Toon posts:

Debian sarge 3.1 gereleased...

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 703 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik durf het bijna niet te posten, maar als je op http://ftp.debian.org/dists/stable/Release kijkt lijkt het zowaar of sarge uit is...

Het moet niet gekker worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

grappig..., de debian.org site bericht er niet over, de ubuntu site wel :D

http://planet.ubuntulinux.org/

Ze zijn bij ubuntu met alles iets sneller geloof ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:32:
grappig..., de debian.org site bericht er niet over, de ubuntu site wel :D

http://planet.ubuntulinux.org/

Ze zijn bij ubuntu met alles iets sneller geloof ik :P
Dat is dan ook niet de officiele website van Ubuntu, maar Planet Ubuntu. Zo is de release ook gewoon aangekondigd op Planet Debian hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tomato schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:35:
[...]

Dat is dan ook niet de officiele website van Ubuntu, maar Planet Ubuntu. Zo is de release ook gewoon aangekondigd op Planet Debian hoor ;)
ahum...,ja. Ik ga me even in een hoekje zitten schamen :)
Staat trouwens veelal 't zelfde op beide planets, is ook niet heel erg gek natuurlijk.

Ik ben onlangs zelf overgestapt van gentoo naar ubuntu, de hele filosofie van regelmatige updates e.d. trok me aan op de site van ubuntu. Al vraag ik me af of er verder een groot verschil is met debian. Het apt-get systeem werkt overigens perfect

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2005 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:37
Sarge wordt als released beschouwd omdat de images op de main-ftp te vinden zijn. De meeste mirrors zijn echter nog niet bijgewerkt en de officiele announcement is volgensmij ook nog niet geweest.

In tegenstelling tot vanmiddag verwijst de 'stable'-link nu wél naar Sarge en niet meer naar Woody. B)

[ Voor 22% gewijzigd door Z-Dragon op 06-06-2005 21:52 ]

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zal je nu eindelijk x.org via apt kunnen instaleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:06

Sjonny

Fratser

The sarge freeze is now official.

The expected timeline for the release is as follows:

3rd May (Today): Freeze time and security support now available for testing
5-8th May: BSP to bring bug count down from ~85 to ~60/70
15th May: Debian installer finalised
27th May: Zarro RC boogs
30th May: Release
dus nog niet echt gereleased .. da's de 30e pas .. er zijn nogsteeds een waslijst in de rc bug list..

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:50:
niet van de officiele debian sources .. maar je kan natuurlijk altijd wel andere sources in je /etc/apt/sources.list mikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-09 23:14

Tachyon

pop the glock

Sjonny schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:52:
[...]

dus nog niet echt gereleased .. da's de 30e pas .. er zijn nogsteeds een waslijst in de rc bug list..
We zitten inmiddels in juni hoor...

Debian GNU/Linux 3.1 released

[ Voor 16% gewijzigd door Tachyon op 06-06-2005 22:07 . Reden: URL bijgezet ]

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 06 juni 2005 @ 21:50:
Dat heeft hier niets mee te maken. Sarge is vanaf nu stable en daar zit x.org niet in.

Volgens mij zit x.org al een tijdje in experimental (maar dat weet ik niet zeker). Daar verandert nu niets aan. Wel is nu de weg vrij gemaakt om weer nieuwe software naar testing te laten stromen, zoals x.org en Mono. Hiermee is gewacht tot Sarge gereleased zou worden.

Ubuntu kon hier wat betreft enkele packages niet op wachten en bouwde onder andere zelf x.org packages. Ik heb het nooit geprobeerd, maar ik denk dat je die zonder al te veel problemen in Debian unstable kunt gebruiken.

Maar binnenkort zul je dus weer nieuwere software in testing zien komen, ik weet niet hoe lang dat gaat duren voor x.org, maar er zijn waarschijnlijk wel overzichten van de planning te vinden (op een Wiki ergens dacht ik). Wellicht zal voor sommige packages gewoon gepakt worden wat ze bij Ubuntu inmiddels geknutseld hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

of ik keer daarnet heel erg scheel, of hij's echt net nadat ik er keek neer gemikt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het heeft even geduurd, maar eindelijk is het dan zo ver. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:49

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Sexy :)

Woody begon echt te kraken van ouderdom en de nieuwe Sarge installer is veel gebruiksvriendelijker!

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:10
Is de naam voor de opvolger van Sarge eigenlijk al bekend? :P

-edit-

Ja dus! 'etch' (http://www.debian.org/releases/testing/)

[ Voor 37% gewijzigd door Jelmer op 06-06-2005 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:33

deadinspace

The what goes where now?

Zoals gewoonlijk, snelle mirror voor de iso's op ftp://galileo.luon.net/pub/linux/debian/3.1/CD-images. :)

edit:
De eerste DVD iso is nu ook beschikbaar op ftp://galileo.luon.net/pub/linux/debian/3.1/DVD-images. Als er voldoende ruimte beschikbaar is volgt de tweede iso misschien ook.

[ Voor 48% gewijzigd door deadinspace op 08-06-2005 15:02 . Reden: DVD iso erbij gezet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:03
Jelmer schreef op maandag 06 juni 2005 @ 23:11:
Is de naam voor de opvolger van Sarge eigenlijk al bekend? :P

-edit-

Ja dus! 'etch' (http://www.debian.org/releases/testing/)
Aha, da's de 'Etch A Sketch':

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jjvdveen/got/nos/etch.jpg

Er zijn nog wel wat last-minute wijzigingen doorgevoerd in slapd, zo moest ik migreren van ldbm naar bdb, wat niet helemaal goed ging (moduleload werd niet meegenomen bij de migratie dus slapd wilde niet starten en ook de database was leeg). Maargoed, na zelf slapadd gedaan te hebben, erachter te komen dat db4.2_recover als root wordt gedraaid, waardoor de server niet wilde starten heb ik nog /etc/init.d/slapd aangepast zodat het commando als user 'slapd' wordt gerund door te su'en (http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=311331), werkt Sarge nu als een zonnetje.

[ Voor 53% gewijzigd door Jaap-Jan op 01-02-2008 01:16 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Laatst online: 26-09 16:30
\o/ Geen discussies meer met mensen die je voor gek verklaren omdat je "dat stokoude" Woody gebruikt, een hoop items in je sources.list kunnen weg (met name die naar backports.org) en niet meer zelf hoeven compileren van dingen die wel in Sarge maar niet op backports (of elders) stonden :)

Zo stond ik zelf op het punt Valknut te gaan compileren, maar dat is nu dus ook niet meer nodig :P Nu eerst de releasenotes eens lezen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-09 12:07
Tja, wanneer wordt Etch stable? :+ AMD64 ondersteuning zou wel is leuk zijn en een unofficial stable release/port lijkt me nou ook niet alles.

Ik hoop serieus dat Debian nu hun releasetempo omhoog gaat gooien, Woody is er te lang geweest, een jaar korter had zeker gemogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-09 12:42
Eventueel mirror @ utwente:

ftp://ftp.snt.utwente.nl/...an-cd/3.1_r0/i386/iso-cd/

Binnenkort toch mijn server opnieuw inrichten voor de volgende mishandeling (ben nog lerende) en dan deze maar gebruiken :+

Eve char: Warock <TEST>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Laatst online: 21:40
Dus als ik het goed begrijp kan ik nu op de machines die ik op Sarge zou willen houden de apt-sources aanpassen richting stable?

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:53

defiant

Moderator General Chat
T-MOB schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 01:22:
Dus als ik het goed begrijp kan ik nu op de machines die ik op Sarge zou willen houden de apt-sources aanpassen richting stable?
Yup, in /etc/apt/sources.list van testing naar stable veranderen
apt-get update
apt-get dist-upgrade

en je bent klaar :)

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
Defiant schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 01:34:
[...]
Okidoki, thx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Defiant schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 01:34:
Het leuke van Debian is dat je stable/testing/unstable kunt tracken, maar ook */woody/sarge/etch/*.

Je kunt dus ipv stable ook sarge in je sources.list opnemen, als je dat al had hoef je nu niets te doen. Ik neem ten minste aan dat de meesten die Sarge/Testing volgden op Sarge blijven (en dus naar Stable gaan) en niet Testing blijven (en dus naar Etch gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-08 10:24

it0

Mijn mening is een feit.

heeft iemand al apt-get dist-upgrade durven in te tikken.

Mijn bak is webserver/mailserver/mythtv box en ik zie dat ie naar apache2 gaat en hoop spullen zoals libxml eraf zwiert, heb ik er weinig vertrouwen in.

Misschien moet ik maar from scratch instaleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

it0 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 10:05:
ik nog niet .. en hoopte dat hier iemand al een successverhaal had gepost :)
heb het lef om apt-get update in te typen nog niet eens gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-09 14:40
Ik heb mijn servertje thuis nu al meer dan een jaar ofzo op sarge draaien.
werkt perfect ik heb woody geinstalled en toen naar sarge gedistupgrade.
wat ik er wel bij moet zeggen is dat ik toen nog weinig tot niks geinstalleerd had

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

T.net FP nieuwsbericht over 3.1

vandaag dus officeel uit: sarge 3.1
K Desktop Environment 3.3 (KDE), GNOME desktop environment 2.8 en een redelijk up-to-date versie van XFree86 maken deze versie van Debian geschikt voor desktop gebruik, iets wat hard nodig was, omdat de distributie met afsplitsingen als Ubuntu op het desktop terrein nogal wat trouwe aanhangers verloren heeft. Op servergebied kunnen gebruikers gebruik maken van verschillende versies van MySQL (4.0.24 en 4.1.11a), PostgreSQL en Apache 1.3.33 en 2.0.54. Op fileserver-gebied is Debian voorzien van Samba 3.0.14.

MySQL logo nieuwe stijlOp het gebied van programmeer- en scripttalen levert men de GCC-compiler versie 3.3.5, Python 2.3.5 en 2.4.1 en Perl 5.8.4 mee
nieuws bericht van debian.org zelf
Ik heb mijn servertje thuis nu al meer dan een jaar ofzo op sarge draaien.
werkt perfect ik heb woody geinstalled en toen naar sarge gedistupgrade.
wat ik er wel bij moet zeggen is dat ik toen nog weinig tot niks geinstalleerd had
jij hebt het over 3.0, 3.1 is dus vandaag officeel gereleased.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoking2000
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:14

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

it0 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 10:05:
Ik heb dat niet durven doen, omdat in de release notes vermeld staat dat een upgrade via aptitude word aan geraden. Die draai ik atm op een test server.

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

Fijn!

Ik draai ook al tijden Sarge op mijn thuisserver.

Het grootste probleem dat ik tegenkwam bij mijn migratie van Woody naar Sarge indertijd was PostGresql. Bij de omzetting van de databases was iets fout aan de procedure waardoor dat in de soep liep. Ik neem aan dat dat nu gefixed is.

Niet dat ik nu terug naar de stable branch ga migreren voor mijn server. Ik ga nu Etch volgen.

Verder ben ik er zeker gelukkig mee want dit heeft lang genoeg geduurd. En in de long run werd het zelfs schadelijk voor Debian. Nu heeft het project de naam bijna gefossiliseerd te zijn. Ik kijk dan ook zéker uit naar de introductie van x.org en mono!

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 11:16:
jij hebt het over 3.0, 3.1 is dus vandaag officeel gereleased.
Het versienummer was in de install zelf al een tijdje geleden verhoogd.

Ik heb al een bug ontdekt: bij een nieuwe install vanaf CD komt er in /etc/apt/sources.list security voor testing in plaats van voor stable, dus security updates werken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik gebruikte altijd al Sarge (testing), moet ik nu wat aanpassen aan mijn sources.list?
code:
1
2
3
4
5
6
#deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ sarge main

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main

deb http://security.debian.org/ testing/updates main

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Als ik mij niet vergis kun je overal sarge neerzetten ipv testing....... dat vind ik het handigst omdat je dan bij die sarge "blijft" totdat je weer een dist-upgrade gaat doen naar een volgende distributie.
Testing moet nu iig weg, want testing gaat nu "verder" dan Sarge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Inderdaad, dat dacht ik ook al. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

smoking2000 schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 11:34:
[...]

Ik heb dat niet durven doen, omdat in de release notes vermeld staat dat een upgrade via aptitude word aan geraden. Die draai ik atm op een test server.
Nog niet zo lang geleden (maandje ofzo) heb ik middels dist-upgrade geupdate van woody naar sarge. Paar kleinigheidjes, maar geen grote erge dingen.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiStErMaNiAc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-04-2020
Kaassoevlee schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:11:
Ik gebruikte altijd al Sarge (testing), moet ik nu wat aanpassen aan mijn sources.list?
code:
1
2
3
4
5
6

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ stable main

deb http://security.debian.org/ stable/updates main
Zover mijn kennis reikt dan :)

www.retroforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Kaassoevlee schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:11:
code:
1
2
3
4
5
6

deb http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main
deb-src http://ftp.nl.debian.org/debian/ testing main

deb http://security.debian.org/ testing/updates main
Trax_Digitizer schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:18:
Als ik mij niet vergis kun je overal sarge neerzetten ipv testing....... dat vind ik het handigst omdat je dan bij die sarge "blijft" totdat je weer een dist-upgrade gaat doen naar een volgende distributie.
Testing moet nu iig weg, want testing gaat nu "verder" dan Sarge.
Dat is niet helemaal waar, er kan best testing blijven staan. Het ligt er aan wat Kaassoevlee wil. Wil hij vanaf nu Etch volgen (die nu begonnen is als snapshot van Sarge) en dus bij testing blijven, of wil hij meegaan met Sarge (dus stable), waarbij je dus geen nieuwe software zal krijgen.

Je had die keuze al lang kunnen maken, want in je sources.list kun je in plaats van 'stable' of 'testing' ook 'sarge', 'woody', of 'etch' opnemen. Er zijn denk ik toch wel veel mensen die gewoon op testing blijven en dus naar Etch gaan. Ik doe het allebei (op verschillende machines natuurlijk ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
tomato schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:42:
Dat is niet helemaal waar, er kan best testing blijven staan. Het ligt er aan wat Kaassoevlee wil. Wil hij vanaf nu Etch volgen (die nu begonnen is als snapshot van Sarge) en dus bij testing blijven, of wil hij meegaan met Sarge (dus stable), waarbij je dus geen nieuwe software zal krijgen.
Er is nog een derde keuze: sarge vs stable. Deze zal van invloed zijn op het moment dat etch stable wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jon78
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-09-2024
Sjonny schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 10:38:
[...]

ik nog niet .. en hoopte dat hier iemand al een successverhaal had gepost :)
heb het lef om apt-get update in te typen nog niet eens gehad :P
Zojuist twee webservertjes omgezet. Geen noemenswaardige problemen (afkloppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
tomato schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 12:42:
[...]

[...]

Dat is niet helemaal waar, er kan best testing blijven staan. Het ligt er aan wat Kaassoevlee wil. Wil hij vanaf nu Etch Sid volgen (die nu begonnen is als snapshot van Sarge) en dus bij testing blijven, of wil hij meegaan met Sarge (dus stable), waarbij je dus geen nieuwe software zal krijgen.

Je had die keuze al lang kunnen maken, want in je sources.list kun je in plaats van 'stable' of 'testing' ook 'sarge', 'woody', 'sid', of 'etch' opnemen. Er zijn denk ik toch wel veel mensen die gewoon op testing blijven en dus naar Etch Sid gaan. Ik doe het allebei (op verschillende machines natuurlijk ;) ).
Toch :? Etch is toch de nieuwe unstable, de oude unstable (Sid) wordt testing, en de oude testing (Sarge) is nu stable, dus alles schuift 1 op?

Edit:
http://www.debian.org/releases/testing/
http://www.debian.org/releases/unstable/
Vaag? Sid blijft Sid en Etch wordt ergens halverwege ingevoegd? Misschien snap ik de achterliggende gedachte niet, maar ik vind het vaag :P

[ Voor 15% gewijzigd door Paul op 07-06-2005 13:08 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:06:
[...]

Toch :? Etch is toch de nieuwe unstable, de oude unstable (Sid) wordt testing, en de oude testing (Sarge) is nu stable, dus alles schuift 1 op?
Nee, sid blijft unstable en niet alles schuift 1 op, zie http://www.debian.org/releases/testing/ , net als bij de vorige releases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:10
Sid blijft altijd Sid (Still In Development). Etch is de nieuwe testing en zal dus de volgende stable zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
Sid is de vaste naam voor unstable. Nieuwe namen beginnen bij testing.

[edit] Te laat :z

[ Voor 14% gewijzigd door tomato op 07-06-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
T-MOB is ook van testing naar stable :) Gisteravond kreeg ik nog foutmeldingen op een dist-upgrade, zojuist ging het als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:14

decramy

root@birdie:~#

Weet iemand ook tot waneer woody wordt ondersteund door het security team?

Ik heb hier een paar servers nog op woody draaien, en zomaar overstappen op sarge is me iets te riskant.
Tevens gaan we servers vervangen in de zomer, lijkt me mooier het dan meteen te doen...

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smoking2000
  • Laatst online: 06:14

smoking2000

DPC-Crew

dpkg-reconfigure reality

decramy schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:16:

Ik heb hier een paar servers nog op woody draaien, en zomaar overstappen op sarge is me iets te riskant.
Tevens gaan we servers vervangen in de zomer, lijkt me mooier het dan meteen te doen...
Het is de bedoeling dat Woody aka oldstable nog 12 maanden gesupport word door het security team.

| [Folding@Home] Announce: Client monitor voor Linux (fci) | fci-1.8.4 | Fatal Error Group |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

decramy schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:16:

woody wordt nog een jaar lang supported voor security updates
in je apt/sources.list moet je dan verwijzen naar woody of oldstable

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Ik draai thuis al een tijdje met unstable/sid. Gaat allemaal prima. Toch zou ik echter wel terug willen naar (de nieuwe) testing. In hoeverre is de oude unstable gelijk aan de nieuwe testing?
Is het uberhaupt wel mogelijk om te 'downgraden'? Of is dan een herinstallatie aan te bevelen.

Zo draai ik nu Postfix 2.2.3 uit unstable en ik zag dat de nieuwe testing nog steeds 2.1.5 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stacium
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Stacium

Perfect Molecular Chaos

Er is een probleem met security updates voor de mensen die al een dvd/cd's hebben gedownload:
http://lists.debian.org/d...nce/2005/06/msg00003.html

op zich niet schokkend, 1 regeltje uncommenten en 'testing' door 'stable' vervangen.

met een net-install heb je hier dus geen last van!

It seemed like a good idea at the time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

In the
meantime, CD vendors should delay pressing CDs or DVDs of Debian 3.1.
Stop de persen! ;)

Toch wel erg lullig, zo'n foutje....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keeper of the Keys
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-09 21:18
SID staat niet alleen voor Still In Development, Sid is ook dat 'enge' gozertje in Toy Story die al die 'gruwelijke' experimenten met speelgoed en poppen deed.

Afbeeldingslocatie: http://cc.jct.ac.il/~elyahyu/sid_toy_story.jpg

Ik draai nu al een tijd Sarge naar alle tevredenheid, kan nu niet wachten tot etch echt begint vandaag 0 nieuwe pakketen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beeman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-07-2022
Tachyon schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 13:50:
Ik draai thuis al een tijdje met unstable/sid. Gaat allemaal prima. Toch zou ik echter wel terug willen naar (de nieuwe) testing. In hoeverre is de oude unstable gelijk aan de nieuwe testing?
Is het uberhaupt wel mogelijk om te 'downgraden'? Of is dan een herinstallatie aan te bevelen.

Zo draai ik nu Postfix 2.2.3 uit unstable en ik zag dat de nieuwe testing nog steeds 2.1.5 heeft.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, of het downgraden mogelijk is... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo
  • Laatst online: 10:13

RTBravo

Verkopen jullie ook jojn?

ik heb net via SSH de update gedaan en nu kom ik mn server niet meer op vanaf hier GRRR :( Kan em wel pingen, maar Apache host nix... Thuis maar es kijken wat er gebeurt is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:46
ik heb vanmorgen eerste een: apt-get update && apt-get upgrade uitgevoerd. Die update gaf allemaal foutmelding dat ie servers niet kon vinden e.d.. Met de upgrade heeft ie wel nog zo'n 50 pakketen geupgrade(ik had ut alweer een paar weken niet gedaan en er staat vrij veel op).

Toennet heb ik in de sources.list de testing veranderd naar stable en nogmaals:
apt-get update && apt-get upgrade && apt-get dist-upgrade
Er wordt vervolgens niets meer geupgrade of bijgeinstalleerd.

Alles werkt nog prima, maar wat draai ik nu en hoe kan ik dit testen?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
borgdavile schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:48:
ik heb vanmorgen eerste een: apt-get update && apt-get upgrade uitgevoerd
Je vertelt er niet bij waarmee je begon, wat er eerste in je sources.list stond en waar je dat in veranderd hebt. Dan is het moeilijk gokken wat je nu eigenlijk gedaan hebt ;)

[ Voor 8% gewijzigd door tomato op 07-06-2005 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik blijf gewoon bij testing denk ik. Helaas krijg ik momenteel 404 bij een apt-get update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:46
tomato schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 15:56:
[...]

Je vertelt er niet bij waarmee je begon, wat er eerste in je sources.list stond en waar je dat in veranderd hebt. Dan is het moeilijk gokken wat je nu eigenlijk gedaan hebt ;)
juwel er staat dat ik testing heb veranderd in stable, dus dan begon ik testing! Ik weet alleen niet wat er vanochtend is gebeurt toen ik nog een normale upgrade heb uitgevoerd terwijl er nog testing in sources.list stond .

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Die update gaf allemaal foutmelding dat ie servers niet kon vinden e.d..
Heb je toevallig 'non-US' in je sources.list staan? Dat zit nl. vanaf nu gewoon in 'main'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 10:12
Het zijn bij mij ook de non-US repositories die 404's geven

@Tachyon: Waar heb jij die info gevonden dat de non-US packages in Main komen te staan. Kan het namelijk op de Debian site niet vinden.

Tevens geeft de security update repository van testing een 404 bij mij. Weet iemand of ze daar nog mee bezig zijn om die op te zetten??? Of kan ik die security update repository beter uit mijn sources.list halen (zoveel updates zullen er via die repository niet binnenkomen voor Etch)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

McCloud schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:26:
@Tachyon: Waar heb jij die info gevonden dat de non-US packages in Main komen te staan. Kan het namelijk op de Debian site niet vinden.
Stond in de Release Notes

Ze zitten nu in de 'regular archive' dus nog niet eens specifiek in main.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Voor degenen die Sarge willen installeren op een Areca controller (ik dus o.a. ;)) :

Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoisonouZ
  • Laatst online: 04-05-2021

Dat kan dus niet, staat ook in de wiki van Debian :)
Wordt gewoon een herinstall als je dat wil, zelf verkies ik unstable boven de rest, toch wat nieuwere shit erin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomato
  • Niet online
borgdavile schreef op dinsdag 07 juni 2005 @ 16:02:
juwel er staat dat ik testing heb veranderd in stable, dus dan begon ik testing! Ik weet alleen niet wat er vanochtend is gebeurt toen ik nog een normale upgrade heb uitgevoerd terwijl er nog testing in sources.list stond .
Waarschijnlijk niets ergs. Je zat toen even op Etch (de nieuwe testing), maar aangezien die begint als fork van Sarge en er in die paar uur (en de komende dagen) echt nog niets nieuws binnen is gekomen in Etch maakte dit dus niets uit. Je update is zo gegaan als hij gewoonlijk gegaan was.

Je hebt nu dus testing vervangen door stable waardoor je gewoon op Sarge blijft. Als je dit zo laat zul je dus naast security fixes en andere kleine dingen waarschijnlijk niet veel updates meer krijgen (en dat is een logische keuze).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 12:33

deadinspace

The what goes where now?

Unstable (Sid) blijft Unstable (Sid). De Testing voor de release (Sarge) is bij mijn weten gelijk aan de Testing na de release (Etch).

Omdat Testing frozen was, om tot een release te komen, is Unstable ook vertraagd, omdat alle nieuwe packages voor Testing eerst door Unstable moeten. Nu de Testing tree tot Stable is verklaard zullen er weer (meer) nieuwe packages Unstable in stromen en dan doorstromen tot Testing. Testing zal nu iets achterlopen op Unstable, maar het verschil is nu klein. Bovendien zullen de packages van Unstable allemaal (uiteindelijk) doorstromen naar Testing. De Testing van over een half jaar zal dus recentere packages bevatten dan de Unstable van nu.

Als je naar Testing wil, dan is dit geen slecht moment. Pas gewoon je sources.list aan om Testing te gebruiken, en dan zou het vanzelf goed moeten komen. Je hebt dan nu mogelijk een paar recentere packages dan in Testing zitten, maar daarvan komen straks vanzelf nieuwere versies van in Testing.
Downgraden is mogelijk, maar dat kan niet met een 'apt-get downgrade' of iets dergelijks, dan moet je met de hand een herinstall van alle pakketten forceren. Mogelijk, maar niet aan te raden.

Gewoon Testing in je sources.list zetten, en de doorstroming van packages zijn werk laten doen lijkt me aanzienlijk makkelijker. Dan loop je een tijdje deels voor op Testing, maar dat zou geen probleem moeten zijn.
Dat komt omdat Testing frozen is/was, dan mogen er niet zomaar nieuwe packages in. Sarge is nu de deur uit, dus Testing zal binnenkort wel unfrozen worden (of is dat wellicht al).

Waarom postfix of een andere package Testing niet in mag kun je zien op de Why is package X not in testing yet? pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

wat een geklooi met die netinstall zeg. Elke keer loopt dat ding vast op een andere package. Kan em niet downloaden zegt ie dan en je moet de hele install opnieuw starten anders blijft hij stug hangen op dat punt. hoe los ik dit op plz :( Zowel DHCP als static maakt nix uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
heb al drie woody's ge-dist-upgrade naar sarge en zonder probs :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

@deadinspace: thanks! :)
Ik heb nu testing in mijn sources.list staan en een update en upgrade is er niets veranderd/geinstalleerd/verwijderd.

@rtbravo: ik heb vanmiddag op een andere machine ook een netinstall gedaan zonder problemen. Probeer eens een andere FTP-server (bv. ftp.nluug.nl) als repository.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

hmm heb er ff andere harddisk ingehangen en t lijkt nu wel goed te gaan. hoe add je een nieuwe url aan de repository van de install?

damn, nou issie geinstalleerd en nu wil mn DNS niet ingesteld worden. Heeft iemand een hint?

[ Voor 27% gewijzigd door RTBravo op 07-06-2005 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

graag gebruik ik FBSD omdat deze het mogelijk maakt om de volgende dingen te doen:
- NAT (zonder extra modules of andere instellingen doen games/filetransfers via messengers en andere dingen het)
- IPSec tunnels zonder encryptie (dit omdat de data die ge-encrypt moet worden het toch wel is en de rest (mp3/films/plaatjes ;) etc) met snelheid gecopieerd dient te worden en hoeft niet veilig

zijn hier nu goeie alternatieven voor onder Debian? lees ik wil het bovenstaande zonder moeilijkheden ..

het gaat mij erom dat FBSD vrij veel werk kost om een unattended install te doen op verschillende systemen en zo als ik las is sarge wel voorzien van een makkelijkere install-script ..

ik hoorde dat er een adsl-script ofzo is die dit deels voor me op kan lossen of zijn er betere oplossingen .. ? het moet voor de leek (geen bedrijf) als gateway dienen zonder extra instellingen of remote beheer

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Vanmiddag mijn fileserver overgezet, precies volgens de handleiding (hoofdstuk 4 van de release notes).

Hoe bekijk je makkelijk een .gz? De helft van de documentatie op zo'n bak is .gz... Ik heb nu zcat gebruikt en toen omhoog gescrolled in Putty. Achteraf gezien had ik die output kunnen pipen naar less of zo :+
Ze verwachten in die releasenotes werkelijk dat je even heel /usr/share/doc/xfree86-common/README.Debian-upgrade.gz gaat zitten lezen :? Ik gebruik X maar amper, en weet nu waar het staat als ik tegen problemen aanloop, maar wat een lap tekst om zo maar even te laten lezen met een half-brak systeem (want nog niet alle services zijn herstart, ze raden zelfs een reboot aan).

Reboot: VNC start niet... Blijkt: ik had wel een scriptje aangemaakt in /etc/init.d maar geen update-rc.d gedaan |:( :+
Volgende: Ik kijk toevallig op de statistiekenpagina van de ftp-server: alles staat er 40x in :? Ik open mijn mail: 45 mailtjes van dat statistiekenprogsel (via cron) dat er iets met MySQL is. De eerste 5 hadden een hele vage melding, maar de tijden daarbij kwamen precies overeen met de upgrade, dus dat zal wel tijdens de upgrade zijn geweest. Volgende keer cron even stoppen voordat ik zoiets doe :P De overige meldingen (allemaal dezelfde) ga ik nu uitzoeken :)

Dus: 1x user-error en 1x nog uitzoeken wat er precies mis is :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinball
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

pinball

Electric Monk

Ik kon na de upgrade met geen mogelijkheid (plain, cram, digest) meer inloggen op uw-imapd. Zowel met squirrelmail als met Thunderbird. TLS ook niet.
Uiteindelijk maar courier-imad geinstalleerd, daarmee ging het wel. Maar die werkt met Maildir ipv mbox, dus kon ik ook meteen al m'n mailclients, procmail én exim ombouwen :(

Verder (nog?) geen problemen gehad, maar ik had al wel wat (exim, shorewall, kde) uit testing.
Overigens heb ik vooraf 0 gelezen, dus misschien heb ik wel een dikke waarschuwing over uw-imap gemist :)

Whenever you find that you are on the side of the majority, it is time to reform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-06-2005

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Waarom draaien zo weinig mensen hier Testing voor een webserver ? Testing is prima bijgewerkt binnen 2 dagen en zoveel bugs zijn er niet mee..... iig alleen bij de improvements en niet bij de standaard functies.

Je kunt dus als je dit al draait gewoon testing laten staan :)

Jij bent misschien belangrijk, maar ik ben aardig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 00:24:
Hoe bekijk je makkelijk een .gz? De helft van de documentatie op zo'n bak is .gz... Ik heb nu zcat gebruikt en toen omhoog gescrolled in Putty. Achteraf gezien had ik die output kunnen pipen naar less of zo :+
zless? mc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 11:26

raswic

It is I

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 00:24:

misschien kan je zless gebruiken.

edit: Te laat 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door raswic op 08-06-2005 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

BacardiBreezer schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 02:51:
Waarom draaien zo weinig mensen hier Testing voor een webserver ? Testing is prima bijgewerkt binnen 2 dagen en zoveel bugs zijn er niet mee..... iig alleen bij de improvements en niet bij de standaard functies.

Je kunt dus als je dit al draait gewoon testing laten staan :)
omdat in testing funcionaliteit van een package kan veranderen.
als je een fijne website hebt met vette php scripts, en door een upgrade gaat jou script aan gort omdat ze in upstream php iets veranderd hebben aan de api, mag jij uitzoeken waarom het niet meer werkt. en dat is iets waar je geen zin in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Sjonny schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 10:10:
[...]

omdat in testing funcionaliteit van een package kan veranderen.
als je een fijne website hebt met vette php scripts, en door een upgrade gaat jou script aan gort omdat ze in upstream php iets veranderd hebben aan de api, mag jij uitzoeken waarom het niet meer werkt. en dat is iets waar je geen zin in hebt.
Aan de andere kant is het zo dat nieuwere scripts vaak niet werken doordat het gewoon een stukje ouder is dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Inmiddels draait de hele boel als een zonnetje. Ik raad iedereen aan de netinstall via floppies te doen en niet via de netinst ISO. Tis wel klooien omdat ik letterlijk 20 floppies moest maken voordat alle 3 (boot, root en network-drivers) het deden zonder sector errors, maar daarna download hij als een trein. Om een of andere reden gaat het via de CD-install fout wanneer hij moet downloaden bij mij.

heb ik echter nog een error bij het booten:

pci_hotplug: PCI Hot Plug PCI Core version: 0.5
pciehp: acpi_pciehprm:get_device PCI ROOT HID fail=0x1001
pci_hotplug: PCI Hot Plug PCI Core version: 0.5
pciehp: acpi_shpchprm:get_device PCI ROOT HID fail=0x1001

hoe disable ik die pci-hotplug?

Ook zou ik graag gebruik maken van ACPI, dus probeerde ik apt-get install acpid, maar die installeert em wel, maar zegt dat mijn kernel geen ACPI ondersteund en als ACPI gecompileerd moet worden :( Heeft iemand een handleiding hoe ik voor Sarge de nieuwste kernel compileer met ACPI?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

RTBravo schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:10:
Ook zou ik graag gebruik maken van ACPI, dus probeerde ik apt-get install acpid, maar die installeert em wel, maar zegt dat mijn kernel geen ACPI ondersteund en als ACPI gecompileerd moet worden :( Heeft iemand een handleiding hoe ik voor Sarge de nieuwste kernel compileer met ACPI?
Gewoon ACPI enabelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
RTBravo schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:10:
Inmiddels draait de hele boel als een zonnetje. Ik raad iedereen aan de netinstall via floppies te doen en niet via de netinst ISO. Tis wel klooien omdat ik letterlijk 20 floppies moest maken voordat alle 3 (boot, root en network-drivers) het deden zonder sector errors, maar daarna download hij als een trein. Om een of andere reden gaat het via de CD-install fout wanneer hij moet downloaden bij mij.
Maar je weet dus niet waarom het fout gaat? Dat is toch geen reden voor anderen om de CDs te vermijden?
Heb je een 2.4 of 2.6 kernel? Ik dacht dat in 2.6 ACPI standaard zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

OlafvdSpek schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:29:

[...]

Heb je een 2.4 of 2.6 kernel? Ik dacht dat in 2.6 ACPI standaard zat.
Yep :) Maar volgens mij weten niet zoveel mensen dat je gewoon kan booten met linux26 ipv op de enter te rammen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was me gisteravond idd al opgevallen dat tijdens het installeren van een van de 8 celerons die ik heb opgepikt voor een OpenMosiX cluster er al gelijk Debian 3.1 werd geinstalleerd. Een dist-upgrade was al niet meer nodig :)

't werd een keertje tijd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
BacardiBreezer schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:31:
Yep :) Maar volgens mij weten niet zoveel mensen dat je gewoon kan booten met linux26 ipv op de enter te rammen :D
Inderdaad. Zelfs nadat ik de docs had gelezen dacht ik dat dat alleen maar nodig was om de installer met een 2.6 kernel te laten booten en niet om 2.6 ook echt te installeren.
Toch jammer dat ze dat niet als normale optie hebben toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

BacardiBreezer schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:31:
[...]

Ik heb de 2.4 kernel, die wordt standaard door Sarge geinstalleerd. Moest ik bij de boot van de installatie linux26 intypen dan? damn, kan ik weer opnieuw installen :( Of is het mogelijk om 2.6 over 2.4 heen te installeren? zo ja, bestaat daar een handleiding voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usr-local-dick
  • Niet online
Ik raad iedereen aan de netinstall via floppies te doen en niet via de netinst ISO. Tis wel klooien omdat ik letterlijk 20 floppies moest maken
Yeah right :), die netinst iso werkt prima, alleen helaas bij jou niet.
Daarom ga jij hier iedereen aanraden om dan maar 20 floppen te maken 8)7

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

RTBravo schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 12:47:
[...]

Ik heb de 2.4 kernel, die wordt standaard door Sarge geinstalleerd. Moest ik bij de boot van de installatie linux26 intypen dan? damn, kan ik weer opnieuw installen :( Of is het mogelijk om 2.6 over 2.4 heen te installeren? zo ja, bestaat daar een handleiding voor?
Gewoon een 2.6 kernel compileren...... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

usr-local-dick schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:03:
[...]

;)
Nouja, je hebt er maar 3 nodig, maar voordat je 3 werkende hebt zonder errors ben je wel ff bezig (staat zelfs in de manual) hahaha :P

ik heb nu trouwens :
apt-get install kernel-image-2.6.8-2-686
gedaan en dat bleek te werken, nu ff reboot :P

[ Voor 13% gewijzigd door RTBravo op 08-06-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

usr-local-dick schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:03:
[...]

;)
Yup, ik heb ook gewoon de net-install cd gebruikt. Helemaal nix aan het handje. Daarna alleen ff een 2.6 kernel geinstalleerd en voila.. een werkende debian 3.1 setup.

@RTBravo

Heb je er wel aan gedacht op de "initrd=initrd.img" toe te voegen aan je lilo.conf ? Anders gaattie nieh meer booten :P

offtopic:

Zijn er hier trouwens ook mensen die een OpenMosiX cluster hebben draaien ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tachyon

Tachyon

pop the glock

Of is het mogelijk om 2.6 over 2.4 heen te installeren? zo ja, bestaat daar een handleiding voor?
code:
1
apt-get install kernel-image-2.6.<versienummer en architectuur>

Welke 2.6 kernels er allemaal in stable zitten kun je zien met:

code:
1
apt-cache search kernel-image-2.6
Gewoon een 2.6 kernel compileren......
Is eigenlijk tegenwoordig niet meer nodig, tenzij je echt specifieke dingen in je kernel wilt hebben of andere, dringende redenen hebt. Maar dat is een andere discussie... ;)

[ Voor 1% gewijzigd door Tachyon op 08-06-2005 13:14 . Reden: te laat.... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:10:
[...]

@RTBravo

Heb je er wel aan gedacht op de "initrd=initrd.img" toe te voegen aan je lilo.conf ? Anders gaattie nieh meer booten :P
Was niet nodig blijkbaar, want hijs ge-reboot en ik kan er weer vanaf hier bijkomen (werk remote met SSH) en uname-a geeft : Linux server 2.6.8-2-686 #1 Thu May 19 17:53:30 JST 2005 i686 GNU/Linux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nadat ik een nieuwe debian woody 3.0 install gedaan heb, heb ik ook even de kernel van 2.2.nogwat geupgrade naar 2.6.8.Werkt als een tierelier!
Vanavond stap ik dus maar eens over naar de sarge 3.1, ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RTBravo schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:15:
[...]

Was niet nodig blijkbaar, want hijs ge-reboot en ik kan er weer vanaf hier bijkomen (werk remote met SSH) en uname-a geeft : Linux server 2.6.8-2-686 #1 Thu May 19 17:53:30 JST 2005 i686 GNU/Linux
Ooh, das gunstig. Waarschijnlijk had je hiervoor al een 2.6 kernel op dezelfde doos draaien ? Dan stond het natuurlijk al in je lilo.conf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTBravo

RTBravo

Nou het staat op een volledige schone bak, compleet nieuwe install gisteravond gedaan, dus dat zal het niet zijn. Wat het wel zal zijn denk ik is dat ik geen LILO heb maar GRUB ;) Had ik er niet bijgemeld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Tachyon schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:13:
code:
1
apt-get install kernel-image-2.6.<versienummer en architectuur>
Dit kan ook als je automatisch de nieuweste kernel wil hebben:
code:
1
apt-get install kernel-image-2.6.<architectuur>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

als het goed is staat er in je /etc/kernel-img.conf al de directives of je een initrd wil ja/nee en welke bootloader je hebt, en dan gaat apt-get install kernel-image ook gelijk goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:17:
[...]

Ooh, das gunstig. Waarschijnlijk had je hiervoor al een 2.6 kernel op dezelfde doos draaien ? Dan stond het natuurlijk al in je lilo.conf.
Een initrd-image is niet inherent aan een 2.6 kernel hoor :) Ik draai hier ook een 2.6 kernel maar dan zonder zo'n ramdrive. Ik heb de benodigde items (scsi-controller, md en raid1) niet als module maar vast in de kernel zitten ;) Die ramdrive is alleen bedoeld voor mensen die drivers als module willen laden maar die modules wel nodig hebben om mee te kunnen booten.
De reden dat ik er zelf een gecompileerd heb is de raidcontroller, Areca wordt standaard (nog) niet ondersteund afaik :)

Helaas is het niet mijn code (dan kon ik fatsoenlijk ombouwen en zo, ik ken momenteel geen Perl) maar sinds ik ben overgestapt werkt het volgende niet meer:
Perl:
1
2
3
4
5
6
7
# This could be improved to ask MySQL directly if xfers exists
# if it does, nuke it before re-creating
if ($existing_tables =~ m/xfers\,/) {
        $existing_tables =~ s/xfers\,//;
        $query = "DROP TABLE xfers";
        $result = &doQuery($query);
}

Drop ik de table handmatig dan werkt het de eerste keer weer, maar aangezien die table even verder weer wordt ge-create gaat het na 5 minuten (cron job, ftp statistieken) weer fout :/
Perl manual, here I come :P

Tevens kreeg ik vanochtend om 6:13 en 6:17 2 mailtjes van Exim (via cron), maar ik moet Exim3 nog ombouwen naar Exim4 :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul Nieuwkamp schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:07:
[...]

Een initrd-image is niet inherent aan een 2.6 kernel hoor :) Ik draai hier ook een 2.6 kernel maar dan zonder zo'n ramdrive. Ik heb de benodigde items (scsi-controller, md en raid1) niet als module maar vast in de kernel zitten ;) Die ramdrive is alleen bedoeld voor mensen die drivers als module willen laden maar die modules wel nodig hebben om mee te kunnen booten.
De reden dat ik er zelf een gecompileerd heb is de raidcontroller, Areca wordt standaard (nog) niet ondersteund afaik :)
Ah ! Weer wat geleerd :) Thanx voor de info, ik dacht dat dat dus wel inherent aan een 2.6 kernel was. Hmm, ik gebruik verder eigenlijk weinig modules, behalve voor de realtek kaart (8139too). Maar die is niet nodig om van te booten, dus eigenlijk zou ik die ramdrive eruit kunnen slopen ? Scheelt me dat ook geheugen tijdens het gebruik van linux, of alleen tijdens de boot ?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 14:14 . Reden: Verkeerd quotje :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Okee, dat was de simpele :/ Er staan tegenwoordig backticks om de tabelnamen.
Nu nog uitzoeken waarom hij ze steeds allemaal toevoegt ipv alleen die na $timestamp :P
Verwijderd schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 14:13:
[...]
Ah ! Weer wat geleerd :) Thanx voor de info, ik dacht dat dat dus wel inherent aan een 2.6 kernel was. Hmm, ik gebruik verder eigenlijk weinig modules, behalve voor de realtek kaart (8139too). Maar die is niet nodig om van te booten, dus eigenlijk zou ik die ramdrive eruit kunnen slopen ? Scheelt me dat ook geheugen tijdens het gebruik van linux, of alleen tijdens de boot ?
Hoeveel geheugen het inneemt en hoe lang dat duurt durf ik niet te zeggen :)

Ik heb trouwens ook alleen dat wat ik als eerste controller en als eerste netwerrkkaart beschouw in de kernel (ok, en dat wat noodzakelijk is om te booten) en de rest als modules, omdat ik, toen ik alles nog monolitsch deed, regelmatig foutmeldingen kreeg a la "Ik heb nu je 1tb datapartitie gemount als / ipv /exports/ maar ik mis wat directories (zoals bin, etc, var, etcetera)" en "Kan de tijdserver niet vinden, je glasvezelkaartje is hier thuis in je prive pruts kopernetwerkje nergens op aangesloten". In /etc/modules kun je tenminste zelf de volgorde bepalen voor je /dev/sd* en eth* in plaats van hopen dat ze nog in dezelfde volgorde in de kernel-sources staan (met name omdat ik daar de Areca handmatig toe moet voegen) :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• netsensei916
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-10-2006

netsensei916

Convicted Debian Junkie

OlafvdSpek schreef op woensdag 08 juni 2005 @ 13:20:
[...]

Dit kan ook als je automatisch de nieuweste kernel wil hebben:
code:
1
apt-get install kernel-image-2.6.<architectuur>
Nu vraag ik mij af:

Ik heb de gewoonte om mijn kernels van kernel.org te trekken en ze zelf te bakken met make-kpkg. Het resultaat kan ik dan gemakkelijk met dpkg installeren.

Maar is het eigenlijk interessanter om kernels via apt te trekken? Behalve dan de tijd die je niet meer nodig hebt om een volledige kernel zelf te configureren en bakken?

Configureert apt trouwens je kernel op basis van je hardware? Kiest ie op basis van watie weet enkel die modules die ie nodig heeft of installeert ie gelijk de hele zooi?

Ik zou het toch graag willen weten. Voor mijn laptop (een evo n1020v) bak ik ze gewoon zelf. Maar voor mijn standaard p2-300 fileservertje lijkt me dit een pak eenvoudiger dan hoe ik tot nu toe deed.

"There are only 10 kinds of people on this world. Those who know binary and those who don't"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij zijn die images van apt-get gewoon standaard, dus hij controleerd niet je hardware ofzo. Durf ik alleen niet met zekerheid te zeggen.
Bij het configureren van de kernel-source die ik gedownload had, moest ik bv nog wel ergens wat aanvinken voor mn cpu (p3-coppermine), nou dat was bv niet automatisch gebeurd.

offtopic:
Zie post hieronder

Ik zelf configureer het toch altijd nog zelf ipv zon voorgebakken iets. Want meestal wil je toch nog wat dingen zelf configureren, apci, of een extra FS erbij. Dan is dat toch handig dat je dat allemaal dan al gedaan hebt.
Trek ze gewoon met apt-get install kernel-source.blabla er vanaf
dan configgen en dan bakken met make-kpkg. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2005 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjonny

Sjonny

Fratser

je kan ook zetten apt-get install kernel-source-2.6.xx en dan deze gaan compilen. dan zitten er ook nog debian patches bij om stuff te fixen.
de kernel-image packages zjin generic kernels, en zouden op iedere bak moeten kunnen werken.
maar soms heb je bizarre hardware, of wil je alleen jou drivers zodat het wat sneller boot en geen onzin er inhebt en dergelijke, dan kan je beter zelf compilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BacardiBreezer

BacardiBreezer

Breezing Bacardi ?

Zijn die ISO's al gefixed eigenlijk ? Ik wil even een versie neerhalen :)

edit:

De laatste versie is namelijk van vannacht.... de 8e dus.

[ Voor 45% gewijzigd door BacardiBreezer op 08-06-2005 18:38 ]

Pagina: 1 2 Laatste