Toon posts:

In hoeverre is de klant koning?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 643 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 12:17:
Als een site te lelijk is ga ik me al gauw afvragen of de diensten die ze leveren wel goed zullen zijn, ik denk dat meerdere mensen dat idee hebben, kijk bijvoorbeeld eens op http://www.saturnus.nl en vraag je zelf eens af of je daar een ADSL abbo wilt nemen....
Ja, dat bedoel ik dus. Als een site te lelijk is ga ik ook niet met dat bedrijf in zee. Maar ik ga ze dan ook niet een mailtje sturen van 'hé, doe eens iets aan die site van jullie, want die ziet er niet uit, ik ga naar de concurrent'.

Ze zullen het dus niet weten dat ze mij als klant mislopen door hun site. En als het een bedrijf is met een slecht beleid (waarvan ik dus het bedrijf waar ik momenteel voor werk ook van verdenk (ik weet het eigenlijk wel zeker :+)) dan zullen ze er misschien pas na jaren (of misschien wel nooit) achterkomen waarom ze zoveel klanten mislopen.

Toevallig kwam ik gisteren op deze site terecht http://www.inventiv-edu.nl (omdat ik op zoek was naar iets, wat weet ik niet meer, in elk geval niet naar een cursus), maar stel ik dat een cursus wil doen op computergebied, zou ik dat dus écht niet bij hun doen. Ze hebben hun site gemaakt in Frontpage en bovendien ziet het ontwerp er ook niet uit (en dat terwijl ze zelfs Photoshop-cursussen geven enzo). Maar als ik dan zo'n cursus wil volgen, stuur ik hun echt niet een mailtje van 'ik ga naar de concurrent, want jullie site is lelijk'. Ik surf dan gewoon weer verder op zoek naar een beter bedrijf :).

De ontwerper mailde me trouwens net dit: "...Ik had beloofd deze week alles klaar te hebben voor de site, maar het gaat weer niet lukken...." Daarop heb ik hem aangeboden meer werk aan mij over te dragen, maar dat wil die niet 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2005 14:56 ]

Verwijderd

sorry hoor maar ik krijg het idee dat de ontwerper voor eigen eer gaat, dus zoveel mogelijk zelf doen en eigen ontwerp toepassen en hopen dat hij de credits krijgt...ik kan er natuurlijk naast zitten.

Die site waar sandra over sprak in haar laatste post:

1) Die mededeling, de site wordt vernieuwd dus sommige dingen doen het niet, nee dat is lekker, als of wanneer een bedrijf reorganiseert maar ff zegt, ja we reorganiseren dus we helpen je de komende twee weken niet, dit soort dingen kan dus echt niet.

2) Times new roman, do I need to say more?

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-12 17:10

alienfruit

the alien you never expected

Eigenlijk gewoon de stills.. dus vaak met tekst. Aftiteling, logo oid. De 1 wil het weer als illu, de ander weer als TGA met alpha mask.. kun je behoorlijk druk mee zijn. Maar ze zijn vooral suf zeg maar :)
Aha, op mijn stage noemde ze die altijd "bumper shots", weet rare term gezien wat een bumper inhoud. Maar bedankt weer wat geleerd, zelf kies ik altijd voor targe met alpha mask ;) Dat kunnen al die edit sets prima aan (Media100, Avid etc.)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 16:37:
sorry hoor maar ik krijg het idee dat de ontwerper voor eigen eer gaat, dus zoveel mogelijk zelf doen en eigen ontwerp toepassen en hopen dat hij de credits krijgt...ik kan er natuurlijk naast zitten.
Dat vermoeden begin ik ook te krijgen. Ik heb zelfs het idee dat hij zelfs mijn ontwerp ook mooier vindt dat het zijne, maar dat hij dat niet durft te zeggen en te laten zien aan de opdrachtgever, omdat hij bang is dat de opdrachtgever dan interesse in mijn ontwerp krijgt en dat ze hem de bons zullen geven.
Die site waar sandra over sprak in haar laatste post:

1) Die mededeling, de site wordt vernieuwd dus sommige dingen doen het niet, nee dat is lekker, als of wanneer een bedrijf reorganiseert maar ff zegt, ja we reorganiseren dus we helpen je de komende twee weken niet, dit soort dingen kan dus echt niet.

2) Times new roman, do I need to say more?
Zo'n soort mededeling staat er op die site waar ik mee bezig ben, maar dat móest ik er zo opzetten :D en bovendien is het ontwerp van http://www.inventiv-edu.nl een beetje in dezelfde stijl als die site waar ik mee bezig ben (ik moest er ook gelijk aan denken toen ik de site van inventiv zag). Er wordt geen Times new Roman gebruikt, maar aanvankelijk moest ik Arial Black Bold gebruiken (14 px) (voor de 'normale teksten'), dat heb ik nog wel terug weten te brengen naar gewoon Arial (het moest wel Bold blijven) 12 px. Maar goed, de ontwerper heeft zijn diploma grafische vormgeving, dus hij zal wel gelijk hebben 8)

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12 12:14

Gé Brander

MS SQL Server

Leuke in deze discussie was de computercollectief site van enkele jaren geleden. Lelijk als de nacht, maar wel functioneel heel goed in elkaar. Ik kon er in ieder geval altijd alles vinden. De huidige site is al beter, maar nog niet echt mooi naar mijn smaak, maar nog steeds erg goed functioneel gezien. En uiteindelijk is dat toch ook erg belangrijk. Maar helaas kijken er maar weinig mensen door het lelijke heen.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

c70070540 schreef op donderdag 19 mei 2005 @ 17:22:
De huidige site is al beter, maar nog niet echt mooi naar mijn smaak, maar nog steeds erg goed functioneel gezien. En uiteindelijk is dat toch ook erg belangrijk. Maar helaas kijken er maar weinig mensen door het lelijke heen.
Ik ben zelf erg visueel ingesteld. Kan ook slecht tegen lelijke sites. Maar neem een www.imdb.com ik vind het echt verschrikkelijk lelijk. En toch kom ik er ontzettend regelmatig. Maar heb dan al bijna de neiging een nieuw concept voor ze te maken en dat te mailen. Nu werk ik niet voor niets maar das wel een gevoel wat ik heb. Maar de functionaliteit maakt in zo'n geval de lelijkheid wel weer goed, bij mij ligt die grens wel hoog.

offtopic:
Neem je het eerdere Saturnus, daar klopt de conclusie die je trekt ook met de lelijkheid van de site. Ben maanden druk geweest met die horken omdat hun hosting van klant van mij ruk was door wat interne verhuizingen daar van servers. Kansloos is nog te mooi omschreven, wat een boeren.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
Het hangt ervan af of ik me eraan stoor of de site lelijk is. Het hangt er namelijk vanaf wat voor soort product ze aanbieden. Als ik inderdaad een Photoshop-cursus zou willen, zou ik dat zeker niet doen bij inventiv-edu.nl, omdat die site lelijk is. Maar als ik bijvoorbeeld een schilderij wil kopen en de website ziet er niet uit, dan interesseert het mij niet, dan laat ik de keuze of ik wel of niet het schilderij ga kopen absoluut niet afhangen van hoe de website eruit ziet. Maar de website van het bedrijf waar ik mee bezig ben, houdt zich bezig met reclame en drukwerk. Dan zou ik zeker mijn keuze voor een heel groot deel af laten hangen van de uitstraling van de website. In dit geval (van hoe die site er dus uitziet waar ik mee bezig ben) zou ik dus als potentiele klant zijnde niet met ze in zee gaan.

• AxiMaxi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 14:48
Verwijderd schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 22:27:
Ik heb trouwens niet het idee dat als mensen [een site] lelijk vinden, dat ze dan zo snel een klacht zullen sturen.
Laatst kwam ik op een site van een HELE grote aannemer en die bleek helemaal ruk te werken in FireFox... heb ik de webmaster een mailtje gestuurd. Kreeg netjes antwoord dat ze al met een nieuwe site bezig waren die op meerder platforms getest werd.

[Hier had mijn handtekening kunnen staan]

Verwijderd

Maar om even op het onderwerp terug te komen, ik zou eens een goed gesprek met je 'vriend' de ontwerper hebben en zoals vrouwen dat goed kunnen de achterliggende redenen van zijn keuzes boven water halen (ik weet hoe dat gaat ik heb ook een vriendin :9 ), waarschijnlijk vertelt hij je halve waarheden waardoor je niet duidelijk krijgt wat de echte bedoelingen zijn.

Verder ben ik het eens met de laaste postings, functionaliteit gaat in sommige gevallen voor de pracht en praal van een site maar als beide niet in evenwicht zijn dan krijgen gebruikers problemen. Als ik een website bouw dan maak ik ook eerst het functionele deel (via het FO) zodat ik de klant kan laten zien dat het in elk geval werkt en daarna werk ik pas aan de grafische kant (als ik dat zelf al doe, ik weet dat ik daar niet zo goed in ben, kies altijd de verkeerde kleurtjes :+ )

In elk geval weer succes

@bootoo: Zie je wel dat ik wel aardig kan zijn _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 09:47 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 09:45:
Als ik een website bouw dan maak ik ook eerst het functionele deel (via het FO) zodat ik de klant kan laten zien dat het in elk geval werkt en daarna werk ik pas aan de grafische kant (als ik dat zelf al doe, ik weet dat ik daar niet zo goed in ben, kies altijd de verkeerde kleurtjes :+ )
Met een FO toon je niet aan dat het werkt hoor, dan kom je echt uit op use cases op zijn minimum :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 10:14:
[...]

Met een FO toon je niet aan dat het werkt hoor, dan kom je echt uit op use cases op zijn minimum :)
Dat zei ik ook niet, maar je maakt een site via een FO, je zuigt je site niet uit je duim (Tenzij je een kleine site maakt), het functioneel ontwerp toont inderdaad niet aan dat het werkt, daarvoor heb je andere middelen (usertest en inderdaad usecases)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 10:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zeer positieve update :).

Onder andere naar aanleiding van de reacties van dit topic ben ik er dus helderder over na gaan denken, ik ben echt heel blij met de reacties O+

Ik heb gisteravond laat een open informele sollicitatie gemaild naar het betreffende bedrijf, waarin ik onder andere aangeef dat ik het jammer vind dat het zo lang duurt met die site (want hé, misschien denken ze daar wel dat dat aan mij ligt :/). Dat ik begrepen heb dat vormgever [naam] het zo druk heeft met andere werkzaamheden waardoor de site al 4 maanden duurt en dat het belangrijk is voor een bedrijf (en zeker voor een bedrijf dat zich bezighoudt met drukwerk en reclame) om een goedwerkende website te hebben voor (potentiële) klanten. Dat ik zelf ook grafisch werk kan verrichten (en heb meteen even wat dingetjes meegestuurd die ik gemaakt heb) en dat ik dat leuk vind om te doen (want waarschijnlijk, stel dat ze iemand zoeken om de vormgever te ontlasten, dan zullen ze niet aan mij denken, vermoed ik, omdat ze mij waarschijnlijk alleen maar zien als 'de programmeur'.)

Ik kreeg een uurtje later ('s avonds laat om 0.00 uur, het verbaasde me dat ik zo snel een reactie kreeg 's avonds laat) een zeer positieve e-mail terug! Ik begreep uit die mail dat ze inderdaad grafisch werk over hebben en volgende week heb ik een (telefonische) afspraak met de directeur communicatie (dat is degene die daarover gaat).

Nu vragen jullie je natuurlijk af of ik wel voor zo'n bedrijf wíl werken; en ja, dat wil ik, omdat ik het als een uitdaging zie om iets moois voor hun te maken en mocht het niet klikken tussen mij en het bedrijf, dan merk ik dat vanzelf wel en kan ik er altijd nog mee stoppen.

De vormgever heb ik nog niet hierover gesproken, door zijn gedrag voel ik me ook niet verantwoordelijk om hem vantevoren in te lichten (en ik kan privé en zakelijk prima gescheiden houden, dus wat mij betreft lijdt de vriendschap er niet onder). De vormgever heeft trouwens een aantal keren aangegeven dat de mensen van dat bedrijf ongelofelijke zeikerds zijn, nou dat wil ik dan graag zelf ondervinden, maar ik begin een vermoeden te krijgen dat hij dat gezegd heeft om mij bang te maken zodat ik geen contact met ze ga zoeken en dus geen werk van hem af kan pakken. Maar ik zie het zelf niet als 'werk afpakken', want als hij het echt te druk heeft met al die werkzaamheden, dan zouden ze sowieso wel iemand zoeken voor erbij.

:)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 14:14 ]

Verwijderd

Slim opgelost...zo zie je toch dat de zaken soms anders liggen dan je in eerste instantie denkt, hopelijk is je vriend (de grafisch 'onderlegde' persoon) niet al te kwaad op je...

Veel succes met je nieuwe baan/opdracht :*)
Nu moet ik een nieuw meest favoriet topic zoeken... ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 14:09 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:07:
Slim opgelost...zo zie je toch dat de zaken soms anders liggen dan je in eerste instantie denkt, hopelijk is je vriend (de grafisch 'onderlegde' persoon) niet al te kwaad op je...
Daar heeft hij het recht niet toe ;), want iederéén mag toch een open sollicitatie sturen! Als ik geen open sollicitatie had gestuurd, had een ander dat wel gestuurd.
Veel succes met je nieuwe baan/opdracht :*)
Dank je wel :*)
Nu moet ik een nieuw meest favoriet topic zoeken... ;)
Succes daarmee ;)

• Waypoint
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

Waypoint

Music Addicted

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:03:
Zeer positieve update :).

Maar ik zie het zelf niet als 'werk afpakken', want als hij het echt te druk heeft met al die werkzaamheden, dan zouden ze sowieso wel iemand zoeken voor erbij.

:)
Soms moet je wel meer werk aannemen dan je eigelijk aankan om te overleven. Zomaar ff iemand erbij aannemen gaat meestal niet zo makkelijk. Sorry dat ik het zeg maar als ik je maat was dan was ik 'not amused'. Als hij het grafische gedeelte zou doen en jij de site zou programmeren dan moet je dat gewoon doen. Je weet dat van te voren en nu benader je de opdrachtgever langs hem heen om er zelf beter van te worden.

Maar toch, succes, maak er maar wat van! :)

Verwijderd

Topicstarter
Waypoint schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:28:
[...]

Soms moet je wel meer werk aannemen dan je eigelijk aankan om te overleven. Zomaar ff iemand erbij aannemen gaat meestal niet zo makkelijk. Sorry dat ik het zeg maar als ik je maat was dan was ik 'not amused'. Als hij het grafische gedeelte zou doen en jij de site zou programmeren dan moet je dat gewoon doen. Je weet dat van te voren en nu benader je de opdrachtgever langs hem heen om er zelf beter van te worden.
Weet ik, maar ik vind dat hij ook niet helemaal eerlijk is naar mij toe. En zoals ik net ook al schreef, als ik geen open sollicitatie had gestuurd, had een ander het wel gedaan, óf het bedrijf was zelf op zoek gegaan naar iemand voor erbij. Want zoals ik uit die mail begreep zijn ze zeer blij met mijn sollicitatie, dus ik vermoed dat ze anders ook wel op zoek waren gegaan naar iemand. Want ze zullen zelf inmiddels toch ook wel doorhebben dat het allemaal te lang duurt en nu weten ze in elk geval ook dat dat niet aan mij ligt. En volgens die man die me teruggemaild heeft, liggen de spullen voor de website al helemaal klaar bij de vormgever, dus dát pak ik dan sowieso niet van hem af.
Maar toch, succes, maak er maar wat van! :)
Dank je wel :)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 14:41 ]

Verwijderd

Kortom, de klootvioolende vormgever aan de kant gezet, klant tevreden, jij tevreden. Het kan dus wel ;) En inderdaad, je weet nooit wat externe partijen over je zeggen als je er niet bij betrokken bent en het geheel allemaal toch wat langer duurt. :) Goeie zet imo.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2005 14:44 ]

Verwijderd

Daar heeft hij het recht niet toe ;), want iederéén mag toch een open sollicitatie sturen! Als ik geen open sollicitatie had gestuurd, had een ander dat wel gestuurd.
Welk bedrijf is dat, en wat is het postadres? :9~

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 14:43:
Welk bedrijf is dat, en wat is het postadres? :9~
Ik ga jullie toch niet lastigvallen met die lelijke site van dat bedrijf ;). Ik heb gisteravond trouwens meteen het adres van mijn homepage meegestuurd, waar dus uiteraard foto's staan van mij, zodat ik in elk geval niet meer de anonieme programmeur ben voor hun, 't is voor een bedrijf toch ook wel prettig als ze een beetje weten wie er met hun werkzaamheden bezig is, lijkt me, dat was dus al een tactische zet om meer bij het bedrijf betrokken te raken.

O, en trouwens Gordijnstok, ik heb dus níet de vormgever buitenspel gezet hè!

Verwijderd

Ik heb het alweer gezien, waarom zet je je vriend niet in als vormgever? Of krijg je dan een surrealistische site...zou ook wel grappig zijn

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2005 @ 15:03:
Ik heb het alweer gezien, waarom zet je je vriend niet in als vormgever? Of krijg je dan een surrealistische site...zou ook wel grappig zijn
Die heeft het uiteraard te druk met schilderen :)

Verwijderd

En hoe staat het er op het moment mee?
Pagina: 1 2 Laatste