Canon Powershot S2 IS

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 9.566 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-04-2024

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/img/index-s2is.jpg

De opvolger van de Canon Powershot S1 IS, de Canon Powershot S2 IS, is op 22 april officieel aangekondigd. Tijd voor een aparte GoT topic hierover (zie de oproep in de GoT Powershot S1 IS topic).

Het lijkt er op dat Canon een aantal van de kritiekpunten op de S1 heeft aangepakt:
  • AF assist lampje (ontbreekt op de S1)
  • Hogere resolutie (5 i.p.v. 3 megapixels)
  • Grotere LCD (1.8"i.p.v. 1.5")
  • Snellere AF en responsetijden
  • Minder chromatic aberration (of purple fringing)
  • Aparte macromodus (0 - 10 cm)
PowerShot S2 IS Product Overview
PowerShot S2 IS is a more advanced model succeeding the PowerShot S1 IS with a high-powered lens and enhanced movie taking functions. This camera is equipped with an approximately 5.0 million camera effective pixel 1/2.5-inch Charge Coupled Device (CCD). Also, with "DIGIC II", higher resolution and high-speed processing were achieved and the startup time and response time were shortened. This camera is equipped with a 12x optical zoom lens, which covers a 35 mm film equivalent focal length ranging from 36 mm to 432 mm, and has an f/2.7 to f/3.5 aperture.

By incorporating a UD (Ultra Low Dispersion) lens into the lens element, the chromatic aberration was reduced. Same as PowerShot S1 IS, this model incorporates an image stabilizer, which reduces the effects of camera shake while shooting. In addition, the zoom lens's super-smooth, super-fast ultra sonic motor (USM) provides all the zooming speed you need. This camera can take VGA (640 x 480 pixels) movies with exceptional image quality at a full 30 frames per second. Furthermore, it can shoot movies even in the still image shooting modes and vice versa. Moreover, digital zoom and manual focus are available as well as adjusting the zoom or exposure, or locking the AF or exposure while shooting a movie. Movies up to 1GB capacity can be taken.

This camera has 13 shooting modes, the same as the PowerShot S1 IS. And, instead of "Fast Shutter" and "Slow Shutter" you can use the newly added "Special Scene Modes" to shoot an image with the most appropriate settings for the scene and with "My Colors" you can change image colors. A stereo microphone and a function to record stereophonic sound were newly added, and the recording quality improved (16bit, 44.1k Hz) also. This camera is equipped with a Print/Share button. This button lets you easily print your images and download images directly from the camera to a computer (Windows® /Mac OS X) by connecting the camera directly to a direct print compatible printer or connecting the camera to the computer. This camera complies with the PictBridge industry standard and has an additional function for multiple image layout.

This camera is equipped with an upgraded 1.8 inch Liquid Crystal Display (LCD). As a function to switch images back and forth while magnified and slow motion playback for movies is available, the operability in playback mode is advanced remarkably. This camera operates with four AA batteries and an SD memory card for the recording media. The dimension of the main body is 113.0 x 78.0 x 75.5 mm and the weight is approx. 405g. Software for transferring your pictures to a computer, organizing pictures, laying out pictures for printing and editing still pictures and movies is included with the camera. This software is available for both the Windows and Mac OS platforms. Also, as this camera is compatible with USB 2.0 Hi-Speed, high-speed image transfer with a USB 2.0 Hi-Speed compatible computer is possible. Various accessories sold separately such as conversion lenses are available. In addition, the high-power flash that extends the range of flash shooting is available as an accessory sold separately.

Specifications:
Afbeeldingslocatie: http://consumer.usa.canon.com/app/images/d_camera/s2_is_586x225.jpg
Sensor
• 5.0 million effective pixels *
• 1/2.5" Type CCD *

Image processor
DIGIC II * with iSAPS

Image sizes
• 2592 x 1944 *
• 2048 x 1536
• 1600 x 1200
• 640 x 480

Movie clips
• 640 x 480, 30/15 fps *
• 320 x 240, 30/15 fps *
• Up to 1 GB or 60 mins *
• With stereo audio *

Image formats
• JPEG (EXIF 2.2)
• Super Fine, Fine, Normal

Lens
• 36 - 432 mm equiv. *
• 12x optical zoom *
• Image Stabilized (lens shift type)
• F2.7 - F3.5 *
• 11 elements in 9 groups, 1 aspherical element, 1 UD element *
• USM (ultrasonic motor) zoom, multi-speed
• Bayonet fitting for optional add-on lenses / hood

Digital zoom
Yes, smooth up to 4.0x *

Focusing
• TTL
• 1 point AF (any position available) *
• Manual FlexiZone AF/AE area selection
• Single / Continuous AF
• Manual focus
• Focus bracketing
• 0 cm minimum focus range (macro) *

AF Assist lamp
Yes *

Shooting mode
• Auto
• Program AE
• Shutter priority AE
• Aperture priority AE
• Manual
• Custom
• Portrait
• Landscape
• Night Scene
• My Colors *
• Special scene mode *
• Stitch Assist
• Movie

Special scene modes *
• Foliage
• Snow
• Beach
• Fireworks
• Indoor
• Night snapshot

Metering
• Evaluative
• Center-weighted average
• Spot (center or linked to AF)

Sensitivity
• Auto
• ISO 50
• ISO 100
• ISO 200
• ISO 400

Shutter speed
• 15 - 1/3200 sec
• Shutter speed limits at some combinations of aperture / zoom
• Automatic noise reduction for exposures of 1.3 sec or slower

Manual exposure
• Any combination of shutter speed and aperture above
• No Bulb mode

AE Lock
Yes

Exposure compen.
• -2 EV to +2 EV
• 1/3EV steps

Exposure bracketing
• 3 images
• +/- 0.3, 0.7, 1.0, 1.3, 1.7, 2.0 EV

White Balance
• Auto
• Daylight
• Cloudy
• Tungsten
• Fluorescent
• Fluorescent H
• Flash
• Custom

WB fine tune
No

Color space
sRGB

Photo Effects
• Vivid
• Neutral
• Low Sharpening
• Sepia
• Black & White
• Custom (contrast, saturation, sharpness)
• My Colors *

Continuous
• High speed: 2.4 fps, until card is full *
• Normal speed: 1.5 fps, until card is full *

Timelapse
• Interval: 1 - 60 mins
• Shots: up to 100

Self-timer
• 2 or 10 sec delay
• Custom *

Flash
• Built-in, pop-up (electronic)
• Auto, Manual on/off
• Red-eye reduction: on/off
• Slow sync: on/off
• Range (Auto ISO): W 0.7 - 4.2 m, T 0.7 - 4.0 m *
• Compensation: +/- 2.0 EV in 0.3 EV steps

External flash
No (slave only)

Tripod mount
Yes, metal

Video out
Yes, selectable NTSC / PAL

Viewfinder
• Electronic Viewfinder (0.33" type LCD)
• 115,000 pixels *
• 100% coverage
• Dioptre adjustment (-5.5 to 1.5 dpt)

LCD
• 1.8" P-Si TFT, 115,000 pixels *
• 100% coverage
• Tilt, twist and swivel ('Vari-angle')

Histogram display
• Record review
• Playback

Direct print
• Canon Selphy Compact Photo Printers and PIXMA Printers supporting PictBridge (ID Photo Print, Movie Print supported by SELPHY CP printers only)
• PictBridge compatible printers

Other features
• Sound recorder (stereo, up to 2 hours per recording) *
• Selectable audio quality (11 Khz, 22 Khz, 44 Khz, wind filter) *
• Histogram
• Orientation sensor
• Playback zoom 2x - 10x

Languages *
English, German, French, Dutch, Danish, Finnish, Italian, Norwegian, Swedish, Spanish, Simplified Chinese, Chinese (traditional), Japanese, Russian, Portuguese, Korean, Greek, Polish, Czech, Hungarian, Turkish

Storage
• Secure Digital (SD) card *
• 16 MB card supplied

Connectivity
• USB 2.0 Hi-Speed *
• A/V out
• DC-IN

Power
• 4 x AA batteries (NiMH recommended)
• Optional Canon NB-2AH batteries
• Optional Canon CA-PS700 AC adapter

Weight (no batt)
405 g (14.3 oz) *

Dimensions
113 x 78 x 76 mm (4.5 x 3.1 x 3.0 in) *

* Changes or updates compared to the PowerShot S1 IS

Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/img/package/package.gif
Links
Bebit Canon Powershot S2 IS page
Canon USA Homepage: Powershot S2 IS
GoT: Canon Powershot S1 IS
Actuele prijs in de Pricewatch
DCResource S2 Review (12 juni 2005)
DPReview S2 Review (21 juni 2005)
Steves Digicams S2 Review (21 juni 2005)

[ Voor 21% gewijzigd door The_Sukkel op 22-06-2005 01:28 ]

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 139119

Weet iemand wanneer deze camera te koop is? Ik zit al een tijdje te twijffelen tussen een Minolta Dimage Z5 of een Panasonic FZ5. Nu lees ik dat de nieuwe Canon S2 eraan komt en dat lijkt me ook weer interessant. Ik hecht niet zoveel waarde aan filmpjes (is mooi meegenomen) wel aan de kwalteit van het het beeld. Om deze laatste reden vond ik de Minolta Dimage Z5 minder dan de Panasonic, die vond ik toch beter uit de tests komen. Maar ja, nu weer de nieuwe Canon S2. Zou het de moeite waard zijn om hierop te wachten? Wie kan er alvast wat zinnigs zeggen over een keuze tussen een Panasonic FZ5 en een Canon S2 IS?

alvast bedankt.
Groet Nick

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dit is zeker een camera om in de gaten te houden inderdaad. Ik hoop dat de prijs een beetje redelijk is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-07 19:25
op dit moment kost ie dus € 505,- bij pixmania.

edit:
Voorradigheid 27/5/2005

dus over 2 weken zou ie er moeten zijn hier in nederland...

[ Voor 52% gewijzigd door Den_S85 op 12-05-2005 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

wel jammer van dat uitklap schermpje, konden ze dat niet integreren?

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:50
Hier staat hij te koop voor 448 Euro (@ this moment)

Ik verwacht wel dat hij wat in prijs zal zakken , maar hoeveel?

En wanneer hij in Nederland leverbaar zal zijn? .. Ik hoop heel snel :P
Hij staat nog niet op de lijst bij Canon.nl

Ik heb canon gebeld en ze verwachten dat deze camera ergens in juni in de winkel zal liggen.

(Spuit 11 dus ;))
Gekkenhuis schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 16:48:
Ik weet het niet 100% zeker , maar waarschijnlijk kan je het scherm draaien en terug drukken zodat het als het ware geintregeerd zit. Dit is bij de meeste camera's zo..

[ Voor 30% gewijzigd door om3ega op 12-05-2005 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Gekkenhuis schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 16:48:
Je kunt het klepje inderdaad omdraaien en weer terugklikken in de camera, check dit plaatje maar even.

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/img/components/01-e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/img/components/02-e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/img/components/03-e.jpg
Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/img/components/04-e.jpg

Ooit was dit heel stoer: PIII-800, 512 MB, Asus V7100/T(geforce2MX 32 MB), IBM DTLA 30 GB 7200 rpm, Maxtor Diamondmax 40 GB 5400 rpm, Plextor 121032, Terratec Xfire 1024, AOpen DVD 1040 Slot-in, Asus CUV4X, iiYama Vision Master Pro 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-07 20:45

Ale-Gu

'Eel Goe'

Misschien handig om de link van de actuele prijs (in de pricewatch), in de startpost toe te voegen?

Deze link dus

[ Voor 10% gewijzigd door Ale-Gu op 12-05-2005 18:48 ]

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
ejss schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:47:
Misschien handig om de link van de actuele prijs (in de pricewatch), in de startpost toe te voegen?

Deze link dus
Goede tip.
Done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekkenhuis
  • Niet online

Gekkenhuis

Whatever it takes

ejss schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:47:

Deze link dus
mag ik je er wel even op wijzen dat je duitsland voor die prijs vaak alleen de camera zelf hebt, en geen accu, tasje, bekabeling en alle andere meuk.

rMBP M3 16"  rMBP M1 13"  iPhone 14 Pro  Watch S7  AirPods Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
Bij het standaard pakket zit volgens mij geen tasje. De batterijen zijn een setje niet oplaadbare (zo te zien) en het 16MB SD kaartje mogen ze ook houden :) ... USB kabel is wel handig als deze niet standaard is idem voor de video kabel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Zowel in Nederland als in Duitsland krijg je gewoon exact hetzelfde pakket, met dezelfde inhoud. Alleen heeft het Duitse pakket uiteraard een Duitse handleiding, maar de goedkopere camera's in de pricewatch (in Nederland), worden over het algemeen ook geleverd met Duitse handleiding, omdat Duitse import goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
Is er dan wel ergens een NL of UK handleiding te downloaden ? Of is dit met copyrights beschermd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-05 13:27

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

nope kost 15,-

www.casarodriguillo.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:04

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik weet dat het vroeger zo was dat als je de camera in bijv. duitsland of engeland aanschaft dat ook de garantie via dat land moet lopen. Canon Nederland doet dan ook erg moeilijk als je de camera in Nederland aanbied. Ze zullen hem wel repareren, maar je zal echt niet als eerste geholpen worden.....Ik weet niet of dit nog steeds zo is, maargoed.

Verder vraag ik mij af hoelang Canon erover zal doen om een onderwaterbehuizing te maken. De beheuizing van de S1 zal niet passen, de camera is immers een centimeter dikker en de knoppen ziiten ergens anders. Op de japanse Canon website staat het ook niet bij de accesoires.

Al die aanpassingen wel erg mooi hoor. Jammer dat ie op SD draait, maargoed. Wie weet wanneer die in Nederland officieel verkocht gaat worden? Ik zou hem wel eens vast willen houden.

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 12-05-2005 22:24 ]

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

eind mei las ik ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26474

Het ziet er allemaal erg veelbelovend uit, ik denk dat ik toch nog ff wacht met het kopen van een powershot s1 is en maar een paar maandjes wacht tot de s2 inderdaad gereleased is, en misschien een beetje zakt in prijs ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

Op deze camera zit ik al sinds de lancering van de S1 te wachten! :D

de S1 had voor mij net iets teveel minpuntjes namelijk. Deze ziet er daarentegen subliem uit qua specs. Nu is het alleen nog wachten op wat lovende :P reviews en een prijsdaling tot onder de 400€ bij een nederlandse leverancier.

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

Dan kan je denk ik wel wachten tot het eind van het jaar :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicroWhale
  • Laatst online: 23-06 11:49

MicroWhale

The problem is choice

ejss schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 14:38:
Dan kan je denk ik wel wachten tot het eind van het jaar :|
ik gok (op basis van prijsdalingen S1) dat het ongeveer augustus/september wordt. Aangezien ik al dik een jaar wacht, kan dat er ook nog wel bij. :)

Het enige belangrijke is dat je vandaag altijd rijker bent dan gisteren. Als dat niet in centen is, dan wel in ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22-05 21:32
hmmm...

zijn er al reviews bekend?? is hij bijvoorbeeld kwalitatief beter als de minolta z5 ?? (ik wil ook een nieuwe cam, maar dunno welke nog, nu ik deze zie denk ik dat het niet eens zon slehte is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
  • Laatst online: 01-07 19:25
ik ben op zoek naar een cam met manual focus, nu zie ik er een knopje voor zitten, maar hoe bepaal je het focus punt dan? iemand hier een idee van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Er komt dan een balkje te staan met de focus afstanden. Dat begint bij de minste stand en loopt vervolgens op. Bijvoorbeeld 1cm, 5cm, 20cm, 1m, 3m etc. Vervolgens kan je dat balkje verschuiven en naar de gewenste afstand.

Manual focus bij de A60 als voorbeeld van het balkje.
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/a70/a70_rec_manfocus.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door Justawitte op 13-05-2005 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
martinvdm schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 22:23:
Ik weet dat het vroeger zo was dat als je de camera in bijv. duitsland of engeland aanschaft dat ook de garantie via dat land moet lopen. Canon Nederland doet dan ook erg moeilijk als je de camera in Nederland aanbied. Ze zullen hem wel repareren, maar je zal echt niet als eerste geholpen worden.....Ik weet niet of dit nog steeds zo is, maargoed.
Ik dacht dat Canon tegenwoordig Europese garantie geeft, althans dat was bij mijn SLR zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
justawitte schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 18:53:
Er komt dan een balkje te staan met de focus afstanden. Dat begint bij de minste stand en loopt vervolgens op. Bijvoorbeeld 1cm, 5cm, 20cm, 1m, 3m etc. Vervolgens kan je dat balkje verschuiven en naar de gewenste afstand.

Manual focus bij de A60 als voorbeeld van het balkje.
[afbeelding]
Oke, super, dankjewel.

Ik zou het liefst manual focussen zoals bijvoorbeeld de Sony F717/F828 focus, dus met een ring, of zoals de powershot G-series, die focussen (vanaf de G3) met een draaiknop.

Dit gaat dan waarschijnlijk met toetsjes links en rechts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shameblaster
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 26-05 23:52

shameblaster

BB4E^Cons

juanp schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 19:49:
[...]

Oke, super, dankjewel.

Ik zou het liefst manual focussen zoals bijvoorbeeld de Sony F717/F828 focus, dus met een ring, of zoals de powershot G-series, die focussen (vanaf de G3) met een draaiknop.

ja, zo gaat dat
heb ook een a60, en wil deze cam mss ook aanschaffen

Cons:::BB4E

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
[...]

Oke, super, dankjewel.

Ik verwacht dat het zo gaat. Maar misschien dat er wel een andere manier is bij de s2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 114034

[...]

Oke, super, dankjewel.

Waarschijnlijk wel, jammer.
Daarom is bij mij de Panasonic FZ20 nog steeds favoriet en goedkoper ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaBuz
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-03 19:33
Anoniem: 114034 schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 01:18:
[...]

Waarschijnlijk wel, jammer.
Daarom is bij mij de Panasonic FZ20 nog steeds favoriet en goedkoper ook!
Dat is absoluut een reden waarom ik ook voor de panasonic zou gaan, ben de review nog maar eens aan het doornemen.

Alleen de canon is inmiddels goedkoper, pricewatch: €484,00

maar dan toch betaal ik ook liever meer voor de handmatige focus met een focusring.

edit: oeps, login van de voorganger van deze pc, moest onder mijn eigen account posten: juanp

[ Voor 9% gewijzigd door ThaBuz op 14-05-2005 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Panasonic FZ20:
Weight (inc batt) 556 g (1.2 lb)
Dimensions 128 x 87 x 106 mm (5.0 x 3.4 x 4.2 in)

Panasonic FZ5:
Weight (inc batt) 326 g (11.5 oz) inc memory card and battery
Dimensions 108 x 68.4 x 84.8mm (4.25 x 2.7 x 3.3in)

Canon Powershot S2 IS:
Weight (inc. batteries) 505 g (17.8 oz)
Dimensions 113 x 78 x 76 mm (4.5 x 3.1 x 3 in)

Canon Powershot S1 IS:
Weight (no batt) 370 g (13 oz)
Dimensions 111 x 78 x 66 mm (4.4 x 3.1 x 2.6 in)

Ik vind het al vervelend dat de S2 groter is dan de S1, maar de FZ20 is echt veel te groot (voor mijzelf). Dan vind ik de FZ5 een serieuzere concurrent.

Heeft de FZ20 (of de FZ5) nu een AF-assist lampje?

[ Voor 7% gewijzigd door The_Sukkel op 15-05-2005 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 23:43
Ik denk dat dit de vervanger van mijn Powershot A40 gaat worden.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
scherpstellen met een wieltje (zoals op de g-serie van canon) vond ik eigelijk niks... daarom ben ik van m'n g3 afgestapt. niet echt precies en erg langzaam (in vergelijking met manual focus op m'n dslr).
Scherpstellen met een draairing om de lens is heel fijn mits die direct werkt. Dus niet zoals bij de canon pro1 dat je aan die ring draait, waar dan een sensor aan staat te luisteren die op zijn beurt weer de motor aanstuurt. Dat is i.m.o. wel beter dan met een wieltje, maar nog best onnauwkeurig t.o.v. direct aan de lens draaien.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twido
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-01-2021

Twido

Eens een ALFA, altijd een ALFA

Ik denk wel dat de FZ5 een AF lampje heeft.
Na mijn S30,S40,S45 en S1 IS , gaat het voor mij nu tussen de de S2 en de panasonic FZ5.
Mijn broer heeft de FZ3 en die maakt zeer goed foto's maar het grote nadeel aan dat toestel is dat de ergonomie bedroevend is. Dit is net het sterkste punt van de S1. Mijn broer gaf het zelf toe na een weekje samen op vakantie.
Daarbij is zo een swivel display onmisbaar eens je het hebt gehad , net zoals een grote zoom lens.
Vermits de S2 al de zwakheden van de S1 heeft verbeterd en de prijs niet zo veel verschil staat de balans voorlopig in het voordeel van de S2. (in duidsland al gevonden in pre-order voor 444 euro)
Toch nog even op testen wachten want goed foto's moet hij ook nog maken hé en daar blinkt de panasonic voorlopig wel nog in uit.

cooler master cosmo,gigabyte X58 ,Q720 ,3x2GB OCZ platinium,seagate 500gig 32 mb cache,HP ZR24W,Creative gigaworks progamer g500,creative X-fi Xtreme audio pci-e,selfmade waterkoeling 0db

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSleeves
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 22:24

MrSleeves

You'll thank me later.

Ergonomie van de S1 is best goed, maar als het gaat om manual focus vind ik het niks.
Volgens mij was het makkelijker geweest dat ze de zoomknop daarvoor gebruikt hadden: Manualknopje ingedrukt houden en met het zoomding scherpstellen.
Nu moet je de cursor daarvoor gebruiken, maar dat houdt net niet lekker vast als je een foto wilt maken. Dat ding zit wel op de goede plaats als het gaat om door foto's heen te wandelen.

Zou leuk zijn als ze er iets aan gewijzigd hebben; volgens mij zit die cursor ook net iets anders, maar ik weet niet of dat veel uithaalt.

Met sluitertijd en diafragma gebruik je ook de cursor, maar dan hoef je geen extra knopje vast te houden.

30Drie Web Design & IT Consultancy | Raven Consultancy Services

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06-07 19:50
zijn er al reviews te vinden?

Bij Canon wisten ze te vermelden dat deze camara eind mei beschikbaar zou worden, dus dan wordt het al snel begin juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi
  • Laatst online: 17-03-2023
Ik zie de S2 IS ook we heel erg zitten :)
Ik vraag me alleen af of ik die 12 x optische zoom wel ga gebruiken..
Nu maar hopen dat hij snel naar Nederland komt tegen een goede prijs, zodat hij eind juli mee op vakantie kan :*) .

[ Voor 37% gewijzigd door Levi op 17-05-2005 13:29 ]

Levi (Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 132353

Ben al weken bezig de ideale multizoom-camera te vinden. De een is weer scherp, de ander weer snel, de KM Z5 maakt treurige opnamen bij slecht licht, maar doet het prima bij daglicht. Ook vind ik dat de panasonic dmc fz20 het wel wat beter had mogen doen bij slechte lichtomstandigheden, maar goed, met een wat lagere iso-waarde en een wat langere sluitertijd zou je daar wel weer omheen kunnen werken. (er zit niet voor niets een anti-shake lens op). Filmen is misschien niet belangrijk voor een foto-camera, maar is toch eigenlijk wél heel leuk als het erop zit. En hier zijn de samples van de canon-website toch duidelijk mooier dan van de Z5 en de fz20. De Canon is ook lekker compact, terwijl de fz20 maar een log ding is. (maar wel een mooi log ding dan). Ik heb de Z5 en de FZ20 allebei geprobeerd, en hoewel ik eerst graag de Z5 wilde, (heb de Z1 gehad, vandaar) heb ik die keus nu toch echt wel laten varen. Mijn hoop is nu dan ook gevestigd op de S2, hoewel ik ook echt wel gelukkig zal zijn met een FZ20. Ik hoop gewoon dat de S2 de FZ20 overtreft in functionaliteit en kwaliteit (zeker bij zwak licht). Ik vind gewoon dat een camera van fl 1100,- op de eerste plaats gewoon goede foto's moet kunnen maken, dat het daarnaast nog heel veel kan is allemaal hartstikke leuk natuurlijk, maar hoe vaak worden er op een apparaat wel niet extra functies gezet die vervolgens de algehele kwaliteit ervan omlaag brengen? De Z5 vind ik hiervan nou echt een goed voorbeeld. Laat dan de filmfuctie achterwege en zorg ervoor dat het ding gewoon TOPkwaliteit foto's maakt; daar trek je meer mensen mee over de streep dan een louzy movie-functie. Dat de Megapixel-hype inmiddels in de camerawereld was doorgeslagen, was mij inmiddels al wel bekend. Maar dat je tegenwoordig ook al moet opletten op wat je koopt in de top-range modellen van bekende fabriekanten, is toch te gek voor woorden. Maar ja, het verleden zegt blijkbaar toch niet alles. Na een geweldige reeks toestellen van Konica Minolta, (Z1, Z2, Z3) weten ze hun krediet toch te verspelen bij de consument die denkt blind te kunnen vertrouwen op alom bekende kwaliteit. Nu maar afwachten of Canon z'n (zorgvuldig) opgebouwde reputatie (D1, 300D, 350D, pro-serie, printers, videocamera's), niet misbruikt om de consument met wat mooie cijfers, toeters en bellen alsnog om de tuin te leiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAher
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-05-2024

MAher

.. far and free ...

Ik was zeer zeker ook in de markt voor de S1 IS, maar vanwege verschillende minpunten (geen AF-asist, CF ipv SD, relatief slome camera etc.) twijfelde ik zeer.
Als tegenhangers de Z3 en de Panasonic FZ5 waarbij de Panasonic de beste fotokwaliteit levert maar gebruik maakt van een Li-ion accu i.p.v. AA-batterijen en tegen een hogere prijs.
De Z3 die een stuk sneller is dan de S1 maar weer last schijnt te hebben van meer ruis... kortom ik heb voor een tussenstapp gekozen: de Canon A510 om de tijd te overbruggen totdat er een goede opvolger is voor de S1. :)

En dan is er nu de S2 en die lijkt een goede opvolger te zijn, iig op papier. Het wachten is op goede reviews! (en op prijsdalingen ;) )

System | Suomalaiset Lehmät.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het volgende stukje vond ik ook nog als reply op een review site:
(36 - 432mm f/2.7-f.3.5)? I don't believe it! On photos you see the correct optical focus length of 6-72 mm, which fits to the size of the lens (D=20 mm). How does it get to 36-432 mm? Just via the equivalence factor. But this must lower the light which arrives at the CCD sensor!

Als deze persoon gelijk heeft, lijkt het erop dat de lichtsterkte nog wat lager uit gaat vallen dan beloofd. Hoe meten ze dat eigenlijk? moeten we maar klakkeloos geloven wat de fabrikant ons influistert? Bij de FZ20 geloof ik het wel, dat ding heeft zo'n grote lens en van zo'n goed merk, dat de lichtsterkte van 2.8 geloofwaardig overkomt. Maar bij de S2 lijkt het er inderdaad op dat er wat gesmokkelt wordt; de CCD is gewoon een kleintje en de camera, inclusief de lens, zeer compact. Ik kan me niet herrinneren dat er op enige reviewsite's iets over de meting hiervan gezegd wordt. Iemand die het weet, mag het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 118573

Levi schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 10:46:
Ik zie de S2 IS ook we heel erg zitten :)
Ik vraag me alleen af of ik die 12 x optische zoom wel ga gebruiken..
Nu maar hopen dat hij snel naar Nederland komt tegen een goede prijs, zodat hij eind juli mee op vakantie kan :*) .
Ikzelf "gebruik" de S1 en moet zeggen dat ik meer de 10X zoom gebruik dan de macrooptie, maarja ieder zijn eigen fotografeer tactiek. En of je nu 10X of 12X zoom hebt je gebruikt ze zeer zeker allebei optimaal.

Inderdaad nu hopen op een mooi prijsje, ben alleen benieuwd of de convertorring voor de S1 ook op de S2 kan worden gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MixingMastersM
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 02-07 08:23

MixingMastersM

Ik heb ramen.....

Anoniem: 132353 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 11:43:
het volgende stukje vond ik ook nog als reply op een review site:
(36 - 432mm f/2.7-f.3.5)? I don't believe it! On photos you see the correct optical focus length of 6-72 mm, which fits to the size of the lens (D=20 mm). How does it get to 36-432 mm? Just via the equivalence factor. But this must lower the light which arrives at the CCD sensor!

Als deze persoon gelijk heeft, lijkt het erop dat de lichtsterkte nog wat lager uit gaat vallen dan beloofd. Hoe meten ze dat eigenlijk? moeten we maar klakkeloos geloven wat de fabrikant ons influistert? Bij de FZ20 geloof ik het wel, dat ding heeft zo'n grote lens en van zo'n goed merk, dat de lichtsterkte van 2.8 geloofwaardig overkomt. Maar bij de S2 lijkt het er inderdaad op dat er wat gesmokkelt wordt; de CCD is gewoon een kleintje en de camera, inclusief de lens, zeer compact. Ik kan me niet herrinneren dat er op enige reviewsite's iets over de meting hiervan gezegd wordt. Iemand die het weet, mag het zeggen.
Volgens die meneer zou het dus zo zijn dat omdat er maar een kleine sensor in zit (net zo groot als bij de FZ5 overigens) en dus de equivalente factor word gebruikt om dat bereik te behalen er minder licht zou binnen vallen. Dat zou dan bij de FZ5 ook het geval zijn. Maar goed de lens is inderdaad niet mega groot nee, maar het zou wel erg dom zijn om over de lichtsterkte te liegen. Hoe je de lichtsterkte meet, tsja je kan het zien bij gewone lenzen, als je er doorheen kijkt dan zie je hoeveel licht er word doorgelaten of hoe dicht geknepen die is. Keek laast door een 50 mm f1.8 en ja dan valt er gewoon bijzonder VEEL licht doorheen. Maar ik denk dat de lichtsterkte wel klopt, als ze gaan smokkelen gooien ze hun eigen glazen alleen maar in.

Dan zeg jij omdat de panasonic een grote leica lens heeft dat dat wel geloofwaardig over komt? Dus Canon had niet zo goed moeten zijn en de lens groter moeten houden om argwaanende mensen te overtuigen dat het echt klopt?

Canon kan wel lenzen maken, daar hoef je niet bang voor te zijn. Dat laat ik met een gerust hart aan ze over.

Bij de panasonic kan ik het niet zien maar bij de canon valt een heel stuk van de lens sowieso nog in de body.

Ik vind het een beetje zoeken naar dingen om over te zeuren hoor. Ik ben juist dolblij dat Canon het voor mekaar heeft gekregen om zoveel zoom in zo'n compact cameratje te stoppen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• juanp
Anoniem: 132353 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 14:05:
Ik heb de Z5 en de FZ20 allebei geprobeerd, en hoewel ik eerst graag de Z5 wilde, (heb de Z1 gehad, vandaar) heb ik die keus nu toch echt wel laten varen. Mijn hoop is nu dan ook gevestigd op de S2, hoewel ik ook echt wel gelukkig zal zijn met een FZ20.
Heb je de manual focus ook geprobeerd? en wat vond je daarvan? reageerde die een beetje snel?
thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99825

Anoniem: 118573 schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 11:59:
[...]

Ikzelf "gebruik" de S1 en moet zeggen dat ik meer de 10X zoom gebruik dan de macrooptie, maarja ieder zijn eigen fotografeer tactiek. En of je nu 10X of 12X zoom hebt je gebruikt ze zeer zeker allebei optimaal.

Inderdaad nu hopen op een mooi prijsje, ben alleen benieuwd of de convertorring voor de S1 ook op de S2 kan worden gebruikt.
De lensadapter van de S1 past jammer genoeg niet op de S2...
De S1 gebruikt een 52mm adapter, en de S2 een 58mm adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

juanp schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 12:56:
[...]

Heb je de manual focus ook geprobeerd? en wat vond je daarvan? reageerde die een beetje snel?
thnx
Ik kon nou niet direct aan de mf wennen, maar dat lijkt me een kwestie van tijd, tot nu toe lees ik in elk geval dat de camera zeer intuitief te bedienen is, hoewel veel mensen moeite schijnen te hebben met die mf. "t is net een klein venstertje in dat al kleine venster van ongeveer 1 bij 1.5 cm schat ik. het werkt wel maar je moet niet verwachten direct iets scherp te zien in dit hokje; het is meer een richtpunt waarnaar de camera zich moet gaan focussen. Ik vond hem wel bijzonder snel, maar verwarrend omdat je toch verwacht direct iets te zien. ik denk dat het gewoon wennen is. Waarschijnlijk is je eigen reactievermogen en inschatting hier de belangrijkere factor aangezien het toch Handmatige Scherpstelling betreft. Ik heb helaas maar ongeveer 20 minuten met de camera "gespeeld" omdat de verkoper alleen de (bijna) lege batterijen uit de doos beschikbaar had. Ik heb helaas ook weinig vergelijkingsmateriaal behalve mn oude Z1, dus voor mij zal het wel gauw snel overkomen denk ik.

Ik vond trouwens nog een testrapport van de consumentenbond online van april, die misschien nog
wel ff leuk is om te bekijken, zolang de "echte" s2 berichten nog uitblijven. Helaas worden geen van de hier besproken camera's beoordeeld, maar wel 6 andere "ultrazooms".
Afbeeldingslocatie: http://img.villagephotos.com/p/2005-5/1013798/consumentenbondcameratest.JPG

Afbeeldingslocatie: http://img.villagephotos.com/p/2005-5/1013798/consumentenbonduitleg.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordofthelints
  • Laatst online: 05-01-2024

lordofthelints

Evil_ivanhoe in former GoTlife

zou de telelens convertor van de Powershot G3 op een S2 passen? Als dat zo is wacht ik nog even met het verkopen van dat ding.

Moederborden..... Kunnen die in de afwasmachine??? || Specs, zie: http://specs.tweak.to/list/2481

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145079

De discussie in dit forum lijkt weer een beetje stil gevallen. Ik ben redelijk zeker dat ik de S2 IS wil gaan kopen. Heeft iemand al enig idee wanneer deze camera nu beschikbaar zal zijn? Ik vertrek begin Juli naar India en hoop daar wat mooie foto's te gaan schieten met m'n S2 IS, als ik hem dan tenminste kan hebben, anders zal ik toch genoodzaakt zijn een andere camera uit te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145119

half juni wordt ie geleverd aldus camerastore.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

Anoniem: 132353 schreef op dinsdag 17 mei 2005 @ 14:05:
zorg ervoor dat het ding gewoon TOPkwaliteit foto's maakt
Topkwaliteit, 12x optische zoom en een prijskaartje van < € 500 gaan niet helemaal samen. 't Moet uit de lengte of uit de breedte komen...

Al ziet de S2 er wel veelbelovend uit.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 14829 op 24-05-2005 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 16:03:
[...]
Topkwaliteit, 12x optische zoom en een prijskaartje van < € 500 gaan niet helemaal samen. 't Moet uit de lengte of uit de breedte komen...

Al ziet de S2 er wel veelbelovend uit.
Om het een beetje te relativeren:
Mijn "antieke" Nikon Coolpix 880 kostte toen ik het kocht ruim FL 2200.
Dat is dus ruim € 1000. In die tijd gold ook wellicht het credo "topkwaliteit" en een prijskaartje van < € 1000 gaan niet helemaal samen.

Het is dus maar wat je onder topkwaliteit bij een bepaalde prijs verstaat. De top wordt hierbij bovendien steeds verder verlegd naar boven toe. De camera's worden beter en beter met daarbij steeds dalende prijzen. Maar goed... we moeten allemaal even afwachten totdat er echte gebruikersfoto's zijn.

In de tussentijd samplefoto's met de S2 op de Canon Powershot S2 site

Klik op de thumbs voor de vergroting:

Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/spl/IMG_0089s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/spl/IMG_4435s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/spl/IMG_0603s.jpg

Ze zien er niet verkeerd uit, alhoewel dat in mijn handen totaal niets zegt (ik hoop dat de S2 een beetje fool-proof is...)

[ Voor 54% gewijzigd door The_Sukkel op 24-05-2005 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145161

Anoniem: 145079 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 10:39:
De discussie in dit forum lijkt weer een beetje stil gevallen. Ik ben redelijk zeker dat ik de S2 IS wil gaan kopen. Heeft iemand al enig idee wanneer deze camera nu beschikbaar zal zijn? Ik vertrek begin Juli naar India en hoop daar wat mooie foto's te gaan schieten met m'n S2 IS, als ik hem dan tenminste kan hebben, anders zal ik toch genoodzaakt zijn een andere camera uit te gaan zoeken.
Begin juli zal je hem echt wel hebben. Ik denk dat deze camera rond dezelfde tijd leverbaar zal zijn als de s1 vorig jaar (die kwam ook begin juni met vlagen richting de shops)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

The_Sukkel schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 19:20:
Mijn "antieke" Nikon Coolpix 880 kostte toen ik het kocht ruim FL 2200.
Dat gevoel ken ik. Ik wil niet eens meer weten wat m'n eerste digitale camera gekost heeft (Olympus C-1400 L, 1.3MPixels)... :)
Het is dus maar wat je onder topkwaliteit bij een bepaalde prijs verstaat.
Bij topkwaliteit denk ik aan prime lenzen of aan zoomlenzen tot max. 3 of 4x. Of je nou van Canon, Nikon, Olympus, Minolta, Pentax, Leica, etc. huize komt, niemand heeft tot nu toe een TOPkwaliteit 12x zoom lens gemaakt. En zeker niet eentje die in een body als de S2 kan worden gefrot.
Wel prima bruikbare lenzen, en ik zou ook niet ongelukkig worden wanneer ik 't met een S2 zou moeten doen, maar echt topkwaliteit... Nee, die lat ligt ietsje hoger.

Overigens, zelfs in de handen van een sukkel (;)) kan iedere camera tot z'n recht komen, als 'ie z'n ogen en z'n koppie goed gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-07 12:14

doc

Op http://www.stevesforums.com/forums/view_forum.php?id=15 en http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010 beginnen de eerste onofficiele reviews binnen te druppelen van mensen die hun S2 intussen hebben. Ook de pricewatch begint aardig gevuld te raken. Heeft er al iemand enig zicht wanneer het toestel in .nl te krijgen is? Eindelijk m'n DC280 vervangen :)

Me Tarzan, U nix!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Anoniem: 14829 schreef op dinsdag 24 mei 2005 @ 22:55:
[...]
Overigens, zelfs in de handen van een sukkel (;)) kan iedere camera tot z'n recht komen, als 'ie z'n ogen en z'n koppie goed gebruikt.
Ik hoop het van harte... ;)

Daarom is de IS zo belangrijk voor mij...niet alleen voor de extra stops, maar zeker voor de trilhandjes... Ik hoop echt dat ik er indoor betere foto's mee kan maken zonder al te vaak te hoeven flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108659

In het pc Magazine nr 6 -2005 (nu in de winkels) staat deze camera in een test samen met oa de panasonic FZ5 en de Sony DSC-H1 en komt de Canon er beter uit dan de rest.
Ik twijfel tussen deze 3 camera's
Welke is het snelst qua opladen met flits ed en wat is het voordeel van accu/batterij.
Opstart tijd camera Off naar on
Hoe duur is een reserve accu.
Hoe zijn de foto's bij nacht en binnen.

Zelf heb ik al een sony en vanwege de memorysticks neig ik dus naar de dsc h1 maar de Canon lijkt me ook mooi.

Hellup!!!!!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:57
The_Sukkel schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 14:38:
[...]

Ik hoop het van harte... ;)

Daarom is de IS zo belangrijk voor mij...niet alleen voor de extra stops, maar zeker voor de trilhandjes... Ik hoop echt dat ik er indoor betere foto's mee kan maken zonder al te vaak te hoeven flitsen.
Op je trilhanden kun je best oefenen en trucjes verzinnen, maar IS levert je veelal net dat extra op..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Anoniem: 108659 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:53:
In het pc Magazine nr 6 -2005 (nu in de winkels) staat deze camera in een test samen met oa de panasonic FZ5 en de Sony DSC-H1 en komt de Canon er beter uit dan de rest.
Welke is het snelst qua opladen met flits ed en wat is het voordeel van accu/batterij.
Opstart tijd camera Off naar on
Hoe duur is een reserve accu.
Hoe zijn de foto's bij nacht en binnen.

Zelf heb ik al een sony en vanwege de memorysticks neig ik dus naar de dsc h1 maar de Canon lijkt me ook mooi.

Hellup!!!!!!!!!!
een reserveaccu bij de s2 is niet nodig, hij werkt op gewone batterijen, formaat AA. dus een setje oplaadbare nimh batterijen is genoeg. 4 stuks kosten je dan ongeveer 15 euro ofzo.

als je hierboven kijkt zie je dat er een paar "onofficiele" reviews staan op sites, kijk daar ook ff voor meer info over nachtfoto's (die schijnen goed te zijn) en opstarttijden ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Als iemand een scan kan plaatsen van die PC Magazine "review" dan zou dat erg fijn zijn...Hoewel reviews van de populaire computerbladen meestal vrij beperkt zijn ben ik toch benieuwd...

edit: excuses...had beter moeten weten... ik wacht wel tot er "echte reviews" op het net verschijnen (in de tussentijd koop ik het blad morgen wel... Ik ben geabonneerd op Computer Totaal, PC Active en Computer!Techniek en via mijn werk CTiB...een vijfde blad kan er deze maand wel bij...). Wel vreemd dat PCM al de beschikking heeft over de S2, terwijl dat ding nog maar net in de winkels is verschenen en de meeste professionele reviewsites het ook nog niet hadden...

[ Voor 67% gewijzigd door The_Sukkel op 28-05-2005 03:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Op DCResource is er een side by side fotovergelijking tussen de Sony Cyber-Shot DSC H1 en De Canon Powershot S2 IS te vinden:
http://www.dcresource.com/specials/S2_vs_H1/index.shtml

Afgaande op de eerste foto's (palmboom links en detail in bladeren van de kleinere bomen), vind ik de foto's van de Canon iets scherper dan die van de Sony. Ook lijkt de Canon iets minder last van chromatic aberration te hebben dan de Sony.

[ Voor 48% gewijzigd door The_Sukkel op 28-05-2005 02:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi
Even iets over de resolutie van 5 megapixels.
Kan ik hier goede afdrukken van 20*30 cm mee laten afdrukken?

Levi (Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:38
Zeker, ik heb zelf zeer goede afdrukken gezien met onze oude 3mp Canon S20. Misschien dat je er niet met een loep bovenop moet gaan staan, maar verder echt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JePeVePe
  • Laatst online: 15-05-2020
Anoniem: 108659 schreef op vrijdag 27 mei 2005 @ 19:53:
die tests heb ik maar laten varen. Was ik eerst ook op afgegaan met m'n S1.. bleek achteraf toch dat er veel zaken wat tegenvielen, oa focussnelheid en low-light focus. Daarnaast, de foto's waren niet zo 'scherp' als men in sommige tests zeiden. 1 test beweerde zelfs dat ie prima focust onder 'low-light', terwijl dat absoluut onzin is! Ik kan s avonds in de huiskamer amper goed fotograferen.
Ik ben benieuwd of de S2 dat ook nog heeft, en zeggen dat ie een assistlampje heeft, sterk mijn vertrouwen niet echt. Zeker niet as je leest dat bij meer dan de helft van de camera's met zo'n assist lampje het nauwelijks effect heeft.

Ik denk dat ik voor de FZ5 ga, vooral vanwege de berichtgeving over de snelle AF en vooral continue AF! Iets wat ik erg mis op de S1!

Verder zal er niet zo bijster veel verschil tussen de camera's zitten... al vind ik de prijs van Canon een tikkeltje teveel, zeker als de FZ5 bij bijv. dpreview redelijk de hemel in geprezen wordt! Nog maar de vraag of een 80-100 euro dan zoveel waard is voor zo'n S2.... denk het zelf eigenlijk nie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 99825

Op de S1 zit wel degelijk de optie voor continu AF hoor.

Ik lees veel liever de gebruikersreacties op diverse fora, dan de uitgebreide reviews in ieder geval. Tenminste ik lees ze wel, omdat ze de camera natuurlijk uitgebreid proberen, maar ik baseer er geen keuzes op. Zoals jij al terecht zegt over dat low light focussing met de S1, dat is gewoon slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
JePeVePe schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 14:17:
[...]

die tests heb ik maar laten varen. Was ik eerst ook op afgegaan met m'n S1.. bleek achteraf toch dat er veel zaken wat tegenvielen, oa focussnelheid en low-light focus. Daarnaast, de foto's waren niet zo 'scherp' als men in sommige tests zeiden. 1 test beweerde zelfs dat ie prima focust onder 'low-light', terwijl dat absoluut onzin is! Ik kan s avonds in de huiskamer amper goed fotograferen.
Ik ben benieuwd of de S2 dat ook nog heeft, en zeggen dat ie een assistlampje heeft, sterk mijn vertrouwen niet echt. Zeker niet as je leest dat bij meer dan de helft van de camera's met zo'n assist lampje het nauwelijks effect heeft.

Ik denk dat ik voor de FZ5 ga, vooral vanwege de berichtgeving over de snelle AF en vooral continue AF! Iets wat ik erg mis op de S1!

Verder zal er niet zo bijster veel verschil tussen de camera's zitten... al vind ik de prijs van Canon een tikkeltje teveel, zeker als de FZ5 bij bijv. dpreview redelijk de hemel in geprezen wordt! Nog maar de vraag of een 80-100 euro dan zoveel waard is voor zo'n S2.... denk het zelf eigenlijk nie...
Ik kan me geen review herinneren over de S1 waarbij wordt gezegd dat die prima focust onder low-light. Wel is het zo dat de image stabiliser zorgt voor minder stops, maar dat heeft meer met sluitertijd te maken dan met focussen. Focussen indoor onder low-light omstandigheden was juist altijd door het ontbreken van de AF-assist een zwak punt van de S1 (zoals alle vorige generatie superzooms). De fabrikanten dachten in hun oneindige wijsheid dat superzooms niet binnenkamers gebruikt zouden worden o.i.d.... Volgens mij werd de S1 dus altijd stevig aangepakt op het slechte focusgedrag onder low-light conditions in de reviews.

Tegenwoordig heeft de nieuwste generatie superzoomcamera's wél een AF-assist lampje. Uiteraard helpt het niet als je een indoor 20 meter moet overbruggen in een partyzaal, maar een AF-assist helpt beter dan gefrut met zaklampjes. Ik hoop meer gebruikers ervaringen hierover te lezen, want het is voor mij wel een belangrijk punt: goede indoorfoto's door goede en snelle focus en minder stops nodig door de IS.

PS: het actuele prijsverschil tussen de FZ5 en de S2 is in de NL pricewatch € 417 tegen € 469. Een prijsverschil van € 52 dus, terwijl de S2 nog niet eens in de winkels ligt. Als het breed verkrijgbaar is, dan verwacht ik een nog kleiner verschil. Ik zie overigens (in de "S2, FZ5..."-topic) dat je de FZ5 vandaag inmiddels hebt gekocht, dus ik wens je er in ieder geval veel plezier mee.

Iets anders:
Ik heb inmiddels PC Magazine inmiddels in huis (let op PC Magazine is iets anders dan PCM!) en de conclusies zijn als volgt:
[...] Bij de ultrazoomtoestellen is het zonneklaar dat de Nikon Coolpix 8800 het beste toestel is. Maar zijn prijskaartje komt in de buurt van dat van een digitale reflexcamera met een 70-300 mm budgetlens.[...] Van de overige modellen heeft de Canon Powershot S2 IS onze voorkeur. Dit toestel focust snel, maakt tot acht opnames achter elkaar in de hoogste resolutie en levert dankzij een goed werkende beeldstabilisator een hoog percentage geslaagde opnames.
Over de S2 wordt genoemd "tussen elke opname wordt het LCD-schermpje even zwart", "focust redelijk snel en produceert correct belichte testopnames", ondanks het gebruik van een ultra low dispersion lenselement heeft de lens licht te lijden onder chromatische aberratie"

Over de Panasonic DMC-FZ5 wordt genoemd "In telezoomstand heeft de lens vaak moeite met scherpstellen. Zelfs bij pre-focussen blijft er een merkbare vertraging tussen het afdrukken en het moment waarop de foto daadwerkelijk wordt genomen", "De witbalansregeling bij kunstlicht kan beter en de kleurweergave vinden we over het algemeen nogal dof"

Over de Sony DSC-H1 wordt genoemd "[...] ook hier het probleem dat tussen elke opname het beeld in de zoeker of op het LCD-scherm even wegvalt", "focust redelijk snel en accuraat", "de lichtmeting levert doorgaans correct belichte beelden op", "in de telezoomstand heeft de camera last van chromatische aberratie"

[ Voor 14% gewijzigd door The_Sukkel op 28-05-2005 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JePeVePe
Ik kan me geen review herinneren over de S1 waarbij wordt gezegd dat die prima focust onder low-light.
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S1IS/canon-powershot-s1-IS-A.HTM
Night Shots: Good low-light performance, with good color and low noise. No AF-assist light, but focuses down to 1/4 foot-candle anyway. The S1 IS produced clear, bright images down to the 1/16 foot-candle (0.67 lux) limit of my test, with good color at the 100, 200, and 400 ISO settings. At ISO 50, results were good as low as 1/8 foot-candle (1.3 lux), though you could arguably still use the image taken at the 1/16 foot-candle light level. Noise levels remained pretty good, even at the ISO 400 setting. Though noise is high at ISO 400, it is lower than I actually expected it to be here. Color remains good even at the dimmest light levels, without any strong color casts. The surprising part though, was that the S1 IS has no AF-assist light.(!) This is particularly surprising because Canon is a manufacturer that really pioneered the use of AF-assist lighting across their product range some years back. Despite the lack of AF-assist, the camera will still focus (albeit very slowly) down to about 1/4 foot-candle, a light level roughly one-quarter that of typical city street lighting at night. This isn't bad, but the camera is obviously capable of taking pictures under much darker conditions.
nou is deze gast wel vaker optimistisch.... de enige testreview site trouwens die 'focus lag' meet....

UIteraard ken ik die S2 niet, maar d'r zit een enorm verschil in focus snelheid tussen de nieuwe FZ5 en de S1. Maar goed, dit kan bij de S2 ook verbeterd zijn, de FZ3 scheen ook problemen te hebben met focussnelheid.

Focussen op 12x is altijd een bottleneck. Zal't altijd blijven denk ik, al vind ik het met die FZ5 wel mee vallen eigenlijk... Hangt ook enorm af van waar je op mikt.

Maar ach, zal niet zoveel verschil in zitten denk ik verders.... Ik heb nou die FZ5, bevalt tot nu toe prima, maar moet de stresstest nog door (concertfotografie).
Verder blijft het een kwestie van 'leer uwer camera kennen' en weet wat ie kan en niet kan. En ga daarna gewoon foto's maken, ipv veel wik en weeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
JePeVePe schreef op zaterdag 28 mei 2005 @ 23:04:
[...]

http://www.imaging-resource.com/PRODS/S1IS/canon-powershot-s1-IS-A.HTM

[...]

nou is deze gast wel vaker optimistisch.... de enige testreview site trouwens die 'focus lag' meet....

UIteraard ken ik die S2 niet, maar d'r zit een enorm verschil in focus snelheid tussen de nieuwe FZ5 en de S1. Maar goed, dit kan bij de S2 ook verbeterd zijn, de FZ3 scheen ook problemen te hebben met focussnelheid.

Focussen op 12x is altijd een bottleneck. Zal't altijd blijven denk ik, al vind ik het met die FZ5 wel mee vallen eigenlijk... Hangt ook enorm af van waar je op mikt.

Maar ach, zal niet zoveel verschil in zitten denk ik verders.... Ik heb nou die FZ5, bevalt tot nu toe prima, maar moet de stresstest nog door (concertfotografie).
Verder blijft het een kwestie van 'leer uwer camera kennen' en weet wat ie kan en niet kan. En ga daarna gewoon foto's maken, ipv veel wik en weeg.
Bedankt voor de link.
Het ziet er inderdaad nogal positief uit voor de S1. Goede Low-Light performance etc. Toch zie ik dat hij het ontbreken van de AF-assist noemt en tevens meldt dat het focussen desondanks toch lukt hoewel dat erg traag gaat. Volgens mij is dat precies wat er scheelde aan de S1: mits gefocust geeft hij puike low-light foto's (dankzij de langere sluitertijd, lage ruis en IS). Probleem is echter het focussen... Ik hoop dat het bij de S2 opgelost is...

Ik kan het me overigens veroorloven om lekker lang te wikken en te wegen, omdat ik op zoek ben naar een opvolger voor onze Coolpix 880. Hoewel in digicam-termen antiek te noemen is het een echt heel fijne camera, waar we lekker veel foto's mee maken.

Mensen die op zoek zijn naar hun 1e digicam moeten idd gewoon op een gegeven moment er een kopen en lekker schieten. Maar ik denk dat de meeste S2 kopers reeds een camera hebben, maar nu op zoek zijn naar een betere digicam. Wat dat betreft ziet de S2 er goed uit... maar ik lig er niet wakker van als blijkt dat de S2 (of FZ5 of H1) toch nog niet aan mijn wensen blijkt te voldoen. Dan wacht ik lekker nog even en nut ik de Coolpix 880 nog wat langer uit.

Voorbeeld: als blijkt dat de Fuji F10 techniek van bijna ruisloze hoge ISO waarden snel gemeengoed wordt onder de compactcamera's, dan heb ik er geen problemen mee om de Coolpix nog wat langer dienst te laten doen in afwachting van de superzoom die dezelfde techniek incorporeert...

Wat dat betreft heb ik mij verlanglijst voor de S3 al weer klaar:
1) MPEG 4 compressie op AVI
2) Fuji techniek van superccd --> bruikbare hoge ISO-waarden zonder noemenswaardige ruistoename
3) Iets compacter en lichter

[ Voor 20% gewijzigd door The_Sukkel op 28-05-2005 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JePeVePe
Ja die F10 is zeer interessant inderdaad....

Ik wou trouwens eigenlijk liever een 20D met 70-200/F2.8 :9 , maar ja,... schip met geld komt maar steeds nie in de haven.... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiezel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 11:23
wat sample foto's van de S2:

http://www.bn-me.com/canons2/gallery/
http://members.shaw.ca/powershotS2/pics/ (0491 en 0492 zijn met 12X zoom)
http://www.therecks.com/powershot_s2/20050528_night.jpg
http://207.214.144.67/s2is_test1/
http://lilybits.com/s2/
Powershot S2 vs Sony DSC-H1
http://www.dcresource.com/specials/S2_vs_H1/index.shtml S2 vs H1
http://photobucket.com/albums/y297/Benlo/

Blijkbaar heeft de S2 nogal wat moeite om in auto mode zijn noise level laag te houden :/ .
Voor de rest veel + verhalen over de snelheid van de camera.
Ook de low light foto's\focus schijnen stukken beter te zijn dan van de S1.

-=-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi
De foto's vind ik opzich wel goed.
Maar er zijn er wel veel die een beetje een korrelig effect hebben.
Vooral die foto in het donker. :/

Levi (Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:38
en niemand stoort zich aan het feit dat deze camera geen .raw of .tiff ondersteunt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Ik in ieder geval niet.
Ik denk dat er maar heel weinig mensen zijn (professionals) die raw of tiff daadwerkelijk gebruiken.
Voor de meesten is een jpeg op hoogste kwaliteitsstand voldoende.

Dat gezegd hebbende... is het wel heel raar dat het niet wordt ondersteund, omdat het volgens mij niets extra's "kost". Een jpeg is een gecomprimeerde vorm van de tiff. Een tiff een door de camera vertaalde raw (toch?). If so...dan is het toch alleen een kwestie van wegschrijven? Ik zie overigens dat de Sony DSC H1 beide formaten ook niet ondersteunt en de Panasonic FZ5 alleen tiff en geen raw.

Ik stoor me meer aan het feit dat de bruikbaarheid van de uitstekende videocapaciteiten voor een groot deel teniet wordt gedaan door het ontbreken van een behoorlijke compressie (zoals mpeg4). Zelfs een Kodak Easyshare Z740 heeft het in huis. Natuurlijk gaat het primair om de fotokwaliteit, maar Canon zet zelf stevig in op de videomogelijkheden (introduceert zelfs stereogeluid). Ik wil als ik een sd kaartje heb van 1 GB en ik maak een paar mini-filmpjes van een paar minuten niet dat het kaartje in één keer volzit. Ook wil ik niet telkens een paar minuten film ter grootte van 1 GB telkens op de PC moeten converteren naar 50 á 100 MB. Ik bedoel...als een gewone Kodak het kan...waarom dan een S2 niet? Als iemand werkelijk een hoge kwaliteitsfilm wil schieten zonder compressie, dan koopt zo iemand toch een videocamera? Iemand die een film wil schieten met een fototoestel is toch per definitie een "fun-gebruiker"? Waarom dan niet het filmpje behoorlijk comprimeren?

(Waarschijnlijk antwoord: 1) het kost meer 2) chip neemt plek in beslag 3) comprimeren vreet stroom)

[ Voor 31% gewijzigd door The_Sukkel op 29-05-2005 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma
  • Laatst online: 24-10-2008

Youri Carma

Hoe kom ik van Tweakerz af?

Er zijn nu veel mensen die kijken naar een opvolger voor hun camera waarvan ik er ook een ben.
Wat mij opvalt in deze topic is dat bijvoorbeeld de Canon Powershot G6 helemaal niet in de overwegingen voorkomt terwijl het prijsverschil met de Canon Powershot S2 gering is. Ik denk als je goed zoekt is het prijsverschil rond de Euro 30,- en dat is eigenlijk gering op het totale bedrag.

Ik heb zelf nu met veel plezier de Canon Powershot G2 die is 4,0 Mp. Leuk weetje omtrent deze camera is dat de foto's van het spitskrantje hier jaren lang mee gemaakt worden. Vergeleken met analoog vind ik het nog steeds matig maar het is oh zo makkelijk die digitale techniek en goedkoper natuurlijk.

Ik zelf twijfel nog tussen de Canon Powershot G6 of de S2. Ik vind dat de S2 wel aardig wat chromatic abberation vertoont. Maar die 12X zoom is natuurlijk wel heel makkelijk maar daar zal je dan op de fotokwaliteit in moeten leveren is mijn idee. Je kan nu in digitaal fotoland nog niet alles hebben....maar ja alles is nog vol op in ontwikkelingen en het eind is nog niet in zicht.

De G6 is qua fotokwaliteit denk ik beter.......en dan nog even afgezien van de 7,0 Mp. Eigenlijk had ik al voor de G6 gekozen kan je ook voor Euro 500,- kopen. Maar door deze topic kwam de S2 in beeld en nu ga ik dat eens grondig onderzoeken. Mijn favoriete review sites

http://www.dpreview.com/

http://www.steves-digicams.com/hardware_reviews.html

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Youri Carma schreef op zondag 29 mei 2005 @ 21:49:
Er zijn nu veel mensen die kijken naar een opvolger voor hun camera waarvan ik er ook een ben.
Wat mij opvalt in deze topic is dat bijvoorbeeld de Canon Powershot G6 helemaal niet in de overwegingen voorkomt terwijl het prijsverschil met de Canon Powershot S2 gering is. Ik denk als je goed zoekt is het prijsverschil rond de Euro 30,- en dat is eigenlijk gering op het totale bedrag.

Ik heb zelf nu met veel plezier de Canon Powershot G2 die is 4,0 Mp. Leuk weetje omtrent deze camera is dat de foto's van het spitskrantje hier jaren lang mee gemaakt worden. Vergeleken met analoog vind ik het nog steeds matig maar het is oh zo makkelijk die digitale techniek en goedkoper natuurlijk.

Ik zelf twijfel nog tussen de Canon Powershot G6 of de S2. Ik vind dat de S2 wel aardig wat chromatic abberation vertoont. Maar die 12X zoom is natuurlijk wel heel makkelijk maar daar zal je dan op de fotokwaliteit in moeten leveren is mijn idee. Je kan nu in digitaal fotoland nog niet alles hebben....maar ja alles is nog vol op in ontwikkelingen en het eind is nog niet in zicht.

De G6 is qua fotokwaliteit denk ik beter.......en dan nog even afgezien van de 7,0 Mp. Eigenlijk had ik al voor de G6 gekozen kan je ook voor Euro 500,- kopen. Maar door deze topic kwam de S2 in beeld en nu ga ik dat eens grondig onderzoeken.[...]
Youri, welkom op GoT en in dit topic.

Ik denk dat de reden dat de G6 niet in dit topic wordt genoemd (ter vergelijking uiteraard met het hoofdonderwerp van dit topic) is, dat het geen superzoom met IS betreft. De Panasonic FZ5 en de Sony H1zijn namelijk ook superzooms (12x) met IS. Eigenlijk mis ik de Konica Minolta Z5, maar blijkbaar is die niet echt interessant voor de volgers van dit topic.

De fotokwaliteit van de G6 zal denk ik prima zijn.
De G6 valt voor mij echter af (t.o.v. de S2) om de volgende redenen:
- geen superzoom
- geen image stabiliser (óók handig wanneer je de superzoom niet gebruikt)
- geen AA batterijen
- geen DIGIC II (maar DIGIC toch?)
- video 640x480 beperkt tot 30 seconden en 10 fps

Maar ja, het is maar wat je belangrijk vindt. De G6 heeft weer een hogere resolutie (hoewel voor mij 7 of 5 mp niet veel uitmaakt), wat minder last van CA en Compact Flash geheugen i.p.v. SD. Ik vind het echter te weinig toevoegen t.o.v mijn Coolpix 880. Dus als ik een G2 had, dan zou ik het persoonlijk nog minder vinden toevoegen (want de G2 is weer geavanceerder dan de CP880).

edit: ik zie in de pricewatch een groter prijsverschil dan €30 (G6 ongeveer € 60 duurder dan de S2)...en dat terwijl de S2 nog niet eens echt in de winkels ligt... (nu zou ik ook voor de S2 gaan als de prijsverhouding andersom lag)

[ Voor 5% gewijzigd door The_Sukkel op 30-05-2005 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

The_Sukkel schreef op zondag 29 mei 2005 @ 23:09:
[...]

- geen superzoom_Volledig mee eens
- geen image stabiliser (óók handig wanneer je de superzoom niet gebruikt)_Volledig mee eens
- geen AA batterijen_Volledig mee eens
- geen DIGIC II (maar DIGIC toch?) ??? zegt mij effkes nix
- video 640x480 beperkt tot 30 seconden en 10 fps_Volledig mee eens
De reden dat ik twijfel is dat ik op zich de multimedia functie, het maken van kleine filmpjes, wel kan waarderen, maar vooralsnog is dan de vraag wat is de kwaliteit waard van deze filmsketches? Is het dan niet beter daarvoor een aparte digicam te kopen?

De fotokwaliteit staat bij mij voorop nu heb ik reeds gelezen dat de S1 een aardige inzoomer is en dat bevalt mij " an sich" wel. Maar ik kan pas echt wat zeggen als ik wat meer sample foto's heb gezien.
Wat ik tot nu toe gezien heb bevalt niet echt maar ook dat is nog zeer relatief, oordeel zelf zou ik zeggen: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/spl/pss2is_sample1-e.html

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Die komt me bekend voor...
Zelfde plaatje in "Canon Powershot S2 IS"

DIGIC II zorgt ervoor dat de S2 beduidend sneller opereert dan de S1 (tenminste...dat beweert Canon...de eerste gebruikersreacties lijken dit enigszins te bevestigen).

Filmpjes: nee...ik heb geen zin in een aparte videocamera... wil gewoon dat als ik op stap ga met de kinderen zo min mogelijk meesjouwen en toch leuke foto's en korte videoclips kunnen schieten. Ik zie mezelf ook niet zo snel een aparte videocamera ergens mee naar toe sjouwen omdat ik mogelijk een clipje van een minuut ga schieten. Tegenwoordig zie je veel mensen even snel met een mobieltje filmpjes schieten. Een digicam moet dit zondermeer ook kunnen. Wat ik dan niet begrijp is waarom Canon ervoor kiest om deze mogelijkheid bij de G6 te beperken tot 30 seconden en 10 fps.

[ Voor 108% gewijzigd door The_Sukkel op 30-05-2005 02:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Yep dat is duidelijk maar ik wil wel wat meer duidelijker worden...

http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/spl/pss2is_sample2-e.html

Als je kijkt naar het zwart en naar de uitvergroting van de spiegelende chrome bumper....

Het zwart heeft een purple ruisende kleur ik zou zeggen purple fringing...of abboration

Het wit van de spiegelende chrome bumper is te exact....gewoon helemaal wit....

Voor wat vergelijkingen analoog kijk bijvoorbeeld eens op www.eftegarie.nl

Hier een (gedigitaliseerd) analoog voorbeeld:

http://www.eftegarie.nl/p...y%20new%20car%20smash.jpg

Ja, wat Canon doet is inderdaad bullshit verkopen (excuse le mot) maar ja, dit is ook volledig onnodig om de consument te gaan wijs maken wat hij met zijn product wil gaan doen en dat is inderdaad ergelijk.

Maar ik wil ook wel graag
Spielberg zijn en tevens hele mooie "stills" maken. Ik lig wat dat betreft volledig op jouw lijn. Ik ga eerst eens even wat studie doen en laat graag mijn uiteindelijke keuze weten. Ik ben echter bang dat men marketing technisch gezien met een probleem zit. Men wil graag producten positioneren en wij zijn immers simpele Pavlov honden.....helaas voor Canon zijn wij dit niet........Ik vervolg graag later.....

[ Voor 50% gewijzigd door Youri Carma op 30-05-2005 02:18 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Tsja... dat laatste plaatje is een beetje moeilijk te vergelijken, omdat die zo ver is verkleind.

Het is beter vergelijken wanneer er soortgelijke foto's onder soortgelijke omstandigheden worden vertoond zoals hier:
Vergelijking S2 en H1 in "Canon Powershot S2 IS"
(ik waag me verder overigens niet aan de discussie digitaal versus analoog)

Overigens: de paarse ruis die je noemt is volgens mij geen purple fringing. PF of Chromatic Aberrations ontstaat op randgebieden met te veel contrast. In de bumperfoto is, dacht ik, juist te zien dat de S2 daar niet zo veel last van heeft. Anders zou je op de overgang tussen het zwart van het lak en het wit van de bumper een paarse rand moeten waarnemen. In de vergelijking tussen de S2 en de H1 is ook te zien dat de S2 CA beter onder de knie heeft dan de H1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Om eerlijk te zijn vind ik het lang niet slecht die foto's en zo op het eerste gezicht .....ik begin weer wat van die twijfelzweet op mijn rug te krijgen G6 of S2. Het filmpje is ronduit ruizig als jij daar tevreden mee bent....even goeden vrienden....ik niet..veel en veel te onnodige ruis. Met een beetje technisch vernuft is deze camera (de S2) een sublieme digicam...(De G6) ook trouwens. Maar men heeft het niet zo in de markt willen zetten. Helaas voor jouw. Ik koop eerst wel een fotocamera en dan een digicam.

Die gejoinde functie komt zekers later in de markt......maar men wil ook veel geld verdienen helaas......
Want anders zou Canon met de digicams gaan concureren.....wil men blijkbaar niet..

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-07 23:43
De Olympus C770 heeft een MPEG4 filmkwaliteit en daar zit voor zover ik weet geen max. aan de opname (qua tijdsduur).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Youri Carma schreef op maandag 30 mei 2005 @ 02:35:
Om eerlijk te zijn vind ik het lang niet slecht die foto's en zo op het eerste gezicht .....ik begin weer wat van die twijfelzweet op mijn rug te krijgen G6 of S2. Het filmpje is ronduit ruizig als jij daar tevreden mee bent....even goeden vrienden....ik niet..veel en veel te onnodige ruis. Met een beetje technisch vernuft is deze camera (de S2) een sublieme digicam...(De G6) ook trouwens. Maar men heeft het niet zo in de markt willen zetten. Helaas voor jouw. Ik koop eerst wel een fotocamera en dan een digicam.

Die gejoinde functie komt zekers later in de markt......maar men wil ook veel geld verdienen helaas......
Want anders zou Canon met de digicams gaan concureren.....wil men blijkbaar niet..
Heb jij wel eens nagedacht waarmee jij dit vergelijkt? Top kwaliteit lens en film tov een consumer camera. Voordat je nog verder lult moet je goed nadenken. Die vergelijking van jou is zo krom als ik weet niet wat. De S2 is een consumer camera, en die plaat waarmee je 't vergelijkt is veel kleiner. Ook die ingescande analoge platen zullen met een goede scanner gedaan worden. Je verwacht veel te veel van een consumer cam.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Ja in die zin ben ik een beetje een tweaker altijd het onderste uit de kast proberen te krijgen maar let wel als ik persoonlijk het maken van filmpjes echt serieus mijn camerakeuze moet gaan bepalen stel ik daar wel enige eisen aan. Aangezien de kwaliteit van de filmpjes niet zo hoog is hoef ik daar verder dus geen rekening mee te houden en blijft het gewoon lol erbij.

Ik schiet nu af en toe ook wel eens een filmpje met mijn G2 en heb daar hastikke lol in. Ik had het idee dat ik dan misschien per ongeluk van fotograaf naar filmer transformeer. Leek me gewoon even een leuke gedachte als dan de kwaliteit ook goed zou zijn.

Het punt dat ik wil maken is is dat het volgensmij technisch mogelijk moet zijn om met een dergelijke camera als de S2 of G6, wat trouwens ook gewoon een consumentencamera is, wel hoge kwaliteit filmpjes te maken.....aan de lens kan het niet liggen tenslotte.

Wat het onderscheid van pro en niet pro ligt dat meer bij de spiegelreflex want ook de Canon Powershot Pro 1 is bagger gebleken en voor mij mag dat ding niet meer dan de S2 of G6 kosten.

Tuurlijk heeft de huidige snapshotcamera en ik durf zelfs te beweren de duurtse digitale spiegelreflexcamera's nog lang niet het niveau van analoog maar dat verwacht ik ook niet.
Eigenlijk valt nu op dit moment op alle digitale camera's wel wat aan te merken. Wat je koopt moet voldoen aan je persoonlijke eisen.

Wat de AF assist betreft.....ik heb er een op de G2 ga er maar vanuit dat dit een wereld van verschil is met de S2. Als die AF er niet op gezeten had had ik deze camera waarschijnlijk niet serieus overwogen het werkt echt.

Wat ik ook zeer belangrijk vind (Uit ervaring) is het verdraaibare LCD scherm of TFT geloof ik zelfs.
Hier kan je heel veel plezier aan beleven, Zelfportret, boven mensen hun hoofd fotograveren, eigenlijk fotografie vanuit de moeilijkste hoeken, alleen vanwege dat sublieme draaibare schermpje....is echt onmisbaar voor mij nu ik er aan gewend ben. Zou het iedereen aanraden let erop of je zo'n draaibaar schermpje erop hebt. Zal je altijd zien op die bruiloft staat er een boom van een kerel voor je terwijl de bruid en bruidegom net naar buiten komen....geen paniek..strek de armen boven je hoofd...draai het schermpje naar je toe en "Voila" toch nog die foto te pakken.

Ook ben ik wel steeds meer gaan letten op hoelang het duurt voordat je echt ready bent om te fotograveren. Eigenlijk een punt wat ik onderschat had. Snel "ready to shoot" is toch een punt waar je rekening mee kan houden bij de digitale camera's.

Verder kijk ik eigenlijk voornamelijk naar de testfoto's en ga niet elk technisch detail door zitten nemen...de kwaliteit van de lens is bij mij punt nummer 1. Het is natuurlijk leukm dat je AA baterijtjes kan gebruiken maar die Prefab batterij van Canon is ook zeer krachtig en dit punt zal bij mij zeker geen doorslag geven.

De imagestabilasor is wel iets om pittig over na te denken......ik heb er echter nog geen enkele ervaring mee maar lijkt me een goed punt van onderzoek waard.

Word vervolgt zogezegd en ben zeer benieuwd naar julle ervaringen.

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Youri Carma schreef op maandag 30 mei 2005 @ 13:04:
Tuurlijk heeft de huidige snapshotcamera en ik durf zelfs te beweren de duurtse digitale spiegelreflexcamera's nog lang niet het niveau van analoog maar dat verwacht ik ook niet.
Eigenlijk valt nu op dit moment op alle digitale camera's wel wat aan te merken. Wat je koopt moet voldoen aan je persoonlijke eisen.
No offence, maar je zwetst een beetje uit je nek. Er zijn genoeg digicams die op veel net zo als film zijn.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi
Youri Carma schreef op maandag 30 mei 2005 @ 01:47:
[...]

De reden dat ik twijfel is dat ik op zich de multimedia functie, het maken van kleine filmpjes, wel kan waarderen, maar vooralsnog is dan de vraag wat is de kwaliteit waard van deze filmsketches? Is het dan niet beter daarvoor een aparte digicam te kopen?

De fotokwaliteit staat bij mij voorop nu heb ik reeds gelezen dat de S1 een aardige inzoomer is en dat bevalt mij " an sich" wel. Maar ik kan pas echt wat zeggen als ik wat meer sample foto's heb gezien.
Wat ik tot nu toe gezien heb bevalt niet echt maar ook dat is nog zeer relatief, oordeel zelf zou ik zeggen: http://web.canon.jp/Imaging/pss2is/spl/pss2is_sample1-e.html
Die foto valt mij eerlijk gezegd ook een beetje tegen. Hier http://img2.dpreview.com/...es/originals/dscn0581.jpg een foto gemaakt met de Nikon coolpix 7900 ter vergelijking.

Ik ben zelf eigenlijk aan het twijfelen tussen de Nikon Coolpix 7900 en de Canon powershot S2 IS, maar ik denk dat ik toch voor de Canon ga:

- 12 x optische zoom
- IS
- Meer mogelijkheden
- Kantelbaar schermpje

Maar de Nikon heeft ook voordelen:

- Compacter, je neemt hem makkelijker ergens mee naar toe
- D-Lightning, misschien wel interessant
- 7 megapixels, maar dat is alleen nodig voor grotere afdrukken
- Ongeveer 100 euro goedkoper

Levi (Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Simon schreef op maandag 30 mei 2005 @ 14:47:
[...]

No offence, maar je zwetst een beetje uit je nek. Er zijn genoeg digicams die op veel net zo als film zijn.
No offence maar dan heb jij nooit echt goed naar de foto's gekeken. Een goed vriend van mij fotografeert met de Fuji 690 GS dat is dus mediumformaat van 6 x 9 cm negatief/diapositief. Das een lap foto waar je een eng partijtje kleurovergang en detail ziet. Zelfs met 35 mm kan je de verschillen met de digitale camera's zien. De digitale camera kiest zijn kleurovergangen met als gevolg dat een hoop info weggerekent wordt. Bij analoog heb je hele gelijdelijke overgangen in licht en donker en in de kleurschakeringen. De digitale foto's lijkt af en toe wat elementen uit de foto te lichten. Vooral met rood hebben een hoop digitale camera's moeite.

Maar wat fotografeert dat toch lekker makkelijk zon digitale fotocamera....gemak dient de mens.

Kijk maar eens naar deze gedigitaliseerde medium formaat foto's met de Fuji 690 Gs. Meeste foto's op zijn site zijn met 35mm genomen. Hij is pas met de Fuji begonnen. Die Fuji kan wel hele goede lensen bouwen dat staat wel vast.

Hier wat voorbeelden zelf gemaakt met de G2- Oordeel zelf zou ik zeggen

http://photobucket.com/albums/v393/youricarma/

Hier de analoge foto's van mijn vriend Sam: http://www.eftegarie.nl/indexeftegarie.htm

[ Voor 8% gewijzigd door Youri Carma op 30-05-2005 17:37 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Youri Carma schreef op maandag 30 mei 2005 @ 17:24:
[...]

No offence maar dan heb jij nooit echt goed naar de foto's gekeken. Een goed vriend van mij fotografeert met de Fuji 690 GS dat is dus mediumformaat van 6 x 9 cm negatief/diapositief. Das een lap foto waar je een eng partijtje kleurovergang en detail ziet. Zelfs met 35 mm kan je de verschillen met de digitale camera's zien. De digitale camera kiest zijn kleurovergangen met als gevolg dat een hoop info weggerekent wordt. Bij analoog heb je hele gelijdelijke overgangen in licht en donker en in de kleurschakeringen. De digitale foto's lijkt af en toe wat elementen uit de foto te lichten. Vooral met rood hebben een hoop digitale camera's moeite.

Maar wat fotografeert dat toch lekker makkelijk zon digitale fotocamera....gemak dient de mens.

Kijk maar eens naar deze gedigitaliseerde medium formaat foto's met de Fuji 690 Gs. Meeste foto's op zijn site zijn met 35mm genomen. Hij is pas met de Fuji begonnen. Die Fuji kan wel hele goede lensen bouwen dat staat wel vast.

http://www.eftegarie.nl/indexeftegarie.htm
Ok, dat is dus appels met peren vergelijken. Een middenformaat camera tov een kleinbeeld aps-c sized of nog kleinere sensor.

Ik weet zeker dat als je een moderne kwalitatief goede sensor (hasselblad's digiback sensoren) tergrote van een middenformaat camera hebt en deze tov een middenformaat camera film vergelijkt dat deze kwalitatief even goed is.

Verder haal jij de kleuren aan als probleem, wels van de Foveon sensor gehoord? Is een hoop op het gebied van kleuren mogelijk. Kijk, als je gaat vergelijken, vergelijk dan eerlijk en kloppend. Als je zo graag de S2 af wilt kraken, vergelijk 'm dan met een vergelijkbare analoge compact. Zo'n Oly superzoom ofzo, niet met een middenformaat camera die een giga film oppervlak heeft en je je een dozijn breuken kost.

Er zijn al veel discussies geweest over analoog vs. digitaal, en op sommige punten wint analoog het, maar veelal in dergelijke situaties niet.

En je kan natuurlijk altijd blijven refferen aan deze fotos: http://www.eftegarie.nl/indexeftegarie.htm, maar wees eens eerlijk, dat is een totaal andere doelgroep dan die van de S2. Ook de kosten die deze fotograaf heeft steken heel anders in elkaar. Als je dan ook echt gaat vergelijken, neem dan de H1D van hasselblad of een dergelijke camera. Want dit is echt appels met peren vergelijken. En nog in de verkeerde thread ook. Dit is een consumer cam, en jij hebt het over pro materiaal.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik denk dat het "gezwets" een reactie was op de stelling dat zelfs de duurste digicam nog lang niet op het niveau van analoog zit. Dat vind ik ook gezwets. En dan kom je dus weer uit op die oeroude discussie van analoog vs. digitaal. hier wat copy pastes van een bericht van een jaar geleden (GOT-search is your friend):
----
Over het algemeen gesproken is 135mm film wel bijgehaald/ingehaald door digitaal.
Theoretisch zou velvia of provia en enkele andere nog meer oplossend vermogen kunnen hebben maar het is haast onmogelijk om dit in de praktijk eruit te halen.

Midden en groot formaat negatief zijn nog steeds onaangestast voor het billboard werk en andere supergrote vergrotingen.
----
Wat ik zei, tot normale afdrukformaten heeft digitaal (mits een goede digitale camera) analoog ingehaald.

En wel hierom wat ik al zei:

Een kleinbeeld film kan wel equivalent zijn aan een 50 megapixel of meer, maar de vraag is wanneer je er wat van merkt.
----
Het dynamisch bereik van digitale camera's gaat met rasse schreden vooruit, en zeker als je op RAW schiet kun je uit de meest overbelichte of onderbelichte stukken nog details halen, iets wat je met gewone film nooit zal lukken.
----
Traag? Een D2H schiet 8fps, en een 1D MK-II zelfs 8.5fps, gedurende 40 pics achter elkaar.

We zijn nu op een punt gekomen dat digitale fotografie de analoge voorbij gaat streven; in ruisniveau op hogere ISO's is dat al het geval, en ook qua resolutie zijn met name de duurdere SLR's al nagenoeg gelijk aan film. Ook het oplossend vermogen verbetert drastisch, zoals je aan bovenstaande voorbeelden kunt zien.
De enige tak van sport in de fotografie waar je nu nog veel beter uit bent met film, is bijvoorbeeld studio- en productfotografie. Daar gebruikt met al sinds jaar en dag midden- en grootformaat film voor, en als je een camera wilt die dat benadert qua resolutie dan praat je al snel over zo'n 10.000 euro. Digitale achterwanden zijn wat dat betreft nog vollop in ontwikkeling, en alleen voorbehouden aan een select groepje fotografen
----

Zoals je ziet is een stelling dat zelfs de duurste digitale camera 'nog lang niet' op het niveau zit van een analoge camera in de meeste gevallen niet van toepassing. Wil je billboards afdrukken of andere supergrote afmetingen, okee, dan loopt de digicam nu nog wat achter, behalve dus als je het budget ervoor over hebt om een dure achterwand aan te schaffen. Maar het is dus wel mogelijk! Voor 90% van de andere, meer gebruikte, toepassingen is de digitale camera de analoge versie voorbij aan het streven.

[ Voor 4% gewijzigd door guillaumemay op 30-05-2005 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

liquid-orange schreef op maandag 30 mei 2005 @ 07:40:
De Olympus C770 heeft een MPEG4 filmkwaliteit en daar zit voor zover ik weet geen max. aan de opname (qua tijdsduur).
k zit wel degelijk op de topic. Ik ben namelijk zelf ook bezig met de S2 en die tip van hierboven.
Zelf kan ik de ervaringen van de G2 delen. Vergeet niet dat als Canon weer met een nieuwe camera uitkomt ze toch weer proberen zichzelf te overtreffen. Het kan dus straks best blijken dat deze S2 gewoon veel beter is als bijvoorbeeld de Canon Powershot Pro1 of mijn G2 (4 MP). Daarom zegt mij die term consumentencamera niet zoveel. Des te meer nu de prijzen van de spiegelreflex de high end pocketcamera's genaderd zijn. Toch koop ik geen spiegelreflex omdat ik de handelbaarheid van de G2 zo lekker vind.

Dat ik hierboven even het issuetje analoog vs digitaal aanhaal moet je mij vergeven. Dat gebeurt louter uit mijn enthousiasme. We kunnen hier wellus en nietus over gaan spelen maar vergeet een ding niet;
analoge filmemulsie, fotorolletjes dus is heel iets anders dan een digitale sensorchip. Daar is Canon eerst flink mee de mist in gegaan. Emulsie reageert op de lens anders in kleur als de digitale chip.

"By the way" Mijn G2 heb ik 2e hands gekocht voor Euro 250,- consumentencamera?

[ Voor 5% gewijzigd door Youri Carma op 30-05-2005 18:04 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Youri Carma schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:01:
[...]

Dat ik hierboven even het issuetje analoog vs digitaal aanhaal moet je mij vergeven. Dat gebeurt louter uit mijn enthousiasme. We kunnen hier wellus en nietus over gaan spelen maar vergeet een ding niet;
analoge filmemulsie, fotorolletjes dus is heel iets anders dan een digitale sensorchip. Daar is Canon eerst flink mee de mist in gegaan. Emulsie reageert op de lens anders in kleur als de digitale chip.
Dat het anders werkt is duidelijk, maar het gaat natuurlijk om het uiteindelijke resultaat. Een jaar geleden was al opgemerkt dat het dynamisch bereik van een digitale camera al niet hoeft onder te doen voor die van film. Het verschil zal nu in de praktijk niet meer terug te zien zijn, of je moet ongelofelijk gaan mierenneuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Ja als het "What meet's the Eye" betreft ben ik een beetje, nou ja een beetje, gewoon een ergelijke mierenneuker. Maar je bent tweaker of niet het onderste uit de kan, zeg maar.

Jouw stelling vind ik wel zeer interessant en jouw argumenten zeker waard om aan een van mijn vele onderzoeken toe te voegen. Met waar genoegen.

Toch denk ik dat er verschil is in de digitale "Intrepetatie" en de analoge zeer uitontwikkelde emulsie.
Dat men steeds betere digitale camera's maakt mag duidelijk zijn. In hoeverre men de velvia's en sensia's heeft weten na te bootsen, want daar komt het toch wel op neer, weet ik nu nog niet en waarschijnlijk loop ik daar wat op achter. De ontwikkelingen gaan ook razendsnel. Maar als ik op mijn onderzoek nog wat voorbeelden vind die onzer ideen kunnen bevestigen of ontkrachten ben ik van de partij zogezegd.

Het blijft toch razend interessant zo die fotowereld.

[ Voor 4% gewijzigd door Youri Carma op 30-05-2005 18:39 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Youri Carma schreef op maandag 30 mei 2005 @ 18:36:
Ja als het "What meet's the Eye" betreft ben ik een beetje, nou ja een beetje, gewoon een ergelijke mierenneuker. Maar je bent tweaker of niet het onderste uit de kan, zeg maar.

Jouw stelling vind ik wel zeer interessant en jouw argumenten zeker waard om aan een van mijn vele onderzoeken toe te voegen. Met waar genoegen.

Toch denk ik dat er verschil is in de digitale "Intrepetatie" en de analoge zeer uitontwikkelde emulsie.
Dat men steeds betere digitale camera's maakt mag duidelijk zijn. In hoeverre men de velvia's en sensia's heeft weten na te bootsen, want daar komt het toch wel op neer, weet ik nu nog niet en waarschijnlijk loop ik daar wat op achter. De ontwikkelingen gaan ook razendsnel. Maar als ik op mijn onderzoek nog wat voorbeelden vind die onzer ideen kunnen bevestigen of ontkrachten ben ik van de partij zogezegd.

Het blijft toch razend interessant zo die fotowereld.
Maar inderdaad, daar snijdt je ook meteen een erg heikel punt aan in de digicam wereld, de veelal oerlelijke ruis tegenover de kunstzinnig bruikbare korrel..

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Even terug naar de Topic hier wat sample foto's van de Canon PowerShot S2 IS vs Sony Cyber-shot DSC-H1

http://www.dcresource.com/specials/S2_vs_H1/index.shtml

Hier een User opinion die niet al te enthousiast is maar ik heb zijn kritiekpuntjes er even uit gehaald:

http://reviews-zdnet.com....ratingValue+desc#comments

De Olympus 2.1 mega pixel Olympus 2100 ultra zoom vind hij nog beter als de Canon Powershot S2 IS.
De Canon Powershot S2 IS heeft last van te overbelichte witte plekken hij noemt dat "hot spots" die met sterk ligt er op geheel wit worden "White out".
De Canon Powershot S2 IS produceert op de ISO 200-400 standen heel veel ruis in de foto zelfs bij voldoende licht.
Op de standaard ISO waarden zijn de foto's wel ok vooral als je de kleurinstellingen bijsteld (die lijkt iets te groenig).
De Canon Powershot S2 IS heeft een te kleine viewfinder.
Deze User maakt in het geheel geen gebruik van het LCD scherm.
De zoom van de Canon Powershot S2 IS werkt goed soms echter gaf hij wat focusing problemen.
The movie mode is wel erg goed en scherp en je kan zachtjes inzoomen terwijl je aan het filmen bent.

Nu ik zo eens die sample pictures bekijk denk ik dat de ruis echt een probleem is bij de Canon Powershot S2 IS. Mijn G2 produceert dan aanmerkelijk minder ruis maar heeft ook
soms last van wat het lijkt overbelichte foto's.

Wat bovenstaande User zei over de overbelichting, die je kan hebben als je in een standaard mode fotografeert, wat ik en volgens mij een hele hoop mensen met mij doen, klopt. Inclusief de soms irritante "Whiteout" daar heb je met elke digitale camera last van maar het gaat dan om de vraag in welke gredaties. Maar als daarbij niet teveel "whiteout" hebt is er eigenlijk geen sprake ven overbelichting maar heeft je digitale camera gewoon iets te veel Gamma gegeven. Ga effkes een fotobewerkingsprogramma is en stel de Gamma bij en je foto is gered.
Eigenlijk kan je pas van echte overbelichting spreken als je te veel 'White out" hebt.

De term overbelichting heeft ook in de digitale fotowereld een andere betekenis gekregen.
Ik ben zelf een fervent tegenlichtfotograaf en heb zowel met analoog als met digitaal deze kunst proberen te beoefenen. Wat een verschil, met digitaal ogenschijnlijk moeiteloos maar het addertje onder het gras "whiteout". Bij analoog heb je natuurlijk ook last van geheel overbelichte gedeelten maar de overgang van over naar goedbelichte gedeelten van de foto is meer geleidelijk. Bij de digitale camera heb je een stuk wat helemaal goed belicht lijkt en vlak daarnaast het geheel overbelichte witte gedeelte.

Ben zeer benieuwd wat jullie zien mijn reactie volgt ook nog ben erop aan het studeren.

[ Voor 235% gewijzigd door Youri Carma op 31-05-2005 15:22 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi
Ik denk dat je pas moet gaan oordelen over de camera op het moment dat er meerdere reviews beschikbaar zijn. Andere mensen hebben deze problemen wellicht niet of nauwelijks. Mij lijkt het in ieder geval een prima opvolger voor mijn Olympus C-220 Zoom. Maar ik wacht toch nog even af totdat er meer reviews zijn, en ik wat gebruikerservaring heb gelezen.

Levi (Utrecht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
Levi schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:08:
Ik denk dat je pas moet gaan oordelen over de camera op het moment dat er meerdere reviews beschikbaar zijn. Andere mensen hebben deze problemen wellicht niet of nauwelijks. Mij lijkt het in ieder geval een prima opvolger voor mijn Olympus C-220 Zoom. Maar ik wacht toch nog even af totdat er meer reviews zijn, en ik wat gebruikerservaring heb gelezen.
ben ik met je eens. ik kom echter wel steeds meer aan het twijfelen. ik was vrijwel zeker van de keuze van de s2, maar de sony H1 lijkt me nu toch een betere keus. vrijwel dezelfde specs en alles, lastig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Vergeet nou vooral niet te kijken naar de FZ5 of FZ20 van Pansonic.Panasonic heeft meer ervaring dan Sony of Canon op het gebied van gestabiliseerde compact-ultrazooms, de FZ5 is zelfs goedkoper ook, gebruikt normale SD kaarten (i.t.t. die sony) en hij heeft een prachtige lens. Het enige wat ik negatief erover heb gelezen is een subjectieve gebruikerservaring die hem minder 'gebruiksvriendelijk' vond, een verwijzing naar een of andere recensie in een pc (!) magazine.

Als je de verzadiging van de kleuren mooier vind bij een Canon of Sony, dan heeft de Panasonic altijd nog de 'vivid' functie. Alleen de filmopname modus is slechter (*kuch* je koopt een fotocamera) en natuurlijk het uitklapbaar LCD schermpje van de S2 kan natuurlijk iets zijn waar je die camera speciaal voor wilt kopen. En als men klaagt dat de Panasonic minder geschikt zou zijn voor binnenfotografie: Op de FZ20 kan een externe flitser, op de H1, FZ5 of S2 niet. Een flitser met 'bounce' mogelijkheden geeft een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
masterslave schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 22:17:
[...] ik was vrijwel zeker van de keuze van de s2, maar de sony H1 lijkt me nu toch een betere keus. vrijwel dezelfde specs en alles, lastig
Die snap ik niet helemaal.
De eerste side-by-side foto's wijzen er toch niet echt op dat de H1 beter zou zijn dan de S2... in tegendeel zelfs...

The_Sukkel in "Canon Powershot S2 IS"

De foto waarnaar ik verwijs heeft een user (maxx) op http://www.photo-forums.com uitvergroot waardoor het nog zichtbaarder wordt dat de H1 meer last heeft van CA en minder detail biedt:
(Links de S2 en rechts de H1)
Afbeeldingslocatie: http://www.photo-forums.com/WebX?233@90.7rLybTIgD0d.0@.ee9edae/2!enclosure=.ee9ee47

[ Voor 59% gewijzigd door The_Sukkel op 01-06-2005 00:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14065

De CA in de eerste foto is wel heel erg bij de Sony. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Zo dat valt vies tegen.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
gium schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 00:30:
Vergeet nou vooral niet te kijken naar de FZ5 of FZ20 van Pansonic.Panasonic heeft meer ervaring dan Sony of Canon op het gebied van gestabiliseerde compact-ultrazooms, de FZ5 is zelfs goedkoper ook, gebruikt normale SD kaarten (i.t.t. die sony) en hij heeft een prachtige lens. Het enige wat ik negatief erover heb gelezen is een subjectieve gebruikerservaring die hem minder 'gebruiksvriendelijk' vond, een verwijzing naar een of andere recensie in een pc (!) magazine.

Als je de verzadiging van de kleuren mooier vind bij een Canon of Sony, dan heeft de Panasonic altijd nog de 'vivid' functie. Alleen de filmopname modus is slechter (*kuch* je koopt een fotocamera) en natuurlijk het uitklapbaar LCD schermpje van de S2 kan natuurlijk iets zijn waar je die camera speciaal voor wilt kopen. En als men klaagt dat de Panasonic minder geschikt zou zijn voor binnenfotografie: Op de FZ20 kan een externe flitser, op de H1, FZ5 of S2 niet. Een flitser met 'bounce' mogelijkheden geeft een wereld van verschil.
Klopt, de FZ5 hoort zeker thuis in het rijtje van competitors (net als de Konica Minolta Z5 en de Sony H1 vind ik).

De FZ20 valt voor mij persoonlijk af omdat ik hem echt veel te groot vind. Maar voor iemand die een externe flash wil, telt het weer zwaarder dat de FZ20 een hot shoe externe flash aankan...Overigens heeft de S2 ook een externe flash mogelijkheid...alleen geen hot-shoe...wat dat ook moge betekenen (ik ben duidelijk geen specialist mensen...). Verder vind ik het jammer dat zowel de FZ5 als de FZ20 niet met AA batterijen werken, geen swivel LCD hebben en beperkte videoresolutie hebben. Van dat laatste snap ik dus helemaal niets. Het oppompen van de resolutie van 320x240 naar 640x480 is toch een puur softwarematige zaak? Het kan nooit veel duurder zijn om 640x480 in te bouwen...

De H1 heeft op dit moment niet mijn voorkeur omdat het met die vervelende memorysticks werkt en omdat de eerste foto's lijken uit te wijzen dat het meer dan de S2 last heeft van CA. Ook lijken de foto's in vergelijking met de S2 minder gedetailleerd.

Over de Z5 wordt (zoals ik al eerder opmerkte) veel minder geschreven...blijkbaar is dat toestel niet bijzonder populair. Het schijnt wel een lekker snelle focus te hebben, maar schijnt het middelmatige foto's te produceren (te veel ruis, overexposed etc.). Daarbij ook geen swivel LCD...

Ik kan haast niet wachten op een echte shoot out van de S2 met de naaste concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Youri Carma

Youri Carma

Levi schreef op dinsdag 31 mei 2005 @ 16:08:
Er zijn zelfs forums waar ze voorstellen om alleen over een camera te beginnen als je hem zelf in handen hebt gehad maar dat vind ik te ver gaan. Aan sample foto's kun je toch al heel wat aflezen.
Nu hoor ik hier en daar geluiden dat men de sample foto's van de fabrikant ook niet altijd vertrouwd.
Maar goed inderdaad tegen die grondige testen van bijvoorbeeld dcpreview kunnen wij niet op maar de testfoto's aldaar zijn in ieder geval betrouwbaar naar mijn idee. Ook met sample foto's moet je soms uitkijken is mijn ervaring want soms is de standaard mode van een camera niet correct en kan goed bijgesteld worden wat niet in de samplefoto's terug komt. Of een samplefotograaf stelt hem naar eigen smaak in en het is niet mijn smaak. Maar ruis of moire, purple fringing, whiteout en dergelijke zijn wel degelijk alvast op de testfoto's af te lezen.

Ik heb zo weer eens tig camera's mijn revu laten passeren en als verrasende buitenstaanders vond ik

Panasonic Lumix DMC-FZ5 (5MP, 12x zoom, 36-432mm, f/2.8-3.3)
Casio Exilim EX-Z750 (7MP, 3x zoom, 38-114mm, f/2.8-5.1)
Casio Exilim EX-P700 (7MP, 4x zoom, 33-132mm, f/2.8-4.0)

Ik realiseer mij eigenlijk nu pas dat je de fotomensen kan indelen in mooie maar ook zeer nauwkeurige plaatjes freaks zoals ik en de meer op gemak gerichte zoom experts. De laaste groep kijkt toch iets anders tegen gemaakte foto's aan dan de eerste en zal eerder genoegen nemen met wat ruis als het gehele plaatje maar ok is. Ik werd in dit idee nog eens bevestigd in een Useropinion over de Canon Powershot S2 IS:

http://www.dcresource.com...1880d3411a2bba7735&t=8791

Quote:"The pictures taken with the zoom make me go "wow". No doubt a photographer looking at any of my pics technically could find a variety of flaws, caused more by the user than the camera, but I'm taking them for myself and I absolutely love them - that's the bottom line for me."

Daarom denk ik dat voor vergelijkingen met de S2 IS ook meer met andere zoomkampioenen vergeleken moet worden. Bovendien begint met zoom de imagestabelizer wel belangrijk te worden en kan dat dus een extra aandachtpunt worden voor de zoom liefhebbers. Goed welke camera's hebben dan flinke zoom, Image stabilizer en het liefst nog Af assist...en nog "redelijk" betaalbaar?

Olympus C-770 UZ (4MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.7).
Olympus C-765 Ultra Zoom (4MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.7)
Minolta Dimage Z3 (4MP, 12x zoom, 35-420mm, f/2.8-4.5)
Minolta Dimage Z20 (5MP, 8x zoom, 36-290mm, f/3.2-3.4)
Fuji Finepix S5500 (4MP, 10x zoom, 37-370mm, f/2.8-3.1)
Sony Cybershot DSC-H1 (5MP, 12x zoom, 36-432mm, f/2.8-3.7)
Kodak DX7590 (5MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.7)
Kodak DX7630 (6MP, 3x zoom, 39-117mm, f/2.8-4.8)

[ Voor 29% gewijzigd door Youri Carma op 01-06-2005 02:00 ]

Has Balls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Sukkel

The_Sukkel

Proud to be a Nerd!

Topicstarter
Youri Carma schreef op woensdag 01 juni 2005 @ 01:47:
[...]Daarom denk ik dat voor vergelijkingen met de S2 IS ook meer met andere zoomkampioenen vergeleken moet worden. Bovendien begint met zoom de imagestabelizer wel belangrijk te worden en kan dat dus een extra aandachtpunt worden voor de zoom liefhebbers. Goed welke camera's hebben dan flinke zoom, Image stabilizer en het liefst nog AS assist...en nog "redelijk" betaalbaar?
Olympus C-770 UZ (4MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.7).
Olympus C-765 Ultra Zoom (4MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.7)
Minolta Dimage Z3 (4MP, 12x zoom, 35-420mm, f/2.8-4.5)
Minolta Dimage Z20 (5MP, 8x zoom, 36-290mm, f/3.2-3.4)
Fuji Finepix S5500 (4MP, 10x zoom, 37-370mm, f/2.8-3.1)
Sony Cybershot DSC-H1 (5MP, 12x zoom, 36-432mm, f/2.8-3.7)
Kodak DX7590 (5MP, 10x zoom, 38-380mm, f/2.8-3.7)
Kodak DX7630 (6MP, 3x zoom, 39-117mm, f/2.8-4.8)
Mag ik je er op wijzen dat de meeste van de door jou aangehaalde camera's niet beschikken over een image stabiliser?

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.