LauPro schreef op zondag 08 mei 2005 @ 13:55:
[...]
Toch apart dat wanneer men een sollicitatiebrief schrijft dat men er dan naar streeft om dat foutloos te doen. Alle persberichten, folders of berichten via andere media vanuit een bedrijf worden gekeurd op eventuele fouten door vele personen. Maar als het aan komt op een website dan mag blijkbaar alles. Dan is het blijkbaar toegestaan om alle standaarden aan je laars te loppen met het excuus: "ja maar het ziet er toch goed uit".
En daar houdt de vergelijking tussen taal en HTML dan ook op

(dat is een basiseigenschap van vergelijkingen, ze houden ergens op). Bij een geschreven tekst ziet de lezer wel de taal, bij een website ziet de gebruiker niet de code. Tenzij ie ernaar gaat kijken, maar dat doe je als bezoeker niet.
Zoals ik al eerder an gaf. Dat ligt er puur aan vanuit welke insteek je een website maakt. Naar mijn idee is het NIET mijn taak als maker van een website om dergelijke knoppen op elkaar af te stemmen. Wat is het volgende, dat ik ga afdwingen op hoeveel dpi je mijn site moet bekijken?
Dit snap ik even niet. Niet jouw taak als webdesigner? Zodra jij het ontwerp maakt (en niet alleen uitwerkt als HTML) zijn er weer andere (esthetische) regels waar je je aan moet houden. Ik hoop niet dat dat bij jou op het tweede plan komt omdat je wellicht focust op de markup. HTML is slechts een middel om een boodschap/design vorm te geven, je moet je bij het designen niet laten leiden door wat in HTML makkelijk is.
Die moet ik onthouden

Ok, dan geef ik je nu een argument dat je niet kunt weerleggen.

Ja, zo heb je dezelfde gegevens te pakken, alleen kan een machine er niks mee. Met (X)HTML is dat toch niet anders?
Fout, de machine kan er wel iets mee. Als de manier waarop Webwereld XHTML gebruikt, volgens jou voor de machine niet te begrijpen is, waarom krijg ik dan toch een website in beeld (in IE en FF, welteverstaan)?
Maar je geeft een argument op een stelling die ik helemaal niet gemaakt heb. Nu zitten we dalijk weer op een zijspoor richting blablastandaardenblablaw3cblabla, terwijl ik stel dat een website meer is dan een verzameling HTML: het is een design, een concept. Dat de markup knudde is, is jammer, maar dat maakt het nog geen slechte site. De markup is imho pas knudde op het moment dat de site voor een groot deel van de bezoekers verkeerd gerendered wordt, en dat is niet het geval.
Validators enzo zijn leuk, maar de beste validators zijn nog altijd browsers zelf. Bovendien zijn validators en browsers niet je uiteindelijke publiek; je maakt websites voor (menselijke) bezoekers.
Niet dat ik het belang van standaarden etc. wil bagatelliseren (ik werk zelf voor 99% semantisch en valide, zolang ik niks loop te doen alleen maar om een W3C validator tevreden te stellen), maar een site staat of valt er niet mee imho. Dat Google de site minder goed kan doorzoeken, tsja, dat is ten eerste de vraag, want 99% van het web bestaat uit baggermarkup en daar heeft google bij mijn weten weinig problemen mee. Ten tweede is het de vraag of het, vanuit een breder perspectief gezien, nou echt zoveel uitmaakt.
Als ik kijk naar de markup heb ik ook niet het idee dat iemand dat zelf heeft zitten intikken, dat is gewoon gegenereerd door een programma.
Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.