[HDTV]High-Definition Television. Wat het precies is topic

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 25.318 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30271

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img248.echo.cx/img248/9668/banner3as.jpg
Waarom dit topic?

Er zijn al veel vragen over HDTV of over HD in het algemeen langsgekomen. Eigenlijk ben ik nog geen centraal topic tegen gekomen waar iedereen z'n vragen kan stellen. Bij deze open ik dus een centraal topic voor al je HDTV vragen.
Wat is High Definition?

Wat maakt High Definition materiaal anders in vergelijking met een DVD? Het grote verschil zit hem in de videoresolutie. De videoresolutie van HD kan 1280 beeldpunten en 720 lijnen (1280x720) of 1920 beeldpunten en 1080 lijnen (1920x1080) zijn terwijl er op een DVD maar 575 lijnen beschikbaar zijn. Bij TV uitzendingen zijn zelfs maar 480 lijnen beschikbaar!

Ook heeft High Definition een hogere kleursampling (4:2:2 vs 4:2:0). Dit betekent dat je met High Definition veel meer detail krijgt en kleuren die letterlijk van je scherm afspatten!

Een uitstekend voorbeeld van de kwaliteit tussen DVD en HD is op de volgende links te bekijken:

Monsters Inc. R1 DVD NTSC vs. HDTV 720p
Deze screenshots heb ik niet zelf gemaakt
Afbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/monsters_inc_dvd_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/monsters_inc_dvd2_small.jpg

Kill Bill 2 LE R2 PAL DVD vs. HDTV 720p
Deze screenshots komen van mijn Kill Bill 2 LE DVD en mijn Kill Bill 2 HD 720p
Afbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/kill_bill_dvd_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/kill_bill_dvd2_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/kill_bill_dvd3_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/kill_bill_dvd4_small.jpg

The Fifth Element Superbit vs. HDTV 1080p
Deze screenshots komen van mijn Fifth Element Superbit en mijn Fifth Element HD 1080p
Afbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/fifth_element_dvd_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/fifth_element_dvd2_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/fifth_element_dvd3_small.jpgAfbeeldingslocatie: http://www.hdtvinfo.nl/images/hdtv/fifth_element_dvd4_small.jpg

Verschil tussen Interlaced en Progressive
Bij elke film wordt er weergegeven of de film progressive (720p) of interlaced (1080i) is.

Ga eerst eens naar http://www.100fps.com/. Verplichte kost : lezen van begin tot eind!

Bij interlaced materiaal wordt er gebruik gemaakt van "halfbeeldtechniek". Dat betekent dat de even en oneven lijnen om en om worden getekend mogelijk met 50Hz of 60Hz.

Interlaced materiaal gebruikt fields.. Bij b.v. PAL televisie 50 fields/seconde. Een gemiddelde TV-kaart voor de PC, en hoogstwaarschijnlijk een LCD TV ook, zal hier een deinterlace filter op loslaten, waarna 25Frames/seconde overblijven.

1 field heeft in de hoogte maar half zoveel pixels als het volledige frame (lees de site).

Progressive gebruikt geen 50 frames/seconde! Slechts 25, in geval van PAL. Door geen tijdsverschil te gebruiken kan je progressive content pixel-voor-pixel omzetten naar een interlaced formaat. Om interlaced content echter in een progressive formaat (voor b.v. een PC of LCD TV) weer te geven moet je een deinterlace filter gebruiken. Je kan de helft van de fields trashen, je kan ze in elkaar weven (maar dan moet je dus wel een filter gebruiken om mice teeth te voorkomen), hoe dan ook, je moet er werkelijk iets mee doen.

Als je de site niet hebt gelezen begrijp je dit waarschijnlijk niet, en dat is ook niet de bedoeling :P.

Maargoed, snel door naar de conclusie voor de gewone mensch : interlaced gebruikt 2x zoveel fields per seconde als progressive frames per seconde gebruikt. Resultaat hiervan is dat beiden evenveel pixels/seconde hebben, bij dezelfde resolutie. Als één van de twee meer bandbreedte nodig heeft, dan is het interlaced (!), omdat een gemiddelde codec hier in theorie moeite mee kan hebben.

Codering
HDTV gebruikt digitale videocodering, MPEG-2 genaamd, die tevens wordt toegepast op DVD en digitale televisie. De technologie is echter verder ontwikkeld. Dit heeft geleid tot nieuwe indelingen zoals MPEG-4 en Windows Media® 9, waarmee codering en bandbreedtegebruik efficiënter verloopt. Hierdoor komen meer TV-zenders beschikbaar, passen er meer films op een schijf en zijn de beelden van hogere kwaliteit.
Hoe kan ik High Definition ontvangen?

Satellietschotel
Momenteel heb je minimaal een 60cm satellietschotel (gericht op Astra) nodig om van ons enige Europese HDTV zender (Euro1080) gebruik te kunnen maken.

Daarnaast heb je een zgn setupbox nodig, een HDTV ontvanger. Op dit moment is Zinwell de eerste fabrikant die dit product ook echt op de markt heeft staan.

Digitale Televisie
In de nabije toekomst wordt het mogelijk om HDTV te kunnen ontvangen via digitale televisie.

Blu-ray Disc™ en HD-DVD
De volgende generatie DVD's zal gebruikmaken van een blauwe laser (die op een kleiner punt kan worden gericht) zodat zij meer gegevens kunnen bevatten dan een conventionele DVD.

Een Blu-Ray Disc™ kan bijvoorbeeld 27GB op een single layer en 54GB op een dual layer aan data kwijt. En op een HD-DVD kan je 20 tot 32GB kwijt.

De introductie van Blu-ray Disc™ in Europa hangt af van Europese zenders en de introductie van HDTV in Europa. Sony is van plan om een nieuwe camcorder te introduceren op basis van de fonkelnieuwe HDV-indeling. Als de technologie breder beschikbaar wordt, ontstaat de mogelijkheid om High Definition-videobeelden op te nemen en te bewerken met alle voordelen van deze nieuwe indeling, met name de zeer hoge beeldkwaliteit.
Hoe kan ik High Definition bekijken?

Om High Definition weer te kunnen geven heb je een display nodig met een zogenaamd hi-def input. Dit kan zijn een Plasma, LCD TV, projector of zelfs een gewone TV met een 480p input. Niet bij elke weergever kunt u genieten van de volle 1920x1080 resolutie maar in alle gevallen zult u een flinke verbetering zien tov het standaard TV signaal.

Om HD te kunnen afspelen is de aansluiting essentieel. In Japan en Amerika gebeurde dit vanaf het begin analoog via de component kabel (de bandbreedte moet het namelijk aankunnen) en steeds vaker digitaal via de DVI of HDMI ingang. Probleem is echter dat de filmstudio's nogal bang zijn voor piraterij en eigenlijk willen dat hd niet via een analoge ingang gaat, maar via een bescherming (High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP)) die alleen zit op (de meeste) DVI en HDMI ingangen. Het is nog de vraag hoe dit precies gaat lopen, er zijn nog maar weinig tv's die in het bezit hiervan zijn namelijk, alhoewel component ook iets van de afgelopen jaren is en vooral op lcd/plasma's zat/zit (deze eigenaren zijn vooral nogal bang dat hun dure tv over een aantal jaren "niets" meer waar is).

Daarnaast is de resolutie van belang, de meeste plasma's hebben een 852x480 resolutie, eigenlijk dus te laag om hd goed te kunnen weergeven, op een afstand schijn je hier echter niet al te veel verschil te zien met scherm met een resolutie die wel (tenminste) 720p kan weergeven. Nieuwere plasma's krijgen steeds vaker een resolutie van (bijvoorbeeld) 1366x768 (een resolutie die 720p kan weergeven en makkelijk 1080p downscaled). Vrijwel alle lcd's hebben al een resolutie van 1366x768, de duurste lcd's kunnen zelfs al 1080p weergeven (Sharp LC-45GD1E bijvoorbeeld). De huidige televisie heeft vaak maar 480 lijnen en zeker geen DVI/HDMI ingang, het is maar de vraag of dit ook gaat gebeuren, vrijwel iedereen wil een flatscreen tegenwoordig.

Opgenomen materiaal
Zonder dat je het misschien weet is er al enorm veel HD materiaal beschikbaar, in veel landen als Amerika, Japan, China e.a. wordt er al jaren HDTV uitgezonden. Euro1080 werkt dan ook samen met veel van deze landen om aan materiaal te komen.

Een mogelijkheid om aan HD materiaal te komen is het downloaden van opgenomen materiaal uit landen waar het uitgezonden wordt (Ik ga hier niet op in omdat het hier niet is toegestaan). Zo kunnen wij nu ook al genieten van dit fantastische materiaal!

HD materiaal wordt meestal gereleased in "Transports Stream" (.TS) formaat of microsoft's handelsmerk Windows Media® 9 (WMV9) formaat. WMV9 wordt al geleverd bij/als een retail product op een DVD.

Voor het afspelen van een .TS file heb je minimaal de volgende systeemeisen nodig:Voor het afspelen van een WMV9 file heb je het volgende nodig:
  • [b]720p[/b]
  • Windows Media Player 9 Series
  • 2.4 GHz P4 of gelijkwaardig
  • 384 MB Intern geheugen
  • 64 MB videokaart
  • 1024 x 768 schermresolutie
  • [b]1080p[/b]
  • Windows Media Player 10
  • DirectX 9.0
  • 3.0 GHz P4 of gelijkwaardig
  • 512 MB Intern geheugen
  • 128 MB videokaart
  • 1920 x 1440 schermresolutie
WMV9 trailers kan je hier vinden.

Quicktime gebruikt de H.264 codec, als aanvulling voor de mpeg-4 codec. Trailers en meer info hiervover kan je hier vinden.

Deze files zijn niet af te spelen op een normale DVD speler. Hiervoor heb je een speler nodig die deze files af kan spelen zoals HD-DVD players.
HD Stand-alone spelers

AVeL LinkPlayer2
Afbeeldingslocatie: http://www.iodata.com/images/products/zoom/avlp2_dvdla-1_zoom.jpg

The AVeL Linkplayer2 is one of the few DivX certified DVD players that will be hitting stores in the US and Japan, “in time for the holiday season”…which I assume means sometime before December 25th, ie. Christmas. The AVeL Linkplayer2 is the first DivX certified DVD player capable of playing back High Definition DVD (HD DVD) at 1280x720 resolution. Based on the Sigma Designs EM8620L processor this DivX DVD player includes many cutting edge features that can be found only in the newest generation DVD players. One of its greatest features is its built in network capabilities that allows one to essentially turn every room of their home into a grand entertainment center. Full list of available features are as follows:
  • DivX Certified to play HD
  • 10/100 Base Network Communication Function (WiFi is not
  • included, needs an ethernet converter)
  • Multi Video/Audio Out (Video:D4/Audio:5.1ch) via a home network
  • High Grade DVD/CD Playback (High Definition DVD supported)
  • USB 2.0 High Speed Storage Reading for iPod, HDDs, and thumb memories
  • Supported OS: Windows XP/Me/2000/98SE, MacOS X 10.3
  • Supported Video Files: MPEG-1/MPEG-2/DivX video/XviD/WMV9
  • Supported Picture Files: JPEG/BMP/GIF/PNG
  • Supported Audio Files: MP3/AAC/WMA/PCM/Ogg Vorbis
  • Video Output: D Connector (Component) 1080i/720p/480p/480i, Composite, & S-Video
  • Audio Output: Analog Audio Out (L/R) x2, Digital Surround Out (Coaxial) x1 & Optical Digital Out x1
  • Display max resolution up to 2048 x 1532
  • Main Processer: Sigma Designs EM8620L
Officiele site
Bron
Manual in pdf
Specs in pdf

ReelBox PVR 1100

[img=300]]http://www.reelbox.nl/downloads/ReelBox_Front_blau.jpg[/img]
DVB-Receiver, Videorecorder, DVD-Player and Homeserver - all in one! Enter into the new dimension of digital television - with the ReelBOX PVR 1100
  • Linux & Open-source software
  • Processoren: AMD Geode 300 Mhz, en een Philips Nexperia, 180 Mhz
  • DVD-Player voor alle gangbare media en formaten.
  • Streaming-Client en -Server
  • Digitale Twin Tuner, Time-Shift-Funktie
  • 2 Common Interface Slot
  • Analoog-Digitaal omzetting
  • Externe apparaten aansluiten via Firewire/USB
  • PVR Ready
  • S/PDIF In & Out
  • S-Video, RGB/YUY, Composiet
  • DiSEqC 1.0, 1.1, 1.2, 2.0
  • Grafisch LCD-Display
  • 3 x USB 1.0, 3 x Firewire, Mini-PCI
  • Fast Ethernet
  • Electronic Program Guide (EPG)
  • Picture in Picture (PiP)
  • Dolby Digital
Officiele site
Specs

Buffalo Tech LinkTheater
Afbeeldingslocatie: http://www.biosmagazine.co.uk/images/content/prodpics/200503/LinkTheater_1.jpg

Buffalo Technology is first to market with a DVD player that supports 802.11g Wi-Fi networking (also supports an external 2.4GHz antenna for increased range). The major benefit of the LinkTheater progressive scan DVD player is that it enables multiple users to wirelessly access DVD-Movies and regular files stored on disc - on their TV, computer or laptop. Based on a EM8620L decoder chipset from Sigma Designs, the chipset is the first of its kind to support Windows Media Video 9 and Windows Media Video High Definition formats. As a result, the LinkTheater supports resolutions up to 1280x720 pixels and offers DVD up-conversion to 720p/1080i. The integrated Pcast module further lets you playback files stored on a network storage device and a USB 2.0 port allows you to access files stored on an external peripheral.

Bron
Officiele site
Product data sheet in pdf

Links

HDTVEuro1080Blu-ray Disc™ en HD-DVD
Conclusie

Hoewel HDTV in Europa nog in z'n kinderschoenen staat is het toch wel goed om alvast te kijken wat komen gaat. Vooral om het gebruik van HD materiaal te bevorderen.

Ga niet off-topic, houd het gezellig. Als er nog op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag. Mocht iemand nog interessante links hebben, ik zou ze graag toe willen voegen. HD is voor mij ook nog tamelijk nieuw. :D

[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 30271 op 06-12-2005 00:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:13
Mooie post!! _/-\o_

Kan niet wachten tot het HD TV tijdperk in Nederland begint..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 05-06 12:10
Yep mooi gedaan weer wat geleerd vandaag.

Waarom loopt europa zo ver achter op de rest ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-06 16:09
Ik weet niet waar je de systeemeisen vandaan haalt, maar volgens mij is het precies andersom.

.ts files zijn niet zo zwaar (naja). Met videolan ( www.videolan.org ) speelt mijn P3 1Ghz het nagenoeg soepel af, terwijl een 720p WMV file hapert als de ziekte. Ook op mn laptop (P4-M 1.6Ghz / 1Gb) hapert dat nog licht.

Maar strak is het beeld zeerzeker. Ook animatiefilms zien er echt geweldig uit. (zelfs nog mooier dan gewone films, hdtv is dermate scherp dat je de ruis van de camera's soms ziet (bij donkere scenes) terwijl je dat bij animatie niet hebt. (Shrek2, Ice Age)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:09

voodooless

Sound is no voodoo!

Vergeet niet dik grapje: http://www.apple.com/quicktime/hdgallery/

H.264 is een mooie standaard, imho beter dan wmv of MPEG2! Helaas nog niet veel (goede) decoders.

Btw, die LOTR verschil opnames zijn wel vet gefaked. De "standaard" opname is veel te wazig, en de HD versie vind ik nog steeds onruit slecht...

[ Voor 31% gewijzigd door voodooless op 05-05-2005 23:32 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FelixAkk
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-05 22:52
Zeer mooi en overzichtelijk topic! Klasse.
Vooral leuk gedaan met het vergelijken van HDTV en DVD. Zo kan met eens echt het verschil zien, want de meeste mensen die niet weten wat HDTV inhoud zeggen zo terug: "Mja, zo ongelofelijk zal het verschil nou ook weer niet zijn..."

Hier is nog wel leuk linkje wat progressive en interlaced meer toelicht en videostandaarden van vroeger:
http://www.projectorcentral.com/video_signals.htm

Nu maar hopen dat die de Nederlandse nieuwszenders ook eens HDTV camera`s kopen :9~

[ Voor 6% gewijzigd door FelixAkk op 05-05-2005 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJSmiley schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:30:
Ik weet niet waar je de systeemeisen vandaan haalt, maar volgens mij is het precies andersom.
Ik heb ze gebaseerd op mijn eigen bevindingen. Ik kon nergen de specs vinden. Ik vind 1080p nog steeds niet lekker lopen op mijn AMD3200+ 1024GB. Maar het kan ook aan mn vidkaart liggen met 64MB :).
Cyrus The Virus schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:28:

thnx, nou in mijn optiek, in vergelijking met Amerika. Amerikanen willen gewoon alles groot, groter, grootst hebben. Alles is BIG daar van TV tot Big Mac :P En wat de Jappanners betreft. Zij willen qua techniek altijd een stapje verder zijn dan de rest van de wereld.

[ Voor 31% gewijzigd door Anoniem: 30271 op 05-05-2005 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Flixz schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:31:
Zeer mooi en overzichtelijk topic! Klasse.
Vooral leuk gedaan met het vergelijken van HDTV en DVD. Zo kan met eens echt het verschil zien, want de meeste mensen die niet weten wat HDTV inhoud zeggen zo terug: "Mja, dat geloof ik niet..."

Hier is nog wel leuk linkje wat progressive en interlaced meer toelicht en videostandaarden van vroeger:
http://www.projectorcentral.com/video_signals.htm

Nu maar hopen dat die de Nederlandse nieuwszenders ook eens HDTV camera`s kopen :9~
Laat ze maar beginnen met eens fatsoenlijk over te stappen op breedbeeld uitzendingen. Behalve de kleinere omroepen (EO, BNN enz) zijn er maar weinig breedbeelduitzendingen. BBC en BRT zijn tenminste wat vooruitstrevender ;)

En ach, voor het nieuws vind ik hdtv materiaal totaal niet interessant eigenlijk. Een tv-serie wel, maar nieuws... zie ik t nut niet van.
Ik kijk bv Lost (de serie) op HDTV. Kwa resolutie maakt t geen f*ck uit, kan mn tv toch niet weergeven, maar kwa kleuren vind ik hdtv beter dan dvd.

Alleen voor voetbal zou hdtv wel weer wat zijn icm een projector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111211

_/-\o_ mooi topic!
Hier ga ik nog veel van leren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:23
Mooie OP! _/-\o_

Ikzelf was al wel op de hoogte van de techniek ''HDTV'', maar wist nog niet echt precies wat het nu echt was. Na het lezen van de OP ben ik al heel wat wijzer geworden :*)

Ik heb de link gevolgd naar de ''High Definition'' Trailers en heb daar de Robotica trailer gedownload en ik moet zeggen de beeldkwalitiet is vele malen beter dan die van de DVD.
Het beeld is gewoon zo scherp _/-\o_ Het is echt te merken dat het ''High Definition'' is :p

Hopelijk beschikken ook wij binnenkort over de mogelijkheden van HDTV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-06 15:07
Inderdaad, in Amerika zenden bijna alle grote zenders serie's uit in HDTV, hiervan is her en der ook wel wat op internet te vinden en dat is natuurlijk zeer geil :) maar ik denk dat het nog wel even kan duren voordat HDTV in Nederland komt, omdat er 'geen behoefte aan is en het oude ook nog wel goed werkt'. Zeer spijtig want het is inderdaad een zeer mooie ontwikkeling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Hele mooi start post meneer TS. Me vader snapt nou in eens wat alle p/i/720/1080 vormen in houden. We gaan nu ook samen eindelijk ons best doen om HD-tv films (via een htpc) te kijken op onze philips 9965 plasma scherm.
Verder toch nog vragen... hoop dat ik niet te veel gezeik krijg maar... Waar halen we tegen woordig onze HD-dvd(films) vandaan (downloaden?) .... want we hebben al een HD-DVD speler van Denon.

En wat zijn nou juist de echte "optische" verschillen met 720P en 1080i? Kleur/snelheid/resolutie?

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 30670 op 06-05-2005 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cubix
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Is het niet zo dat voor de opnames van HDTV materiaal speciale camera's nodig zijn die veel lichtgevoeliger zijn? (= duurder)

Als het waar is kan dat de Nederlandse introductie van HDTV in de weg staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 30670 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:23:
Hele mooi start post meneer TS. Me vader snapt nou in eens wat alle p/i/720/1080 vormen in houden. We gaan nu ook samen eindelijk ons best doen om HD-tv films (via een htpc) te kijken op onze philips 9965 plasma scherm.
Verder toch nog vragen... hoop dat ik niet te veel gezeik krijg maar... Waar halen we tegen woordig onze HD-dvd(films) vandaan (downloaden?) .... want we hebben al een HD-DVD speler van Denon.

En wat zijn nou juist de echte "optische" verschillen met 720P en 1080i? Kleur/snelheid/resolutie?
Je kan ze vinden in nieuwsgroepen, verder zeg ik niks...

Het verschil in kleur en snelheid is volgens mij weinig verschil. Lopen allebei op 50Hz of 60Hz. Verschil in resolutie is er zeker. voor 720p staat een resolutie van 1280x720 en voor 1080i staat 1920x1080. Echter worden deze magische getallen nooit gehaald. Voor een uitleg hierover moet je eens op de volgende site kijken: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=12252.0
Cubix schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 00:31:
Is het niet zo dat voor de opnames van HDTV materiaal speciale camera's nodig zijn die veel lichtgevoeliger zijn? (= duurder)

Als het waar is kan dat de Nederlandse introductie van HDTV in de weg staan.
Ja klopt voor het filmen van HDTV materiaal heb je een HDV camera nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Laatst online: 18:04

GG85

.......

Is het niet zo dat het puur aan de gebruikte negatief scanner ligt? Bijna alle films worden namelijk gewoon met analoge camera's opgenomen en vervolgend ingescant om digitaal te worden bewerkt.
Je kunt ze dan toch gewoon in HDTV resolutie inscannen? Een 35mm filmpje is namelijk al iets van 18(?) Mpixel. Dat moet een filmrol ook wel kunnen halen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 110233

Mooie topicstart, lees er zelf al genoeg over op amerikaanse en engels forums. In amerika is het zo'n beetje verplicht geworden alles digitaal uit te zenden, in nederland helaas niet, het kost vooral de commerciele omroepen erg veel geld om die hd camera's in gebruik te nemen. Daarnaast is het nog niet reuze interessant voor hun, ik denk dat zo'n 99% van nederland niet en tv heeft die hd content echt kan afspelen. Veel mensen hebben gewoon nog een oude 4:3 tv en hebben net een all in one dvdsetje gekocht en zitten niet zo te wachten op iets nieuws (veel dvd's al gekocht daarnaast). Ik denk persoonlijk dat het een heel langzaam proces is wat op gang zal komen, op het moment dat mensen de verschillen gaan waarderen en de investering willen doen (het zal nog wel even duren voordat dat een beetje betaalbaar is voor de meeste mensen) dan zal het langzaam wel zijn introductie doen, bij dvd's duurde dat ook enorm lang!

Wat ik trouwens mis in de topicstart is iets meer informatie over resolutie en de benodigde aansluitingen. Om HD te kunnen afspelen is de aansluiting essentieel. In japan en amerika gebeurde dit vanaf het begin analoog via de component kabel (de bandbreedte moet het namelijk aankunnen) en steeds vaker digitaal via de dvi of hdmi ingang. Probleem is echter dat de filmstudio's nogal bang zijn voor piraterij en eigenlijk willen dat hd niet via een analoge ingang gaat, maar via een bescherming (High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP)) die alleen zit op (de meeste) dvi en hdmi ingangen. Het is nog de vraag hoe dit precies gaat lopen, er zijn nog maar weinig tv's die in het bezit hiervan zijn namelijk, alhoewel component ook iets van de afgelopen jaren is en vooral op lcd/plasma's zat/zit (deze eigenaren zijn vooral nogal bang dat hun dure tv over een aantal jaren "niets" meer waar is).

Daarnaast is de resolutie van belang, de meeste plasma's hebben een 852x480 resolutie, eigenlijk dus te laag om hd goed te kunnen weergeven, op een afstand schijn je hier echter niet al te veel verschil te zien met scherm met een resolutie die wel (tenminste) 720p kan weergeven. Nieuwere plasma's krijgen steeds vaker een resolutie van (bijvoorbeeld) 1366x768 (een resolutie die 720p kan weergeven en makkelijk 1080p downscaled). Vrijwel alle lcd's hebben al een resolutie van 1366x768, de duurste lcd's kunnen zelfs al 1080p weergeven (Sharp LC-45GD1E bijvoorbeeld). De huidige televisie heeft vaak maar 480 lijnen en zeker geen dvi/hdmi ingang, het is maar de vraag of dit ook gaat gebeuren, vrijwel iedereen wil een flatscreen tegenwoordig.

Hoop dat een gedeelte hiervan wellicht kan toegevoegd worden in de woorden van de TS :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 110233 schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 11:16:

Hoop dat een gedeelte hiervan wellicht kan toegevoegd worden in de woorden van de TS :)
Hartelijk dank, dit is een mooie aanvulling :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Cyrus The Virus schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:28:

Anoniem: 30271 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:34[...]
thnx, nou in mijn optiek, in vergelijking met Amerika. Amerikanen willen gewoon alles groot, groter, grootst hebben. Alles is BIG daar van TV tot Big Mac :P En wat de Jappanners betreft. Zij willen qua techniek altijd een stapje verder zijn dan de rest van de wereld.
Nou ik ben het daar niet helemaal mee eens, je moet zo zien. Het grootste deel van Nederland kijkt televisie via de kabel. Maar een High Defenition televisie neemt zoveel bandbreedte in dat op de kabel dan maar maximaal 4 zenders zouden kunnen (En dan geen radio!). En omdat Nederland nog niet uitgedigitalizeerd is, zal het dan ook wel even duren voordat er HDTV hier is.

Eerst maar is wachten tot dat DAB (Digital Audio Broadcast) hier in de lucht zit.. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116689

Ik kijk al een paar maanden HDTV ESPN uitzendingen . EN ik kan je zeggen het is ECHT maar dan ook ECHT de moeite waard. NBA wedstrijden kijken en films op HDTV is gewoon zo mooi,verbluffend.

Vandaar dat ik ook iedereen aanraad als men een nieuwe tv haalt, haal dan ook een HD-ready tv!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
Ja, verbluffend. Ik heb de zenders ook wel in het echt gezien op een beurs.. Waar ze allemaal HDtv lieten zien enzo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElemenTAL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2024

ElemenTAL

Tweaking the elements

Hier nog een paar screenshots.

http://145.99.213.98/images/gladiator.png
http://145.99.213.98/images/reloaded1.png
http://145.99.213.98/images/reloaded2.png

Voorlopig zie ik Europa nog niet over gaan op HDTV, en al helemaal niet met MPEG2 compressie. Mischien MPEG4 AVC, dat scheelt een hoop bandbreedte, maar daarvoor is nu nog geen decoder die dat op die resoluties af kan spelen.

Link naar 2de plaatje gefixt.

[ Voor 5% gewijzigd door ElemenTAL op 06-05-2005 17:56 ]

Nuff Said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Is er ook iemand die kan vertellen in hoeverre HDTV "verplicht" gaat zijn bij de next-gen consoles?

Ik heb er wel geruchten over gehoord, zoals spellen die speciaal voor HDTV resoluties worden ontwikkeld?

Zou dit betekenen dat je met de huidige toestellen kwaliteit gaat inleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31180

Ik moet zeggen dat ik nog niet echt tevreden ben over WMVHD, ik zie teveel banding bij geleidelijke kleurovergangen. Dit is duidelijk te merken bij animatiefilms als Shrek. Ik verwacht veel van de H.264 codec, ben erg benieuwd naar de implementatie daarvan in Quicktime 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

ElemenTAL schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 12:43:
Hier nog een paar screenshots.

http://145.99.213.98/images/gladiator.png
http://145.99.213.98/images/reloaded1.png
http://145.99.213.98/images/reloaded2.png

Voorlopig zie ik Europa nog niet over gaan op HDTV, en al helemaal niet met MPEG2 compressie. Mischien MPEG4 AVC, dat scheelt een hoop bandbreedte, maar daarvoor is nu nog geen decoder die dat op die resoluties af kan spelen.
Voor mij ziet het er nog steeds uit als een opgeblazen DVD beeld... het is wel ietsje scherper, maar eigenlijk vind ik het nog erg vet tegevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Laatst online: 20:04

Jag

Ik ben al voor een groot deel overgestapt op HDTV eigenlijk. Tv kijk ik nauwlijks (alleen wat sport) en films kijk voor het grootste deel in high def. Zo mooi dat ik films alleen op DVD kijk als ik die echt snel wil zien en niet in HD te krijgen is.
De kleuren van HD zijn echt veel mooier, dat vind ik het belangrijkste verschil. En natuurlijk veel scherper door de hogere resolutie.

Niet heel nuttig, maar wel leuk, een plaatje van The Usual suspects in High Def geprojecteerd:

Afbeeldingslocatie: http://www.van-weert.com/~jag/Meuk/Projectie_1.jpg

Wel zeer jammer dat amerika heeft gekozen voor 1080i, dat snap ik echt niet. Is waarschijnlijk vanwege backwards compatibility, maar als je een nieuwe videostandaard in het leven roept -en je weet dat de progressive displays het helemaal over gaan nemen-, dan ga je toch geen interlaced video standaard nemen?! De-interlacen geeft ook zoveel geflikker. Niet alleen heb je ingewikkelde technieken nodig om geen resolutie verlies te krijgen, je krijgt er gewoon heel vaak lelijke artefacten van.
In Europa kiezen ze waarschijnlijk wel voor 720p (1080p is te duur), prima keuze denk ik. Maar dan wel met een andere framerate. Dat is het tweede jammere: we krijgen weer te maken met een hele lijst aan verschillende framerates en refreshrates, lees: gekloot. Ik geloof zelfs dat de 3:2 pulldown gewoon gaat blijven.
Heb je eindelijk de kans om met dit soort oude ellende afrekenen met een nieuwe videostandaard, niet iets dat je jaarlijks doet, laat je de kans liggen. Erg jammer, maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElemenTAL
  • Laatst online: 09-02-2024

ElemenTAL

Tweaking the elements

deepspace schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 17:35:
[...]

Voor mij ziet het er nog steeds uit als een opgeblazen DVD beeld... het is wel ietsje scherper, maar eigenlijk vind ik het nog erg vet tegevallen..
Het probleem met Transport Streams uit amerika is dat deze vaak een te lage bitrate hebben. Plus dat ik niet netjes geIVTCed heb bij het maken van deze screens. Vooral als je naar de matrix kijkt kan je echt goed het verschil zien. Als iemand ruimte heb wil ik wel een sample maken. Als dat mag?

Nuff Said

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:36
Hier nog een site met veel screenshots van HDTV films: http://www.atmorgen.com/

Coïtus ergo sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cool_Mod_E
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-11-2024

Cool_Mod_E

9200 Wp

Satellieschotel
Momenteel heb je minimaal een 60cm satellietschotel (gericht op Astra) nodig om van ons enige Europese HDTV zender (Euro1080) gebruik te kunnen maken.

Daarnaast heb je een zgn setupbox nodig, een HDTV ontvanger. Op dit moment is Zinwell de eerste fabrikant die dit product ook echt op de markt heeft staan.
Op: http://www.hd-1.tv/howtoget.html
From June 2005 onwards Euro1080 will start transmission in MPEG4 on both HD1 and HD2. MPEG2 transmission will be guaranteed untill January 1st 2008.
Dus die "Zinwell" ontvanger nog maar even laten voor wat het is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Laatst online: 02-06 20:27

Mentalist

[avdD]

# NVDVD Decoder, Elecard Mpeg2 Decoder, Videolan of PowerDVD
ffdshow doet 't ook prima, ingebouwde MPEG2 decoder van MplayerC ook, MPC kan dan ook meteen met de hele .ts container overweg ;)
Bij progressive materiaal wordt er gebruik gemaakt van "volledig beeldtechniek". Dat betekent dat er na elke beeldwissel alle lijnen, lijn voor lijn getekend worden. Daarom is het verschil tussen 720p en 1080i niet zo heel groot. Echter progressive materiaal gebruikt dubbel zoveel bandbreedte als interlaced beeld. Het verschil tussen 720p en 1080p is wel goed te zien.
Nope, da's onzin.

Ga eerst eens naar http://www.100fps.com/. Verplichte kost : lezen van begin tot eind!

Interlaced materiaal gebruikt fields.. Bij b.v. PAL televisie 50 fields/seconde. Een gemiddelde TV-kaart voor de PC, en hoogstwaarschijnlijk een LCD TV ook, zal hier een deinterlace filter op loslaten, waarna 25Frames/seconde overblijven.

1 field heeft in de hoogte maar half zoveel pixels als het volledige frame (lees de site).

Progressive gebruikt geen 50 frames/seconde! Slechts 25, in geval van PAL. Door geen tijdsverschil te gebruiken kan je progressive content pixel-voor-pixel omzetten naar een interlaced formaat. Om interlaced content echter in een progressive formaat (voor b.v. een PC of LCD TV) weer te geven moet je een deinterlace filter gebruiken. Je kan de helft van de fields trashen, je kan ze in elkaar weven (maar dan moet je dus wel een filter gebruiken om mice teeth te voorkomen), hoe dan ook, je moet er werkelijk iets mee doen.

Als je de site niet hebt gelezen begrijp je dit waarschijnlijk niet, en dat is ook niet de bedoeling :P.

Maargoed, snel door naar de conclusie voor de gewone mensch : interlaced gebruikt 2x zoveel fields per seconde als progressive frames per seconde gebruikt. Resultaat hiervan is dat beiden evenveel pixels/seconde hebben, bij dezelfde resolutie. Als één van de twee meer bandbreedte nodig heeft, dan is het interlaced (!), omdat een gemiddelde codec hier in theorie moeite mee kan hebben. Hoe dat in MPEG2 is opgelost weet ik niet, maar mice teeth comprimeren slecht, en de 2 fields allebei apart opslaan kost nogal wat extra bandbreedte.

Het is me nog niet helemaal duidelijk of op Euro1080 wat interessante dingen worden uitgezonden, maar als daar zo nu-en-dan een speelfilm voorbij komt zit ik toch te overwegen een schotel op het dak te plakken. Maar zover ik tot nu toe heb gezien is het alles bij elkaar niet goedkoop, en een beetje een vage boel (iig laatste keer dat ik keek). En onduidelijk of er nog maandelijkse/jaarlijkse kosten waren verbonden aan Euro1080. Als ik me goed herinner moest je sowieso een kaart voor €200 kopen, en die moest je op een vreemde manier bestellen.. (gewoon een webshop hebben ze nog nooit van gehoord lijkt het).

Als ik echter een schotel op het dak plak is de voorwaarde dat ik HDTV wel op m'n computer kan ontvangen (en het ook op kan nemen ;)).. En daar heb ik m'n twijfels over.

Voorlopig bekijk ik wat films van news.tweakdsl en het één en ander via Chinese torrentsites, dat is aan de ene kant "jeej wat mooi", maar ik heb er ook een "het had altijd al zo moeten zijn" gevoel bij. Dit is gewoon eindelijk normale kwaliteit.

Nog ff teasen dan maar, let op, dit is maar 1280*1080 met 16:9 AR forced. Maar het ziet er al best aardig uit O-)

http://crew.tweakers.net/...rek2hdtvhappiness0605.jpg

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wow wat een goede uitleg! Ik raad dan ook iedereen aan om deze een keer door te lezen. Ik denk dat ik dit ook maar ga veranderen in de startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05 15:55
Zeer goede startpost inderdaad, maar 1 ding: De voorbeeldplaatjes in de startpost zijn zwaar belabberd en gewoon nep. Zelfs als je ze verkleint naar 1024x576 zijn ze vaak nog niet fatsoenlijk scherp. Het zijn gewoon geresampelde plaatjes van een veel lagere resolutie naar 1920x1080. Duidelijk te zien als je het vergelijkt met bijv. de Robotica trailer en andere trailers op de HDWMV showcase van Microsoft. Ik zou ze in ieder geval vervangen met overtuigendere captures, het zijn absoluut geen goede voorbeelden, zoals pelt wel beweert.

[ Voor 123% gewijzigd door Yokozuna op 08-05-2005 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behind_You
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-06 22:04

Behind_You

Kijk altijd achter je

Yokozuna schreef op zondag 08 mei 2005 @ 11:55:
Zeer goede startpost inderdaad, maar 1 ding: De voorbeeldplaatjes in de startpost zijn zwaar belabberd en gewoon nep. Zelfs als je ze verkleint naar 1024x576 zijn ze vaak nog niet fatsoenlijk scherp. Het zijn gewoon geresampelde plaatjes van een veel lagere resolutie naar 1920x1080. Duidelijk te zien als je het vergelijkt met bijv. de Robotica trailer en andere trailers op de HDWMV showcase van Microsoft. Ik zou ze in ieder geval vervangen met overtuigendere captures, het zijn absoluut geen goede voorbeelden, zoals pelt wel beweert.
Het zijn wel de juiste voorbeelden. Want het grootste voordeel van HDTV heeft een beeldgrote van 1920 bij 1080. Gewoon pal signaal is 720 bij 576 pixels. NTCS wat in amerika gebruikt word is zelfs nog minder pixels. De DVD beelden zijn gewoon opgerekt naar dezelfde grote als HDTV.

Everything you say can, and will be used against you!!
Een mooi rood kruisje is niet lelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Juist ja.. Ik ben nu ff een paar captures aan het maken van Kill Bill 2 720p en de Limited Edition DVD. Dan doe ik ook nog ff LOTR 1080i en de special edition DVD. En the Fifth Element 1080p en de superbit DVD. Dit zijn de enige HDTV captures waarvan ik ook de orginele DVD van bezit.

De 720x576 resize ik (bicubic) naar 1920x1080 of naar 1280x720 voor Kill Bill 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Anoniem: 30271 schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:20:
Juist ja.. Ik ben nu ff een paar captures aan het maken van Kill Bill 2 720p en de Limited Edition DVD. Dan doe ik ook nog ff LOTR 1080i en de special edition DVD. En the Fifth Element 1080p en de superbit DVD. Dit zijn de enige HDTV captures waarvan ik ook de orginele DVD van bezit.

De 720x576 resize ik (bicubic) naar 1920x1080 of naar 1280x720 voor Kill Bill 2.
Die LOTR plaatje in de topic start zijn echt waardeloos hoor. De KillBill 2 HDTV versie is echt stukken scherper!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 17:35:
[...]

Nou ja, dvd ziet er al wel mooi uit, maar iedereen die "goede" hd materiaal heeft gezien wil niet anders meer. Hopelijk wordt er meer duidelijk als blue ray/hd-dvd (of het liefst: een samenwerking hiervan) eindelijk uitgebracht wordt. Dvd duurde ook wel een behoorlijk aantal jaartjes voordat de grote majority overstag ging, waarschijnlijk gebeurt dat hierbij ook weer, de meeste mensen zullen én het niet kunnen afspelen nog én het verschil eerst duidelijk met eigen ogen op een groter scherm moeten hebben gezien. Dan is nog de vraag of men het er voor over heeft...sommige mensen hebben echt standaard -10 ogen qua sterkte en zien echt nergens verschil tussen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Behind_You schreef op zondag 08 mei 2005 @ 16:06:
Het zijn wel de juiste voorbeelden. Want het grootste voordeel van HDTV heeft een beeldgrote van 1920 bij 1080. Gewoon pal signaal is 720 bij 576 pixels. NTCS wat in amerika gebruikt word is zelfs nog minder pixels. De DVD beelden zijn gewoon opgerekt naar dezelfde grote als HDTV.
Grootste voordeel is dat je door de hogere resolutie een scherper beeld als resultaat hebt, dat wordt nauwelijks bereikt door low-res frames op te rekken naar een hogere resolutie.

Zo laat je 1080p niet in haar volle potentieel zien en pas als je dat doet vind ik dat je goede voorbeelden hebt. De showcases van Microsoft zijn dat, maar ook niet allemaal. Films moeten gewoon from scratch gefilmd/gerenderd zijn in de 720/1080p resolutie om die beeldformaten in volle glorie te kunnen laten zien.

Verder ontopic: Het mooie van 720p vind ik dat het de native resolutie is van de meeste LCD TV's, zo hoeven ze geen lagere resolutie meer te interpoleren -> naast een hogere resolutie ook een scherper beeld omdat interpolatie niet meer nodig is.

[ Voor 84% gewijzigd door Yokozuna op 08-05-2005 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb de voorbeelden veranderd. Heb mijn eigen Kill Bill 2 DVD genomen samen met HDTV 720p versie. Die van Monsters Inc. vond ik ergens op een forum. De beeldkwaliteit van de Kill Bill DVD is trouwens best goed. Er is weinig verschil te zien. Alleen de rode kleur komt er wat meer uit bij de HDTV versie.

Ik heb de DVD screenshot geresized (bicubic) naar 1280x720.

Morgen doe ik Fifth Element en LOTR nog ff.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 30271 op 09-05-2005 01:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Access to the port number given has been disabled for security reasons.

Kan je de plaatjes fixen :?

Ik ben benieuwd of je de plaatjes van DVD goed hebt overgenomen.. 16:9 content staat namelijk in 4:3 vorm op DVD, zodat er meer pixels verticaal beschikbaar zijn.. Het staat dus met de verkeerde aspect ratio erop. Als je het gaat upscalen naar b.v. 720p zul je dus ook de originele 720*576 moet pakken en die direct naar 1280*720 omzetten. Anders verlies je kwaliteit..

[ Voor 65% gewijzigd door Mentalist op 09-05-2005 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
W3ird_N3rd schreef op vrijdag 06 mei 2005 @ 21:14:

Als ik echter een schotel op het dak plak is de voorwaarde dat ik HDTV wel op m'n computer kan ontvangen (en het ook op kan nemen ;)).. En daar heb ik m'n twijfels over.
Met een Dreambox mpeg2 sat ontvanger kun je nu al HDTV opnemen (niet kijken helaas) en afspelen op je PC via de netwerkaansluiting

Ik dach dat het zelfs met een Skystar 2 dvb kaart van 59 euro ook kon (zelf geen ervaring mee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jappo112
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:24
Ik zelf zou er niet al te veel op rekenen dat de nederlandse zenders overstappen op HDTV. Dit om de volgende reden:

HDTV is meer bandbeedte, dus meer geld. Commercieele zenders zenden sowieso al baggerbeeld uit, dit met de reden om de kosten te drukken. Dit interreseert bijna niemand, 99% van de mensen kijkt puur naar de inhoud van een stuk zendtijd en niet naar de beeldkwaliteit. Tis bedroevend, maar dit is nou simpelweg de denkwijze van HMG en SBS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 14:56
jappo112 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 16:39:
Ik zelf zou er niet al te veel op rekenen dat de nederlandse zenders overstappen op HDTV. Dit om de volgende reden:

HDTV is meer bandbeedte, dus meer geld. Commercieele zenders zenden sowieso al baggerbeeld uit, dit met de reden om de kosten te drukken. Dit interreseert bijna niemand, 99% van de mensen kijkt puur naar de inhoud van een stuk zendtijd en niet naar de beeldkwaliteit. Tis bedroevend, maar dit is nou simpelweg de denkwijze van HMG en SBS...
Op zich geen onterechte denkwijze. Ze gaan de kosten niet verdubbelen voor het plezier van een kleine minderheid liefhebbers. Maar er is zeker een markt voor een aantal HDTV zenders, en die neemt alleen maar toe naarmate er meer grote LCD en Plasma schermen verkocht worden.

Daarbij komt ook nog dat de kosten van bandbreedte dalen en de toekomstige overstap van mpeg2 naar mpeg4 weer veel nieuwe mogelijkheden biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online

Ik denk dat die kleine groep liefhebbers zelf wel zorgt dat ze aan hun trekken komen, door HDTV gewoon zelf te downloaden.

Het ideaalbeeld; de consument bepaald zelf wat hij wil zien, in de praktijk. Alleen maken de grote jongens hier nog geen gebruik van, wat ze uiteindelijk zullen berouwen (als ook de massa de HDTV op internet heeft gevonden). Dan vervolgens weer gaan klagen etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Levi Strauss
  • Niet online
HMG is nu RTL Nederland hé! :P Maar ik heb dit eerder al gezegt in dit topic. HDtv bied maar voor 4 zenders plek op de kabel. (Ongeveer!) Dus dan zou eigelijk heel nederland digitaal moeten gaan! Dus dat is nu gewoon nog niet te doen.. lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 09:32:
Access to the port number given has been disabled for security reasons.

Kan je de plaatjes fixen :?

Ik ben benieuwd of je de plaatjes van DVD goed hebt overgenomen.. 16:9 content staat namelijk in 4:3 vorm op DVD, zodat er meer pixels verticaal beschikbaar zijn.. Het staat dus met de verkeerde aspect ratio erop. Als je het gaat upscalen naar b.v. 720p zul je dus ook de originele 720*576 moet pakken en die direct naar 1280*720 omzetten. Anders verlies je kwaliteit..
Je moet ze kunnen bekijken met Internet Explorer. Met firefox kan ik ze ook niet openen. De plaatjes van de dvd zijn idd 720x576, deze heb ik idd gelijk geresized naar 1280x720.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Levi Strauss schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:29:
HMG is nu RTL Nederland hé! :P Maar ik heb dit eerder al gezegt in dit topic. HDtv bied maar voor 4 zenders plek op de kabel. (Ongeveer!) Dus dan zou eigelijk heel nederland digitaal moeten gaan! Dus dat is nu gewoon nog niet te doen.. lijkt mij?
4 zenders.. Hoewel het in de praktijk nooit zou gebeuren : gooi alle bagger eraf en je hebt toch nog maar 3~4 zenders over \o/. Moet dus kunnen :P
Anoniem: 30271 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 18:02:
[...]

Je moet ze kunnen bekijken met Internet Explorer. Met firefox kan ik ze ook niet openen. De plaatjes van de dvd zijn idd 720x576, deze heb ik idd gelijk geresized naar 1280x720.
IE :?

Kan je niet gewoon de webserver fixen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alleen de publieke omroepen hebben dit geld inderdaad, er worden echter tegenwoordig steeds meer lcd's en plasma's verkocht. Je ziet dat ook overal om je heen, vrijwel alle winkels hebben tegenwoordig gigantische rijen platte schermen staan en ergens aan de zijkant een aantal crt'tjes. Omdat hierop het verschil 10x beter is te zien dan op een standaard 4:3 tv'tje zal hopelijk langzaam aan de vraag toenemen. Ik denk echter dat het in Nederland wel weer eens erg lang op zich kan laten wachten....zucht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
W3ird_N3rd schreef op maandag 09 mei 2005 @ 18:04:
IE :?

Kan je niet gewoon de webserver fixen? :)
Hmm nee..k host bij mn neef, dus kan er niet bij..ehm..Anders zorg ik ervoor dat je er vanavond of morgenochtend kan bekijken..Heb helaas niet veel tijd nu...

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 30271 op 09-05-2005 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
Levi Strauss schreef op maandag 09 mei 2005 @ 17:29:
Gelukkig zijn een aantal kabelaars dan ook al agressief (@home hier in ieder geval zeer zeker) digitale TV aan het promoten.

Die kill-bill plaatjes zijn al stukken beter, maar ik vind nog steeds dat je een 720p signaal (captures ervan) alleen in haar volle glorie kunt laten zien als het opgenomen/gerenderd is in dat formaat, zo is het bedoeld en zo zal het uiteindelijk ook worden!

[ Voor 23% gewijzigd door Yokozuna op 09-05-2005 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Ik heb een stukje van Ice Age geupload.

(.ts file, af te spelen met bv videolan, www.videolan.org )

Bestand is 720p, en zo'n 200Mb groot. Bekijken bij voorkeur op een tft/plasma/projector met een resolutie van 1280x1024 of hoger.

Als je dit eens vergelijkt met een dvdtje dat je op hetzelfde scherm bekijkt zie je het verschil duidelijk. Stuk scherper, en veel kleurrijker.

http://www.xs4all.nl/~stercom/ice.age.hdtv.720p.zip

( 192Mb ingepakt)

[ Voor 4% gewijzigd door DJSmiley op 09-05-2005 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Laatst online: 16:53

-Sander-

///M Powerrrrrr

Wow!!

Ook even een paar trailers gedownload.. wat een kwaliteit zeg! :o
Jammer dat ik dan niet zo'n toppie cam heb.. want het zijn zo niet helemaal ware kleuren ..

Maar voor een indicatie een paar foto's.

http://members.home.nl/ar33/HDTV/DSC05784.JPG

http://members.home.nl/ar33/HDTV/DSC05786.JPG

http://members.home.nl/ar33/HDTV/DSC05790.JPG

@ CRT - Projector - 1.8m scherm

[ Voor 7% gewijzigd door -Sander- op 09-05-2005 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Alfa_145 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 21:54:
Wow!!

Ook even een paar trailers gedownload.. wat een kwaliteit zeg! :o
Jammer dat ik dan niet zo'n toppie cam heb.. want het zijn zo niet helemaal ware kleuren ..

Maar voor een indicatie een paar foto's.

http://members.home.nl/ar33/HDTV/DSC05784.JPG

http://members.home.nl/ar33/HDTV/DSC05786.JPG

http://members.home.nl/ar33/HDTV/DSC05790.JPG
Wáár heb je die gedownload als ik vragen mag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Hmm, net Shrek 2 even gekeken in HDTV, tief zeg, een animatiefilm is 10x zo mooi in HDTV, beeld is artifact vrij en superscherp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Sander-
  • Laatst online: 16:53

-Sander-

///M Powerrrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
GG85 schreef op maandag 09 mei 2005 @ 22:10:
Hmm, net Shrek 2 even gekeken in HDTV, tief zeg, een animatiefilm is 10x zo mooi in HDTV, beeld is artifact vrij en superscherp.
Idd... Ice Age is ook een aanrader. ( zie sample hierboven )

Trouwens, voor een zooi trailers (wel traag maar goed):
http://delenn.tky.hut.fi/hdtv/trailers/

Ook goede uitleg incl voorbeelden
http://delenn.tky.hut.fi/hdtv/shrek/

Ook nasa heeft een filmpje op HDTV formaat, de lancering van de spaceshuttle Endevour
ftp://ftp.cmf.nrl.navy.mil/pub/iHDTV/endevour.mpg

[ Voor 29% gewijzigd door DJSmiley op 09-05-2005 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellrazor
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 23:56
Hoe weet ik of mijn tv HDTV ready is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:22
Beetje wazig wat je HDTV-ready kan noemen.. Ik zou zeggen: moet minimaal 1280*720i/p weer kunnen geven en beschikt over minstens een hdtv-component ingang, vga, hdmi of vga ingang die deze resolutie aan kan.
Volgens mij zijn er een aantal CRT tv's te krijgen in Nederland die dit kunnen. Dit zullen de PixelPlus of vergelijkbare TV's zijn.
Verder zijn de meeste TFT en Plasma TV's al HDTV geschikt.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaRealRenzel
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-05 22:34

DaRealRenzel

Overtuigd Dipsomaan

hellrazor schreef op maandag 09 mei 2005 @ 22:47:
of je leest de gebruiksaanwijzing....(technische specificaties... als 'ie HDTV Ready is, wil de fabrikant dat echt wel effe ergens vet neerzetten).

Nothing is a problem once you've debugged the code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hellrazor schreef op maandag 09 mei 2005 @ 22:47:
4. Requirements for the label “HD ready”
A display device has to cover the following requirements to be awarded the label “HD ready”:
1. Display, display engine
· The minimum native resolution of the display (e.g. LCD, PDP) or display
engine (e.g. DLP) is 720 physical lines in wide aspect ratio.
2. Video Interfaces
· The display device accepts HD input via:
o Analogue YPbPr1, and
o DVI or HDMI
· HD capable inputs accept the following HD video formats:
o 1280x720 @ 50 and 60Hz progressive (“720p”), and
o 1920x1080 @ 50 and 60Hz interlaced (“1080i”)
· The DVI or HDMI input supports content protection (HDCP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Fifth Element Superbit toegevoegd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Niet online
Hmm, ik krijg een foutmelding: "Toegang tot het opgegeven poortnummer is onmogelijk gemaakt door veiligheidsredenen"?

XP SP2, FF 1.0.3

[ Voor 7% gewijzigd door Roamor op 10-05-2005 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RoamoR schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:46:
[...]

Hmm, ik krijg een foutmelding: "Toegang tot het opgegeven poortnummer is onmogelijk gemaakt door veiligheidsredenen"?

XP SP2, FF 1.0.3
Je kan hem niet met firefox kijken :S ik ook niet, maar k ga kijken of ik ergens anders kan hosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:15
Echt super mooi dat HDTV. Heb het toenet even aan mijn ouders laten zien en die stonden ook versteld van de kwaltieit. Zeiden meteen, dan zie je wel wat voor slecht beeld wij beneden hebben :P.

Heb het overigens op een Dell 2405FP gekeken. :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malinwa
  • Laatst online: 04-11-2005
als er dit staat is dit dan HDTV

Available format for Component inputs; 480i, 480p, 576i, 576p,
1080i - 50Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

malinwa schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 21:45:
als er dit staat is dit dan HDTV

Available format for Component inputs; 480i, 480p, 576i, 576p,
1080i - 50Hz.
1080i lijkt me redelijk high definition jah :P
ik vind het overigens wel vreemt dat er geen 720i/p bij staat...maar als ie 1080 aan kan lijkt het me dat ie 720 ook wel kan. Of denk ik nu te simpel? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
Anoniem: 30271 schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 19:51:
[...]

Je kan hem niet met firefox kijken :S ik ook niet, maar k ga kijken of ik ergens anders kan hosten.
Als je de hele zooi ff als 1 groot zipje kan fixen dan wil ik ze wel mirrorren. (heb geen zin om ze 1 voor 1 te downen enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DJSmiley schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 22:11:
[...]

Als je de hele zooi ff als 1 groot zipje kan fixen dan wil ik ze wel mirrorren. (heb geen zin om ze 1 voor 1 te downen enz)
Graag! Hier is het bestandje http://81.171.6.204:87/HDTVvsDVD.rar bedankt huh..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nu ik dit allemaal weer gezien heb, ben ik blij dat ik mijn plasma zonder dvi/hdmi en lage resolutie heb teruggebracht en wacht op een scherm dat wel high def aankan, wat is dit supermooi zeg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malinwa
  • Laatst online: 04-11-2005
die nieuwe slim fit tv van samsung lijkt me wel wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:26

sphere

Debian abuser

Misschien kan je in de startpost nog wat links toevoegen van kaartjes die 1920x1080 fatsoenlijk ondersteunen? Volgens mij verlies je bij de meeste kaarten snel veel kleurdiepte als je naar die resolutie gaat.

Kan je trouwens makkelijk in software downscalen van 1080 naar 720? Of is dat te CPU intensief?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Ik heb hier nog een "ouderwetse" breedbeeld tv van JVC (HV-32d25) staan, maar kom in de technische specs wel dit tegen: Hoge resolutie NTSC weergave (1500i).
Is dit weer iets anders? Er zit wel een progressive scan input op , maar zeker geen HD ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Malinwa > voor 1000 dollar een 32 inch flatscreen crt is niet onaardig inderdaad, eerst eens kijken hoe het beelkwaliteit is!

Op tweakers stond het volgende over hd-dvd vs blue-ray:

nieuws: Onduidelijkheid over voortgang dvd-formatbesprekingen

En erg interessant in de link in het artikel (http://www.theregister.co.../toshiba_slams_hd_claims/) was dat toshiba aankondigt:

"As if to highlight the gulf between the BD and HD DVD, Toshiba also intends to present "a new higher capacity HD DVD-ROM disc" this week at Media-Tech Expo 2005 in Las Vegas."

Dit zou erg interessant zijn, hd-dvd schijnt toch wel voorlopig wat voordelen op blue ray te hebben (goedkoper omdat het dezelfde fabriken als die van dvd's kan gebruiken en minder breekbaar) en als ze de opslag van 30 gb naar zeg 40 gb kan verhogen heeft de blue-ray kant een groot probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
malinwa schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 23:02:
die nieuwe slim fit tv van samsung lijkt me wel wat
Heb je een linkje? Misschien wat meer info?
sphere schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 23:19:
Misschien kan je in de startpost nog wat links toevoegen van kaartjes die 1920x1080 fatsoenlijk ondersteunen? Volgens mij verlies je bij de meeste kaarten snel veel kleurdiepte als je naar die resolutie gaat.

Kan je trouwens makkelijk in software downscalen van 1080 naar 720? Of is dat te CPU intensief?
Jah, ik ga denk nog ff een sectie toevoegen over displays/kaartjes (Misschien een tabel van compatible displays en afspelers/kaartjes???).
Exocet schreef op dinsdag 10 mei 2005 @ 23:38:
Ik heb hier nog een "ouderwetse" breedbeeld tv van JVC (HV-32d25) staan, maar kom in de technische specs wel dit tegen: Hoge resolutie NTSC weergave (1500i).
Is dit weer iets anders? Er zit wel een progressive scan input op , maar zeker geen HD ingang.
Als je idd een YPbPr input hebt dan denk ik dat, gezien die 1500i, je ook 720p kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85

GG85

.......

Uhm, 1500i bestaat niet hoor. Is geen normale standaart, en anders zou het iets van super hdtv moeten zijn ofzo en dat duurt nog wel 20 jaar denk ik.
Ze zullen er wel iets anders mee bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
GG85 schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 14:23:
Uhm, 1500i bestaat niet hoor. Is geen normale standaart, en anders zou het iets van super hdtv moeten zijn ofzo en dat duurt nog wel 20 jaar denk ik.
Ze zullen er wel iets anders mee bedoelen.
Echt vaag hoor die 1500i http://www.jvc.nl/product.php?id=HV-32D25EUW&catid=41

Ze hebben het ook hier over: Voorzien van de revolutionaire nieuwe D.I.S.T. (Digital Image Scaling Technology): 1250 interlaced beeldlijnen, trillingsvrij, en een beeld met een hoge resolutie.

[ Voor 77% gewijzigd door Anoniem: 30271 op 11-05-2005 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Component PAL Progressive ingang (Y, Cb, Cr)
Het zou best kunnen dat als je een videokaart met component uitgang erop aansluit (veel moderne nvidia en ati kaarten hebben dat), dat je prima n hdtv signaal er naartoe kan sturen.
Misschien dat 1500i niet lukt (je kan hem uiteraard toevoegen aan je resoluties, maar misschien is de bandbreedte daarvoor meer dan component video toelaat), maar ik zou gewoon wat interlaced en evt progressive resoluties gaan proberen als ik jou was :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

FatalError schreef op woensdag 11 mei 2005 @ 17:59:
[...]

Het zou best kunnen dat als je een videokaart met component uitgang erop aansluit (veel moderne nvidia en ati kaarten hebben dat), dat je prima n hdtv signaal er naartoe kan sturen.
Jup, bij de S3 Deltachrome zit er zelfs een kabeltje bij daarvoor. Moderne ATi/nVidia's zullen het ook wel kunnen.
Misschien dat 1500i niet lukt (je kan hem uiteraard toevoegen aan je resoluties, maar misschien is de bandbreedte daarvoor meer dan component video toelaat), maar ik zou gewoon wat interlaced en evt progressive resoluties gaan proberen als ik jou was :)
Ik zou voorzichtig zijn, ik betwijfel dat een TV beveiliging heeft tegen te hoge resoluties. Daar heb ik al eens een oude monitor mee gesloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurelium
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-05 08:45
Maar die speciale aansluiting die je nodig hebt op je tv is eigenlijk gewoon de opvolger van de scart/video aansluitingen op de huidige/oude tv's?

Overigens denk ik dat er best wel een markt is voor HDTV in Nederland. Zoveel mensen met grote breedbeeld tv's tegenwoordig, maar wat een ontzettend *** kwaliteit heb je dan van de gewone kabel tv. :X

[ Voor 43% gewijzigd door Aurelium op 11-05-2005 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Component video bestaat al n tijdje, maar is in europa eigenlijk pas laat en beperkt aangeslagen. Mede omdat we al SCART (met RGB) hadden, welke al prima is.
Bij de huidige HDTV en plasma/tft schermen is het natuurlijk veel beter om gelijk digitaal te gaan en DVI of HDMI te gebruiken.
Omdat we dus n stapje overgeslagen hebben is component hier weinig bekend, maar het is bij mijn weten de enige analoge verbinding die HDTV toestaat (naast VGA).

Overigens kan lang niet alle apparatuur met een component aansluiting ook HDTV aan, die HDTV mogelijkheid is er pas later aan toegevoegd.

Steeds meer kabelaars zetten DVB-C in om digitaal uit te zenden. Als straks iedereen een hdtv geschikt DVB-C kastje heeft is simpel 'n knop omzetten' om hdtv uit te zenden.
De nederlandse omroepen filmen al beperkt in HDTV.

[ Voor 17% gewijzigd door FatalError op 11-05-2005 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 22:20
Ik heb video matriaal en dat bestaat uit 100 files van 50mb met de benaming trajaja.ts
Moet ik nu één voor één die bestandjes gan afspelen of kan ik ze mergen tot één gote film? :P

Ik wacht nog ff op de "echte" HD lcd schermen.

Andwoord op een mailtje dat ik naar Mycom had gestuurd wanneer we 1080i schermen kunnen verwachten:

De genoemde HDTV formaten zullen we binnen 3 maanden introduceren, maar niet onder het merk MyCom.

Indien de aantallen van deze modellen omhoog gaan, zullen deze naar alle waarschijnlijkheid ook onder het MyCom merk verschijnen, maar de verwachting is dat dit pas begin volgend jaar zal zijn. Hetzelfde geldt eigenlijk voor grotere schermen, die relatief op dit moment prijstechnisch niet interessant zijn.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.

Dus nog eventjes wachten (voor mij) en laat de prijzen maar dalen!
(*me heeft nog geen geld ervoor en moet even sparen heb net een duure laptop gekocht)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Lennart_1337 schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 00:25:
Ik heb video matriaal en dat bestaat uit 100 files van 50mb met de benaming trajaja.ts
Moet ik nu één voor één die bestandjes gan afspelen of kan ik ze mergen tot één gote film? :P
Veelgestelde vraag.. HDTVtoMPEG2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielZ
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-10-2024

NielZ

Casual

Ik volg dit topic met grote intresse, en heb nu zelf ook twee vragen.

- Ik overweeg een MyCom LCD TV te kopen, welke een resolutie heeft van 1366 x 768. Bij 720P hou je dus een aantal pixels 'over', zowel aan de bovenkant als de zijkant. Zie ik dan zwarte balken, of stretched ie dat? Gaat de kwaliteit dan niet achteruit?
Daarnaast is de resolutie te laat voor 1080i. Ik begrijp dat dit gedownscaled wordt, maar ook daarvoor geldt: blijft de kwaliteit wel gelijk?
De LCD TV is 32" en kost €1200. Kan ik beter €500/€1000 euro meer uitgeven voor een native 1080i, of is dat de investering niet waard?

- Laatst zag ik HDTV films in het DivX formaat. Naar mijn weten staat DivX voor blokkerig, artifacts etc. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van dit soort films?

PS: nu MyCom nieuwe LCD's gaat verkopen, misschien daar maar even op wachten... :)

Mage Powerrr \o/ | Voor je 't weet trekken ze de stekker eruit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-06 18:52
- Laatst zag ik HDTV films in het DivX formaat. Naar mijn weten staat DivX voor blokkerig, artifacts etc. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van dit soort films?
Een heleboel mensen die series uit Amerika rechtstreeks volgen (ik ook) en dus elke week de afleveringen downloaden krijgen hiermee te maken. Ik zelf vind de kwaliteit erg goed. 350 mb voor een aflevering van 40 minuten. De rips worden altijd gemaakt vanaf een HDTV-source dus de kwaliteit is vandaar uitstekend. Maar als je het op je computer kijkt ziet het er inderdaad erg blokkerig uit. Het beste is dan ook gewoon om een tvout te gebruiken en op je tv te kijken. Ik vind de kwaliteit dan nagenoeg gelijk aan dvd. Enkel bij de serie "24" valt dit tegen, omdat er veel in het donker wordt gefilmd...

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-05 16:04
NielZ schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 09:47:- Laatst zag ik HDTV films in het DivX formaat. Naar mijn weten staat DivX voor blokkerig, artifacts etc. Heeft iemand ervaring met de kwaliteit van dit soort films?
Hier een voorbeeld van HDTV die ik omgezet heb naar DivX 5.2 (bitrate ±1200kbps, breedte verkleind van 1920 naar 1024), see for yourself :)

HDTV2DivXTest

Systeem Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17807

Shailesh schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 10:04:
[...]
De rips worden altijd gemaakt vanaf een HDTV-source dus de kwaliteit is vandaar uitstekend. Maar als je het op je computer kijkt ziet het er inderdaad erg blokkerig uit.
Ik doe dit dus ook rips kijken uit Amerika. Maar ik weet niet hoor, maar ik heb dus totaal geen "blokjes" in beeld op me pc? Dus...? Uitleg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokozuna
De LCD TV is 32" en kost €1200. Kan ik beter €500/€1000 euro meer uitgeven voor een native 1080i, of is dat de investering niet waard?
Ik denk niet dat 1080i op 1080p een standaard gaat worden in NL. Denk dat kabelboeren met digitale TV binnen enkele jaren voor het grootste deel 720p materiaal uitzenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
Anoniem: 17807 schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 11:18:
[...]

Ik doe dit dus ook rips kijken uit Amerika. Maar ik weet niet hoor, maar ik heb dus totaal geen "blokjes" in beeld op me pc? Dus...? Uitleg?
Is toch normaal? Het heeft niet zo met de HDTV source te maken. Want ze converteren het naar xvid, en dat is gewoon zo. Als jij een divx/xvid rip hebt is die van lage resolutie. En als jij die dan fullscreen wil bekijken op je pc zie je veel blokjes. Net als wanneer je een klein plaatje heel erg inzoomed.

Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

Ik heb een jaar geleden ook wat van die HD filmpjes gezien, stond op het netwerk :)
The Transporter in 720p, zag er erg lekker uit... maar heb ook die robotica + berg van die promo filmpjes gezien. Ik moet zeggen dat daar echt een heel duidelijk verschil te zien was in 720p en 1080i, Doe mij dan maar 1080i hoor!
Overigens ondersteunt mijn 21" CRT prima 1920x1080 90Hz. Heb je onder en boven wel een zwarte balk in je Windows-omgeving, maar das niet meer dan logisch.
Met FFDshow kon ik die films prima afspelen en kon er zelfs nog postprocessing filters, ruisonderdrukking en sharpning op toepassen, echt superstrak. Maar overigens, die systemspecs, wat overdreven man... zelfs met een AMD Duron 1200 kon ik die films nog prima kijken.
Heb ze overigens wel allemaal met een ATi kaart uit de R300 reeks bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-06 23:04
BruT@LysT schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:26:
Maar overigens, die systemspecs, wat overdreven man... zelfs met een AMD Duron 1200 kon ik die films nog prima kijken.
Heb ze overigens wel allemaal met een ATi kaart uit de R300 reeks bekeken.
Dat het bij jou zo goed loopt komt (denk ik) voornamelijk omdat het niet gescaled hoeft te worden. Scalen kost veel moeite voor je computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:38

JvS

Ik heb hem zelf ook

NielZ schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 09:47:

Divx is gewoone en geavanceerd formaat om met een veel lagere bitrate een gelijke kwaliteit te halen. Wat jij kent, is een film van 2u die op een DVD staat van 7Gbyte (zeg ~6000Kbit/sec variabel), die dan persé op 650MB geperst moet worden, waardoor je een bitrate overhoudt van constant 600kbit/sec. Dat is voor actie/bewegende scenes gewoon veel te weinig en dat wordt (zeker in het begin van de divx periode toen de filters nog niet zo tof waren) inderdaad gewoon lelijk.

Een hidef die in het divx formaat gecodeerd wordt, is meestal tegen de 8gbyte groot en heeft daarmee een bitrate van diezelfde 7000-8000kbit/sec. Zo'n film ziet er dan ook goed uit. Je hebt ook mensen die een film op 1 DVDr proberen te persen en dat gaat nét iets te ver met zelfs de betere codecs.

Het is dus absoluut niet zo dat een divx film lelijk is!
Shailesh schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 17:49:
[...]

Is toch normaal? Het heeft niet zo met de HDTV source te maken. Want ze converteren het naar xvid, en dat is gewoon zo. Als jij een divx/xvid rip hebt is die van lage resolutie. En als jij die dan fullscreen wil bekijken op je pc zie je veel blokjes. Net als wanneer je een klein plaatje heel erg inzoomed.
Nee, dat is echt onzin. Een divx film kan net zo goed 720 of 1080 beeldlijnen hebben. Nogmaals, mpeg4 en aanverwante moderne codecs zijn veel beter geschikt voor dit soort films, alleen moet er nog even een goeie standaard voor komen, want nu heb je met divx films te maken dat je complete codec-packs moet installeren, da's wel een nadeel.

Verder is WMV of Divx of Xvid gewoon een prima manier om hidef in op te slaan!

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruT@LysT
  • Laatst online: 16-04 16:22

BruT@LysT

Fear and Loathing

JvS schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:34:
[...]
want nu heb je met divx films te maken dat je complete codec-packs moet installeren, da's wel een nadeel.
De grote oplossing: FFDshow

Heeft inmiddels ook ingemakken AC3 codec, meer heb ik in elk geval niet nodig om fatsoenlijk mijn films te bekijken.
Uiteraard blijft het allemaal 3rd party zooi en is er niets officieel aan, das jammer... werkt echter perfect :) Hoewel ik enigsinds kan begrijpen dat het voor de n00b een te ingewikkeld tooltje is. Jammer, want het biedt mega voordelen t.o.v losse codec packs.

[ Voor 15% gewijzigd door BruT@LysT op 12-05-2005 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:07

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
nou, ik had dat stukje gedownload van Ice Age, en vond het er wel leuk uitzien, niet spectaculair mooi, ik vind die WMV HD trailers wel wat mooier :D, en ook die trailers die op DivX.com staan zien er lekker uit :P, ik heb de trailer bekeken van Madagascar
moet je zelf maar eens downloaden, de bitrate is 'maar' 4000Kbit/s...
ik bekijk het op mijn 21" CRT schermpje (PC2 van sig) die ook tot 1920x1080@85Hz kan, alleen sommige 1080 trailers gaan niet helemaal vloeiend, ligt volgens mij aan mijn processor...

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vond persoonlijk dat DivX 5.2 filmpje niet goed, maar dan vooral in vergelijking met ander hd beel dat ik gezien heb tot nu toe.

Toshiba heeft trouwens aangekondigd dat ze nu 45 gb op de hd-dvd kwijt kunnen. Het wordt nu dus afwachten wat de prijsverschillen tussen blue ray en hd-dvd wordt, en welke filmmaatschappijen als eerste hun materiaal op hd gaan uitbrengen. Ook de pornoindustrie zal wel weer een vinger in de pap hebben over de uiteindelijke "winnaar" maar als ik het zo zie dat toshiba en nec minder graag dan Sony willen samenwerken zou het mij niet verbazen als de kosten van hd-dvd velen malen lager zullen zijn dan die van blue ray.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oh, hier de link nog trouwens.

nieuws: Toshiba kondigt 45GB-versie van HD-DVD aan

off topic: Ik weet nog steeds niet hoe je een bericht moet editen trouwens, ik had vroeger edit staan, tegenwoordig alleen nog maar view, en daar kan ik niks veranderen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:07

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
misschien handig voor de startpost:
http://www.divx.com/hardware/browse.php?c=7
daar staan 3 spelers die HDTV materiaal kunnen afspelen :D,
- WMV HD
- DivX HD
- MPEG2 HD

iemand al ervaring met die apperaten :D? en ook wanneer ze naar Europa komen?
de prijs ziet er ook nog aantrekkelijk uit :P

[ Voor 7% gewijzigd door BiG-GuY op 12-05-2005 19:10 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Bandit
JvS schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 18:34:

Nee, dat is echt onzin. Een divx film kan net zo goed 720 of 1080 beeldlijnen hebben.
`
Sorry, ik had mijn antwoord beter moeten formuleerden, maar ik refereerde naar de 350mb hdtv rips (xvid) die je van de amerikaanse series op internet vind. Die zijn wel van lage resolutie (608 x 336 oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist

Mentalist

[avdD]

Shailesh schreef op donderdag 12 mei 2005 @ 19:36:
[...]
`
Sorry, ik had mijn antwoord beter moeten formuleerden, maar ik refereerde naar de 350mb hdtv rips (xvid) die je van de amerikaanse series op internet vind. Die zijn wel van lage resolutie (608 x 336 oid)
Die zijn irritant ja. HDTV.XviD-LOL lees ik dan ook als "HDTV - LOL!". LOL, helemaal geen HDTV, gefopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart_1337
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-06 22:20
Meestal zetten ze er bij of het 1080i of 720p is en dan weet je dat je wel een echte HD te pakken hebt ipv een geripte HD film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
[b]Anoniem: 30271 schreef op donderdag 05 mei 2005 @ 23:17
.... en kleuren die letterlijk van je scherm afspatten!
Moet ik een teiltje onder m'n scherm zetten of zijn ze gemakkelijk uit te wassen? :)

HDTV is vooral van belang voor de US en andere landen waar de volgende combinatie van factoren in meespelen:
- NTSC systeem (ook wel Never The Same Color genoemd)
- Een hoge levensstandaard zodat er een markt is voor de dure media en tv's

Voor de PAL landen zoals europa is HDTV minder interessant, omdat wij gewend zijn aan een veel hogere beeldkwaliteit. Het verschil PAL <> HDTV is niet zo spectaculair als het verschil NTSC <> HDTV.

[ Voor 49% gewijzigd door joopv op 13-05-2005 23:09 ]

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
** Dit is geen "Is dit een beetje een leuke TV" topic **