[Topictitels] Spelfouten melden?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 932 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

SmartDoDo schreef op maandag 09 mei 2005 @ 18:35:
[...]
Spelfouten zijn niet zo heel erg, nickfouten daarentegen.... ;)
[...]
Het is de bedoeling dat er t.z.t.* een SG-faq komt met daarin ook een stuk over de Nederlandse taal c.q. spelling. Vervelende is wel dat ik me er dan ook aan moet gaan houden aangezien het in SG zal komen te staan :+

* Tussen nu en Sint Juttemis. Anders gezegd, It's done when it's done
Gelukkig gaat die faq dan alleen wat betekenen in SG, en niet in de Harde Waren/Softe Goederen sectie :>

als je iets doet, moet je het imo ook grondig doen, en niet een faqje gaan maken waar niet iedereen toegang tot heeft/nooit komt.

Verder vind ik spuit11 d/t/dt niet zo'n groot probleem. Maar als men completen zinnen gaan vervormen/ breezah-taal gaan uitkramen dan is het imo not-done.

[ Voor 5% gewijzigd door Outerspace op 09-05-2005 19:10 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Mensen die d/t/dt-problemen niet zo'n groot probleem vinden:

Als je deze TT ziet: [rml][ XP] "start"--> "afsluiten" reageert niet, rest wel *[/rml]

Het is toch absurd dat mensen zulk slecht Nederlands überhaupt kunnen voortbrengen? "Piet loopd naar de bakker.", c'mon, dat *kan* toch gewoon niet :/

edit:
Hoooo, daar stond dus eerst "reageerd", een modje heeft hem reeds aangepast d:)b :)

[ Voor 20% gewijzigd door Osiris op 10-05-2005 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 21:58
Cis schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 20:45:
Laatst is er al een topic over geopend, die dit onderwerp deels beslaat:
Beetje laat misschien, maar @TS: het is een topic dat een onderwerp beslaat.. enneuh topic==onderwerp :P

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Laatst online: 22-05 20:42

Remy

I usually get 100% accuracy

Osiris schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:17:
Mensen die d/t/dt-problemen niet zo'n groot probleem vinden:

Als je deze TT ziet: [rml][ XP] "start"--> "afsluiten" reageert niet, rest wel *[/rml]

Het is toch absurd dat mensen zulk slecht Nederlands überhaupt kunnen voortbrengen? "Piet loopd naar de bakker.", c'mon, dat *kan* toch gewoon niet :/

edit:
Hoooo, daar stond dus eerst "reageerd", een modje heeft hem reeds aangepast d:)b :)
Een adminnetje zelfs, F_J_K ;) En ja, we letten best op topictitels, ik pas ze her en der ook wel es volautomagisch aan :)

[ Voor 70% gewijzigd door Remy op 10-05-2005 13:24 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Geef mij nu maar gewoon rechten om een topictitel te wijzigen, dan zijn de moderators van het gelazer af. Ik hoef geen kleurtje trouwens, geen toegang tot het crewforum etc. etc. ... alhoewel kleurtje..... wit?

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Guardian Angel schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:51:
Geef mij nu maar gewoon rechten om een topictitel te wijzigen, dan zijn de moderators van het gelazer af. Ik hoef geen kleurtje trouwens, geen toegang tot het crewforum etc. etc. ... alhoewel kleurtje..... wit?
Wat vraag je dat lief ;). Ik vraag mij af hoe jij een patatje met besteld :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Guardian Angel schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:51:
Mwah, spelvaudten e.d. staan onderaan de lijst met gelazer van mods, dus topictitelwijzigrechten zitten er nog niet in voor jou GA ;) Toch lief dat aanbod :P

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:55

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

The Cheese schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:23:
[...]
Beetje laat misschien, maar @TS: het is een topic dat een onderwerp beslaat.. enneuh topic==onderwerp :P
Ik ben bang dat jij hier de fout in gaat, daar "de topic" gewoon goed Nederlands is, dus een referentie met "die" ook.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 21:58
Mr. Liu schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:38:
[...]

Ik ben bang dat jij hier de fout in gaat, daar "de topic" gewoon goed Nederlands is, dus een referentie met "die" ook.
Point taken.. :o , feit blijft dat topic en onderwerp hetzelfde is. Wel vreemd trouwens, de topic en het onderwerp.
Verder trouwens terecht dat deze ;) topic is geopend, want het nederlands op GoT is dramatisch slecht.

Ook veel gezien:
"Ik irriteer me er mateloos aan"
"Mijn kaart is veel sneller als de jouwe" :X
"Ben ik soms de enigste die dit vind(t)"

[ Voor 9% gewijzigd door Stiegl op 10-05-2005 14:52 ]

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
The Cheese schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:48:
[...]

Point taken.. :o , feit blijft dat topic en onderwerp hetzelfde is. Wel vreemd trouwens, de topic en het onderwerp.
Waarom is dat vreemd? Er is bij mijn weten nergens een regel die zegt dat synoniemen of aanduidingen voor ongeveer hetzelfde taalkundig hetzelfde geslacht moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 17:02

Bergen

Spellingscontroleur

Zo'n speciaal spellingscorrectie-team (met alleen titel- en bericht-editrechten, geen /61-rechten, kleurtjes en al die zut) lijkt me best een leuk idee, bij deze meld ik me vast aan. :)

Dat team zou op zich ook best groot mogen zijn. Ik denk dan in de richting van (maximaal?) enkele tientallen users per subforum. De aanmeldprocedure zou dan lijken op de HK-XS-procedure, dus even je GoT-historie bekijken (of je geen OW's/bans hebt gehad oid) en een stuk of wat posts van je bekijken, om na te gaan of je spelling netjes in orde is.

[ Voor 52% gewijzigd door Bergen op 10-05-2005 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-05 20:19

JHS

Splitting the thaum.

Het lijkt me werkelijk vreselijk als mijn - en anderen mensen hun - posts worden ge-edit om speltechnische redenen. Je blaast dan volgens mij een probleem écht extreem op. Het is belangrijk dat mensen leesbare en duidelijke posts afleveren, en vooral hun best doen. Dat gebeurt meestal wel, en anders is er meer nodig dan een edit van een post, namelijk een waarschuwend mailtje, oid.

Natuurlijk is de vraag waar je de grens van een "verzorgde" post legt. Ik iniedergeval niet bij een d'tje of een t'tje teveel / teweinig en dergelijke kleine speltechnische zaken. Het gaat nog altijd om de bijdrage die mensen in de vorm van kennis leveren - en niet in de zin van een estetisch verantwoord stukje post.

Bij posts gaat het om de informatie en enige verzorging daarvan, de informatie moet wel overkomen. En ik neem aan dat mensen wel worden aangesproken op ondeugdelijk taalgebruik, als dat de (prettige) leesbaarheid voor (veel) mensen gaat verstoren. En eerlijkgezegd vind ik het nogal overdreven als je je gaat lopen ergeren aan spelfouten in posts.

Het enige "echte" probleem wat dan overblijft bij speltechnische problemen - de betekenis - kan ook niet worden opgelost door een "spelteam", want die weten de betekenis ook niet.

Dat topictitels in enige mate ge-edit worden vanwege spelfouten kan ik begrijpen: niemand die last heeft van de edit, titels zie je aan de lopende band, etcetera.

[ Voor 3% gewijzigd door JHS op 10-05-2005 15:53 ]

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy

Remy

Bergen schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:34:
Zo'n speciaal spellingscorrectie-team (met alleen titel- en bericht-editrechten, geen /61-rechten, kleurtjes en al die zut) lijkt me best een leuk idee, bij deze meld ik me vast aan. :)

Dat team zou op zich ook best groot mogen zijn. Ik denk dan in de richting van (maximaal?) enkele tientallen users per subforum. De aanmeldprocedure zou dan lijken op de HK-XS-procedure, dus even je GoT-historie bekijken (of je geen OW's/bans hebt gehad oid) en een stuk of wat posts van je bekijken, om na te gaan of je spelling netjes in orde is.
Neee alsjeblieft zeg, geen spellingscorrectie-team 8)7.
met alleen titel- en bericht-editrechten,
Als een post jou niet bevalt kan je die dus lekker weg editen, daar beginnen we niet aan :z

Maak gewoon een topicreport als een topictitel niet goed is of als een post van iemand echt niet door de beugel kan. Het is nog niet zo erg op GoT dat er een GoT-spellingscorrectie-team 24/7 standby moet staan hoor, echt niet :)

edit:
JHS schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:52:
Het lijkt me werkelijk vreselijk als mijn - en anderen mensen hun - posts worden ge-edit om speltechnische redenen. Je blaast dan volgens mij een probleem écht extreem op. Het is belangrijk dat mensen leesbare en duidelijke posts afleveren, en vooral hun best doen. Dat gebeurt meestal wel, en anders is er meer nodig dan een edit van een post, namelijk een waarschuwend mailtje, oid.

...
Yep, en dat gaat prima zo :)

[ Voor 65% gewijzigd door Remy op 10-05-2005 15:55 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 22:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Natuurlijk is de vraag waar je de grens van een "verzorgde" post legt. Ik iniedergeval niet bij een d'tje of een t'tje teveel / teweinig en dergelijke kleine speltechnische zaken. Het gaat nog altijd om de bijdrage die mensen in de vorm van kennis leveren - en niet in de zin van een estetisch verantwoord stukje post.

Bij posts gaat het om de informatie en enige verzorging daarvan, de informatie moet wel overkomen. En ik neem aan dat mensen wel worden aangesproken op ondeugdelijk taalgebruik, als dat de (prettige) leesbaarheid voor (veel) mensen gaat verstoren. En eerlijkgezegd vind ik het nogal overdreven als je je gaat lopen ergeren aan spelfouten in posts.
Niet helemaal mee eens.

Slecht taalgebruik is vaak een indicator van laks posten, iets wat je ook in de technische inhoud terugziet. Het geeft aan dat de poster niet de moeite neemt om zijn post even door te lezen voor op het 'verstuur' knopje te drukken. Een -d, -t of -dt-tje verkeerd hier en daar is voor sommigen storend, maar van exact dezefde spellingstechnische categorie is een b (bit) in plaats van een B (Byte), wat dan weer een factor 8 scheelt en zeer wezenlijk uitmaakt voor de inhoud. Of mensen laten de b/B helemaal weg en posten M of k (danwel m of K :X ) Zowel in PMG als IT zie ik door slordigheid met de bitjes en Bytejes topics de mist in gaan. Ook daar reageren mensen met de opmerking dat 'iedereen toch snapt wat ik bedoel'. Niet dus :X

Als ik een d/t fout zie in een topictitel, weet ik bijna op voorhand dat de topicstart eronder lui en onverzorgd zal zijn, ook wat technische inhoud betreft. Misschien moet ik eens een keer bijhouden welk percentage van topics in 'mijn' subfora taaltechnisch foute titels bevatten en welk percentage van topics die om (niet-taalgerelateerde redenen!) op slot gaan.

Ik vermoed heel sterk dat na een inhoudsloze titel (denk aan dingen als 'Probleem!') een titel met spelfouten de sterktste indicator is van een brakke topic...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-05 16:13

Steve

Krokodil \o/

The Cheese schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 14:48:
[...]

Point taken.. :o , feit blijft dat topic en onderwerp hetzelfde is. Wel vreemd trouwens, de topic en het onderwerp."
Niet helemaal: zowel de als het zijn goed. Zo staat het in het Groene Boekje, zo wordt het door de sprekers van het Nederlands ervaren (een deel zegt de, een ander deel het). Zelf vind ik 'het topic' veel beter klinken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

dionb: Ik ben, zoals ik al aangaf, het met je eens dat het bij de topictitel inderdaad een stuk belangrijker is dat deze goed verzorgd is - ook qua spelling, het is tenslotte een soort uithangbord, en iets wat mensen vaak tegenkomen.

Ook dingen als b/B is nogal jammer, en vind ik van een totaal andere categorie dan d/t/dt, het verandert iets relevants aan de inhoud, in tegenstelling tot d/t/dt, wat alleen de tijd verandert, en vaak zoiezo wel op te merken is.

Maar om nu op d/t/dt en andere - minder relevante - spelfouten te gaan zitten in posts - dat gaat wel erg ver.

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenstick
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-12-2020

Greenstick

Groen als gras

dion_b schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:04:
[...]
Als ik een d/t fout zie in een topictitel, weet ik bijna op voorhand dat de topicstart eronder lui en onverzorgd zal zijn, ook wat technische inhoud betreft. Misschien moet ik eens een keer bijhouden welk percentage van topics in 'mijn' subfora taaltechnisch foute titels bevatten en welk percentage van topics die om (niet-taalgerelateerde redenen!) op slot gaan.

Ik vermoed heel sterk dat na een inhoudsloze titel (denk aan dingen als 'Probleem!') een titel met spelfouten de sterktste indicator is van een brakke topic...
Sorry hoor, maar er een slechte topictitel kan toch ook wijzen op een persoon met dyslexie :?

Het is tegenwoordig sowieso al moelijk nog normale Nederlandse zinnen te maken. Als ik ook maar 5 minuten op MSN zit, vliegen de "idd", "iig" , "brb" je al om de oren. Net als "tsjah" 8)7
Moet je vlak daarna maar eens proberen een normale brief op te stellen :o

[ Voor 9% gewijzigd door Greenstick op 10-05-2005 16:48 ]

- 01000111 01101111 01010100 -
We love to think about the way things were,
but the time has come and I'm glad it's over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS

JHS

Splitting the thaum.

Greenstick schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 16:46:
[...]Sorry hoor, maar er een slechte topictitel kan toch ook wijzen op een persoon met dyslexie :?
Natuurlijk, maar dat zal toch de minderheid zijn :) .
Het is tegenwoordig sowieso al moelijk nog normale Nederlandse zinnen te maken. Als ik ook maar 5 minuten op MSN zit, vliegen de "idd", "iig" , "brb" je al om de oren. Net als "tsjah" 8)7
Moet je vlak daarna maar eens proberen een normale brief op te stellen :o
Dat lukt uitstekend :) . Die afkortingen zal je ook hier op GoT zien (behalve brb), maar dat is imo weer één niet zo erg, ze maken het niet minder leesbaar...

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenstick

Greenstick

Groen als gras

JHS schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:01:
[...]
Natuurlijk, maar dat zal toch de minderheid zijn :) .

[...]
Dat lukt uitstekend :) .
Mij dus niet :( En ik erger me er dood aan...

"Ik was gister de enigste die ..." :o dat is pas erg, want dit zegt dus bijna iedereen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Greenstick schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:28:
[...]

Mij dus niet :( En ik erger me er dood aan...
Ik in een Functional Description of Change Request Document ook.... maar op een forum met 130k gebruikers tussen de 8 en 80 jaar oud ben ik een stuk vergevingsgezinder. Is beter voor je hart ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-05 18:40

Dido

heforshe

Sorry hoor, maar er een slechte topictitel kan toch ook wijzen op een persoon met dyslexie :?
d/t fouten hebben niets te maken met dyslexie, maar met het toepassen van spellingsregels. Juist iemand die weet dat ie dyslectisch is, zou daar extra op moeten letten. (Hij zal 'hij hoord' er misschien niet vreemd uit vinden zien, maar is prima in staat de logica te volgen van 'horen' -> stam - > hoor -> stam + t -> 'hij hoort'.)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

[...]
Het kan, maar is niet waarschijnlijk. Juist dyslectici besteden veel aandacht aan het nakijken en corrigeren van wat ze schrijven. Natuurlijk glippen er wel eens een paar dingen door, maar die zijn over het algemeen duidelijk als zodanig herkenbaar en van een heel ander soort dan de gemiddelde luiheidsfout.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenstick

Greenstick

Groen als gras

Mr. Liu schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:38:
[...]

Het kan, maar is niet waarschijnlijk. Juist dyslectici besteden veel aandacht aan het nakijken en corrigeren van wat ze schrijven. Natuurlijk glippen er wel eens een paar dingen door, maar die zijn over het algemeen duidelijk als zodanig herkenbaar en van een heel ander soort dan de gemiddelde luiheidsfout.
Als je iets fout schrijft, dan zie je de 2e keer de fout toch ook niet (als je dus dyslectisch bent) :? Ik vraag me dus af of je jezelf wel kunt controleren :/

Maar als je soms hoort hoe sommige mensen lezen / schrijven :o Dan vraag ik me af wat voor basisschool dat geklooi aangeleerd heeft...
Beste voorbeeld wat ik laatst hier op GoT tegenkwam: hooft (ipv hoofd) ;( En dat driemaal achter elkaar :X
Hoe verschrikkelijk wil je je taal vern*ken |:(
De rest van de post was wel normaal gespeld, dus de kans dat het een woordblinde was is klein

[ Voor 12% gewijzigd door Greenstick op 10-05-2005 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Greenstick schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:48:
[...]
Als je iets fout schrijft, dan zie je de 2e keer de fout toch ook niet (als je dus dyslectisch bent):? Ik vraag me dus af of je jezelf wel kunt controleren :/
Het kan wel en dyslectici kunnen daar desgewenst speciale training in krijgen.
Maar als je soms hoort hoe sommige mensen lezen / schrijven :o Dan vraag ik me af wat voor basisschool dat geklooi aangeleerd heeft...
Het Nederlandse onderwijs is ondertussen inderdaad een ramp apart.
Beste voorbeeld wat ik laatst hier op GoT tegenkwam: hooft (ipv hoofd) ;( Hoe verschrikkelijk wil je je taal vern*ken |:(
Was dat een d/t-fout of een vergeten hoofdletter (P.C. Hooft-tractor) :? >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenstick

Greenstick

Groen als gras

Mr. Liu schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:52:
Was dat een d/t-fout of een vergeten hoofdletter (P.C. Hooft-tractor) :? >:)
Deze was het:
3d ContestV33: Rome
Zoek maar even op hooft ;)

Ik zie nu ook dat "keep" eigenlijk cape moet zijn :o

[ Voor 9% gewijzigd door Greenstick op 10-05-2005 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:02
Greenstick schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 18:59:
[...]

Deze was het:
3d ContestV33: Rome
Zoek maar even op hooft ;)

Ik zie nu ook dat "keep" eigenlijk cape moet zijn :o
Nee, paart (alsin: beest :P Of wacht beledig ik paardenliefhebbers met de term "beest" net als dat paarden kennelijk benen hebben ipv poten? :P Nouja you get the point 8)7) ipv paard dan :/ [rml][ CM] Paard logo[/rml] :P

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Het lijkt me werkelijk vreselijk als mijn - en anderen mensen hun - posts worden ge-edit om speltechnische redenen.
Het moet ook niet zo zijn dat iemand zijn post ineens compleet gerestyled terugvindt, mijn idee was meer dat je echt erge fouten kunt corrigeren, in bijvoorbeeld topictitels als "pc loopd steeds vast". (ok, zowieso al een gare titel, maar 't was maar een voorbeeld. ;))
En eerlijkgezegd vind ik het nogal overdreven als je je gaat lopen ergeren aan spelfouten in posts.
Ik erger me ook niet aan elke d of t te weinig, maar aan bovenstaande voorbeeldtitel kan ik me behoorlijk ergeren, als mensen dus bijvoorbeeld niet de moeite nemen om stam+t te doen.
Dat topictitels in enige mate ge-edit worden vanwege spelfouten kan ik begrijpen: niemand die last heeft van de edit, titels zie je aan de lopende band, etcetera.
Tja, aangezien er mods genoeg zijn om gare titels te editten is het hele idee misschien ook wel wat overdreven...
Remy schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 15:54:
[...]
Als een post jou niet bevalt kan je die dus lekker weg editen, daar beginnen we niet aan :z
Dat is niet de insteek natuurlijk, misbruik van je edit-rechten kan natuurlijk bestraft worden...
Maak gewoon een topicreport als een topictitel niet goed is of als een post van iemand echt niet door de beugel kan. Het is nog niet zo erg op GoT dat er een GoT-spellingscorrectie-team 24/7 standby moet staan hoor, echt niet :)
Nee, mijn idee was meer dat je gewoon soms eens een dikke fout kon corrigeren, niet dat het team het als zijn plicht ziet om alle actieve topics af te struinen naar fouten ofzo. Please no... :)
[...]

Very true, en dan zijn er nog mensen die uit 't buitenland komen en de Nederlandse taal nog niet helemaal machtig zijn. Er staat me trouwens iets van bij dat ongeveer 3% van de Nederlandse bevolking in meer of mindere mate dyslectisch is, kan iemand dat bevestigen?
Mr. Liu schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 17:38:
[...]

Het kan, maar is niet waarschijnlijk. Juist dyslectici besteden veel aandacht aan het nakijken en corrigeren van wat ze schrijven.
Zo werkt het dus niet. Tenminste, gedeeltelijk niet. Ik herinner me nog een topic van nog geen week oud, waar iemand ook werd gewezen op de brakke spelling in de TS en die zei ook dat 'ie dyslectisch was en zijn post wel 3x had overgelezen voordat 'ie op "verstuur" drukte. Dyslecten zijn blind voor fouten, niets aan te doen. Maargoed, regels zijn natuurlijk altijd toe te passen. Ook een dyslect kan stam + t doen. (no offense)

Hoe dan ook, het was maar een idee, ik wil 't er niet doordrukken ofzo. (Zou me toch niet lukken. :z)

[ Voor 3% gewijzigd door Bergen op 10-05-2005 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greenstick

Greenstick

Groen als gras

Bergen schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 22:59:
[...]
Het moet ook niet zo zijn dat iemand zijn post ineens compleet gerestyled terugvindt
Je hebt gewoon de verantwoordelijkheid voor je eigen post, en dus ook voor de spelling. Ga je daar als mod / taal-goeroe aan zitten prutsen, dan kun je iemands verhaal totaal gaan verdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Daarnaast kan je na een edit van een ander niet zelf meer je post editen, erg onhandig dus.
Maargoed, mocht GoT ooit een taalforum worden en er op een dergelijke belachelijke manier omgegaan wordt met de users ben ik weg :w
offtopic:
Weet je meteen een manier om mij weg te krijgen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Greenstick schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 23:04:
[...]

Je hebt gewoon de verantwoordelijkheid voor je eigen post, en dus ook voor de spelling. Ga je daar als mod / taal-goeroe aan zitten prutsen, dan kun je iemands verhaal totaal gaan verdraaien.
Ik zei ook: "Het moet niet zo zijn dat..."

Mocht zoiets ooit wel geïmplementeerd worden, dan zouden users zelf moeten kunnen aangeven of andere hun posts mogen corrigeren of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Laatst online: 08:06

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

* Outerspace denkt dat dit nu gewoon een kwestie van mierenneuken is :)

het is volgens mij al lang duidelijk dat je eventuele foutjes via de TR moet aanpakken, of een subtiele hint met de offtopic code :) Dat mensen in dit topic elkaar gaan verbeteren op typfoutjes word al helemaal saai, en was imo niet eens de bedoeling van dit topic :/

[ Voor 3% gewijzigd door curry684 op 11-05-2005 03:02 . Reden: 'dit' underlined leek wel erg op een fake link :P ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

outerspace schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 01:44:
* Outerspace denkt dat dit nu gewoon een kwestie van mierenneuken is :)
En wat vinden de betreffende mieren hiervan :? :+
het is volgens mij al lang duidelijk dat je eventuele foutjes via de TR moet aanpakken, of een subtiele hint met de offtopic code :)
Maar je bent het er uiteindelijk wel mee eens dat het aangepakt moet worden, zeker als het de spuigaten uitloopt.
Dat mensen in dit topic elkaar gaan verbeteren op typfoutjes word al helemaal saai, en was imo niet eens de bedoeling van dit topic :/
Niet de bedoeling, maar zeker wel te verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Mr. Liu schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 02:17:
Maar je bent het er uiteindelijk wel mee eens dat het aangepakt moet worden, zeker als het de spuigaten uitloopt.
Wat een onzin. Dergelijke zaken ' aanpakken' leidt tot onnodige irritaties en een zut offtopic geblaat, iets wat gewoon totaal overbodig is op een techforum. En waar eindig je? Straks gaan mensen zich ergeren aan afkortingen die niet in de Dikke Van Dalen staan, zoals AFAIK, ROFL of andere termen.... ga je die dan ook aanpakken? En daarna? De verbastering? Engelse woorden op een nederlands talig forum? Houd het gewoon simpel en zanik er niet over... Het er over hebben is veel irritanter.
Niet de bedoeling, maar zeker wel te verwachten.
Kinderen sluit je helaas niet buiten.

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 22:45

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Bergen schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 22:59:
[...]
Very true, en dan zijn er nog mensen die uit 't buitenland komen en de Nederlandse taal nog niet helemaal machtig zijn. Er staat me trouwens iets van bij dat ongeveer 3% van de Nederlandse bevolking in meer of mindere mate dyslectisch is, kan iemand dat bevestigen?
Hoe hoog die percentage zou zijn, hangt ervan af wie je vraagt. www.woordblind.nl houdt het op zo'n 5% van de bevolking bron

Maar dat punt van buitenlanders- ik geloof er niet zo in. Eerst en vooral omdat de ervaring leert dat de meest kansloze gevallen op GoT die hun posts zodanig slecht verzorgen dat het niet te lezen valt, altijd autochtonen (inboorlingen...) zijn. De buitenlanders die hier rondhangen vallen juist niet zo op (sterker nog, ik zou beweren dat wij in ieder geval bewuster met taal omgaan, simpelweg omdat het niet 'vanzelf' gaat).
[...]
Zo werkt het dus niet. Tenminste, gedeeltelijk niet. Ik herinner me nog een topic van nog geen week oud, waar iemand ook werd gewezen op de brakke spelling in de TS en die zei ook dat 'ie dyslectisch was en zijn post wel 3x had overgelezen voordat 'ie op "verstuur" drukte. Dyslecten zijn blind voor fouten, niets aan te doen. Maargoed, regels zijn natuurlijk altijd toe te passen. Ook een dyslect kan stam + t doen. (no offense)
Idd. Dyslexie is vrij snel te herkennen, met name omdat de spelfouten niet consequent zijn en dat de grammatica wel van consequent hoog niveau is (juist omdat dyslectici zichzelf aanleren alles 3x over te lezen). Maar dyslectici zijn het probleem niet. Mensen die de boel totaal niet verzorgen zijn dat wel. Een dyslecticus zal rare spelling hebben, maar mits voldoende moeite gedaan een verder wel samenhangend en accuraat verhaal.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-05 09:15
The Cheese schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 13:23:
[...]

Late reactie terug: dank voor je verbetering.
Hoewel 'de topic' ook mag, vind ik 'het topic' veel beter klinken, en het had dus inderdaad 'dat' moeten zijn. Bedankt voor de feedback. Dat waardeer ik.
We zijn hier op deze wereld om elkaar te helpen en becommentarieren in de vorm van feedback. Alleen dán kunnen we een betere wereld maken :)

Ik zat daarnet nog even te twijfelen of ik een TR zou maken over dit topic: [rml][ Vrijdagmiddagonzin] wat is je terroristen naam[/rml]

Terroristennaam is namelijk 1 woord, niet 2 :)

Maarja, ik heb me maar ingehouden. Mensen worden niet blij als ik om dit soort kleine dingetjes TR's ga doen (al hoewel ik het wel zou waarderen als een modje even zou editten ;) )

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Cis schreef op vrijdag 13 mei 2005 @ 22:15:
Maarja, ik heb me maar ingehouden. Mensen worden niet blij als ik om dit soort kleine dingetjes TR's ga doen (al hoewel ik het wel zou waarderen als een modje even zou editten ;) )
In de subfora waar ik toevallig de topictitels kan veranderen zou ik het geen probleem vinden, als ik de fout zelf niet al gevonden heb.
Pagina: 1 2 Laatste