Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-11-2024
Panasonic heeft laten weten dat de DMC-FX8 eraan komt. Dit wordt de opvolger van de DMC-FX7.

Ook deze nieuwe FX8 zal beschikken over een goede LEICA lens, een 5 megapixel CCD sensor, de goed werkende MEGA OIS beeldstabilisatie en een 2.5" LCD scherm.

Het grote verschil tussen de twee camera's zit hem vooral in de volgende punten:
- Nieuwe accu: per oplaadkeer 162% langer fotograferen dan de vorige accu.
- Nieuwe Venus PLUS engine.
- Snellere autofocus.
- Drie nieuwe scene modussen.
- Films opnemen met een resolutie van 640x480 met 30 fps.
- Geluid terugluisteren van de filmpjes die je hebt genomen.

De FX8 zal beschikbaar zijn in de kleuren: zilver, blauw, zwart en roze.
Hier een plaatje van de blauwe uitvoering:
Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0505/Panasonic/panasonic_dmcfx8-001.jpg

En een plaatje van de ultracompacte FX7 naast de ultracompacte Casio Ex-Z55 voor een indruk van de afmetingen:
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2004_reviews/fx7/fx7_z55.jpg
en de link naar uitgebreidere info: http://www.dpreview.com/n...02panasonic_fx8.asp#press

De lanceringsdatum voor Europa schijnt in Juli te wezen, maar dit is nog niet geheel zeker. Ook vermeld de Panasonic website dat de FX8 niet in Amerika en Canada uitgebracht zal worden.
Link naar voorbeeldfoto's:
http://panasonic.jp/dc/gallery/fx8.html

Mijn mening: Erg mooi, maar nog even afwachten wat de 'dunne' uitvoering van de FX7 zal brengen. Deze staat bekend als de "Slim7" en wordt merkbaar dunner (20mm). Het is helaas nog niet bekend of de Slim versie ook in Europa uit zal komen. De FX8 zal een geduchte concurrent worden van de andere ultracompacts, zoals die van Sony, Pentax, Casio en Canon, met Panasonics grote voordeel dus die mooie Leica lens, nuttige beeldstabilisatie en het grotere display.

[ Voor 34% gewijzigd door guillaumemay op 19-05-2005 04:46 . Reden: verwijzing naar galleries. releasedate europa. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

1 ding: had dat scherm nou iets kleiner gemaakt zodat er een optische viewfinder in de camera had gepast. :)

Niets is zo practisch als 1-2 stops winnen door de optische viewfinder te gebruiken en de camera tegen je hoofd te stabiliseren. Zonde. :)

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Stereotomy schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 02:50:
Niets is zo practisch als 1-2 stops winnen door de optische viewfinder te gebruiken en de camera tegen je hoofd te stabiliseren. Zonde. :)
Het stabiliseren tegen je hoofd is vrij overbodig. Je wint al makkelijk 2-3 stops door de goede optische beeldstabilisator. Met mijn FX7 maak ik gemakkelijk uit de hand scherpe foto's met een sluitertijd van 1/8seconde. Als ik de zelfontspanner op 2 seconde zet haal ik zelfs 1/4 seconde als ik mijn adem inhoudt. Dat is dus gewoon erg goed, en ik betwijfel of het stabiliseren tegen je hoofd nóg eens 1-2 stops erbij geeft. (ga ik binnenkort eens uitproberen :P). Nu ben ik geen uitzondering en heb ik geen "speciale" stabiele handen: Op Pbase is een gallery te vinden van een chinese dame die uit de hand zelfs sluitertijden van 0.8 sec. haalt. Weet haar naam niet meer, maar op het dpreview forum gebruikt ze de naam SunnyYip.)

De optische zoeker is bij deze camera ook helemaal geen gemis, want je kan d.m.v. een knop een 'boost' geven aan de weergave van de helderheid van het beeld op je LCD scherm. Dat werkt goed voor in donkere omgevingen, waar de meeste LCD schermen gewoon zwart beeld geven. Ook heeft het scherm een erg goede anti reflectie laag, zodat fotograferen in zonnige omstandigheden geen problemen zal geven. Ik heb de optische zoeker tot nu toe nog nooit gemist op mijn FX7.

Ook heeft de FX7 (en dus ook de FX8) een live histogram, zodat je meteen ziet of je foto wel goed belicht is of niet, zelfs voordat je de foto maakt.

[ Voor 66% gewijzigd door guillaumemay op 10-05-2005 04:02 . Reden: live histogram ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Het stabiliseren tegen je hoofd is vrij overbodig. Je wint al makkelijk 2-3 stops door de goede optische beeldstabilisator.
Ik *wist* dat er iemand zo zou reageren. 8)7

Als je een optische viewfinder zou kunnen gebruiken MET de optische beeldstabilisator, zou je 4-5 stops kunnen winnen op de "gestrekte armen methode zonder beeldstabilisatie".

En 4-5 is nog altijd meer dan 2-3. (8>

Stabilisatie door de optische zoeker te gebruiken en daarmee de camera tegen je hoofd te houden is toch een zeer gangbare techniek, en uitstekend in combinatie te gebruiken met alle anti-shakes, OIS, en weetikveel wat er tegenwoordig nog meer te verkrijgen is. :)

Daarnaast kun je met een optische zoeker (zelfs eentje die maar 85% van de frame weergeeft) uitstekend batterijen conserveren. Het maakt niet uit hoe zuinig je camera is, je batterij raakt geheid een keer leeg op een ongelukkig moment, en in dat geval kun je nog redden wat er te redden valt door zonder display te schieten.

Zo heb ik ooit nog 3 uur in Madurodam doorgebracht. >:)

Maareh, zit zo'n "slim FX7" niet helemaal in het vaarwater van deze FX8? Overigens, inderdaad erg mooie compact camera's, op de optische zoeker na helemaal niks op af te dingen. Hoewel.... een manuele modus, een iets kleinere LCD scherm gewoon om minder energie te gebruiken en een scherper beeld te krijgen zou ook niet verkeerd geweest zijn. Laat ik het er maar op houden dat ik niet representatief ben. B)

[ Voor 18% gewijzigd door Stereotomy op 10-05-2005 04:51 ]

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 22659

Laat ik het erop houden dat de FX7 een betere camera is dan de Sony T33, de ixusjes en de casio'tjes. Dat Leica objectief is werkelijk een zegen. Naast de scherpte is ook de belichting van de camera dik in orde en de kleuren zijn veel minder opgepept dan die van eerder genoemde merken. Wat mij betreft een must-have als je een camera zoekt in dit segment. Een nadeel van de FX7 zou het batterij gebruik zijn. Nou ja 100 foto's op 1 accu vind ik meer dan acceptabel. Vroegah was er ook niemand die meer dan 3 rolletjes per dag schoot (uitzonderingen daargelaten). Nu verwacht iedereen dat je een gieg op een accu kunt volschieten. Als je dat wilt (en veel mensen doen dit niet) dan koop je toch gewoon een tweede accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Stereotomy schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 04:48:
[...]

Ik *wist* dat er iemand zo zou reageren. 8)7
:9 Ik was 24 afleveringen aan het kijken. Zó verslavend dat je er wel een paar uurtjes voor op blijft.
Als je een optische viewfinder zou kunnen gebruiken MET de optische beeldstabilisator, zou je 4-5 stops kunnen winnen op de "gestrekte armen methode zonder beeldstabilisatie".

En 4-5 is nog altijd meer dan 2-3. (8>

Stabilisatie door de optische zoeker te gebruiken en daarmee de camera tegen je hoofd te houden is toch een zeer gangbare techniek, en uitstekend in combinatie te gebruiken met alle anti-shakes, OIS, en weetikveel wat er tegenwoordig nog meer te verkrijgen is. :)
4-5? zo zo. Dat is erg veel. helaas kan ik het niet voor je uittesten. heb geen optische zoeker lol. :(
Daarnaast kun je met een optische zoeker (zelfs eentje die maar 85% van de frame weergeeft) uitstekend batterijen conserveren. Het maakt niet uit hoe zuinig je camera is, je batterij raakt geheid een keer leeg op een ongelukkig moment, en in dat geval kun je nog redden wat er te redden valt door zonder display te schieten.

Zo heb ik ooit nog 3 uur in Madurodam doorgebracht. >:)
Klopt helemaal. Zo'n 2.5 inch scherm vreet stroom. Ik heb wel een advies voor de mensen die veel plaatjes trekken: koop een extra accu via ebay. Ik heb op die manier voor 23 euro twee extra accu's voor de FX7 thuis gekregen. Dat is maar €11,50 per accu en dus helemaal niet duur.
Maareh, zit zo'n "slim FX7" niet helemaal in het vaarwater van deze FX8? Overigens, inderdaad erg mooie compact camera's, op de optische zoeker na helemaal niks op af te dingen. Hoewel.... een manuele modus, een iets kleinere LCD scherm gewoon om minder energie te gebruiken en een scherper beeld te krijgen zou ook niet verkeerd geweest zijn. Laat ik het er maar op houden dat ik niet representatief ben. B)
Ja ik ben ook benieuwd naar die Slim versie. Schijnt 20mm dik te zijn. Helaas heeft deze camera niet de mogelijkheid van een volledige manuele stand. Je moet je dus gebruik maken van die scene modussen (modi?), zoals sport, vuurwerk, feest, night, etc. en dan hopen dat de juiste scene doet wat jij wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Van DCResource.com:
Panasonic Lumix DMC-FX8
Panasonic Japan today introduced the Lumix DMC-FX8, an updated version of the DMC-FX7 (see our review). The good news is that battery life is almost triple that of the FX7. The bad news is that the camera will not be sold in the US or Canada. The FX7 and FX8 feature a 5 Megapixel CCD, 3X optical zoom, optical image stabilizer, and large 2.5" LCD.
:{

Hopelijk wel in Europa? Maar aangezien de EMEA markt toch altijd de gebeten hond is waarschijnlijk niet.

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
behalve die vijf letters is er weinig leica aan dat lensje. er heeft echt niemand uit solms naar het ontwerp, laat staan naar de fabricatie, van dat lensje gekeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
lateef schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:33:
[...]

behalve die vijf letters is er weinig leica aan dat lensje. er heeft echt niemand uit solms naar het ontwerp, laat staan naar de fabricatie, van dat lensje gekeken...
Panasonic beschikt over de meest geavanceerde lens technologie in de wereld (als ik mag geloven wat ik over hun heb gelezen). Hun consumentenvideocamera's, bijvoorbeeld, staan al jarenlang bekend als de besten qua beeldkwaliteit (ook "Leica" lenzen overigens). Ook heb ik vernomen dat, tijdens de ontwikkeling van de FX7, Leica wel degelijk bij Panasonic over de vloer is geweest om de lens samen te ontwikkelen. Daardoor ook de goedkeuring van Leica om lenzen van Panasonic met de Leica naam op de markt te brengen.

En als je de recensies eens zou doorlezen, dan staat er ook dat deze lens van hoek naar hoek scherp is. En dat heb je bijvoorbeeld bij de Ixussen of andere ultracompacts niet. En dáárdoor vindt Leica het dus niet erg als er Leica op de "Panasonic" lenzen staat: het zijn en blijven gewoon geweldige lenzen, en dat wou Panasonic ook aan de normale consument duidelijk maken. De onwetende consument denkt namelijk bij Panasonic niet meteen aan een goede lens, maar bij Leica wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
ik stel de kwaliteit van panasonic niet in twijfel, die is inderdaad hoog (zomaar nog een reden om geen canon/nikon dslr te kopen, maar om in het four-thirds systeem te stappen). maar het is geen door leica gefabriceerde lens (net zo min als dat de compactcamera's die de naam leica dragen door leica zijn gefabriceerd).

en dat leica goedkeuring geeft aan panasonic om de naam leica op panasonic lenzen is natuurlijk ook maar betrekkelijk. leica mag in eerste instantie blij zijn dat panasonic de goedkeuring geeft dat leica nog bestaat.

maar al met al is het natuurlijk een hele goede marketingstruc van zowel leica als panasonic. er zijn heel veel mensen in de waan dat ze een leica hebben (en dat dat de reden is waarom ze die camera hebben gekocht), terwijl ze "gewoon" een panasonic hebben...

[ Voor 5% gewijzigd door lateef op 11-05-2005 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:57
Heel veel mensen lopen weg met canons, en olympussen, maar hoeveel gebruikers van een fx7 zijn hier nu? Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe camera. Steeds meer en meer lijkt de Panasonic mij een goede aanschaf. De reviews zijn allemaal erg positief over deze camera.
Hoe bevalt deze nu echt? en het baterij gebruik? Lijkt bij gewoon een wereld cam voor deze grote en prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Ik kan je er vanaf vrijdag antwoord op geven. Dan wordt de mijne namelijk geleverd.

Vanwege de testrapporten op het internet heb ik er maar een extra accu bij gekocht, kost maar iets van 25 euro. Is geen orginele panasonic maar van de duitse fabrikant Hanel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macheld
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:57
Mooi prijsje voor een extra accu...:-)

[ Voor 73% gewijzigd door macheld op 12-05-2005 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Nu online
Hou, hij is binnen.

De eerste indruk: wat is hij klein. Ik had wel een compacte camera verwacht, maar deze is wel erg klein. Wat overzichtsfoto's: de camera ten opzichte van mijn oude getrouwe Nokia 6310i.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rcadee/tweakers/Dsc00001-m.png

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rcadee/tweakers/Dsc00002-m.png

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rcadee/tweakers/Dsc00003-m.png

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rcadee/tweakers/Dsc00006-m.png

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/rcadee/tweakers/Dsc00008-m.png

Over het batterij gebruik kan ik nog niets zeggen, wel over de memory card. De bijgeleverde 16 MB is schandalig klein :( . Ik heb er een 512 MB SD kaart bij gekocht, hierop kunnen op de hoogste resolutie iets meer als 200 foto's.

Later meer, ik ga vandaag wat schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Domino schreef op zaterdag 14 mei 2005 @ 09:08:
Hou, hij is binnen.

De eerste indruk: wat is hij klein. Ik had wel een compacte camera verwacht, maar deze is wel erg klein. Wat overzichtsfoto's: de camera ten opzichte van mijn oude getrouwe Nokia 6310i.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Over het batterij gebruik kan ik nog niets zeggen, wel over de memory card. De bijgeleverde 16 MB is schandalig klein :( . Ik heb er een 512 MB SD kaart bij gekocht, hierop kunnen op de hoogste resolutie iets meer als 200 foto's.

Later meer, ik ga vandaag wat schieten.
Dat is dus de FX7, aangezien de FX8 nog niet is gelanceerd. Maar qua uiterlijk ziet hij er wel hetzelfde uit, dus bedankt voor de plaatjes. Ik heb zelf de zwarte versie, die vond ik toch iets mooier, maar smaken verschillen natuurlijk (is maar goed ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Nu online
Het is inderdaad de FX7, bedoeld als reactie op de post van macheld.

Als ik zo de startpost eens doorlees zie ik geen grote voordelen van de FX8 tov de FX7 behalve het feit dat de accu langer mee gaat. Of zou er een accu met een grotere capaciteit bij zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Volgens mij hebben ze inderdaad een hele nieuwe accu ontwikkeld. Plus ook nog eens dat de nieuwe "Venus Plus engine" zuiniger schijnt te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Mooie foto's.

Even een hele domme vraag, kun je het scherm ook uitdoen als je foto's aan het maken bent? Ik kan me voorstellen dat ze niet zo'n functie erin hebben gebouwd vanwege het gemis van een optische zoeker...

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Het scherm is helaas niet uitschakelbaar. Wel kun je de helderheid van het scherm natuurlijk minder fel instellen. Ook heb je een "economy mode" waarbij het scherm zich uitschakelt tijdens het opladen van de flitser en na bijv. 1 minuut van inactiviteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

En hoe snel is de cycletijd bij het opladen van de flitser gemiddeld?

Alors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Helaas niet snel genoeg in mijn ogen :/. Ik vind het dus altijd erg vervelend om die economy mode te gebruiken. Als je 's avonds namelijk een foto maakt met de flitser, en je wilt dan meteen de foto terugzien op het scherm, dan kan dat dus niet. De camera laadt dan eerst de flitser op voordat hij je de gemaakte foto laat zien.

Op dpreview hebben ze de tijd gemeten en ze vonden 2.5 seconde oplaadtijd voor normale flits, 3.25 seconde voor rode-ogen-reductie flits. Ik vind dat dus al veel, zeker als je tijdens een hele avond fotograferen steeds 3 seconden moet wachten om te kijken of de foto gelukt is. Daarom gebruik ik hem maar zonder economy mode, en heb ik twee goedkope extra accuutjes in m'n broekzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:24
alleen de batterij verbeterd?

Mooi niet! Nieuwe Venusdrive, die echt stuk sneller is, OIS... dat is pas geweldig... Panasonic is de eerste die optische beeldstabilisatie biedt in een niet-dslr camera...en het werkt ook nog eens goed!
Bovendien kan deze Panasonic EINDELIJK in VGA resolutie opnemen.... dat vond ik nogal een tegenvaller van de nieuwe Panasonic DMC-LZ2 en Panasonic DMC-FZ5 (zie hier
Ik twijfelde eerst tussen die twee... de FZ5 leek me leuk omdat je ook lossless je foto's kan opslaan... in TIFF dus ipv JPG... maar goed... die is toch wat professioneler en duurder... en kon dus maar met lage res. video's maken...

deze FX8 is werkelijk geweldig... heeft alles wat ik wil... dat schermpje ziet er geweldig uit.. maar geen zoeker vind ik wel een minpuntje... vreet stroom! Ben benieuwd hoelang de vernieuwde accu meegaat.

Het design is wel erg strak... zo zonder zoeker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Jazco2nd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 04:58:

Mooi niet! Nieuwe Venusdrive, die echt stuk sneller is, OIS... dat is pas geweldig... Panasonic is de eerste die optische beeldstabilisatie biedt in een niet-dslr camera...en het werkt ook nog eens goed!
Volgens mij zijn er toch heel wat meer non-DSLR camera's met optische beeld stabilisatie? De Canon S1/S2 IS en de pro90 IS, de Konica Minolta A200, A2, Z5 en de Z3 of bijvoorbeeld de Nikon CP8800, Panasonic FZ2, FZ3, FZ4, FZ5, FZ10, FZ20 en ga zo maar door.

Wat wel bijzonder is (misschien bedoelde je dat?) is dat het nu in zo'n compacte camera toegepast wordt. En juist daar heeft het best wel zin, want mijn ervaring is dat hoe kleiner de camera is, hoe lastiger hij goed stabiel te houden is.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan Oudmaijer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-08-2023
Ziet er gelikt uit de FX8. Ben benieuwd naar de movie mode, of dat ook wat voorsteld. Ik zit sterk te twijfelen m`n FZ15 in te ruilen tegen een FX8 + dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Nu online
Jazco2nd schreef op maandag 16 mei 2005 @ 04:58:

Bovendien kan deze Panasonic EINDELIJK in VGA resolutie opnemen.... dat vond ik nogal een tegenvaller van de nieuwe Panasonic DMC-LZ2 en Panasonic DMC-FZ5 (zie hier
Ik twijfelde eerst tussen die twee... de FZ5 leek me leuk omdat je ook lossless je foto's kan opslaan... in TIFF dus ipv JPG... maar goed... die is toch wat professioneler en duurder... en kon dus maar met lage res. video's maken...

deze FX8 is werkelijk geweldig... heeft alles wat ik wil... dat schermpje ziet er geweldig uit.. maar geen zoeker vind ik wel een minpuntje... vreet stroom! Ben benieuwd hoelang de vernieuwde accu meegaat.

Het design is wel erg strak... zo zonder zoeker..
Als je nu eens eerst de post goed doorleest. Ik heb het over de verbeteringen tov de FX7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-06 10:24
Grrrrrene schreef op maandag 16 mei 2005 @ 09:58:
[...]

Volgens mij zijn er toch heel wat meer non-DSLR camera's met optische beeld stabilisatie? De Canon S1/S2 IS en de pro90 IS, de Konica Minolta A200, A2, Z5 en de Z3 of bijvoorbeeld de Nikon CP8800, Panasonic FZ2, FZ3, FZ4, FZ5, FZ10, FZ20 en ga zo maar door.

Wat wel bijzonder is (misschien bedoelde je dat?) is dat het nu in zo'n compacte camera toegepast wordt. En juist daar heeft het best wel zin, want mijn ervaring is dat hoe kleiner de camera is, hoe lastiger hij goed stabiel te houden is.
Jaa ik bedoelde idd zo'n compacte!
en de "niet slr-like" zoals bijvoorbeeld een Nikon 8800 en misschien enkele minolta's die jij noemt. Idd heeft Panasonic hun hele reeks zowat wel OIS... vind ik erg goed van hun!

en Domino, de dingen die ik noem staan ook in de startpost...
Het grote verschil tussen de twee camera's zit hem vooral in de volgende punten:
en dan worden de nieuwe engine, accu en resolutie bij films genoemd... net zoals ik deed... de vorige versie FX-7 heeft echter wel OIS, slechts op dat punt zat ik fout.

[ Voor 18% gewijzigd door Jazco2nd op 18-05-2005 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 15:19
ik heb panasonic maar gemaild. we kunnen wel langer blijven kwijlen op de fx8 maar als die helemaal niet komt dan zoek ik wel verder :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
ze zijn snel:

Geachte heer/mevrouw,

het is nog onbekend of deze camera beschikbaar word voor
de Nederlandse markt.

Met vriendelijke Groet,

Bas Cats

trouwens volgens dpreview heeft de fx7 ook lens image stabilizer..kan iemand met een fx7 dit bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-06 19:57
sjobiscity schreef op woensdag 18 mei 2005 @ 11:17:
trouwens volgens dpreview heeft de fx7 ook lens image stabilizer..kan iemand met een fx7 dit bevestigen?
Bedoel je dit nu als grap ofzo? Zelfs in de openingspost staat dat de FX7 ook OIS heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113273

Ik ben benieuwd of de FX8 naar Nederland komt.. ben nog in de 'oriënterende fase' en twijfel momenteel nog erg tussen een FX7 en Canon IXUS 50. Van beide heb ik verschillende reviews gelezen maar ik heb nog niet echt een keuze gemaakt. De IXUS-lens schijnt ook gewoon heel goed te zijn. Ik zou eigenlijk eens een paar series van dezelfde foto's moeten maken met beide camera's. Maar als de FX7 op wordt gevolgd door de 8, zit ik al heel snel met een 'oud model'. Dat heb je na verloop van tijd toch wel natuurlijk, maar als dat binnen 1 of 2 maanden is, vind ik dat toch niet zo fijn. Ik zal dit forum eens in de gaten houden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
Jawel!!! Hij is er dan toch:

http://www.panasonic.nl/Products_Info.asp?M=3178|662|654|652|4|1

De FX8, en wat is het toch een schitterend apparaat zeg :).

Hij staat nog niet in de pricewatch, maar de fx7 is wel 50 euro naar beneden. Als panasonic zijn distrubiteurs netwerk zou verbeteren zou dit echt welis de ixusjes in lastiger vaarwater kunnen brengen.

Ik houd het scherp in de gaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
Leverbaar 2e helft juli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113273 schreef op zondag 29 mei 2005 @ 01:18:
Ik ben benieuwd of de FX8 naar Nederland komt.. ben nog in de 'oriënterende fase' en twijfel momenteel nog erg tussen een FX7 en Canon IXUS 50. Van beide heb ik verschillende reviews gelezen maar ik heb nog niet echt een keuze gemaakt. De IXUS-lens schijnt ook gewoon heel goed te zijn. Ik zou eigenlijk eens een paar series van dezelfde foto's moeten maken met beide camera's. Maar als de FX7 op wordt gevolgd door de 8, zit ik al heel snel met een 'oud model'. Dat heb je na verloop van tijd toch wel natuurlijk, maar als dat binnen 1 of 2 maanden is, vind ik dat toch niet zo fijn. Ik zal dit forum eens in de gaten houden!
Met twee dingen ben ik het niet met je eens: de ixus lens vind ik juist de slechtste eigenschap van de camera. Lekker vlot en strak apparaatje, maar de foto's zijn gewoon onscherp in de hoeken. Zie hiervoor de testchart op dpreview. De cijfers in de hoeken zijn gewoon vaag. Daarnaast heeft de camera ontzettend last van CA. Hierin presteert de FX7 gewoon veeeel beter. Enige nadeel van de Panasonic is de relatief korte accuduur.

Ten tweede is een model dat uit productie is helemaal geen oude camera en zijn de verschillen met de opvolger marginaal en vaak alleen cosmetisch. In het geval van de FX7 is naar mijn weten alleen de accu aangepakt. Het is een ontzettend emotioneel argument om een camera niet te kopen omdat er een opvolger aankomt. Zeker als je minder betaald voor een nagenoeg eenzelfde product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
hij komt trouwens waarschijnlijk alleen in het zwart en in het wit op de markt, jammer ik vond die blauwe zo mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 16 juni 2005 @ 19:35:
[...]

Met twee dingen ben ik het niet met je eens: de ixus lens vind ik juist de slechtste eigenschap van de camera. Lekker vlot en strak apparaatje, maar de foto's zijn gewoon onscherp in de hoeken. Zie hiervoor de testchart op dpreview. De cijfers in de hoeken zijn gewoon vaag. Daarnaast heeft de camera ontzettend last van CA. Hierin presteert de FX7 gewoon veeeel beter. Enige nadeel van de Panasonic is de relatief korte accuduur.

Ten tweede is een model dat uit productie is helemaal geen oude camera en zijn de verschillen met de opvolger marginaal en vaak alleen cosmetisch. In het geval van de FX7 is naar mijn weten alleen de accu aangepakt. Het is een ontzettend emotioneel argument om een camera niet te kopen omdat er een opvolger aankomt. Zeker als je minder betaald voor een nagenoeg eenzelfde product.
dat is wel het belangrijkste verschil. verder zit er een iets betere speaker in zou hij wat beter moeten focussen. maar goed, ja kan zeggen dat een fx7 met extra batterij net zo goed is als een fx8 met 1 batterij. ik wacht het af qua prijs. waarschijnlijk gaat de fx7 wel omlaag met z'n pijs. ik wacht er iig op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:17

Ale-Gu

'Eel Goe'

De camera is nu al te koop bij www.prijzenslag.com Progress en hardware discount vanaf €390,-

Hier zou uw advertentie kunnen staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Bedankt voor de update. :) Helaas bij prijzenslag nog een oranje stoplicht, maar bij progress een levertijd van twee weken en bij hardwarediscount een voorraad van 0. Wel aardig dat ik alvast een prijsindicatie heb.

[ Voor 73% gewijzigd door guillaumemay op 28-06-2005 00:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
bij verkoop.net is hij 360 euro, ze hebben hem daar alleen in het zwart en zilver en is daar vanaf 5 juli leverbaar (heb even een mailtje gestuurd).
weet iemand waar ik de blauwe goedkoop kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

ik dacht eerst dat ze hem alleen uitbrachten in zwart en zilver, maar op een andere site heb ik geloof ik ook al andere kleuren gezien. Maar dat kan natuurlijk ook een foutje zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147872

Zit er echt aan te denken om deze camera te kopen. Kent iemand deze zaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
verkoop.net? linkje naar de shopsurvey
ziet er wel goed uit :) ik heb m al wel in het roze gevonden, overigens zijn die zwarte en zilvere ook niet lelijk maar blauw vind ik nog mooier:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mhmm!! Idd, ziet er goed uit....nu nog ff uitzoeken of dit om een Ned. uitvoering gaat.
Afbeeldingslocatie: http://www.verkoop.net/prodimg/Pan_DMC_FX8EG_K.gif

in het zwart ook zeker niet lelijk!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Panasonic NIGHT BLUE, 5 Megapixel, Optischer Bildstabilisator, 300 Fotos max. Batteriekapazität, 2,5 Zoll LCD Monitor mit Power-Fkt., 3x optischer Zoom, Kurze Auslöseverzögerung
Art.nr:
DMC-FX8EG-A

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/news/0505/Panasonic/panasonic_dmcfx8-001.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 147872 op 28-06-2005 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
ja raar op de site van panasonic staat dat hij alleen in zwart en zilver leverbaar is, nu heb ik een site gemaild die hem in het blauw zegt te hebben, en ik krijg een mail terug dat hij in ongeveer 3 dagen leverbaar is. In Haarlem dus ik ga misschien is even kijken bij ze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Stukje wat ik las op dpreview:

"FX8 from e bay uk seller. The fx8 is just under half the thickness of the Fuji F10. The fx8 pics have a watercolour type look compared to the solid colours of the Fuji F10. FX8 is noisy compared to the Fuji but I guess that could be said about most of its rivals. Printed to 10 x 8 is like comparing an SLR to a disposable camera. There is a huge difference in quality that has to be seen side by side. I may have been unlucky and gotten a poor model of FX8 but I am totally dissapointed with it but genuinely wanted to love it. I think that the OIS saves it from being a complete failure."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
Die blauwe is een europees model.

edit:

Pictures gevonden, van een spanjaard:

http://www.quesabesde.com/camdig/productos/cam1087m.asp

[ Voor 63% gewijzigd door sjobiscity op 29-06-2005 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domino
  • Nu online
Waar heb je dat gelezen?

Ik kan alleen een review vinden van de FX7, en die is een stuk positiever als jouw quote :
As with the recently reviewed Canon PowerShot SD300 (IXUS 40i) the DMC-FX7 is the perfect pocket camera as long as you don't expect miracles and are prepared to accept a certain amount of compromise on features and image quality.

It is a tribute to Panasonic's designers that they managed to squeeze as much as they did into the FX7's diminutive body, and there's no denying it is the kind of camera that simply begs to be taken everywhere you go. The screen is fantastic (though the resolution isn't high enough to really take advantage of the extra size), it's fast, fun to use and capable of surprisingly good results. The Leica lens is certainly no slouch in the resolution stakes, exposure is - though by no means perfect - as good as any other camera in this class, and the auto white balance very good indeed.

Of course it's not all a bed of roses - the compromises mentioned earlier are fairly common in this kind of camera; some blown highlights, the occasional focus or exposure error and a rather underpowered flash. My biggest complaints are the poor battery life, made worse by the lack of an optical viewfinder and, ironically, the problem of camera shake, which would doubtless make the FX7 unusuable in all but the brightest conditions if it weren't for the image stabilization system.

I found the FX7 to be a real joy to use, and in the few months I spent with it I grew very attached to it. If the battery life were better (or there was an optical viewfinder that would allow you to turn off that huge screen to save power) it would be even better, but then we can't have everything, can we?
Link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
ik heb nog een paar buitenlandse sites zoals een hongaarse foto's gevonden, maar ik moet zeggen dat ik ze nog niet zo heel spectaculair vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Ach er zijn altijd wel trollen op het internet die er puur op uit zijn om een camera de grond in te stampen. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij de lens recensies op fredmiranda.com. Ik hecht nooit zoveel waarde aan één mening die daar staat. Ik heb zelf de FX7 al en ik weet wat ik daarmee kan en wat ik van de FX8 kan verwachten. De FX7 werd altijd al positief ontvangen door alle recensenten, en het lijkt me sterk dat de FX8 opeens zwaar klote zal presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Domino schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:24:
Waar heb je dat gelezen?

Ik kan alleen een review vinden van de FX7, en die is een stuk positiever als jouw quote :
Zoals ik zei, op dpreview. Komt van iemand die zowel de Fuji F10 als de Pana FX8 gekocht heeft (en nogal spijt heeft van de laatste).

Van de samples die nu van de FX8 beschikbaar zijn heeft men de indruk dat de fotokwaliteit erop achteruit is gegaan t.o.v. de FX7.

Ter info: ik ben er niet op uit om de FX8 de grond in te stampen. Ik ben slechts op zoek naar een leuke camera voor erbij (bij m'n 350D) die compact moet zijn en zo goed mogelijk in low-light. Dan zijn er 2 mogelijkheden: of de FX7/8 of de F10. Alleen neig ik momenteel naar de F10 omdat de plaatjes die daaruit komen overall gezien erg prettig zijn.

[ Voor 27% gewijzigd door catchingfire op 29-06-2005 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
De F10 ziet er idd goed uit en lijkt mij een stevige concurrent. Iets groter, maar wel die goed bruikbare ISO waardes (las op dpreview dat het vergelijkbaar was met een Canon 10D). Ook met de F10 win je 2 stops door die hoog bruikbare ISO waardes (ipv ISO 200 --> ISO 800 gebruiken). Ik zal dus terug naar de winkel moeten om te kijken hoe het verschil in grootte mijn mening zal beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
nahja er is natuurlijk ook nog altijd concurrentie van de ixus serie, de ixus 500, de concurrent van de fx8 staat voor 281 in de pricewatch, en dat is natuurlijk ook wat waard voor een camera die toch gebruikt zal worden voor feesten en partijen enzo.

edit:

en vergeet de casio's niet.

maar goed qua foto kwaliteit haalt geen 1 compact het bij de f10 volgens mij, alleen vind ik dat ding echt monsterlijk lelijk

[ Voor 26% gewijzigd door sjobiscity op 29-06-2005 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
sjobiscity schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 17:00:
nahja er is natuurlijk ook nog altijd concurrentie van de ixus serie, de ixus 500, de concurrent van de fx8 staat voor 281 in de pricewatch, en dat is natuurlijk ook wat waard voor een camera die toch gebruikt zal worden voor feesten en partijen enzo.
Ja leuk die Casio en Canon maar qua low-light hebben ze niks te bieden t.o.v. de FX7 / FX8 / F10. Geen IS en geen hoge "low-noise" ISO's. En Ixus500, is dat niet nog een ontiegelijk trage DigicI-camera?
maar goed qua foto kwaliteit haalt geen 1 compact het bij de f10 volgens mij, alleen vind ik dat ding echt monsterlijk lelijk
Wat is er zo monsterlijk aan een metalen behuizing met een 2.5" LCD? Wil je zo graag een roze? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
ik vind m gewoon te vierkant eigenlijk, maar misschien dat ik beter even langs een winkel kan wippen die ze beide heeft. mocht het zo zijn dat fx8 idd minder presteeert dan de fx7 dan zijn er nog maar 2 camera's waar ik tussen zal gaan kiezen waarschijnlijk, de casio z750 en de fx7 met extra accu, maar ik blijf het raar vinden dat de fx7 beter zou zijn dan de fx8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Definieer "beter"? De FX8 doet langer met z'n accu, zal waarschijnlijk sneller focussen, ... wellicht nog wat dingen beter.. maar de foto's schijnen wat minder te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
het gaat natuurlijk om image kwaliteit bij een camera, al kan ik 1000 foto's op 1 accu schieten als de foto's daar minder op worden kan ik net zo goed een wegwerpcamera kopen, uiteraard bij wijze van spreken.
maar goed laten we niet te voorbarig zijn, in nederland is het toestel nog niet eens uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wie weet of de f10 ook in het zwart te verkrijgen is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ale-Gu

Ale-Gu

'Eel Goe'

en dat vraag je in dit topic :? of bedoel je de FX8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Gisteren gesproken met Panasonic NL en de verwachte leverdatum is opgeschoven. Nog twee a drie weken geduld voordat hij in NL leverbaar wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sorry verkeerde topic...kzie het nu ook.
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Anoniem: 22659 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:18:
Gisteren gesproken met Panasonic NL en de verwachte leverdatum is opgeschoven. Nog twee a drie weken geduld voordat hij in NL leverbaar wordt.
bleh. dat is klote :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Ik was deze week langs de winkels gegaan om eventuele alternatieven te bekijken. :) Ben erachter gekomen dat mannen altijd kindjes blijven, alleen hun speelgoed verandert. De Foka, Dixons, Mediamarkt, K-E, etc hebben de Bart Smit en Intertoys vervangen.

De Fuji F10 viel helaas af door toch zijn formaat. De FX7 hoort toch in de categorie van ultracompactjes (ixussjes, X serie, T-tjes, Optio Sjes), de F10 valt daar net buiten. ;(

Toen de Fuji Z1 bekeken. Leuk apparaat, was al gewend aan de vormgeving door m'n twee Minolta X-jes die ik vroeger had. Erg mooi ook (die zwarte = :9~ ), alleen jammer dat hij niet zo goed met z'n ISO's werkt als de F10. Viel dus ook af.

Die nieuwe Casio valt ook af: geen échte IS.

rest valt ook af.

Leuke dag gehad, weer wat wijzer geworden: ik houd m'n FX7 gewoon of zal deze vervangen door een FX8 (wachtend op de recensies).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147979

Ik twijfel tussen de FX8, FZ5 en de Fuji F10. Mijn voorkeur gaat uit naar de FX8, maar als de beeldkwaliteit daadwerkelijk achteruit is gegaan, is de FX7 een betere keus.

Panasonic zou zichzelf ermee in de vingers snijden als de FX8 slechter is dan de FX7. Ik hoop echt dat de beeldkwaliteit minstens gelijk is.

stefimke:
Van de samples die nu van de FX8 beschikbaar zijn heeft men de indruk dat de fotokwaliteit erop achteruit is gegaan t.o.v. de FX7.
Welke samples? Waardoor zou de beeldkwaliteit van de FX8 slechter kunnen zijn dan van de FX7? De FX8 is toch gewoon hetzelfde model als de FX7, maar dan met meer features/functies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
Samples van Panasonic zelf. De FX8 heeft een andere image processor dan de FX7, die wat sneller is en andere noise-reduction algoritmes heeft.

Hier nog een interessante "analyse" van SunnyYip (gerespecteerd dpreview-forum deelnemer welke een FX7 bezit) in een post in het Panasonic forum in een FX8 thread:
*Its worth checking the F10, I think*

FujiFilm F10 isn't any bigger than the S400. I don't have the S400 with me, but I think both should be roughly the same in dimensions with the dpr database info. I still think that you should pay some attention to the Fuji F10 and check the sample pictures. There are comprimises to made, and you will see if the minor degredation of image quality worth the benefit of the extremely effective low noise Super CCD. I myself is leaning towards the SuperCCD, though I will need to seriously test the Fuji machine a few more times to be sure of it. I am convinced, just needing much more envy factors to actually upgrade my Pana FX-7
*FX-7 battery life*

FX-7 battery life is poor in today's standard. It can take around 120-150 pics per charge. But I can attain 200+ with eco modes and very deciplined usage. Even if you are going on vacations, 2 extra batteries can get you sorted with the battery problems. Check the followiing link as how my FX-7 survived my few trips so far.
http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=13549775

*Its not worth the wait for the FX-8 US release if you need the camera soon*

I think if you have already narrowed down your need on specific image quality and small size requirements, then I would say there are no points waiting for the FX-8. The 8 won't be around in the North Amreica stores for months, if it ever make it. No points waiting for the totally uncertian release dare. And there will not be any significant imgage quality improvements. The image processor Venus Engine Plus will have 33% heavier shadow noise reductions, but initial samples seem to indicate the reduction process have some visable effects on the image detailness. The autofocus can be faster with FX-8, but most casual users here in the forum reported they are happy with the present performance of FX-7. THe FX-8 will have speakers for movie play back, but that's insignificant to most users I think. Finally, the battery life is doubled, but still not long enough to save you from spare batteries. You will need one, instead of 2 if the improvement is really limited to 100% max.
*Bottom line*

I think the bottom line is you should first check the F10 seriously with its samples and try it out in a store. Then you review the weak points of FX-7 to remind yourself what you will be facing if you own the FX cameras. Go to get the FX-7 or F10 if you have no regrets after this review ecercise.

If you have any doubt after reading the FX-7 shortcomings and the F10 samples, wait for a month till the other part of the worlds get hold of the FX-8. Check the user reports and tuser samples to decide if you really wait want a grey market FX-8 over the FX-7. I will mean you should at least plan the purchase from July onwards, if you are lucky enough to find enough suer comments by that time.

If I were you, I will simply try out the FX-7 and F10 cameras in person to make up my mind soon
Hope these helps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke van deze twee is eigenlijk nieuwer (en welke beter): Venus Engine PLUS (FX8, LZ2) of Venus Engine II (FX7)?

Zowel de Panasonic DMC-FX8 als de DMC-LZ2 beschikken over de Venus Engine PLUS; alleen de FX8 heeft een Leica lens.
Kan verwacht worden dat de beeldkwaliteit van de FX8 overeenkomt met die van de LZ2 of maakt de Leica lens het een betere camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Het is natuurlijk wel een heel ander objectief dat op de FX8 zit. Sowieso is het altijd moeilijk om die lenzen van een ultracompactje te vergelijken met die van een standaard compactcam. Er zijn namelijk altijd wel concessies gedaan om dat objectiefje zo klein mogelijk te maken.

Maar van de ultracompacte klasse is de FX7 (en ik gok ook de FX8) lens wel de beste die je kan krijgen, dus ik denk dat hij zich wel kan meten met de betere compactcam lenzen. Alleen weet ik helaas niet of het objectief van de LZ2 tot de betere compactcam lenzen behoort.. :7

Het verschil tussen de Venus Plus en Venus II engine is mij nog steeds niet duidelijk. Ik hoor er de hele tijd verschillende verhalen over. Ik kan het me eigenlijk niet voorstellen dat het verschil in fotokwaliteit erg groot zal zijn tussen en de FX7 en FX8.

Ik wacht de recensies wel even af, maar ik betwijfel het of ze eigenlijk wel komen op dpreview of dcresource, aangezien de FX8 niet in de USA uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

http://forums.dpreview.co...rum=1033&message=13429370
SunnyYip wrote:

> "Venus Engine Plus
> This is a more energy efficient version of the original
> picture-enhancing Venus Engine.

Now aint that marketing ? They are basically saying that the Engine Plus is better than the original Engine which was Engine I, but the way they have worded it, most consumers will be mislead into beliving it is better than Engine II.

'There is something Pagan in me that I cannot shake off. In short, I deny nothing, but doubt everything.'
De Venus Engine Plus is dus een zuinigere versie van de Venus Engine 1, waardoor de accu van de FX8 minder snel leeg raakt.

De opvolger van de Venus Engine 1 is de Venus Engine 2, die in de FX7 zit.

Als dat klopt, lijkt de FX7 mij, ondanks de grotere energiebehoefte en lagere video mode resolutie, een betere camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Vraag me af waarom? De lens is toch hetzelfde. De sensor is hetzelfde. Alleen de manier waarop de camera met de foto's om gaat is verandert. (? betere ruisreductie<---> langzamere verwerking van de foto's ?) Als het puur de fotoverwerkingssnelheid is die minder wordt, dan kan ik daar goed mee leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Daarmee kan ik ook leven, maar de FX8 vertoont meer ruis dan de FX7.

http://imageevent.com/blu...4&c=4&w=4&s=1&n=1&l=0&z=9 (FX7)
http://imageevent.com/blu...&n=0&m=24&s=0&y=1&z=9&l=0 (FX8)

De korte batterijduur van de FX7 buiten beschouwing gelaten - dan maar twee extra accu's erbij - onderscheiden de twee camera's zich kortweg als volgt:

FX7 maakt mooie foto's (Venus Engine 2), 320x240 filmpjes (http://www.dcresource.com...c_fx7-review/P1000056.MOV)

FX8 maakt iets minder mooie foto's (Venus Engine Plus), 640x480 filmpjes (http://index.hu/digicam/ad/Panasonic/DMC-FX8/a/movie.mov)

Zoveel samples van de FX8 zijn er niet, dus het is moeilijk oordelen. Het enige echte pluspunt van de FX8 ten opzichte van de FX7 is de video mode.

Enerzijds lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de FX8 echt slechter is dan zijn voorganger - Panasonic is ook niet gek - maar ik sluit het niet uit.

Anderzijds vraag ik me af hoeveel filmpjes ik ermee zal maken, het is tenslotte een digitale fotocamera. Dilemma; ik neem liever niet het risico dat de FX8 klotefoto's maakt.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 147979 op 12-07-2005 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morrisch
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-02-2021
Ben zelf ook druk aan het kijken voor een nieuwe ultra-compact.

De fx8 lijkt toch echt slechtere foto's te maken t.o.v. de fx7 na een aantal verschillende samples gezien te hebben.

Ik twijfel nu erg tussen de fx7 en een ixus (40/50 of de 700)

In het canon-forum van dpreview vond ik een link:

http://tinyurl.com/7xgkc

waarin de F10, fx7 en de ixus 700 (ixy600) vergeleken worden.

Blijft een moeilijke keuze. De panasonic lijkt iets natuurgetrouwere kleuren te hebben, bijvoorbeeld

http://vmax.sakura.ne.jp/F10/eidai_FX7.jpg

t.o.v. de ixus

http://vmax.sakura.ne.jp/F10/eidai_IXY600.jpg

De ixus kleuren zijn hier in vergelijking opgepept, waardoor het wat schilderachtiger uitziet. Ook een kwestie van smaak natuurlijk. Daar staat tegenover dat de Panasonic wel meer ruis vertoont t.o.v. de ixus.

De panasonic blijft natuurlijk het grote voordeel houden van de OIS. Deze wordt bij de verschillende gebruikerservaringen toch wel als positief ervaren. Bij het vergelijken van samples komt dit pluspunt niet naar voren, omdat onscherpe foto's simpelweg niet gebruikt worden als sample.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 65970

ik heb sinds vandaag de camera eindelijk in bezit....

ik vind hem na vergelijk met de DMC FX7 een stuk mooier eruit zien... echt een gelikte camera! De ixus40 is toch echt (op zijn formaat na) geen vergelijk met deze camera...
Wat een gemak.... alles gaat zo vanzelfsprekend... Ik heb het gevoel alsof ik deze camera al maanden in bezit heb.. de functies zitten op natuurlijk plekken, geen verstopte menu´s en ook voor mensen met grote handen (zoals ik) alles op de juiste plaats....

Vind dat het scherm wel trager gaat wanneer er duister optreedt. Dit had ik niet verwacht!
Ook de flitser in donkere ruimtes levert nog steeds korrelige foto´s op. misschien is er nog een instelling die ik nog moet pakken daarvoor.
Ook de filmstand is ontzettend goed, nooit zo´n goeie filmstand gezien in een Still Camera.

Conclusie: een geweldige camera voor die prijs, helder scherm. Met voldoende licht perfecte foto´s.
Ik gebruik wel een Kingston 512 MB Ultimate card (133 speed, 20mb lezen, 9mb schrijven). Hiermee schiet je in 10 seconden handmatig makkelijk 5 foto´s weg.

[ Voor 91% gewijzigd door Anoniem: 65970 op 15-07-2005 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Je hebt de FX8 al? Waar heb je hem gekocht en voor welk prijsje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

via vertegenwoordiger van haagtechno! hij had een paar gereserveerd! is verder nog niet te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Bedankt voor de foto's :) Het ziet er gewoon erg acceptabel uit. Lastig natuurlijk om de scherpte écht te vergelijken met een FX7 of een andere ultracompact, maar de foto's zien er zo op het oog goed uit (behalve de erg kleine scherptediepte bij dat insect en de misfocus op dat plantje). Das gelukhebben trouwens, als je zoiets gratis kan meekrijgen!!! Interesse om hem te verkopen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

via vertegenwoordiger van haagtechno! hij had een paar gereserveerd! is verder nog niet te krijgen
De Panasonic DMC-FX8 is al verkrijgbaar bij meerdere winkels. Bijvoorbeeld bij Foto Video Select in Den Haag.

pricewatch: Panasonic Lumix DMC-FX8 (5MP, 3x zoom, 35-105mm, f/2.8-5.0)

Lichtstralen komen door de lens binnen en worden door de beeldsensor (1/2,5" CCD voor deze camera's) omgezet in elektrische signalen. Vervolgens bouwt de zogenaamde LSI (bijvoorbeeld Venus Engine) het digitale beeld op.

Zijn dit de drie belangrijkste componenten (lens, beeldsensor en LSI)? Waarvoor staat LSI?

De FX7 en FX8 hebben hetzelfde Leica DC VarioElmarit (5,8mm - 17,4mm) objectief. Ze hebben allebei een 1/2,5" CCD beeldsensor, maar het aantal pixels verschilt: 5.000.000 (4.915.000 effectief) voor de FX7 en 5.360.000 (5.000.000 effectief) voor de FX8. (Zal weinig uitmaken denk ik.) Ook de LSI van beide camera's verschilt: Venus Engine 2 voor de FX7 en Venus Engine Plus voor de FX8.

De VE2 heeft een 10% hogere horizontale en verticale resolutie dan de VEP. Daarnaast zou de VE2 chromatic aberrations wegwerken. De Mega Burst framerate is even hoog (3fps), maar de FX7 houdt deze snelheid langer vol. De Auto Focus van de FX8 is sneller, maar de FX7 is preciezer (9-punts tegen 5-punts).

Daarentegen is de Venus Engine Plus 30% zuiniger dan VE2, maakt de FX8 filmpjes met een hogere resolutie, is het LCD scherm helderder en is de capaciteit van de accu hoger (1150mAh tegen 710mAh), dus je schiet zo'n 180 foto's meer.

Hopelijk komt de Lumix Slim 7 snel naar Nederland en heeft deze een 640x480 video mode :9

michiel_herder, mooie foto's! Zou je misschien nog meer foto's kunnen laten zien, van een gebouw of een donkere situatie? of een filmpje? :)

[ Voor 73% gewijzigd door Anoniem: 147979 op 16-07-2005 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik zal de komende dagen nog wat extra schieten en et op het forum posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
Leuk! De FX8 is net uit, en de FX9 staat ook al voor de deur:

http://forums.dpreview.co...orum=1033&thread=14255435

Afbeeldingslocatie: http://www.panasonic.se/me/internet/images/products/DMC-FX9_2i.jpg

Panasonic Lumix FX9 Specifications:

Camera effective pixels: 6,000,000 pixels
Image sensor: 1/2.5" CCD, total pixel number 6,370,000 pixels,
Primary colour filter
Lens: Optical 3k zoom, fl5.8 mm to 17.4 mm (35 mm film camera
equivalent: 35 mm to 105 mm)/F2.8 to F5.0
Digital zoom: Max. 4k

Focus: Normal/Macro, 5-area-focusing/3-area-focusing (High speed)/
1-area-focusing (High speed)/1-area-focusing/Spot-focusing
Focus range: Normal: 50 cm to Infinity
Macro/Simple: 5 cm (Wide)/30 cm (Tele) to Infinity
Shutter system: Electronic shutter-Mechanical shutter

Burst recording
Burst speed: 3 frames/second (High speed), 2 frames/second (Low speed),
Approx. 1.5 frames/second (Unlimited)
Number of recordable
pictures: Max. 8 frames (Standard), max. 6 frames (Fine), Depends on
the remaining capacity of the card (Unlimited).
(Performance in burst recording is only with SD Memory Card.
MultiMediaCard performance will be less.)

Motion picture recording: 640x480 pixels/320x240 pixels
(30 or 10 frames/second with audio. The maximum recording
time depends on the capacity of the card.)

ISO sensitivity: AUTO/80/100/200/400
Shutter speed: 8 to 1/2000th
[STARRY SKY] mode: 15 seconds, 30 seconds, 60 seconds
Motion picture mode: 1/30th to 1/2000th
White balance: AUTO/Daylight/Cloudy/Halogen/White set

Exposure (AE): Programme AE
Exposure compensation (1/3 EV Step, j2 EV to i2 EV)
Metering mode: Multiple

LCD monitor: 2.5q low-temperature polycrystalline TFT LCD
(Approx. 207,000 pixels) (field of view ratio about 100%)

Flash: Flash range: (ISO AUTO)
Approx. 30 cm to 4.0 m (Wide)
AUTO, AUTO/Red-eye reduction, Forced ON (Forced ON/
Red-eye reduction), Slow sync./Red-eye reduction,
Forced OFF

Microphone: Monaural
Speaker: Monaural
Recording media: SD Memory Card/
MultiMediaCard (Still pictures only)

Picture size
Still picture: When the aspect ratio setting is [4:3]
2816x2112 pixels, 2048x1536 pixels, 1600x1200 pixels,
1280x960 pixels, 640x480 pixels

When the aspect ratio setting is [3:2]
2816k1880 pixels, 2048x1360 pixels

When the aspect ratio setting is [16:9]
2816x1584 pixels, 1920x1080 pixels

Motion pictures: 640x480 pixels/320x240 pixels

Quality: Fine/Standard

Recording file format
Still Picture: JPEG (based on Design rule for Camera File system, based
on Exif 2.2 standard)/DPOF corresponding
Picture with audio: JPEG (based on Design rule for Camera File system, based
on Exif 2.2 standard)iQuickTime (picture with audio)
Motion pictures: QuickTime Motion JPEG (motion pictures with audio)

Interface
Digital: USB 2.0 (Full Speed)
Analogue video/audio: NTSC/PAL Composite (Switched by menu),
Audio line output (monaural)
Terminal
AV OUT/DIGITAL: Dedicated jack (8 pin)
DC IN: Dedicated jack

Dimensions: Approx. 94.1 mm (W)k50.5 mm (H)k24.2 mm (D) (excluding
the projection part)
Mass: Approx. 127 g (excluding Memory Card and battery)
Approx. 155 g (with Memory Card and battery)

Operating Temperature: 0 oC to 40 oC
Operating Humidity: 10% to 80%

De verschillen die mij zo op het eerste gezicht opvallen:
Andere CCD sensor met een hogere resolutie: 6MP ipv 5 MP.
Keuze uit verschillende verhoudingen van fotoformaat: 4:3, 3:2 of 16:9. Handig voor die 10x15 afdrukken. Dit had de FX7 niet, de FX8 misschien wel.
De FX9 maakt gebruik van dezelfde accu als de FX8.

Nu nog maar kijken wat het prijsverschil is met de FX8. In principe vind ik 5MP voor mezelf meer dan voldoende, maar als de andere sensor duidelijk beter presteert, dan is de keuze snel gemaakt.

En een ander front:
De Konica Minolta X1. Een 8 Megapixel camera, ook ultracompact, ook beeldstabilisatie! Alleen: De ISO van die camera gaat maar tot 200. Nu hoeft dat niet verschrikkelijk te zijn, want ISO 400 vinden veel mensen op zo'n compactcam toch onbruikbaar, maar ik vind het op zich wel jammer dat je die keuze niet eens hebt voor de uiterste noodgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het design van de (Slim) FX7, met dat strakke knopje/vingersteuntje linksvoor, vind ik toch mooier dan de FX8, met dat ovale knopje, en mooier dan de FX9 met dit ding nu.

Ben benieuwd welke Venus Engine in de FX9 zit.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 147979 op 17-07-2005 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
mijn conclusie hieruit is:
de fx7 wordt nu de deur uit getrapt, en een aantal zaken hebben leuke partijtjes opgekocht. bijvoorbeeld dixons. Ik heb zelf een setje besteld bij pixmania, die komt als het goed is morgen hierheen.

de fx8 maakt mindere foto's heeft wel een betere accu, maar het is nu dus voordeliger om gewoon een fx7 met een 2e accu te bestellen.

de fx9 is ook onderweg, dus als je nog geen haast hebt zou je erop kunnen wachten.
dat er een nieuwe generatie super compactjes onderweg is is zeker, (kijk ook naar de f10), maar wanneer ze ook daadwerkelijk revolutionair worden is nog maar te bezien.

ik hoop iig erg veel lol te hebben van mijn nieuwste speelgoed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:10

-d-

FX7 is net van 325 naar 310euro gegaan bij PixMania... mooie prijs dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09-2022
wanneer wordt de slimline FX7 verwacht trouwens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guillaumemay
geen idee. Begin me af te vragen óf deze ook echt uit zal komen. Hoop het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beetje oftopic misschien, maar Panasonic komt nu ook met een andere nieuwe camera. Niet zo klein, maar zeker zo mooi. Weet iemand hier al iets over??

Panasonic Lumix DMC-LX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

Hmm ziet er ook wel mooi uit ja... ze zijn lekker bezig bij Panasonic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben ontzettend tevreden met deze camera... En de kwaliteit van de foto´s is ook zeker hartstikke goed. Ik ken geen andere compact camera in hetzelfde prijssegment die een beter plaatje schiet. En daarnaast vind ik de camera gewoon zo vanzelfsprekend werken dat ik hier ook mijn vriendin een plezier mee doe :)

Ik heb wel een filmpje gemaakt, maar geen ruimte om hem op internet te kunnen posten (± 30mb) dus als iemand wat kan sharen???? :)

De accu is echt subliem. Ik schiet echt tegen de 300 HQ foto´s op 1 accu. Ik heb alleen nog geen boeiende foto´s gemaakt vanwege tijdgebrek. Ook het weer zit nu niet echt mee...

http://www.solcon.nl/hherder/p1000305.jpg

Hier ff 1 foto van AmsterdamCS. ff snel gemaakt vandeweek... that´s all 4 now....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ze zijn zeker lekker bezig bij Panasonic. Ik ben toch voor de FX8 gegaan en ben enorm tevreden; (foto)kwaliteit is geweldig, accu gaat lekker lang mee en de video mode is het meer dan waard. De Image Stabilizer is werkelijk een zegen. De Pana DMC-FX8 is een echte aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Anoniem: 147872 schreef op donderdag 21 juli 2005 @ 00:24:
Beetje oftopic misschien, maar Panasonic komt nu ook met een andere nieuwe camera. Niet zo klein, maar zeker zo mooi. Weet iemand hier al iets over??

Panasonic Lumix DMC-LX1
Dat ziet er zeker goed uit, hoewel ik het aantal MP wel ietwat overdreven vind. 8.3 MP, continue belichte sensor (er is geen gat waar je doorheen kan kijken). Dat levert weer de nodige ruis op. De sensor is echter wel groter dan de meeste andere compacts: 1 /1.65".

Voor de rest zijn de specs echter ideaal. 28-112mm (28mm vind ik een must), 30fps filmpjes, op zelfs 848x480 (da's een flink oppervlak). Het feit dat het breedbeeld is, is opzich geen voordeel, maar is imho een pluspunt. Pixels zat om erin te knippen iig. Als klap op de vuurpijl optische image stabilisatie.

Voorbeeldfotos: http://panasonic.co.jp/pa...x/gallery/models/lx1.html

[ Voor 9% gewijzigd door Brent op 22-07-2005 11:34 ]

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kingnbajam
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09-2022
Breepee schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 10:09:
[...]

Dat ziet er zeker goed uit, hoewel ik het aantal MP wel ietwat overdreven vind. 8.3 MP, continue belichte sensor (er is geen gat waar je doorheen kan kijken). Dat levert weer de nodige ruis op. De sensor is echter wel groter dan de meeste andere compacts: 1 /1.65".

Voor de rest zijn de specs echter ideaal. 28-112mm (28mm vind ik een must), 30fps filmpjes, op zelfs 848x480 (da's een flink oppervlak). Het feit dat het breedbeeld is, is opzich geen voordeel, maar is imho een pluspunt. Pixels zat om erin te knippen iig. Als klap op de vuurpijl optische image stabilisatie.

Voorbeeldfotos: http://panasonic.co.jp/pa...x/gallery/models/lx1.html
Holy smoke, die voorbeeldfoto's zien er echt goed uit! _/-\o_

Wanneer komt dit juweeltje uit??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Let wel dat dit allemaal ISO80 is (zie exif). Dus ook weer vrij veel ruis (zoals alle compacts).

Ziet er verder idd zeer OK uit. Komt dicht bij mijn ideaalbeeld van een compact aan iig. Alleen de prijs ($600) is wel weer een beetje jammer ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

zullen we weer ontopic verder gaan DMC-FX8 staat erboven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensei_D
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:02
sjobiscity schreef op dinsdag 19 juli 2005 @ 19:29:
mijn conclusie hieruit is:
de fx7 wordt nu de deur uit getrapt, en een aantal zaken hebben leuke partijtjes opgekocht. bijvoorbeeld dixons. Ik heb zelf een setje besteld bij pixmania, die komt als het goed is morgen hierheen.

de fx8 maakt mindere foto's heeft wel een betere accu, maar het is nu dus voordeliger om gewoon een fx7 met een 2e accu te bestellen.

de fx9 is ook onderweg, dus als je nog geen haast hebt zou je erop kunnen wachten.
dat er een nieuwe generatie super compactjes onderweg is is zeker, (kijk ook naar de f10), maar wanneer ze ook daadwerkelijk revolutionair worden is nog maar te bezien.

ik hoop iig erg veel lol te hebben van mijn nieuwste speelgoed.
Hoezo maakt de FX8 mindere foto's?
Iets anders; in hoeverre zijn instellingen manueel in te stellen? Shuttertime van 8s. kan ie aan, maar stel je dat dan manueel in?

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hoezo maakt de FX8 mindere foto's?
Iets anders; in hoeverre zijn instellingen manueel in te stellen? Shuttertime van 8s. kan ie aan, maar stel je dat dan manueel in?
De beeldverwerking(LSI) van de FX8 heeft een iets lagere resolutie dan de FX7, maar ik merk niets ervan. Haarscherpe foto's/filmpjes en veel beter dan de concurrentie.

Nog niet alle instellingen heb ik uitgeprobeerd, maar je kan manueel de sluitertijd veranderen; dit noemt Panasonic 'shutter slow'. Ook kan je een scenery met de bijbehorende instellingen selecteren. Bij de 'simple mode' gaat ISO, sluitertijd en diafragma automatisch. Nog even verder testen, dan kan ik beter verslag doen, maar vermaak me prima met deze cam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Anoniem: 65970 schreef op vrijdag 22 juli 2005 @ 18:01:
zullen we weer ontopic verder gaan DMC-FX8 staat erboven :)
'k heb een topicje voor de LX1 gemaakt: Panasonic DMC-LX1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensei_D
Is er eigenlijk niet een handleiding van de DMC-FX7, 8 en/of 9 te downloaden? Wil ik eigenlijk wel eens inzien...

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-

-d-

Googlen naar Manual FX7 PDF levert dit op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensei_D
Verdomd, ik kan niet met Google overweg 8)7

Ik heb eigenlijk 3 keuzes als het om deze cam gaat:
- DMC-FX7 nemen met 512Mb kaartje en extra accu voor 400 euro
- DMX-FX8 standaard nemen voor 361 euro incl. verzendkosten
- Wachten op de DMX-FX9

Wat zouden jullie adviseren?

sensei_d.fpv channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MariahCareyLover schreef op donderdag 28 juli 2005 @ 21:12:
Verdomd, ik kan niet met Google overweg 8)7

Ik heb eigenlijk 3 keuzes als het om deze cam gaat:
- DMC-FX7 nemen met 512Mb kaartje en extra accu voor 400 euro
- DMX-FX8 standaard nemen voor 361 euro incl. verzendkosten
- Wachten op de DMX-FX9

Wat zouden jullie adviseren?
ik zou gewoon de dmc fx8 nemen. ik heb origineel tasje erbij en een kingston 133x 512mb geheugen erbij.. schiet lekker snel. kosten wel 50 euro maar dan heb je ook wat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjobiscity
kan de fx8 accu in de fx7?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sensei_D
Dat denk ik niet, grootste nadeel van de FX7 was, als ik mij niet vergis, de batterij. Door de batterij van de FX8 backwards compatible te maken, wordt de de FX8 niet meer verkocht, dat weet Panasonic ook wel :+

sensei_d.fpv channel

Pagina: 1 2 Laatste