[WC] waarmee DIY reservoir lijmen?

Pagina: 1
Acties:
  • 339 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-05 23:18
Beste mede-WK'ers,

sinds enige maanden heb ik een waterkoeling in m'n systeem zitten, met een zelfbouw reservoir op basis van een doorzichtige polycarbonaat behuizing (normaliter voor elektronica). fotootje

De kunststoffen fittings zijn met epoxy gelijmd in het reservoir, en als koelmiddel gebruik ik glycol (=koelmiddel voor in de auto). Het probleem is nu dat epoxy blijkbaar niet bestand is tegen glycol :|

De boel is dus langzaam maar zeker gaan lekken (met een kapotte DVD-rom tot gevolg). Ik heb de lekken dan afgedicht met Pattex contactlijm ("bestand tegen water, en zwakke zuren en logen"). We zijn nu iets meer dan een week verder, en de boel is wéér gaan lekken :(

Ik ben dus zo'n beetje ten einde raad qua kleefstoffen. Epoxy is normaal ideaal voor dit soort toepassingen, maar het spul wordt week onder invloed van de glycol. Contactlijm is helemaal troep, en dan zwijg ik nog over secondenlijm. Lijmen met chloroform werkt ook niet, aangezien de kunststoffen fittings daar niet in oplossen...

Zou ik het kunnen wagen silicone uit te proberen? (niet veel zin om zo'n spuit te gaan halen als het toch niet helpt) Zijn er hier nog anderen die glycol als koelmiddel gebruiken?

Andere voorstellen? PVC-lijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henning
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-05 22:56

Henning

Hoogvlieger...

Poly urethaan epoxy ?

1 van de hardste epoxys in de bouwmarkt verkrijgbaar... bij mij was de bende gas dicht (custom build butagas tanks...) en daardoor ook bestand tegen -24c... hecht zeer goed op pc / plexie / andere kunststoffen...

1 nadeel: kost wat...

3k3Wp 12'NO - 4k3Wp 30'NO - 3kWp 30'NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67991

silicone is perfect voor af te dichten, maar helaas niet ontworpen als lijm. Daarom pak ik steeds een ietswat dikker stuk plexi, siliconen ertussen en dan nog vijsje erdoor. Muurvast en compleet waterdicht.

Wat je kan doen is chloroform gebruiken, en dan siliconen op de fittings doen en die goed vast draaien. Zal ook wel lekker waterdicht zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Wat dacht je van gewoon water erin te doen? Het koelt beter en je zooi blijft nog heel ook :) Mooi spul dat water! Demi water kost 50 cent bij de supermarkt...

Dat reservoir kun je beter overnieuw maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Bedankt voor de reacties tot nu toe!

- PUR epoxy is een goeie tip, zo meteen eens gaan zien wat dat goedje kost :)

- silicone: de fittings zitten wel nog vast met de epoxy, maar aan de lijmnaden van 1 fitting is het gaan lekken... mss dat silicone wel nog helpt dan :)

- chloroform: geen oplossing, de fittings zijn er tegen bestand

- demi water: geen oplossing, koelblok is koper, rad is alu... ik wil liever geen corrosie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:29

Epsilon

glycol verhelpt de corrosie niet

wil je waterdicht en stevigheid?

er gaat niets boven solderen wat dat betreft. Ik heb verschillende reservoirs gemaakt van een koperen buis

[img]url=http://members.home.nl/epsilon/temp/nr4_1t.JPG[/img]
[img]url=http://members.home.nl/epsilon/temp/nr4_2t.JPG[/img]
[img]url=http://members.home.nl/epsilon/temp/nr4_3t.JPG[/img]
[img]url=http://members.home.nl/epsilon/temp/nr4_4t.JPG[/img]
[img]url=http://members.home.nl/epsilon/temp/nr4_5t.JPG[/img]
[img]url=http://members.home.nl/epsilon/temp/nr4_6t.JPG[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116877

Ik sluit me aan bij Fewture.
Water kan warmte beter afvoeren. De glycol wordt vooral toegepast omdat je auto ook wel eens bij -20 in de kou staat. Vanwege de betere koeleigenschappen van water wordt er in auto's daarom ook vaak gekoeld met een mengsel van water en glycol. Dus niet met zuiver glycol.
Om die redenen is gewoon water dus beter.

Ik zou nog eens nadenken over het risico dat je aluminium en koper gaat roesten. Ik denk dat dat erg meevalt. Met demi-water zoals al werd gesuggereerd, is het risico van roesten volgens mij buitengewoon laag. Het geleidt niet (waardoor electrolyse zou kunnen ontstaan), en er zitten geen agressieve stoffen in.

Wat zegt de handleiding van je waterkoeling? Of andere handboekjes? (lees dan wel vooral de adviezen van mensen die er geen belang bij hebben om bijvoorbeeld in hun winkel die glycol aan je te verkopen, tegen tienmaal de normale prijs).

PS ik herinner me dat je door het water te koken het zuurstofgehalte sterk kunt verlagen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 116877 op 12-05-2005 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07-2024
Anoniem: 116877 schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:24:
Ik sluit me aan bij Fewture.
Water kan warmte beter afvoeren. De glycol wordt vooral toegepast omdat je auto ook wel eens bij -20 in de kou staat. Vanwege de betere koeleigenschappen van water wordt er in auto's daarom ook vaak gekoeld met een mengsel van water en glycol. Dus niet met zuiver glycol.
Om die redenen is gewoon water dus beter.
Je kunt ook gewoon je wc(niet de plee :+ ) water mengen met ethanol, daarmee kun je het vriespunt tot ver onder dat van glycol brengen, het is niet giftig, lost geen lijmen op en het word niet stroperig...

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
Zozo, in de DIY zaak hadden ze natuurlijk geen PUR epoxy |@#{^!! Dan maar een busje silicone meegebracht, morgen eens aanbrengen. Ik hou jullie op de hoogte!

Een metalen (koperen) reservoir had inderdaad veel beter geweest, maar ik zit nu al met mijn vulopening boven in m'n kast... Die moet ik eigenlijk uit esthetische overwegingen blijven gebruiken, en valt niet te combineren met een koperen reservoir ;)

Epsilon: ben je zeker dat glycol helemaal niks aan corrosie verhelpt? Ik gebruik overigens een mengsel van glycol en water, en heb gewoon koelvloeistof voor in de wagen gebruikt (à 5 EUR voor 5l, geen overpriced stuff dus).

Wat de mindere performance van glycol tov. water betreft: performance kan mij eigenlijk niet schelen, m'n waterkoeling is puur en alleen om het lawaai te beperken. Full load wordt m'n TB 1800+ zo'n 45°C, passief, met een Eheim 1048 die op 40% van de normale snelheid draait. Valt best mee toch? :)

Yalk: m'n set is zelf samengesteld (koperen Maze3 en alu audi70 rad), geen handleiding dus ;) Ik overweeg trouwens wel ernstig om terug naar demi water over te schakelen, glycol is zo'n ongelofelijk smerig goedje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 67991

koelvloeistof in de wagen gaat dan volgens mij het beste zijn. Dat is gemaakt om oa ook corrosie tegen te gaan (niet alles in je koelverloop van de wagen is hetzelfde materiaal). Glycol doet volgens mij idd niks daartegen :)

Demiwater is ook wel goed, maar probleem is dat dat niet zo blijft, na verloop van tijd gaat dat ook lichtjes geleiden... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjaps
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

Tjaps

Snap ik toch...

Ik zou het gewoon lijmen zoals je eerder hebt gedaan en dan gewoon water gebruiken met wat anti alg/corosie spul.
Ik heb zelf ook tijden gedraaid met een allu reservoir en koperen blokken nooit ergens last van gehad.

[ Voor 17% gewijzigd door Tjaps op 13-05-2005 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
ZMarre: ik gebruik ook gewoon koelvloeistof voor in de wagen :) Voor zover ik weet is het hoofdbestanddeel van dat goedje glycol.

En verder: goed nieuws en slecht nieuws! Het goede nieuws is dat de pattex contactlijm perfect houdt (verdomd sterk goedje ook, bijna niet te verwijderen). Het slechte nieuws is dat er een barstje in m'n reservoir gekomen is ter hoogte van een fitting, en daar was het dus gaan lekken. Ik heb er een plaatje plexi tegen gekleeft, en alle naden nog eens afgewerkt met silicone, op hoop van zegen.

Deze vakantie zal ik wel eens een nieuw reservoir bouwen, het huidige ziet er niet meer uit met al die contactlijm / silicone / extra plaatjes plexi... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 5897

Met demi water gaat het ook doorvreten, maar je moet dan ook nooit alu en koper gebruiken.. Het geeft gewoon problemen..ook met die anti troep erin.

Ik heb heel lang waterkoeling gehad altijd zonder zooi erin en met alles koper. Ik koop 1x een reservoir die wat alu had (klein onderdeeltje) en dus maar voor de zekerheid wat anti corrosie erbij.. Nou, na 4 maanden wat de boel al verrot.

Gewoon niet doen..dat is het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• collission
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

collission

I'm back! :P

M'n Pimprig :P | [EiP] Granite Bay | [CiP] Pimp My PC-70 8)

Pagina: 1