Anoniem: 60780 schreef op maandag 16 mei 2005 @ 12:13:
[...]
Dat was ik dus. ::) En ik had het helemaal niet over een dSLR, maar over een digitale point and shoot. Niet dat het veel uitmaakt, want ondanks dat een dSLR nog veel duurder is dan een digitale point and shoot, geldt het verhaal dat 35 mm op den duur duurder is toch ook.
Ja, maar met een point & shoot ben je dan weer beperkt; ik heb ook een digitale p&s, maar die gebruik ik trouwens zelden. Scherpstellen duurt lang, gaat moeilijk in donkere omstandigheden, etc...
Ik zei dus afgaande op mijn eigen fotografeer-gedrag… Ik schiet gemakkelijk 900 foto’s op drie dagen ofzo. En natuurlijk doe ik dat met een digitaal toestel. En zijn al die honderden foto’s van mij allemaal ‘keepers’?
Tja, je kan wel 1000 foto's op 3 dagen maken, maar als het grote deel ervan 'uitval' is, dan mis je toch iets imho.
Ik streef ernaar dat iedere foto die ik maak een 'keeper' is. En natuurlijk lukt dat niet. In het begin mag je blij zijn als je 4 'keepers' hebt op een rolletje van 36, maar door bewuster bezig te zijn met fotograferen, gaat dat percentage wel langzaam maar zeker omhoog.
En ja, als ik foto's neem met m'n analoge cam, dan maak ik ook meerdere opnamen van hetzelfde onderwerp, vanuit verschillende hoeken, etc...
Nee, natuurlijk niet. Maar omdat het fotograferen mij toch geen extra geld kost (want ik schiet digitaal) kan ik lekker experimenteren met diverse belichtingen, standpunten en witbalansen.
Als ik op 35 mm zou fotograferen, zou ik me dit niet kunnen veroorloven en kon ik dus veel minder experimenteren. Bovendien zou ik met 35 mm pas na een paar dagen mijn terugkoppeling krijgen. En omdat ik niet ga onthouden wat al mijn instellingen waren bij het fotograferen van 35 mm shots, zou ik dat allemaal in een boekje moeten bijhouden. Bij een digitaal toestel wordt alle benodigde informatie in de EXIF opgeslagen en kan ik het diezelfde dag nog op mijn comp uitlezen. Instant terugkoppeling. Wel zo leerzaam.
Ik zeg ook niet dat digitaal fotograferen geen voordelen ofzo heeft, tuurlijk is het wel zo. De dingen die je aanhaalt (exif info, zwart/wit [hoewel je digitale z/w foto's totaal niet kunt vergelijken met analoge; analoge z/w foto's zijn nog altijd veel mooier] en kleur schieten, ISO waarde per foto instellen, etc...
Ik zal ook ooit wel eens een dslr aanschaffen, maar momenteel heb ik nog steeds genoeg aan m'n analoge.
Krijg je je filmrolletjes gratis dan?
De prijs valt redelijk mee.
En wat als je kleur wilt schieten?
Dat is idd een van de voordelen van digitaal, zoals ik reeds gezegd heb.
Ik wil jou echt niet het plezier ontnemen van je archaïsche rituelen in je doka
Archaische rituelen ? Kom zeg, jij zult je digitale foto's hoogstwaarschijnlijk ook wel wat nabewerken met photoshop.
Er komen helemaal geen archaische rituelen in een doka aan te pas; tuurlijk, het vergt tijd, en je bent wel een tijdje bezig om de ideale print te maken, maar je beheerst dan wel de basis.
Je bezit dan trouwens ook de kennis die je ook kan toepassen als je met photoshop werkt.
maar met leren fotograferen heeft zelf ontwikkelen natuurlijk niet veel te maken. Het is eerder een blok aan het been, als je mij vraagt. Want elk uur dat je in je doka zit, zit je een uur minder achter je camera.
Ik vind niet dat het een blok a/h been is. Het hoort bij fotografie. Je leert zelf wat er beter kan aan een print, je weet hoe je hem kan verbeteren, het is gewoon basic knowledge die je als fotograaf moet bezitten vind ik.
Bovendien moet je toch ook je chemicaliën, belichtingsapparatuur en fotopapier kopen. (Weer extra kosten.)
Een vergroter kan je atm voor een fluitje van een cent op de kop tikken.
Dit is dus echt je reinste onzin. Je leert foto’s te maken door veel foto’s te maken. Uiteraard heb je gelijk dat je sneller leert wanneer je bewust met het proces bezig bent, maar je bent natuurlijk niet minder bewust met fotograferen bezig als je digitaal schiet.
Ja, je leert betere foto's maken door er veel te maken, EN door feedback te krijgen op al die foto's die je hebt geschoten.
Je kan nu wel 1000 foto's maken, en jij kan het wel alle 1000 mooie foto's vinden, maar als je geen feedback krijgt waarom die foto wel goed is, en die foto niet, en waarom die andere foto nog beter kan, dan leer je ook niets.
Je hebt die feedback nodig, je moet weten waarom je dit of dat diafragma kiest, of die sluitersnelheid, of waarom je een stopje meer of minder gaat kiezen. Nu kan jij wel zeggen: ik neem gewoon met iedere instelling een foto met m'n digicam, en dan kies ik er wel de beste uit.
Maar, dan weet je daarom nog niet
waarom je die instellingen hebt moeten kiezen.