gium schreef op donderdag 02 juni 2005 @ 01:30:
[...]
De HF DC1 is een 'slaaf flitser'. Slaaf flitser is hier in NL ook wel bekend als een 'meeflitser'. De flitser wordt namelijk aangestuurd door het afgaan van een andere flitser, en in dit geval dus de flitser van de Canon camera. Op de meegeleverde 'bracket' kun je in principe alle compactcamera's schroeven, mits er dus ruimte voor over is.
Leuk om je flitsbereik te vergroten, maar verder is het verschil met een flitser met een verstelbare kop (zodat je kan 'bouncen') veel en veel te groot om een eerlijke vergelijking aan te gaan.
Wat je krijgt als je met je flitser naar voren flitst: harde lelijke schaduwen, harde onnatuurlijk kleuren, meestal rode ogen. Als je kan bouncen worden de kleuren veel mooier. Zachtere schaduwen, mooiere natuurlijke kleuren, etc.
Hier 2 voorbeeldfoto's van een vriend van me + kat die niet van hem is. Genomen met m'n Canon Speedlite 199A flitser.
zonder bounce: recht naar voren geflitst:
[
afbeelding]
gebouncet via plafond:
[
afbeelding]
Als je binnenshuis wilt fotograferen, dan is een flitser die kan bouncen toch écht een must. Ook helpt het bijvoorbeeld bij foto's nemen van je pasgeboren baby (die wil je écht niet recht in de ogen flitsen). Of foto's van huisdieren.
De slave flitser HF DC1 vind ik een mislukkeling. Ik beschik over Canon PS G3. De externe flitser is Speedlite 420EX. Dat is goedkoopste met bounced flitskop. G3 heeft hotshoe, en flitser is E-TTL, dus flitser en camera werken daardoor nauw samen, dus ook in licht metering.
Hierdoor zijn de foto's goed belicht.
Aangezien HF DC1 niet meer dan goedkoop boxje met sterkere flitser erin die alleen maar naar voren kan flitsen, worden de foto's dus niet beter van. Niet kopen dus. Er is geen samenwerking, dus het is bidden om geslaagde foto's...
Met bounced flitskop kun je lichtinvallen zelf kiezen. Van achter, van links, rechts, naar boven, of zelfs met opzet van onderen (camera op kop zetten, wel gek, foto moet dan geroteerd worden, maar het is wel leuk effect)
Flitsen bij macro foto's is beroemde probleem. Zolang je geen bounced flitskop hebt, kan je het schudden. De power van flitser is altijd teveel. Ook de schaduw van je lens kan zelfs opvallen.
Verder kun je dingen fotograferen welke snel mislukken bij direct flitsen: vooral op spiegelende oppervlakte! Iedereen kent wel beroemde felle flitsplek op de foto waar veel kan reflecteren. Dat is een grote pest onder flitsen.
De moviemode van S2 is inderdaad geweldig en dat is beslist sterkste kant van S2.
Ik heb alleen wat te spreken over geen hotshoe, geen CF, geen metalen tripodgat.
Ik kijk daarom meer naar PS G6 camera, maar ik kan nog steeds prima omgaan met G3 camera, dus dat zal nog even blijven. Nooit overhaast beslissingen maken als camera nog steeds goed kan schieten. (Was in die tijd waar G5 op markt is, maar door aantal probs met G5, zoals CA probleem ben ik voor G3 gegaan)
Ik ben nog steeds CF liefhebber, omdat de kaarten mooi beschermd en goed dik zijn. SD is nieuwe kaart en mag toekomst hebben, het blijft dun en iets kwetsbaarder. Of je raakt ze sneller kwijt/zoek dan grotere CF. Bovendien kan ik de microdrive erin zetten, of big-ass 4GB CF nemen. Vooral op het feit dat movie mode veel vreet. 4GB CF movie is dus 27 minuten HQ VGA filmen als het op S2 zou passen. Of in lage movie mode tot bijna 4 uur filmen. Maar inderdaad, MPEG4 moet zeker in komende S3 komen! Ik wacht dus maar even af. De ruis standen in S2 is ook bitje teveel.
Succes met PS S2 camera. Het is erg leuk camera om mee te spelen, maar nog niet ideaal voor mij als kritieke camera gebruiker. Ik doe dus niet mee.