Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Remote pc aanzetten met afstandbediening

Pagina: 1
Acties:
  • 994 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• explorer007
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15-12-2024
Ik heb al veel gezocht naar manieren om mijn pc op afstand aan te zetten.

Bijvoorbeeld als ik de tuin in kom lopen dat ik dan met bv een sleutelhanger de pc alvast kan aanzetten.

De topics die er waren over dit onderwerp heb ik allemaal wel zo goed als doorgelezen, maar deze zijn of met IR (wat dus niet gaat werken) of ze liggen op een te hoog abstractieniveau (voor mij dan) voornamelijk omdat er gesproken wordt over electronische schema's waar ik niet veel van snap.

Mijn vraag is dat ook is er een totaalpakket op de markt, of kan iemand mij (simpel) vertellen hoe ik op een bepaalde manier velleman producten kan gebruiken voor deze klus... (de k8059, als sleutelhanger en de k8057, als ontvanger, of zit ik er nu helemaal naast.)

Ik zou geloof ik ook om dit goed te laten werken de WOL functie op mijn mobo aan moeten zetten... maar verder weet ik er niks vanaf.

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:43
Denk dat zo'n apparaat om op afstand je licht aan/uit te schakelen het handigst is, kun je dan in het BIOS instellen dat je PC aan gaat als hij stroom krijgt

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:45
jn0077 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 19:18:
Denk dat zo'n apparaat om op afstand je licht aan/uit te schakelen het handigst is, kun je dan in het BIOS instellen dat je PC aan gaat als hij stroom krijgt
Let wel dat veel biossen bij "Power State After Power Failure" de keuze "on" niet bieden, maar alleen "former state" of "off", dan werkt jouw manier niet.
Als je die ontvanger even zo ver krijgt dat hij de PWR pinnetjes op je mobo eventjes verbind ben je er ook...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• explorer007
Heb een Asus A8V deluxe moederbord met nieuweste bios 1011 final. Ik zal eens in de manual kijken wat daar de mogelijkheden mee zijn op dat gebied, maar welke specifieke producten raden jullie aan (winkel, productnaam)

Verwijderd

je kan ook een RF ontvanger gebruiken, vb de velleman UNIVERSELE AFSTANDSBEDIENDE ONTVANGER Bestelcode: AM6621, stel de ontvanger zo in dat deze een impuls af geeft, en schakel deze uitgang gewoon parallel op de startknop van uw pc. Ik gebruik deze ontvangers oa in m'n auto, werken perfect.

• explorer007
precies en hoe dat instellen van het afgeven van een impuls werkt weet ik dus absoluut niet. Ik snap dat parallel schakelen met die startknop ook niet geheel, link ik dan het startknop draadje naar die receiver? en dan door naar de koppeling op het moederbord?

• Jan Smit
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:29
ik heb op mijn werk een oudere pc staan, die je nog echt ouderwets met de aan/uit knop moet bedienen. Hierop draait een powerpoint presenatie.

Daar zit een 'klikaanklikuit' unit op van de gamma. KOst zo'n € 15. Daarmee zet ik de stroom erop (of eraf natuurlijk) via de AB. Werkt prima. Alleen dat moderne computer spul zal daar minder blij mee zijn.

Homo sapiens non urinat in ventum

• Xander
  • Laatst online: 00:45
explorer007 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:14:
precies en hoe dat instellen van het afgeven van een impuls werkt weet ik dus absoluut niet.
Tsja ik ook niet :P Daarvoor moet je iig niet bij mij zijn ;)
Ik snap dat parallel schakelen met die startknop ook niet geheel, link ik dan het startknop draadje naar die receiver? en dan door naar de koppeling op het moederbord?
Nee, dan heb je ze in serie staan en gaat je PC alleen aan als je hem tegelijkertijd met de afstandsbediening als met de aan-uit-knop aan wil zetten :P
Bij parralel doe je dus de beide draadjes van de powerknop, net als de beide draadjes van de ontvanger aan de PWR pinnetjes...
Jan Smit schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:17:
ik heb op mijn werk een oudere pc staan, die je nog echt ouderwets met de aan/uit knop moet bedienen. Hierop draait een powerpoint presenatie.

Daar zit een 'klikaanklikuit' unit op van de gamma. KOst zo'n € 15. Daarmee zet ik de stroom erop (of eraf natuurlijk) via de AB. Werkt prima. Alleen dat moderne computer spul zal daar minder blij mee zijn.
Die laatste regel heb je goed ja :) Als je dat zo gaat gebruiken moet je handmatig op "aan" duwen en direct daarna weer op "uit" om te zorgen dat je PC aan blijft, hij heeft daar namelijk maar 1 korte "puls" voor nodig. Als je hem langer aan laat staan met dit systeem valt hij na iets van 5 sec ook weer uit ...

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 09-05-2005 20:25 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• explorer007
Jan Smit schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:17:

Denk niet dat dat werkt bij de moderne kasten omdat die ook niet aangaan als je de stekker erinstopt. maakt niet uit hoe de aanknop staat.

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
explorer007 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:26:
[...]

Denk niet dat dat werkt bij de moderne kasten omdat die ook niet aangaan als je de stekker erinstopt. maakt niet uit hoe de aanknop staat.
Omdat die moderne aanknop maar 1 stand kan hebben als je hem niet indrukt hebt ;)

Casemod: Cubeleon

• jvd-nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:43
explorer007 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:26:
[...]

En of dat werkt! :P met het mobo van de TS (Asus A8V deluxe) kun je het BIOS zo instellen dat de PC aan gaat wanneer er stroom op op komt te staan.

Verwijderd

dat heb ik in m'n reaper case al anderhalf jaar zitten ondertussen :z

heb gewoon een afstandsbediening voor een centrale vergrendeling van auto's genomen, dat geeft een pulscontactje als je op de knop drukt

ontvanger in de kast, batterij erbij, en een laadprintje om de batterij ten alle tijde opgeladen te houden

werkt tot een 30 tal meter afstand (als je muren meetelt)

Verwijderd

de velleman ontvanger kan je op een viertal manieren instellen, dus ook puls uitgang, dit is nu precies hetzelfde wat er gebeurd als je de power-on knop van de pc bediend.
er gaan twee draadjes van deze knop naar het moederbord, sluit daarop de uitgang van de ontvanger aan. voor het moederbord is het gelijk vanwaar de puls komt, is het nu van een drukknop, relais of iets anders, als het maar een contact is dat sluit en weer open gaat, een puls dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2005 20:55 ]

• brinkdinges
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-10 11:03
jn0077 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:31:
[...]

En of dat werkt! :P met het mobo van de TS (Asus A8V deluxe) kun je het BIOS zo instellen dat de PC aan gaat wanneer er stroom op op komt te staan.
Dat mobo heb ik ook al een tijdje ondertussen. Ik zet mn pc (na het gewoon afsluiten natuurlijk :P ) altijd uit mn zo'n stekkerdoos met schakelaar. Als mn pc vastloopt en ik hem uitzet door 4 of 5 seconden de aan/uit knop in te houden gaat de pc gewoon uit. Zet ik dan de schakelaar van de stekkerdoos uit en weer aan, dan gaat mn pc ook aan. Ik zat de eerste paar keren toch raar te kijken joh :P Gelukkig was dit idd in het bios in te stellen.

[/redelijk offtopic]

De meeste pc's zijn aan te zetten dmv onder andere WOL (wake on lan), wake on ring (met je modem), wake on mouse en wake on keyboard. En gewoon met de schakelaar natuurlijk. De eerste twee zijn flink lastig om voor elkaar te krijgen (die info heb ik uit eerdere topic's over dit onderwerp ;) ). Met het toetsenbord of muis lijkt me wel te maken. Zeker als je ergens nog een usb-muisje hebt liggen zou je deze kunnen combineren met een klikaanklikuit, samen met een schakelingetje wat 1 puls geeft als er spanning op gezet wordt. Hoe die schakeling eruit zal zien weet ik niet precies, maar is niet zo erg ingewikkeld.
Dit laatste stukje kan ook erg goed voor de powerbutton. Dan kun je hem ook nog laten afsluiten, wat met muis en tobo zeker niet kan.

Misschien is dit allemaal wel iets te moeilijk voor je, maar ik vind zoiets nou eenmaal leuker om te bedenken dan om een velleman kitje te kopen :P Hopelijk breng ik anderen op ideeen :)

Casemod: Cubeleon

• SA007
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Erm, als je gaat klooien met de knop van een usb muis indrukken, kan je net zo goed klooien met het indrukken van de normale powerknop...

Werkt namelijk exact hetzelfde, en je hebt als voordelen dat het met elke ATX pc werkt, en dat je geen (dure) usb muis hoeft te slopen.

Zou zelf gaan voor een simpele rf zender/ontvanger van bijvoorbeeld een auto.
Zou geen aan/uit systeem pakken, omdat je 'm dan of snel aan en uit moet zetten, of dat je extra prints moet gaan maken die dat voor je regelt.

Trouwens, als je geen power-on ac functie hebt (pc schakelt automagisch aan als je de stekker erin duwd), kan je dit vrij simpel zelf maken door een condensator met een weerstand over je powerknop aansluiting te zetten, hierbij "drukt" deze even de powerknop in. (niet te grote condensator pakken, want hoe groter de condensator hoe langer de knop ingedrukt blijft, oiets van 470uF zou moeten werken, samen met een weerstand van rond de 1k)

• explorer007
pfft de electronica wereld komt los, alleen jammer dat ik het zelf al zo snel niet meer kan volgen op dezen manier :'( Ik kan maar beter erg basic met computers bezig houden, ik ben niet zo'n creatieveling om zoiets te verzinnen, en al helemaal niet om de, (met al de goede bedoelingen)gegeven uitleg, hier thuis verder uit te werken.

en by the way welke functie is dat precies op mijn mobo dat van die stekker in de stopcontact pc aan??

• Ruudjah
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-09 20:58

Ruudjah

2022

Even een gedachte tussendoor, een PDA met WiFi icm RingOnNetwork werkt natuurlijk ook. Range is dan een meter of 200 als je het AP buiten plaatst.

TweakBlog

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-11 20:09

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Als je duits kunt, koop dan de nieuwste uitgave van de C't (10/2005), daar staat een artikel in over je PC aanzetten op afstand. Op afstand betekent dan dus afstandsbediening, maar ook via de telefoon !

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• explorer007
bedankt! Ik zal die C't eens bekijken ja... talen zijn niet het probleem bij mij, en Duits is al sowieso goed te volgen.

[ Voor 88% gewijzigd door explorer007 op 11-05-2005 15:22 ]

• explorer007
Ik heb dus die CT gekocht en doorgelezen maar dat gaat mij denk ik niet lukken. Ik bereid mij er op voor dat de mogelijkheid remote de computer aanzetten er niet in zit.

Verwijderd

jn0077 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 20:31:
[...]

Explorer, hiermee moet het toch lukken? Voor 10 euro koop je bij de blokker een lichtnetschakelaar met afstandsbediening. Dit is een stekker die tussen de pc-stekker en het stopcontact zit; met de AB zet je die aan (er wordt stroom geleverd) of uit (geen stroom geleverd).

Volgens bovenstaande quote kun je in je BIOS (dat menuutje van je mobo dat je ziet als je bij het opstarten op DEL drukt, weetjewel ;) ) instellen dat je pc wordt opgestart op het moment dat ie stroom krijgt.

Nou, dan ben je er toch? En keigoedkoop ook nog :) Er zitten standaard een stuk of 4 van die schakelaars bij, dus kun je met de andere drie knoppen ook nog de lampen in huis aan- of uitzetten :)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 15:33 ]

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:56
ik heb wel is iets gelezen hier op got (kan ook ergens anders zijn geweest), dat je door middel van de trilfunctie op je telefoon de pc aan kon zetten door de kabeltjes van het on knopje op je pc met de voeding te verbinden van dat tril ding (weet niet hoe je dat noemt.. Contactjes?) en dat je de telefoon dan opbelde ging de pc aan..

Heb je alleen een telefoon nodig die niet trilt met tussenposen mr die gewoon constant trilt en ophoud met trillen als je stopt met bellen :)

Maybe dat dat wat is ? :)

• explorer007
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 15:30:
[...]

Explorer, hiermee moet het toch lukken? Voor 10 euro koop je bij de blokker een lichtnetschakelaar met afstandsbediening. Dit is een stekker die tussen de pc-stekker en het stopcontact zit; met de AB zet je die aan (er wordt stroom geleverd) of uit (geen stroom geleverd).

Volgens bovenstaande quote kun je in je BIOS (dat menuutje van je mobo dat je ziet als je bij het opstarten op DEL drukt, weetjewel ;) ) instellen dat je pc wordt opgestart op het moment dat ie stroom krijgt.

Nou, dan ben je er toch? En keigoedkoop ook nog :) Er zitten standaard een stuk of 4 van die schakelaars bij, dus kun je met de andere drie knoppen ook nog de lampen in huis aan- of uitzetten :)
Ken die blokker dingen ja die gebruiken we beneden voor het grote aantal lampen ... is echt functioneel ja. maar moet alleen nog ff uitzoeken hoe die functie precies heet.:

http://www.asuscom.de/pub...luxe/e1878_a8v_deluxe.pdf
heb hier in de mobo manual gekeken maar kon daar niet precies uit op maken welke functie het precies is. Zou het "Power button Mode"kunen zijn?? Die kan ik op [on/off] zetten of op [suspend]

Verwijderd

Zo'n klikaanklikuit-stopcontact (wat een woord) aansluiten, de groene draad van je ATX-stekkert verbinden met de zwarte, et voila. Je computer gaat aan zodra er spanning op de voeding staat.

Er is een probleem, als je de pc afsluit, blijft het mobo stroom geven.
Oplossing: maak een schakelaartje tussen de groene en zwarte draad, zet uit als je pc is afgesloten, zet aan als je het stopcontact UIT hebt staan en weg gaat.

Heb dit ook gedaan toen mijn mobo's AAN-signaal niet meer werkte.
.....................switch
...................../
Groen ----------o o-------------zwart

Sorry voor de puntjes, kreeg hem niet boven elkaar :P .

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 11-05-2005 16:28 ]

• The mindkiller
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 18:38
Ik ben ook is ff gaan denken en kwam op het volgende idee.

1. Men pakt een HF ontvanger van de gamma/blokker.
2. Men drukt daar een 12V adapter in.
3. Aan de 12V sluit men dan een relais, zo eentje die na een bepaalde tijd weer uitschakeld (monostabiel?????)
4. de schakelaar contacten (NO pennen (normaly open)) sluit men parallel aan op de power on/off knop.

Deze opzet lijkt mij veel veiliger dan de PC direct vanuit de voedig aansluiten op zo'n HF ontvanger.

Verwijderd

The mindkiller schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:59:

3. Aan de 12V sluit men dan een relais, zo eentje die na een bepaalde tijd weer uitschakeld (monostabiel?????)
4. de schakelaar contacten (NO pennen (normaly open)) sluit men parallel aan op de power on/off knop.

Deze opzet lijkt mij veel veiliger dan de PC direct vanuit de voedig aansluiten op zo'n HF ontvanger.
Klinkt goed. kun je stap 3 en 4 nader uitleggen voor mensen zonder elektronica-ervaring zoals TS en ik?

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

The mindkiller bedoelt dus dat schakelen dmv een relais veiliger is voor je hw dan via bios power on AC.

Je kunt mbv dat blokker ding ook een gewone adapter stroom geven.
Met die adapter schakel je een relais (dat is dus een elektrische schakelaar, voor het geval dat je het niet weet)
Het relais moet dus monostabiel zijn: hij moet na een paar tellen weer open gaan als de beginstand ook open is.
Als zijn beginstand open is (NO, normally open) --> stroom op adapter en relais --> bijv 5 sec gesloten --> weer open

Dit heeft dus hetzelfde idee als het indrukken van je powerknop, maar nu met de blokker afstandsbedienig :)

Het relais sluit je nu dus parallel aan je powerknop, en dan zou het moeten werken.

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

Verwijderd

The mindkiller schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 23:59:

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb net mijn KlikAanKlikUit opengemaakt, het relais werkt op 24V en wil niet schakelen op 12-15V (getest). Dus dat kan een probleempje worden.

Het hele circuit word gevoed door een 230-lijn die naar beneden word getransformeerd tot 33V, hiermee word alles gestuurd, dus ook relais. Het is zo op het eerste gezicht ook niet mogelijk om hem makkelijk aan de 12V-lijn te hangen.

EDIT:
Ooh ik snap nu dat gedeelte van een 12V adapter erinduwen, dat was dus letterlijk bedoelt :P .

EDIT 2: Andere oplossing: neem een draadloze deurbel, daar zitten bijna altijd ledjes in volgens mij, sluit een relais aan op de contactpuntjes van de led-print. Sluit dan de andere pinnetjes van het relais aan parallel aan de powerbutton.

Bij mij knippert het led-gedeelte zo'n 10 seconden, dit is dus geen probleem want de windows is nog niet opgestart binnen 10 seconden. Dus heb je ook niet het probleem dat door de puls van de leds de powerbutton induwen terwijl windows al is gestart (meestal resulteert dit in afsluiten).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2005 02:29 ]

• Tha Ra
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13:49
Wat dacht je hier van, heb je ook meteen 2 usb-poorten, firewire en 2 analoge thermometers ;)

• Spiller
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-11 16:37
Je weet dat het topic meer dan een jaar oud is he ;)

Ioniq 5 P45

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Och, het onderwerp is nog steeds populair, een schop met een mogelijke oplossing kan dus best. Het past ondertussen wel beter in EL, schopje die kant op dus.

[ Voor 16% gewijzigd door Sprite_tm op 05-08-2006 13:16 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Pagina: 1