[Topictitels] Spelfouten melden?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 931 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 08:02
Al enige tijd stoor ik me aan de enorme spelfouten, stijlfouten en grammaticale fouten in topictitels. Deze fouten wisselen van kleine foutjes (een stomme typo, bijvoorbeeld een y i.p.v. een t ) tot grove fouten ("jou... boek" of "verenigd U allen").
Laatst is er al een topic over geopend, die dit onderwerp deels beslaat:
Waarom maakd iedereen van die enorme fouten?

Ik ben jarenlang fanatiek bezig geweest met het corrigeren van mensen, maar ik ben zo'n beetje correctiemoe geworden :) . Ik heb er geen zin meer in, en ik denk dat ik ook heel lang fout bezig geweest ben. Ik heb weinig begrip getoond voor de mensen met dyslexie.

Ik heb nooit gezeurd om een vraagteken te weinig / teveel of een komma. Het zijn puur de d's, t's en dergelijke waar ik me druk om maakte. Nu vraag ik me een beetje af: wordt het prijs gesteld als ik een TR opgooi voor elke titel die een fout bevat? Of kan ik het maar beter laten, omdat het geen nut heeft (mensen die dyslexie hebben / te lui zijn om spelling te controleren, zullen het toch niet leren) ?

[ Voor 5% gewijzigd door Cis op 06-05-2005 20:46 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:50

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik denk dat als ik keer op keer een TR van je zie met een verzoek tot titelfix dat ik er wel moe van wordt ;)

Zo hier en daar is het geen enkel probleem, zolang het maar geen queste wordt om alle fouten aan te geven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-05 11:07

dawuss

gadgeteer

Hangt ook een beetje af van de aard van de typo natuurlijk :)

Werkwoordsvormen fout zijn irritant, maar als je "I-pod" gaat schrijven in plaats van "iPod", vindt de search het topic niet meer op het moment dat je op "ipod" zoekt :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik kan me voorstellen dat het voor moddertorren vervelend is telkens alle spelfouten eruit te slopen. Daarnaast zie ik regelmatig correcties op een titel, door een moderator, die ook weer een andere fout bevat.

De Nederlandse taal lijkt wel per dag moeilijker te worden. De oorzaak kan echter ook liggen in het slechte onderwijs of in een vermindering van werkzame bestandsdelen in de hersenen. Ik heb geen flauw idee.

Benoem als test eens een topictitelmoderator. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Laatst online: 27-05 08:02
SmartDoDo schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 20:48:
Ik denk dat als ik keer op keer een TR van je zie met een verzoek tot titelfix dat ik er wel moe van wordt ;)
Ok, dan ga ik je wel ICQen O+
dawuss schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 20:52:
Hangt ook een beetje af van de aard van de typo natuurlijk :)

Werkwoordsvormen fout zijn irritant, maar als je "I-pod" gaat schrijven in plaats van "iPod", vindt de search het topic niet meer op het moment dat je op "ipod" zoekt :)
Of het I-pod of Ipod of Aaipot moet zijn, weet ik zelf niet eens, dus dat zou ik ook niet melden :)
Het gaat mij voornamelijk om d's, t's en bezittelijke voornaamwoorden, zoals "jou boek" en "ik geef jouw een knal.

Voorbeeld: laatst was er een topictitel Verenig[b]d u Allen
In dat topic is meteen de eerste reactie van gunhead:
hebben ze de stam+t regel overgeslagen bij je inburgeringscursus?"
Nadat er 4 pagina's waren volgeschreven, heb ik maar een TR aangemaakt om de d te veranderen in een t (verenigt). Toen dat niet werd gedaan, heb ik na 3 uur SmartDodo maar even aangeschoten via ICQ :P

We zitten hier met allemaal vrijwilligers, ik doe het ook 'voor mijn lol', dus we kunnen er simpel over praten: als jullie het best vinden, vind ik het ook best, en zal ik bij dit soort fouten blijven TR-en.
Hebben jullie het liever niet, omdat jullie vinden dat ik een irritante betweter ben die zich druk maakt om kleine dingetjes: ook best, dan zal ik geen TR's meer doorsturen. Even goede vrienden :)

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Als een TR nodig is om een mod duidelijk te maken dat er een spelfout in een topic titel staat, dan zegt dat wellicht ook iets over het taalniveau van de mods... :X ;)

* Millennyum ergert zich ook aan deze taalfouten maar heeft het al lang geleden opgegeven om de wereld te verbeteren, zeker wat betreft internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Millennyum schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 22:45:
Als een TR nodig is om een mod duidelijk te maken dat er een spelfout in een topic titel staat, dan zegt dat wellicht ook iets over het taalniveau van de mods... :X ;)
Och, dat durf ik voor mezelf wel toe te geven ;)

Helaas heb ik een blackout wat betreft een bepaald deel van de basisschool dus ik doe weleens gekke dingen met d's en t's enzo.... B)

Cis heeft van mij al wat meer uitleg gehad over het TR'en van titels en het is wat mij betreft een kwestie van een middenweg zoeken. Als je het een sport vindt om zoveel mogelijk fouten te vinden en die vervolgens te melden dan heb je kans dat men wel wat moe van je wordt :P Meldt je daarentegen zo hier en daar een fout dan is dat volgens mij geen enkel probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Millennyum schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 22:45:
niet iedereen is een wereld wonder met taal gebruik, sommige schijnen dat wel eens te vergeten, niet iedereen heeft vroeger op school alleen maar 10en gehaald :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:02

Luke!

#Treinbaas
Erkens schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:12:
[...]
niet iedereen is een wereld wonder met taal gebruik, sommige schijnen dat wel eens te vergeten, niet iedereen heeft vroeger op school alleen maar 10en gehaald :/
Om -d, -dt of -t goed te kunnen gebruiken heb je geen tien nodig, maar een één. Dat is zowat de basis van het onderwijs in de Nederlandse taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-05 13:05

Sprite_tm

Semi-Chinees

Iig in het forum waar ik mod (CM&E dus) val ik zelf al over de meeste spelvaudten, maar als ik er eentje mis vind ik het helemaal niet erg om daar mbv. een topicreport op gewezen te worden. Tis een kleine moeite, en titles zijn dingen die je eigenlijk elke keer leest, als je daar een spelfout inziet kan je dat zwaar irriteren als je 'm toevallig opmerkt.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nik
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:17

Nik

Om heel eerlijk te zijn, ik heb die regeltjes best geleert, maar een d of een t, ik denk er niet zo bij na eigenlijk. Zolang het maar leesbaar is toch? Zodra je dingen gata schijven zoals "kik hep ene mooie compjoeter" ofzo, dan erger ik me er wel aan. Maar d of t... Tja...

Iemand die mij dat verschil nu eens uit kan leggen? Is het nu "geleerd of geleert"? IMHO is een d of een t ook niet nadelig voor de zoekmachine hier he :) Tenzij je dan weer iPot zegt :+

[ Voor 19% gewijzigd door Nik op 06-05-2005 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Luccus schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:15:
[...]

Om -d, -dt of -t goed te kunnen gebruiken heb je geen tien nodig, maar een één. Dat is zowat de basis van het onderwijs in de Nederlandse taal.
moet ik dit als een flame opvatten :? :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Erkens schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:21:
[...]

moet ik dit als een flame opvatten :? :r
Nee, als een onhandige opmerking ;) Niet iedereen heeft de luxe voutloos Nederlands te kunnen. Als dat eerst eens geaccepteerd wordt zijn we een stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
SmartDoDo schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:08: Meld je daarentegen zo hier en daar een fout dan is dat volgens mij geen enkel probleem :)
Kan het niet zou gemaakt worden dat topicstarters zelf kun topictitel mogen aanpassen?
Vaak zien topicstarters volgens mij zelf ook wel de fout, maar kunnen ze die niet meer aanpassen.

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Erkens schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:12:
[...]
Niet iedereen is een wereldwonder met taalgebruik, sommigen schijnen dat weleens te vergeten. Niet iedereen heeft vroeger op school alleen maar tienen gehaald.

Maar een paar vauten, vald wel mee tog?

Just kiddin' :)

Het is geen groot maar een storend probleem.

[ Voor 7% gewijzigd door Guardian Angel op 06-05-2005 23:30 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergen
  • Laatst online: 27-05 12:52

Bergen

Spellingscontroleur

proller schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:18:
Iemand die mij dat verschil nu eens uit kan leggen? Is het nu "geleerd of geleert"?
Is het leerte of leerde? You get the point? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SmartDoDo schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:26:
[...]

Nee, als een onhandige opmerking ;) Niet iedereen heeft de luxe voutloos Nederlands te kunnen. Als dat eerst eens geaccepteerd wordt zijn we een stuk verder.
Ik zie niet in waarom het een onhandige opmerking is, een flame evenmin. Om -d, -dt en -t goed te kunnen toepassen hoef je toch geen tien voor het vak Nederlands te hebben? Dat vak houdt zich vooral bezig met tekstverklaren in de bovenbouw van de middelbare school. Een enkele keer een fout maken op dat gebied is niet zo erg, maar fouten als ik werdt en hij word zijn gewoon dom. Daar is mijns inziens geen discussie over mogelijk. Als je van jezelf weet dat je niks van de Nederlandse taal begrepen hebt, haal je je brouwsel maar door bijvoorbeeld MS Word, dat haalt zulke troep er in ieder geval uit. Moeilijke woorden een keer fout schrijven, à la, maar niet een simpele werkwoordsvorm als ik werd.

[ Voor 7% gewijzigd door Luke! op 06-05-2005 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Luccus schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:35:
[...]
Een enkele keer een fout maken op dat gebied is niet zo erg, maar fouten als ik werdt en hij word zijn gewoon dom. Daar is mijns inziens geen discussie over mogelijk.
Altijd fijn als mensen een discussie bij voorbaat al dichtgooien recht in het gezicht van mensen die daar een andere mening over hebben :)

Enfin, dat is een andere discussie en bovenal niet ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Laatst online: 00:48
Luccus schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:35:
Dat vak houdt zich vooral bezig met tekstverklaren in de bovenbouw van de middelbare school. Een enkele keer een fout maken op dat gebied is niet zo erg, maar fouten als ik werdt en hij word zijn gewoon dom.
Ik gok dat je "ik werdt" ook minder vaak tegen komt dan "hij word", en opzich erger ik me ook totaal niet aan het ontbreken van die t bij de laatste, ik kan hem zelf ook makkelijk vergeten als ik er niet lang genoeg over nadenk. Doelbewust een t typen bij ik werdt snap ik dan weer niet, maargoed...

Ik zie het probleem met taalfouten niet zo. Het is op een forum IMO de bedoeling om een bepaalde boodschap over te dragen, en zolang het begrijpbaar blijft is dat doel bereikt. Zitten er naar jouw mening teveel fouten in een topic, dan lees je het niet, simpel als je het mij vraagt...
Maargoed, dat is mijn mening dus, ik weet ook dat dit bij veel mensen anders is. Het zal wel een generatieverschil zijn ofzo, maar als ik een stuk tekst lees en er staan simpele werkwoordsfoutjes in (als "'hij word') valt me dat nieteens meer op (als het te gek wordt met dingen als "ik worden" naturlijk wel :P), maar mijn vader bijvoorbeeld valt over elk klein foutje... tja.
Luccus schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:15:
[...]

Waarschijnlijk kunnen de meeste mensen het prima ja, maar mijn primaire doel als ik een post maak op GoT is iemand helpen met een probleem ofzo, of een nuttige discussie voeren, niet constant letten op taalfouten die ik eventueel zou kunnen maken... Maargoed, volgens mij vallen de taalfouten in mijn geval ook nog wel mee... :P

[ Voor 4% gewijzigd door Xander op 06-05-2005 23:48 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SmartDoDo schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:40:
[...]

Altijd fijn als mensen een discussie bij voorbaat al dichtgooien recht in het gezicht van mensen die daar een andere mening over hebben :)
"Mijns inziens is daar geen discussie over mogelijk.", "Ik ben van mening dat daar geen discussie over mogelijk is." Maar als jij een goed argument kunt verzinnen, waarom de door mij aangehaalde fouten niet dom zijn, dan hoor ik dat graag. Ik ben benieuwd hoe je wilt beargumenteren dat het gebruik van spellingscontrole zoals bijvoorbeeld in MS Word zit, en die een groot deel van zulke fouten opspoort, niet voldoende is om een aanzienlijk deel van de fouten met -d, -dt en -t te vermijden en daarmee die fouten dus onnodig maakt.

Wanneer, en daarmee komen we dus terug op het onderwerp van deze topic, mensen die moeite hebben met de Nederlandse taal, hun teksten zorgvuldigeren nalopen en desnoods nog eens een spellingscontrole laten doorlopen, vermindert het aantal onnodige en storende fouten en is het niet nodig om deze per PM te melden.

[ Voor 18% gewijzigd door Luke! op 06-05-2005 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
XanderH schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:47:
[...]

Ik gok dat je "ik werdt" ook minder vaak tegen komt dan "hij word", en opzich erger ik me ook totaal niet aan het ontbreken van die t bij de laatste, ik kan hem zelf ook makkelijk vergeten als ik er niet lang genoeg over nadenk. Doelbewust een t typen bij ik werdt snap ik dan weer niet, maargoed...

Ik zie het probleem met taalfouten niet zo. Het is op een forum IMO de bedoeling om een bepaalde boodschap over te dragen, en zolang het begrijpbaar blijft is dat doel bereikt.
Jammer dat de begrijpbaarheid voor een deel afhangt van de correctheid van het taalgebruik. In heel wat gevallen leidt een foute spelling tot significant betekenisverschil, de zin "ik ben beter begrijpbaar als jou" betekent heel wat anders dan "ik ben beter begrijpbaar dan jou". Ook bij "grote" vs "grootte" en het tegenwoordig populaire gebruik van spaties in samenstellingen ("samen stellingen", "spel fout") is het soms gokken wat de persoon nou in hemelsnaam bedoelt, wat mij in ieder geval onwenselijk lijkt.
Bij veel taalfouten moet je (ik in ieder geval) extra lang nadenken over de betekenis van een zin, correct taalgebruik maakt het interpreteren van een verhaal veel en veel gemakkelijker.
Zitten er naar jouw mening teveel fouten in een topic, dan lees je het niet, simpel als je het mij vraagt...
En hoe moet je dat zien voordat je hem opent?
Maargoed, dat is mijn mening dus, ik weet ook dat dit bij veel mensen anders is. Het zal wel een generatieverschil zijn ofzo, maar als ik een stuk tekst lees en er staan simpele werkwoordsfoutjes in (als "'hij word') valt me dat nieteens meer op (als het te gek wordt met dingen als "ik worden" naturlijk wel :P), maar mijn vader bijvoorbeeld valt over elk klein foutje... tja.
Ik denk dat ik lang nog niet zo oud ben als je vader, en ik ken naast mij nog genoeg mensen die gevoelig zijn voor taalfouten.

[...]
Waarschijnlijk kunnen de meeste mensen het prima ja, maar mijn primaire doel als ik een post maak op GoT is iemand helpen met een probleem ofzo, of een nuttige discussie voeren, niet constant letten op taalfouten die ik eventueel zou kunnen maken...
Ik vind dat dat doel beter te bereiken als je de middelen die je gebruikt correct hanteert :)
Maargoed, volgens mij vallen de taalfouten in mijn geval ook nog wel mee... :P
Klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Luccus schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:55:
[...]
Maar als jij een goed argument kunt verzinnen, waarom de door mij aangehaalde fouten niet dom zijn, dan hoor ik dat graag. Ik ben benieuwd hoe je wilt beargumenteren dat het gebruik van spellingscontrole zoals bijvoorbeeld in MS Word zit, en die een groot deel van zulke fouten opspoort, niet voldoende is om een aanzienlijk deel van de fouten met -d, -dt en -t te vermijden en daarmee die fouten dus onnodig maakt.
Om te beginnen is het niet werkbaar om postings eerst door Word te halen voordat je ze daadwerkelijk submit. Verder wil de Word spelling nog weleens feilbaar blijken.

Ik doe mijn best met regels als:

ik loop -> ik werk
hij loopt -> hij werkt
ik word -> hij wordt

Maar de regels snap ik niet omdat ik die nooit heb begrepen. Het feit dat er mensen zijn zoals ik, en hoewel ik soms best dom kan doen ben ik ervan overtuigd dat die dommigheid best meevalt, geeft al aan dat het afdoen van taalfouten als dom een verkeerde generalisatie is. In ieder geval in mijn ogen.

Als ik dan terugkom op de topictitelfouten, waar het hier specifiek om gaat, dan moet ik zeggen dat ik me in het geheel niet erger aan hier en daar een foutje. Ik ben niet feilloos, dan verwacht ik dat ook niet van anderen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
blaataaps schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:01:
[...]
Jammer dat de begrijpbaarheid voor een deel afhangt van de correctheid van het taalgebruik. In heel wat gevallen leidt een foute spelling tot significant betekenisverschil, de zin "ik ben beter begrijpbaar als jou" betekent heel wat anders dan "ik ben beter begrijpbaar dan jou". Ook bij "grote" vs "grootte" en het tegenwoordig populaire gebruik van spaties in samenstellingen ("samen stellingen", "spel fout") is het soms gokken wat de persoon nou in hemelsnaam bedoelt, wat mij in ieder geval onwenselijk lijkt.
Bij veel taalfouten moet je (ik in ieder geval) extra lang nadenken over de betekenis van een zin, correct taalgebruik maakt het interpreteren van een verhaal veel en veel gemakkelijker.

[...]
En hoe moet je dat zien voordat je hem opent?

[...]
Ik denk dat ik lang nog niet zo oud ben als je vader, en ik ken naast mij nog genoeg mensen die gevoelig zijn voor taalfouten.
Tja ik zeg al, het verschilt per persoon. Ik ben 16, behoor zelfs tot de "breezah-cultuur" als je het zo wilt zeggen, en ben er gewoon aan gewend, ik lees iig vrij snel over spelfouten heen. Zéker in topictitels eigenlijk, ook goed gespelde topictitels zijn vaak nog zo cryptisch dat je toch het topic zelf moet lezen voordat je iets van het probleem begrijpt. Misschien dat het met spelfout minder net op de forumindex staat, maar ik erger me er dus iig niet aan ;) Al vraag ik me ook af of het relevant is of ík er last van heb :P
Ik vind dat dat doel beter te bereiken als je de middelen die je gebruikt correct hanteert :)
En dat geldt met alles, geen specs vermelden in een post zorgt er ook voor dat je doel minder snel bereikt wordt, zo kan ik nog wel wat dingen verzinnen. Als je het mij vraagt gewoon pech voor de topicstarter, niet het probleem voor de moderators.
Klopt.
Leuk om te weten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik ben toch niet de enige die d/t/dt en dergelijke zonder nadenken (letterlijk!) kan toepassen? Als ik het kan, waarom kunnen andere mensen (afgezien van mensen met echte woordblindheid) dat dan niet? Ook die hebben het op de lagere school geleerd, net als ik. En ja, ook ik maakte gewoon fouten op de lagere school, daar leer je van. Tenminste, dat is de bedoeling maar blijkbaar is dat de laatste 15 jaar niet meer het geval.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:12:
Ik ben toch niet de enige die d/t/dt en dergelijke zonder nadenken (letterlijk!) kan toepassen?
Nee, dat denk ik ook te kunnen. Mede daarom denk ik er vaak niet meer bij na (ja, ook letterlijk) en doe ik het soms verkeerd.
Ook die hebben het op de lagere school geleerd, net als ik. En ja, ook ik maakte gewoon fouten op de lagere school, daar leer je van. Tenminste, dat is de bedoeling maar blijkbaar is dat de laatste 15 jaar niet meer het geval.
Ik vergeet wel meer dingen van de lagere school. :+ Serieus, als ik zou gaan nadenken over de regels voor -t/-d/-dt kan ik ze waarschijnlijk niet meer bedenken.
Misschien ligt het wel aan het onderwijsstelsel van tegenwoordig ja, veel toetsen voor nederlands maak je ook al op de computer (met spellingcontrole!)... Er zijn wel meer dingen die ik op de basisschool geleerd heb die ik sinds de middelbare school niet meer kan eigenlijk, heb laatst nog geprobeerd om uit te vinden hoe zo'n staartdeling werkt, kwam er niet uit dus. Maar ik heb een rekenmachine... 8)7
Maargoed, alhoewel ik sommige regels niet meer zou kennen heb ik toch het idee dat ik begrijpbare posts kan maken, ik maak me er ook niet meer al te druk over eigenlijk...

edit:

Hm, bij nader inzien wat offtopic... * Xander moet eens uit LA discussies die ergens anders over gaan blijven ofzo 8)7
-NMe- schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:25:
Ik realiseer me dat er mensen zijn die niet zo goed zijn in Nederlands als ik, en ik weet maar al te goed dat de helft van de Nederlandse bevolking het kofschip niet onder de knie heeft.
offtopic:
Leuk voorbeeldje hoe goed Nederlands bij mij blijft hangen... ik weet dat die regel van 't kofschip iets met werkwoordspelling was maar kan er niet meer opkomen wat het nou precies was :X
Ahwel, ik sta dan ook maar een 5,6 voor Nederlands :P

[ Voor 27% gewijzigd door Xander op 07-05-2005 00:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-05 15:21

NMe

Quia Ego Sic Dico.

SmartDoDo schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:26:
kunnen -> kennen :+

Anyway, ik ben zelf wel redelijk goed onderlegd wat betreft taalgebruik. Voor Nederlands en Engels heb ik altijd wel aanleg gehad, en ik stoor me vaak wel een beetje aan fout taalgebruik, omdat het voor mij zo vanzelfsprekend is. Echter, iemand op fout taalgebruik wijzen in de context van dit forum doe ik nooit (afgezien van hierboven dan O-) ), aangezien daar hier de plaats niet voor is. Ik realiseer me dat er mensen zijn die niet zo goed zijn in Nederlands als ik, en ik weet maar al te goed dat de helft van de Nederlandse bevolking het kofschip niet onder de knie heeft. Als ik mensen op elke taalfout die ze maken moest wijzen, dan was is lang bezig. ;)

Hoe dan ook, als ik een fout zie in een topictitel in een forum waar ik dat kan aanpassen (welgeteld 2 :+), dan fix ik het wel even. Geen probleem. Ik zou er persoonlijk echter geen TR's voor willen zien, want zo rampzalig is het ook weer niet. Slecht Nederlands hoeft nog geen ondergrond te zijn voor een slechte discussie, en dus voor mod-aandacht. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

XanderH schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:20:
[...]

Nee, dat denk ik ook te kunnen. Mede daarom denk ik er vaak niet meer bij na (ja, ook letterlijk) en doe ik het soms verkeerd.
Oefening baart kunst. Dus: denk er een tijdje lang over na elke keer dat je er een tegenkomt en je doet 't vanzelf goed. Geloof me, zo gaat 't echt.
Ik vergeet wel meer dingen van de lagere school. :+ Serieus, als ik zou gaan nadenken over de regels voor -t/-d/-dt kan ik ze waarschijnlijk niet meer bedenken.
Misschien ligt het wel aan het onderwijsstelsel van tegenwoordig ja, veel toetsen voor nederlands maak je ook al op de computer (met spellingcontrole!)... Er zijn wel meer dingen die ik op de basisschool geleerd heb die ik sinds de middelbare school niet meer kan eigenlijk, heb laatst nog geprobeerd om uit te vinden hoe zo'n staartdeling werkt, kwam er niet uit dus. Maar ik heb een rekenmachine... 8)7
Maargoed, alhoewel ik sommige regels niet meer zou kennen heb ik toch het idee dat ik begrijpbare posts kan maken, ik maak me er ook niet meer al te druk over eigenlijk...
Ik zou ook niet meer weten hoe ik een staartdeling zou moeten doen. Inderdaad heb ik daar een rekenmachine voor ;) Het verschil echter, tussen staartdelingen en taal is dat je taal dagelijks gebruikt en staartdelingen.. wel.. nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Een topictitel MAG gewoon geen fouten bevatten. Het is vaak de eerste kennismaking met dit forum dat zo graag als 'hét computer-forum' van Nederland wordt geprofileerd.

Zoek je een oplossing van jouw probleem, met hulp van bijvoorbeeld Google, dan vind je vaak de topictitel terug. Ik vraag me af wat men zal denken van een professioneel forum dat fouten tolereert.

Natuurlijk, niet iedereen heeft volledige kennis van het Nederlands, maar als er voor de FP een speciaal topic is, Spel- en tikfoutjes - deel 12, dan moet het toch op zijn minst mogelijk zijn ook wat inzet te tonen om een topictitel correct te vermelden dan wel te corrigeren.

offtopic:
Ik zou wel eens wat bedrijfsmatige correspondentie willen zien geschreven door enkele van de forumleden. Als dat wel zonder fouten kan, dan is het een kwestie van gemakzucht om het hier slordig te doen.

Een slordige brief met fouten verzonden door een bedrijf is voor mij aanleiding wat minder serieus naar het betreffende bedrijf te kijken.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Guardian Angel schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:34:
Een topictitel MAG gewoon geen fouten bevatten. Het is vaak de eerste kennismaking met dit forum dat zo graag als 'hét computer-forum' van Nederland wordt geprofileerd.

Zoek je een oplossing van jouw probleem, met hulp van bijvoorbeeld Google, dan vind je vaak de topictitel terug. Ik vraag me af wat men zal denken van een professioneel forum dat fouten tolereert.
Sorry, maar reageer je nu niet een beetje overtrokken? :?

Het forum profileert zich, zoals je zelf al zegt, als een computerforum. Waarom zou elke technicus Meester in de Nederlandse taal moeten zijn? Juist technici, die over het algemeen B-profielen hebben gevolgd op school, zijn slecht in talen, die weer terug te vinden zijn in A-profielen.

Verder: je doet alsof taalfouten een grove overtreding zijn waartegen hardhandig moet worden opgetreden. Niet iedereen is perfect. Jij maakt ook wel eens een tikfoutje. Iemand die dit forum links laat liggen omdat sommige gebruikers een tik- of spelfoutje maken, die ben ik sowieso liever kwijt dan rijk. Het gaat toch zeker wel om de inhoud van de posts, los van de bijbehorende spelling? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawuss
  • Laatst online: 22-05 11:07

dawuss

gadgeteer

-NMe- schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:44:
[...]

Het forum profileert zich, zoals je zelf al zegt, als een computerforum. Waarom zou elke technicus Meester in de Nederlandse taal moeten zijn? Juist technici, die over het algemeen B-profielen hebben gevolgd op school, zijn slecht in talen, die weer terug te vinden zijn in A-profielen.

Verder: je doet alsof taalfouten een grove overtreding zijn waartegen hardhandig moet worden opgetreden. Niet iedereen is perfect. Jij maakt ook wel eens een tikfoutje. Iemand die dit forum links laat liggen omdat sommige gebruikers een tik- of spelfoutje maken, die ben ik sowieso liever kwijt dan rijk. Het gaat toch zeker wel om de inhoud van de posts, los van de bijbehorende spelling? :?
Dat is trouwens niet helemaal waar :)
* dawuss heeft zowel de A-kant als de B-kant kunnen overzien, en beheersing van de Nederlandse taal heeft daar helemaal niets mee te maken, omdat dat in het algemene deel valt :)

Verder ben ik het wel met je eens dat er grenzen zijn aan hoe ver je moet gaan voor je aan het mierenneuken bent. Net zoals niet alle oplossingen en lappen code die hier gepost worden niet helemaal foutloos zijn, zal ook de taal dat niet zijn. Het internet is nu eenmaal een informeel medium, get used to it :) Zo lang het geen BrEeZaH slang is, maar gewoon normaal Nederlands, struikel ik niet over een enkele d/dt fout, maar mag je hem wat mij betreft ook zeker wel melden in een TopicReport (ook als topicstarter) :)

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143349

XanderH schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:20:
Er zijn wel meer dingen die ik op de basisschool geleerd heb die ik sinds de middelbare school niet meer kan eigenlijk, heb laatst nog geprobeerd om uit te vinden hoe zo'n staartdeling werkt, kwam er niet uit dus. Maar ik heb een rekenmachine... 8)7
[Offtopic staartdelen]
2./.486.\.....3
.....i.i.6.......i
.....i.i.0.......i
.....i.8.......43
.....i.0.......i i
....4.........243
[\Offtopic staartdelen]

{Ontopic]
Voor mij is het inderdaad ook al 14 jaar geleden dat ik de basisschool heb verlaten. Ik ben vroeger nooit goed geweest in NLs, altijd spelfouten, letters omdraaien, om over grammatica al helemaal niet te praten. Die regels ken ik nog altijd niet. Op de een of andere manier lukt het me toch bijna altijd wel door simpel redeneren de goede werkwoordsvorm te vinden... ik fiets, jij fietst etc....

M.i. bij velen ook een kwestie van even de tijd nemen om je eigen stuk door te lezen ;)
Daarnaast zijn er natuurlijk altijd mensen bij die het wel proberen goed te doen maar waar het gewoonweg niet altijd lukt. Ik heb in het verleden ook altijd mensen verbeterd, soms doe ik dat nog (irri he :+ ). Een ding dat ik de laatste jaren wel heb geleerd is dat ook dan nog lang niet iedereen het wel snapt, zich er wat van aantrekt, etc. Maw; degene die er zoveel werk in wil steken om alle spelfouten te corrigeren houdt alleen zichzelf bezig (maar goed, da's mijn mening) _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 143349 op 07-05-2005 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Guardian Angel schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:34:
Er zijn genoeg succesvolle sites (bv. in het buitenland) die helemaal niet zo geobsedeerd zijn met spelling. Ik hoef Slashdot niet te noemen zeker? ;)

GoT profileert zich verder niet als een professioneel forum - de aanpak is op sommige plekken geprobeerd serieus te maken maar dat is het dan ook ;)
Natuurlijk, niet iedereen heeft volledige kennis van het Nederlands, maar als er voor de FP een speciaal topic is, Spel- en tikfoutjes - deel 12, dan moet het toch op zijn minst mogelijk zijn ook wat inzet te tonen om een topictitel correct te vermelden dan wel te corrigeren.
Persoonlijk zou ik liever zien dat men beter let op de feitelijke inhoud van topics en nieuws artikelen dan op de spelling. Ik vind wat dat betreft de balans op GoT dan ook beter dan op de frontpage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik denk dat ik me maar ga aanpassen en niet langer probeer elk foutje in mijn eigen teksten te vermijden. Dat zal wel een probleem worden. :)

Dat GoT zich verder niet als een professioneel forum profileert ben ik niet met je eens. Juist aan het hoge niveau wordt gehecht. Lees er de diverse FAQ's maar op na.

Nogmaals. men hoeft van mij geen vlekkeloos Nederlands te kunnen schrijven. Een kleine beetje aandacht aan het schrijven van een reactie lijkt me niet veel moeite meer kosten.

Wat topictitels betreft, daar kan een gebruiker achteraf niets aan veranderen en daarom is dat een taak die alleen een moderator kan uitvoeren.
-NMe- schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:44:
[...]

Jazeker, ik maak ook weleens een foutje al denk ik dat het er verrekt weinig zullen zijn. In de bijna 8.800 postings van mijn hand staan waarschijnlijk minder schrijffouten dan in een gemiddeld topic met een paar honderd reacties. Tot zover mijn eigen schouderklopje. :)

De echte techneuten onder de gebruikers maken ook weinig fouten hoor, je onderschat hun basiskennis.

Persoonlijk stoor ik me aan een tikfout in een topictitel. Er hoeft wat mij betreft zeker niet hardhandig tegen opgetreden te worden. Zo schreef ik het niet en zo is het beslist niet te lezen. Hoe bedoel je overtrokken reageren?

De inhoud van de post is inderdaad van een groter belang, daarom heeft de TS het over de topictitels. :)

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:07

Steve

Krokodil \o/

Als taalliefhebber gaan mijn tenen ook wel eens krommen als ik een spel- of taalfout zie, zeker in een topictitel. In Frontpage Algemeen zou ik opvallende spelfout in een topictitel nog wel veranderen, maar verder zal ik er weinig aandacht aan besteden, laat staan een TR erover aanmaken. Dit is een forum waarop mensen onderling communiceren en mensen maken nu eenmaal spel- en taalfouten, dat is altijd zo geweest en zal altijd zo blijven. Ik kan het begrijpen dat je een fout verbeterd wilt zien die kwalijke gevolgen kan hebben voor zoekopdrachten (zoals i-pod / ipod), maar laten we verder niet overdrijven.

Spel- en taalfouten in FP-berichten en mededelingen op het forum zal ik daarentegen altijd verbeteren of melden.
elevator schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 01:13:
Persoonlijk zou ik liever zien dat men beter let op de feitelijke inhoud van topics en nieuws artikelen dan op de spelling. Ik vind wat dat betreft de balans op GoT dan ook beter dan op de frontpage.
Dat wordt dan ook gedaan ;). Voor opmerkingen over de inhoud van nieuwsartikelen is er het hele forum Frontpage Algemeen, voor spel- en taalfouten een enkel topic.

[ Voor 25% gewijzigd door Steve op 07-05-2005 03:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

dawuss schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:50:
Dat is trouwens niet helemaal waar :)
* dawuss heeft zowel de A-kant als de B-kant kunnen overzien, en beheersing van de Nederlandse taal heeft daar helemaal niets mee te maken, omdat dat in het algemene deel valt :)
Ok, ik vergat een stukje in mijn post: "over het algemeen". Veel technici hebben minder talent voor talen dan bijvoorbeeld economen. Dat is in het algemeen vaak zo, en ik zag het dan op mijn middelbare school ook heel erg terug: in mijn klas (een A-klas) werden veel betere punten gehaald voor dezelfde examens dan in de B-klas. :)
Guardian Angel schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 02:49:
Ik denk dat ik me maar ga aanpassen en niet langer probeer elk foutje in mijn eigen teksten te vermijden. Dat zal wel een probleem worden. :)
Dus omdat anderen moeite hebben met het gebruik van de Nederlandse taal ga jij, iemand die er geen enkel probleem mee heeft, bewust fouten maken? Klinkt best krom, niet? :)
Dat GoT zich verder niet als een professioneel forum profileert ben ik niet met je eens. Juist aan het hoge niveau wordt gehecht. Lees er de diverse FAQ's maar op na.
Hoog niveau is niet gelijk aan professionaliteit. In P&W lopen wel wat mensen rond die op een hoog niveau posten. Echter, ik weet zeker dat ze bij lange na niet allemaal professioneel bezig zijn met datgene waar ze over posten.

Bovendien betekent professionaliteit op techgebied nog steeds niet dat diegene ook goed moet kunnen schrijven. Je suggereert dat slechte spelling mensen afschrikt die hier eventueel wel zouden willen posten, maar blijkbaar spelling gelijkstellen aan niveau. Dat is hetzelfde als je fiets niet naar een bepaalde fietsenmaker brengen zodat hij je band kan plakken, omdat hij niet goed kan koken. ;)
Nogmaals. men hoeft van mij geen vlekkeloos Nederlands te kunnen schrijven. Een kleine beetje aandacht aan het schrijven van een reactie lijkt me niet veel moeite meer kosten.
Sommige mensen kunnen dat gewoon niet. Echt, dat is zo. Er zijn vast ook wel dingen waar jij goed in bent, waarvan een ander zegt "God, wat simpel, dat je dat niet snapt..." Niet iedereen weet en/of kan hetzelfde, en dat is maar goed ook. :)
Wat topictitels betreft, daar kan een gebruiker achteraf niets aan veranderen en daarom is dat een taak die alleen een moderator kan uitvoeren.
Dat zie je verkeerd. :) Een gebruiker kan dus ook gewoon een TR plaatsen. Als een topicstarter een taal- of spelfout ziet in zijn eigen topic, dan zie ik daar graag een TR van terug. Als iemand toevallig tijdens het bladeren een fout tegenkomt ook. Maar ik heb persoonlijk geen behoefte aan een of andere self-appointed taalagent die een TR gaat plaatsen bij elk klein foutje. :)
Persoonlijk stoor ik me aan een tikfout in een topictitel. Er hoeft wat mij betreft zeker niet hardhandig tegen opgetreden te worden. Zo schreef ik het niet en zo is het beslist niet te lezen. Hoe bedoel je overtrokken reageren?
Nou, ik doelde vooral op dit stukje in een post van je:

Je taalgebruik suggereert hier dat het je een doorn in het oog is als iemand een spelfoutje maakt, terwijl het IMHO echt geen ramp is. Er zal echt niemand zijn die wegblijft van een forum omdat er d/t fouten gemaakt worden, simpelweg omdat dat overal gebeurt. Ik heb intussen 5 werkgevers gehad die regelmatig informatie verstrekten op papier. Van die 5 mensen heb ik nog nooit een brief gehad waar ik niet minstens één of twee fouten uit kon halen, en toch runnen die mensen maar even mooi een succesvol bedrijf.

Als je goed kan schrijven en spellen is dat heel mooi, maar ga anderen niet staven aan je eigen talenten. Andere mensen zijn gewoon ergens anders goed in, waar jij weer niet goed in bent. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Dat laatste weet ik wel heel erg zeker. :)
Je taalgebruik suggereert hier dat het je een doorn in het oog is als iemand een spelfoutje maakt, terwijl het IMHO echt geen ramp is.
Nee hoor, ik heb het over 'men'. Van mij mogen er op dit forum schrijffouten gemaakt worden, daar heb ik het niet helemaal over al vind ik het wel storend.

Schrijffouten in een topictitel, die trouwens zelden lang is, zijn eenvoudig te corrigeren. Wat de TS vraagt of het nuttig is daar zeer regelmatig een TR voor aan te maken. Ik zou daarop graag een bevestigend antwoord van de crew op willen zien.
Dus omdat anderen moeite hebben met het gebruik van de Nederlandse taal ga jij, iemand die er geen enkel probleem mee heeft, bewust fouten maken? Klinkt best krom, niet?
Nee hoor. :)
Ik ga proberen niet elk foutje wat ik achteraf constateer te herstellen. Ik ben helaas, en dat helaas meen ik oprecht, een perfectionist en daarom zal me dat problemen geven.

En gelijk alweer een zin ietsjes veranderd.... het gaat me niet lukken. :(

[ Voor 9% gewijzigd door Guardian Angel op 07-05-2005 04:01 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

-NMe- schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 03:33:

Sommige mensen kunnen dat gewoon niet. Echt, dat is zo. Er zijn vast ook wel dingen waar jij goed in bent, waarvan een ander zegt "God, wat simpel, dat je dat niet snapt..." Niet iedereen weet en/of kan hetzelfde, en dat is maar goed ook. :)
Mja, ik weet niet hoor maar iets wat je elke dag en de hele dag door gebruikt vind ik wel iets waar je wat aandacht aan mag besteden. Zeker als dat de communicatie onderling verbetert. Als je dat niet kunt mag je wat mij betreft eerst terug naar de basisschool. Iedereen loopt dan wel te zeuren dat 'Nederlands zo'n moeilijke taal is', maar een paar simpele regeltjes toepassen is niet zo moeilijk, toch? Ik verwacht niet dat je 100% perfect alle mogelijke grammaticale regels toe weet te passen, maar je kunt toch wel een beetje opletten? 't kost zo weinig moeite, maar 't helpt zo veel in het verduidelijken van je tekst en het verbeteren van hoe je overkomt op anderen (intellectueel vs. bouwvakker, zegmaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
SmartDoDo schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 00:03:
[...]

Om te beginnen is het niet werkbaar om postings eerst door Word te halen voordat je ze daadwerkelijk submit. Verder wil de Word spelling nog weleens feilbaar blijken.

Ik doe mijn best met regels als:

ik loop -> ik werk
hij loopt -> hij werkt
ik word -> hij wordt
Klaar. Als je dit voor jezelf onthoudt, moet het toch mogelijk zijn om fouten als "ik werdt" en "hij word" te vermijden? Daarnaast haalt MS Word zulke fouten er in de meeste gevallen wel uit en dat scheelt dús een flink aantal fouten van deze vorm.
Maar de regels snap ik niet omdat ik die nooit heb begrepen. Het feit dat er mensen zijn zoals ik, en hoewel ik soms best dom kan doen ben ik ervan overtuigd dat die dommigheid best meevalt, geeft al aan dat het afdoen van taalfouten als dom een verkeerde generalisatie is. In ieder geval in mijn ogen.
Je hoeft de regels niet te snappen om ze goed te kunnen toepassen. In de verleden tijd geen -dt, tegenwoordige tijd eerste persoon enkelvoud is de stam van 't woord, tweede en derde persoon stam + -dt. Drie regeltjes onthouden, niets begrijpen!
Als ik dan terugkom op de topictitelfouten, waar het hier specifiek om gaat, dan moet ik zeggen dat ik me in het geheel niet erger aan hier en daar een foutje. Ik ben niet feilloos, dan verwacht ik dat ook niet van anderen :)
Blijkbaar zijn er ook een aantal mensen die zich wel storen aan domme fouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

En wat doen we dan met topictitels die sowieso helemaal als kut op dirk slaan?

Ik noem er even één: "Welke film heb je voor het laatst gezien en hoe was hij --> XX"

Opmerkingen mijnerzijds dat de topictitel weleens aangepast zou hebben mogen worden werden weggewuifd...(gewoven? :? :P )

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willy1986
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Onwerkelijke droom:

Ingebouwde spellingscontrole in je browser _/-\o_ (voor forums, emailen en andere contact formulieren) (daarnaast natuurlijk ook de benodigde maandelijkse/jaarlijkse updates! )

Waarschijnelijk zal het toch niet haalbaar zijn. Aangezien je tegen die tijd wel spraak besturing hebt, en dus niets meer typt.

[ Voor 3% gewijzigd door willy1986 op 07-05-2005 10:54 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Afbeeldingslocatie: http://www.mediamatic.net/~marco/spellcheck.png

*kuch*.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 09:42:
[...]
Mja, ik weet niet hoor maar iets wat je elke dag en de hele dag door gebruikt vind ik wel iets waar je wat aandacht aan mag besteden. Zeker als dat de communicatie onderling verbetert. Als je dat niet kunt mag je wat mij betreft eerst terug naar de basisschool.
Er zijn mensen die iedere dag auto rijden, betekend dat dan dat ze goed kunnen rijden? Er zijn mensen die iedere dag met mensen omgaan maar volslagen klootzakken zijn. Er zijn mensen die iedere dag met taal bezig zijn maar niet 100% snappen hoe de regels werken omdat het nooit goed is uitgelegd/omdat ze het gewoon niet snappen/om een andere reden. Waarom die laatste groep dan zo hardgrondig in een hoek trappen? Waar is het stukje respect gebleven voor mensen die hun best doen om het foutloos te doen maar die maar net een 6'je halen?
maar 't helpt zo veel in het verduidelijken van je tekst
Een d of t fout zegt helemaal niets over duidelijke overkomen.
Luccus schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 10:30:
[...]
Je hoeft de regels niet te snappen om ze goed te kunnen toepassen. In de verleden tijd geen -dt, tegenwoordige tijd eerste persoon enkelvoud is de stam van 't woord, tweede en derde persoon stam + -dt. Drie regeltjes onthouden, niets begrijpen!
Jij gaat er vanuit dat ik weet wat je hier zegt, dit zegt me al helemaal niets ;)

Voor de een is taal simpel als wat, maar voor een ander is het echt moeilijk. Sommige opmerkingen hier vind ik dan ook vrij respectloos t.o.v. die mensen die taal verdomd lastig vinden en desondanks hun best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Spelfouten in de titel verander ik zelf meestal ook, als er een TR over is zou ik het ook zeker veranderen. Onhandig geplaatste opmerkingen in het topic zelf zie ik in de regel trouwens niet bepaald productief ("hebben ze de stam+t regel overgeslagen bij je inburgeringscursus?" zal niet bepaald de TS de volgende keer doen besluiten de spellcheck erbij te pakken of een opfriscursus te doen). Al is duidelijk corrigeren an sich in het kader van herhalen-herhalen-herhalen vast wel goed. Af en toe is het trouwens de TS zelf die ik een TR zie doen over de titel.

Maar een TR vind ik zelf zeker geen kwaad kunnen als ik die tegenkom. Niet dat ik het zelf altijd goed doe. VWO, universiteit, ik heb een aantal boeken geschreven en nog moet ik er bij blijven om geen dt fouten te maken. We zijn geen taalforum maar tweak-forum.
-Marshal- schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:27:
Kan het niet zou gemaakt worden dat topicstarters zelf kun topictitel mogen aanpassen?
Vaak zien topicstarters volgens mij zelf ook wel de fout, maar kunnen ze die niet meer aanpassen.
En dan krijg je een variant op de topics met HELP!!!!111 in de titel: mensen die af en toe de titel veranderen om aandacht te krijgen :X
(Wat dat betreft vind ik dat soort zaken als ????!!!! veel irritanter. Dat is een bewuste keuze ipv. niet goed opletten).

En corrigeren: zoals gezegd, doe het dan vooral ook (in het topic zelf) bij inhoudelijke correcties, dat is een hoofddoel van het forum :P
Ramzzz schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 10:37:
Ik noem er even één: "Welke film heb je voor het laatst gezien en hoe was hij --> XX"

Opmerkingen mijnerzijds dat de topictitel weleens aangepast zou hebben mogen worden werden weggewuifd...(gewoven? :? :P )
offtopic:
Dat is spreektaal, lijkt me gewoon te moeten kunnen? Het lijkt me nogal overdreven om geen spreektaal meer toe te staan zolang het niet erg regio-gebonden is.

Overigens zijn alle drie de genoemde voorbeelden in de HK. Niet dat ik er wat over heb te zeggen maar IMHO mag je daar best relaxter (?) omspringen met de taalregels, net als dat je thuis op bank anders omgaat met etiquette dan op je werk.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

SmartDoDo schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:22:
[...]
Er zijn mensen die iedere dag auto rijden, betekend dat dan dat ze goed kunnen rijden? Er zijn mensen die iedere dag met mensen omgaan maar volslagen klootzakken zijn. Er zijn mensen die iedere dag met taal bezig zijn maar niet 100% snappen hoe de regels werken omdat het nooit goed is uitgelegd/omdat ze het gewoon niet snappen/om een andere reden. Waarom die laatste groep dan zo hardgrondig in een hoek trappen? Waar is het stukje respect gebleven voor mensen die hun best doen om het foutloos te doen maar die maar net een 6'je halen?
Als je veel d/t/dt fouten maakt haal je echt geen 6'je.
[...]
Een d of t fout zegt helemaal niets over duidelijke overkomen.
Wie zei dat dat alleen voor d en t fouten geldt? Dat gaat voor het geheel van correct schrijven namelijk.
Voor de een is taal simpel als wat, maar voor een ander is het echt moeilijk. Sommige opmerkingen hier vind ik dan ook vrij respectloos t.o.v. die mensen die taal verdomd lastig vinden en desondanks hun best doen.
Er is een groot verschil tussen 'je best doen' en 'het geen moer kunnen schelen'. Dat laatste is namelijk vooral aan de orde. De meeste mensen zijn echt niet dom hoor. Gewoon lui. En dat respecteer ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Niet online
Guardian Angel schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 02:49:

Dit vind ik persoonlijk altijd zo'n vreemde stelling: GoT = professioneel :?
"Henk" moest weg, de kleurstelling/layout moest meer op die van T-net lijken, maar kijk ondertussen (nog) eens voor de grap naar de omschrijvingen die bij de div. rubrieken staan...

Een paar voorbeeldjes:
*knip*
-Gekloot met je razendsnelle i740-kaart
-Verf over? Smijt het tegen je kast
-Problemen met je supergeile G5?
-Schop een Modje
-Voor je HDD's, CD burners en andere zut zoals tapestreamers
Erg professioneel komt dat mijns inziens niet over, en dat terwijl het de eerste pagina is, die men te zien krijgt bij een bezoek aan deze site.

[OT]
Wat betreft spelfouten e.d.: toen ik voor het eerst op GoT/T-net kwam, stoorde & verbaasde ik me nogal aan de grote hoeveelheid 'missers' (van vnl. bezoekers).
Nu ben ik bijna immuun geworden voor dat soort dingen, en lees er praktisch zo overheen (en merk dat mijn spelling af en toe helaas ook slordiger wordt).
Ik ben alleen nog niet gewend aan de vele keren dat het werkwoord 'gelden' verkeerd vervoegd wordt ("Geld geld geld!!! Waar??" Oh nee, hij bedoelde 'geldt'), en dat men het heeft over 'grote' als eigenlijk 'grootte' bedoeld wordt).

Nu hoeft niet ieder spel-/typeVaUdJuH gemeld te worden, maar ik ben wel van mening dat op z'n minst de titel vrij mag zijn van (ernstige) fouten.

[ Voor 5% gewijzigd door 3dfx op 07-05-2005 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:17
CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:31:
[...]

[...]

Wie zei dat dat alleen voor d en t fouten geldt? Dat gaat voor het geheel van correct schrijven namelijk.

[...]

Er is een groot verschil tussen 'je best doen' en 'het geen moer kunnen schelen'. Dat laatste is namelijk vooral aan de orde. De meeste mensen zijn echt niet dom hoor. Gewoon lui. En dat respecteer ik niet.
Wat een respect voor mensen die er gewoon niet goed in zijn zeg :/ Ooit al gehoord dat nederlands één van de moeilijkste talen schijnt te zijn?

Toevallig ben ik ook iemand die volgens mij flink wat d/t fouten maakt. Heb al twee keer een toets nederlands moeten doen en twee keer gezakt op spelling van werkwoorden. Ik heb het boekje met de spellingsregels voor beide toetsen twee keer helemaal doorgenomen (vier keer in totaal dus). Toen dacht ik dat ik het snapte en vervolgens haal ik twee keer een onvoldoende.

Ik doe echt mijn best, ik zit op zo'n toets alles drie keer door te nemen, om tot de conclusie te komen dat ik denk dat alles zo goed is en vervolgens haal ik weer een onvoldoende. En nu noem jij mij lui. Altijd leuk om te horen :|

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Morax schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:12:
Ooit al gehoord dat nederlands één van de moeilijkste talen schijnt te zijn?
Voor buitenlanders, ja. Als moedertaalspreker van het Nederlands zou het voor jou helemaal niets mogen uitmaken.

Spelling heeft ook weinig met een taal an sich te maken - het is gewoon een afspraak voor de schriftelijke weergave van een taal.

Als je problemen hebt met d/t moet je geen boekjes met spellingregels gebruiken, maar wel je redeneringsvermogen. Je zegt en schrijft 'hij werkt', dus ook 'hij wordt'. Je zegt 'geforceerde deur', dus is het 'geforceerd'. Probeer daar wat vaker bij stil te staan als je twijfelt, en na een tijd zal het al een stuk beter gaan :).

[ Voor 29% gewijzigd door Steve op 07-05-2005 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Iva_Bigone schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:57:
[...]
Dit vind ik persoonlijk altijd zo'n vreemde stelling: GoT = professioneel :?
"Henk" moest weg, de kleurstelling/layout moest meer op die van T-net lijken, maar kijk ondertussen (nog) eens voor de grap naar de omschrijvingen die bij de div. rubrieken staan...

Een paar voorbeeldjes:
*knip*
-Gekloot met je razendsnelle i740-kaart
-Verf over? Smijt het tegen je kast
-Problemen met je supergeile G5?
-Schop een Modje
-Voor je HDD's, CD burners en andere zut zoals tapestreamers
Erg professioneel komt dat mijns inziens niet over, en dat terwijl het de eerste pagina is, die men te zien krijgt bij een bezoek aan deze site.
Daar heb ik ook al eens een opmerking over geplaatst. Dat noemde men nostalgie.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 07-05-2005 14:35 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daniel_ev
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-01-2024
Ik sluit me min of meer bij Guardian Angel aan. Niet zozeer vanuit het oogpunt van professionaliteit, maar eerder met betrekking tot het niveau dat GoT placht na te streven.
Het gemiddeld niveau op technisch gebied is hier ontzettend hoog. Dito voor de algemene (vaak politieke) discussies, dito voor de inhoudelijke reacties op tal van dagelijkse problemen die de revue passeren.

Waarom wordt dit niveau dan niet nagestreeft als het om taal gaat?

Wat mij betreft is het niveau van de taal primair iets wat het niveau van een forum bepaalt, en dus bijvoorbeeld iets wat GoT boven FOK plaatst. Als je nou kijkt wat nou de eerste indrukken zijn, blijken die veelal te worden bepaald door:

- uiterlijk van het forum (waar op GoT onlangs nog veel tijd en moeite in is gestoken)
- inhoud van de posts
- taalniveau van de posts.

Er wordt hier op GoT van alles van de bezoekers verwacht: een flinke dosis eigen inzet, een behoorlijk hoog niveau, en gedrag dat niet binnen het stramien past wordt gewoon keihard afgestraft - en terecht. Ik ben van mening dat beheersing van de Nederlandse taal, en dan vooral de Nederlandse grammatica best wat meer aandacht mag krijgen - hetzij door Modjes, hetzij door een automatische spellingscontrole zoals die zojuist al werd aangedragen, hetzij door de mogelijkheid om zélf topictitels aan te kunnen passen (al kan dat ook om andere redenen erg nuttig zijn).

Natuurlijk is het zo dat niet iedereen een 10 voor Nederlands op zijn rapport heeft of heeft gehad, maar inderaad: regels als stam + t en het kofschip behoor je gewoon te kennen. Ken je ze niet, typ dan eerst je post eens in Word en check 'm eens met behulp van de spellingscontrole, anders mag je wat mij betreft best door een Mod op je domheid worden gewezen.

Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:31:
Oh jawel hoor. Veel mensen in mijn examenklas (de A- en B-klas samen) zijn toentertijd alleen maar geslaagd omdat onze leraar Nederlands ze gematst had bij de schoolexamens en niet/amper naar d/t fouten gekeken heeft.
Mensen die niet kunnen schrijven of spellen kunnen nog altijd prima duidelijk overkomen. Er zijn mensen die laten consequent bijvoorbeeld de 'n' achteraan een woord weg, omdat dat naar eigen zeggen tijd scheelt met typen. Dat is even vervelend, maar na een tijdje merk je het niet eens meer.
En hoe ga jij bepalen of een topicstarter nou niet zijn best doet? Misschien doet hij dat wel, maar kan hij het gewoon niet. Er lopen ongetwijfeld ook mensen rond die te lui zijn om hun post eens door te lezen voor ze op "Verstuur bericht" klikken, maar hoe wil jij bepalen welke poster wel zijn best doet, en welke niet? Voor het gemak lijk je nu dus maar iedereen die slecht spelt over één kam te scheren door ze maar lui te noemen, en dat vind ik erg smerig van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

daniel_ev schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:34:
Natuurlijk is het zo dat niet iedereen een 10 voor Nederlands op zijn rapport heeft of heeft gehad, maar inderaad: regels als stam + t en het kofschip behoor je gewoon te kennen. Ken je ze niet, typ dan eerst je post eens in Word en check 'm eens met behulp van de spellingscontrole, anders mag je wat mij betreft best door een Mod op je domheid worden gewezen.
leuk om meteen iedereen dom te noemen die een fout maakt :/
daarnaast kost het te veel tijd om iedere keer een tekstverwerker te openen als je een post doet, doe toch niet zo moeilijk allemaal zeg. Waar hebben we het nu over, dit is geen taal forum ofzo, zolang er maar duidelijk is waar het over gaat dan boeit een t meer of minder mij echt niet.
Net zoals andere verbeteren in een post, komt nogal betweterig over en bovendien stoort juist _dat_ mij erg, ook nog:
totaal nutteloos, en juist dat zou aangepakt moeten worden.

taalpuristen, ga dan docent nederlands worden ofzo :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

-NMe- schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:42:
[...]
.... hoe wil jij bepalen welke poster wel zijn best doet, en welke niet? Voor het gemak lijk je nu dus maar iedereen die slecht spelt over één kam te scheren door ze maar lui te noemen, en dat vind ik erg smerig van je.
Luiheid blijkt vaak uit spelfouten, wazige zinsopbouw, afkortingen, afbreken van zinnen etc.

Gelukkig heb je het niet tegen mij. :)

Waar slaat dat smerig vinden van je nu op? Er is een discussie gaande.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

daniel_ev schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:34:
Waarom wordt dit niveau dan niet nagestreeft als het om taal gaat?
Omdat taal niveau - mits gewoon goed leesbaar en niet overduidelijk super slordig - helemaal niets te maken heeft met een niveau wat betreft techniek.

Op dat laatste richt Tweakers.net BV zich wat betreft GoT en de frontpage - en dan is de presentatie (layouting, taalgebruik) ook wel belangrijk - maar van ondergeschikt belang naar de technische inhoud.

Aangezien op GoT de content gegenereerd wordt door mensen die zich primair bezig houden met de techniek (de users) kan je onmogelijk eisen van mensen dat ze dat soort kleine details gaan oplossen.

Wat mij betreft is er duidelijk een verschil zijn tussen 'mn windows loopt tog ni vast' en af en toe een dt foutje. Dat eerste kan niet, dat tweede wel.
hetzij door de mogelijkheid om zélf topictitels aan te kunnen passen (al kan dat ook om andere redenen erg nuttig zijn).
Is al besproken geweest (zoek eventjes ;) ) en je zal zien dat er een boel nadelen aan kleven :)
Ken je ze niet, typ dan eerst je post eens in Word en check 'm eens met behulp van de spellingscontrole, anders mag je wat mij betreft best door een Mod op je domheid worden gewezen.
Er zijn users en moderators met 30+ nuttige(!) posts per dag die hebben wel betere dingen te doen dan voor een of andere spellings politie details als dt foutjes te gaan checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

elevator schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:49:
[...]
Er zijn users en moderators met 30+ nuttige(!) posts per dag die hebben wel betere dingen te doen dan voor een of andere spellings politie details als dt foutjes te gaan checken.
We hebben het over topictitels. Dat is dat ene regeltje helemaal bovenaan. :)

Ze hoeven niets te controleren, dat wordt voor hen, door bijv. de TS, gedaan. Ze hoeven het alleen maar aan te passen of is dat zoveel werk? Dacht het niet.

Ik zou er als moderator van mijn forum i.i.g. wel op letten. Misschien dat ik daarom geen moderator ben.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Guardian Angel schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:47:
Luiheid blijkt vaak uit spelfouten, wazige zinsopbouw, afkortingen, afbreken van zinnen etc.
Niet kunnen spellen blijkt uit dezelfde feiten. ;)
Gelukkig heb je het niet tegen mij. :)
:* :)
Waar slaat dat smerig vinden van je nu op? Er is een discussie gaande.
Ik vind het smerig om uit te halen naar alle mensen die echt niet kunnen spellen door ze maar lui te noemen. En dat alleen omdat hij het blijkbaar zo makkelijk vindt... Ik ben ook goed in spellen (tenminste, dat denk ik toch :P), maar ik laat mensen die dat niet kunnen ook gewoon in hun waarde, en dat verwacht ik ook van andere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

Oh jawel hoor. Veel mensen in mijn examenklas (de A- en B-klas samen) zijn toentertijd alleen maar geslaagd omdat onze leraar Nederlands ze gematst had bij de schoolexamens en niet/amper naar d/t fouten gekeken heeft.
En dat keur jij goed? Dit is dan precies de reden dat 't steeds mis gaat.
En hoe ga jij bepalen of een topicstarter nou niet zijn best doet? Misschien doet hij dat wel, maar kan hij het gewoon niet. Er lopen ongetwijfeld ook mensen rond die te lui zijn om hun post eens door te lezen voor ze op "Verstuur bericht" klikken, maar hoe wil jij bepalen welke poster wel zijn best doet, en welke niet? Voor het gemak lijk je nu dus maar iedereen die slecht spelt over één kam te scheren door ze maar lui te noemen, en dat vind ik erg smerig van je.
Zoals Guardian Angel al zei, luiheid merk je echt niet alleen in dat er d's of t's fout zijn. Waarom fixeert iedereen zich daarop?
[...]

Wat een respect voor mensen die er gewoon niet goed in zijn zeg :/ Ooit al gehoord dat nederlands één van de moeilijkste talen schijnt te zijn?
Onzin. Dat is alleen voor buitenlanders om het te leren. Jou is het vanaf dat je geboren bent met de paplepel ingegoten. Da's net zoiets als lopen: eigenlijk ook heel moeilijk maar we kunnen het allemaal.
Toevallig ben ik ook iemand die volgens mij flink wat d/t fouten maakt. Heb al twee keer een toets nederlands moeten doen en twee keer gezakt op spelling van werkwoorden. Ik heb het boekje met de spellingsregels voor beide toetsen twee keer helemaal doorgenomen (vier keer in totaal dus). Toen dacht ik dat ik het snapte en vervolgens haal ik twee keer een onvoldoende.

Ik doe echt mijn best, ik zit op zo'n toets alles drie keer door te nemen, om tot de conclusie te komen dat ik denk dat alles zo goed is en vervolgens haal ik weer een onvoldoende. En nu noem jij mij lui. Altijd leuk om te horen :|
Dat respecteer ik. En nee, ik noem je niet lui. Ik kan uit je schrijfstijl afleiden dat je het best probeert. Bovendien zie ik hier geen fouten staan :P
Erkens schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 14:43:
[...]

Net zoals andere verbeteren in een post, komt nogal betweterig over en bovendien stoort juist _dat_ mij erg, ook nog:
Betweterig? Als in iemand die iets beter weet, vervolgens probeert de persoon die minder goed weet te helpen en dan uitgesnauwd wordt? Ook lekker.
totaal nutteloos, en juist dat zou aangepakt moeten worden.

taalpuristen, ga dan docent nederlands worden ofzo :/
Waarom zijn mensen die correcte spelling en grammatica waarderen meteen taalpuristen die dan 'maar docent nederlands moeten worden'? Dat is de grootste onzin ooit.
-NMe- schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:00:
[...]

Ik vind het smerig om uit te halen naar alle mensen die echt niet kunnen spellen door ze maar lui te noemen. En dat alleen omdat hij het blijkbaar zo makkelijk vindt... Ik ben ook goed in spellen (tenminste, dat denk ik toch :P), maar ik laat mensen die dat niet kunnen ook gewoon in hun waarde, en dat verwacht ik ook van andere mensen.
Mensen die het echt niet kunnen maar wel proberen respecteer ik. Mensen die het niet willen kunnen danwel te lui zijn om er over na te denken ('ze begrijpen het toch?') niet.

[ Voor 40% gewijzigd door CyBeR op 07-05-2005 15:10 . Reden: Bijkbaar is quotes adden in safari -> b0rk :P ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:07:
En dat keur jij goed? Dit is dan precies de reden dat 't steeds mis gaat.
Nee, dat keur ik niet goed. Maar het gebeurt...
Zoals Guardian Angel al zei, luiheid merk je echt niet alleen in dat er d's of t's fout zijn. Waarom fixeert iedereen zich daarop?
Daar fixeer je jezelf blijkbaar op, want in het stukje dat je aanhaalt, heb ik niet één keer d/t-fouten genoemd. ;)
Mensen die het echt niet kunnen maar wel proberen respecteer ik. Mensen die het niet willen kunnen danwel te lui zijn om er over na te denken ('ze begrijpen het toch?') niet.
Dat snap ik. Maar je zou de eerste niet zijn die een dyslectisch persoon voor het gemak maar even "lui" noemt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:07:
Betweterig? Als in iemand die iets beter weet, vervolgens probeert de persoon die minder goed weet te helpen en dan uitgesnauwd wordt? Ook lekker.
dit is geen taalforum, als je zonodig andere moet "helpen" met hun taalfouten dan moet je maar docent oid worden, maar niet in een post hier op een forum, daarmee maak je in principe de ander belachelijk "kijk mij eens goed zijn, ik haal zo een aantal fouten uit je post" :r
Waarom zijn mensen die correcte spelling en grammatica waarderen meteen taalpuristen die dan 'maar docent nederlands moeten worden'? Dat is de grootste onzin ooit.
waarderen is iets anders dan steeds letten op of iemand fouten maakt, en nogmaals dit is geen taalforum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:12:
[...]

dit is geen taalforum, als je zonodig andere moet "helpen" met hun taalfouten dan moet je maar docent oid worden, maar niet in een post hier op een forum, daarmee maak je in principe de ander belachelijk "kijk mij eens goed zijn, ik haal zo een aantal fouten uit je post" :r
Dus als jij iets post wat technisch voor geen moer klopt mag ik 't ook niet verbeteren want dan maak ik je belachelijk?
waarderen is iets anders dan steeds letten op of iemand fouten maakt, en nogmaals dit is geen taalforum.
Dat is geen excuus om dan maar alle vormen van spelling en grammatica achteloos ergens in een riviertje te dumpen.
-NMe- schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:12:
[...]

Daar fixeer je jezelf blijkbaar op, want in het stukje dat je aanhaalt, heb ik niet één keer d/t-fouten genoemd. ;)
Een stukje verder terug ging 't toch vooral daarover ;)
[...]

Dat snap ik. Maar je zou de eerste niet zijn die een dyslectisch persoon voor het gemak maar even "lui" noemt. ;)
Dat doe ik absoluut niet. Wel is 't zo dat veel mensen tegenwoordig semi-trots zeggen dat ze een lichte vorm van dyslexie hebben. En of dat nou zo waar is betwijfel ik vaak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:16:
Dus als jij iets post wat technisch voor geen moer klopt mag ik 't ook niet verbeteren want dan maak ik je belachelijk?
Als het technisch is, dan is daar niks mis mee, immers dit is een technisch forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:21:
[...]

Als het technisch is, dan is daar niks mis mee, immers dit is een technisch forum.
Maar zodra 't niet technisch is mag er niet over gesproken worden, laat staan dat een fout geconstateerd en verbeterd wordt?

--
Ik ga nu naar de kapper dus dan weet je waarom ik even niet reageer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:24:
Maar zodra 't niet technisch is mag er niet over gesproken worden, laat staan dat een fout geconstateerd en verbeterd wordt?
Je snapt het niet, of je wilt het niet snappen.
Ik zal het nog eenmaal proberen, hierna kap ik er mee ;)

Niet iedereen is goed in spellen en de diverse gramaticale regeltjes die de Nederlandse taal rijk is. Jullie als taalpuristen zijn van mening dat iedereen correct Nederlands moet schrijven anders ben je dom en kom je stom over. Jullie taalpuristen willen kosten wat het kost elke fout verbeterd zien. Vaak zie je dat doordat er in een quote bepaalde letters/woorden gemarkeerd worden, dit komt erg slordig over en zelfs vervelend voor de persoon van wie de oorspronkelijk post was.
Als je iemand een post ziet maken waarbij er technisch wat haken en ogen aan zitten, zoals bijvoorbeeld de configuratie van applicatie X, dan maak je daar een opmerking over dat het anders moet en wel om die en die reden, dat is prima, want daar dient dit forum voor :)
Nu komen jullie taalpuristen, die soms alleen maar daarvoor posten, en verbeteren de taalfouten terwijl dat nergens voor nodig is. De post was prima te lezen en te begrijpen, als dit niet het geval was dan mag daar uiteraard een opmerking over gemaakt worden.
Jullie taalpuristen vergeten vaak dat niet iedereen goed is met de Nederlandse taal, en ja ook als het je moedertaal is kan het erg lastig zijn, al die regeltjes en uitzonderingen en uitzonderingen op de uitzonderingen ;)

Laat iedereen gewoon in zijn waarde.

Als je je aangesproken voelt door dit stukje dan staat die "jullie" en die "taalpuritsten" op jou ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:54

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Erkens schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:36:
<stevige rant (zonder taalfouten :P )>
Ook ik ben een taalpurist, maar ik zal echt niet om het minste of geringste gaan miepen. Je hebt verder gelijk dat niet iedereen dom is die taalfouten maakt, maar er is wel voor een deel sprake van luiheid. Daarnaast is vooral het huidige onderwijs schuldig aan het verval van de kennis van de Nederlandse taal. Als ik zie wat er tegenwoordig van het VWO afkomt en dat vergelijk met wat er 25 jaar geleden van de huishoudschool en de LTS afkwam, dan is het gewoon overduidelijk. Ik ben van mening dat iedereen Nederlands goed kan leren. Zoveel uitzonderingen zijn er namelijk helemaal niet. Dat lijkt alleen zo omdat vrijwel niemand de regels nog kent.

Hoewel ik het terecht vind dat er aandacht wordt besteed aan het Nederlands, is de discussie ondertussen wel behoorlijk off-topic geraakt. De vraag (en de topictitel) geven beide duidelijk aan dat het om topictitels gaat en niet om de posts in het algemeen. En ja, ik ben van mening dat die zo snel mogelijk gecorrigeerd dienen te worden, behoudens gevallen waar het duidelijk opzettelijk gedaan is (bijvoorbeeld "Waarom maakd iedereen van die enorme fouten?").

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Ik wil niet zeiken hoor (nu ja, eigenlijk wel), maar een taalpurist is iemand die tegen alle vreemde invloeden in zijn taal is. Een Nederlandse taalpurist zou bijvoorbeeld kunnen vinden dat 'douche' vervangen moet worden door 'stortbad'. Is dat echt waar jij, Mr. Liu, en de anderen die zich hier taalpurist noemen, voor staan :?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:47

Dido

heforshe

F_J_K schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 11:28:
offtopic:
Dat is spreektaal, lijkt me gewoon te moeten kunnen? Het lijkt me nogal overdreven om geen spreektaal meer toe te staan zolang het niet erg regio-gebonden is.
offtopic:
Ik ben de uitdrukking 'voor het laatst' nog nooit in de bewuste betekenis tegengekomen, eigenlijk. De betekenis 'dat deed ik wel vaker, maar nu niet meer; ik heb het gisteren voor het laatst gedaan' kom ik het vaakst tegen, gevolgd door, en dat is zeker spreektaal, de betekenis 'dat doe ik wel vaker, zo heb ik gisteren voor het laatst een gekookt ei gegeten'. Als iemand echter opmerkt dat ie een bepaalde film voor het laatst gezien heeft, leid ik daaruit af dat hij hem nooit meer hoeft te zien.
Grappig genoeg heb ik hetzelfde gehoord over Frans en Grieks (van moedertaalsprekers), en ik heb van ten minste één taalkundige gehoord dat er geen moeilijke of makkelijke talen bestaan.
Hij gaf dan als voorbeeld dat mensen Engels vaak als makkelijke taal wordt gezien, maar het niveau ervan veelal verbazingwekkend laag is (in tegenstelling tot wat mensen van zichzelf denken) omdat de Engelse grammatica zwaar onderschat wordt.
En hoe ga jij bepalen of een topicstarter nou niet zijn best doet? Misschien doet hij dat wel, maar kan hij het gewoon niet. Er lopen ongetwijfeld ook mensen rond die te lui zijn om hun post eens door te lezen voor ze op "Verstuur bericht" klikken, maar hoe wil jij bepalen welke poster wel zijn best doet, en welke niet?
In veel gevallen is het wel degelijk aan een post te zien of er moeite voor is gedaan of niet.
Als iemand consequente spelfouten maakt wijst dat er waarschijnlijk op dat hij simpelweg niet weet dat hij een fout maakt, maar als iemand er in slaagt om hetzelfde woord in de topictitel en in de TS op in het totaal drie verschillende manieren te spellen, dan lijkt het mij een gepaste aanname dat de betreffende persoon niet de moeite heeft genomen zijn post door te lezen alvorens op 'verzend bericht' te klikken.

Ik ben het helemaal eens met iedereen die stelt dat er niet op elke slak zout moet worden gelegd, maar gaat me ook te ver om het gros aan overduidelijke luiheidsfouten af te doen als 'ze kunnen het wellicht echt niet'.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Steve schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:55:
Ik wil niet zeiken hoor (nu ja, eigenlijk wel), maar een taalpurist is iemand die tegen alle vreemde invloeden in zijn taal is. Een Nederlandse taalpurist zou bijvoorbeeld kunnen vinden dat 'douche' vervangen moet worden door 'stortbad'. Is dat echt waar jij, Mr. Liu, en de anderen die zich hier taalpurist noemen, voor staan :?.
Ik denk dat het eigenlijk vrijwel onmogelijk is om binnen een computerforum (rekentuigdiscussiepagina?) een taalpurist te zijn :) Hoewel ik tegen de overdreven veranglicering van de Nederlandse taal ben die nu behoorlijk aan de gang is, en zoveel mogelijk poog om Nederlandse termen te gebruiken in plaats van zinloze engelse substituten hiervan vind ik niet dat je hierin te ver moet gaan. Nieuwe termen die in het Nederlands nog geen geschikt woord hebben kunnen rustig uit een andere taal geleend worden, maar niet elk woord hoeft van mij vervangen te worden als er gewoon een geschikt Nederlands woord voor is.

Ontopic: foutjes moeten wel kunnen, iedereen maakt weleens in een onverdacht moment een foutje, maar de toenemende laksheid die veel mensen hebben omdat ze weigeren na te denken bij hun taal vind ik wel erg storend.

[ Voor 35% gewijzigd door DarkX op 07-05-2005 16:04 ]

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Steve schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:55:
Misschien is 'taalpurist' een ietwat ongelukkige woordkeuze mijnerzijds, maar ik ging qua woordgebruik mee met degene op wie ik reageerde. Ik heb geen problemen met leenwoorden, laat staan met ondertussen volledig ingeburgerde woorden van buitenlandse herkomst. Waar ik wel problemen mee heb, is de verregaande luiheid en het daarmee getoonde gebrek aan manieren als het gaat om het correcte gebruik van de Nederlandse (en de Engelse) taal. Over andere talen dan de genoemde kan ik niet oordelen, daar mijn kennis van die talen dat niet toelaat.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Erkens schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:36:
[...]

Je snapt het niet, of je wilt het niet snappen.
Ik zal het nog eenmaal proberen, hierna kap ik er mee ;)
Ik snap prima waar je heen wilt, ik ben het er gewoon niet mee eens. Da's zeg maar een van de grondbeginselen van een discussie: meningsverschil.
Laat iedereen gewoon in zijn waarde.
Doe ik dat niet dan? Iemand verbeteren is niet hetzelfde als iemand voor schut zetten. Blijkbaar denk jij er zo over.
Als je je aangesproken voelt door dit stukje dan staat die "jullie" en die "taalpuritsten" op jou ;)
Ik ben geen taalpurist, zeker niet in de stricte zin van het woord maar ik erger me wel aan grove fouten in spelling en grammatica. Een stijlfout her-en-der wandel ik ook zo overheen, zeker omdat die vaak uit spreektaal voortkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:15:
Doe ik dat niet dan? Iemand verbeteren is niet hetzelfde als iemand voor schut zetten. Blijkbaar denk jij er zo over.
Punt is dat veel mensen het gewoon niet leuk vinden om gecorrigeerd te worden - of het nou is op mensen die niet zoeken ("utfs n00b!") of dat ze de spellingsregels wat minder goed toepassen.

Het is dan ook nooit aan een andere gebruiker om mensen op hun spellingsfouten te wijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-05 19:07

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Er zijn vele boekjes beschikbaar die de meest bekende en meest verprutste regels herhalen in eenvoudige format. Neem bv "kapstok taal" niet echt goed maar zeker voldoende en kost 3 keer niks als je bv de boekenwinkel van een hogeshool binnenloopt. Het is wel een vereiste dat op die hogeschool de PABO wordt gegeven anders zul je zo'n boekej niet snel vinden. Voor een eurootje of 3 a 5 ben je weer helemaal bij.

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

elevator schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:18:
[...]

Punt is dat veel mensen het gewoon niet leuk vinden om gecorrigeerd te worden - of het nou is op mensen die niet zoeken ("utfs n00b!") of dat ze de spellingsregels wat minder goed toepassen.
Dit gaat richting 'die uitspraak kon wel eens mogelijkerwijs enigszins kwetsend zijn voor theoretisch bestaande groepen van de bevolking -- dus staan we het niet toe'.
Het is dan ook nooit aan een andere gebruiker om mensen op hun spellingsfouten te wijzen :)
Dat is natuurlijk onzin. Net zoals ik jou er op mag wijzen dat je broek in de fik staat, mag ik je er ook op wijzen dat je 'ik word' niet met een t schrijft.

[ Voor 6% gewijzigd door CyBeR op 07-05-2005 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Overigens, ik meen me te herinneren dat er in een van de crewfora voor FP nieuws-crew een sticky was met uitleg van de basisregels van de Nederlandse taal? Misschien een idee om een kopietje daarvan ergens in LA/SG te slingeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:21:
Dit gaat richting 'die uitspraak kon wel eens mogelijkerwijs enigszins kwetsend zijn voor theoretisch bestaande groepen van de bevolking -- dus staan we het niet toe'.
Nee hoor - dit gaat richting de regels zoals die in de FAQ staan en dat zijn:
Reageer on-topic en probeer de topicstarter te helpen met zijn probleem:

* Laat niet merken dat je de topicstarter dom vindt; dat hij / zij iets niet weet wat jij wel weet, daar kan hij / zij ook niks aan doen.
* Kom je iets tegen dat niet door de beugel kan (op welke manier dan ook), dan is het niet de bedoeling dat je in dat topic de zogenaamde wijsneus gaat uithangen, maar dat je de kwestie meldt. Dit kan via Schop een Modje of door het aanmaken van een topicreport; zie verder deze mededeling.
Oftewel - het is ongewenst en niet toegestaan :)
Dat is natuurlijk onzin. Net zoals ik jou er op mag wijzen dat je broek in de fik staat, mag ik je er ook op wijzen dat je 'ik word' niet met een t schrijft.
Als dat je enige reden is om te replyen worden dat soort posts verwijderd. In de fora waar ik kan modden toch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

elevator schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:30:
[...]

Nee hoor - dit gaat richting de regels zoals die in de FAQ staan en dat zijn:

[...]

Oftewel - het is ongewenst en niet toegestaan :)
Och, regels toepassen is weten hoe je ze moet lezen:
De topicstarter heeft een probleem: hij kan de grammaticale regels niet toepassen. Daarmee kunnen we hem helpen. Dat eerste stukje is natuurlijk onzin: als je iets vraagt weet je per definitie iets niet en dus zou een antwoord daardoor al meteen niet meer toegestaan zijn.
Als dat je enige reden is om te replyen worden dat soort posts verwijderd. In de fora waar ik kan modden toch :)
Maar goed dat ik geen windows hippie ben dan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:36:
De topicstarter heeft een probleem: hij kan de grammaticale regels niet toepassen. Daarmee kunnen we hem helpen. Dat eerste stukje is natuurlijk onzin: als je iets vraagt weet je per definitie iets niet en dus zou een antwoord daardoor al meteen niet meer toegestaan zijn.
Nee hoor - wat mij betreft is zo'n reactie net zo offtopic als 'Wat een breezer nick heb je!' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

elevator schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:59:
[...]

Nee hoor - wat mij betreft is zo'n reactie net zo offtopic als 'Wat een breezer nick heb je!' ;)
Die is pre-dat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

En zo gaat een topic dus offtopic ;)

Jij voelt de noodzaak je te 'verdedigen' op dat punt - en nu gaat dit topic al weer 2 posts niet meer over het originele onderwerp (en misschien zou ik ook nog wel happen en iets zeggen als is 2002 dan pre-breezer tijdperk, CYB3R?) etc. Dat is dus precies de reden waarom ik (we) dit soort reacties niet in een topic willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

elevator schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 17:13:
En zo gaat een topic dus offtopic ;)

Jij voelt de noodzaak je te 'verdedigen' op dat punt - en nu gaat dit topic al weer 2 posts niet meer over het originele onderwerp (en misschien zou ik ook nog wel happen en iets zeggen als is 2002 dan pre-breezer tijdperk, CYB3R?) etc. Dat is dus precies de reden waarom ik (we) dit soort reacties niet in een topic willen :)
Slim opgezet, maar volgens mij is 't niet zo dat een spelfout echt iets is waar je over kunt discussieren: het is goed of niet, klaar.

(Ik had deze nick al ver voor GoT, maar hij was bezet toen ik regde, vieze history-kijker jij :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 17:19:
Slim opgezet, maar volgens mij is 't niet zo dat een spelfout echt iets is waar je over kunt discussieren: het is goed of niet, klaar.
Nee - maar het lokt dus wel vaak onnodige replies uit ("Word toch docent :r", "Leer toch spellen :/", "Geef antwoord of hou je bek", "TR done!111" etc :+ ) - waardoor een topic volledig verpest wordt :)
(Ik had deze nick al ver voor GoT, maar hij was bezet toen ik regde, vieze history-kijker jij :P)
En zoals je ziet kan je het niet los laten - terwijl het toch een feit is dat in 2002 nicks als 'CyBER' duidelijk gerelateerd zijn aan de zogenaamde breezer generatie..

* elevator aait cybje :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

elevator schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 17:23:
[...]

Nee - maar het lokt dus wel vaak onnodige replies uit ("Word toch docent :r", "Leer toch spellen :/", "Geef antwoord of hou je bek", "TR done!111" etc :+ ) - waardoor een topic volledig verpest wordt :)
Dus omdat er soms wat vreemde reacties op gegeven worden mag het niet? Dan kun je net zo goed voetbal ook verbieden, de reacties daarop houden vaak in dat een halve binnenstad gesloopt wordt.
En zoals je ziet kan je het niet los laten - terwijl het toch een feit is dat in 2002 nicks als 'CyBER' duidelijk gerelateerd zijn aan de zogenaamde breezer generatie..

* elevator aait cybje :*
Ben nou toch al aan het reageren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elevator
  • Niet online

elevator

CyBeR schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 17:25:
Dus omdat er soms wat vreemde reacties op gegeven worden mag het niet? Dan kun je net zo goed voetbal ook verbieden, de reacties daarop houden vaak in dat een halve binnenstad gesloopt wordt.
Het verbieden van (publiek bij) voetbal is iets waar ik op zich niet op tegen zou zijn nee - maar dat is meer een discussie voor irc of nstm ofzo ;)

Maar het is niet zo zeer dat er geen enkele offtopic reactie mag komen - maar zoals ik mijn betoog begon:
elevator schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 16:18:

Veelal worden (in Windows Operating Systems ;) ) dit soort goedbedoelde correcties niet goed begrepen en ontstaat er dus een volledig offtopic geheel - of zelfs een flamewar.

Voor een keertje niet erg natuurlijk, maar omdat we nogal veel mensen op GoT hebben rondlopen die precies weten hoe het moet (... :P ) zie ik het persoonlijk liever niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
* Millennyum vreest dat ze ongewild deze discussie heeft aangezwengeld :o

Anyway, persoonlijk ging ik er vanuit dat iedereen fatsoenlijk basisonderwijs heeft gehad en dus ook de werkwoordsvervoegingen zou moeten beheersen (behalve dan dislectici en allochtonen).
Goed, blijkbaar hebben veel mensen er toch wel erg veel moeite mee; een spelfout hier en daar moet dan ook kunnen.

Waar ik me wel ontzettend aan stoor is dat mensen vinden dat ze in e-mailtjes en op fora minder hun best hoeven te doen. Behalve dat ik dat nergens op vind slaan (als je een brief schrijft aan je penvriend of wie dan ook let je er toch ook op?), denk ik dat het een slechte invloed heeft op het taalniveau in het algemeen. Als mensen die sowieso zwak zijn in spelling en grammatica keer op keer dezelfde fouten tegenkomen, gaan ze dit als normaal accepteren en is het einde helemaal zoek. Wat mij betreft hoeft er dus niet extreem gemod te worden op taalfouten, maar mogen users die er een potje van maken daar wel op gewezen te worden.
Om helemaal terug on-topic te gaan: een topictitel is het meest in het oog springende deel van een topic en mag daarom imho iets strenger gemodereerd worden, om te voorkomen dat het een slechte invloed heeft.

Wellicht een opfriscursus voor de minder taalkundig onderlegden onder ons:

Neem het hele werkwoord ('rennen' / 'worden') en neem daar de stam van ('ren' / ''word'); meestal door gewoon '-en' weg te laten.
- dit is doorgaans ook de ik-vorm
- voor de hij-vorm plak je er een t achter (hij rent / hij wordt)
- voor het voltooid deelwoord kijk je of de laatste letter van de stam in "'t kofschip" voorkomt. Zo ja, dan eindigt het op een t, zo niet dan is het met een d (ren --> n --> niet erin --> gerend / en verder is het natuurlijk 'geworden' ;) ).
Doe je alles op bovenstaande manier dan heb je al 90% van de woorden goed. Over de uitzonderingsgevallen die je dan nog steeds niet goed spelt, zullen minder mensen zich druk maken.

[ Voor 5% gewijzigd door Millennyum op 07-05-2005 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Ik denk niet dat iemand zich beledigd of gekwetst voelt als de topictitel wordt aangepast. Het zal slechts duidelijker worden.

Verbeteringen laten maken in topics is onzin en onbegonnen werk. Je kunt als gebruiker best op een slinkse manier een ander op een foutje wijzen. Ik reageerde laatst in een topic waar iemand als topictitel 'dj jingel maken' had gekozen. Mijn reactie was kort maar krachtig "Zoek eens op Jingle met Google. Lijkt me handiger" en de moderator vulde dat nog aan met "zoeken naar 'jingle maken' Staat genoeg tussen lijkt me".

Geen van ons beiden hebben daarmee iets gepost wat als "oh, wat ben jij dom" kan worden opgevat. De TS zal echter een volgend keer het woord "Jingle" absoluut foutloos schrijven. Ook dat is behulpzaam zijn. Het gaat er niet om wat je dan zegt, het gaat om HOE je iets zegt.

Ook ik leer soms nog aardig wat bij op dit forum en tikt iemand mij terecht op de vingers dan heb ik daar geen enkel probleem mee. Waarom zou een ander daar wel een probleem van moeten maken? Ik ben echt niet anders dan wie dan ook.

Een verdere discussie over schrijffouten IN een topic heeft weinig zin en nut. Daarom denk ik aan de hand van eerdere reacties te kunnen vaststellen dat geen enkele moderator er problemen mee zal hebben om een topictitel te verbeteren.

[ Voor 4% gewijzigd door Guardian Angel op 07-05-2005 19:59 ]

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dido schreef op zaterdag 07 mei 2005 @ 15:58:
[...]

Grappig genoeg heb ik hetzelfde gehoord over Frans en Grieks (van moedertaalsprekers), en ik heb van ten minste één taalkundige gehoord dat er geen moeilijke of makkelijke talen bestaan.
Hij gaf dan als voorbeeld dat mensen Engels vaak als makkelijke taal wordt gezien, maar het niveau ervan veelal verbazingwekkend laag is (in tegenstelling tot wat mensen van zichzelf denken) omdat de Engelse grammatica zwaar onderschat wordt.
Roerend mee eens.

* dion_b is English native speaker ;)

/half offtopic
Er is ooit een onderzoek gedaan naar hoe snel kinderen van verschillende landen in Europa bepaalde stadia van taalverwerving in hun moedertaal bereiken. Opmerkelijke conclusie was dat de Fin/Ugrische talen (Saami (=Laps), Fins, Ests en Hongaars) het makkelijkst bleken te zijn, NL en de meeste germaanse en romaanse talen stug ergens in het midden hingen en Engels met stip als moeilijkste eruit kwam.

Engels is juist zo moeilijk omdat enerzijds het een mengsel is van germaanse als romaanse talen, anderzijds dat het een significant grotere woordenschat heeft. En niet in de laatste plaats doordat het erg veel werkt met nuances en bijbetekenissen. Er bestaan tig synoniemen voor een woord, context bepaalt welke de juiste is.

Terug on-topic:
Dat Nederlands te moeilijk zou zijn voor buitenlanders om fatsoenlijk te leren accepteer ik niet, laat staan voor autochtone NL inboorlingen :z
[...]

In veel gevallen is het wel degelijk aan een post te zien of er moeite voor is gedaan of niet.
Als iemand consequente spelfouten maakt wijst dat er waarschijnlijk op dat hij simpelweg niet weet dat hij een fout maakt, maar als iemand er in slaagt om hetzelfde woord in de topictitel en in de TS op in het totaal drie verschillende manieren te spellen, dan lijkt het mij een gepaste aanname dat de betreffende persoon niet de moeite heeft genomen zijn post door te lezen alvorens op 'verzend bericht' te klikken.

Ik ben het helemaal eens met iedereen die stelt dat er niet op elke slak zout moet worden gelegd, maar gaat me ook te ver om het gros aan overduidelijke luiheidsfouten af te doen als 'ze kunnen het wellicht echt niet'.
Idd. Daar komt nog bij dat gruwelijk lui taalgebruik bijna altijd samengaat met andere vormen van luiheid die wel rechtstreeks betrekking hebben op het technische gehalte van een topic. Het komt bijna niet voor dat een topicstarter een inhoudelijk geniaal topic ontsiert met wanstaltig kromme spelling of grammatica.

In mijn omgeving zijn er trouwens een paar mensen met dyslexie. Hoewel het zeer uiteenlopende mensen zijn (de een met moeite door een LOM-VSO-IVBO traject geworsteld, de ander net klaar met haar scriptie kunstgeschiedenis aan de uni) valt me op dat ze juist uitgesproken veel moeite doen om hun taal te verzorgen. Ze zijn zich bewust van hun handicap, van de dingen waar ze echt niets aan kunnen doen, maar op de andere zaken waar ze wel wat mee kunnen (grammatica!) letten ze des te sterker.

Vooral dt-fouten zijn schrijnend. De regels zijn zodanig simpel (stam danwel stam+t bij persoonsvormen, 'kofschip'/'fokschaap' voor verleden tijd en voltooid deelwoord) dat iedereen die ook maar een halve seconde erbij stilstaat (en niet dyslectisch is) het goed kan doen. Je hoeft geen extra regels of uitzonderingen te leren. Je hoeft geen vaste uitdrukkingen te kennen. Je hoeft niet eens de letterlijke betekenis van het woord te weten 8)7

Hoewel ik zeker niet bij iedere dt-fout als moderator zal ingrijpen (dan zou het einde zoek zijn :X ) geloof ik wel dat het getuigt van op zijn minst gebrek aan interesse in de taal die je gebruikt. En het kan wel degelijk in betekenis uitmaken...

* dion_b kan een paar voorbeelden niet laten:
Paus dood! vs. Paus doodt!
Mozes scheid de wateren vs. Mozes scheidt de wateren vs. Mozes scheit de wateren

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 16:00

curry684

left part of the evil twins

proller schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 23:18:
Om heel eerlijk te zijn, ik heb die regeltjes best geleert, maar een d of een t, ik denk er niet zo bij na eigenlijk. Zolang het maar leesbaar is toch? Zodra je dingen gata schijven zoals "kik hep ene mooie compjoeter" ofzo, dan erger ik me er wel aan. Maar d of t... Tja...

Iemand die mij dat verschil nu eens uit kan leggen? Is het nu "geleerd of geleert"? IMHO is een d of een t ook niet nadelig voor de zoekmachine hier he :) Tenzij je dan weer iPot zegt :+
Doe eens [google=fokschaap] of [google=kofschip] ;)

* curry684 fixt de meeste spelfouten in topictitels wel, maja je ziet nu eenmaal wel eens wat over het hoofd. Ik heb iig geen probleem met even fixen als ik TR's zie, MSN/ICQ vind ik dan weer wat ver gaan (tis niet echt spoedeisend natuurlijk).

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Wat ik de kiddo's van mijn werk altijd voorhoudt is dat "Taal" een afspraak is waar men zich aan houdt omwille van de prettige omgang en samenleving. Taal is verstaanbaarheid en begrip zeg ik dan.
Als je wilt dat iemand je serieus neemt dan spreken jullie elkaar op dezelfde manier aan. Totdat de afspraak veranderd en je pas serieus genomen wordt als je "roxor de boxor" roept ipv "he gossie dat is zeer wel leuk"

Sommigen van de kinders vragen dan waarom de meester zo graag wil dat ze spiegel schrijven ipv zpiegul. De meester wil dan slechts dat je de afspraak goed begrijpt zodat je nu en later niet alleen verstaanbaar bent maar laat zien dat je serieus genomen wilt worden. slimmerds zeggen dan wel dat een hoop engelse woorden gebruikt worden als "fuck" en waarom dan niet "neuk" gebruikt wordt. Stortbad zou ook zo'n voorbeeld zijn. Ik zeg dan maar dat de wereld door TV en Internet steeds meer een grote maatschappij wordt en dat in taal te zien is waar verschillende landen en mensen dezelfde afspraken gaan gebruiken. Als ze dat een probleem vinden moeten ze vooral het goede voorbeeld geven en voortaan "stortbad" of "neuk" zeggen. Als ze dat geen probleem vinden mogen ze van mij hun taal veranderen maar ik houd mij aan de afspraak van de volwassenen en meld hen dat ik "haai bossja alles kicke?" niet zo serieus neem als "hoi mees alles goed?".

Dat nu volwassenen meer en meer voorkomen met taalgebruik als "1337 m@n" neem ik voor lief men zegt ook niet meer "mensch" maar "mens". Dat men zich hieraan ergert zegt mij dat het nog niet serieus genoeg is om te laten bestaan. Derhalve edit men maar naar hartelust. De dag dat men geen komma's meer gebruikt, of de letter T alleen in tegenwoordige tijdvorm, oid komt vanzelf.

http://gathering.tweakers...D=&select_forum=#hitstart

dik 18.000 hits op dat ene woordje. Foul-mouthing vindt ik iets dat meer aandacht behoeft dan stijl en vorm als men zo graag het netjes wil houden.

nu wil het geval dat ik werk met/bij moeilijk opvoedbare koters dus "fuck" komt wat vaker voor dan gemiddeld

[ Voor 28% gewijzigd door ROFLASTC op 08-05-2005 02:36 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

ROFLASTC schreef op zondag 08 mei 2005 @ 02:16:
[...]

Sommigen van de kinders vragen dan waarom de meester zo graag wil dat ze spiegel schrijven ipv zpiegul. De meester wil dan slechts dat je de afspraak goed begrijpt zodat je nu en later niet alleen verstaanbaar bent maar laat zien dat je serieus genomen wilt worden. slimmerds zeggen dan wel dat een hoop engelse woorden gebruikt worden als "fuck" en waarom dan niet "neuk" gebruikt wordt. Stortbad zou ook zo'n voorbeeld zijn. Ik zeg dan maar dat de wereld door TV en Internet steeds meer een grote maatschappij wordt en dat in taal te zien is waar verschillende landen en mensen dezelfde afspraken gaan gebruiken. Als ze dat een probleem vinden moeten ze vooral het goede voorbeeld geven en voortaan "stortbad" of "neuk" zeggen. Als ze dat geen probleem vinden mogen ze van mij hun taal veranderen maar ik houd mij aan de afspraak van de volwassenen en meld hen dat ik "haai bossja alles kicke?" niet zo serieus neem als "hoi mees alles goed?".
Dat is juist een totaal andere kwestie - over inheemse neologismen tegenover leenwoorden. Die staat volkomen los van het al dan niet correct spellen va de woorden, of ze grammaticaal correct toepassen. 'Stortbad' kun je ook fout spellen of verbuigen (ik gruwel bij de gedachte van wat men met een werkwoordsvorm ervan zou doen - 'stortbadderen' ofzo :X :z )
Dat nu volwassenen meer en meer voorkomen met taalgebruik als "1337 m@n" neem ik voor lief men zegt ook niet meer "mensch" maar "mens". Dat men zich hieraan ergert zegt mij dat het nog niet serieus genoeg is om te laten bestaan. Derhalve edit men maar naar hartelust. De dag dat men geen komma's meer gebruikt, of de letter T alleen in tegenwoordige tijdvorm, oid komt vanzelf.
Mogelijk, maar dat geldt op dat moment dan wel als correcte spelling en/of grammatica. Maar nu niet. En zolang begrip en betekenis afhankelijk zijn van correcte interpretatie van vooral grammatica is het iets om op te letten.
http://gathering.tweakers...D=&select_forum=#hitstart

dik 18.000 hits op dat ene woordje. Foul-mouthing vindt ik iets dat meer aandacht behoeft dan stijl en vorm als men zo graag het netjes wil houden.

nu wil het geval dat ik werk met/bij moeilijk opvoedbare koters dus "fuck" komt wat vaker voor dan gemiddeld
Als typisch in een achterbuurt van Rotterdam opgegroeide allochtoon ben ik aanmerkelijk ergere scheldkannonades gewend dan het ergste dat ik op GoT tegenkom. Ik zal zelf niet dat soort taal bezigen, maar het boeit mij weer geen ene steek.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
ROFLASTC schreef op zondag 08 mei 2005 @ 02:16:
Wat ik de kiddo's van mijn werk altijd voorhoudt voorhoud is dat "Taal" een afspraak is waar men zich aan houdt omwille van de prettige omgang en samenleving. Taal is verstaanbaarheid en begrip zeg ik dan.
Als je wilt dat iemand je serieus neemt dan spreken jullie elkaar op dezelfde manier aan. Totdat de afspraak veranderd verandert en je pas serieus genomen wordt als je "roxor de boxor" roept ipv "he gossie dat is zeer wel leuk"

[..]
dik 18.000 hits op dat ene woordje. Foul-mouthing vindt vind ik iets dat meer aandacht behoeft dan stijl en vorm als men zo graag het netjes wil houden.
Vat dit niet op als een flame, want ik bedoel dit in het algemeen: als jij leraar bent en je je leerlingen spelling/grammatica moet leren, dan vind ik het in dit geval wel heel erg dat je 3x een fout maakt in je post. Doorgaans zou ik niet op al deze slakken zout leggen, maar als de docent het zelf niet kan, hoe kunnen de leerlingen het dan ooit goed leren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

:)

Er was toch vorig jaar een onderzoek waaruit bleek dat de kennis van de Nederlandse taal van de onderwijzers, weliswaar ten tijde van de opleiding, bedroevend was? Ook de huidige generatie zal ooit les moeten gaan geven. Ik vrees het ergste.

Een eigen 'onderzoek' binnen mijn vriendenkring, waaronder een drietal onderwijzerssen, toonde al veel eerder aan hoe beroerd het soms gesteld is met ons Nederlands.

Ik zei naar aanleiding hiervan eens over het schoolgeld, 'ik zou maar restitutie vragen'. Van het woord restitutie had zij, een onderwijzeres, nooit gehoord.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

Millennyum schreef op zondag 08 mei 2005 @ 10:07:
[...]

Vat dit niet op als een flame, want ik bedoel dit in het algemeen: als jij leraar bent en je je leerlingen spelling/grammatica moet leren, dan vind ik het in dit geval wel heel erg dat je 3x een fout maakt in je post. Doorgaans zou ik niet op al deze slakken zout leggen, maar als de docent het zelf niet kan, hoe kunnen de leerlingen het dan ooit goed leren?
Och, je moet met iets veel ergers komen dan men op GOT al afkeurt voordat ik mij gevlamd voel.

Ik heb daar om 1 of andere reden 'n blinde vlek voor, overal T erachter waar het niet hoort. Mijn vriendin studeert Frans maar is in 't algemeen een en al taalkunde en lacht zich iedere keer rot :'(

offtopic:
Ben trouwens geen docent meer maar groepsleider (soms wel sociotherapeut genoemd) bij een opvang voor moeilijk opvoedbare kinderen. Ik dacht al dat men mij als docent ging zien.

[ Voor 42% gewijzigd door ROFLASTC op 08-05-2005 11:28 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ROFLASTC

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

dion_b schreef op zondag 08 mei 2005 @ 09:55:
Dat is juist een totaal andere kwestie - over inheemse neologismen tegenover leenwoorden. Die staat volkomen los van het al dan niet correct spellen va de woorden, of ze grammaticaal correct toepassen. 'Stortbad' kun je ook fout spellen of verbuigen (ik gruwel bij de gedachte van wat men met een werkwoordsvorm ervan zou doen - 'stortbadderen' ofzo :X :z )
Het lijkt mij dat spellen en leenwoorden beiden te maken hebben met taalpurisme. Ik wilde dan ook reageren op wat een paar posts terug voorkwam mbt taalpurisme. Ik had dat duidelijker kunnen zeggen...
Mogelijk, maar dat geldt op dat moment dan wel als correcte spelling en/of grammatica. Maar nu niet. En zolang begrip en betekenis afhankelijk zijn van correcte interpretatie van vooral grammatica is het iets om op te letten.
Ja idd maar dat Internet taaltje ed geeft wel aan dat er een hoop aan het veranderen is. Diegenen die nu jong zijn gaan later meer de dienst uitmaken. Als die het niet meer nodig vinden om het kofschip te gebruiken...
Om dat mensen op GOT zich druk maken om dat soort dingen moet men zich afvragen wat men serieus neemt en wat niet. Ik houd de kids van mijn werk altijd voor dat ze moeten doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen. Als je het zo vreselijk vindt handel er naar aub.
Als typisch in een achterbuurt van Rotterdam opgegroeide allochtoon ben ik aanmerkelijk ergere scheldkannonades gewend dan het ergste dat ik op GoT tegenkom. Ik zal zelf niet dat soort taal bezigen, maar het boeit mij weer geen ene steek.
Sja ik moet daar weer wel druk om maken want dmv mijn werk is gescheld en agressie wat belangrijker dan correct taalgebruik wat de meesten zo 1.2.3 niet zullen leren. En als ik een topic zie op GOT over taal (purisme, correct gebruik) ondanks gescheld, wat het technisch gesproken is ook al staat het in de Dikke van Dale, vraag ik mij af wat men kiest. Ik kan mij ook niet echt storen eraan laat dat duidelijk zijn. Het gaat mij om taalpurisme en netheid en wat men als principe neemt.

"inheemse neologismen". Ik ging toch al Scrabbelen vanavond.... :7

[ Voor 3% gewijzigd door ROFLASTC op 08-05-2005 11:28 ]

And it goes BRAAAAAPP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr snuggles
  • Niet online
Ik ga proberen om een zo objectief mogelijke post te maken (ik hoop dat het lukt :P). Als ik het goed begrijp voeren jullie nu de discussie: Hoe erg zijn spelfouten? Ok, daar kun je een mening over hebben. Deze mening gebruiken jullie weer om de vraag van de TS te beantwoorden: Spelfoutjes melden?

Maar het eigenlijke probleem is dat er spelfouten staan. Het doel is om het aantal spelfouten te verminderen of zelfs te reduceren tot nul fouten. (Hoeveel je wilt verminderen hangt weer af van je mening over spelfouten.) Nu zijn er verschillende manieren om het aantal spelfouten te verminderen.
• Topic report achteraf.
• Spellingscontrole vooraf door Word.
• Spellingscontrole vooraf door Browser (al mogelijk?).
• Spellingscontrole vooraf door GoT (nog niet mogelijk).
• Voorlichting vooraf over de spelling- en grammatica regels via de FAQ op GoT (zijn plannen over als ik SmartDodo goed heb begrepen).

Plan: Is het misschien een idee om nog meer manieren te bedenken om het aantal spelfouten te verminderen ipv je mening te geven over hoe erg spelfouten zijn of juist niet zijn :? Vervolgens kunnen we één of meerdere oplossingen kiezen en deze gebruiken om iets te bereiken.

[ Voor 5% gewijzigd door dr snuggles op 09-05-2005 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
Ehh... als de meeste mensen van mening zijn dat spelfouten niet zo erg zijn, hoeft er dus ook geen oplossing voor 'het eigenlijke probleem' gevonden te worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

wwillem schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:24:
Ik denk ook niet dat men er veel voor voelt om dat in te gaan bouwen, aangezien dat me nogal zwaar lijkt voor de server. :P
• Voorlichting vooraf over de spelling- en grammatica regels via de FAQ op GoT (zijn plannen over als ik SmartDodo goed heb begrepen).
Met zo'n plan ben ik verder niet bekend, maar ik zou het persoonlijk een gek idee vinden. GoT is geen school, waarom zouden wij mensen Nederlands moeten gaan leren? :?
Plan: Is het misschien een idee om nog meer manieren te bedenken om het aantal spelfouten te verminderen ipv je mening te geven over hoe erg spelfouten zijn of juist niet zijn :? Vervolgens kunnen we één of meerdere oplossingen kiezen en deze gebruiken om iets te bereiken.
Ik denk niet dat er een echte oplossing te bedenken valt, behalve alle GoT-ers een gratis taalcursus aanbieden, en dat heeft voor veel mensen ook geen nut. Je kan mensen moeilijk verplichten software te gebruiken met spellingscontrole, en GoT zelf kan dat ook niet regelen. Lijkt me overigens ook geen belangrijke doelstelling, het belangrijkste is nog dat de boodschap overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• curry684
  • Laatst online: 16:00

curry684

left part of the evil twins

Volgens mij kan React het wel maar weegt het niet op tegen de load om het hier aan te zetten :) Het zou met 130000 gebruikers sowieso alleen maar gescheld opleveren als het ding over iedere dt gaat zeiken. Daarnaast trekt ons forum inherent aan de materie iets teveel jargon aan om uberhaupt efficient te kunnen spelchecken, zeker in de topictitels die vaak enkel uit jargon en 1 of 2 werkwoorden bestaan ;)

Professionele website nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

-NMe- schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:51:
[...]
het belangrijkste is nog dat de boodschap overkomt.
Helaas komt de boodschap niet altijd (correct) over door spelfouten. Gelukkig kent het Nederlands een redelijke mate van redundantie waardoor foutcorrectie mogelijk is, maar er zijn grenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Als ik het goed begrijp voeren jullie nu de discussie: Hoe erg zijn spelfouten?
...
• Voorlichting vooraf over de spelling- en grammatica regels via de FAQ op GoT (zijn plannen over als ik SmartDodDo goed heb begrepen).
Spelfouten zijn niet zo heel erg, nickfouten daarentegen.... ;)
-NMe- schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:51:
[...]
Met zo'n plan ben ik verder niet bekend, maar ik zou het persoonlijk een gek idee vinden. GoT is geen school, waarom zouden wij mensen Nederlands moeten gaan leren? :?
Het is de bedoeling dat er t.z.t.* een SG-faq komt met daarin ook een stuk over de Nederlandse taal c.q. spelling. Vervelende is wel dat ik me er dan ook aan moet gaan houden aangezien het in SG zal komen te staan :+

* Tussen nu en Sint Juttemis. Anders gezegd, It's done when it's done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

Hoeveel werk is het voor een mod om een topictitel aan te passen en de spelfouten eruit te halen? 20 seconden per titel? ;) En dat misschien een paar keer per dag?

Een topiclist zonder lelijke spelfouten in topictitels staat zoveel mooier dat dat voor mij al meer dan genoeg reden lijkt om die investering te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SmartDoDo schreef op maandag 09 mei 2005 @ 18:35:
[...]
* Tussen nu en Sint Juttemis. Anders gezegd, It's done when it's done
offtopic:
Ben jij je ervan bewust dat St. Juttemis ergens rond half augustus is :? De oorspronkelijke uitdrukking is "Als met St. Juttemis de kalveren op het ijs dansen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo

SmartDoDo

Woeptiedoe

Mr. Liu schreef op maandag 09 mei 2005 @ 19:05:
[...]

offtopic:
Ben jij je ervan bewust dat St. Juttemis ergens rond half augustus is :? De oorspronkelijke uitdrukking is "Als met St. Juttemis de kalveren op het ijs dansen".
offtopic:
Dat wist ik niet, echter heb ik niet vermeld om welk jaar het gaat ;) /flauw
Anoniem: 9942 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 18:37:
Hoeveel werk is het voor een mod om een topictitel aan te passen en de spelfouten eruit te halen? 20 seconden per titel? ;) En dat misschien een paar keer per dag?

Een topiclist zonder lelijke spelfouten in topictitels staat zoveel mooier dat dat voor mij al meer dan genoeg reden lijkt om die investering te maken...
Als ik zie hoe veel titels ik aan moet passen is dat geen wezenlijke verzwaring van de mod-taak :) In de praktijk lijkt het erg mee te vallen, mogelijk ook omdat mensen ergens snel voorbij lezen. Soms heb ik ook de neiging iets, bijvoorbeeld in de HK, te laten staan naar spreektaal.
Pagina: 1 2 Laatste