Verwijderd schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 20:04:
Wat ik nog kan toevoegen is dat ik me afvraag in hoever de TS professioneel bezig is met coden en website-bouw en ontwerp. Dit hele verhaal doet me een beetje denken aan het maken van een site op een manier wat een beetje houtje-touwtje overkomt. Maw was er een functioneel ontwerp, een vast-omlijnd design wat al goedgekeurd is, of wordt er zo maar wat in het wilde weg ontworpen en gebouwd?
Het ontwerp van de ontwerper is al goedgekeurd door het bedrijf. Hij is met één ontwerp gekomen (het frames-ontwerp zeg maar, wat nu dat ontwerp zonder frames is geworden) en dat vonden ze meteen goed. Dat ontwerp is goedgekeurd vóórdat ik het gezien had. Hij is begonnen met het ontwerpen van hun huisstijl (die goedgekeurd werd) en heeft aan de hand van die huisstijl het website-ontwerp gemaakt. (Het ontwerp wat ik deze week aan hem heb laten zien heeft ook die huisstijl, maar minder kil, kleinere letters, minder lomp, minder chaotisch, overzichtelijker, teksten op elke pagina op dezelfde manier uitgelijnd, illustraties op elke pagina op dezelfde plek, enzovoort.)
Maar goed, ik heb voor mezelf even een aantal dingen op een rijtje gezet:
- Ik vind het een vreemd bedrijf (niet het product wat ze bieden). Ze zijn dit bedrijf vorig jaar ook al gestart, maar zijn onder andere, doordat ze verkeerd met hun geld zijn omgegaan, failliet gegaan. Toen ik aan die site begon heb ik ook contact gezocht met het hostingbedrijf omdat ik een aantal vragen had over de hosting (PHP-ondersteuning en dat soort dingen), ik kreeg toen een antwoordmail dat het bedrijf nog een schuld bij hun heeft staan en dat ze mij (of het bedrijf eigenlijk) weer tot dienst konden zijn als dat betaald is.
- Wat betreft of ze mij wel zullen betalen (ik heb het idee dat jullie hier je dat nu af zullen vragen), dat doen ze zeker! Ze betalen mij per uur, ik werk een aantal uren per week/maand voor hun en dan lever ik de rekening en ga pas weer verder als het geld op mijn rekening staat (en ze hebben tot nu toe al 2 keer betaald). Ik vind het wat dat betreft ook erg jammer dat ik van de vormgever afhankelijk ben, want ik moet ook nog eens elke keer wachten tot hij zijn spullen klaarheeft en dan kan ik pas weer verder, waardoor we nu al 4 maanden met die site bezig zijn, in mijn eentje had ik die site in maximaal een maand zo goed als af kunnen hebben, wat het betreffende bedrijf bovendien veel minder geld gekost zou hebben.
- Op dit moment staan er al maanden een heleboel pagina's online "onder constructie" en dat ziet er dus niet uit, maar wat er nu online staat (inclusief dode links) wilden ze ook echt online hebben. Aanvankelijk had ik het idee dat dat niet zo'n groot probleem zou zijn, want het eerst wat ik kreeg te horen toen ik aan die site begon, was dat er heel veel haast was bij die site, ik moest ook binnen een dag beslissen of ik eraan mee zou gaan werken, anders zouden ze iemand anders vragen.
- De opdrachtgevers zijn oude vrienden van 'vroeger' van de vormgever (ze kennen elkaar uit de muziekbusiness), dus daar kom ik ook niet zo makkelijk tussen met mijn meningen.
- Ik heb "ja" gezegd tegen die opdracht vóórdat ik het ontwerp had gezien, maar ik ging ervan uit, dat hij een goede vormgever is.
- Ik heb al meerdere malen een e-mail van de vormgever gekregen van 'wil je dit of dat veranderen, want ze willen toch liever dit wel en dit niet en dat willen ze toch liever op een andere pagina, enz.' (ook al heb ik me aan zijn ontwerp en de teksten gehouden die hij aangeleverd heeft). Erg vervelend, er staan van die 80 pagina's tellende site nog maar 5 pagina's online (in vier maanden tijd) en dan tóch nu al kleine veranderingen, maar ze weten dat ik mijn uren gewoon doorbereken en dat betalen ze dus ook gewoon.
- Ik heb vandaag afgesproken met de vormgever dat ik zal doen wat er aan me gevraagd wordt, dat ik me er niet meer mee bemoei, máár dat ik dus ook niet meer met goede tips zal komen, want ik kan wel voor één pagina met een tip komen (bijvoorbeeld een .jpg van een paar mb die echt te groot is, waar ik dan toch weer als reactie op krijg, de klant is koning, blablabla), maar stel dat ze één zo'n tip van mij ter harte nemen, is het nog steeds water naar de zee dragen, want dan heb je bij wijze van spreken 1 goedwerkende pagina tegenover 79 traagladende pagina's. Dan vind ik het het niet waard om me om één pagina druk te gaan maken. Ook heb ik gezegd dat ik mijn naam in geen geval op de site zal vermelden.
- Ik ben nou eenmaal aan die site begonnen, ik vind het niet kunnen om nu na 4 maanden (als het aan mij had gelegen had dit project geen 4 plus maanden hoeven duren (en was een tiende van het bedrag wat ze nu aan die site besteden, omdat het allemaal zo lang duurt, ruim genoeg geweest om die site te maken, maar goed) te zeggen dat ik ermee stop.
Verder wil ik nog even vermelden dat de reacties in dit topic me zeker geholpen hebben om het van meerdere kanten te bekijken. Ik zat er echt heel erg mee zat en nu ben ik mijn ei kwijt en heb ik een aantal punten op een rijtje kunnen zetten, waardoor het voor mezelf een stuk helderder geworden is hoe dit hele probleem in elkaar zit

. Bedankt voor alle reacties dus

.
En! Ik ben tot de conclusie gekomen dat als ik ooit nog een keer zo'n samenwerkingsproject aanga, ik zorg dat ik van het begin af aan bij de besprekingen ben en ook inspraak krijg en als ze dat dan niet willen, dan zoeken ze maar een ander

.