Cergorach schreef op zondag 26 juni 2005 @ 15:09:
Zo te zien ben ik hier de 'odd one out' want ik wil de kaart juist gaan opnder klokken...
Achtergrond: Ik heb nu een Hercules 9700 Pro, een prima kaartje en heeft me 2.5 jaar heel goed gedient,
het probleem is echter dat er nu een artic cooler op zit (orginele cooler heb ik er in
het verleden van afgehaald) en dat past niet in m'n Shuttle SN95G5 (Socket 9
39 barebone) zonder de kast te modden. Daar komt bij dat ik m'n 20" TFT van eendezelfde broertje wil voorzien en op de 9700 Pro zit slects 1 DVI en 1 VGA (je wil twee DVI bij twee maal TFT). Ik ben er de afgelopen twee weken achtergekomen dat je computer kast voor een halfjaar open laten niet snugger is als ie in de slaap kamer staat (stoffig), met dit warme weer al een paar keer een reboot gehad omdat m'n kaart bleef hangen. Gister dus vrolijk de hele kast uit gestoft (inclusief de arctic) en
het verbaasde me hoeveel stof er was opgehoopt in de arctic cooler.
De XFX
6800 GT 256MB (AGP) heeft dual DVI, neemt maar 1 pci slot in beslag en is ook nog eens zeker twee maal zo snel als m'n huidige kaart en is slechts 269 euro bij alternate. Uitstekend dus voor m'n needs. 1 probleem echter, ik heb nogal wat klachten gehoord over de temperatuur en
het geluid dat de kaart produceert, Nu ben ik al niet een
grote game speler, 90-95% van m'n computer tijd wordt besteed aan internetten, films kijken, schrijfen, ontwikkelen, layout, tekenen, etc. die andere 5-10% speel ik wat oudere spellen zoals NWN, Warcraft
3, WH40k:DoW. Ik heb nu pas HL2 en kan die redelijk goed spelen op m'n huidige kaart, als 't goed is krijg ik er ook Doom
3 bij, dat zijn dus eigenlijk de twee grootste gpu vreters en voorlopig zal ik die dus amper spelen.
Ik wil dus m'n gpu behoorlijk onderklokken zodat stroom, warmte en geluids productie behoorlijk omlaag gaan. Maar de vraag is hoe doe ik dat precies software matig? Heb ik meerdere mogelijkheden, wat zijn de voor en nadelen? En is
het mogelijk om verschillende 'profielen' te maken? bv. NWN en Warcraft
3 zijn al wat oudere spellen en hebben niet de snelheid nodig die bijvoorbeeld WH40k:DoW nodig heeft.
Het zou makkelijk zijn als ik dan gewoon een ander 'profiel' voor m'n video kaart laad...