Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[brainfart] digitale pitch slider

Pagina: 1
Acties:

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

Topicstarter
Ik luister nogal veel hardcore en andere meuk waar de buren niet vrolijk van worden, en gebruik in Winamp het ultra-simpele proggie Pitchfork om de pitch van bepaalde nummers te regelen. Sommige nummers zijn namelijk van vinyl geripped, en dus vrij traag om het inmixen voor DJ's makkelijker te maken. Daarom staat hier de boel standaard op +3%, en bij sommige nummers +6%.

Nou heb je voor winamp allerlei progjes om extern via de serieele poort bedieningsknoppen aan te sluiten, maar geen enkele om de pitch te regelen. Nou leek het mij leuk om een externe te maken, zodat als je bijvoorbeeld een game speelt, je niet hoeft te alt-tabben om de pitch voor dat ene nummer te veranderen.

Bij conrad verkopen ze losse (lineare) schuifpotmeters, meestal als reserve onderdelen voor mengpanelen. Zou ik zoiets niet via een paar IC'tjes en een simpel progje niet kunnen gebruiken om een pitchcontrol voor winamp van te maken?

Ik heb al op Winamp.com gekeken of iemand me niet voor was, maar ik kon niets vinden. Heeft iemand enig idee hoe ik zoiets zou moeten aanpakken, en zijn er meer mensen die er interesse in hebben?

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

Interesse is er zeker weten !

maar alleen geen idee hoe je zoiets moet maken. als er iemand is die zon schema kan bedenken zou ik en de TS wss ook diegene zeer dankbaar zijn. word weer knutseltijd ;)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Zou je niet beter ipv een analoge schuifpotmeter te gebruiken een soort "wiel" (digitaal) kunnen gebruiken? Dat als je em linksom draait je pitch omlaag gaat en rechtsom je pitch omhoog. En dan dus niet analoog, maar digitaal.
Als je een ouwe muis (met balletje) hebt zou je het met veel geknutsel daar misschien uit halen. Daar zit zo'n sensor in die precies kan bepalen of 't wieltje links- of rechtsom gaat.

Interface met PC kan dan gewoon via de seriele of paralelle poort. Voordeel is dat je dan geen ADC nodig hebt :)

Verwijderd

Hier ben ik ook in geintereseerd. Ik loop namelijk de laatste tijd met het idee in mijn hoofd om hardware zelf te maken ,om dj software aan te sturen (atomix ,bpm studio ,djdecks) ,aangezien de echte hardware duur is ,en de imitatie (herkules bv) vrij slechte kwaliteit onderdelen bevat. Helaas weet ik met mijn geringe kennis van elektronica/progammeren niet waar ik moet beginnen. Een schema zou dus ook hier welkom zijn >:)

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:14

chromeeh

the Gnome

Dit is natuurlijk zeer nice :)
Alleen heeft iemand dermate electronica kennis om dit simpel te realiseren :?

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Wolf87
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:44
je kan is een kijkje nemen in dit topic nemen.

hier wordt uitgelegd hoe je een controller kan maken voor winamp. je moet waarschijnlijk zelf wat programmeren om de pitch te kunnen aanpassen

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Volgens mij is het veel cooler om het met een liniaire schuif potmeter te doen, en het is best wel simpel om er ff een ADC achter te zetten, je schakelt hem gewoon zo

code:
1
2
3
4
 5v_____Schuifpot____grnd
            |              
          ADC ===== Paralelle poort, of
            |====convertor===Serieel

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Als je een analoge schuif-potmeter gebruikt denk ik dat je, als je het simpel wilt houden, aan de game-port van je geluidakaart bent gevonden. Lijkt mij niet echt een nette oplossing. Serieel of via printerpoort lijkt me mooier.
Dan zou ik inderdaad een digitale potmeter pakken.. of een USB joystick.

Een programmatje welke dit interfaced naar winamp lijkt me niet zo heel moelijl.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-11 15:54

AcouSE

Swedish Chef

Ik zou proberen om dit digitaal op te lossen mbv een draaiknop met pulsgever die je met de parallele poort uitleest.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik zou een PIC-je (= microprocessor van microchip) gebruiken... daar zitten vaak een paar A/D convertoren in en een UART (heb je nodig voor seriele communicatie). Ze zijn goedkoop (paar euro) en makkelijk te programmeren. Plus dat je (redelijke) kwaliteit conversie hebt en direct de juiste data kan krijgen.

Maar kijk eens op http://www.voti.nl/winkel/p/pics.html . Pic zijn redelijk betaalbaar. Je moet alleen een programmer regelen.

[ Voor 52% gewijzigd door Sprite_tm op 25-05-2005 01:32 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• haggard
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Is het niet gewoon handiger om de "echte" hardware (zoals de bedieningunit van BPM studio) na te bootsen... Die wordt namelijk gewoon via de serieele poort van de PC aangesloten. De informatie die dit bedienpaneel naar de PC stuurt is vast wel uit te lezen met bijvoorbeeld hyperterminal. Dus zou je door het bewegen van de pitchknoppen uit kunnen lezen wat voor serieele data er naar de PC wordt gestuurd. En dit eventueel met een PICje na kunnen bootsen.
Alleen moeten we iemand met zo'n bedienpaneel zo gek zien te krijgen om dit voor ons te doen...

I'm not paid by performance, So I perform by payment!!! If you pay peanuts... you'll get monkeys!

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-08 14:22
ik weet nie of als ik kan helpen ik heb een hercules Dj console

Hallo!

• RafkeP
  • Laatst online: 11-05-2023
Misschien begrijp ik het niet goed, maar er is toch een schemaatje beschikbaar op de homepage van "pitchfork".
De index is wel naar de vaantjes maar je kan het nog steeds vinden op :
http://leif.cx/photos/pitchpad%2Dschematics/

Rafke P.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

dit lijkt me een leuk idee maar serieel ? parallel ? waarom in op oude interface manieren ?
als je het doet doe dan USB iemand gaf al aan usb muis ...

- just a thought
elk usb apparaat heeft een manier dat het zich identificeert d.w.z dat tijdens het inprikken van het apparaat in het usb poortje .. zegt windows HEY een webcam/muis/joystick of ik-ken-het-niet-geval !
deze methode roept dan wel niet een driver installatie op of de driver die reeds geinstalleerd is...
dus ...
sloop de "identificatie" (chip :?) eruit ..
zorg dat het systeem het geval niet meer ziet als muis maar een nieuwe apparaat .. vervolgens kan je de muis driver ook zo aanpassen dat je nieuwe apparaat gezien wordt als een Input device
scheelt veel vind-wiel-opnieuw-uit iets ... IMHO

leuke howto en klaar

ps muis draai-knop + knopjes zijn weer extra functies

daarnaast heeft velleman niet een USB-to-schakkel- bordje ?

Tja vanalles

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:38

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

@vso, als je die chip eruit sloopt, sloop je ook gelijk je USB interface. De herkenningscode zit namelijk in een stukje geheugen van de USB communicatie chip.
Daarnaast zal windows absoluut weigeren met het apparaat te werken als er geen identificatie wordt ontvangen. Jou oplossing gaat dus niet werken.

Je 2de opmerking is wel zinvol. De USB experimenteer kit van Velleman, de k8055. Hij is als bouwpakket maar ook kant en klaar te koop.

Vooral z'n specs zijn wel interessant:
Specifications

* 5 digital inputs (0= ground, 1= open) (on board test buttons provided)
* 2 analogue inputs with attenuation and amplification option (internal test +5V provided)
* 8 digital open collector output switches (max. 50V/100mA) (on board LED indication)
* 2 analogue outputs:
o 0 to 5V, output resistance 1K5
o PWM 0 to 100% open collector outputs max 100mA / 40V (on board LED indication)
* general conversion time: 20ms per command
* power supply through USB: approx. 70mA
* diagnostic software with DLL included
* dimensions: 145 x 88 x 20mm (5.7" x 3." x 0.8")

Wellicht dat je hiermee iets kan.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• Nox
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

2 analoge inputs > 2 potmeters :)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Of je koopt een USB-to-UART converter van FTDI en je hangt er een PIC aan...
Maar moet je wel printjes kunnen maken want die krengen zijn klein :)

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:52
een ideetje:

neem n 555 (kost geen drol) daar hang je je schuitpotmeter tussen en regel je de duty cycle van het pulserend signaal. Dit is vrij simpel weer in te lezen via de paralelle of seriele poort.

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Over dat usb bordje, Ik weet wel hoe je dat moet programmeren, doe het dagelijks op het moment.
we gebruiken namelijk op school van die bordjes. Ik weet alleen niet hoe je vanuit delphi ( hier programeer ik in ) winamp kan besturen:P
Pagina: 1