Athlon 64 zonder heatspreader; geen contact met heatsink.

Pagina: 1
Acties:

• Rob_G
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-02-2023
Nadat mijn Athlon 64 was overleden heb ik via speurders.nl goedkoop een Athlon 64, 3400+ (s754) gekocht. Deze zag er als nieuw uit, maar er zit geen heatspreader op. Het lijkt nu net een athlon xp, maar dan met een grotere core.

Maar goed, het probleem dat ik heb is dat de heatsink en de socket van het moederbord berekend zijn op een cpu met heatspreader, en dat de heatsink en de cpu nu dus geen contact maken.

Ik heb de cpu op verschillende mobo's getest, en in beide gaf die geen beeld. Bij de asus k8v-x gaan de fans draaien, en dat is alles. Geen beeld, geen gepiep, niets. Als ik het geheugen van het moederbord haalde ging die wel piepen. Bij de asrock k8s8x draaien de fans enkele seconden, en dan schakelt de boel zichzelf automatisch uit. Geen beeld, geen gepiep.

Mijn gok is dat dit een automatische beveiliging is tegen oververhitten ofzo.

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:25

angerfist-yentl

vake bei te bange!

mischien de cpu kapot ?

Vake bei te bange

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 18:31

silitek

Tubes Only

Tja, een 2e handse core kopen is al link. zeker een AMD 64-bits proc zonder heatspreader :+
Lijkt mijn niet zo best een heatspreader verwijderen omdat er een soort van luchtdichtheid tussen de core en heatspreader....haal je die weg is tie geheid naar de haaien

Tubes....It's what make music music!

Verwijderd

Als je een beetje handig bent kan je proberen om er een dunplaatje koper met wat silver grease er tussen de core en heatsink doen. Als hij iets dikker is mag normaal geen probleem geven maar pas toch maar op.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2005 19:53 ]

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
Ik denk dat de heatspreader-loosheid ( :+ ) de reden is dat de proc zo goedkoop was (en dattie daarom ook goedkoop was)...

• Rob_G
Martinator schreef op zondag 22 mei 2005 @ 19:52:
Ik denk dat de heatspreader-loosheid ( :+ ) de reden is dat de proc zo goedkoop was (en dattie daarom ook goedkoop was)...
Hij ziet er compleet nieuw uit, er zijn helemaal geen sporen van het erafslopen van een heatspreader te zien. Zou het misschien een mobile kunnen zijn? :?

Damn ik heb er nu al spijt van :(

[ Voor 5% gewijzigd door Rob_G op 22-05-2005 19:57 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Vraag het anders aan de persoon waarvan je hem gekocht hebt :?

Je kunt ook nog kijken of er (serie)nummers oid te vinden zijn op de core of ergens anders op de cpu. Aan de hand daarvan kun je misschien ook achterhalen of het een mobile cq. speciaal model is.

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 22-05-2005 19:58 ]

• silitek

silitek

Tubes Only

nog een keer dan lees maar ff:

DO NOT REMOVE THE HEATSINK FROM THE CPU TO LOOK AT THE COMPOUND ONCE YOU HAVE MOUNTED THE HEATSINK. This will introduce air into the interface layer and require a fresh application.

Our testing has shown that this method minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner.

The photo to the right shows how the pressure from the heatsink base spreads the compound and also shows a P4 with the heat spreader removed to show the location of the actual CPU core that is the source of the heat.

While the CPU core on an Athlon64 is slightly larger than the P4 core, it is still much smaller than the metal CPU Cap that covers it.

je heb dus een kat in de zak gekocht....deze is kapot.
Volgende keer ff google voordat je een aankoop doet....of zien dat het spul werkt :)

edit: dit gaat wel over AS5 maar plaatjes op hun site zegt genoeg

[ Voor 4% gewijzigd door silitek op 22-05-2005 20:03 ]

• DesertShooter
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-07 23:33

DesertShooter

Afgekickt

Of het is een mobile ;)

• Rob_G
AMA3400BEXSAR 9763114E40172 CAABC 0418VPMW staat erop

• silitek

silitek

Tubes Only

Tja,..dat kan :+

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Rob_G schreef op zondag 22 mei 2005 @ 20:03:
AMA3400BEXSAR 9763114E40172 CAABC 0418VPMW staat erop
zie http://balusc.xs4all.nl om het nummer op te zoeken

[edit] het is dus idd een mobile...

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 22-05-2005 20:07 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Er zijn 'genoeg' mensen die een a64 heatsrpreader loos hebben gemaakt, dit boekte 1á2 graden winst op. Hij hoeft dus niet perse dood te zijn.

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Dat is een mobile 754, check hier maar:

http://www.north-commet.com/shopping/cpu-64.html

Met 1MB cache, een Clawhammer dus.

[ Voor 18% gewijzigd door Banshee op 22-05-2005 20:09 ]

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Zonder heatspreader draaien ze ook hoor, lees maar wat meer in DOC ;)
Ennuh, kijk op de BalusC site om te zien welke je hebt :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:44

Orion84

Admin Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

silitek schreef op zondag 22 mei 2005 @ 19:59:

DO NOT REMOVE THE HEATSINK FROM THE CPU TO LOOK AT THE COMPOUND ONCE YOU HAVE MOUNTED THE HEATSINK. This will introduce air into the interface layer and require a fresh application.

Our testing has shown that this method minimizes the possibility of air bubbles and voids in the thermal interface between the heat spreader and the heatsink. Since the vast majority of the heat from the core travels directly through the heat spreader, it is more important to have a good interface directly above the actual CPU core than it is to have the heat spreader covered with compound from corner to corner.

The photo to the right shows how the pressure from the heatsink base spreads the compound and also shows a P4 with the heat spreader removed to show the location of the actual CPU core that is the source of the heat.

While the CPU core on an Athlon64 is slightly larger than the P4 core, it is still much smaller than the metal CPU Cap that covers it.

je heb dus een kat in de zak gekocht....deze is kapot.
Volgende keer ff google voordat je een aankoop doet....of zien dat het spul werkt :)

edit: dit gaat wel over AS5 maar plaatjes op hun site zegt genoeg
Volgens mij wordt in dit verhaal enkel uitgelegd hoe je je koelprut zo moet toepassen dat er geen luchtbellen en deukjes inzitten die ervoor zorgen dat het contact tussen heatsink en heatspreader slecht is. Heeft niks te maken met het al dan niet kunnen verwijderen van een heatspreader.
het blijft uiterst riskant, en deze cpu kan heel best stuk zijn. Maar het ontbreken van een heatspreader is daar niet per definitie bewijs voor.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-08 23:35
silitek schreef op zondag 22 mei 2005 @ 19:59:
dit gaat over heatsink en cpu, niet over de heatspreader... ?

De wijzen komen uit het Oosten!

• Rob_G
Ok, ik heb dus een mobile die waarschijnlijk gewoon werkt. Maar hij werkt niet op beide mobo's. Wat nu? Ik ben geen ontzettende n00b, maar ik weet niet wat ik nu moet. Gaat dit werken na een biosupdate en een mod aan de heatsink/plastic rond de socket of gaat dit gewoon niet lukken?

Verwijderd

Orion84 schreef op zondag 22 mei 2005 @ 20:08:
[...]

Volgens mij wordt in dit verhaal enkel uitgelegd hoe je je koelprut zo moet toepassen dat er geen luchtbellen en deukjes inzitten die ervoor zorgen dat het contact tussen heatsink en heatspreader slecht is. Heeft niks te maken met het al dan niet kunnen verwijderen van een heatspreader.
het blijft uiterst riskant, en deze cpu kan heel best stuk zijn. Maar het ontbreken van een heatspreader is daar niet per definitie bewijs voor.
Inderdaad, dat was ik ook al aan het denken

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
Voor je vraag ofdat die cpu die je hebt gekocht op je bord werkt, kan je het beste effe hier kijken

[rml][ Ervaringen] Mobile Athlon 64 DTR in desktop moederbord[/rml]

edit:

Volgens deze site kan het dus wel

http://www.mainboard.cz/mb/asus/K8V-X.htm

Eerst even je cmos clearen, opstarten en je kan als het goed is gewoon je bios in om de settings goed te zetten.

[ Voor 35% gewijzigd door Banshee op 22-05-2005 20:30 ]

• silitek

silitek

Tubes Only

ja ja,..had al gezegd dat het over koelprut gaat. Maar ik bedoelde het plaatje op AS5 site :+
laat maar hangen

Enfin: die jongen heeft dus een mobile-proc en of dat gaat werken!!..???

heatspreader slopen vind ik toch nog steeds niet slim

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het is niet slim, maar er zijn genoeg die hard overclockers die het gedaan hebben. Dus niet blaten dat hij dan direct kapot is he. ;)

Misschien kan je aan de hand van de codes zien of het een mobile is, meestal als hij 'gesloopt' is zie je nog van die zwarte randen waar de heatspreader heeft gezeten. <- die was te laat :'(

[ Voor 7% gewijzigd door Frietsaus op 22-05-2005 20:33 ]

• Rob_G
Na het afschuren van de 4 'bultjes' in het zwarte stuk plastic op het asus moederbord waar de heatsink van de cpukoeler op rust maakt die heatsink contact met de cpu, en boot de pc :*) Ik durfde dit aan omdat ik hier een reserveonderdeel van had. Heb ik toch nog goede zaken gedaan, aangezien de prijs die alternate voor deze cpu vraagt bijna 2x hoger is dan wat ik betaald heb.... 8) Geen idee of de cpu stabiel is; ik heb nog geen hdd voor de pc. Memtest draait die iig goed, ik zal zo knoppix proberen

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nice dat het is opgelost :)

Overigens:
AMA3400BEX5AR, it is B) Dit moet het aantal zoekhits verhogen.

Zie PMG FAQ » Welke processor zit er momenteel in mijn systeem? » K8 CPU tabel #opmerkingen.
Of gebruik de CPU-zoekfunctie op mijn website en zoek naar merk = AMD en product id = AMA3400BEX5AR.

Of natuurlijk: [google=AMA3400BEX5AR].

[ Voor 37% gewijzigd door BalusC op 22-05-2005 22:24 ]

• Goesiman
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-03-2024
Rob_G schreef op zondag 22 mei 2005 @ 19:12:
Nadat mijn Athlon 64 was overleden heb ik via speurders.nl goedkoop een Athlon 64, 3400+ (s754)
Als je de heatspreader van je oude 'geneuvelde' 64 nog hebt kun je die misschien nog overzetten?

[CiP] Le Régional Built To Last.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mobiles hebben geen heatspreader en het probleem is onderhand al opgelost B)

Verwijderd

had je toevallig een foto van hoe hij eruit ziet zonder heatspreader :o ?! alvast bedankt.

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op die laatste link kun je pics vinden van de naakte K8 core :)

• Rob_G
Verwijderd schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:10:
had je toevallig een foto van hoe hij eruit ziet zonder heatspreader :o ?! alvast bedankt.
Dit komt redelijk in de buurt...

De cpu werd trouwens met een boxed s754 koeler @ 3000 rpm tijdens het draaien van memtest bijna 50 graden, terwijl die niet overclocked is. Ik vind dat absurd warm voor een mobile, eigenlijk.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 20:20

NBK

Weercam-Avatar

Kan zijn dat je moederbord het verkeerde core voltage op je CPU zet omdat de bios de CPU niet kent of het moederbord het lage voltage gewoon helemaal niet kan leveren...
Kijk op internet wat de officiele Vcore is en probeer dit handmatig eens in te stellen.

[ Voor 21% gewijzigd door NBK op 23-05-2005 14:24 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

BalusC schreef op maandag 23 mei 2005 @ 13:19:
[...]
Op die laatste link kun je pics vinden van de naakte K8 core :)
Offtopic: Psst, BalusC, moet je site 't wel doen ;)

Hier stond een dode link.

Pagina: 1