing in sources.list stond .

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Die update gaf allemaal foutmelding dat ie servers niet kon vinden e.d..
Heb je toevallig 'non-US' in je sources.list staan? Dat zit nl. vanaf nu gewoon in 'main'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 10:12
Het zijn bij mij ook de non-US repositories die 404's geven

@Tachyon: Waar heb jij die info gevonden dat de non-US packages in Main komen te staan. Kan het namelijk op de Debian site niet vinden.

Tevens geeft de security update repository van testing een 404 bij mij. Weet iemand of ze daar nog mee bezig zijn om die op te zetten??? Of kan ik die security update repository beter uit mijn sources.list halen (zoveel updates zullen er via die repository niet binnenkomen voor Etch)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

McCloud schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:26:
@Tachyon: Waar heb jij die info gevonden dat de non-US packages in Main komen te staan. Kan het namelijk op de Debian site niet vinden.
Stond in de Release Notes

Ze zitten nu in de 'regular archive' dus nog niet eens specifiek in main.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Voor degenen die Sarge willen installeren op een Areca controller (ik dus o.a. ;)) :

Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonouZ
  • Laatst online: 04-05-2021

Dat kan dus niet, staat ook in de wiki van Debian :)
Wordt gewoon een herinstall als je dat wil, zelf verkies ik unstable boven de rest, toch wat nieuwere shit erin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
borgdavile schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:02:
juwel er staat dat ik testing heb veranderd in stable, dus dan begon ik testing! Ik weet alleen niet wat er vanochtend is gebeurt toen ik nog een normale upgrade heb uitgevoerd terwijl er nog testing in sources.list stond .
Waarschijnlijk niets ergs. Je zat toen even op Etch (de nieuwe testing), maar aangezien die begint als fork van Sarge en er in die paar uur (en de komende dagen) echt nog niets nieuws binnen is gekomen in Etch maakte dit dus niets uit. Je update is zo gegaan als hij gewoonlijk gegaan was.

Je hebt nu dus testing vervangen door stable waardoor je gewoon op Sarge blijft. Als je dit zo laat zul je dus naast security fixes en andere kleine dingen waarschijnlijk niet veel updates meer krijgen (en dat is een logische keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:33

deadinspace

The what goes where now?

Unstable (Sid) blijft Unstable (Sid). De Testing voor de release (Sarge) is bij mijn weten gelijk aan de Testing na de release (Etch).

Omdat Testing frozen was, om tot een release te komen, is Unstable ook vertraagd, omdat alle nieuwe packages voor Testing eerst door Unstable moeten. Nu de Testing tree tot Stable is verklaard zullen er weer (meer) nieuwe packages Unstable in stromen en dan doorstromen tot Testing. Testing zal nu iets achterlopen op Unstable, maar het verschil is nu klein. Bovendien zullen de packages van Unstable allemaal (uiteindelijk) doorstromen naar Testing. De Testing van over een half jaar zal dus recentere packages bevatten dan de Unstable van nu.

Als je naar Testing wil, dan is dit geen slecht moment. Pas gewoon je sources.list aan om Testing te gebruiken, en dan zou het vanzelf goed moeten komen. Je hebt dan nu mogelijk een paar recentere packages dan in Testing zitten, maar daarvan komen straks vanzelf nieuwere versies van in Testing.
Downgraden is mogelijk, maar dat kan niet met een 'apt-get downgrade' of iets dergelijks, dan moet je met de hand een herinstall van alle pakketten forceren. Mogelijk, maar niet aan te raden.

Gewoon Testing in je sources.list zetten, en de doorstroming van packages zijn werk laten doen lijkt me aanzienlijk makkelijker. Dan loop je een tijdje deels voor op Testing, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Dat komt omdat Testing frozen is/was, dan mogen er niet zomaar nieuwe packages in. Sarge is nu de deur uit, dus Testing zal binnenkort wel unfrozen worden (of is dat wellicht al).

Waarom postfix of een andere package Testing niet in mag kun je zien op de Why is package X not in testing yet? pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

wat een geklooi met die netinstall zeg. Elke keer loopt dat ding vast op een andere package. Kan em niet downloaden zegt ie dan en je moet de hele install opnieuw starten anders blijft hij stug hangen op dat punt. hoe los ik dit op plz :( Zowel DHCP als static maakt nix uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
heb al drie woody's ge-dist-upgrade naar sarge en zonder probs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

@deadinspace: thanks! :)
Ik heb nu testing in mijn sources.list staan en een update en upgrade is er niets veranderd/geinstalleerd/verwijderd.

@rtbravo: ik heb vanmiddag op een andere machine ook een netinstall gedaan zonder problemen. Probeer eens een andere FTP-server (bv. ftp.nluug.nl) als repository.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

hmm heb er ff andere harddisk ingehangen en t lijkt nu wel goed te gaan. hoe add je een nieuwe url aan de repository van de install?

damn, nou issie geinstalleerd en nu wil mn DNS niet ingesteld worden. Heeft iemand een hint?

[ Voor 27% gewijzigd door RTBravo op 07-06-2005 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

graag gebruik ik FBSD omdat deze het mogelijk maakt om de volgende dingen te doen:
- NAT (zonder extra modules of andere instellingen doen games/filetransfers via messengers en andere dingen het)
- IPSec tunnels zonder encryptie (dit omdat de data die ge-encrypt moet worden het toch wel is en de rest (mp3/films/plaatjes ;) etc) met snelheid gecopieerd dient te worden en hoeft niet veilig

zijn hier nu goeie alternatieven voor onder Debian? lees ik wil het bovenstaande zonder moeilijkheden ..

het gaat mij erom dat FBSD vrij veel werk kost om een unattended install te doen op verschillende systemen en zo als ik las is sarge wel voorzien van een makkelijkere install-script ..

ik hoorde dat er een adsl-script ofzo is die dit deels voor me op kan lossen of zijn er betere oplossingen .. ? het moet voor de leek (geen bedrijf) als gateway dienen zonder extra instellingen of remote beheer

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Vanmiddag mijn fileserver overgezet, precies volgens de handleiding (hoofdstuk 4 van de release notes).

Hoe bekijk je makkelijk een .gz? De helft van de documentatie op zo'n bak is .gz... Ik heb nu zcat gebruikt en toen omhoog gescrolled in Putty. Achteraf gezien had ik die output kunnen pipen naar less of zo :+
Ze verwachten in die releasenotes werkelijk dat je even heel /usr/share/doc/xfree86-common/README.Debian-upgrade.gz gaat zitten lezen :? Ik gebruik X maar amper, en weet nu waar het staat als ik tegen problemen aanloop, maar wat een lap tekst om zo maar even te laten lezen met een half-brak systeem (want nog niet alle services zijn herstart, ze raden zelfs een reboot aan).

Reboot: VNC start niet... Blijkt: ik had wel een scriptje aangemaakt in /etc/init.d maar geen update-rc.d gedaan |:( :+
Volgende: Ik kijk toevallig op de statistiekenpagina van de ftp-server: alles staat er 40x in :? Ik open mijn mail: 45 mailtjes van dat statistiekenprogsel (via cron) dat er iets met MySQL is. De eerste 5 hadden een hele vage melding, maar de tijden daarbij kwamen precies overeen met de upgrade, dus dat zal wel tijdens de upgrade zijn geweest. Volgende keer cron even stoppen voordat ik zoiets doe :P De overige meldingen (allemaal dezelfde) ga ik nu uitzoeken :)

Dus: 1x user-error en 1x nog uitzoeken wat er precies mis is :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Ik kon na de upgrade met geen mogelijkheid (plain, cram, digest) meer inloggen op uw-imapd. Zowel met squirrelmail als met Thunderbird. TLS ook niet.
Uiteindelijk maar courier-imad geinstalleerd, daarmee ging het wel. Maar die werkt met Maildir ipv mbox, dus kon ik ook meteen al m'n mailclients, procmail én exim ombouwen :(

Verder (nog?) geen problemen gehad, maar ik had al wel wat (exim, shorewall, kde) uit testing.
Overigens heb ik vooraf 0 gelezen, dus misschien heb ik wel een dikke waarschuwing over uw-imap gemist :)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Waarom draaien zo weinig mensen hier Testing voor een webserver ? Testing is prima bijgewerkt binnen 2 dagen en zoveel bugs zijn er niet mee..... iig alleen bij de improvements en niet bij de standaard functies.

Je kunt dus als je dit al draait gewoon testing laten staan :)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 00:24:
Hoe bekijk je makkelijk een .gz? De helft van de documentatie op zo'n bak is .gz... Ik heb nu zcat gebruikt en toen omhoog gescrolled in Putty. Achteraf gezien had ik die output kunnen pipen naar less of zo :+
zless? mc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 11:26

raswic

It is I

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 00:24:

misschien kan je zless gebruiken.

edit: Te laat 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door raswic op 08-06-2005 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

BacardiBreezer schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 02:51:
Waarom draaien zo weinig mensen hier Testing voor een webserver ? Testing is prima bijgewerkt binnen 2 dagen en zoveel bugs zijn er niet mee..... iig alleen bij de improvements en niet bij de standaard functies.

Je kunt dus als je dit al draait gewoon testing laten staan :)
omdat in testing funcionaliteit van een package kan veranderen.
als je een fijne website hebt met vette php scripts, en door een upgrade gaat jou script aan gort omdat ze in upstream php iets veranderd hebben aan de api, mag jij uitzoeken waarom het niet meer werkt. en dat is iets waar je geen zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Sjonny schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 10:10:
[...]

omdat in testing funcionaliteit van een package kan veranderen.
als je een fijne website hebt met vette php scripts, en door een upgrade gaat jou script aan gort omdat ze in upstream php iets veranderd hebben aan de api, mag jij uitzoeken waarom het niet meer werkt. en dat is iets waar je geen zin in hebt.
Aan de andere kant is het zo dat nieuwere scripts vaak niet werken doordat het gewoon een stukje ouder is dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Inmiddels draait de hele boel als een zonnetje. Ik raad iedereen aan de netinstall via floppies te doen en niet via de netinst ISO. Tis wel klooien omdat ik letterlijk 20 floppies moest maken voordat alle 3 (boot, root en network-drivers) het deden zonder sector errors, maar daarna download hij als een trein. Om een of andere reden gaat het via de CD-install fout wanneer hij moet downloaden bij mij.

heb ik echter nog een error bij het booten:

pci_hotplug: PCI Hot Plug PCI Core version: 0.5
pciehp: acpi_pciehprm:get_device PCI ROOT HID fail=0x1001
pci_hotplug: PCI Hot Plug PCI Core version: 0.5
pciehp: acpi_shpchprm:get_device PCI ROOT HID fail=0x1001

hoe disable ik die pci-hotplug?

Ook zou ik graag gebruik maken van ACPI, dus probeerde ik apt-get install acpid, maar die installeert em wel, maar zegt dat mijn kernel geen ACPI ondersteund en als ACPI gecompileerd moet worden :( Heeft iemand een handleiding hoe ik voor Sarge de nieuwste kernel compileer met ACPI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

RTBravo schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:10:
Ook zou ik graag gebruik maken van ACPI, dus probeerde ik apt-get install acpid, maar die installeert em wel, maar zegt dat mijn kernel geen ACPI ondersteund en als ACPI gecompileerd moet worden :( Heeft iemand een handleiding hoe ik voor Sarge de nieuwste kernel compileer met ACPI?
Gewoon ACPI enabelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
RTBravo schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:10:
Inmiddels draait de hele boel als een zonnetje. Ik raad iedereen aan de netinstall via floppies te doen en niet via de netinst ISO. Tis wel klooien omdat ik letterlijk 20 floppies moest maken voordat alle 3 (boot, root en network-drivers) het deden zonder sector errors, maar daarna download hij als een trein. Om een of andere reden gaat het via de CD-install fout wanneer hij moet downloaden bij mij.
Maar je weet dus niet waarom het fout gaat? Dat is toch geen reden voor anderen om de CDs te vermijden?
Heb je een 2.4 of 2.6 kernel? Ik dacht dat in 2.6 ACPI standaard zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

OlafvdSpek schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:29:

[...]

Heb je een 2.4 of 2.6 kernel? Ik dacht dat in 2.6 ACPI standaard zat.
Yep :) Maar volgens mij weten niet zoveel mensen dat je gewoon kan booten met linux26 ipv op de enter te rammen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was me gisteravond idd al opgevallen dat tijdens het installeren van een van de 8 celerons die ik heb opgepikt voor een OpenMosiX cluster er al gelijk Debian 3.1 werd geinstalleerd. Een dist-upgrade was al niet meer nodig :)

't werd een keertje tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:31:
Yep :) Maar volgens mij weten niet zoveel mensen dat je gewoon kan booten met linux26 ipv op de enter te rammen :D
Inderdaad. Zelfs nadat ik de docs had gelezen dacht ik dat dat alleen maar nodig was om de installer met een 2.6 kernel te laten booten en niet om 2.6 ook echt te installeren.
Toch jammer dat ze dat niet als normale optie hebben toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

BacardiBreezer schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:31:
[...]

Ik heb de 2.4 kernel, die wordt standaard door Sarge geinstalleerd. Moest ik bij de boot van de installatie linux26 intypen dan? damn, kan ik weer opnieuw installen :( Of is het mogelijk om 2.6 over 2.4 heen te installeren? zo ja, bestaat daar een handleiding voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Ik raad iedereen aan de netinstall via floppies te doen en niet via de netinst ISO. Tis wel klooien omdat ik letterlijk 20 floppies moest maken
Yeah right :), die netinst iso werkt prima, alleen helaas bij jou niet.
Daarom ga jij hier iedereen aanraden om dan maar 20 floppen te maken 8)7

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

RTBravo schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:47:
[...]

Ik heb de 2.4 kernel, die wordt standaard door Sarge geinstalleerd. Moest ik bij de boot van de installatie linux26 intypen dan? damn, kan ik weer opnieuw installen :( Of is het mogelijk om 2.6 over 2.4 heen te installeren? zo ja, bestaat daar een handleiding voor?
Gewoon een 2.6 kernel compileren...... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

usr-local-dick schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:03:
[...]

;)
Nouja, je hebt er maar 3 nodig, maar voordat je 3 werkende hebt zonder errors ben je wel ff bezig (staat zelfs in de manual) hahaha :P

ik heb nu trouwens :
apt-get install kernel-image-2.6.8-2-686
gedaan en dat bleek te werken, nu ff reboot :P

[ Voor 13% gewijzigd door RTBravo op 08-06-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

usr-local-dick schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:03:
[...]

;)
Yup, ik heb ook gewoon de net-install cd gebruikt. Helemaal nix aan het handje. Daarna alleen ff een 2.6 kernel geinstalleerd en voila.. een werkende debian 3.1 setup.

@RTBravo

Heb je er wel aan gedacht op de "initrd=initrd.img" toe te voegen aan je lilo.conf ? Anders gaattie nieh meer booten :P

offtopic:

Zijn er hier trouwens ook mensen die een OpenMosiX cluster hebben draaien ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Of is het mogelijk om 2.6 over 2.4 heen te installeren? zo ja, bestaat daar een handleiding voor?
code:
1
apt-get install kernel-image-2.6.<versienummer en architectuur>

Welke 2.6 kernels er allemaal in stable zitten kun je zien met:

code:
1
apt-cache search kernel-image-2.6
Gewoon een 2.6 kernel compileren......
Is eigenlijk tegenwoordig niet meer nodig, tenzij je echt specifieke dingen in je kernel wilt hebben of andere, dringende redenen hebt. Maar dat is een andere discussie... ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Tachyon op 08-06-2005 13:14 . Reden: te laat.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:10:
[...]

@RTBravo

Heb je er wel aan gedacht op de "initrd=initrd.img" toe te voegen aan je lilo.conf ? Anders gaattie nieh meer booten :P
Was niet nodig blijkbaar, want hijs ge-reboot en ik kan er weer vanaf hier bijkomen (werk remote met SSH) en uname-a geeft : Linux server 2.6.8-2-686 #1 Thu May 19 17:53:30 JST 2005 i686 GNU/Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik een nieuwe debian woody 3.0 install gedaan heb, heb ik ook even de kernel van 2.2.nogwat geupgrade naar 2.6.8.Werkt als een tierelier!
Vanavond stap ik dus maar eens over naar de sarge 3.1, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RTBravo schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:15:
[...]

Was niet nodig blijkbaar, want hijs ge-reboot en ik kan er weer vanaf hier bijkomen (werk remote met SSH) en uname-a geeft : Linux server 2.6.8-2-686 #1 Thu May 19 17:53:30 JST 2005 i686 GNU/Linux
Ooh, das gunstig. Waarschijnlijk had je hiervoor al een 2.6 kernel op dezelfde doos draaien ? Dan stond het natuurlijk al in je lilo.conf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Nou het staat op een volledige schone bak, compleet nieuwe install gisteravond gedaan, dus dat zal het niet zijn. Wat het wel zal zijn denk ik is dat ik geen LILO heb maar GRUB ;) Had ik er niet bijgemeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tachyon schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:13:
code:
1
apt-get install kernel-image-2.6.<versienummer en architectuur>
Dit kan ook als je automatisch de nieuweste kernel wil hebben:
code:
1
apt-get install kernel-image-2.6.<architectuur>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

als het goed is staat er in je /etc/kernel-img.conf al de directives of je een initrd wil ja/nee en welke bootloader je hebt, en dan gaat apt-get install kernel-image ook gelijk goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:17:
[...]

Ooh, das gunstig. Waarschijnlijk had je hiervoor al een 2.6 kernel op dezelfde doos draaien ? Dan stond het natuurlijk al in je lilo.conf.
Een initrd-image is niet inherent aan een 2.6 kernel hoor :) Ik draai hier ook een 2.6 kernel maar dan zonder zo'n ramdrive. Ik heb de benodigde items (scsi-controller, md en raid1) niet als module maar vast in de kernel zitten ;) Die ramdrive is alleen bedoeld voor mensen die drivers als module willen laden maar die modules wel nodig hebben om mee te kunnen booten.
De reden dat ik er zelf een gecompileerd heb is de raidcontroller, Areca wordt standaard (nog) niet ondersteund afaik :)

Helaas is het niet mijn code (dan kon ik fatsoenlijk ombouwen en zo, ik ken momenteel geen Perl) maar sinds ik ben overgestapt werkt het volgende niet meer:
Perl:
1
2
3
4
5
6
7
# This could be improved to ask MySQL directly if xfers exists
# if it does, nuke it before re-creating
if ($existing_tables =~ m/xfers\,/) {
        $existing_tables =~ s/xfers\,//;
        $query = "DROP TABLE xfers";
        $result = &doQuery($query);
}

Drop ik de table handmatig dan werkt het de eerste keer weer, maar aangezien die table even verder weer wordt ge-create gaat het na 5 minuten (cron job, ftp statistieken) weer fout :/
Perl manual, here I come :P

Tevens kreeg ik vanochtend om 6:13 en 6:17 2 mailtjes van Exim (via cron), maar ik moet Exim3 nog ombouwen naar Exim4 :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:07:
[...]

Een initrd-image is niet inherent aan een 2.6 kernel hoor :) Ik draai hier ook een 2.6 kernel maar dan zonder zo'n ramdrive. Ik heb de benodigde items (scsi-controller, md en raid1) niet als module maar vast in de kernel zitten ;) Die ramdrive is alleen bedoeld voor mensen die drivers als module willen laden maar die modules wel nodig hebben om mee te kunnen booten.
De reden dat ik er zelf een gecompileerd heb is de raidcontroller, Areca wordt standaard (nog) niet ondersteund afaik :)
Ah ! Weer wat geleerd :) Thanx voor de info, ik dacht dat dat dus wel inherent aan een 2.6 kernel was. Hmm, ik gebruik verder eigenlijk weinig modules, behalve voor de realtek kaart (8139too). Maar die is niet nodig om van te booten, dus eigenlijk zou ik die ramdrive eruit kunnen slopen ? Scheelt me dat ook geheugen tijdens het gebruik van linux, of alleen tijdens de boot ?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 14:14 . Reden: Verkeerd quotje :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Okee, dat was de simpele :/ Er staan tegenwoordig backticks om de tabelnamen.
Nu nog uitzoeken waarom hij ze steeds allemaal toevoegt ipv alleen die na $timestamp :P
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:13:
[...]
Ah ! Weer wat geleerd :) Thanx voor de info, ik dacht dat dat dus wel inherent aan een 2.6 kernel was. Hmm, ik gebruik verder eigenlijk weinig modules, behalve voor de realtek kaart (8139too). Maar die is niet nodig om van te booten, dus eigenlijk zou ik die ramdrive eruit kunnen slopen ? Scheelt me dat ook geheugen tijdens het gebruik van linux, of alleen tijdens de boot ?
Hoeveel geheugen het inneemt en hoe lang dat duurt durf ik niet te zeggen :)

Ik heb trouwens ook alleen dat wat ik als eerste controller en als eerste netwerrkkaart beschouw in de kernel (ok, en dat wat noodzakelijk is om te booten) en de rest als modules, omdat ik, toen ik alles nog monolitsch deed, regelmatig foutmeldingen kreeg a la "Ik heb nu je 1tb datapartitie gemount als / ipv /exports/ maar ik mis wat directories (zoals bin, etc, var, etcetera)" en "Kan de tijdserver niet vinden, je glasvezelkaartje is hier thuis in je prive pruts kopernetwerkje nergens op aangesloten". In /etc/modules kun je tenminste zelf de volgorde bepalen voor je /dev/sd* en eth* in plaats van hopen dat ze nog in dezelfde volgorde in de kernel-sources staan (met name omdat ik daar de Areca handmatig toe moet voegen) :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

OlafvdSpek schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:20:
[...]

Dit kan ook als je automatisch de nieuweste kernel wil hebben:
code:
1
apt-get install kernel-image-2.6.<architectuur>
Nu vraag ik mij af:

Ik heb de gewoonte om mijn kernels van kernel.org te trekken en ze zelf te bakken met make-kpkg. Het resultaat kan ik dan gemakkelijk met dpkg installeren.

Maar is het eigenlijk interessanter om kernels via apt te trekken? Behalve dan de tijd die je niet meer nodig hebt om een volledige kernel zelf te configureren en bakken?

Configureert apt trouwens je kernel op basis van je hardware? Kiest ie op basis van watie weet enkel die modules die ie nodig heeft of installeert ie gelijk de hele zooi?

Ik zou het toch graag willen weten. Voor mijn laptop (een evo n1020v) bak ik ze gewoon zelf. Maar voor mijn standaard p2-300 fileservertje lijkt me dit een pak eenvoudiger dan hoe ik tot nu toe deed.

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn die images van apt-get gewoon standaard, dus hij controleerd niet je hardware ofzo. Durf ik alleen niet met zekerheid te zeggen.
Bij het configureren van de kernel-source die ik gedownload had, moest ik bv nog wel ergens wat aanvinken voor mn cpu (p3-coppermine), nou dat was bv niet automatisch gebeurd.

offtopic:
Zie post hieronder

Ik zelf configureer het toch altijd nog zelf ipv zon voorgebakken iets. Want meestal wil je toch nog wat dingen zelf configureren, apci, of een extra FS erbij. Dan is dat toch handig dat je dat allemaal dan al gedaan hebt.
Trek ze gewoon met apt-get install kernel-source.blabla er vanaf
dan configgen en dan bakken met make-kpkg. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

je kan ook zetten apt-get install kernel-source-2.6.xx en dan deze gaan compilen. dan zitten er ook nog debian patches bij om stuff te fixen.
de kernel-image packages zjin generic kernels, en zouden op iedere bak moeten kunnen werken.
maar soms heb je bizarre hardware, of wil je alleen jou drivers zodat het wat sneller boot en geen onzin er inhebt en dergelijke, dan kan je beter zelf compilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Zijn die ISO's al gefixed eigenlijk ? Ik wil even een versie neerhalen :)

edit:

De laatste versie is namelijk van vannacht.... de 8e dus.

[ Voor 45% gewijzigd door BacardiBreezer op 08-06-2005 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 09:59
Bij mij is de initrd 'fout' wel erin geslopen :). Had onder Woody al 2.6.8 draaien, ik dacht dus, gewoon een dist upgrade wat packages configgen en rebooten maar. Huhuh, had denk ik toch nog even lilo moeten draaien... Dan maar clean install, dat ding draaide al 3 1/2 jaar zo en stond vol met meuk. Een frisse start met Sarge dan maar :).

[ Voor 5% gewijzigd door zeroxcool op 08-06-2005 18:45 ]

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Ik zie dat ze nog steds de "testing"ISO's als downloads hebben staan. dan zal per dit weekend wel de omslag van testing => nieuwe testing op de dist-servers gaan ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Die ramdrive is alleen bedoeld voor mensen die drivers als module willen laden maar die modules wel nodig hebben om mee te kunnen booten.
Hoi Paul, dan had je het topique toch wat beter moeten lezen:

usr-local-dick in "Debian sarge 3.1 gereleased..."

Ik heb gisteren 3.1 op een Areca geinstalleerd, met ramdrive (en LVM).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 18:35:
Zijn die ISO's al gefixed eigenlijk ? Ik wil even een versie neerhalen :)

edit:

De laatste versie is namelijk van vannacht.... de 8e dus.

/etc/apt/sources.list is erg simpel aan te passen en nauwelijks een reden om die ISOs niet te downloaden, tenzij je van plan was 100+x die ISOs te geen branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
usr-local-dick schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 18:54:
[...]

Hoi Paul, dan had je het topique toch wat beter moeten lezen:

usr-local-dick in "Debian sarge 3.1 gereleased..."

Ik heb gisteren 3.1 op een Areca geinstalleerd, met ramdrive (en LVM).
Dan heb ik juist goed gelezen? Dat jij nu een netinst-image (of net wat) hebt aangepast zodat daar wel de Areca inzit wil toch niet zeggen dat hij in de sources die je van kernel.org download zit? (of zelfs in de 2.6.8 die bij Debian zit) Met andere woorden:
Of is een "Andrew Morton's -mm patched 2.6.11 kernel" (wat het ook mag mogen zijn) ook standaard, dan heb ik niets gezegd namelijk?

Overigens: waarom backporten als je de source ook rechtstreeks van Areca kunt downloaden?

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Dan heb ik juist goed gelezen?
ik dacht dat je uberhaupt geen installer kon vindne ;)
Overigens: waarom backporten als je de source ook rechtstreeks van Areca kunt downloaden?
Hmmm, een paar weken geleden was op de Areca site niet nieuwer dan 1.20.00.04 te vinden, en de enige plek waar ik 1.20.00.07 kon vinden was in de -mm patches...
Ik zie hem nu opeens staan op de areca site, dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Met een beetje geluk wordt er nu misschien eindelijk serieus werk verricht om Xorg werkend te krijgen... Aangezien de reden dat XF4.4 vies is puur door licensing veroorzaakt wordt had ik eerder verwacht dat Debian er direct op zou zijn gesprongen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:33

deadinspace

The what goes where now?

Omdat het vaak weer een heel gedoe is om aan mensen die niet bekend zijn met Debian uit te leggen hoe het zit met Unstable en Testing, en wat een tree doet na een release enzo, heb ik een plaatje in elkaar gefietst om de situatie wat te verduidelijken. Het plaatje is te vinden op http://gemini.luon.net/~marcelm/debian-releases/ :)
racoontje schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 21:50:
Met een beetje geluk wordt er nu misschien eindelijk serieus werk verricht om Xorg werkend te krijgen... Aangezien de reden dat XF4.4 vies is puur door licensing veroorzaakt wordt had ik eerder verwacht dat Debian er direct op zou zijn gesprongen :-)
Sarge shipt met een zwaar gepatchte XFree 4.3.0 onder de oude XFree license. Zie voor meer informatie:
http://necrotic.deadbeast...cal/FAQ.xhtml#debianplans
http://necrotic.deadbeast.net/svn/xfree86/NEWS.xhtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

hmm... ik heb op een reserveserver die wel voor een paar websites wordt gebruikt
apt-get update
apt-get upgrade
en dan
apt-get dist-upgrade

gedaan,tijdens de dist-upgrade zegt ie dat lilo een paar deprecreted entries heeft, namelijk voor het menu.
Het zal nu install=menu moeten zijn ipv install/boot/boot-menu.b

Nou heb ik dit gewijzigd, maar bij het uitvoeren van de lilo-command zegt ie dat ie menu niet kan vinden en heb ik de oude setting teruggezet. Wat moet ik nu doen? zal de oude setting nou wel of niet werken?

Ik werk al een tijdje met kernel 2.6.8 namelijk..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

O-)
OlafvdSpek schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 18:58:
[...]

/etc/apt/sources.list is erg simpel aan te passen en nauwelijks een reden om die ISOs niet te downloaden, tenzij je van plan was 100+x die ISOs te geen branden.
Gemakzucht O-)

Het was even voor iemand die voor het eerst wilde installeren.... even uitgelegd en anders rinkelt mijn telefoon vast wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

athlonkmf schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 00:38:
hmm... ik heb op een reserveserver die wel voor een paar websites wordt gebruikt
apt-get update
apt-get upgrade
en dan
apt-get dist-upgrade

gedaan...

Ik werk al een tijdje met kernel 2.6.8 namelijk..
Hmm, als ik upgrade en dist-upgrade doe krijg ik bij beide het volgende bericht :

Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Segmentatie fouten wordt opgebouwd... 50%

En dan stopt hij? Klopt dit? Wat zijn Segmentatie fouten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

OlafvdSpek schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 18:58:
[...]

je moet 3.1_r0a hebben. Die iso's zijn al een tijdje te downloaden.. ;)

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Niet online
wat ik me afvraag, zou die 2.4.26 kernel die ze nu meeleveren ook weer actief gepatcht gaan worden? Die oude 2.4.18 was namelijk zo lek als een mandje de laatste maanden (misschien wel jaar :X) Dat zou natuurlijk te verklaren zijn doordat ze over gingen op sarge, maar dat is opzich wel handig om te weten natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
RTBravo schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 09:26:
Hmm, als ik upgrade en dist-upgrade doe krijg ik bij beide het volgende bericht :

Segmentatie fouten wordt opgebouwd... 50%

En dan stopt hij? Klopt dit? Wat zijn Segmentatie fouten?
Dat zijn access violations. Maar volgens mij klopt die tekst niet.

[ Voor 35% gewijzigd door Olaf van der Spek op 09-06-2005 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
MadMurdock schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 10:42:
wat ik me afvraag, zou die 2.4.26 kernel die ze nu meeleveren ook weer actief gepatcht gaan worden?
Ja.
Die oude 2.4.18 was namelijk zo lek als een mandje de laatste maanden (misschien wel jaar :X) Dat zou natuurlijk te verklaren zijn doordat ze over gingen op sarge, maar dat is opzich wel handig om te weten natuurlijk :)
Op was is dat gebaseerd? De Debian 2.4.18 kernel in stable zou absoluut niet lek mogen zijn. Sterker nog, het plan is om voor Woody ook nog ongeveer een jaar security support te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnova
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:15

arnova

weet veel, maar niet alles

Weet iemand eigelijk of er ook weer een proposed-updates repository in Sarge/stable zit? En of er verder nog dingen missen in mijn huidige sources.list? Hij ziet er als volgt uit momenteel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
deb     http://ftp.nl.debian.org/debian           sarge          main contrib non-free
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian           sarge          main contrib non-free

deb     http://ftp.nl.debian.org/debian-security  sarge/updates  main contrib non-free
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian-security  sarge/updates  main contrib non-free

deb     http://volatile.debian.net/debian-volatile sarge/volatile main contrib non-free
deb-src http://volatile.debian.net/debian-volatile sarge/volatile main contrib non-free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 10:48:
Op was is dat gebaseerd? De Debian 2.4.18 kernel in stable zou absoluut niet lek mogen zijn. Sterker nog, het plan is om voor Woody ook nog ongeveer een jaar security support te leveren.
Jah, maar er zijn dus packages die gewoon niet meer meegenomen worden, kijk hier bijvoorbeeld. Kan je zien dat die kernel-image die er altijd bijzat al sinds april vorig jaar niet meer onderhouden is ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

OlafvdSpek schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 10:45:
[...]

Dat zijn access violations. Maar volgens mij klopt die tekst niet.
Hmm, kan ik ergens zien in een log file oid waar die acces violations plaatsvinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Niet dat ik weet. Maar wat zegt die precies als je apt-get dist-upgrade doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
MadMurdock schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 11:07:
Jah, maar er zijn dus packages die gewoon niet meer meegenomen worden, kijk hier bijvoorbeeld. Kan je zien dat die kernel-image die er altijd bijzat al sinds april vorig jaar niet meer onderhouden is ;(
Vaag. Maar welke security bugs zaten daarin dan?
Ik kan me niet voorstellen dat Debian die bugs niet gefixed zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

OlafvdSpek schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 13:10:
Niet dat ik weet. Maar wat zegt die precies als je apt-get dist-upgrade doet?
Dit is de volledige output van de 3 commando's :

server:~# apt-get update
Geraakt http://security.debian.org stable/updates/main Packages
Geraakt http://security.debian.org stable/updates/main Release
Geraakt http://ftp.nl.debian.org stable/main Packages
Geraakt http://ftp.nl.debian.org stable/main Release
Geraakt http://ftp.nl.debian.org stable/main Sources
Geraakt http://ftp.nl.debian.org stable/main Release
server:~# apt-get upgrade
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten geïnstalleerd, 0 verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
server:~# apt-get dist-upgrade
Boom van vereisten wordt opgebouwd... Klaar
Opwaardering wordt doorgerekend... Klaar
0 pakketten opgewaardeerd, 0 nieuwe pakketten geïnstalleerd, 0 verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.

Hmm wtf, hij lijkt t nu gewoon te doen?!

Wat een vreselijke nederlandse vertaling trouwens, heb liever de engelse versie terug. Kan ik dit nog omzetten? Of zelf de taalmodule aanpassen?

[ Voor 10% gewijzigd door RTBravo op 09-06-2005 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Zou moeten lukken door je locale setting aan te passen (maak dat je de correcte locale hebt geïnstalleerd staan! apt-cache search locale)

Meer info:

http://lists.debian.org/debian-user/1997/11/msg00048.html (check ook de follow up!)

On an unrelated note:
Heb gisteren de 2.6.8 kernel geïnstalleerd via apt op mijn servertje. Dat ging vlotjes. Ik was beducht op initrd maar dat gaf geen problemen. Mijn RTL 8139 ethkaartje daarentegen wil echter niet mee. Geen spoor in de syslogs van drivers/modules die opgestart worden.

Zeer vreemd aangezien het met de 2.2 kernel die bij Woody werd meegeleverd wél mooi werkt.

Moet ik nu écht de sources via deb-src gaan binnenhalen en die volledige kernel gaan herbakken of zo? Vind ik een beetje overkill voor iets wat eenvoudig zou moeten werken!

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 13:13:
[...]

Vaag. Maar welke security bugs zaten daarin dan?
Ik kan me niet voorstellen dat Debian die bugs niet gefixed zou hebben.
Nouw, al diegene die in de tussentijd gefixt zijn door linux-kernelupdates. Waarbij de ernstigste local-rootexploits betroffen. Tamelijk serieus dus voor systemen waarbij op een of andere manier een lokaal account verkregen kan worden (waaronder ook brakke software icm apache --> phpbb hacks die leiden tot root-exploits, anyone? O-) ).

Dr zijn ook wel voorbeelden te vinden op de debian.x nieuwsgroups van dergelijke hacks.

Mooie misvatting dus als je denkt dacht(?) veilig te zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
MadMurdock schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 14:18:
Nouw, al diegene die in de tussentijd gefixt zijn door linux-kernelupdates.
Na april 2004? Welke bugs zijn dat dan (die wel al in 2.4.18 zaten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier ook net een dist-upgrade gedraaid op de server. :)
Huis-tuin-en-keuken ding dat binnen enkele uurtjes ook een 2.6.8 kernel draait :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMurdock
  • Niet online
OlafvdSpek schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 14:50:
[...]

Zoek kernel.org maar af zou k zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 12:07
OlafvdSpek schreef op donderdag 09 juni 2005 @ 14:50:
[...]

http://www.securityfocus.com/bid/12190/discuss Bijvoorbeeld? Er zijn flink wat securitybugs hoor (al dan niet leidend tot privilege escalation) te vinden in de kernels die nu bij Woody zitten hoor. (Beetje zelf zoeken mag ook wel btw ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Hmm, inderdaad, nadat de (enige) maintainer van die kernel is vertrokken is security support ook (stik) vervallen.

Ik zit nu trouwens met een probleem. Ik probeer Sarge te installeren op een oud systemen met nog oudere HDDs.
Ten eerste wil de installer niet eens booten als de schijven op MW DMA 1 staan (ze hangen aan een HPT366 controller en ondersteunen geen UDMA). Met PIO boot de installer wel maar dan hangt de module ide-generic. Als ik de module hpt366 niet (eerst) load, hangt ide-generic niet. Maar als ik die later hangt, dan hangt hpt366 en kan de installer weer geen partities vinden.

Is dit nog op te lossen of is dit hopeloos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoking2000
  • Laatst online: 06:14

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

Hoe oud is die bak?

Als het een 80386 is kan je het wel vergeten, dit wordt niet langer gesupport

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
smoking2000 schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:20:
Hoe oud is die bak?

Als het een 80386 is kan je het wel vergeten, dit wordt niet langer gesupport
Het is een Pentium 3 500. Maar de schijven zijn Quantum Mavericks (500 mb) uit Pentium 60s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

OlafvdSpek schreef op maandag 13 juni 2005 @ 19:33:
[...]

Het is een Pentium 3 500. Maar de schijven zijn Quantum Mavericks (500 mb) uit Pentium 60s.
Die schijven zijn wel erg klein hoor. Ik geef mijn root al 1GB :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:42:
Die schijven zijn wel erg klein hoor. Ik geef mijn root al 1GB :)
Ik wilde ook RAID 0 doen met vier schijven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

OlafvdSpek schreef op maandag 13 juni 2005 @ 23:52:
[...]

Ik wilde ook RAID 0 doen met vier schijven. :)
Als test ? Je schiet er namelijk niet echt veel mee op :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op dinsdag 14 juni 2005 @ 00:45:
Als test ? Je schiet er namelijk niet echt veel mee op :(
Ja. En om in ieder geval 1 of 2 gbyte beschikbaar te hebben, dat installed toch net even iets makkelijker.
Pagina: 1 2 Laatste