Bij Canon zou je naar een EOS 33 kunnen kijken, erg veel mogelijkheden, tegenwoordig tweedehands goede prijs.
Verwijderd
ik heb een oude Minolta. Werkt prima. Vivitar macro lens erbij, en een groothoek-zoomlens, werkt allemaal prima! Gekocht op een beurs voor analoge fotografie: http://www.fotografica.nl/foto.htm ofzo.
bedankt voor de uitlegmwolthers schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:07:
Ik heb als analoge body een Pentax Z-1. Prachtig toestel vind ik en ik raad 'm iedereen aan. Pentax' Hyper Program is ideaal: Gewoon in P-stand fotograferen en als je dan toch iets aan je diafragma of sluitertijd wil knutselen kun je met de instelwieltjes bij je rechter duim en wijsvinger dat rechtstreeks doen; de camera schakelt dan automatisch over op sluitertijd- of diafragmavoorkeuze.
De opvolger van de Z-1, de Z-1p, schijnt nog net een tikkeltje beter te zijn, maar ik heb er geen ervaring mee.
Verder is het een behoorlijk professioneel toestel, sluitertijden van 30s tot 1/8000, 1/250 flitssync, enz. en de body ligt echt superfijn in de hand. Wel vrij groot, maar da's bij alle camera's die wat hoger in de markt zijn geplaatst. Als je even goed zoekt kan je die Z-1 voor 100 eurootjes vinden.
De overstap van de Z-1 naar digitaal gaat vrij natuurlijk, de K10D heeft veel weg van de Z-1 en is bovendien een semi-professioneel toestel voor een heel vriendelijk prijsje (rond de 850 euro). Oud glas kan je gewoon gebruiken, alles wat ooit voor Pentax is ontworpen past ook nog op de digitale body's van nu. Dat geldt ook voor Nikon maar Canon en Minolta zijn in het verleden een keer geswitched naar een andere vatting (zal zo eind jaren 80 zijn geweest) waardoor oude lenzen veel minder te krijgen zijn. Bij Pentax en Minolta/Sony zijn nieuwe lenzen wat schaarser maar met wat zoekwerk vind je wat je nodig hebt prima bij elkaar. Pentax is bovendien flink aan het ontwikkelen dus wat dat betreft zit je best goed. Wat Sony (wijlen Minolta) betreft is de toekomst wat onzekerder.
Dus wil je voor zeer goede kwaliteit voor een goede prijs gaan, dan is Pentax je vriend. Wil je goede beschikbaarheid van nieuwe spullen, dan is Canon je vriend. Wil je een compromis tussen die twee, dan is Nikon je vriend. Minolta zou ik momenteel niet aanraden. Dan heb je nog merken als Olympus of Contax maar dan heb je geen mogelijkheden om over te stappen naar een digitale body. Al deze merken hebben in het verleden erg mooie camera's op de markte gezet die niet veel voor elkaar onder doen.
dat ik de lenzen later nog kan gebruiken is wel en vereiste voor mij
ik zal s op zoek gaan naar een degelijke 2ehandse
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
kost je vast geen drol, maar investeren erin is natuurlijk niet echt meest safe oplossing, een nikon of canon (bij nikon moet je vooral opletten dat je niet een te oude body hebt omdat die wat met de mount rommelden, canon moet je geen FD hebben, wel leuk, maar kun je niet mee verder investeren).Verwijderd schreef op maandag 05 februari 2007 @ 22:49:
ik heb een oude Minolta. Werkt prima. Vivitar macro lens erbij, en een groothoek-zoomlens, werkt allemaal prima! Gekocht op een beurs voor analoge fotografie: http://www.fotografica.nl/foto.htm ofzo.
Dus, of koop een D60/10D voor zo'n 300, 400, 500 euro of haal een Canon EOS 30, 5 of 1n (zijn best betaalbaar) oooof haal een Nikon F70, F80, F100 of F50 of F6 (als je geld teveel hebt
oftewel, keuze zat, vaak erg betaalbaar, maar neem niet een té oude..
|>
Een oude Pentax zou misschien ook wat zijn. Verder kun je tegenwoordig hele mooir MF-systemen halen voor niet al te veel geld. Als je dan let op of er tdigitale achterwanden voor zijn, kun je eventueel ook "doorgaan"
Wel opletten wat je wilt met je fotografie, qua veelzijdigheid is een 35mm SR een goede keuze.
Wel opletten wat je wilt met je fotografie, qua veelzijdigheid is een 35mm SR een goede keuze.
zo'n pentax lijkt me wel wat. zoals ik al zei, dit is mijn eerste serieuze camera. vooral de prijs van de tweedehandse pentaxen
staat me wel aan.
ik zal eens een beetje rondkijken
het moet dus wel mogelijk zijn om de lenzen van een analoge pentax te gebruiken op een eventuele digitale (voor de toekomst:P)
ik zal eens een beetje rondkijken
het moet dus wel mogelijk zijn om de lenzen van een analoge pentax te gebruiken op een eventuele digitale (voor de toekomst:P)
Hier komt binnenkort een overzicht van alle dure apparatuur die ik thuis heb staan
Mamiya 645J kun je bijvoorbeeld al voor 150 euro krijgen, maar goed, die pentax camera's zijn ook leuk, en wat mobieler...
|>
Zal ik dan wat tegengeluiden laten horen?
Analoge SLR's zou ik afraden voor een beginneling. Je hebt namelijk geen directe feedback wat een bepaalde instelling op je foto's doet. Daardoor heb je een ontzettend langzame leercurve.
Of je moet vrij nauwkeurig van aard zijn en iedere setting van de camera opschrijven in een boekje zodat je na het ontwikkelen en afdrukken kan zien waardoor er een bepaald effect ontstaan is. (ik zou dat in ieder geval niet kunnen, ik ken mezelf een beetje
)
Daarnaast zijn de meeste ontwikkelcentrales dusdanig overgeswitched naar digitaal dat rolletjes er ronduit crap uit komen. Ik heb laatst weer eens een rolletje weggebracht en dat was om te huilen zo slecht (meteen ook de laaste keer dat ik dat gedaan heb). Wellicht zijn de professionele centrales nog wel goed, maar dan moet je ook meer betalen. En dan denk ik dat aan het einde van de rit een 2e hands dSLR goedkoper is.
Analoge SLR's zou ik afraden voor een beginneling. Je hebt namelijk geen directe feedback wat een bepaalde instelling op je foto's doet. Daardoor heb je een ontzettend langzame leercurve.
Of je moet vrij nauwkeurig van aard zijn en iedere setting van de camera opschrijven in een boekje zodat je na het ontwikkelen en afdrukken kan zien waardoor er een bepaald effect ontstaan is. (ik zou dat in ieder geval niet kunnen, ik ken mezelf een beetje
Daarnaast zijn de meeste ontwikkelcentrales dusdanig overgeswitched naar digitaal dat rolletjes er ronduit crap uit komen. Ik heb laatst weer eens een rolletje weggebracht en dat was om te huilen zo slecht (meteen ook de laaste keer dat ik dat gedaan heb). Wellicht zijn de professionele centrales nog wel goed, maar dan moet je ook meer betalen. En dan denk ik dat aan het einde van de rit een 2e hands dSLR goedkoper is.
Eh, ontwikkelen littlejoannes gaat vaak op elke centrale 't zelfde, gewoon met machine en de bekende middelen. Die kwaliteit is niet achteruit gegaan, wél van de 'digitale' prints die men ervan maakt.
Verder ben ik begonnen met een OM2n, een topcamera, ook analoog, enorm van genoten. Omdat je leert precies te zijn, en dat is nogal belangrijk
Verder ben ik begonnen met een OM2n, een topcamera, ook analoog, enorm van genoten. Omdat je leert precies te zijn, en dat is nogal belangrijk
|>
Excuses, je kan wel zien dat ik van de digitale revolutie ben: ontwikkelen is inderdaad wat anders dan de prints.
Ohja, tipje: zondag 18 februari de Fotografica in Houten, daar heb ik ooit ook eens een Z-1 gekocht. Ik ben er die dag zeker ook weer bij - lekker rondneuzen tussen oud glas, misschien nog een flitsertje op de kop tikken, me vergapen aan antiek spul en wie weet nog eens oude bekenden tegenkomen! Je zult er zeker een goed toestel voor een aangenaam prijsje kunnen vinden. Het linkje was al ergens gepost maar hier nog maar eens: www.fotografica.nl
het argument wat je geeft, vind ik niet bepaald steekhoudend. qua instellen is er nauwelijks verschil tussen analoog en digitaal.Licko schreef op maandag 05 februari 2007 @ 19:43:
het zou dan mijn eerste 'echte' cam worden en daarom neig ik toch meer naar de analoge variant, ook omdat je daar meer zelf in moet/kan stellen. (fotografie is een onderwerp waar ik me voor mijn opleiding in ga verdiepen).
welke raden jullie mij aan?
wat we je aan kunnen raden, is ook sterk afhankelijk van wat je wilt en waarvoor je fotografie nodig hebt voor je opleiding (wat voor opleiding is dat dan?)
keuze voor analoog of digitaal zou ik op dit moment af laten hangen van hoe je je foto's wilt bewerken. wanneer het je leuk lijkt om de doka in te duiken, heb je natuurlijk geen keus. dan moet je analoog en dat kan echt een stuk goedkoper dan digitaal.
voor het gemak is digitaal natuurlijk een stuk aantrekkelijker.
hybride (analoog fotograferen, digitaal bewerken) is een zeer bewuste keus en die heb je duidelijk nog niet gemaakt.
wanneer je analoog wilt gaan, dan zou ik - zoals simon ook al zei - zeker ook naar middenformaat kijken. kosten geen drol meer tegenwoordig en echt wezenlijk verschillend tov digitaal (sub)kleinbeeld.
dat was een beetje een kromme formulering inderdaadlateef schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 23:20:
[...]
het argument wat je geeft, vind ik niet bepaald steekhoudend. qua instellen is er nauwelijks verschil tussen analoog en digitaal.
wat we je aan kunnen raden, is ook sterk afhankelijk van wat je wilt en waarvoor je fotografie nodig hebt voor je opleiding (wat voor opleiding is dat dan?)
keuze voor analoog of digitaal zou ik op dit moment af laten hangen van hoe je je foto's wilt bewerken. wanneer het je leuk lijkt om de doka in te duiken, heb je natuurlijk geen keus. dan moet je analoog en dat kan echt een stuk goedkoper dan digitaal.
voor het gemak is digitaal natuurlijk een stuk aantrekkelijker.
hybride (analoog fotograferen, digitaal bewerken) is een zeer bewuste keus en die heb je duidelijk nog niet gemaakt.
wanneer je analoog wilt gaan, dan zou ik - zoals simon ook al zei - zeker ook naar middenformaat kijken. kosten geen drol meer tegenwoordig en echt wezenlijk verschillend tov digitaal (sub)kleinbeeld.
ik bedoelde te zeggen dat ik een camera zoek waar ik veel zelf in kan stellen
niet alles op automatisch zetten en gaan met die banaan
Verwijderd
haha lol ja, door mij!mwolthers schreef op woensdag 07 februari 2007 @ 01:33:
Ohja, tipje: zondag 18 februari de Fotografica in Houten, daar heb ik ooit ook eens een Z-1 gekocht. Ik ben er die dag zeker ook weer bij - lekker rondneuzen tussen oud glas, misschien nog een flitsertje op de kop tikken, me vergapen aan antiek spul en wie weet nog eens oude bekenden tegenkomen! Je zult er zeker een goed toestel voor een aangenaam prijsje kunnen vinden. Het linkje was al ergens gepost maar hier nog maar eens: www.fotografica.nl
ik zou toch het budget iets oprekken en voor een tweedehands D50/D70/300D gaan.
In het halve jaar dat ik nu een dSLR heb, heb ik meer gefotografeerd, geleerd en plezier gehad dan de voorgaande 4 jaar met analoog. Met een dSLR ga je zoveel proberen zodat je zoveel meer leert over de technische kant van fotograferen.... en alleen al de mogelijkheid tot het instellen van de ISO waarde op een dSLR... super!
Wat ik wel van analoog vind is dat je ivm de kosten meer gedwongen wordt om naar de compositie te kijken. je hebt gewoon veel meer het idee dat het in één keer goed moet zijn.
En qua kosten, voor 300 euro heb je een 300D. Dat is 100 euro boven budget. ga er van uit dat een filmpje 2 euro kost en ontwikkelen een euro of 5, dan heb je na 15 filmpjes de meerprijs van je budget er al uit.
In het halve jaar dat ik nu een dSLR heb, heb ik meer gefotografeerd, geleerd en plezier gehad dan de voorgaande 4 jaar met analoog. Met een dSLR ga je zoveel proberen zodat je zoveel meer leert over de technische kant van fotograferen.... en alleen al de mogelijkheid tot het instellen van de ISO waarde op een dSLR... super!
Wat ik wel van analoog vind is dat je ivm de kosten meer gedwongen wordt om naar de compositie te kijken. je hebt gewoon veel meer het idee dat het in één keer goed moet zijn.
En qua kosten, voor 300 euro heb je een 300D. Dat is 100 euro boven budget. ga er van uit dat een filmpje 2 euro kost en ontwikkelen een euro of 5, dan heb je na 15 filmpjes de meerprijs van je budget er al uit.
't is eerder zo dat filmpjes pakweg €2-4 kosten en ontwikkelen een euro, moet je nog wel een loep halen natuurlijk, zeg voor €20, ja gaat ze echt niet allemaal laten afdrukken(anders zou je dat bij digitaal ook "moeten meetellen"). Verder heb je dan bij chemische fotografie lagere archiefkosten(altijd afhankelijk van je wensen natuurlijk), al zal dat bij een tweaker die toch vaak al computer-minded is natuurlijk in het niet vallen.
[ Voor 12% gewijzigd door begintmeta op 08-02-2007 11:56 ]