Die set scouts geven natuurlijk een hint in de goede richting. Maar het is inderdaad een beetje geluk dat je (of ik althans) nodig hebt
Tip: als je op een eilandje zit met tegenstanders en jij bent de enige met Iron resource moet je niet wachten maar je richten op oorlog zodra je swordman/catapult kan bouwen! (let er wel op dat dit voordeel voorbij is wanneer buskruit beschikbaar is
)
Andersom geldt het ook: als je geen iron hebt is vrede een slimmere optie dan tegen sterkere legers gaan vechten, die doen alleen maar ervaring op waardoor je achterstand alleen maar groter wordt!
Het valt me op dat, naarmate je meer speelt, je steeds meer tactieken en methoden ontwikkeld om bepaalde problemen te tackelen of te voorkomen!!!
Dit klinkt logisch, maar ik kom het niet zovaak bij een single player spel tegen dat ik (kan) afwijk(en) van mn gangbare tactieken die je ontwikkeld in de eerste vijf potjes...
Andersom geldt het ook: als je geen iron hebt is vrede een slimmere optie dan tegen sterkere legers gaan vechten, die doen alleen maar ervaring op waardoor je achterstand alleen maar groter wordt!
Het valt me op dat, naarmate je meer speelt, je steeds meer tactieken en methoden ontwikkeld om bepaalde problemen te tackelen of te voorkomen!!!
Dit klinkt logisch, maar ik kom het niet zovaak bij een single player spel tegen dat ik (kan) afwijk(en) van mn gangbare tactieken die je ontwikkeld in de eerste vijf potjes...
Wat er ook gebeuren moogh...
Ik zorg tegenwoordig ook dat steden veel units hebben. Achterland minstens 2 en de grenzen 4 (goede). Indien het oorlog wordt pas ik wel de taktiek van de verschroeide aarde toe: terugtrekken in de steden. Want als de vijand gaat stapelen en met 10 units binnenvalt ben je je buitenunits altijd kwijt. Als deze wint is de beurt voorbij en pakt 'ie 'm wel als hij aan de beurt is en goede units zijn duur.
Wel mooi om dan de vijand op je steden zien stuklopen op goed gesettlede hoogwaardige defensieve units. Indien de vijand mijn defensiestapel niet in 1 beurt helemaal afslacht zijn ze in no-time weer het mannetje. En als ze vergeefs hun stapels stukslaan gaan mijn units ook massaal promotie maken... dus van mij mag de vijand het platteland dan wel hebben.
Zaak is dus wel om units te blijven maken, deze units ook up-to-date houden (een warrior heb je echt niets aan: upgraden), bewaren in de stad en alleen met offensieve units de stack buiten je stad aanvallen op zo'n wijze dat je dezelfde beurtwissel deze unit veilig IN de stad hebt staan.
En het is misschien cheaten, maar die autosafe is verdomd handig. Indien je een hele vervelende oorlog krijgt kan je ff 2 of 3 beurten terug laden en dan als een gek gaan lopen draften (nationhood) zodat als hij de oorlog verklaart opeens 15 moderne defensieve units extra moet slopen. Tuurlijk is draften klote maar steeds bouwen is vaak gewoon te duur.... en die 15 beurten enig ongemak is nog altijd minder vervelend als een stad verliezen.
Wat voor beschavingsbonussen nemen jullie trouwens? Ik neem altijd spiritueel, want anarchie tijdens een Civic-verandering is vaak gewoon onoverkoombaar duur....
Wel mooi om dan de vijand op je steden zien stuklopen op goed gesettlede hoogwaardige defensieve units. Indien de vijand mijn defensiestapel niet in 1 beurt helemaal afslacht zijn ze in no-time weer het mannetje. En als ze vergeefs hun stapels stukslaan gaan mijn units ook massaal promotie maken... dus van mij mag de vijand het platteland dan wel hebben.
Zaak is dus wel om units te blijven maken, deze units ook up-to-date houden (een warrior heb je echt niets aan: upgraden), bewaren in de stad en alleen met offensieve units de stack buiten je stad aanvallen op zo'n wijze dat je dezelfde beurtwissel deze unit veilig IN de stad hebt staan.
En het is misschien cheaten, maar die autosafe is verdomd handig. Indien je een hele vervelende oorlog krijgt kan je ff 2 of 3 beurten terug laden en dan als een gek gaan lopen draften (nationhood) zodat als hij de oorlog verklaart opeens 15 moderne defensieve units extra moet slopen. Tuurlijk is draften klote maar steeds bouwen is vaak gewoon te duur.... en die 15 beurten enig ongemak is nog altijd minder vervelend als een stad verliezen.
Wat voor beschavingsbonussen nemen jullie trouwens? Ik neem altijd spiritueel, want anarchie tijdens een Civic-verandering is vaak gewoon onoverkoombaar duur....
Ik kies vaak voor een aggressief volk, die krijgen sterkere units waardoor je met een barracks niet alleen 10% extra strength hebt maar ook 25% beter tegen archers kan vechten, scheelt echt veel in het begin spel met steden veroveren...
Financial is in het latere spel (voorbij 1750) zeer fijn om te hebben, geld is dan veel ruimer beschikbaar
De culture versnelllende bonussen lijken nuttig, maar als je zorgt dat je een staatsreligie hebt en die verspreid is het verschil miniem en kan dan beter een andere bonus gebruiken, vind ik...
Financial is in het latere spel (voorbij 1750) zeer fijn om te hebben, geld is dan veel ruimer beschikbaar
De culture versnelllende bonussen lijken nuttig, maar als je zorgt dat je een staatsreligie hebt en die verspreid is het verschil miniem en kan dan beter een andere bonus gebruiken, vind ik...
Wat er ook gebeuren moogh...
Ik denk dat ik nog wel wat te leren heb. Ben ook nog maar bezig met mijn 2de spelletje. Maar heb nu juist een beschaving vernietigd, maar door hun steden over te nemen verlies ik nu -120 per beurt (ik heb nog wel wat reserve, nog 4000 goud of zo, maar dat kwam vooral door great merchants), maar voor die oorlog had ik nog +30 per beurt. Dat oorlog voeren is wel erg duur
.
Ik heb nu wel een groot leger staan dat moderner is dan dat van de buurlanden (en het staat klaar om verder uit te rukken), maar ik durf niet meer aanvallen omdat de financiele toestand dan misschien helemaal niet meer te controleren is.
Ik heb nu wel een groot leger staan dat moderner is dan dat van de buurlanden (en het staat klaar om verder uit te rukken), maar ik durf niet meer aanvallen omdat de financiele toestand dan misschien helemaal niet meer te controleren is.
Een van de nieuwe features is dat steden onderhoud kosten ipv gebouwen. Als je dus een heleboel steden erbij veroverd, die ook nog eens ver van je hoofdstad liggen, zijn ze nogal duur. Zeker als ze zelf geen inkomen genereren.crazyx schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 08:41:
Ik denk dat ik nog wel wat te leren heb. Ben ook nog maar bezig met mijn 2de spelletje. Maar heb nu juist een beschaving vernietigd, maar door hun steden over te nemen verlies ik nu -120 per beurt (ik heb nog wel wat reserve, nog 4000 goud of zo, maar dat kwam vooral door great merchants), maar voor die oorlog had ik nog +30 per beurt. Dat oorlog voeren is wel erg duur.
Mogelijke oplossingen: verander je economy civic naar state property. Dan heb je de maintenance kosten niet. Daarnaast kun je courthouses bouwen om weer naar een andere civic te kunnen veranderen en markets/banken om je cash-flow te verhogen.
Wees in de toekomst ook kieskeurig of je een veroverde stad echt wilt behouden.
Gewoon elke stad slopen die je tegenkomt!
Heb je ook geen gezeik met rebellen enzo
Heb je ook geen gezeik met rebellen enzo
Verwijderd
In elke veroverde stad meteen een courthouse bouwen. Als je veel wilt veroveren moet je zorgen dat je Vassalage hebt voor meer unit support en probeer snel een stad te veroveren die een geloof heeft gesticht. Zo heb ik laatst op Prince met de Romans 2 steden overgenomen die een religie hadden gesticht en de shrine was al gebouwd. Scheelt een hoop. Daarnaast moet je niet alle steden houden, maar kan je sommige ook kapot maken.
Op civfanatics staat een top artikel over hoe je met de Romans een mooi oorlogsspel kunt voeren.
Hiervoor heb ik alleen nog maar cultural victories behaald maar oorlog voeren is 10 keer leuker.
Nog een tip voor beginners, besluit voor het beginnen van je spel je tactiek. Wil je voor cultural gaan of voor space race of veroveren. Dan kan je daar je leider/civ bij kiezen en kan je heel gericht gaan uitvinden. Als je gaat veroveren is het handig om snel je buurman over te nemen zodat jou civilazation vrij groot is om weer meer legers te maken.
Beetje rommelig bericht, maar ja.
Op civfanatics staat een top artikel over hoe je met de Romans een mooi oorlogsspel kunt voeren.
Hiervoor heb ik alleen nog maar cultural victories behaald maar oorlog voeren is 10 keer leuker.
Nog een tip voor beginners, besluit voor het beginnen van je spel je tactiek. Wil je voor cultural gaan of voor space race of veroveren. Dan kan je daar je leider/civ bij kiezen en kan je heel gericht gaan uitvinden. Als je gaat veroveren is het handig om snel je buurman over te nemen zodat jou civilazation vrij groot is om weer meer legers te maken.
Beetje rommelig bericht, maar ja.
Nou ja, als je meer steden gaat veroveren krijg je natuurlijk ook veel pillage inkomsten. Je kan ook gewoon je vijands improvements pillagen, erg goed voor je inkomsten. Vooral die hutjes (hamlets, village etc. ) doen het goed.crazyx schreef op dinsdag 03 januari 2006 @ 08:41:Ik heb nu wel een groot leger staan dat moderner is dan dat van de buurlanden (en het staat klaar om verder uit te rukken), maar ik durf niet meer aanvallen omdat de financiele toestand dan misschien helemaal niet meer te controleren is.
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
Ondertussen is er overigens weer een nieuwe update verschenen, ik weet niet of dat al bekend was
Het is een hele waslijst die hier te vinden is.
Ik ben zelf ook weer tussendoor een beetje bezig met civven, en het gaat ook steeds beter. Zit nu in een marathon spelletje waarbij ik hardnekkig verzet biedt tegen invasies van barbarians ( sterk spul af en toe ).
Mijn verdediging is gericht op grensverdediging in bos en berggebied. Dat werkt ook erg fijn, zeker met de nodige promotions. Ipv dat legers je halve gebied pillagen gaan ze zich nu vaak kapotkouwen op units met + 75% terrain defense. Ik heb gemerkt dat een goede mix van units soms belangrijker is dan de sterkt ervan, iets wat in andere delen minder het geval was.
Ik ben zelf ook weer tussendoor een beetje bezig met civven, en het gaat ook steeds beter. Zit nu in een marathon spelletje waarbij ik hardnekkig verzet biedt tegen invasies van barbarians ( sterk spul af en toe ).
Mijn verdediging is gericht op grensverdediging in bos en berggebied. Dat werkt ook erg fijn, zeker met de nodige promotions. Ipv dat legers je halve gebied pillagen gaan ze zich nu vaak kapotkouwen op units met + 75% terrain defense. Ik heb gemerkt dat een goede mix van units soms belangrijker is dan de sterkt ervan, iets wat in andere delen minder het geval was.
edit:
Ik ben laat, de patch was al gepost, excuus
Ik ben laat, de patch was al gepost, excuus

[ Voor 14% gewijzigd door Basszje op 16-01-2006 13:16 ]
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
Ik heb de link naar het patch gedeelte van Civfanatics even toegevoegd onder het kopje Patches en updates.
Helaas zelf nog niet gespeeld sinds ik het even getest heb toen ik hem gekocht had.
Helaas zelf nog niet gespeeld sinds ik het even getest heb toen ik hem gekocht had.
Barbarians zijn altijd een hel!! ze komen meestal in grote aantallen wanneer je 2 of 3 steden hebt.Basszje schreef op maandag 16 januari 2006 @ 13:15:
Grensverdediging is dan inderdaad zeer belangrijk want anders slopen ze je hele infrastructuur.
En een unit stack moet je ook uiteraard heel goed mixen. Een sterke melee unit zoals de axemen kan door een knight zo worden weggevaagd, maar wanneer je spearmen of pikemen bij de axemen zet kunnen de knights het wel vergeten. Zo moet je dus zorgen dat je in je unitstack alle soorten aanvallers kunt weerstaan, plus een eventuele medic unit wat zeer handig is in vijandelijk gebied.
Spain is overigens m'n favoriet! De Conquistador is best een sterke unit, en die is net beschikbaar rond de tijd dat andere civ's op oorlogspad gaan en bij een terramap wanneer je het onbewoond gebied gaat koloniseren.
Zijn er hier overigens mensen die de FexFX Bigger and Longer mod gebruiken?
1 potje duurt zo'n 1500 turns. Tot het jaar 0 ben je al zo'n 300-400 turns verder, erg goed gebalanced, met grote moeite de space race kunnen winnen in 1875 ofzo. Weer eens wat anders dan op EPIC nog in 1400 de spacerace winnen.
Doordat je zoveel turns heb, heb je ook veel meer aan je units. In 1 potje gebruik je ook bijna alle beschikbare units juist omdat je zoveel turns hebt en omdat je daardoor meer oorlog kunt voeren.
Verwijderd
Ik ben de mod aan het gebruiken. Ben nu bezig om met zo min mogelijke oorlog proberen het spel te winnen. Veel handel en steden bouwen is altijd leuk.
Wat ik wel irri vind is dat ik continu die mod moet opstarten in de options en dan load a mod. Is dit te automatiseren dat het bij het opstarten van het spel gebeurt?
Wat ik wel irri vind is dat ik continu die mod moet opstarten in de options en dan load a mod. Is dit te automatiseren dat het bij het opstarten van het spel gebeurt?
Legion schreef op maandag 16 januari 2006 @ 17:47:
[...]
Barbarians zijn altijd een hel!! ze komen meestal in grote aantallen wanneer je 2 of 3 steden hebt.
Grensverdediging is dan inderdaad zeer belangrijk want anders slopen ze je hele infrastructuur.
En een unit stack moet je ook uiteraard heel goed mixen. Een sterke melee unit zoals de axemen kan door een knight zo worden weggevaagd, maar wanneer je spearmen of pikemen bij de axemen zet kunnen de knights het wel vergeten. Zo moet je dus zorgen dat je in je unitstack alle soorten aanvallers kunt weerstaan, plus een eventuele medic unit wat zeer handig is in vijandelijk gebied.
Spain is overigens m'n favoriet! De Conquistador is best een sterke unit, en die is net beschikbaar rond de tijd dat andere civ's op oorlogspad gaan en bij een terramap wanneer je het onbewoond gebied gaat koloniseren.
Zijn er hier overigens mensen die de FexFX Bigger and Longer mod gebruiken?
1 potje duurt zo'n 1500 turns. Tot het jaar 0 ben je al zo'n 300-400 turns verder, erg goed gebalanced, met grote moeite de space race kunnen winnen in 1875 ofzo. Weer eens wat anders dan op EPIC nog in 1400 de spacerace winnen.
Doordat je zoveel turns heb, heb je ook veel meer aan je units. In 1 potje gebruik je ook bijna alle beschikbare units juist omdat je zoveel turns hebt en omdat je daardoor meer oorlog kunt voeren.
Verwijderd
Ik gebruik die mod niet meer sinds de update, omdat die ook een marathon versie heeft is die overbodig vind ik. Helemaal omdat dat loaden van die mod zo irritant is.
Barbarians zijn in het prille begin een beetje vervelend maar zodra je wat archers in een bos hebt staan heb je er vaak vrij weinig last van.
Verder is oorlog voeren een erg goede taktiek, want zonder sterk leger vallen ze je toch wel aan op een gegeven moment, dus kan je beter zelf de leiding nemen. Daarom speelt Rome erg lekker vind ik.
Barbarians zijn in het prille begin een beetje vervelend maar zodra je wat archers in een bos hebt staan heb je er vaak vrij weinig last van.
Verder is oorlog voeren een erg goede taktiek, want zonder sterk leger vallen ze je toch wel aan op een gegeven moment, dus kan je beter zelf de leiding nemen. Daarom speelt Rome erg lekker vind ik.
Ik gebruik ook FexFX's mod, erg lekkere mod
En voor bobbelbox, FexFX heeft buildtimes aangepast zodat je tov vanilla civ iets sneller units en gebouwen bouw waardoor wars vaak groter worden. ivt vanilla civ bouw je ongeveer 1 extra units voor elke 5 a 6 gebouwde units, das dus 20% sneller als normaal zeg maar. Standaard marathon speed bouw je exact even snel ivt normaal (dus game is 3x zo lang, build time is ook 3x zo lang.
Lees de read me van Bigger&Longer maar es door en je zult zien dat er best veel balanse mods inzitten, verder kun je in je .ini (dacht dat ie gewoon civilizationiv.ini of civilization4.ini heet, zit niet thuis achter me PC dus kan het even niet zien) file van civ gewoon mods standaard laten laden dus is daar ook niets irri's aan dan
Lees de read me van Bigger&Longer maar es door en je zult zien dat er best veel balanse mods inzitten, verder kun je in je .ini (dacht dat ie gewoon civilizationiv.ini of civilization4.ini heet, zit niet thuis achter me PC dus kan het even niet zien) file van civ gewoon mods standaard laten laden dus is daar ook niets irri's aan dan
[ Voor 15% gewijzigd door Defectiv op 18-01-2006 09:55 ]
Verwijderd
Dank je. Het staat in de file civillizationIV.ini
Heb dit ervan gemaakt.
; Specify a Mod folder (Mods\Mesopotamia), '0' for none
Mod = Mods\FexFX--Bigger-and-Longer
Heb dit ervan gemaakt.
; Specify a Mod folder (Mods\Mesopotamia), '0' for none
Mod = Mods\FexFX--Bigger-and-Longer
Defectiv schreef op dinsdag 17 januari 2006 @ 15:12:
Ik gebruik ook FexFX's mod, erg lekkere modEn voor bobbelbox, FexFX heeft buildtimes aangepast zodat je tov vanilla civ iets sneller units en gebouwen bouw waardoor wars vaak groter worden. ivt vanilla civ bouw je ongeveer 1 extra units voor elke 5 a 6 gebouwde units, das dus 20% sneller als normaal zeg maar. Standaard marathon speed bouw je exact even snel ivt normaal (dus game is 3x zo lang, build time is ook 3x zo lang.
Lees de read me van Bigger&Longer maar es door en je zult zien dat er best veel balanse mods inzitten, verder kun je in je .ini (dacht dat ie gewoon civilizationvi.ini of civilization4.ini heet, zit niet thuis achter me PC dus kan het even niet zien) file van civ gewoon mods standaard laten laden dus is daar ook niets irri's aan dan
Bij de langer mod krijg je alleen meer turns of duurt alles bouwen ook een stuk langer? Want ik ben nu bezig met de Marathon versie en dat is allemaal leuk en aardig, maar een unit aan het begin bouwen kost iets van 50 turns oid en daardoor schiet het allemaal nog niet op
Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.
De lange vanilla versie verlengt alles met dezelfde factor afaik. Dan vind ik (zelfs als grote civ-fan) het soms zelfs saai en eentonig vinden. Het wordt pas leuk wanneer er sneller units gebouwd worden, zoals in eerder genoemde mods. Gebouwen moeten uiteraard wel met dezelfde factor verlengt worden anders wordt de gehele balance om zeep geholpen en hou je gewoon een zooi turns over aan het einde
Verwijderd
Wat ik nu merk met die Fex mod is dat hij geen unit info meer geeft links onderin. Ben net begonnen dus ik ken nog niet alle shortcuts. Best lastig om bijvoorbeeld ook te zien welke units een stad heeft bv. Hebben jullie ook hier last van. Heb trouwens nog geen update gedraaid. Denk dat ik dat als eerste ga doen.
Geen last van.
En als je FexFX 1.52 gebruikt moet je uiteraard ook de 1.52 patch hebben geinstalleerd
En als je FexFX 1.52 gebruikt moet je uiteraard ook de 1.52 patch hebben geinstalleerd

Verwijderd
Denk dat ik dat verkeerd heb gedaan. Ik ga hem in het weekend updaten. Denk dat het dan inderdaad opgelost is.Legion schreef op donderdag 19 januari 2006 @ 01:06:
Geen last van.
Verwijderd
Iemand enig idee hoe je tijdens een hotseat game de eerste 2 beschavingen door mensen kunt laten besturen en de rest door de PC?
Je kunt wel AI aangeven maar als je gaat spelen zijn je de beschavingen die door de AI bestuurd zouden moeten worden nog steeds human.
Speel versie 1.52
Je kunt wel AI aangeven maar als je gaat spelen zijn je de beschavingen die door de AI bestuurd zouden moeten worden nog steeds human.
Speel versie 1.52
meende dat als je in een multiplayer potje je retirede de civ overgenomen wordt door de ai. misschien een optie mocht het niet met normaal instellen lukken
Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!
Verwijderd
Dit probleem had ik ook. Het ligt aan de volgorde van de opties. Logischerwijs werk je van boven naar beneden....dus eerst het aantal spelers instellen en daarna de andere opties waaronder ook map-size. Probeer eens eerst de mapsize in te stellen en stel daarna pas het aantal spelers in. Het spel past het aantal spelers aan naar aanleiding van de map die je kiest. Kies jij 3 spelers en vervolgens een huge map, dan past hij het aantal spelers weer aan.Shaodar schreef op donderdag 29 december 2005 @ 23:43:
[...]
tja ik heb het net zelf nog een keer geprobeerd. Alle slots op closed op 3 na. Na een paar turns exploren en ja hoor; weer een stuk of 10 civs...
Even andersom proberen, zo speel ik met 5 man op een huge map.
Weet er eigenlijk iemand hoe de final score berekend wordt? Dus niet de game score (de berekening daarvan is netjes uitgelegd), maar de score die je op het einde krijgt als je een spelletje hebt uitgespeeld.
Ik probeer altijd zo veel mogelijk score te halen, maar dat is redelijk moeilijk als je niet weet door wat dat die score beinvloed wordt
.
(Ik probeer nu een culture victory te behalen, en ik geraak er in principe net als ik nu al mijn reserve great artists gebruik.. maar ik ben ook nog in oorlog met de grieken, en ik weet niet of het echt uitmaakt of ik hen nog helemaal uitroei, of dat ik nu gewoon een eind maak aan het spel)
Ik probeer altijd zo veel mogelijk score te halen, maar dat is redelijk moeilijk als je niet weet door wat dat die score beinvloed wordt
(Ik probeer nu een culture victory te behalen, en ik geraak er in principe net als ik nu al mijn reserve great artists gebruik.. maar ik ben ook nog in oorlog met de grieken, en ik weet niet of het echt uitmaakt of ik hen nog helemaal uitroei, of dat ik nu gewoon een eind maak aan het spel)
Je krijgt een bonus voor iedere beurt (voor 2050) dat je eerder klaar bent.
aaarggg, al 3 potjes achter elkaar dat mijn hele leger op strike gaat omdat het geld op is 
iemand enig idee wat ik fout doe??? komt toch niet doordat ik teveel steden bouw. heb uiteindelijk genoeg workers en niet al te groot leger
iemand enig idee wat ik fout doe??? komt toch niet doordat ik teveel steden bouw. heb uiteindelijk genoeg workers en niet al te groot leger
Verwijderd
Er zijn veel oorzaken mogelijk!
Je moet gewoon altijd je geld in het oog houden en wanneer er per beurt meer geld verdwijnt dan erbij komt dan kom je uiteindelijk in de problemen. Dus dat moet je verhinderen.
Om meer geld te krijgen:
- science verminderen
- geloof verspreiden + temple = 1 goud per stad die dat geloof heeft dacht ik
- handelsroutes
- gebouwen die geld opbrengen
- ...
Je moet gewoon altijd je geld in het oog houden en wanneer er per beurt meer geld verdwijnt dan erbij komt dan kom je uiteindelijk in de problemen. Dus dat moet je verhinderen.
Om meer geld te krijgen:
- science verminderen
- geloof verspreiden + temple = 1 goud per stad die dat geloof heeft dacht ik
- handelsroutes
- gebouwen die geld opbrengen
- ...
Teveel steden is ook niet goed. Vergroot de maintenance kosten.SYQ schreef op vrijdag 24 februari 2006 @ 15:32:
aaarggg, al 3 potjes achter elkaar dat mijn hele leger op strike gaat omdat het geld op is
Maintenance kosten kun je laten verdwijnen door Communisme te researchen en de bijbehorende civic te pakken (kom ff snel niet op de naam).
Of gewoon niet al te veel steden bouwen ver van je capital vandaan.
tnx, zal zo weer een spel starten en hopen dat het dit keer goed gaat. ik had juist mijn goud voorraad goed onder controle, totdat ik geld terug kreeg omdat een ander civ de pyramide reeds had gebouwd. en toen ging het met -40 goud omlaag terwijl de research op 50% stond
Misschien moet je het eerst eens proberen zonder wereldwonderen te bouwen? Welk niveau speel je? Weet je zeker dat je niet te veel steden bouwt? In het begin zijn 4 steden al veel...
En bouw veel cottages!
En bouw veel cottages!
Je science stond op 50%?....... dat kan ook verder teruggezet worden. Ik heb ooit zelfs op 20% gestaan... en reken maar dat je dan alleen financiele instellingen bouwt in de 10 steden die je hebt. Maar als het balletje dan eenmaal begint te rollen en het geld begint te stromen... gaat je science zo naar 60% tot zelfs 80% ..... en dan heb je 9 draaiende steden
Als je Code of Laws hebt, kun je toch ook rechtbanken / courthouses bouwen? Vooral bij steden die ver van de hoofdstad liggen, kunnen de rechtbanken uitmaken, aangezien ze maintenance kosten terugdringen in de stad waar ze zijn gebouwd. (met de helft, als ik het goed heb)
The trouble of being a troubleshooter is when trouble starts to shoot back
Courthouses zijn essentieel om je koninkrijk te laten groeien, zonder dat je research enorm lijdt onder de financiële druk vanwege de grootte van het systeem. Cottages zijn trouwens ook erg belangrijk. Eerst verwaarloosde ik ze en liet ik m'n steden juist snel groeien door farms te maken.... dit is echter niet slim. In het begin van het spel kunnen je steden toch niet groot worden, dus moet je gewoon cottages bouwen op tiles waar veel voedsel is. Dan groei je en leg je meteen een goede financiële basis neer. Zo heb je ook al snel een flinke voorsprong op de concurrentie.
Ik vind trouwens Mali enorm relaxed om mee te spelen als ik zin heb in oorlog. Die skirmishers zijn enorm sterk. Als verdedigers van steden in de steentijd zo goed als onverslaanbaar, en ook als aanvallers doen ze het goed. Archers (basisunit van skirmishers) verslaan ze best makkelijk en hebben geen last van spearmen, zoals horse archers... en zijn nog een stuk goedkoper ook! Mali is zeker een volk om vanaf het begin ruzie mee te trappen.
Ik vind trouwens Mali enorm relaxed om mee te spelen als ik zin heb in oorlog. Die skirmishers zijn enorm sterk. Als verdedigers van steden in de steentijd zo goed als onverslaanbaar, en ook als aanvallers doen ze het goed. Archers (basisunit van skirmishers) verslaan ze best makkelijk en hebben geen last van spearmen, zoals horse archers... en zijn nog een stuk goedkoper ook! Mali is zeker een volk om vanaf het begin ruzie mee te trappen.
Verwijderd
Ik vind persoonlijk dat Civ 4 veel (bijna alles) gejat heeft van Age of Wonders (1+2).
Of zit ik er compleet naast..??
Hoe bedoel je precies?Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 10:39:
Ik vind persoonlijk dat Civ 4 veel (bijna alles) gejat heeft van Age of Wonders (1+2).
Kan je voorbeeldje geven?
(ik ken AOW niet zo goed)
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Verwijderd
Ik ken age of wonders niet, maar ik vindt civ 4 eigenlijk toch wel een beetje lijken op civ 3 alleen dan wat verbeteringen, net als civ 2 en 1 zeg maar... Maar ik ga wel ff googlen, want dan lijkt me age of wonders ook leukVerwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 10:39:
Age of wonders heeft gewoon geleend uit civ, niet andersom. De eerste age of wonders is uit 1999, toen waren er al twee versies van civ uitgebracht.
Verwijderd
Nou,...civ 4 verschilt tóch wel met de vorige delen, vind ik hoor..!Shabbaman schreef op maandag 27 februari 2006 @ 11:26:
Age of wonders heeft gewoon geleend uit civ, niet andersom. De eerste age of wonders is uit 1999, toen waren er al twee versies van civ uitgebracht.
Ik speelde toen al Age of Wonders en daarna AoW 2,....maar dat was qua gameplay toch héél wat anders dan civ 1, 2 en 3.
Civ 4 daarentegen is later dan AoW 2 uitgekomen en qua gameplay als 2 druppels water..!!....maar dan zonder de magic spells, wat AoW 2 wèl heeft..!
Dus het lijkt mij eerder voor de hand liggend dat Civ 4 alles heeft geleend/gejat..!...bah..!
Maar desalniettemin tóch wel een goed spel,....alleen je wordt het zo gauw zat.!...en dat heb ik met Age of Wonders 2 niet zo gauw....
Ik zie zelf het verschil in gameplay niet zo. Het verschil tussen aanval- en verdedigingskracht is weggevallen (helaas) en corruptie heeft geen invloed meer op productie. Voor de rest is het vooral grafisch.
Wat zijn dan de overeenkomsten? Behalve dat het ongeveer dezelfde manier heeft met productie en hoe je stad groeit, maar dat was in de vorige civs ook al zo. Ik vond het met aow zo vervelend dat je alleen maar eindeloos aan het lopen bent met je legers, zeker wanneer je er een heleboel op de map hebt staan. En het vechten, vooral met veel legers, haalde ook de snelheid uit het spel. Meestal deed ik dan ook autoresolve. Die 1v1 maps met aow shadow magic vond ik het nog leukst.Verwijderd schreef op maandag 27 februari 2006 @ 13:57:
[...]
Nou,...civ 4 verschilt tóch wel met de vorige delen, vind ik hoor..!
Ik speelde toen al Age of Wonders en daarna AoW 2,....maar dat was qua gameplay toch héél wat anders dan civ 1, 2 en 3.
Civ 4 daarentegen is later dan AoW 2 uitgekomen en qua gameplay als 2 druppels water..!!....maar dan zonder de magic spells, wat AoW 2 wèl heeft..!
Dus het lijkt mij eerder voor de hand liggend dat Civ 4 alles heeft geleend/gejat..!...bah..!
Maar desalniettemin tóch wel een goed spel,....alleen je wordt het zo gauw zat.!...en dat heb ik met Age of Wonders 2 niet zo gauw....
Civ4 ben je tenminste grote delen van de tijd aan het bouwen en researchen. En wanneer je veel units hebt kan je ook dingen automatiseren, zodat je niet elke beurt elk poppetje een stap vooruit moet zetten.
Die spellen voelen gewoon heel verschillend aan vind ik.
Verwijderd
Ja,...dat kan....maar na een tijdje intensief spelen heb je het wel een beetje gehad, vind ik. Te veel handelingen zijn het zelfde, eenheden van elk land zijn allemaal gelijk, weinig verassingen, etc. etc. etc.....Mr_Knight schreef op maandag 27 februari 2006 @ 16:16:
[...]
Wat zijn dan de overeenkomsten? Behalve dat het ongeveer dezelfde manier heeft met productie en hoe je stad groeit, maar dat was in de vorige civs ook al zo. Ik vond het met aow zo vervelend dat je alleen maar eindeloos aan het lopen bent met je legers, zeker wanneer je er een heleboel op de map hebt staan. En het vechten, vooral met veel legers, haalde ook de snelheid uit het spel. Meestal deed ik dan ook autoresolve. Die 1v1 maps met aow shadow magic vond ik het nog leukst.
Civ4 ben je tenminste grote delen van de tijd aan het bouwen en researchen. En wanneer je veel units hebt kan je ook dingen automatiseren, zodat je niet elke beurt elk poppetje een stap vooruit moet zetten.
Die spellen voelen gewoon heel verschillend aan vind ik.
Maar anyway,...het is niet mijn bedoeling om Civ 4 af te kraken, hoor..!
Ik heb het nl. ook met plezier gespeeld; niet zo lang als AoW 2 weliswaar,...maar toch lang genoeg om tot de conclusie te komen dat het verdomd veel op AoW 2 lijkt. Het zit alleen in een ander jasje...
Waar Civ 4 te kort schiet, is denk ik bijv. het verassingseffect als je aangevallen wordt. Je weet al van tevoren waar de vijand mee aankomt (vooral als je een spy gebruikt) en bij AoW 2 heb je ineens een leger Orcs bijv. voor je waar je gewoon van schrikt..! Als je je manschappen niet in orde hebt dan wordt je gewoon neergemaaid..! Als je bepaalde eenheden van je team kwijt raakt bij een gevecht dan voel je dat ook meteen.....je bent gewoon wat meer begaan met je manschappen.
Het leuke is ook nog de zgn. hero's die je (bij het bereiken van een bepaald level) kunt upgraden met verschillende magieën ed. Ook heb je plekken die je kunt exploren, de ene zwaarder bewaakt dan de ander,....maar als beloning krijg je bijv. een veel sterker zwaard, boog of toverstaf of iets dergelijks...
Al met al vind ik het beiden topspellen, maar AoW 2 tóch iets uitdagender, intelligenter, veelzijdiger en leuker.....vooral ook als je van Lord of the Rings houdt.!
ps. Je bent niet constant aan het lopen met al je manschappen, hoor....als je een stad hebt veroverd dan kun je daar bepaalde units laten staan om de stad te verdedigen en zet je ze op "guard". Je trekt alleen ten strijde met je Hero's vergezeld met sterke units uiteraard..! De rest kun je in je veroverde stad achterlaten..
Zó,....ik hoop dat ik niet tegen schenen aan heb geschopt, want dat is niet mijn bedoeling..!
Als je toch van lord of the Rings houd, speel dan LOTR-BFME. Deel II is inmiddels ook uit...
Verwijderd
Jaa,....die lijkt me ook wel leuk,...maar ik ben nu bezig met Star Wars Empire at War....da's wel boeiend, vind ik......maar ik zal daar maar niet over beginnen, anders wordt het off-topic gehalte zo hoog..!AJ1815 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 21:57:
Als je toch van lord of the Rings houd, speel dan LOTR-BFME. Deel II is inmiddels ook uit...
Om het off-topic gedeelte dan maar af te sluiten: dat spel is zoooo de moeite NIET waard, check het topic hier op GoT maar eens, zou ik me tijd dus zeker weten anders besteden!!!
Verwijderd
Hahaha,.....lol.....de verleiding is groot, maar ik zal daar maar niet op ingaan..!AJ1815 schreef op maandag 27 februari 2006 @ 22:35:
Om het off-topic gedeelte dan maar af te sluiten: dat spel is zoooo de moeite NIET waard, check het topic hier op GoT maar eens, zou ik me tijd dus zeker weten anders besteden!!!
Nee,...je kan gelijk hebben, hoor....maar ik ben net met m'n tutorial klaar, dus ik weet nóg niet hoe het verder verloopt.
Tot nu toe ben ik nog steeds geboeid en het spel ziet er op m'n Dell XPS 2 ècht supergaaf uit. Het spel speelt lekker vlot, verhaallijn is bekend en grafisch is het (resolutie van 1920 x 1200 widescreen) illegaal mooi..!
Maar ja,....of het leuk blijft, is nog de vraag.
Heerlijk spel, jammer dat mijn pc niet huge maps met meerdere civ's trekt ( AMD2000@1666, 512ddr400, 9200vivo op een msi kt4v), maar ik vermaak me er prima mee. Ergens wel jammer dat culture zoveel invloed heeft, wel geinig, vlak bij de culture grens een dorpje bouwen, alle culture invloed gevende gebouwtje bouwen, wat great artists erin en je komt al een heel eind.. Speel wel altijd zo dat ik ze allemaal moet kaputmachen want zo'n civ of religieoverwinning enzo vind ik niet zo grappig..
Altijd al fan geweest van dit soort spelletjes, Civ1, Colonisation (daar mag een nieuwe van komen!) Heerlijke spelletjes....
Altijd al fan geweest van dit soort spelletjes, Civ1, Colonisation (daar mag een nieuwe van komen!) Heerlijke spelletjes....
"Mekker, blaat"
Zijn er trouwens ook andere manieren, dan via de city screens om je resources goed te monitoren? Via een of ander advisors of statistics submenu of wellicht op een andere manier?
Trade advisor laat je zien welke grondstoffen je hebt. Foreign advisor laat zien welke grondstoffen je kan ruilen met de tegenstanders...
Thanks, maar hoe kom ik in het Trade advisor menu?AJ1815 schreef op woensdag 15 maart 2006 @ 13:08:
Trade advisor laat je zien welke grondstoffen je hebt. Foreign advisor laat zien welke grondstoffen je kan ruilen met de tegenstanders...
In het Foreign advisor menu zie ik bij Resources inderdaad welke resources ik over heb om te ruilen en bij Active of Relations zie ik welke resources ik momenteel aan het verhandelen ben.
Maar wat ik zo raar vind, ik heb bijvoorbeeld 4 oliebronnen met juiste improvement (well) en aangesloten via wegen of water. Ik verhandel 1 olievoorraad met een andere speler dus zou er nog drie moeten over houden en in ieder geval 3 moeten zien in het Resources scherm. Toch zie ik in het Resources scherm GEEN olie.
Als ik in contact opneem met de persoon met wie ik olie verhandel en de deals bekijk zie ik trouwens staan: oil (1 of 3) ipv 4.
Enig idee wat ik fout doe?
Er komt een uitbreiding voor civ4. Typisch firaxis, meer energie steken in het ontwikkelen van uitbreidingen dan in het verhelpen van bugs.
En wel erg snel, nu al een aankondiging, Civ4 is nog niet eens een half jaar uit 
Deze manier van bugfixen is best interessant (voor hun dan) Veel mensen willen de uitbreiding alleen al hebben omdat ze hopen dat de bugs opgelost zijn dan
Deze manier van bugfixen is best interessant (voor hun dan) Veel mensen willen de uitbreiding alleen al hebben omdat ze hopen dat de bugs opgelost zijn dan
Zijn er nog mensen die hier naar uitkijken? Na wat ik nu gelezen heb voegt het voor mij niet heel veel toe. Zelf speel ik civ4 nog wel veel, misschien dat het voor anderen een motivatie kan zijn om het spel weer op te pakken. Er zit een aantal scenario's bij, en van civ3 conquests (en civ2 wwII
) weet ik dat scenario's soms echt leuk kunnen zijn.
Deze week zijn er op zowel IGN als gamespot (1 pot nat) artikeltjes verschenen over civ4 warlords. Deze screenie over de Grote Muur vind ik interessant:

Het lijkt me dat die muur precies de grens volgt.
Deze week zijn er op zowel IGN als gamespot (1 pot nat) artikeltjes verschenen over civ4 warlords. Deze screenie over de Grote Muur vind ik interessant:

Het lijkt me dat die muur precies de grens volgt.
Ik ben vooral geïnteresseerd in de vassal-state optie. Het idee dat je niet een hele civ tot op het zijn laatste stad hoeft te veroveren, maar dat ie op een gegeven moment gewoon over kan geven (want daar komt het op neer) bevalt me wel.
Het is maar de vraag hoe dat geimplementeerd wordt. Als je pas de kans krijgt om die status af te dwingen als je ze al half verslagen hebt, dan is het volledig nutteloos (want dan kan je ze net zo goed helemaal afmaken).
Als je het kan afdwingen na het veroveren van 1 stad, of zelfs zonder oorlog, dan kan het wel grappig zijn. In multiplayer is het wel een toevoeging. Als... dan...
Als je het kan afdwingen na het veroveren van 1 stad, of zelfs zonder oorlog, dan kan het wel grappig zijn. In multiplayer is het wel een toevoeging. Als... dan...
Ik ben nu begonnen met het schrijven van mijn bachelor scriptie. Als iemand toevoegingen heeft voor de startpost dan moeten jullie die maar even mailen, ik heb zelf namelijk het spel niet meer aangeraakt nadat ik het vijf minuten getest hebt. Treurig, maar ik kom er op het moment niet aan toe. Ik hoop dat ik het ooit net zo verslavend vind als deel één en twee, hoewel ik hoop dat ik er niet zo veel tijd in ga steken.
mark[laagstreepje]plons[apenstaart]hotmail[punt]com.
mark[laagstreepje]plons[apenstaart]hotmail[punt]com.
Ik heb ergens gelezen dat er twee mogelijkheden zijn: de ander kan zo bang voor je zijn dat hij je vazal wilt worden, maar het kan ook dat de relatie met een civ zo goed is dat het vrijwillig een vazal wordt.Shabbaman schreef op donderdag 04 mei 2006 @ 13:18:
Het is maar de vraag hoe dat geimplementeerd wordt. Als je pas de kans krijgt om die status af te dwingen als je ze al half verslagen hebt, dan is het volledig nutteloos (want dan kan je ze net zo goed helemaal afmaken).
Dat in de addon landen zich pas over zouden geven als ze half verslagen zou al fijn zijn. Op huge maps kost het ontzettend veel tijd om al die stadjes over te nemen; nu heb je geen extra unit verlies en minder beurten nodig voor het veroveren van een land.
@ gasten pagina hiervoor:
Niet alleen off topic maar LOTR-BFME en AoW2 zijn heel ander soort spellen.. Je gaat civ2 toch ook niet vergelijken met dune2 of command & conquer...
Niet alleen off topic maar LOTR-BFME en AoW2 zijn heel ander soort spellen.. Je gaat civ2 toch ook niet vergelijken met dune2 of command & conquer...
[ Voor 10% gewijzigd door frogger3d op 03-06-2006 17:36 ]
Weet iemand hoe het precies zit met Specialist? Sommige wonderen of gebouwen zeggen dat je een specialist free krijgt. maar betekend dit eigenlijk een extra populatie die je in kan zetten als specialist?? Ik zie inb het City screen dat een een "unnamed" specialist staat. Is dat die free specialist die ik kan toewijzen???
Ik vind trouwens productie opofferen om een specialist te krijgen niet heel fijn. Ik wil net zoveel mogelijk shields krijgen.. dat liever dan 2 extra punten om bij 10.000 een Great Artist/Scientist enz. te krijgen
Ik vind trouwens productie opofferen om een specialist te krijgen niet heel fijn. Ik wil net zoveel mogelijk shields krijgen.. dat liever dan 2 extra punten om bij 10.000 een Great Artist/Scientist enz. te krijgen
http://eu.battle.net/d3/en/profile/Panzerfaust-2779/
Als je een free specialist krijgt (statue of liberty ofzo), dan kan je in het city screen zelf kiezen wat voor specialist het wordt, net zoals je normaal een specialist kiest. Je kan 'm alleen niet gebruiken om een tegel te bewerken (voor voedsel, bijvoorbeeld). Als er bij een wonder staat dat je bijvoorbeeld 2 gratis wetenschappers krijgt (great library), dan staan ze geloof ik onder aan, boven de great people balk.
Even een, misschien stom, vraagje tussendoor:
Ik weet niet welke patch de laatste was of wanneer die uitgekomen is, maar is het spel al een beetje bug-vrij? Want dat heeft met elke keer weerhouden om dit te spelen, zelfs na een patch (weetnietwelke) was-ie nog steeds buggy.
Hoe is het nu?
Ik weet niet welke patch de laatste was of wanneer die uitgekomen is, maar is het spel al een beetje bug-vrij? Want dat heeft met elke keer weerhouden om dit te spelen, zelfs na een patch (weetnietwelke) was-ie nog steeds buggy.
Hoe is het nu?
Ik heb nooit last gehad van bugs, maar volgens mij hebben ze nogal wat weten te herstellen. De nieuwste patch is iets van 2 maanden oud ofzo. Maar omdat deze week de uitbreiding uitkomt, zullen ze ook wel snel met een nieuwe patch komen.
Verwijderd
Ik speel het de laatste twee weken weer helemaal grijs en geen bug te zien.anandus schreef op maandag 24 juli 2006 @ 11:33:
Even een, misschien stom, vraagje tussendoor:
Hoe is het nu?
Wat is dit toch een geweldig spel
Verwijderd
Inmiddels is patch 1.61 uit, maar al sinds 1.24 of zo is het spel goed en stabiel te draaien. Ik heb althans de laatste weken geen crashes of geheugenlekker meer meegemaakt. En terwijl het toch de laatste tijd weer stevig tekeer gaat in de simulatiewereld.
Ligt het aan mij of is het veel moeilijker om een cultural victory te halen in vergelijk met Civ 3?? 3 steden legendary lukt echt van geen meter bij mij.
Daarnaast lukt het me ook niet om voor een Space race victory te gaan. heb het spel 4 keer gespeeld en alle 4 eer draaide het uit op en puntenoverwinning. Terwijl in civ 3 spacerace echt fluitje van een cent was. Heeft iemand anders dit ook ervaren? (speel wel op marathon)
Daarnaast lukt het me ook niet om voor een Space race victory te gaan. heb het spel 4 keer gespeeld en alle 4 eer draaide het uit op en puntenoverwinning. Terwijl in civ 3 spacerace echt fluitje van een cent was. Heeft iemand anders dit ook ervaren? (speel wel op marathon)
Zal hem weer eens installeren en kijken of ie met de nieuwe patch niet vastloopt in de low res optie.Verwijderd schreef op maandag 24 juli 2006 @ 13:45:
Inmiddels is patch 1.61 uit, maar al sinds 1.24 of zo is het spel goed en stabiel te draaien. Ik heb althans de laatste weken geen crashes of geheugenlekker meer meegemaakt. En terwijl het toch de laatste tijd weer stevig tekeer gaat in de simulatiewereld.
Shao Kahn schreef op maandag 24 juli 2006 @ 14:42:
Ligt het aan mij of is het veel moeilijker om een cultural victory te halen in vergelijk met Civ 3?? 3 steden legendary lukt echt van geen meter bij mij.

Ik ben met een nieuw spel bezig om recht op een cultuurvictory af te gaan. De truc is wel dat je er vanaf 4000 BC vol voor moet gaan.
De eerste 2 steden sticht je zo dat het echt altijd productieve steden worden. Veel voer eromhen, maar ook veel berg zodat de stad snel groot wordt. Aangezien je tot stadsgrootte 3 geen settlers oid produceert in kleine steden, kan je netzogoed met een wereldwonder beginnen zoals de Stonehenge, tikt ook lekker aan.
Met religie's kan je veel kruisen zodat je van alle religie's de bijbehorende tempels kan maken. En ook veel wereldwonderen, zoals je op de screenshot kan zien. En, niet onbelangrijk, je kan al je great-persons de stad laten joinen als specialist en altijd je cultureel achterblijvende stad upgreden.
Dingen die ik dan nog niet doe zijn e stad steeds op idle zeten om cultuur te produceren, maar zoals je ziet aan de screenshot kan je een pre-industriele stad al voldoende momentum opbouwen om het spel te winnen. Deze 3 steden zullen binnen 100 beurten 75k cultuur hebben als ik in de tussentijd niets doe.
ja maar met 75K ben je pas op de helft en ik kan in je screenie niet zien welk jaar het is of welke gamespeed. Maar wat ik niet deed is ieder geloof adopteren zodat je alle temples enzo kunt bouwen.. Goed idee! Ik bleef nl bij mijn state religion.
Kwam Warlords vandaag trouwens niet uit? 
Hoe bevalt het spel trouwens voor een lan? Binnenkort ga ik een lan doen met vrienden (als het regent enzo
).
We zijn overigens allemaal Civ3-fans en hebben één keer Civ4 geprobeerd maar zijn er allemaal mee gekapt omdat het toen te buggy was
maar nu willen we Civ4 gaan proberen
edit:
Warlords review
Groeit de Grote Muur eigenlijk mee met je grenzen of niet?Warlords review
Hoe bevalt het spel trouwens voor een lan? Binnenkort ga ik een lan doen met vrienden (als het regent enzo
We zijn overigens allemaal Civ3-fans en hebben één keer Civ4 geprobeerd maar zijn er allemaal mee gekapt omdat het toen te buggy was
[ Voor 58% gewijzigd door anandus op 26-07-2006 12:16 ]
alle religies probeer ik juist als eerste te hebben zodat je extra geld krijgt
Lekker zijn is een gave :)
Groeit de Grote Muur eigenlijk mee met je grenzen of niet?anandus schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:03:
Warlords review[/url]
[/][/quote]
Nee, die afdruk van je grenzen van dat moment blijft. En het is het enige bouwwerk dat je vanuit de ruimte kan zien.
Dat kan prima, vooral op een kleine map en een wat hogere snelheid. Maar ik zou het toch eerst een paar keer spelen, want het is toch echt anders dan civ3.anandus schreef op woensdag 26 juli 2006 @ 12:03:Hoe bevalt het spel trouwens voor een lan? Binnenkort ga ik een lan doen met vrienden (als het regent enzo).
We zijn overigens allemaal Civ3-fans en hebben één keer Civ4 geprobeerd maar zijn er allemaal mee gekapt omdat het toen te buggy wasmaar nu willen we Civ4 gaan proberen
Wat trouwens erg handig is als je wilt lannen, is om iemand anders voor die tijd een gebalanceerde map te laten maken.
Zo, gister het spelletje binnen.
En toen was het opeens weer half zes 's ochtends

Maar wel weer even wennen
En toen was het opeens weer half zes 's ochtends

Maar wel weer even wennen
Verwijderd
Hallo,
Ik heb sinds kort ook civilization 4. Het werkt op zich allemaal prima. Maar zo rond het jaar AD 0300 crasht het spel elke keer. Het spel gaat eraf en ik kom in het windows menu. Heeft er iemand nog suggesties? De volgende dingen heb ik al geprobeerd die mij niet verder helpen:
- Nieuwste drivers e.d. van videokaart;
- Nieuwste update civilization 4(versie 1.61);
- Lagere resolutie.
Hoop dat jullie suggesties hebben, want begin langzamerhand gek te worden!
Thnx
Ik heb sinds kort ook civilization 4. Het werkt op zich allemaal prima. Maar zo rond het jaar AD 0300 crasht het spel elke keer. Het spel gaat eraf en ik kom in het windows menu. Heeft er iemand nog suggesties? De volgende dingen heb ik al geprobeerd die mij niet verder helpen:
- Nieuwste drivers e.d. van videokaart;
- Nieuwste update civilization 4(versie 1.61);
- Lagere resolutie.
Hoop dat jullie suggesties hebben, want begin langzamerhand gek te worden!

Thnx
heb je civ IV al opnieuw geinstalleerd?? ik heb bij een ander spel ook zo'n probleem gehad en toen bleek dat de install niet helemaal goed was gegaan wat ertoe leidde dat ik een bepaald cicruit niet kon spelen..
ik heb vroeger civ2 af en toe gespeeld. wil graag weer beginnen met civ 4 maar het kost me zoveel tijd om weer helemaal in te lezen te verdiepen. heeft iemand misschien een tip hoe ik dit het efficienst kan doen? of een zeer strakke tutorial?
Gewoon op laag niveau beginnen. Dan kan je alles uitproberen en op laag niveau mag je fouten maken. De interface is makkelijk en het meeste ligt goed voor de hand, de leercurve is een heel stuk lager dan die van Civ3.
En details als cultuur en religie leer je snel zat. En als je er niet om geeft, boeit niet. Ik heb zelfs spellen gewonnen zonder dat ik het nut zag van marktplaatsen enzo, ofwel achteraf bekeken was ik een financiele ramp.
Warlords is trouwens een stuk strakker. Het loopt soepeler en de opties zijn net iets leuker, alleen krijg je wel sneller een vijand in je nek..... die van geen ophouden meer weet zodra die sterker denkt te zijn.
* Delerium roeit ze dan maar uit.
En details als cultuur en religie leer je snel zat. En als je er niet om geeft, boeit niet. Ik heb zelfs spellen gewonnen zonder dat ik het nut zag van marktplaatsen enzo, ofwel achteraf bekeken was ik een financiele ramp.
Warlords is trouwens een stuk strakker. Het loopt soepeler en de opties zijn net iets leuker, alleen krijg je wel sneller een vijand in je nek..... die van geen ophouden meer weet zodra die sterker denkt te zijn.
* Delerium roeit ze dan maar uit.
neem aan dat warlords ook gewoon op easy te spelen is? of is het moeilijker?Ecteinascidin schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 15:09:
Gewoon op laag niveau beginnen. Dan kan je alles uitproberen en op laag niveau mag je fouten maken. De interface is makkelijk en het meeste ligt goed voor de hand, de leercurve is een heel stuk lager dan die van Civ3.
* Tennisbal roeit ze dan maar uit.
Warlords is inmiddels al 2 keer gecrashed op z'n geheugen.
Vazal-staat is wel geinig. Vooral als je de sterkste landen aanpakt en tot vazal dwingt. Zo was de voormalige nummer 2 en 3 op de knieen gedwongen en zijn nu vazal. Ofwel, als de nieuwe nummer 2 en zijn kleine vazalstaatjes een vinger uitsteken naar mij krijgen ze iig de oude nummer 2 en 3 (en mij) op hun nek.
Het verschil? De enorme stapels legers die je altijd weg moet vegen worden nu voor mij weggeveegd. Steden innemen is dan meer aan mij besteedt wegens een flinke portie geduld en houwitzers.
Vazal-staat is wel geinig. Vooral als je de sterkste landen aanpakt en tot vazal dwingt. Zo was de voormalige nummer 2 en 3 op de knieen gedwongen en zijn nu vazal. Ofwel, als de nieuwe nummer 2 en zijn kleine vazalstaatjes een vinger uitsteken naar mij krijgen ze iig de oude nummer 2 en 3 (en mij) op hun nek.
Het verschil? De enorme stapels legers die je altijd weg moet vegen worden nu voor mij weggeveegd. Steden innemen is dan meer aan mij besteedt wegens een flinke portie geduld en houwitzers.
Na de eerste verse install van Civ + update, ging het een hele tijd goed. Maar nu na reset van pc loopt het binnen enkele beurten al vast to desktop.
ff kleine taktiek: zorg dat je eerste stad aan de kust ligt en kan vissen (zie je vissen of oesters?). Dan kan je direct aan een workboot beginnen (of dat als eerste uitvinden) en zo die visplek veiligstellen. Dan groeit je bevolking een stuk harder.tennisbal schreef op zaterdag 29 juli 2006 @ 19:06:
[...]
neem aan dat warlords ook gewoon op easy te spelen is? of is het moeilijker?
Indien je namelijk land-irrigatie wil doen moet je namelijk een worker hebben en als je een worker of settler bouwt, groeit je stad niet. Het eten wordt namelijk omgezet in productie. Aangezien je als niveau 1 stadje geen fuck te melden hebt, kan je dat sowieso beter doen als je niveau 3 of meer hebt, dan is die settler/worker eerder klaar.
Wat doe je dan in de tussentijd? Die vissersboot bouwen zodat je kan vissen en extra snel kan groeien. En als je niveau 3 hebt bereikt met je stad, dan wordt die extra voedselproductie ingezet om die eerste worker/settler te bouwen en is dus ook nog sneller klaar.
Je eerste stad een kuststad, da's bijna een droomstart. En je als je 2 vissersplekken hebt kan je je in no-time met gemak ontwikkelen.
(en je eerste extra gestichte stad heeft dus ook dat het tussen niveau 1 en 3 geen fuck te doen heeft. Wapens maken kan, maar je kan ook je eerste wereldwonder bouwen zoals de Stonehenge... in alle steden cultuur +2 en die tweede stad heeft een cultuurding dat 10 per beurt uitspuugt. Dan heb je dus een productieve eerste stad en een culturele tweede stad. Dan kan je ei'k al niet meer verliezen, met een derde stad erbij kan je zelfs voor de culturele overwinning gaan).
Verwijderd
Levert warlords nog wat anders dan scenario's? Ik bedoel in die zin dat het Civ4 in het algemeen leuker maakt.. zoals gewoon een domination game ofzo?
Ik heb civ4 al veeeeeeel gespeeld en blijf het leuk vinden, dus wellicht is dit een nuttige uitbreiding om wat meer variatie in de gameplay aan te brengen.
Ik heb civ4 al veeeeeeel gespeeld en blijf het leuk vinden, dus wellicht is dit een nuttige uitbreiding om wat meer variatie in de gameplay aan te brengen.
Voor die scenario's hoef je het niet te kopen, er zijn genoeg homemade scenario's. Behalve wat tweaks (een castle geeft nu bijvoorbeeld een extra handelsroute, een paar weinig vernieuwende units) zijn er 2 toevoegingen: wat nieuwe leader traits en de diplomatieke optie tot het vormen van een vassal state relatie. Vooral dat laatste is vast leuk in multiplayer.
Al met al is het maar de vraag wat je er voor over hebt. Een uitbreiding voor battlefield2 kan je downloaden voor 10 euro. Eerlijk gezegd zou ik dat voor warlords ook wel een goede prijs vinden.
Al met al is het maar de vraag wat je er voor over hebt. Een uitbreiding voor battlefield2 kan je downloaden voor 10 euro. Eerlijk gezegd zou ik dat voor warlords ook wel een goede prijs vinden.
Ach binnenkort komt er voor de nog niet bezitter een Deluxe versie met uitbreiding erin. Zo gaat het altijd.
Mij is het ook opgevallen dat sinds Warlords je sneller kans hebt op van die Eerste Wereldoorlog-scenario's, dat een klein oorlogje in not-ime escaleert tot een full-scale wereldoorlog.
Misschien heeft het iets met de vassal states te maken en hoe de AI nu de Internationale Betrekkingen afhandelt
Misschien heeft het iets met de vassal states te maken en hoe de AI nu de Internationale Betrekkingen afhandelt
Ze zijn ook onderling wat agressiever, en bepaalde typetjes zijn wel erg oorlogszuchtig geworden nu... En ze worden nu snel pissig als je op hun hoofdeilandje nog snel op een leeg stukje een stadje bouwt (en dan speedbuild theater/libary/university)... Probeer dat eigenlijk op elk groot eiland in elk geval te hebben, kun je in geval van oorlog vanaf je eigen land via airports enorme hoeveelheden troepen binnen een beurt daar hebben zonder met bootjes te gaan klooien
"Mekker, blaat"
Mij valt die wereldoorlog ook op. Indien je een land aanvalt dat ook in oorlog is met een andere grootmacht, dan kan dat land zich opeens overgeven aan die andere grootmacht..... dan heb je opeens oorlog met die andere grootmacht.
Maakt ei'k niet eens uit, op die manier heb ik soms 3 oorlogen aan mjn broek ipv een geplande 1.... breidt ik mijn rijk maar 3 keer zo snel uit.
Maakt ei'k niet eens uit, op die manier heb ik soms 3 oorlogen aan mjn broek ipv een geplande 1.... breidt ik mijn rijk maar 3 keer zo snel uit.
Gisteren een verdachte geheugenmodule verwijderd, Swapfile weer aangezet en spel is nog geen een keer gecrashed met de pc hele dag aan en zelfs met switchen tussen users niet. W00t!
Ik moet overigens ook zeggen dat het spel rete-stabiel is, vergeleken met toen het net uit was. Echt een wereld van verschil.
Jammer dat je, zoals dat Civ eigen is, soms minutenlang moet wachten op een beurt.
Jammer vind ik wel van Civ4 dat andere dingetjes ook zeer traag geworden zijn. Van stad naar stad gaan, of de building-queue veranderen.
Maar misschien ligt dat aan mijn oude compje (een 2,4Ghz, 1Gb beestje).
Maar wel heerlijk gespeeld weer net

Jammer dat je toch weer een hele avond kwijt bent voor een 'klein potje'
Die terra-maps zijn echt geweldig trouwens. By far mijn favoriet
Jammer dat je, zoals dat Civ eigen is, soms minutenlang moet wachten op een beurt.
Jammer vind ik wel van Civ4 dat andere dingetjes ook zeer traag geworden zijn. Van stad naar stad gaan, of de building-queue veranderen.
Maar misschien ligt dat aan mijn oude compje (een 2,4Ghz, 1Gb beestje).
Maar wel heerlijk gespeeld weer net
Jammer dat je toch weer een hele avond kwijt bent voor een 'klein potje'
Die terra-maps zijn echt geweldig trouwens. By far mijn favoriet
[ Voor 6% gewijzigd door anandus op 01-08-2006 03:11 ]
hij draait sneller en stabieler dan de eerste versies, dan kreeg ik later in het spel, als die culture grenzen enzo elke turn berekend moeten worden en je massa's legers en steden heb problemen als ik alles op low heb en dan 1024/768 en een standaard map )met 5 tegenstanders. Draait nu super
"Mekker, blaat"
Dat ligt denk ik aan je videokaart, bij mij loopt het op een vergelijkbaar systeem erg soepel.anandus schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 03:09:Maar misschien ligt dat aan mijn oude compje (een 2,4Ghz, 1Gb beestje).
Leuk feitje: mijn videokaart wordt met warlords warmer dan met de vanilla uitvoering. Dubieus.
Zou het. Het is inderdaad maar een 6800, maar het lijkt met dat mij het toch meer bij de CPU ligt dat het later in het spel zo traag wordt?Shabbaman schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 08:08:
[...]
Dat ligt denk ik aan je videokaart, bij mij loopt het op een vergelijkbaar systeem erg soepel.
Of misschien niet? Al vraag ik me af wat een videokaart aan het doen is als de andere civs worden berekend?
Ik heb een Ti4200 met 128MB en een XP1800+, 1GB geheugen. Kan me niet heugen ooit minuten op een beurt te moeten hebben gewacht. Eerder 5-10 seconden.anandus schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:40:
[...]
Zou het. Het is inderdaad maar een 6800, maar het lijkt met dat mij het toch meer bij de CPU ligt dat het later in het spel zo traag wordt?
Of misschien niet? Al vraag ik me af wat een videokaart aan het doen is als de andere civs worden berekend?
Hmm.. vreemd.
Het is notabene een speciale XP-partitie waar alles wegge'nlite' is. WinXP gebruikt zo'n 50 á 70Mb en 0% tot 1% CPU.
Misschien is het omdat ik een te grote kaart heb (speel minimaal large met 10 Civs ofzo), maar nog.
Enemy movement enzo heb ik uitstaan, dus het is geen animatie wat tijd kost, het is echt puur en alleen "waiting for other civilizations".
Overigens is het wel pas vanaf de Renaissance ofzo dat het trager wordt.
Maar niemand heeft tips of trucs om het op te vlotten?
Het is notabene een speciale XP-partitie waar alles wegge'nlite' is. WinXP gebruikt zo'n 50 á 70Mb en 0% tot 1% CPU.
Misschien is het omdat ik een te grote kaart heb (speel minimaal large met 10 Civs ofzo), maar nog.
Enemy movement enzo heb ik uitstaan, dus het is geen animatie wat tijd kost, het is echt puur en alleen "waiting for other civilizations".
Overigens is het wel pas vanaf de Renaissance ofzo dat het trager wordt.
Maar niemand heeft tips of trucs om het op te vlotten?
edit:
Ow, en mijn vorige specs zijn outdated, de 2,4Ghz draait al een tijdje op 3,0Ghz
Ow, en mijn vorige specs zijn outdated, de 2,4Ghz draait al een tijdje op 3,0Ghz
[ Voor 23% gewijzigd door anandus op 01-08-2006 11:41 ]
Dan zal het aan de large map liggen met meer dan 5 spelers in vergevorderd stadium. Maar dan nog... Ik zal kijken of ik het kan reproduceren.anandus schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 11:40:
[...]
[...]
[ Voor 4% gewijzigd door PcDealer op 01-08-2006 11:45 ]
Overigens, wie gaat het nieuwe deeltje maken?
Mail gestuurd naar de TS.
[PC] Civilization IV - deel 2
[ Voor 14% gewijzigd door PcDealer op 01-08-2006 12:31 ]
Ik heb een 6600, dus dat zal dan wel niet. Maar ik lees dat je vooral die terra maps leuk vindt, en die zijn allemaal een stuk groter. Dan wordt het uiteindelijk allemaal wat traag ja...anandus schreef op dinsdag 01 augustus 2006 @ 10:40:
[...]
Zou het. Het is inderdaad maar een 6800, maar het lijkt met dat mij het toch meer bij de CPU ligt dat het later in het spel zo traag wordt?
La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima
Dit topic is gesloten.