![]() | |||
Waarom dit topic? | |||
Er zijn al veel vragen over HDTV of over HD in het algemeen langsgekomen. Eigenlijk ben ik nog geen centraal topic tegen gekomen waar iedereen z'n vragen kan stellen. Bij deze open ik dus een centraal topic voor al je HDTV vragen. | |||
Wat is High Definition? | |||
Wat maakt High Definition materiaal anders in vergelijking met een DVD? Het grote verschil zit hem in de videoresolutie. De videoresolutie van HD kan 1280 beeldpunten en 720 lijnen (1280x720) of 1920 beeldpunten en 1080 lijnen (1920x1080) zijn terwijl er op een DVD maar 575 lijnen beschikbaar zijn. Bij TV uitzendingen zijn zelfs maar 480 lijnen beschikbaar! Ook heeft High Definition een hogere kleursampling (4:2:2 vs 4:2:0). Dit betekent dat je met High Definition veel meer detail krijgt en kleuren die letterlijk van je scherm afspatten! Een uitstekend voorbeeld van de kwaliteit tussen DVD en HD is op de volgende links te bekijken: Monsters Inc. R1 DVD NTSC vs. HDTV 720p Deze screenshots heb ik niet zelf gemaakt ![]() ![]() Kill Bill 2 LE R2 PAL DVD vs. HDTV 720p Deze screenshots komen van mijn Kill Bill 2 LE DVD en mijn Kill Bill 2 HD 720p ![]() ![]() ![]() ![]() The Fifth Element Superbit vs. HDTV 1080p Deze screenshots komen van mijn Fifth Element Superbit en mijn Fifth Element HD 1080p ![]() ![]() ![]() ![]() Verschil tussen Interlaced en Progressive Bij elke film wordt er weergegeven of de film progressive (720p) of interlaced (1080i) is. Ga eerst eens naar http://www.100fps.com/. Verplichte kost : lezen van begin tot eind! Bij interlaced materiaal wordt er gebruik gemaakt van "halfbeeldtechniek". Dat betekent dat de even en oneven lijnen om en om worden getekend mogelijk met 50Hz of 60Hz. Interlaced materiaal gebruikt fields.. Bij b.v. PAL televisie 50 fields/seconde. Een gemiddelde TV-kaart voor de PC, en hoogstwaarschijnlijk een LCD TV ook, zal hier een deinterlace filter op loslaten, waarna 25Frames/seconde overblijven. 1 field heeft in de hoogte maar half zoveel pixels als het volledige frame (lees de site). Progressive gebruikt geen 50 frames/seconde! Slechts 25, in geval van PAL. Door geen tijdsverschil te gebruiken kan je progressive content pixel-voor-pixel omzetten naar een interlaced formaat. Om interlaced content echter in een progressive formaat (voor b.v. een PC of LCD TV) weer te geven moet je een deinterlace filter gebruiken. Je kan de helft van de fields trashen, je kan ze in elkaar weven (maar dan moet je dus wel een filter gebruiken om mice teeth te voorkomen), hoe dan ook, je moet er werkelijk iets mee doen. Als je de site niet hebt gelezen begrijp je dit waarschijnlijk niet, en dat is ook niet de bedoeling Maargoed, snel door naar de conclusie voor de gewone mensch : interlaced gebruikt 2x zoveel fields per seconde als progressive frames per seconde gebruikt. Resultaat hiervan is dat beiden evenveel pixels/seconde hebben, bij dezelfde resolutie. Als één van de twee meer bandbreedte nodig heeft, dan is het interlaced (!), omdat een gemiddelde codec hier in theorie moeite mee kan hebben. Codering HDTV gebruikt digitale videocodering, MPEG-2 genaamd, die tevens wordt toegepast op DVD en digitale televisie. De technologie is echter verder ontwikkeld. Dit heeft geleid tot nieuwe indelingen zoals MPEG-4 en Windows Media® 9, waarmee codering en bandbreedtegebruik efficiënter verloopt. Hierdoor komen meer TV-zenders beschikbaar, passen er meer films op een schijf en zijn de beelden van hogere kwaliteit. | |||
Hoe kan ik High Definition ontvangen? | |||
Satellietschotel Momenteel heb je minimaal een 60cm satellietschotel (gericht op Astra) nodig om van ons enige Europese HDTV zender (Euro1080) gebruik te kunnen maken. Daarnaast heb je een zgn setupbox nodig, een HDTV ontvanger. Op dit moment is Zinwell de eerste fabrikant die dit product ook echt op de markt heeft staan. Digitale Televisie In de nabije toekomst wordt het mogelijk om HDTV te kunnen ontvangen via digitale televisie. Blu-ray Disc™ en HD-DVD De volgende generatie DVD's zal gebruikmaken van een blauwe laser (die op een kleiner punt kan worden gericht) zodat zij meer gegevens kunnen bevatten dan een conventionele DVD. Een Blu-Ray Disc™ kan bijvoorbeeld 27GB op een single layer en 54GB op een dual layer aan data kwijt. En op een HD-DVD kan je 20 tot 32GB kwijt. De introductie van Blu-ray Disc™ in Europa hangt af van Europese zenders en de introductie van HDTV in Europa. Sony is van plan om een nieuwe camcorder te introduceren op basis van de fonkelnieuwe HDV-indeling. Als de technologie breder beschikbaar wordt, ontstaat de mogelijkheid om High Definition-videobeelden op te nemen en te bewerken met alle voordelen van deze nieuwe indeling, met name de zeer hoge beeldkwaliteit. | |||
Hoe kan ik High Definition bekijken? | |||
Om High Definition weer te kunnen geven heb je een display nodig met een zogenaamd hi-def input. Dit kan zijn een Plasma, LCD TV, projector of zelfs een gewone TV met een 480p input. Niet bij elke weergever kunt u genieten van de volle 1920x1080 resolutie maar in alle gevallen zult u een flinke verbetering zien tov het standaard TV signaal. Om HD te kunnen afspelen is de aansluiting essentieel. In Japan en Amerika gebeurde dit vanaf het begin analoog via de component kabel (de bandbreedte moet het namelijk aankunnen) en steeds vaker digitaal via de DVI of HDMI ingang. Probleem is echter dat de filmstudio's nogal bang zijn voor piraterij en eigenlijk willen dat hd niet via een analoge ingang gaat, maar via een bescherming (High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP)) die alleen zit op (de meeste) DVI en HDMI ingangen. Het is nog de vraag hoe dit precies gaat lopen, er zijn nog maar weinig tv's die in het bezit hiervan zijn namelijk, alhoewel component ook iets van de afgelopen jaren is en vooral op lcd/plasma's zat/zit (deze eigenaren zijn vooral nogal bang dat hun dure tv over een aantal jaren "niets" meer waar is). Daarnaast is de resolutie van belang, de meeste plasma's hebben een 852x480 resolutie, eigenlijk dus te laag om hd goed te kunnen weergeven, op een afstand schijn je hier echter niet al te veel verschil te zien met scherm met een resolutie die wel (tenminste) 720p kan weergeven. Nieuwere plasma's krijgen steeds vaker een resolutie van (bijvoorbeeld) 1366x768 (een resolutie die 720p kan weergeven en makkelijk 1080p downscaled). Vrijwel alle lcd's hebben al een resolutie van 1366x768, de duurste lcd's kunnen zelfs al 1080p weergeven (Sharp LC-45GD1E bijvoorbeeld). De huidige televisie heeft vaak maar 480 lijnen en zeker geen DVI/HDMI ingang, het is maar de vraag of dit ook gaat gebeuren, vrijwel iedereen wil een flatscreen tegenwoordig. Opgenomen materiaal Zonder dat je het misschien weet is er al enorm veel HD materiaal beschikbaar, in veel landen als Amerika, Japan, China e.a. wordt er al jaren HDTV uitgezonden. Euro1080 werkt dan ook samen met veel van deze landen om aan materiaal te komen. Een mogelijkheid om aan HD materiaal te komen is het downloaden van opgenomen materiaal uit landen waar het uitgezonden wordt (Ik ga hier niet op in omdat het hier niet is toegestaan). Zo kunnen wij nu ook al genieten van dit fantastische materiaal! HD materiaal wordt meestal gereleased in "Transports Stream" (.TS) formaat of microsoft's handelsmerk Windows Media® 9 (WMV9) formaat. WMV9 wordt al geleverd bij/als een retail product op een DVD. Voor het afspelen van een .TS file heb je minimaal de volgende systeemeisen nodig:
Quicktime gebruikt de H.264 codec, als aanvulling voor de mpeg-4 codec. Trailers en meer info hiervover kan je hier vinden. Deze files zijn niet af te spelen op een normale DVD speler. Hiervoor heb je een speler nodig die deze files af kan spelen zoals HD-DVD players. | |||
HD Stand-alone spelers | |||
| |||
Links | |||
HDTVEuro1080Blu-ray Disc™ en HD-DVD | |||
Conclusie | |||
Hoewel HDTV in Europa nog in z'n kinderschoenen staat is het toch wel goed om alvast te kijken wat komen gaat. Vooral om het gebruik van HD materiaal te bevorderen. Ga niet off-topic, houd het gezellig. Als er nog op of aanmerkingen zijn hoor ik het graag. Mocht iemand nog interessante links hebben, ik zou ze graag toe willen voegen. HD is voor mij ook nog tamelijk nieuw. |
[ Voor 88% gewijzigd door Anoniem: 30271 op 06-12-2005 00:18 ]